Team DSM laat Ilan Van Wilder naar Deceunick-Quick-Step gaan

vrijdag 19 november 2021 om 08:05
Team DSM laat Ilan Van Wilder naar Deceunick-Quick-Step gaan

foto: Cor Vos

Ilan Van Wilder heeft met Team DSM overeenstemming bereikt over het vroegtijdig beëindigen van zijn contract. De 21-jarige Belg tekent voor twee jaar bij Deceuninck-Quick-Step, tot eind 2023. Beide teams bereikten een akkoord over de transfer waardoor een rechtszaak tussen Van Wilder en Team DSM niet meer nodig was.

Van Wilder en Team DSM lagen al maanden met elkaar in de clinch om een arbeidsconflict. Het Belgische rondetalent wilde graag vertrekken bij de Duitse ploeg, ondanks een contract dat nog tot eind 2022 doorliep.

Verstoorde relatie
De eerste berichten over een verstoorde relatie tussen beide partijen dateren van begin juli. De onenigheid ontstond onder meer over bepaald fietsmateriaal dat andere renners wel hadden, maar Van Wilder niet ter beschikking kreeg. Zijn niet-selectie voor de Vuelta a España verslechterde de situatie.

Sindsdien ontstond een onoplosbare conflictsituatie. Vorige maand werd bekend dat Van Wilder de stap naar de rechtbank had gezet. Die rechtszaak zou donderdag beginnen in Zwolle, maar werd uiteindelijk opgeschort. Nu blijkt dat Team DSM een akkoord heeft bereikt over een transfersom met Deceuninck-Quick-Step (volgend jaar Quick-Step-Alpha Vinyl) over Van Wilder.

DSM-teammanager Iwan Spekenbrink is blij dat beide partijen tot een akkoord zijn gekomen. “Wat ons betreft kon het niet zo zijn dat een renner onder zijn contract uit probeert te komen door een rechtbank in te schakelen en daar verklaringen af te leggen. We stonden open voor een transfer waarbij het contract op een juiste manier werd ontbonden. We zijn blij dat Ilan en zijn management de teams in staat hebben gesteld om het op een juiste manier op te lossen. We wensen Ilan en Deceuninck-Quick-Step alle succes in de toekomst”, klinkt het.

Patrick Lefevere, ploegmanager van Deceuninck-Quick-Step, is in zijn nopjes met zijn nieuwe aanwinst. “We zijn verheugd dat we Ilan hebben kunnen aantrekken. We zijn ervan overtuigd dat hij bij ons vooruitgang kan boeken en iets kan toevoegen aan ons team, met name in de grote rondes”.

Dit artikel delen:

103 Reacties

JensVdB 18 november 2021 om 21:18

edit redactie: dit soort reacties mag je achterwege laten

Steven_E 18 november 2021 om 21:18

Schitterend!

Renaissance 19 november 2021 om 14:15

edit wf: gedraag je

Steven_E 19 november 2021 om 14:40

Mooie reactie, vooral de argumentatie staat op punt. Wie zegt dat DSM niet zelf is gaan zoeken naar oplossingen met een bepaalde afkoopsom? Of geloof je echt dat Lefevere al met Van Wilder aan het praten was in juli?

harryjohan71 19 november 2021 om 16:06

@Steven_E ik verwacht inderdaad dat DQS al in een vroeg stadium in gesprek is gegaan. Als jij verwacht dat dit niet gebeurt, ben je echt te goedgelovig. In juli wist Van Wilder wel al bij welke ploeg hij eventueel terecht kon. Ik zeg niet dat er al contracten getekend zijn, maar zeker oriënterende gesprekken geweest zijn. Dit geldt trouwens niet alleen voor DQS, alleen Lefevere zegt dat zij dat niet doen, wat hem ongeloofwaardig maakt. Wat doen die managers anders in de periode 1-1 t/m 1-7? Vakantie vieren?

Steven_E 19 november 2021 om 16:19

Praten met renners die einde contract zijn, incl. eigen renners, sponsors zoeken, en vooral de belangrijkste periode van’t jaar opvolgen. Ik geloof gerust dat er eens gepolst wordt naar wat er verdiend wordt, of of hij gelukkig is bij het team

Steven_E 19 november 2021 om 16:20

en dus nog langer gaat blijven, maar niet dat er anderhalf jaar voor het eind van z’n contract al

Steven_E 19 november 2021 om 16:21

al druk wordt gezet om het team te verlaten. Het is slechts de 2e keer dat Lefevere zo’n renner in huis haalt. Lijkt mij dat het in dit geval eerder aan DSM gelegen is dan aan DQS.

Steven_E 19 november 2021 om 16:21

En aub WF, doe iets aan die “stuur” knop zo kort bij de spatie!

harryjohan71 19 november 2021 om 16:26

@Steven_E waarom zou DQS wel ander half jaar van tevoren in gesprek zijn met Campenaerts en niet met Van Wilder. Dat ze ander half jaar van tevoren Campenaerts hebben benaderd is door Campenaerts bevestigd. Ver voor hij was vrijgegeven door zijn huidige ploeg.

Steven_E 19 november 2021 om 16:36

Omdat het aflopend bestaan van die ploeg al in de lucht hing uiteraard. Of moest Campenaerts wachten tot september om nog een plekje te zoeken? Zou maar logisch zijn dat de teambazen daar ook al een stuk eerder eerlijk waren tegenover de renners dan dat het verplicht is.

