Van der Poel wint meteen bij rentree in Scheldecross
foto: Cor Vos
zaterdag 12 december 2020 om 15:59

Van der Poel wint meteen bij rentree in Scheldecross

Mathieu van der Poel is het winnen niet verleerd. Bij zijn terugkeer in het veld was de wereldkampioen weer dominant als vanouds. In Antwerpen bleef Van der Poel Eli Iserbyt en Tom Pidcock voor.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De Scheldecross stond in het teken van de terugkeer van Van der Poel. Na bijna anderhalve maand rust was het vooral de vraag hoe het met de vorm van de wereldkampioen zou zijn gesteld.

Van der Poel dik in orde
Na tien minuten cross kon Van der Poel die vraagtekens alweer wegnemen. Na een gretig begin reed de Nederlander weg bij Iserbyt.

De Scheldecross leek daarna al vroeg beslist. Van der Poel pakte meteen een handvol seconden op Iserbyt, die even op adem moest komen en snel gezelschap kreeg van Hermans.

Van der Poel en Iserbyt – foto: Cor Vos

Samensmelting na val Van der Poel
Toch werd het in de derde ronde weer spannend. De wereldkampioen kwam lelijk ten val op een van de zandstroken en zag de twee achtervolgers weer naderen tot op vijf seconden.

Van der Poel herpakte zich snel, al lukte het hem niet meer om zijn voorsprong weer uit te breiden op Iserbyt, die inmiddels afstand had genomen van Hermans. In de vierde ronde sloot de Europees kampioen weer aan bij de wereldkampioen.

Een wapenstilstand tussen de twee kemphanen volgde. Het gaf Hermans, Pidcock, Michael Vanthourenhout, Toon Aerts en Laurens Sweeck de ruimte om weer terug te keren aan het front.

Van der Poel vs. Iserbyt
Iserbyt nam daarna brutaal weer de kop. Opnieuw splitsten de Belg en de Nederlander zich af. Deze keer zou het definitief zijn. Het wachten op een beslissende aanval kon beginnen.

Die beslissing leek er in de voorlaatste ronde te komen, toen Van der Poel op de zandstrook weer wegreed bij Iserbyt. De Europees kampioen toonde zich daarna een taaie. Vijf minuten later was het weer Iserbyt die zich aan het front meldde.

Op weg naar de zege – foto: Cor Vos

Geen maat op Van der Poel
Een sprint tussen de twee koplopers leek aanstaande, tot Van der Poel er nog een keer een klap op gaf. Het was voldoende om de zege in de Scheldecross naar zich toe te trekken. Iserbyt werd op enkele tellen tweede, Pidcock derde.

flag-be X2O Badkamers Trofee Antwerpen
Uitslag mannen

1. flag-nl Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix) in 58m10s
2. flag-be Eli Iserbyt (Pauwels Sauzen-Bingoal) op 6s
3. flag-gb Tom Pidcock (Trinity Racing) op 27s
4. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea Lions) op 30s
5. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea Lions) op 43s
6. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Bingoal) op 51s
7. flag-be Quinten Hermans (Tormans) op 1m00s
8. flag-be Michael Vanthourenhout (Pauwels Sauzen-Bingoal) op 1m09s
9. flag-nl Corne van Kessel (Tormans) op 1m22s
10. flag-be Daan Soete (Group Hens-Maes Containers) op 1m26s

