Laurens Sweeck gaat Iserbyt vooraf in Jaarmarktcross Niel

woensdag 11 november 2020 om 16:03
Laurens Sweeck gaat Iserbyt vooraf in Jaarmarktcross Niel

foto: Cor Vos

Laurens Sweeck heeft de Jaarmarktcross van Niel achter zijn naam gezet. De Belgische kampioen besliste een fraaie strijd met Eli Iserbyt en Toon Aerts, die in de voorlaatste rondgang wegviel door een lekke band, in zijn voordeel.

Na de vrouwencross, waarin Lucinda Brand afrekende met haar landgenotes Ceylin del Carmen Alvarado en Denise Betsema, waren rond de klok van drie de mannen aan de beurt. Wout van Aert, Mathieu van der Poel, Tim Merlier, Gianni Vermeersch en Tom Pidcock waren nog steeds niet van de partij, als duurt dat niet meer zo lang. Pidcock hervat volgende week de competitie in Merksplas, Van Aert een weekje later in Kortrijk.

Goede start van de Tormans-mannen
Michael Vanthourenhout en Corné van Kessel hadden de beste start in Niel, waarna Van Kessel samen met zijn ploeggenoot Quinten Hermans als eerste het veld in dook. Lars van der Haar ging mee, maar maakte in de eerste meters door de modder gelijk een buiteling. Thijs Aerts hield stand in het spoor van Van Kessel en Hermans, terwijl de mannen van Pauwels Sauzen-Bingoal, met Laurens Sweeck voorop, het spel vanop de tweede rij bekeken.

Gaandeweg de openingsronde nam Sweeck dan de kop met de beloftenwereldkampioen Ryan Kamp in zijn wiel. In de zandstrook pakte de Belgische kampioen dan een gaatje door als enige fietsend de strook te doorklieven en met een voorsprong van vijf seconden begon hij aan de tweede ronde. Daarachter verzamelde zich een groepje met naast Vanthourenhout, Van Kessel, Hermans en Kamp ook Eli Iserbyt en Toon Aerts.

Het groepje liep in op Sweeck, maar door wederom een foutloze zandpassage van de Belgische kampioen en een struikelpartij van Iserbyt groeide het gaatje weer. Sweeck begon met acht tellen voorsprong aan de derde ronde, maar zag na een fietswissel Iserbyt alsnog aansluiten. Die verloor echter weer de aansluiting na eveneens een bezoek aan de materiaalzone. De kersverse Europese kampioen waaide terug tot bij Aerts, Hermans en Vanthourenhout.

Aerts, Iserbyt en Sweeck vinden elkaar
In de vierde ronde kwamen de achtervolgers weer dichter bij Sweeck en in de vijfde haakten Aerts en Iserbyt hun wagonnetje bij de nationale kampioen. Ondanks dat Sweeck al een jasje uitgedaan had, reed hij aan het eind van de vijfde omloop weer wat weg. Aerts dichtte in de zesde rondgang in zijn eentje het gat naar Sweeck en ook Iserbyt knokte zich weer naar de kop. Het was duidelijk dat de winnaar bij deze drie mannen moest worden gezocht.

In de zevende ronde bepaalde Aerts aanvankelijk het tempo, tot Iserbyt plots demarreerde. De Europese kampioen had zich steeds weggestopt, maar stak nu nadrukkelijk zijn neus aan het venster. Nadat Aerts de orde had hersteld, versnelde Iserbyt nog eens op de schuine kant. Maar weer werd hij bijgehaald en de drie kemphanen begonnen gezamenlijk aan de twee laatste ronden van de Jaarmarktcross.

In de achtste ronde versnelde Iserbyt op het moment dat Aerts kampte met een lekke voorband. De winnaar van Kruibeke, Gieten en Beringen moest door de materiaalpost en zag hoe Iserbyt en Sweeck afstand namen. Sweeck hield het tempo in de laatste ronde hoog met Iserbyt in zijn wiel en bleef vervolgens foutloos in het zand. Daarmee sloeg hij een beslissende slag en sleepte dan zijn eerste overwinning van het seizoen binnen.

flag-be Jaarmarktcross Niel 2020
Uitslag mannen
1. flag-be Laurens Sweeck in 1u03m13s
2. flag-be Eli Iserbyt op 5s
3. flag-be Toon Aerts op 24s
4. flag-nl Lars van der Haar op 44s
5. flag-nl Corné van Kessel op 46s
6. flag-be Michael Vanthourenhout op 53s
7. flag-be Quinten Hermans op 58s
8. flag-nl Ryan Kamp op 1m12s
9. flag-be Daan Soete op 1m24s
10. flag-be Niels Vandeputte op 1m29s