Michelangelo 18 november 2021 om 21:20

Het tweede talent met schijnbaar veel kapsones en noten op zijn zang daar in de ploeg. Past daar prima bij als je het mij vraagt.

Waarbij DQS zich natuurlijk pas heeft bemoeid met een transfer nadat duidelijk was dat de renner vrij kwam…. zo eerlijk is ome Pat wel.

Peetvader 18 november 2021 om 21:24

Beter zo dan als Jumbo en Van Aert gewoon vertrekken uit een lopend contract zonder vergoeding…

de adelaar 18 november 2021 om 21:30

Ja mooie vent die PATLEV , buigen naar je gelang en belang

harryjohan71 18 november 2021 om 21:39

@Peetvader Lefevere heeft meerdere keren aangegeven niet te onderhandelen met een renner met een lopend contract. Dit moeten ze bij zijn ploeg niet flikken. Zie zijn reacties op Bennett en Bora. Nu doet hij exact hetzelfde, zoals hij ook al probeerde bij Campenaerts. Hoe hypocriet kun je zijn!

Maillot à Pois 19 november 2021 om 00:07

@Michelangelo
Waarom precies is Van Wilder een etterbak met kapsones en gaat in de zaak Nuyens-van Aert de gunfactor naar Wout?

Geel Zwarte Bril 19 november 2021 om 08:52

De gunfactor naar Wout lijkt me duidelijk.

Nuyens heeft zijn geld, doet nu nog alles om Wout en JV kapot te maken. Dat hij zelf maar mag verdwijnen uit de wielersport.

Maillot à Pois 19 november 2021 om 09:20

@Geel Zwarte Bril
Dat is het hem net, Nuyens heeft zijn geld nog niet, team Wout is in cassatie gegaan. Die vraag naar de UCI toe is weinig sympathiek, maar moet je zien als een zet in het schaakspel dat tussen beide partijen gaande is.
Nu, ik snap de gunfactor voor Wout wel, en ik hoop van ganser harte voor hem dat de zaak gauw van de baan is.

Mijn vraag is vooral waarom Van Wilder blijkbaar die gunfactor niet krijgt.

SoloSlim 19 november 2021 om 09:46

@ Maillot
idd, laten we Van Wilder voorlopig het voordeel van de twijfel geven.
Hij was in onvrede geraakt met DSM, welke renner niet :)

Pietspeed 19 november 2021 om 10:09

Nuyens heeft zijn poen idd nog niet. En dat verzoek aan de UCI van Desmet namens Nuyens is om ‘gewoon’ het reglement toe te passen. Op zich heeft de UCI hier geen keuzevrijheid, maar dient de UCI dat uit zichzelf te doen. De enige uitleg die ik kan bedenken is dat de UCI de cassatierechter als een gewone rechter beschouwd, dwz ordinary court, en dat daarom de beslissing van het cassatieberoep wordt afgewacht.
Bij Van Wilder is nu kennelijk alles volgens de regels gegaan, althans zijn DCQ en DSM eruit gekomen. Wellicht met een passende afkoopsom. Daarmee geeft dan Van Wilder ahw toe dat er geen sprake was van een onherstelbare, onwerkbare arbeidsrelatie. Bij de rechter wilde hij dit immers aanvechten.

Michelangelo 19 november 2021 om 11:36

@Maillot,
Om antwoord te geven op jouw vraag:
Natuurlijk ben ik volledig afhankelijk van wat ik zie en lees in de media. En obv wat ik daar zie en lees, geeft Van Wilder mij de indruk een renner te zijn die willens en wetens getekend heeft bij een ploeg met een bepaalde aanpak. Maar dat die aanpak hem steeds minder bevalt, mede ingegeven door zaakwaarnemers. Een renner met noten op zijn zang terwijl hij pas net komt kijken. Die spijt heeft van zijn handtekening, en via het conflict de uitweg zoekt.
Voor Wout is dat anders. Daar gaat de ploegbaas ineens alles om hem heen veranderen. Enerzijds is dat inherent aan het feit dat ploegen veranderen, maar daar staat tegenover dat Van Aert 1 van de speerpunten was in de ploeg, en zeker in het veld al een gearriveerd renner. Bovendien komt hij niet over als iemand die graag het conflictmodel hanteert. En heeft Nuyens mede ook door zijn acties en voorkomen het nadeel van de twijfel.

Dat maakt dat voor mij dat ik bij Van Wilder mijn bedenkingen heb vwb zijn houding en aanpak. Ik pleit ook Wout niet volledig vrij, maar daar lijkt toch wat anders aan de hand, vooral ook ingegeven door de ploegbaas.

Pogacar_GOAT 19 november 2021 om 11:49

Leuk man van het ene sektarische clubje naar het andere sektarische clubje. Eens zien hoe snel je er genoeg van hebt om in dienst van het Orakel van Schepdaal te rijden. Succes!

Maillot à Pois 19 november 2021 om 12:43

@Michel
Ik weet uiteraard ook alleen wat ik lees en opvang, en dat is sowieso maar een deel van het verhaal. Daarom bedank ik er ook voor om in beide zaken resoluut partij te kiezen voor de een of de ander, en verbaas ik me er toch wel over dat velen dat wel doen.

