Cian Uijtdebroeks verlaat BORA-hansgrohe en trekt nu al naar Jumbo-Visma
zaterdag 9 december 2023 om 17:19

Cian Uijtdebroeks verlaat BORA-hansgrohe en trekt nu al naar Jumbo-Visma

Cian Uijtdebroeks heeft een contract getekend bij Jumbo-Visma. De jonge Belg had nog een contract bij BORA-hansgrohe, maar trekt nu al naar de Nederlandse ploeg. Uijtdebroeks zal tot het einde van 2027 bij Visma | Lease a Bike, zoals het team volgend jaar zal heten, blijven.

Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina's dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Er waren de laatste weken en maanden al heel wat geruchten dat Uijtdebroeks niet tevreden was bij BORA-hansgrohe. De talentvolle klimmer sprak zich in de Vuelta a España nog uit over de vreemde situatie met zijn ploeggenoot Aleksandr Vlasov en later gaf hij openlijk commentaar op het materiaal. Meerdere ploegen waren vervolgens geïnteresseerd om Uijtdebroeks over te nemen, een transfer hing met andere woorden in de lucht.

Zo was er ook interesse van Jumbo-Visma. “Wij zijn inderdaad geïnteresseerd in Cian. Dat waren we al toen hij nog junior was. Toen hebben we al met hem gesproken. Maar zoals gezegd, hij heeft een contract”, vertelde CEO Richard Plugge recent in gesprek met HLN.

Toekomstige leider
“We volgen Cian al sinds zijn juniorentijd”, bevestigt sportief directeur Merijn Zeeman nu. “Toen de kans zich voordeed om Cian te contracteren, hebben we niet geaarzeld. Cian past perfect in ons team. Hij wil zich op alle vlakken ontwikkelen. We zijn blij dat hij voor ons en onze aanpak heeft gekozen.”

“De komende jaren zal de focus liggen op verbetering en groei. Hij kan leren van onze toppers zoals Jonas Vingegaard, Wout van Aert en Sepp Kuss. We zien Cian als een toekomstige leider van onze ploeg”, besluit Zeeman.

‘Een eer’ voor Uijtdebroeks 
Uijtdebroeks geeft zelf ook een woordje uitleg bij zijn verrassende transfer. “Ik ben zeer verheugd om bij Visma | Lease a Bike te tekenen. Ze hebben de afgelopen jaren bewezen een toonaangevende ploeg te zijn. In 2023 hadden ze natuurlijk een fantastisch seizoen met het winnen van de drie grote rondes. Het is een eer om te leren van jongens als Jonas, Wout en Sepp. Ik kijk ernaar uit om te beginnen.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
81 Reacties
Sorteer op:
9 december 2023 17:24
Gelijk een 4-jarig contract ook, toe maar.

Op dit moment is Roglic natuurlijk nog een stukkie beter dan Cian, maar op de lange termijn zou Jumbo met deze ruil nog wel eens als winnaar uit de bus kunnen komen.

(En erg benieuwd naar de reacties op Sporza wanneer Cian eens een keertje moet knechten voor onze Deense vriend)
    9 december 2023 21:42
    Ja, 4 jaar of langer is noodzakelijk als je zo'n toptalent haalt.

    Als ik een lijst moest maken van beste rondeversterkingen voor Jumbo, dan stond Uijtdebroeks met stip op 1.

    Fenomenaal potentieel, zijn mentaliteit past bij Jumbo en Nederlandstalig. Wat een slag halen ze hiermee binnen!
9 december 2023 17:27
Heel blij mee. Leuke jongen en veel beter voor het team dan Evenepoel. Goed dat die fusie geklapt is.
    Waarom?
    9 december 2023 18:52
    Je kan hem niet uitstaan, toch begin je er elke keer zelf over.
    9 december 2023 19:41
    Evenepoel was toch eerder een aanvulling geweest op wat ze al hebben bij TJV als iemand die bv. in de klimklassiekers kan scoren. Een winnaarstype ook, 50 profzeges vs. 0 voor (de weliswaar 3 jaar jongere) Uijtdebroeks.