Tussenstand Superprestige
1. flag-be Eli Iserbyt – 43 punten
2. flag-be Toon Aerts – 42
3. flag-be Laurens Sweeck – 39
4. flag-nl Lars van der Haar – 36
5. flag-nl Corné van Kessel – 31
6. flag-be Michael Vanthourenhout – 30
7. flag-be Daan Soete – 26
8. flag-nl Ryan Kamp – 18
9. flag-be Quinten Hermans – 16
10. flag-es Felipe Orts Lloret – 14

Dit artikel delen:

31 Reacties

Dumoullema 11 november 2020 om 16:07

edit wf: niet doen

Merlinappa 11 november 2020 om 16:13

Je bedoelt de huilebalk wordt 2e?

reusjen 11 november 2020 om 16:11

Eh, is dit Nederlands deze titel? Of is het weer een Vlaamse tongval.

girardengo 11 november 2020 om 17:32

Dit lijkt mij behoorlijk taalgebruik. En de Vlaamse varianten verrijken de Nederlandse taal, ik snap de opmerkingen hierover in het algemeen niet.

Wheely 11 november 2020 om 16:11

Verdiend gewonnen, Eli probeerde met man en macht de zege van hem weg te snoepen maar de Europees kampioen kan niet door het zand fietsen.

Dolfy 11 november 2020 om 16:11

Sterk gereden van Sweeck. Aerts goed maar toch een beetje net niet.

En een diepe buiging voor Van der Haar, had niet meer verwacht dat-ie top 5 zou rijden., klopt-ie nog net Van Kessel. Ook sterk van de jonge Kamp.

ChefSpijker 11 november 2020 om 16:18

Aparte conclusie mbt Toon. Leek nochtans de beste. Elke keer als ie doortrok op de zware stroken moest Eli eraf en zat Laurens met moeite mee. Als ie mee zat. Zonder pech had ie waarschijnlijk gewonnen. Kwam na zijn wissel nog terug van meer dan 20 seconden tot op een tel of 6/7.

Dolfy 11 november 2020 om 16:23

Voor mij was Sweeck de betere, de hele race. Aerts zegt het zelf ook wel, dat Sweeck sterk was. Aerts mist de punch om het verschil te maken, zegt-ie. Aerts eindigt ook weer op 23sec op het eind. Dat eindstuk net voor en in het zand ging echt hard.

ChefSpijker 11 november 2020 om 16:26

De tijd waar ie uiteindelijk op finisht zegt niet zoveel, kwam rustig uitbollend over de streep. De tijd boeit natuurlijk ook niet in de Superprestige. Toon gaf aan dat winst niet zeker was zonder lekke band, maar dat ie zeker kans had. Nys idem.

Murcia 11 november 2020 om 16:12

Knap van Laurens die ook de beste was maar veel vaker van zich moet afbijten. Eli rijdt nooit voor de ploeg alleen voor zichzelf maar dat is zijn goed recht. Jammer voor Toon met die lekke band en Lars nog goed terug gekomen. Zonder MVDP drie nederlanders bij de beste acht is ook knap. Kamp is een ruwe diamant.

Erik33 11 november 2020 om 16:15

Volgens mij was Toon de sterkste en werd hij slechts 3e door een lekke band op een verkeerd moment.

Merlinappa 11 november 2020 om 16:14

Zelfs ploegmaats die enkel voor zichzelf kunnen rijden konden Sweeck niet van de overwinning afhouden. Prachtige winst voor Laurens!

Michelangelo 11 november 2020 om 16:14

Fijne ploegmaat, die eli…

Murcia 11 november 2020 om 16:19

Eli kent maar een ploeg, de bv Iserbyt maar dan moeten zijn ploegmaats maar bewijzen dat ze beter zijn en het in de rondjes afstraffen. Ik ben blij dat Laurens dit vandaag deed, ik heb het idee dat Laurens een geweldige crosser is qua talent maar ook een beetje een goedzak. Je moet meedogenloos kunnen zijn in topsport.

Limal 11 november 2020 om 16:31

Murcia, je zegt dus dat Laurens meer zoals Eli zou moeten zijn? ;)

Michelangelo 11 november 2020 om 17:41

Eli doet me in die zin denken aan Mario de Clercq. Gehaaid baasje, jezelf niks aantrekken van ploegtactiek of ploegmaats. Altijd enkel en alleen voor jezelf fietsen. Maar wel verwachten dat anderen vol jouw kaart trekken in de (nationale) ploeg.

Ben zelf nooit een Mario fan geweest. Wie er won maakte me niet zoveel uit, als hij het maar niet was. En datzelfde heb ik met Eli.

Ik hoop dat Sweeck eens goed de beelden gaat terug kijken. En dan besluit dat hij Eli niet meer ziet als een ploegmaat, maar als een tegenstander….