Wat betreft Van Wilder: de optelsom van alle ontevreden renners bij DSM maakt toch wel dat je minimaal vragen kunt stellen of de aanpak waarvoor die renners gekozen/getekend hebben wel overeenkomt met de realiteit. Blijkbaar is er toch veel frustratie en ontgoocheling over de manier waarop de aanpak die hen wordt voorgespiegeld in de praktijk wordt gebracht.

Verder vind ik niet dat een jonge renner die nog geen adelbrieven heeft bij de profs zich per definitie overal maar naar moet schikken. Een wielercarrière duurt niet zo heel lang, en als je door een verzuurde relatie met je ploeg (om wat voor reden dan ook) niet wordt opgesteld ben je zo een paar jaar kwijt.
Omgekeerd vind ik overigens ook niet dat een speerpunt van een ploeg zich zomaar alles kan veroorloven buiten contractuele verplichtingen om. Het mag duidelijk zijn dat het voor Wout en zijn carrière een absolute zegen was om naar Jumbo te gaan en ook hij anders kostbare jaren in zijn carrière was verloren. Maar in principe moet je dan wel gewoon een verbrekingsvergoeding (laten) betalen.

Michelangelo 19 november 2021 om 13:27

@Maillot,
Ik denk dat we het niet heel oneens zijn. Ook ik heb natuurlijk meegekregen wie er allemaal ontevreden vertrokken zijn bij DSM. En daar is echt wel wat aan de hand als je het mij vraagt. Waar mogelijk ook Van Wilder last van had.
En hetzelfde geldt voor Van Aert. Ook ik vind het niet meer dan normaal dat er bij het opzeggen van je contract ook gewoon compensatie tegenover moet staan.

Ik hoop vooral niet dat dit de nieuwe trend gaat worden in het wielrennen. Want afgezien van wel of geen sympathie voor de een of de ander is dat mijn grootste zorg; makelaars die jonge renners gek maken met iets groener gras bij de buren, en onder het mom van verstoorde verhoudingen transfers afdwingen.

Maillot à Pois 19 november 2021 om 13:55

@michel
Voor dat laatste punt volg ik je volledig – hopelijk blijven dit soort saga’s uitzonderingen in de wielerwereld

legrandbornand 18 november 2021 om 21:21

De klimploeg rond Remco krijgt langzaam maar zeker vorm.

Michelangelo 18 november 2021 om 21:24

Ik neem toch aan dat Van Wilder naast goede tijdritfietsen ook deelname aan een grote ronde heeft uitonderhandeld bij ome Pat, inclusief de volledige ondersteuning van meesterknecht Remco.

Overigens als Lefevere de klimploeg rond Evenepoel wil uitbouwen, dan moet hij dat vooral niet doen met jonge talenten die zelf ook veel ambitie hebben. Dan krijg je wederom het Almeida scenario, en de discussie wie er in de camion naar huis moet en wie met de prive jet. Beter wat oudere uitgebluste kopmannen die zich realiseren dat ze zelf niet goed genoeg meer zijn voor winst, maar nog wel goed genoeg zijn om mee bergop te kunnen en hun kennis en ervaring overdragen op en jonge kopman.

legrandbornand 18 november 2021 om 21:26

Jij neemt wel vaker dingen aan die geen hout snijden Michel… :-)

Sjonge Jonge 18 november 2021 om 21:41

Maar hij onderbouwt het dan tenminste nog wel met argumenten, dat kan van velen niet gezegd worden….

Noordbiker 18 november 2021 om 22:55

Michel snijdt hier geen hout inderdaad, hij slaat voornamelijk de spijkers op zijn kop

Geel Zwarte Bril 19 november 2021 om 08:58

Bam +1 voor sjonge jonge

Deel Koeper 19 november 2021 om 10:35

We weten dat "iemand" ons aller Wout tot de grond zou afbreken als zijnde een huichelachtige geldwolf als hij kamp Nuyens had verlaten voor kamp Lefevere en dat Van Wilder een geniale beslissing had genomen indien hij naar Jumbo was gegaan, want daar kan hij in de schaduw van de groten het vak leren, want heeft Bernal ook niet alles geleerd door eerst een tijdje in dienst te rijden?

Maar goed, vooralsnog bewonderen we de rechtlijnigheid van Michelangelo. We weten allemaal hoe frequent hij deze kritiek heeft losgelaten op Jumbo met hun geriatrische meesterknechten Vingegaard, Foss en Kuss en hoe hij vindt dat die daar zo snel mogelijk weg moeten.

Aart van Woud 19 november 2021 om 13:17

Haha wat een geweldige off-topic reactie Deel. Maar het gaat hier toch niet over Vingegaard en Foss en waarom die weg zouden moeten bij Jumbo. En geriatrie? Ze zijn toch niet bejaard??

Xevar 18 november 2021 om 21:26

edit redactie: dit soort reacties mag je achterwege laten

Onie 18 november 2021 om 21:27

Past goed bij elkaar. Een renner die (ondanks mogelijk terechte punten) zich slecht uitlaat over zijn werkgever naar een manager die zich dikwijls slecht uitlaat over zijn (ex-)renners.