    Uijtdebroeks is iemand met veel potentie, maar de stap zetten van top-10 rijden in de Vuelta naar grote koersen winnen, kan nog een grote blijken. En bij TJV hebben ze al heel wat goede klimmers.

    Zou zeker een sterke aanwinst zijn met het oog op de toekomst, maar met Evenepoel had je 1 van de grootste sterren van het wielrennen aan boord gehaald die met zijn unieke manier van koersen weet te begeesteren. Of Uijtdebroeks ook zo’n publicitair kanon wordt, moet je toch nog maar afwachten. Evengoed wordt het een beetje een kleurloze top-5 renner voor grote rondes.
9 december 2023 17:28
Weet niet goed wat ik hier van moet vinden, maar voor Uijtdebroeks is 't te hopen dat ze hem op zijn minst beter laten tijdrijden, die kwaliteit weten ze blijkbaar toch bij al hun renners te triggeren.
    9 december 2023 17:44
    Als je je graag wilt ontwikkelen op tijdrijdgebied is Visma ook wel een logische keuze.
    Nouja, Kelderman is bijvoorbeeld niet veel beter gaan tijdrijden.
    9 december 2023 21:05
    Kelderman wist dat hij zijn klassementsambities opgaf op het moment dat hij bij TJV tekende. Dan zou ik daar als ploeg ook niet al teveel tijd in steken.
9 december 2023 17:22
Mooi man, voor eigen kans in de Giro droppen deze boy!
9 december 2023 17:46
Ik ben toch wel benieuwd wat er nu exact is gebeurd in het afgelopen jaar. De Cian aan het begin van het seizoen was een hele andere dan de Cian van na de Vuelta. En je kunt van Roglic uiteindelijk minstens net zo veel leren als van Vingegaard.

Ik denk een gouden aankoop voor TJV. Een gouden zet voor Cian als het gaat om zijn persoonlijke ontwikkeling. Maar jammer voor Bora. En in bredere zin ben ik geen fan van de ontwikkeling dat contracten niet meer worden uitgediend in het wielrennen. Het transfermodel heeft het voetbal al kapot gemaakt, ik hoop niet dat wielrennen exact die kant op gaat bewegen.
    9 december 2023 17:58
    Er zal intern echt wel wat gedonder zijn geweest qua materiaal en ploegtactiek, maar ik denk dat je de (kwalijke) rol van de Vlaamse media ook niet moet onderschatten. Elk jong Belgisch supertalent krijgt er mee te maken. Wout, Remco en nu Cian kregen vanaf dag 1 al zo krankzinnig veel veren in hun reet en werden praktisch tot halfgod benoemd. Met een eindeloze stroom aan vervelende, tendentieuze en nationalistische drek waarbij de Belgische helden niks fout kunnen doen en alles de schuld is van Vlasov/Roglic/de ploeg. Dan moet je zeker als jong broekie wel sterk in je schoenen staan om het mentaal op de rit te houden en niet ietsje te veel in je zelf te gaan geloven...
    9 december 2023 18:04
    Cian is in niks veranderd, maar bij Bora veranderde veel. Een plek in de luwte van een Hindley of Vlasov gaat nog maar met Roglic en Martinez erbij werd Cian geen prioriteit meer voor Ralph Denk. Een ambitieuze renner moet dan aan zichzelf denken. Daarbij hield men naar verluidt bij Visma Lab altijd de deur open voor Cian die men een paar jaar geleden al wilde hebben. 1 en 1 maakt 2.
    9 december 2023 18:47
    Thurau,
    Is Cian echt niet veranderd?
    Ik heb het idee dat MaGarin hierboven echt wel voor een stukje de vinger op de zere plek legt. Een heldenverering waar je bang van wordt, en wie weet ook wel zorgt dat renners naast hun schoenen gaan lopen.

    Want uiteindelijk gaat de focus bij TJV dit jaar gewoon op Vingegaard liggen. En voor de Giro zal er gekeken worden hoe Van Aert, Kooij en de eventuele andere belangen verenigd kunnen worden. Ik zie in ieder geval niet een volledige ploeg in steun voor Cian.

