Van Aert en Van der Poel op één en twee in Wereldbeker, Brand verzekert zich van eindwinst

maandag 4 januari 2021 om 09:00
Van Aert en Van der Poel op één en twee in Wereldbeker, Brand verzekert zich van eindwinst

foto: Cor Vos

Overzicht

In de eerste dagen van 2021 is het eerste crossklassement verdeeld. Hoewel er nog een wedstrijd verreden moet worden, verzekerde Lucinda Brand zich van de eindzege in de Wereldbeker. Bij de mannen gaan Mathieu van der Poel en Wout van Aert aan de leiding. WielerFlits zet de standen van de belangrijkste klassementen onder elkaar.

Wereldbeker

Wout van Aert staat nog altijd aan de leiding in de Wereldbeker, al is Mathieu van der Poel hem tot op vijftien punten genaderd. Op de oevers van de Westerschelde was de wereldkampioen heer en meester in de wedstrijd in Hulst en stelde zo zijn achtste zege van het seizoen veilig. Van Aert werd wel tweede, nadat hij in de slotronde wegreed bij Tom Pidcock. De Brit kwam op de achtste plaats wel de top tien van het wereldbekerklassement binnen.

Lucinda Brand heeft zich voor het eerst in haar carrière verzekerd van de eindoverwinning in de Wereldbeker. Hoewel de laatste ronde in Overijse nog moet worden afgewerkt, is de Rotterdamse van Baloise Trek Lions niet meer te achterhalen. In de stand heeft ze nu 42 punten voorsprong op Denise Betsema, die dankzij haar overwinning in Hulst over Ceylin del Carmen Alvarado heen ging in het klassement.

In de stand om de wereldbeker krijgt de top-drie 40, 30 en 25 punten toebedeeld. De nummer vier krijgt 22 punten. Daarna loopt het per plaats een punt terug. Renners met een gelijk puntenaantal worden gerangschikt op basis van het grootste aantal eerste plaatsen, tweede plaatsen, et cetera. Als ze dan nog steeds gelijk staan, worden de punten van de meest recente wedstrijd gebruikt om tot een klassering te komen.

Verreden crossen:
29/11 – flag-cz  Tábor – Michael Vanthourenhout en Lucinda Brand
20/12 – flag-be  Namen – Mathieu van der Poel en Lucinda Brand
27/12 – flag-be Dendermonde – Wout van Aert en Lucinda Brand
03/01 – flag-nl Hulst – Mathieu van der Poel en Denise Betsema

Tussenstand na vier manches (mannen)
1. flag-be Wout van Aert – 125 punten
2. flag-nl Mathieu van der Poel – 110 punten
3. flag-be Michael Vanthourenhout – 106 punten
4. flag-be Toon Aerts – 87 punten
5. flag-be Quinten Hermans – 78 punten
6. flag-nl Corné van Kessel – 73 punten
7. flag-nl Lars van der Haar – 61 punten
8. flag-gb Tom Pidcock – 59 punten
9. flag-be Laurens Sweeck – 58 punten
10. flag-be Thijs Aerts – 54 punten

Tussenstand na vier manches (vrouwen)
1. flag-nl Lucinda Brand – 150 punten
2. flag-nl Denise Betsema – 108 punten
3. flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado – 102 punten
4. flag-hu Blanka Kata Vas – 83 punten
5. flag-us Clara Honsinger – 80 punten
6. flag-be Sanne Cant – 66 punten
7. flag-nl Annemarie Worst – 64 punten
8. flag-nl Puck Pieterse – 57 punten
9. flag-it Alice Maria Arzuffi – 56 punten
10. flag-nl Fem van Empel – 46 punten

Nog te rijden:
24/01 – flag-nl Overijse


Superprestige

In de strijd om de Superprestige is na afgelopen weekend niets veranderd. De laatste manche in Middelkerke wordt namelijk pas in februari afgewerkt. Bij de mannen heeft Toon Aerts de beste papieren; de renner van Baloise Trek Lions verdedigt een voorsprong van vijf punten op nummer twee Eli Iserbyt, terwijl ook Michael Vanthourenhout, Laurens Sweeck en Lars van der Haar nog aanspraak maken op de eindzege. Bij de vrouwen gaat Lucinda Brand aan kop.