Mwielerfan 18 november 2021 om 22:08

Heb Lefevre nauwelijks gehoord over kwiatkowski terpstra uran en nog veel meer

SoloSlim 19 november 2021 om 09:43

idd, buiten Bennett kan ik me zelf niemand direct voor de geest halen

bswinkelss 18 november 2021 om 21:31

Fijn voor ilan en hopelijk heeft DSM de hoofdprijs gekregen

Murcia 18 november 2021 om 21:32

Slimme zet van de Don. Ilan is een groot talent maar zonder de enorme heisa die gepaard ging met de entree van Evenepoel. Mag zelf bewijzen of hij de ronderenner kan worden die velen in hem zien. Nu nog afwachten wat Benoot doet.

Michelangelo 18 november 2021 om 21:43

@murcia,
Inmiddels heeft Ilan toch echt wel zijn heisa gemaakt, maar dan vooral naast de fiets. Het is een veelbelovende jonge renner, schijnbaar ook met een hele duidelijke eigen wil of overactieve zaakwaarnemer, maar ik vraag me af of hij bij Lefevere op de juiste plek zit als hij in de nabije toekomst zijn eigen kans wil gaan.

Persoonlijk denk ik dat hij bij Lotto (straks zonder Soudal) beter af zou zijn. Maar wie weet heeft hij ook wat aan te merken op het tijdritmateriaal van Ridley…

Murcia 18 november 2021 om 22:02

@Michelangelo
Met de term heisa doelde ik op de manier waarop de pers en entourage rondom Evenepoel zijn stap naar de World Tour begeleidde. Ilan ging met stille trom naar DSM, natuurlijk was er hier een conflict dat ook werd uitgevochten in de media maar ik zie een patroon in de doorlopende onvrede bij DSM van zowel talenten als ervaren renners. Lotto Soudal was nooit een serieus alternatief voor Van Wilder in mijn ogen omdat ze geen ploeg hebben waar ronderenners (en natuurlijk staat deze renner nog aan het begin van zijn ontdekkingstocht wat dat betreft.) zich kunnen ontwikkelen. Hij zou daar een vreemde eend in de bijt zijn. DQS is wat grote rondes betreft geen echte speler in AK’s maar voor de rondes van een week waar jonge renners hun strepen kunnen verdienen is de ploeg prima gestoffeerd.

de adelaar 18 november 2021 om 22:21

Die wordt slapie van wout

FDJ 18 november 2021 om 21:35

Nu hopen dat het met mannetje ook sportief eens in het nieuws gaat komen in plaats van allerlei randzaken.

TIO 18 november 2021 om 22:09

Is reeds meermaals gebeurt, laat je beter infieren

Lalsacien 18 november 2021 om 22:20

@Tio wat is infieren? Een Vlaamse uitdrukking?

Romāns Vainšteins 19 november 2021 om 09:04

Ja, het wordt steeds gekker met die van Aert idd.

Dr op en dr over 18 november 2021 om 21:36

Mooie ploeg voor Ilan, en ik wens hem er veel succes.

Bimbo Visma 18 november 2021 om 21:37

Zo had het ook meteen gekund zonder dat onnodige gedoe op social media. TEAMVISION gaat nu de deur uit bij van Wilder neem ik aan

Barry Batsbak 19 november 2021 om 08:20

Ja, gaat nu over op WELPVISION.

de adelaar 18 november 2021 om 22:02

Los van alle contracten die nu te pas en onpas worden geschoffeerd , is het duidelijk dat indirect in deze zaken de contacten worden afgekocht . Waar natuurlijk in een nieuw contract mee wordt onderhandeld dat dit terugvloeit via de nieuwe sponser/ ploeg. Je kent het wel: betaalde sponsordingetjes etc, schaduw loonlijsten bij dienstverband sponser…..een renner staflid of welke werknemer kan ongelukkig zijn in een werkomgeving en het is billijk dat bij het verbreken van een contract er een vergoeding tegenover staat… hoe dit in de praktijk gaat waarbij de invloeden van zogenaamde nieuwe wielermanagers wie zich nu allen na goed voorbeeld van de voetbalwereld zien dat er aan een wielrenner met potentie ook centjes kleven. Een treurige zaak. Maar zoals altijd is niemand vrij van blaam, Zeker moraalridders niet zoals heren ploegenmanagers. Dan Ilan zijn Keuze: Quickstep Soudal( speciaal voor @JensvdB) , waarom gaat hij in godsnaam in een ploeg rijden met iemand die hem altijd in de schaduw heeft gezet in zijn jeugd(REV)? Dan even op begeleiding, Quickstep staat niet bekend om jonge renners een goed plan voor te leggen en gestructureerd beter te laten worden en groeien. Tijd is een factor welke men niet echt in jeugd steekt. Wolven wachten niet op matige welpen. Welke ploeg dan wel? Bora naar mijn smaak, maar dat is meer omdat ik vind dat ze daar beter met jeugdig talent omspringen

Michelangelo 18 november 2021 om 22:22

Kan heel ver met je mee Adelaar.

het lijkt er steeds meer op alsof transfers het nieuwe verdienmodel gaan worden van wielerploegen. Met daaromheen de hijgerige makelaars en hun veel te dure horloges. Misschien moet ik wel een carriereswitch gaan maken, de vroege instappers zijn vaak spekkoper. Het is alleen niet het verdienmodel dat ik toejuich.