    En materiaal? Specialized staat volgens mij niet bekend als rommel. Zowel voor de tijdrit als de gewone koersfiets. Denk niet dat de Cervelo nou ineens een sprong vooruit is.

    Cian moet zorgen dat hij niet dezelfde fouten maakt als Evenepoel en Van Wilder. Door op een te jonge leeftijd jezelf een te groot ego aan te meten. Ik had eigenlijk steeds de goede hoop dat hij er niet in zou trappen, maar het lijkt erop alsof de verheerlijking en verafgoding hem toch te pakken hebben.
    9 december 2023 18:51
    ‘Een heldenverering waar je bang van wordt’

    Ik vraag me af hoeveel Vlamingen deze jongen überhaupt kénnen. Het lijkt hier wel alsof deze kerel niet meer gewoon door de straat kan lopen in eigen land.
    9 december 2023 19:00
    Geen idee of ik nu op Macgarin of Van Hout reageer, maar kom: hij is niet goed behandeld door zijn ploeg met het geval Vlasov, die hem nota bene ging aanvallen. In de chrono des nations is het helemaal misgelopen qua materiaal. De andere theorieën over Sporza en de Belgische media kunnen de prullenbak in en zijn enkel gebaseerd op twijfelachtige observaties. Wielrennen is hier wel degelijk sport nr 2, maar de halfgodstatus waarvan sprake is totaal van pot gerukt. De meeste Belgen zijn realistische wielerliefhebbers. En naast zijn schoenen lopen? Hallo, de kerel heeft de ronde van de toekomst met grote overmacht gewonnen en is samen met Ayuso het rondetoptalent bij uitstek. En er staat nog eens een goede kop op ook. Geen wonder dat Visma hem snel wou halen. En leren van Roglic? Ik zou liever van Vingegaard leren dan van Roglic me dunkt, dat is tenminste als je de tour ooit hoopt te winnen.
    9 december 2023 19:07
    @Wouter
    Je gaat wel van erg veel aannames uit, vind je ook niet? Die heldenverering waar MaGarin over spreekt heb ik in het geval van Cian totaal niet gezien bij de media in Vlaanderen noch bij het publiek. Integendeel, ondanks dat hij een toptalent was/is werd er juist mede door zijn eigen interviews een realistisch geschetst door de pers daar.

    Vingegaard en hij bijten elkaar totaal niet, zes jaar verschil in leeftijd en de eerste 2 jaar vermoed ik dat Cian helemaal niet voor de Tour uitgespeeld gaat worden. Leren, beter worden in zwakke onderdelen zoals de tijdrit is het belangrijkste.

    Specialized is geen rommel, maar niemand kan ontkennen dat Visma Lab de absolute top nu is in alles op en naast de fiets. Bora rijdt juist de laatste jaren niet echt vooruit ondanks dure aanwinsten.

    Tenslotte, een Belgische renner met een mening is niet per definitie arrogant of teveel in zichzelf gaan geloven. Net als bij Nederlanders, Duitsers, Amerikanen of Togolezen is een echte topper iemand die weet wat hij kan en nodig heeft. Cian had een overstap nodig omdat Bora hem niet meer nodig had, tenminste dat gevoel kreeg ik.
    9 december 2023 19:08
    Toch werkelijk ridicuul die waanbeelden van Michelangelo en madinges. Die hysterie die jullie kennen met veel gebral, drank en oranje klompen op het hoofd als er iets van betekenis in de Ollandse sport gebeurt, die kennen wij niet. Neen, wij zijn veel nuchterde. Maar denk vooral wat je wil als dat je een lekkeuh gefoel geeft.