RIDE Magazine
74 Reacties
Sorteer op:
12 december 2020 16:02
Fantastisch, hij rijdt weg na acht minuten. Maakt een spectaculaire val en denkt dan aan Arie om het wat spannender te maken en de rest te laten terugkeren. Uiteindelijk blijft hij over met Eli die hij professioneel inpakt. De ware wereldkampioen.
    12 december 2020 16:27
    Ik heb ook de indruk dat Van der Poel al heel snel voelde dat hij gemakkelijk ging winnen en inderdaad zo professioneel is om de rest nog te laten terug komen.
    12 december 2020 16:30
    Morgen nieuwe dag, nieuwe koers, nieuwe winst.
12 december 2020 16:03
Die heeft niet afgezien. Knap dat Iserbyt nog terugkwam, maar de eerste de beste versnelling was net wat iets te veel.
12 december 2020 16:03
Dus...dan weet de rest weer waar ze aan toe zijn
12 december 2020 16:06
Waarom heet de voorlaatste alinea van der Poel VS Pidcock?
    12 december 2020 16:11
    Ook: waarom wordt van der Poel Van der Poel genoemd?
    12 december 2020 16:13
    Nederlandse taalregels... :)
    12 december 2020 17:00
    Opgepend door een Belg natuurlijk. Samensmelting en dik in orde zijn, is ook typisch Vlaams jargon. Maar bij Nederlandse namen wel graag de Nederlandse taalregels hanteren ja. Wellicht kan de auteur van het artikel zich hier even in verdiepen, zodat het de volgende keer er wel correct staat. Aan het begin van een zin is een hoofdletter v correct, halverwege een zin echter niet. Van Aert is ook met een kleine v trouwens, dat u het alvast weet.
    12 december 2020 17:59
    @apemantus
    Kennelijk zijn de taalregels veranderd dan...
    12 december 2020 18:01
    Samensmelting en dik in orde zijn, zijn gangbare uitdrukkingen boven de rivieren.
    12 december 2020 18:03
    @Apemantus
    Als er geen voornaam voor staat, dan schrijf je gewoon Van der Poel. En dus ook Van Aert.
    12 december 2020 18:11
    In de tekst staat 4 keer 'Van der Poel' midden in een zin. Ik wacht met spanning op een verklaring aan de hand van die taalregels ;-p
    12 december 2020 18:17
    @Limal, dit is correct Nederlands.
    12 december 2020 18:22
    https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/543/mevrouw_van_der_venvan_dijk_mevrouw_van_der_venvan_dijk/
    12 december 2020 18:30
    Wel, het was de spanning waard en nu breekt mijn klomp, om het op zijn Nederlands te zeggen. Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit natuurlijk nergens op slaat en dat jullie dringend de Vlaamse regels moeten volgen. Een naam is een naam.
    12 december 2020 18:32
    @Limal volgens die link is het in het Vlaams ook Van der Poel.
    12 december 2020 18:37
    Ik dacht het niet, Martino. "In België geldt dat de persoonsnaam altijd geschreven wordt zoals die op de identiteitskaart is aangegeven." De rest van die alinea geeft enkel aan wat de meest voorkomende schrijfwijzen *op de identiteitskaart* zijn.
    12 december 2020 18:44
    Okay, dus de meestgebruikte schrijfwijze op de identiteitskaart is met een hoofdletter en die identiteitskaart wordt vervolgens gevolgd. Wat maakt het volgens jou dan dat de Vlaamse schrijfwijze met een kleine letter is?
    12 december 2020 18:55
    De reden dat ik het vreemd vind is om soms een naam niet te schrijven zoals die in de bevolkingsregisters geschreven staat is dat Mathieu van der Poel, Mathieu Van der Poel en Mathieu Van Der Poel drie heel verschillende mensen kunnen zijn. Bijvoorbeeld. Nu, ik vind het wel interessant en vraag me af of er in andere landen ook aan naamveranderen wordt gedaan.
    12 december 2020 18:59
    @Limal
    Sterker nog, Jan de Boer, Jan de Boer en Jan de Boer kunnen ook drie verschillende personen zijn ;)
    12 december 2020 19:11
    Haha, dat klopt ook dikkechaap, maar dat is natuurlijk het gevolg van te veel mensen en te weinig creativiteit met namen :-)