Limal 11 november 2020 om 17:55

Ik begrijp wat je bedoelt, Michelangelo, al had ik die aversie vele malen sterker bij de Clercq. Bij Eli denk ik nog dat het best een leuke kerel is buiten de koers, maar bij de Clercq had ik altijd de indruk dat die altíjd moeilijk is in de omgang.

Voortbouwend op wat Murcia zei: Laurens zou best een tikkeltje egoïstischer mogen zijn in de koers, voor Eli zou het goed zijn als hij een beetje van de gemoedelijkheid van Laurens overnam.

Murcia 11 november 2020 om 16:36

@Limal
Eigenlijk wel maar ik zei dan eerder ook dat het Eli zijn goed recht is om zo te koersen. Je kunt als Sweeck dit lijdzaam ondergaan of de strijd vol aangaan. Laat ik het zo zeggen, Eli luistert naar de ploegleiding en doet dan gewoon zijn eigen ding en rijdt voor zichzelf waar ik bij Sweeck vaak het idee heb dat hij te timide is en daarom ben ik blij met zijn rijden vandaag.

Merlinappa 11 november 2020 om 17:04

Je bedoeld dat Sweeck realistisch en bescheiden is en Eli een arrogante kwal? ;)

Limal 11 november 2020 om 17:46

Haha, precies dat Merlinappa.

Arie den Blanken 11 november 2020 om 16:49

Prachtige cross op een ouderwetse omloop. Zeker vandaag miste je Mathieu van der Poel of Wout Van Aert geen moment.
Jammer dat Toon Aerts plat stond van voren (wat Pol herijgers direkt zag, anders had ik het nog wel willlen zien of Sweeck gewonnen was.

Erik33 11 november 2020 om 16:56

Ook bij de dames een prachtige koers. Hiermee komen we de winter wel door.

Merlinappa 11 november 2020 om 17:04

Ik had overigens ook het vermoeden dat Eli lek stond in de eerste ronde. Zakte op een gegeven moment tot plek 13/14 af en kwam na een wissel razendsnel terug.

Michelangelo 11 november 2020 om 17:42

Volgens mij heeft Eli nog wel eens de gewoonte om op harde banden te starten en goed weg te zijn, om dan in de eerste keer materiaalpost te wisselen. Deed hij volgens mij ook op de Koppenberg.

salem 11 november 2020 om 20:55

Sweeck had in de tweede ronde een mooi gaatje. Ik vind het heel bijzonder dat juist een ploeggenoot als een pitbull het gat dicht rijdt. Natuurlijk mag Iserbyt voor zichzelf rijden maar doe dat dan in een eenmansploeg.

Ik ken de ongeschreven regels van het veldrijden niet maar ik vond het heel bijzonder om te zien…

Zonder van der Poel en van Aert, was deze veldrit trouwens het aanzien méér dan waard!

Arie den Blanken 11 november 2020 om 22:15

Dank zij het ontbreken van die twee was deze en eigenlijk alle veldritten het aanzien meer dan waard. Heel wat beter dan veel slaapverwekkende vertoningen van etappes in grote rondes op de weg.
Beter zoals Iserbyt openlijk vol voor zijn eigen kansen gaat dan het slinkse wat op de weg veel gebeurt: Renner A uit een team rijdt alleen aan de leiding, Ploeggenoot B zit in een achtervolgend groepje van pakweg vier en komt uit ploegbelang niet aan de leiding maar spoort zijn mede vluchters achter zijn ploeggenoot aan om het gat te dichten. Als dat dan lukt en B wint als nog de koers betaalt hij via een “achterdeur” die renners of doet later op dezelfde wijze iets voor ze terug.

Lalsacien 11 november 2020 om 22:23

@Arie Ik snap niet waarom je WVA en MVDP erbij haalt…

adelaarvanantwerpen 11 november 2020 om 22:43

@ Arie Den Blanken
Dit is letterlijk een van de enige crossen die dit jaar super spannend en interessant was. Kruibeke en Ruddervoorde waren ook wel spannend, maar ik zat ook niet op het puntje van mijn stoel tijdens die crossen zoals bij sommige duels van VDP en Van Aert ( toen zij nog op hetzelfde niveau reden ). Crossen zoals Lokeren, Beringen, Gieten, EK en op de koppenberg waren niet anders dan wanneer VDP domineert.

Rendo 11 november 2020 om 21:46

Mooie overwinning!
Zijn overwinningsgebaar leek hard op die van Remco :-). Maar bij Laurens zijn daar geen bijbedoelingen bij zeker?

Emergo 12 november 2020 om 10:08

Remco ?? never heard of.

Michelangelo 12 november 2020 om 17:11

Zou hij daar ook heel lang op gestudeerd hebben?
Of was het de namen van de sponsors op zijn schouder ook zichtbaar maken?

Jammer dat er geen alerte reporter was die het hem vroeg…

Headlines

Materiaalzone

Populair