    Terzijde: Cian sinds kort in de ban geslagen door Michelangelo. Benieuwd wanneer de 180 graden bocht er aan komt LOL. Hij zal na een tijdje wel weer veranderd zijn, blablabla, gegroeid in zijn communicatie blablabla. Dat wordt weer lachen.
9 december 2023 17:50
Er wordt blijkbaar minder moeilijk gedaan over bestaande contracten tussen Jumbo en Bora. Dikke vriendjes.
9 december 2023 20:01
Allez, Jumbo is weer eens op strooptocht geweest. Wat een nare ploeg toch, heel het jaar lopen te blazen over hun professionaliteit, hun jeugdploeg,... Om dan opnieuw te sjacheren: Quickstep proberen te annexeren, Van Aert onder zijn contract uit helpen, nu Cian. Ik meen mij te herinneren dat ze Dumoulin ook zo ooit zijn gaan stelen. Heel mooi komt het niet over.
    9 december 2023 23:14
    Idd. Het is altijd dezelfde ploeg die zo een spelletjes speelt. Vroeger hadden ze dat mss nodig om sneller de top te bereiken. Nu komt het nog smeriger over. Ze hebben dit gedoe helemaal niet nodig om aan de top te blijven. Naar ploegje jumbo
    10 december 2023 00:20
    @meqadon
    "Het is altijd dezelfde ploeg die zo een spelletjes speelt." Graag even wat verder kijken dan je teleurgestelde neus lang is. Het is geen spel want de renner wil weg en als goede werkgever besef je dan dat je afscheid moet nemen. Met compensatie voor de lopende duur van het contract. Als Visma Roglic aan zijn contract had gehouden was je hele opvatting 180 graden anders geweest, schande had je trouwens ook dan geroepen over de ploeg.
9 december 2023 17:33
Zo zie je maar weer TJV laat een steeds mindere Roglic vertrekken en pakt het bijna grootste talent terug. Veruit de beste ploeg zowel als renners als in management
    9 december 2023 17:41
    Is die steeds mindere Roglic de renner die dit jaar in geen enkele World Tour koers buiten het podium is geëindigd en het merendeel zelfs heeft gewonnen?
    9 december 2023 17:41
    Daarover zijn de meningen verschillend…Roglic heeft nauwelijks koersen verloren dit seizoen…
    9 december 2023 17:45
    Inderdaad, Hij zat toen nog bij TJV.. Ik kan je nu beloven dat hij minder gaat worden simpel gezegd door bij een ander team te gaan rijden. bovendien zal hij een Vingegaard er never nooit af rijden EN als Evenepoel een beetje slimmer koerst doet hij ook niet onder voor Roglic
    9 december 2023 18:38
    '..een steeds mindere Roglic..' Ahum. Bent u blind?
    9 december 2023 18:54
    Djaga stelt het allicht heel hard en scherp gezien de absolute resultaten van Primoz dit seizoen. Laat ik dan ook beginnen met te zeggen dat ik echt een Roglic fan ben, en het zonde vind hem te zien gaan. Maar in de basis klopt de opmerking wel degelijk.
    De grootste wedstrijden dit seizoen was het niet een Roglic die van A tot Z domineerde, maar een Roglic die volgde op het tandvlees en dan met zijn meesterlijke tijdrit toesloeg. De grootse punch zoals hem die kenmerkt, hebben we ook niet veelvuldig gezien. Uiteraard kan dit door de operatie komen, maar toch..
    Seizoen 2020/2021 was het klimmen ook meer een wapen. Dit jaar was het z.s.m. het koffiemolen er op en malen, wat vaak bij hem aangeeft dat hij weinig reserve meer heeft. Los van de sterke resultaten van dit seizoen, kan je dus niet ontkennen dat ook bij Roglic de jaren een beetje beginnen te tellen.
    Kijk je puur naar het scorebord, dan was dit heel misschien wel een van zijn beste seizoenen, kijk je de bijbehorende beelden, dan valt dit te bediscussiëren.
    9 december 2023 20:20
    Nee knul, maar jij wel he?
9 december 2023 18:23
Niet heel onverwachts, goed nieuws! Denk dat dat een prima match kan zijn. Nu verder laten groeien en aan zijn tijdrit werken lijkt me bij JV/VL ook geen probleem worden. Dat hij bij Bora niet meer op zijn plek zat was de laatste tijd meer dan duidelijk. Mooie ruil, Roglic beter op zijn plek, Uijtdebroeks beter op zijn plek.
    9 december 2023 19:31
    Bora laat weten dat Cian nog tot 31-12-2024 onder contract staat en ze hem er aan zullen houden .
9 december 2023 17:48
Mooie transfer voor hem en ook weer heel sterk gehandeld door Visma Lab
9 december 2023 17:51
Mooie transfer, idd. Kan meteen als kopman naar de giro. En waarom niet… meteen mee doen voor het podium. De giro volgend jaar is dé ronde als je als subtopper voor winst wilt gaan. Ik geef hem een goede kans.
    9 december 2023 17:55
    Thomas en Yates rijden hem als er geen flinke verbetering in komt in de tijdritten bij elkaar op 5 minuten en ook Almeida en Ayuso als ze meedoen ongeveer. Dat gaat hij nooit meer recht kunnen zetten denk ik
    9 december 2023 18:02
    Ineoske toch, watch and learn
    OT: goede move van Cian en TJV
    9 december 2023 18:04
    betwijfel dat uijtdebroeks nog een grote ronde zal uitrijden, gaat in elke tijdrit vechten tegen de tijdslimiet
9 december 2023 18:00
Hup Cian!
9 december 2023 17:35
Topaanwinst! Als er ook nog eens een toptijdrijder in hem blijkt verscholen, dan wordt het een echte uitdager in het rondewerk.
9 december 2023 17:42
Zat ik op te wachten, topnieuws! Bij Visma Lab krijgt hij de kans om door te groeien. Bewijst ook dat men bij de nieuwe ploeg weer de mogelijkheden heeft om zich te versterken daar waar nodig.
9 december 2023 18:45
Briljante move van Plugge cs. Er zit nog veel rek in die jongen.
Leuke nieuwe dimensie:
Statement concerning today's news from Jumbo - Visma regarding our rider Cian Uijtdebroeks   Cian is and will remain a member of BORA - hansgrohe, also in the coming 2024 season. He is contractually bound with us until 31 December 2024.