    Ik heb het even getoetst aan de hand van persberichten over Ursula von der Leyen en in geen enkele taal die ik heb bekeken (Duits, Frans, Engels, Deens, Italiaans) wordt een familienaam die met een kleine letter begint in het midden van een zin met hoofdletter geschreven.
    12 december 2020 19:21
    Pff...het is gewoon Mathieu van der Poel en Van der Poel en dat is dezelfde persoon. Niet zo moeilijk doen.
    12 december 2020 19:32
    Ik heb het eerste bericht niet gelezen, maar neem aan dat er eerst Pidcock stond ipv Iserbyt en dat HoofdIsVrij z'n reactie niets te maken heeft met de zinloze discussie over de vanderpoel spelling.
    12 december 2020 19:40
    @Limal Eigenlijk is de spelling in het Nederlands heel logisch: de eerste letter van de naam van een persoon schrijf je met een hoofdletter. De naam van de persoon kan in dat geval zowel alleen de voornaam, alleen de achternaam of de volledige naam zijn. Tussenvoegsels krijgen geen hoofdletter, maar dus wel als het tussenvoegsel begint met de eerste letter van de naam van de persoon.
    Het schept eigenlijk minder verwarring; vergelijk maar eens deze twee zinnen:
    Ik geef het boek aan de Klerk (dus aan de persoon die met zijn achternaam Klerk heet, en die je met 'de' aanwijst als bijzonder persoon).
    Ik geef het boek aan De Klerk (dus aan de persoon die met zijn achternaam De Klerk heet). Het zijn dus in dit geval twee verschillende personen.
    12 december 2020 19:46
    Dat klopt, Kelder. En geen nood, jij en girardengo (Girardengo?) kunnen zorgeloos slapen - ik ken nu de verschillende regels in NL en VL omtrent het schrijven van familienamen en zal er niet op terugkomen. Ik blijf het stilletjes interessant en vreemd vinden.

    @Spartacus: interessante bijdrage (bedenking: 'de' voeg je natuurlijk nooit zelf toe als iemand's naam officieel enkel 'Klerk' is) maar ik mag er niet meer op reageren...
    12 december 2020 19:46
    Zit het verschil hem niet in "Mathieu van der Poel" vs. "Mathieu Van der Poel"?

    EDIT: Tevens de spannendste tweestrijd in de cross...
    12 december 2020 21:46
    Weet je wat grappig is? IPad schrijf je aan het begin van een zin ook altijd met een hoofdletter.
12 december 2020 16:06
Sterke wedstrijd van Pidcock. Dat leek in het begin niet zo maar kwam helemaal in de wedstrijd in het tweede deel. Mooi om te zien. Van der Poel ritme wat gebroken door de val, hij mag dan zelf zich niet zo scherp vond rijden maar ik denk dat hij zonder die val gewoon helemaal solo had doorgereden. Iserbyt heerlijk zijn tweede adem gevonden en kon zo goed partij geven.

Nieuwenhuis die 11e wordt, netjes, voor Kamp. Kamp niet er doorgezakt maar ditmaal eens niet in de top 10.
    12 december 2020 16:15
    Pidcock inderdaad uitstekend, in de laatste loopstrook leek hij wel op de roadrunner zo snel gingen de beentjes. Aerts valt toch wat tegen en kreeg in de uitzending al voorzichtige kritiek van Nys.
    12 december 2020 16:19
    @murcia, ik denk dat Aerts zijn topvorm nog moet komen. Hopelijk krijgen we weer een heerlijk duel in Namen.
    12 december 2020 16:22
    S'mon

    Je hebt gelijk hoor, Toon is niet de man voor dit soort parcoursen. Hoe sneller de omloop hoe lastiger vaak voor hem en zijn type crossen gaan zeker nog komen. Maar de ontwikkeling bij Eli zet zich sneller door lijkt het.
    12 december 2020 16:23
    Thijs E gaf het ook aan, maar ik denk dat het gestuurd wordt door het conservatieve commentaar van Wuyts die denkt dat als je langere benen hebt je ook automatisch harder loopt. Zou hij weten dat de gemiddelde lengte van de majors winnaars bij de mannen in de marathon 1.68m is? Zo'n Kitata die de London Marathon won dit jaar komt niet boven de 1.60m.
    12 december 2020 18:36
    Zoals Herygers al zei, Aerts mist nog een procentje dit seizoen. Hij rijdt ook niet lekker rond, fietst wat achter de feiten aan en Nys is idd niet blij. Zou fijn zijn als hij in Namen en richting BK zin en vertrouwen weer vindt.

    Pidcock fietst met grinta, die ziet cross als speelkwartier. Benieuwd of hij dit nu constant kan doen, of de volgende cross weer 8e wordt.
12 december 2020 16:08
zo, iedereen weer even op de plek.