En vwb de keuze van Van Wilder: ook daar ben ik het met je eens. Het mag duidelijk zijn dat het alle ballen op Evenepoel is binnen die ploeg vwb het rondewerk. En dat je heel snel de nieuwe Almeida bent als je ook talent hebt en rondes wilt rijden. Je mag dan ofwel in dienst van de “op van Schepdaal’, of je krijgt je kans in een ronde zonder ploeg. Niet zo erg voor je eerste jaar en je eerste grote ronde, maar wel als je daarna door wilt groeien en voor eigen kans wil gaan. Ook heb ik net als jij mijn twijfels over zorgvuldige begeleiding van jongeren. DQS is succesvol gebleken met jonge renners, maar het is voor mij de vraag of dat komt DANKZIJ de ploegleiding of ONDANKS de ploegleiding…

Murcia 18 november 2021 om 22:36

@de adelaar
DSM is echt een uitschieter voor wat betreft het vertrekken van renners met een doorlopend contract, ik kan mij geen andere World Tour ploeg bedenken waar dat op deze schaal gebeurd. Dat de nieuwe ploeg de afkoopsom verrekend is een gegeven en dat Patrick weer eens blijk geeft van met twee maten te meten is dat ook.
De keuze voor DQS begrijp ik wel van Ilan want het is één van de beste teams ter wereld en de afgelopen drie seizoenen zie je een duidelijke stijging van het contingent Belgische renners daar. Mijn twijfels zitten niet zozeer bij de begeleiding an sich maar vooral of men wel echt veel aandacht wil spenderen aan het laten groeien van ronde talent. Bij Remco wilden beide partijen te veel en te snel naar mijn mening en voor de rest is Patrick een echte aanhanger van de Raas doctrine, liever veel zeges dan de AK’s in het drieweekse segment. Maar voor een jonge kerel is de ploeg om hem heen in de rondes van een week prima tenzij men hem automatisch koppelt aan Evenepoel want dan zie ik wel wat beren op de weg.

de adelaar 18 november 2021 om 22:41

@Michelangelo , mijn armpjes kunnen een duur klokkie niet hebben, maar even over Almeida: deze zeer karaktervolle renner met potentie is wel de spreekwoordelijke ezel die zich aan dezelfde steen stoot…. Gaat nu in de Schaduw van Pogi weer de tweede viool spelen. Als ie nu toch voor woestijn centjes kiest , waarom dan niet Bahrein: een afgeschreven Landa, Haig die niet echt die kopman is en goede tijdrit behelst. Buiten Mader zie ik niemand die zijn nivo aantikt op rondewerk. Van Wilder heeft tijd genoeg gehad om zijn nieuwe carrière zorgvuldig te plannen. Waar dat klaarblijkelijk niet gaat in zijn hoofdje. Natuurlijk was er allang contact met Patrick, maar dat is niet officieel natuurlijk. Ik vind menig zaakje hier kwalijk in maar wat ik echt dom vind is dat van Wilder niet slim genoeg is om in te zien dat hij niet verder gaat komen in zijn ontwikkeling als meerdaagse toprenner

Michelangelo 18 november 2021 om 22:43

@Murcia,
Quote van sporza:
Van Wilder moet bij The Wolfpack een cruciale schakel worden in de rondeploeg rond Remco Evenepoel, al zal hij ook zeker zelf zijn ambities willen waarmaken. Twee jaar geleden stond hij nog op het eindpodium van de Ronde van de Toekomst.

"We zijn zeker dat hij in ons team nog kan groeien", zegt manager Patrick Lefevere. "We zijn zeker dat hij een toegevoegde waarde zal zijn voor onze ambities in het rondewerk."

Met deze quote lijkt het erop dat Evenepoel de ronderenner mag spelen, en dat Van Wilder aan hem gekoppeld gaat worden. Om tweede viool te spelen, aangezien Lefevere er geen geheim van heeft gemaakt wat hij wil bereiken en met wie als het gaat om rondewerk.

Edit voor @Adelaar:
Almeida krijgt hopelijk wel de vrijheid om een programma naast pogacar te rijden. Tenminste, ik neem aan dat er bij de contractbesprekingen over is gesproken. Anders is het inderdaad een renner uit de categorie 'zelfde steen 2x"

de adelaar 18 november 2021 om 22:49

@Murcia , DSM is natuurlijk een ploeg met wat ontbinden van contracten betreffende ontevreden werknemers. Echter hun kwaliteit in herkennen opleiden en goed brengen van talenten is onmiskenbaar groot. Dat bewijzen alle namen wel. Laten we wel zijn , dit gaat terug naar de tijd van Argos en Giant…. Tot aan heden. zoals al tegen Michelalo gemeld snap ik niet dat van Wilder zijn tijd om over zijn toekomst na te denken , niet goed heeft gebruikt voor goede analyses betreffende matching ploegen

Gapenberg 18 november 2021 om 22:50

Geen goede begeleiding met jeugd???
Welke ploeg kan dezelfde cijfers voorleggen met zelf grotendeels opgeleide renners?