https://twitter.com/BORAhansgrohe/status/1733544025653723242
    9 december 2023 18:54
    Jumbo heeft de contractbreuk van Van Aert betaald; ze moeten dat nog maar een keertje doen voor Cian ook.
    9 december 2023 19:10
    Je zou verwachten dat ze dit soort dingen bij JV ook heel professioneel aanpakken. Blijkbaar niet.
9 december 2023 17:25
Het bericht waarvan iedereen dacht dat het zou verschijnen.........
    En toch geen 'BREAKING' scoop van Wielerflits met bijbehorende biografie van de auteur. Zitten er toch niet voldoende vuistdiep in. Of was Ard Bierens het lek?
9 december 2023 17:26
Yesssssss lekker hoor!
9 december 2023 17:42
Het geld dat vrij kwam door het vertrek van roglic klotst gelijk weer tegen de plinten! Misschien kan Heijboer zn tijdrit wel op niveau krijgen. Top 3 in de giro zit er wel in!
9 december 2023 17:54
Lijkt me nu al een toekomstige vervanging voor Kuss/Kruijswijck. Als je Roglic een op een zou willen vervangen dan had je Evenpoel moeten halen.
    9 december 2023 18:01
    Bullshit; Cian heeft veel meer in zijn mars en zal geen grote rondes per ongeluk winnen.
    Dus jij denkt dat Cian wereldkampioen op de weg en het tijdrijden gaat worden en meerdere monumenten gaat winnen...?
    9 december 2023 18:12
    Dat is wel erg zuur appel, per ongeluk een grote ronde winnen?
    9 december 2023 18:43
    @Sjonge Sjonge. Evenepoel heeft de Vuelta toch bij toeval gewonnen! Zwakke line-up om te beginnen, toen smakte Roglic ook nog eens tegen het asfalt, en ja, toen kon brulaapje winnen.
    9 december 2023 18:57
    Capibara: ik bedoelde veel meer dan Koes en Kruisman

    Sjongejonge: ja, is toch zo bij Koes en Kruisman?

