Hoe werken transfers in het wielrennen en waarom zien we ze zelden?
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 13 december 2023 om 10:00

Hoe werken transfers in het wielrennen en waarom zien we ze zelden?

In het voetbal kijken fans reikhalzend uit naar de zomer- en winterstop. Niet zozeer omdat ze dan even vrijaf hebben van spel-frustraties of -vreugde, maar omdat hun favoriete club dan nieuwe spelers kan aanwerven. Maar transfers van de ene profploeg naar de andere in het wielrennen voordat je contract eindigt? Een unicum. WielerFlits legt uit.

Eigenlijk is het sec heel simpel uit te leggen: transfers zijn in de wielersport op WorldTour- en ProTeam-niveau niet toegestaan, tenzij. Voor die tenzij zijn er in beginsel altijd drie akkoorden nodig: die van de renner in kwestie, die van de oude ploeg en die van de nieuwe werkgever. Vooraf moet er goedkeuring zijn van de Professional Cycling Council, maar er zijn (nog) geen voorbeelden geweest in de geschiedenis waarbij zij of de UCI voor een overgang zijn gaan liggen. In alle andere gevallen zijn contracten in het wielrennen bindend en kan een renner uitsluitend na afloop van zijn contract verkassen. In voetbaltermen spreek je dan over een transfervrije status.

Drie-partijen-akkoord
Mits de drie partijen akkoord zijn, is een transfer tijdens het lopende seizoen alleen mogelijk tussen 1 augustus en 15 augustus. Daarvan maakten in het verleden bijvoorbeeld Rohan Dennis (die in 2014 van Garmin-Sharp naar BMC ging) en Arnaud Démare (in 2023 van Groupama-FDJ naar Arkéa Samsic) gebruik. Stapt een renner van het ene naar het andere team over, dan is er een ‘transferperiode’ van 1 augustus tot en met 31 december van het betreffende jaar. Daarom mogen ploegen ook pas ná 1 augustus nieuwe renners bekendmaken voor het volgende seizoen. 

De regels voor transfers zijn streng. Onderhandel je buiten de transferperiodes met een andere ploeg, dan kan een renner tot maximaal vier maanden schorsing krijgen met daarbovenop een boete. De geldstraf die ploegen krijgen, kan oplopen tot een half miljoen Zwitserse franc. In de UCI-reglementen staat duidelijk beschreven dat alle betaalsystemen aangaande transfers verboden zijn. In achterkamers en onder de tafel zou hier echter in de meeste gevallen wél sprake van zijn. Logisch ook, want vaak betreffen deze constructies de toplaag van het wielerpeloton.

Eenzijdige contractbreuk
Er is ook nog de optie voor een renner om zijn contract eenzijdig te verbreken. Dit gaat echter vaak gepaard met veel commotie en soms zelfs rechtszaken. Populair is die optie daarom ook niet. Vooral ook omdat in zo’n geval de renner in kwestie het nog te ontvangen salaris van de resterende contractduur als compensatie moet betalen aan de ploeg waar hij vertrekt. In de praktijk betaalt de nieuwe werkgever vaak dat bedrag. Tot slot kan het ook dat renner en ploeg met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan. Denk eens aan Primož Roglič bij Jumbo-Visma.

Renners die dus vertrekken voordat hun contract afloopt, is vrij zeldzaam in het wielrennen. Al helemaal als dit een tussentijdse transfer betreft in een lopend seizoen. Die overstappen zijn op amper twee handen te tellen. Toch is er sprake van een trend. Meer dan de helft van de contractbreuken van de laatste pak ‘em beet vijftien jaar, vonden de laatste drie seizoenen plaats. Opvallend genoeg zijn het veelal dezelfde ploegen die erbij betrokken zijn. We zien vaak Jumbo-Visma, INEOS Grenadiers, Trek-Segafredo en dsm firmenich-PostNL en voorlopers terug. Een overzicht.