De puntentelling bij de Superprestige is rechttoe rechtaan: vijftien punten voor de winnaar en telkens één punt minder voor een positie lager, tot en met de nummer vijftien.

Verreden crossen:
11/10 – flag-nl Gieten – Toon Aerts en Ceylin del Carmen Alvarado
24/10 – flag-be Ruddervoorde – Eli Iserbyt en Ceylin del Carmen Alvarado
11/11 – flag-be Niel – Laurens Sweeck en Lucinda Brand
22/11 – flag-be Merksplas – Michael Vanthourenhout en Lucinda Brand
06/12 – flag-be Boom – Eli Iserbyt en Lucinda Brand
13/12 – flag-be Gavere – Tom Pidcock en Lucinda Brand
26/12 – flag-be Heusden-Zolder – Mathieu van der Poel en Lucinda Brand

Tussenstand na zeven manches (mannen)
1. flag-be Toon Aerts – 89 punten
2. flag-be Eli Iserbyt – 84 punten
3. flag-be Michael Vanthourenhout – 80 punten
4. flag-be Laurens Sweeck – 78 punten
4. flag-nlLars van der Haar – 78 punten
6. flag-nl Corné van Kessel – 71 punten
7. flag-be Daan Soete – 48 punten
8. flag-be Quinten Hermans – 36 – punten
9. flag-nl Ryan Kamp – 34 punten
10. flag-nl Mathieu van der Poel – 29 punten

Tussenstand na zeven manches (vrouwen)
1. flag-nl Lucinda Brand – 101 punten
2. flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado – 98 punten
3. flag-nl Denise Betsema – 86 punten
4. flag-nl Annemarie Worst – 79 punten
5. flag-nl Yara Kastelijn – 72 punten
6. flag-nl Manon Bakker – 64 punten
7. flag-be Sanne Cant – 45 punten
8. flag-be Laura Verdonschot – 35 punten
9. flag-nl Aniek van Alphen – 34 punten
10. flag-gb Anna Kay – 31 punten

Nog te rijden:
06/02 – flag-be Middelkerke


X²O Badkamers Trofee

Eli Iserbyt verstevigde in de GP Sven Nys van Baal zijn koppositie in de X²O Trofee. Ondanks een gekwetste elleboog legde de Pauwels Sauzen-renner beslag op de vierde plaats en wist zo zijn concurrenten Lars van der Haar en Toon Aerts belangrijke seconden aan te smeren. De winnaar van de cross in Baal, Mathieu van der Poel, rukte op van de negende naar de zesde plaats in het klassement en volgt nu op 7:40 minuten.

Net als de Wereldbeker en de Telenet Superprestige voert Lucinda Brand ook de strijd om de X²O Badkamers Trofee aan. In Baal moest ze de winst laten aan Ceylin del Carmen Alvarado, maar wel liep ze vijf seconden uit op haar naaste belaagster Denise Betsema en vergrootte ze het gat naar de nummer drie, Yara Kastelijn, naar 4:49 minuten. Na de nationale kampioenschappen volgen nog de manches in Hamme, Lille en Brussel.

Het klassement van de X²O Trofee wordt opgemaakt op basis van tijd, net zoals in een klassement in een rittenkoers. Onderweg zijn op meerdere manieren bonificatieseconden te verdienen. Opgemerkt moet worden dat maximaal vijf minuten verloren kan worden. Niet starten in een cross levert ook een malus van vijf minuten op.

Verreden crossen:
31/10 – flag-be Oudenaarde – Eli Iserbyt en Annemarie Worst
28/11 – flag-be Kortrijk – Eli Iserbyt en Lucinda Brand
12/12 – flag-be Antwerpen – Mathieu van der Poel en Denise Betsema
23/12 – flag-be Herentals – Wout van Aert en Ceylin del Carmen Alvarado
01/01 – flag-be Baal – Mathieu van der Poel en Ceylin del Carmen Alvarado

Stand na vijf manches (mannen)
1. flag-be Eli Iserbyt in 5u00m22s
2. flag-be Michael Vanthourenhout op 3m27s
3. flag-be Toon Aerts op 3m33s
4. flag-nl Lars van der Haar op 3m50s
5. flag-be Quinten Hermans op 6m04s
6. flag-nl Mathieu van der Poel op 7m40s
7. flag-be Wout van Aert op 7m55s
8. flag-nl Corné van Kessel op 8m08s
9. flag-be Laurens Sweeck op 8m28s
10. flag-nl Ryan Kamp op 11m01s