    Vliet: Evenepoel: als dat een toeval was dat heb je prut in je ogen of ben je gewoon heel erg nijdig jaloers. Zuur zuur zuur!
    9 december 2023 18:58
    Ik denk dat Ernst bedoeld dat Kuss per ongeluk de Giro heeft gewonnen...
    9 december 2023 19:01
    Eigenlijk moet Evenepoel meedoen aan Euromillions als ik HJ Vliet goed begrijp, als Evenepoel zijn hele palmares enkel aan geluk te danken heeft is hij echt wel onder een gelukkig gesternte geboren. Met zoveel geluk wint hij sowieso een paar honderd miljoen denk ik :-D
    9 december 2023 19:32
    Tja, Kuss wint de Vuelta waarin (zal Vingegaard en Roglic dan niet meetellen) ook Mas, Evenepoel, Almeida, Ayuso, Thomas, Landa, Vlasov en Cian zelf meedoen.

    Prima om dat 'per ongeluk' te noemen, maar dan kan je veel grote ronde winnaars zo noemen lijkt me.
    9 december 2023 20:27
    Ben het in deze wel met Appel eens hoor. Je kan Koes nu niet echt omschrijven als potentieel GT winnaar als hij aan de start staat. Ik gun hem nog wel 5 keer zo'n overwinning, maar zonder die minuten in de kopgroep die hij van de ploeg kreeg en de laatste dagen beschermde rol hij nooit de Vuelta gewonnen natuurlijk.
    9 december 2023 20:36
    Quote:
    Tja, Kuss wint de Vuelta waarin (zal Vingegaard en Roglic dan niet meetellen) ook Mas, Evenepoel, Almeida, Ayuso, Thomas, Landa, Vlasov en Cian zelf meedoen.


    Je moet die net wel meetellen, want als ze niet meededen, was de kans op winst veel kleiner.
9 december 2023 17:54
Het is wel typisch jumbo een ruwe diamant aan te trekken. Kijk naar roglic en vingegaard. Met het aantrekken van cian stijgt jumbo voor mij ineens naar de top 3 van teams die zich jet beste versterkt hebben. Bora en lidl vindt ik de 2 winnaars deze transfer periode. Hopelijk gaat hij grote stappen maken onder mathieu heijboer.
    9 december 2023 18:32
    Bwa, ruwe diamant. Reed bij de juniors al bij een heel professioneel team met materiaal waar ze bij sommige WT-ploegen jaloers op zijn. Tis niet dat hij uit een Mexicaans mountainbike-ploegje komt.
    9 december 2023 19:58
    Ik heb een andere definitie van een ruwe diamant dan een 20-jarige WT-prof die top 10 rijdt in Catalonië, Romandië, Zwitserland en de Vuelta.

    Roglic was een ruwe diamant. Cian allesbehalve.
9 december 2023 18:51
Samen met Ayuso het grootste rondetalent van morgen. De ene zit bij UAE, dan kon Visma niet achterblijven? Als men van de oerdegelijke tijdrijder Vingegaard de ultieme tijdritmachine kon maken, zal men van een matig tot gewone tijdrijder een goede tijdrijder kunnen maken. Bij de jeugd reed CU overigens al best aardige tijdritten.
Eerder onbegrijpelijk van Bora vind ik.
    9 december 2023 18:58
    Denk kiest voor de korte termijn en dat geeft later vaak brokken. Het is niet de komst van Roglic maar juist het aantrekken van Martinez die er voor zorgde dat Cian muurvast zat. De AK kopmannen daar zijn nu: Roglic, Hindley, Vlasov en DF Martinez. Wat voor rol bleef er voor Cian eigenlijk over. Als je dan ook nog zoals in de Vuelta eigenlijk kiest voor de Rus zelfs als het krachtsverschil er niet is, plus als begeleiding echt belachelijk faalt met het materiaal in de Chrono maak je duidelijk wat je prioriteiten zijn.
9 december 2023 19:50
De vraag is: per 1-1’24 of per 31-12’24.
10 december 2023 06:56
Benieuwd hoe de sponsors van Visma Lease a Bike zullen handelen als het allemaal wat minder gaat en dat met een contract van onbepaalde tijd. (dat contract kan nl maar zo naar 1 jaar beeindigd zijn)
9 december 2023 19:13
Ze zijn toch niet van den zotte bij die jumbo. Weer een belgenmanneke.