Recent alleen al asgreen, Jakobsen, Honoré en Alaphilippe van onbekend naar toprenner

Cavagna nobele onbekende
Kwia was een nobele onbekende
Gaviria, stybar,….

de adelaar 18 november 2021 om 22:52

@Michelangelo , de uitspraken van PATLEV staven onze verdenkingen wat betreft contact zoeken en dat Ilan volgend jaar waarschijnlijk zich tegen zijn kop slaat! Wat betreft rechtszaken en afkoop heeft ie dan aan PATLEV een slechte…. Vraag maar aan ene Sam

Murcia 18 november 2021 om 22:53

@Michelangelo
Las die quote ook en moest wel weer gniffelen omdat je aan het transferbeleid kunt zien dat Patrick helemaal niet kiest voor een ploeg met een focus op het rondewerk. Evenepoel gaat de Tour niet rijden en de beste ronderenner die ze hadden vertrekt. Ik zie deze uitlating dan vooral als een poging om net te doen alsof ze vol gaan voor iets wat al weer met een jaar wordt uitgesteld. Misschien trappen de sponsors er wel in. Voor Ilan zal het belangrijk zijn om de Giro te kunnen rijden om daarmee los van Remco iets meer te kunnen eisen.

Titaantje 18 november 2021 om 22:56

Wat bazel jij nu over het niet ontbolsteren van jeugd bij Quick Step adelaar?
Je mag van Quick Step vinden wat je wil, maar volgens mij zijn ze toch objectief bij uitstek de ploeg die enorm goed is in het scouten en uitgroeien van talent. Wel vooral voor de eendagswedstrijden (kassei en heuvel).

Naast overduidelijke toppers als Alaphillipe, Stybar, Trentin, Mas, Kwiatkowski, Schachmann, en Gaviria, zijn in de afgelopen jaren ook “mindere goden” als Cavagna, Honore, Lampaert, en Asgreen enorm doorgegroeid.

Mss kan je even specifieke voorbeelden geven van renners die het niet hebben gehaald waarvan het redelijkerwijs wel te verwachte was? Vakoc is 1 van de weinige die ik kan bedenken, maar dat kwam ook meer door blessures.

de adelaar 18 november 2021 om 22:57

@gapenberg, we hebben het hier niet over eendaagse een beste, leuk dat Eendagswerk, daar hebben ze hun aanwinsten goed mee opgeleid getraind. Net als sprintreintjes opzetten en tijdritten. Maar geef ze een potentieel Ronderenner , een godsgeschenk , voor veel Belgen letterlijk, maar als ploeg zijn ze tactisch zo onbekwaam en hebben er zeker de begeleiding niet voor.(steels Bramati Vette , allemaal ploegleiders die nog nooit iets hebben ervaren met een ronde begeleiden met als doel Winst in 1 Vd drie grote ronden, das mijn punt. Daar maakt van Wilder een denkfout. Het zal altijd om REV draaien.

Gapenberg 18 november 2021 om 23:03

@adelaar

Nee veel bewezen hebben dat nog niet maar wie hebben ze in de ploeg gehad?

Mas en die stond op het podium van Vuelta
Jungels, 2x top 10 en witte trui Giro
Almeida 2 x top 5 giro

Verder kan ik geen enkel renner komen die naar quick step een groot ronde renner is geworden
Dus nee daar hebben ze niet gefaald in het verleden
Laat ons binnen 5 jaar nog is praten over Rev, bagioli, van Wilder en vansevenant en dan conclusie maken

En btw pas u origineel bericht aan na is deftig te herlezen als dit echt u mening is

de adelaar 18 november 2021 om 23:05

@Titaantje, misschien is het niet specifiek gezegd door me, maar net als mijn antwoord aan @gapenberg doel ik vooral op het gebied van ronderenner en klimtalent. Ik deel je mening dat veel renners tot orima eendagsrenners zijn verworden . Maar voor deze transfer geld alleen het perspectief als ronde renner… en daar zit m de crux: geen trainers voeding consulenten ploegleiding die behept zijn met het smeden van een topploeg voor rondewerk… REV moet leveren en daarmee moeten nieuwe hulpjes komen, mijn reactie is erop gericht dat de structuur van de ploeg niet de goede is voor een ronderenner.

Titaantje 18 november 2021 om 23:09

Kwiatkowski haalde toch zijn beste Tour klassering bij QSI. Mas werd 2e in de Vuelta. Almeida presteerde dit en vorig jaar ook naar behoren dankzij de ontwikkeling bij QSI. Uiteindelijk gaat het denk ik ook meer om het intrinsiek aanwezige talent dan de ploegleiding. Eerder heeft QS zich nooit echt op klassementen gericht (buitene en paar onsuccesvolle pogingen rond 2007), dat, en niet de ploegleiding, is de reden dat ze daar weinig gepakt hebben. Nu denken ze met REV wel het juiste talent te hebben (en dat zou best kunnen) en gaan ze het dus wel proberen. Dat kan best met een Bramati ofzo achter het stuur.

Welke resultaten heeft Merijn Zeeman precies zelf geboekt in de Tour? Je kan dat niet 1 op 1 vertalen…

Panache 18 november 2021 om 22:26

Het siert Van Wilder dat hij (vooralsnog) niet met modder gooit. De mond en de pedalen waren op een uitzondering na stil dit seizoen. Volgend jaar wordt het wél tijd om de pedalen te laten spreken, zeker in dit team waar iedereen kansen krijgt en de waan van de dag regeert. Een wereld van verschil met DSM: bij DQS wordt verwacht dat je scoort.