Renners waarvan bekend is dat zij, onlangs een doorlopend contract, verkasten
2024: flag-it Lorenzo Milesi (Team dsm-firmenich > Movistar)
2024: flag-ua Mark Padun (EF Education-EasyPost > Corratec-Sella Italia)
2024: flag-be Cian Uijtdebroeks (BORA-hansgrohe > Jumbo-Visma)
2024: flag-si Primož Roglič (Jumbo-Visma > BORA-hansgrohe)
2024: flag-au Caleb Ewan (Lotto Dstny > Jayco-AlUla)
2024: flag-au Luke Plapp (INEOS Grenadiers > Jayco-AlUla)
2024: flag-es Manuel Peñalver (Burgos-BH > EOLO-Kometa)
2023: flag-gb Zoe Bäckstedt (EF Education-TIBCO-SVB > Canyon//SRAM)*
2023: flag-ua Andrii Ponomar (Arkéa Samsic > Corratec-Sella Italia)*
2023: flag-fr Arnaud Démare (Groupama-FDJ > Arkéa Samsic)*
2023: flag-be Harm Vanhoucke (Team dsm-firmenich > Lotto Dstny)*
2023: flag-it Antonio Tiberi (Trek-Segafredo > Bahrain Victorious)**
2023: flag-ch Simon Pellaud (Trek-Segafredo > Tudor Pro Cycling)
2023: flag-au Jay Vine (Alpecin-Deceuninck > UAE Emirates)
2023: flag-nl Lorena Wiebes (Team DSM > SD Worx)
2022: flag-ec Jefferson Alexander Cepeda (Androni Giocattoli > EF Education-Easypost)*
2022: flag-it Andrea Piccolo (Androni Giocattoli > EF Education-Easypost)*
2022: flag-be Dylan Teuns (Bahrain Victorious > Israel-Premier Tech)*
2022: flag-ch Marc Hirschi (Team DSM > UAE Emirates)
2022: flag-be Tiesj Benoot (Team DSM > Jumbo-Visma)
2022: flag-nl Dylan Groenewegen (Jumbo-Visma > BikeExchange-Jayco)
2022: flag-at Felix Gall (Team DSM > AG2R Citroën)
2022: flag-co Miguel Ángel López (Movistar > Astana Qazaqstan)
2021: flag-be Ilan Van Wilder (Team DSM > Quick-Step Floors)
2021: flag-au Michael Matthews (Team Sunweb > Team BikeExchange)
2020: flag-it Fausto Masnada (Team CCC > Quick-Step Floors)*
2020: flag-nl Lorena Wiebes (Parkhotel Valkenburg > Team Sunweb)*
2020: flag-cr Andrey Amador (Movistar > INEOS Grenadiers)
2020: flag-nl Tom Dumoulin (Team DSM > Jumbo-Visma)
2019: flag-be Edward Theuns (Team Sunweb > Trek-Segafredo)
2018: flag-be Wout van Aert (Veranda’s Willems-Crelan > Jumbo-Visma)
2018: flag-fr Warren Barguil (Team Sunweb > Fortuneo-Samsic)
2018: flag-nl Martijn Tusveld (Roompot-Oranje Peloton > Team Sunweb)
2018: flag-it Elia Viviani (Team Sky > Quick-Step Floors)
2018: flag-co Egan Bernal (Androni-Sidermec-Bottecchia > Team Sky)
2017: flag-it Nicolò Bonifazio (Trek-Segafredo > Bahrain Merida)
2017: flag-es Ion Izagirre (Movistar > Bahrain Merida)
2017: flag-nl Antwan Tolhoek (Roompot-Oranje Peloton > LottoNL-Jumbo)
2016: flag-nl Dylan Groenewegen (Roompot-Oranje Peloton > LottoNL-Jumbo)
2016: flag-de Marcel Kittel (Giant-Alpecin > Etixx-Quick-Step)
2014: flag-au Rohan Dennis (Garmin-Sharp > BMC)*
2012: flag-gb Mark Cavendish (Team Sky > Omega Pharma-Quick-Step)
2011: flag-ch Fabian Cancellara (Saxo Bank > Leopard)
2010: flag-jp Fumiyuki Beppu (Skil-Shimano > Team RadioShack)
2010: flag-gb Bradley Wiggins (Garmin-Sharp > Team Sky)
* Tussentijdse transfer in een lopend seizoen
** Tiberi werd eerst ontslagen, waarna Bahrain hem contracteerde

RIDE Magazine
9 Reacties
12-12-2023 19:34
Het is toch normaal bij een transfer dat er 3 partijen akkoord zijn? Er staat nu dat er geen transfer kan plaatsvinden net zoals in het voetbal, behalve als er 3 partijen akkoord zijn. Dat is toch altijd en overal zo?
    12-12-2023 20:27
    Met de kanttekening dat drie partijen er in het voetbal altijd wel uitkomen, zolang club X maar genoeg geld in het laadje brengt van club Y. In het wielrennen is dat verboden. En dus zie je transfers zeer zelden.
    13-12-2023 09:42
    "In de UCI-reglementen staat duidelijk beschreven dat alle betaalsystemen aangaande transfers verboden zijn."

    @Youri
    Hoe zit dat dan met de transfer Roglic waar gesproken wordt over een bedrag van 3 miljoen euro?
    13-12-2023 11:00
    @Crevaison
    Er wordt ook gesproken over het feit dat Roglic zelf zijn contract heeft afgekocht. Maar welke is waar? ;-) Zoals geschreven: onder de tafel zal die drie miljoen wellicht wel zijn neergelegd, net zoals dat in het verleden bij transfers ook wel is gebeurd. Maar officieel is dat allemaal niet. Hoe dat precies zit, daar komen we denk ik nooit achter.
12-12-2023 16:09
Die regel van het niet onderhandelen buiten transferperiodes wordt ongetwijfeld met voeten getreden zonder dat er verder een haan naar kraait. Beter afschaffen dan maar, lijkt me.
    13-12-2023 13:17
    Zover ik weet mag een sportbond dat ook helemaal niet verbieden.
13-12-2023 02:00
prima duiding...
13-12-2023 08:47
De idee dat met een transfersysteem de competitie kleiner wordt, deel ik niet. Ook nu heb je ploegen die boven iedereen uitsteken. In de wielerwereld zullen transferbedragen altijd relatief klein blijven, omdat sponsorbedragen geen bodemloze put put zijn zoals in het voetbal. Zelfs grote ploegen hebben 'beperkte' middelen.
13-12-2023 13:16
"Onderhandel je buiten de transferperiodes met een andere ploeg, dan kan een renner tot maximaal vier maanden schorsing krijgen met daarbovenop een boete."

Is dit niet in strijd met het arbeidsrecht?

Ik heb geen juridische studie gevolgd, maar dit is mij in ieder geval verteld door een (juridisch geschoolde) docent tijdens een uitstapje naar het bouwrecht. Hij was bezig met het aanhalen van anekdotes en stelde dat dit een van de dingen is waar praktisch alle sportbonden fout zitten: men heeft altijd het recht om met een andere potentiële werkgever te praten.

Reacties zijn gesloten.