Dat hellinkje waar iedereen van de fiets af moet en Mathieu naar boven rijdt... Da's waarom hij gewoon de grootmeester is. En waarom ik altijd het gevoel heb dat ik naar "de tweede garnituur" kijk als hij er niet bij is.

Iserbyt verrassend goed door het zand, in het spoor van Mathieu. Heeft daar heel wat stappen in gezet. Minder netjes hoe hij zich door de eerste ronde beukt. Maakt hem denk ik niet geliefd bij zijn collega's (maar daar heeft hij waarschijnlijk weinig boodschap aan).
    12 december 2020 16:23
    edit wf: dergelijke denigrerende opmerkingen mag je achterwege laten
    12 december 2020 16:33
    Ik heb bij de vrouwen de indruk dat naar de eerste garnituur bij de vrouwen kijk. Maar ik noem een appel dan ook geen peer.
    12 december 2020 16:34
    Is andere sport Arie. Juist in de cross is het verschil in kracht nog meer bepalend dan op de weg. De kracht hebben om tot boven te rijden vs het hele stuk moeten lopen. Net als de zandstroken.

    Ik heb de laatste tijd wel het gevoel naar de "eerste garnituur" te kijken in de vrouwencrossen, terwijl ik bij de mannen pas vandaag voor het eerst dat gevoel had.

    Maar smaken (en meningen) verschillen blijkbaar.
    Tip: zet anders gewoon je TV pas aan rond een uurtje of 15:00 ;-)
    12 december 2020 16:50
    Op de laatste ronde na reed iserbyt daar toch ook regelmatig gewoon naar boven, niet?
    12 december 2020 17:00
    Nee, er was 1 klimmetje waar zo'n beetje iedereen te voet stond...
    12 december 2020 17:30
    Michelangelo: Ik kijk naar het voorprogramma om een indruk te krijgen van de omloop en omstandigheden waar de profs om 15 uur voor de wielen krijgen. Of dat voorprogramma nu de beloften , junioren , masters of vrouwen maakt niet uit. Het is in die volgorde gewoon van mindere garnituur.
    12 december 2020 17:32
    Zo proberen heel wat wielerliefhebbers ook de winter door te komen, kijkend naar wat gerommel in de modder tot de eerste garnituur weer aan het echte werk kan beginnen.
    12 december 2020 17:57
    Arie, wat jij vind van de vrouwencross interesseert niemand wat..
    12 december 2020 18:05
    @arie den blanken
    Maar toch is het je blijkbaar allemaal veel te matig. Dan ben je zelf eigenlijk een sukkel als je ernaar gaat zitten kijken, toch?
    12 december 2020 18:23
    Vrouwen van "10e garnituur" versus "de profs"... De meningen van Arie lijken vaak uit pakweg het midden van de vorige eeuw te stammen. Gelukkig kunnen de meeste mensen wél vrouwelijke topsporters naar waarde schatten.
    12 december 2020 18:39
    Ik heb bij veldrijden in algehele zin niet het idee naar wat voor crême dan ook te kijken. Als geinige nevenactiviteit vind ik de modderploeterende dames een stuk leuker.
    12 december 2020 18:39
    Toch jammer als je niet kunt genieten van de vrouwencross, dat zijn vaak spannende wedstrijden.
    12 december 2020 19:22
    @tendam: natuurlijk ben je dan een sukkel, maar Arie kraait dezelfde onzin uit op handbalflits.nl, volleybalflits.nl, hockeyflits.nl etc, dus dat zou genoeg moeten zeggen. Ok, op snookerflits.nl had hij wel een punt.
12 december 2020 16:18
Nog altijd bloedmooi, de fluïde stijl waarmee vdP zich door het veld zwiert. Vandaag had hij ook het parcours mee, morgen zou het een close battle kunnen worden. Best daar nog even van genieten voordat hij weer op volle toerental komt en elke cross domineert van begin tot eind.
12 december 2020 16:18
Lang geleden dat er 3 verschillende nationaliteiten in de top-3 stonden. :)
    12 december 2020 16:21
    Zal het WK geweest zijn.
    12 december 2020 16:24
    Ik denk inderdaad ook het WK... zo lang geleden is dat ook weer niet.
    12 december 2020 16:34
    Ook al een tijdje terug dat Pauwels sauzen niet op het hoogste treetje stond.
    12 december 2020 17:06
    @Murcia
    Betsema stond vandaag nog op het hoogste treetje.
12 december 2020 16:18
Mooi podium, Mathieu nu al de beste en die gaat nog groeien.
12 december 2020 16:34
GOAT does goat things. Niets speciaal en hopen op een veel betere WVA na zijn stage, want anders wint VDP gewoon alle crossen van het seizoen.
    12 december 2020 16:43
    Klopt helemaal, hij gaat verder waar hij vorig seizoen gebleven was. Hij beneemt de adem van iedereen al in de eerste ronde, elke mogelijke ploegentactiek van bv Pauwels kan gelijk de prullenbak in en vervolgens bepaalt hij en hij alleen hoe de koers gaat verlopen.
    13 december 2020 00:55
    Persoonlijk denk ik gewoon dat VDP de betere veldrijder is en Van Aert op dit moment een completere en betere wegrennen.
12 december 2020 18:01
Dat lijkt me nog niet helemaal zeker. Op een zwaar parcours zoals Namen kunnen Aerts en Van Aert wellicht concurreren.
12 december 2020 18:15
Het wordt gewoon tijd voor punaises en bidonwissels.
12 december 2020 18:23
@ Giradengo
Aerts in deze vorm gaat niet veel kunnen doen in Namen. Vorig jaar was hij in topvorm tijdens Namen. Hij won een week eerder voor MVDP in Ronse en won een week daarvoor ook in Zonhoven. Die vorm heeft hij nu niet.
12 december 2020 18:26
Eli kan in zijn huidige vorm en vanwege weer een jaartje sterker zeker de fakkel overnemen van Toon als geduchte concurrent in Namen.
12 december 2020 18:28
Ook al weet je wie er gaat winnen, als Mathieu mee doet vind ik het veel leuker om te kijken.
12 december 2020 18:37
Denk dat een kennersoog vooral geniet van de ongeevenaarde combinatie van snelheid, kracht, techniek, inhoud en wedstrijdmentaliteit.