Limal 19 november 2021 om 04:01

Acht top-tien plaatsen in A-koersen (2.UWT, 2.1 en BK) is voor een 21-jarige best goed, zeker vermits het hoofddoel van het seizoen – een grote ronde rijden – niet is doorgegaan.

Ik had Van Wilder liever bij Lotto(-Soudal) gezien, maar bij QS komt hij in ieder geval terecht in een team met een betere 'flow' dan DSM. Daarnaast zal hij er ook alle kansen krijgen die een beloftevolle renner verdient op vlak van materiaal en wedstrijden. Aan Van Wilder nu om te bewijzen dat dit resulteert in de verhoopte groei en dat de ongelukkige passage bij DSM niet aan een moeilijk karakter te wijten was.

Pietspeed 19 november 2021 om 10:40

Ga ik in mee. Te veel renners zitten bij DSM kennelijk in een keurslijf van protocollen en wetenschap. Bij DCQ is dat anders. Daar is meer vrijheid, waarschijnlijk ook meer kansen om te laten zien wat je kunt en welke koersen je mag rijden. Staat tegenover dat je wel MOET leveren in de teamgeest van de roedel. Denk dat Van Wilder nu kansen krijgt om zijn veronderstelde toptalent in kleine rondes te laten zien. En misschien in de Giro of Vuelta naast en in dienst van evt REV aan het grote werk te mogen ruiken. Focus bij DCQ blijft vlg mij de klassiekers en eendagskoersen.

djerkson 18 november 2021 om 22:28

Hij kan nergens beter zitten. Ook: veel verschil met de zaak Felix Gall is er uiteindelijk niet.

Dantiest 18 november 2021 om 22:37

hoppaaaaa!

dit was de laatste kaart van Lefevere
meesterlijk gedaan!

Covadonga 18 november 2021 om 22:40

Spijtig dat dit gebeurt. Contracten zijn blijkbaar niets waard.

Bart 19 november 2021 om 09:35

Een contract mag je toch ontbinden volgens de geldende regels, al dan niet in onderling overleg, daarmee is toch niets mis mee? Als niet sportgerelateerde werknemer mag je toch ook op eender welk moment je contract opzeggen, dus waarom een sporter niet :-)

Als het niet meer lukt lijkt het me ook wel beter dat een renner mag vertrekken, anders heb ik je iemand op de loonlijst staan die niet meer echt inzetbaar is. En het is niet dat dsm een enorm oneindig budget heeft. De ploeg waarnaar hij nu trekt spreek ik me niet over uit of het de beste is voor hem.

Panache 19 november 2021 om 10:18

“Als niet sportgerelateerde werknemer mag je toch ook op eender welk moment je contract opzeggen”

Nee, een jaarcontract kan je niet eenzijdig opzeggen na 7 maanden. Dat geldt slechts voor contracten voor onbepaalde tijd.

Pietspeed 19 november 2021 om 10:28

@covadanga
Dat is – in de transferperiode – onjuist. Het contract wordt afgekocht met kennelijk een toepasselijke som geld. Dat is het dus waard, wat iets anders is als uitdienen.

Maillot à Pois 19 november 2021 om 11:07

@Panache
In België kan dat wel, ook bij contracten van bepaalde duur.
De voorwaarden hangen af van wanneer je precies opzegt.
Is dat tijdens de eerste helft van je contract of de eerste zes maanden bij contracten van een jaar of langer, dan moet je enkel een bepaalde opzegtermijn respecteren.
Is het later, dan moet je een verbrekingsvergoeding betalen.

Covadonga 20 november 2021 om 01:03

Opzeggen als werknemer is vrij gemakkelijk en kost ook vrijwel niets. Voor een werkgever ligt dat iets anders. Dit is (in Nederland) dan ook behoorlijk scheef gegroeid. En kom niet aan met opzegtermijnen respecteren. Dat is in de praktijk hartstikke eenzijdig.

Bimbo Visma 18 november 2021 om 22:44

“De onenigheid ontstond onder meer over bepaald fietsmateriaal, dat andere renners wel hadden, maar Van Wilder niet ter beschikking kreeg.”

Scott kon helaas niet leveren. Net als veel fietsmerken momenteel

Alfons Haavers 18 november 2021 om 22:48

Ze konden geen tijdritfiets leveren aan het WT-team dat ze sponsoren? Dat vind ik toch wel opvallend.

Dat de gewone consument wat langer op zijn fiets moet wachten begrijp ik, maar een tijdritfiets afleveren voor het enige profteam dat ze sponsoren moet toch mogelijk zijn?

Bimbo Visma 18 november 2021 om 22:56

Luister de podcast de Grote Plaat met Arensman.

Murcia 18 november 2021 om 23:01

Het probleem zou kunnen zijn dat vanuit de leiding dat gebrek aan materiaal werd uitgelegd met het verhaal dat door Corona de levering vanuit Azië stokte. Plausibel genoeg zou je denken maar toen de renners zagen dat dit niet speelde bij de andere teams en hun fietsenleveranciers die ook allemaal de onderdelen uit China en Taiwan krijgen ging de gedachte postvatten dat de kruideniersmentaliteit weer eens de overhand had gekregen. En natuurlijk hoort een Van Wilder een fatsoenlijke tijdritfiets te hebben.