Stand na vijf manches (vrouwen)
1. flag-nl Lucinda Brand in 3u38m21s
2. flag-nl Denise Betsema op 58s
3. flag-nl Yara Kastelijn op 4m49s
4. flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado op 5m09s
5. flag-nl Annemarie Worst op 7m13s
6. flag-nl Fem van Empel op 7m41s
7. flag-be Sanne Cant op 9m43s
8. flag-nl Manon Bakker op 10m18s
9. flag-nl Aniek van Alphen op 10m31s
10. flag-us Clara Honsinger op 13m03s

Nog te rijden:
23/01 – flag-be Hamme
07/02 – flag-be Lille
14/02 – flag-be Brussel

Lees ook:

Dit artikel delen:

24 Reacties

blix 4 januari 2021 om 09:16

Als Matje in Overijse wint en Wout is derde, wint Matje nog de Wereldbeker

Michelangelo 4 januari 2021 om 09:23

Maar dan moet hij toch echt rekenen op pech van Wout (of een hele slechte dag, of een bevalling op het verkeerde moment), want het mag duidelijk zijn dat in een normale situatie deze twee een maat te groot zijn voor de rest.

blix 4 januari 2021 om 09:41

Pidcock zou z’n zinnen gezet hebben op Overijse. Maar inderdaad, onder normale omstandigheden wordt Wout eerste of tweede in Overijse.

Plaggie 4 januari 2021 om 10:28

Overijse staat niet op het programma van MvP.

Chasse_patate 4 januari 2021 om 12:00

Hopelijk wint Wout de wereldbeker.

Arie den Blanken 4 januari 2021 om 17:45

Chasse-patat: Dat hoop ik ook want dan kan Sven Vanthourenhout een renner meer laten deelnemen aan het WK. Dat komt de kwaliteit van de bezetting alleen maar ten goede.

Arie den Blanken 4 januari 2021 om 10:24

Rijdt van der Poel wel in Overijse?

-Stijn- 4 januari 2021 om 10:34

Dacht van niet

Barry Batsbak 4 januari 2021 om 10:53

Volgens mij rijdt hij niet in Overijse.

Edit, ik kan me voorstellen dat hij de deelname laat afhangen van al dan niet op stage kunnen in verband met quarantaine-regels bij terugkomst. Als Alpacin niet op stage gaat zou ik me voor kunnen stellen dat hij hem bij wijze van wedstrijdritme alsnog rijdt. Maar om de eindstand zal het dan niet te doen zijn en het doel van de WB-deelnames (top 8 = eerste startrij WK) is inmiddels zekergesteld. De wereldbeker gaat zonder buitensporige stunts of pech naar Van Aert.

Massimo Bataille 4 januari 2021 om 10:39

Eigenlijk ietswat klote puntenverdeling in de wereldbeker. Tussen 1 en 2 heb je een groot gat en vanaf plek 4 maak je geen verschil meer.
Voorbeeld: Als Vdpoel wint voor Van Aert in race A (40 vs 30 punten) en in race B door veel pech op plaats 10 uitkomt en Van Aert op plek 3 (16 vs 25pt), dan heeft VdPoel nog altijd meer punten.
Ik ben zeker fan om de winnaar ietswat bonuspunten te geven, maar dit is wel belachelijk.

-Stijn- 4 januari 2021 om 10:54

Eens, de superprestige is dan weer omgekeerd te dicht opeen.

Arie den Blanken 4 januari 2021 om 11:18

Maakt toch allemaal niet uit. Als die klassementen er maar zijn. En dat ze anders zijn opgebouwd maakt het juist leuk. Zolang de punten en het tijdsklassement maar de hele reeks hetzelfde blijven als vooraf aangekondigd. Het prijzenpakket zal de renners echt interesseren.
Het echte doel is dat de media er op inspelen en er extra publiciteit wordt gegenereerd.
In de rittenkoersen zijn alle de neven klassementen ook bedoeld om sponsors voor het organisatoren aan te trekken en aan hun trekken te laten komen. Prestatief cq. sportief gezien geen waarde aan hechten.