Ben ik daarmee fanboy? Of heb ik oog voor pure kunst op een fiets? Al zouden ze de hele wedstrijd Mathieu in beeld brengen, dan zou ik het ook prima vinden.

Als je graag wedstrijdspanning ziet moet je bij de Renault Clio cup gaan kijken, Romans!
12 december 2020 18:56
Mooi om de kracht te zien die VdP neerlegt vanuit zijn core, Ijzerbiet moet dan echt uit het zadel om zo'n gaatje dicht te sprinten..... en dat 10x per rondje
    13 december 2020 10:56
    Iserbyt komt sowieso wel vaak uit het zadel denk ik, ook zonder MvdP. Maar van der Poel was wel een maatje te groot vandaag.
12 december 2020 19:00
Zandcrossje om te starten; slim gezien van Matje.
12 december 2020 19:20
Toch fijn dat MvdP vandaag heeft gewonnen.. In ieder geval 1 ding wat gewoon is gebleven dit jaar!
12 december 2020 19:29
Heer en meester zoals altijd.
12 december 2020 19:44
Je bent gewoon een fanboy, niets mis mee natuurlijk maar het is wel duidelijk ondertussen.
12 december 2020 19:57
Nee, ik geniet niet op zo'n homo-erotische wijze van wielrennen of aanverwante niches maar Michelangelo dacht daar, naar hardnekkige geruchten, idd al anders over destijds ja :)
12 december 2020 20:02
Ik lees de commentaren onder veldrijdberichten altijd om de langzame radicalisatie van Arie te volgen.
    12 december 2020 23:07
    Niet alleen van Arie. De crosscommentaren op WF zijn een als een soapserie die zich gedurende het laagseizoen met steeds meer frustratie ontplooit.
    13 december 2020 06:20
    Arie staat inderdaad bekend om zijn ongenuanceerde uitspraken. Het is te vaak lomp en onbehouwen. Soms vermakelijk en soms irritant om te lezen.

Reacties zijn gesloten.