Woutje 18 november 2021 om 22:49

Heel vet. Erg benieuwd naar Ilan

Adorni 18 november 2021 om 22:56

Lefevre zou toch nooit meer een renner weghalen die nog onder contract lag, na de historie VDB?
Voor zover je zijn woord kan geloven..

SoloSlim 19 november 2021 om 09:55

Gaat dit niet over weghalen zonder toestemming?
Als Van Wilder weg wil en DSM gaat akkoord mits een vergoeding en die wil QS betalen, wat is dan het probleem. Het is ook Spekenbrink die zelf naar buiten komt met het ‘proper ontbonden contract’.

Cochise 18 november 2021 om 23:22

Als zelfs Spekenbrink zelf blij is met de manier waarop de teams onderling tot een overeenkomst zijn gekomen snap ik niet waarom er weer gezeurd moet worden op Lefevere.

Inmiddels zou ik wel eens graag van Spekenbrink horen wat hij nu eigenlijk de juiste manier vindt om bij hem te vertrekken. Eerst mocht hij niet weg omdat ze hem sowieso aan z’n contract gingen houden, dan mocht hij niet weg omdat hij het niet gevraagd had en nu klinkt het dat hij niet weg mocht omdat hij z’n contract wilde opzeggen ipv meteen een transfer aan te kondigen.

Dus: je mag weg als je voldoende geld hebt en als je het zelf niet hebt zoek je maar een ploeg die het wel aan ons wil betalen?

djerkson 18 november 2021 om 23:26

Die laatste alinea: spot on!

xistnc 18 november 2021 om 23:35

Misschien is het grootste nieuws wel, dat Spekenbrink weer wat van zich heeft laten horen.

Arema Pro Cycling Team 19 november 2021 om 00:47

Benieuwd of DSM nog iemand gaat halen of overhevelen uit hun Developement team?

Blackcanyon 19 november 2021 om 05:51

Iwan heeft gezegd: “Wat ons betreft kon het niet zo zijn dat een renner onder zijn contract uit probeert te komen door een rechtbank in te schakelen en daar verklaringen af te leggen.“

Waarom niet? Wat mag er niet aan het licht komen?
Voor nu is het nog niet bekend.
Maar Iwan, de verschrikkelijke pech voor jou is dat wij de redacteuren van Wielerflits hebben. Die komen overal achter. Desnoods via Patlev.

Lalsacien 19 november 2021 om 07:29

Iwan de verschrikkelijke of Ilan de verschrikkelijke?

Stuntpiloot 19 november 2021 om 07:07

Ben benieuwd wat hij bij quick-step kan laten zien. Veel renners die niet tevreden zijn bij DSM maar na hun transfer er ieder geval niet beter op gaan koersen of mentaal niet sterker op worden.

zeepcentraleMarc 19 november 2021 om 07:38

Goed dat het conflict tussen dsm en Van Wilder van de baan is.
Voor de goede orde lijkt het me wel belangrijk om te melden dat de eerste breuken tussen dsm en Van Wilder zijn begonnen met de vuelta van 2020.
Hier bracht dsm Van Wilder aan de start om aan voldoende renners te komen en geen boete te moeten betalen.
Van Wilder was echter geblesseerd en haalde zelfs het einde van de rit niet.
Vreemd dat dit onderwerp hier zo onderbelicht blijft!

Panache 19 november 2021 om 10:29

Ik heb dat altijd een raar verhaal gevonden. De geruchten zijn dat DSM een budget van 18 miljoen heeft en de boete per niet opgestelde renner is (als ik het juist heb) 5.000 euro. Je moet een renner laten overkomen, onderdak en eten geven, terug sturen, etc. Wat is onder aan de streep de ‘winst’ die je over houdt?

xistnc 19 november 2021 om 10:38

Dat verhaal staat toch niet op zich? Lars van der Haar werd ooit geblesseerd meegenomen naar de Canadese koersen.

zeepcentraleMarc 19 november 2021 om 10:46

@Panache Kostprijs is beperkt denk ik
8 renners in een grote ronde, 2 renners per kamer, dus 4 kamers heb je nodig.
Wanneer je met 7 renners vertrekt, heb je ook deze 4 kamers nodig.
Fietsen gaan mee op de vrachtwagen vanuit logistiek hoofdkwartier, fiets meer of minder zal ook geen extra kosten met zich meebrengen.
Enkel reiskosten heen en terug voor de renner zullen geld kosten, maar volgens mij zal een vlucht naar Spanje en terug zeker geen 5.000 EUR kosten.
In het geval van Lars van der Haar zal het wel meer geld gekost hebben, maar nog altijd minder dan de boete.
De uiteindelijke details van hoe DSM en Van Wilder uit elkaar zijn gegaan zullen we wellicht nooit kennen. Ze zijn er in onderling overleg uitgeraakt, maar komt dit omdat DSM schrik had dat de vuile was werd buiten gehangen? Of omdat Van Wilder niet zeker genoeg van zijn zaak was?

xistnc 19 november 2021 om 13:03

Veel van die kosten worden gedekt vanuit de organisatie, dus daar kun je als ploeg niet eens op bezuinigen. En voor zover de kosten niet gedekt worden, waren ze allicht al gemaakt. Per saldo kun je de boete dus nergens tegen wegstrepen. Hooguit tegen het effect op de beeldvorming over de ploeg, maar DSM en voorgangers wekken niet de indruk daar antennes of andere voelsprieten voor te hebben.