Massimo Bataille 4 januari 2021 om 12:55

Tuurlijk Adrie, maar als je een deftige puntentelling invoert blijft het commercieel toch gelijk en gaat het sportief alleen maar vooruit.
Is toch gewoonweg sportief dom als dat je elke week voorin rijdt voor plaats 2-5 en een Van Aert of VdPoel 2-3 manches minder rijden maar doordat ze telkens winnen toch meer punten kunnen behalen.

Is dit jaar nog iets minder van toepassing met dat er ‘maar’ 5 manches zijn. Maar als ze volgende jaren naar 12-15 manches gaan, zal dit verschil alleen maar meer doorwegen.
Leuk om die toppers te lokken en dat ze nog altijd kans maken om het klassement te winnen al rijden ze maar 7 vd 12 manches, maar slaat nergens op voor die andere veldrijders.

Boomie1 4 januari 2021 om 16:33

Is die ranking niet aangepast nav de korte WB cyclus? Vorige jaren kreeg de winnaar toch altijd 80 punten?

Koers 4 januari 2021 om 11:29

Mag toch hopen dat vdp Overijsse rijdt, geeft wat meer spanning in het klassement

Jean Dumas 4 januari 2021 om 12:57

VDP heeft alle kans de wereldbeker te winnen, als Van Aert geen tweede wordt en hij wint bv.

Murcia 4 januari 2021 om 13:07

Persoonlijk vind ik drie klassementen wel wat veel van het goede en zou het beter zijn om ze tot twee te beperken, een op punten en een op tijd. Je zou dan de Wereldbeker en de badeendjes competitie overhouden. Flink wat extra wedstrijden vanuit de Superprestige overhevelen en voor de rest losse crossen. Nu vind ik het een echte tombola, maar zolang men de sponsoring kan blijven vinden voor alle drie zullen ze wel blijven.

Boomie1 4 januari 2021 om 16:32

De badeendjes trofee is altijd al het klassement met de minst toegevoegde waarde geweest. De Superprestige levert bv meer UCI punten op dan de X2O.

Stop met die X20 trofee en herbekijk het ranking systeem van de SP.

Arie den Blanken 4 januari 2021 om 18:13

Het belangrijkste klassement is dat waar de renners het meest kunnen verdienen. En dat is dit seizoen de X2O badkamer Trofee, Dan de SP en de wereldbeker. De WB heeft dan wel de grootste prijzenpot maar is voor de meeste renners minder interessant omdat er uitgezonderd een enkeling geen startgelden worden betaald.
Voor mij mogen ze WB afschaffen en de de oudste der klassementen de Superprestige opwaarderen naar zo'n 12 a 14 koersen. Enkele wedstrijden buiten België en NL er aan toevoegen op voorwaarde dat die hun eigen sponsoren mee inbrengen.
In de nieuwe opzet van de UCI WB gaan ze de toppers echt niet lokken om voor het klassement mee te dingen. Dan zal er naast de grote prijzenpot toch startgeld moeten worden betaald en dan zie ik buiten Vlaanderen en NL nauwelijks organisatoren die dat kunnen opbrengen.

Steven_E 4 januari 2021 om 14:06

Als ik het goed heb wordt de startvolgorde voor het WK bepaald door de eindstand van de Wereldbeker? Dat was alvast de reden dat VdP Dendermonde aan z’n programma toevoegde, omdat hij in de top-8 wou staan.
In dat geval heeft Iserbyt wel een serieus probleem… Virtueel staat hij maar op rij 3 zelfs, en hij is al geen te goede starter.

blix 4 januari 2021 om 14:16

Vanaf rij 2 (plekken 9 tot 16) geldt de UCI ranking, dacht ik. Dus Iserbyt zal sowieso vanop rij 2 vertrekken.

Boomie1 4 januari 2021 om 16:30

Klopt. Startrij 9 zal normaal gesproken voor Eli zijn. Maar of die nog een serieuze kans heeft na die “krak of scheur” van gister.

Steven_E 4 januari 2021 om 17:34

Ok, dank voor de verduidelijking. Maar dan nog is rij 2 niet echt zo ideaal voor iemand als Iserbyt.

Arie den Blanken 4 januari 2021 om 18:17

Het belang van de startopstelling voor het wedstrijdverloop wordt veel te veel overdreven.
Het is voornamelijk belangrijk voor publiciteit van de sponsors omdat de renners op de eerste rij een voor een van dichtbij in beeld worden gebracht in de minuten voor de start.

Headlines

Materiaalzone

Populair