Amador verbreekt contract bij Movistar, weg naar Team Ineos ligt open

dinsdag 11 februari 2020 om 16:12
Amador verbreekt contract bij Movistar, weg naar Team Ineos ligt open

foto: Cor Vos (archief)

De transfer van Andrey Amador naar Team Ineos lijkt een formaliteit, nu de Costa Ricaan geen deel meer uitmaakt van de selectie van Movistar. Beide partijen zijn het eens geworden over een contractverbreking, waardoor Amador vrij is om voor een andere ploeg te tekenen.

De 33-jarige Amador was de laatste maanden de hoofdrolspeler in een heuse transfersoap. Voor wie het verhaal heeft gemist: het Spaanse Movistar maakte in juli 2019 bekend dat de 33-jarige Amador had bijgetekend bij de Spaanse WorldTour-formatie, maar eind september kwam naar buiten dat de renner een streep had gezet door het akkoord en naar Team Ineos zou vertrekken.

Amador wil dolgraag voor de Britse sterrenformatie koersen en werd onlangs al gespot in het tenue van Team Ineos, maar Movistar wilde zijn steunpilaar niet zomaar laten gaan. “We hebben een voorcontract in ons bezit, ondertekend door Amador en zijn manager”, doelde teammanager Eusebio Unzué op rennersmakelaar Giuseppe Acquadro.

Nieuw avontuur 
“Het is nu aan de UCI om de zaak op te lossen. Andrey zal het allemaal moeten uitleggen.” Unzué had echter wel een oplossing voor het probleem. “Als Andrey betaalt, is hij vrij om te koersen voor Team Ineos. Hij zal een vergoeding moeten betalen op basis van de bestaande wetgeving.” Beide partijen hebben vandaag dus een akkoord bereikt.

Dit betekent dat er een einde komt aan de elfjarige samenwerking tussen Amador en Movistar. De klimmer maakte in 2009 zijn debuut voor de Spaanse formatie, toen de ploeg nog door het leven ging als Caisse d’Epargne. Drie jaar later boekte Amador zijn grootste individuele zege: een bergetappe in de Giro d’Italia met aankomst op Cervinia. Verder reed hij nog tweemaal top-10 in de Italiaanse ronde.

Amador droeg ooit de roze trui – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

12 Reacties

hartstikkebedankt 11 februari 2020 om 16:19

Snap nog steeds niet dat binnenhalen van Wurf, met Amador erbij heb je nu 30 renners dat is ook wel een groot team.

LB108 11 februari 2020 om 16:38

Maar vaak niet overbodig in soms 3 dubbel programma en blessures..

Thoin 11 februari 2020 om 16:39

Ze willen de drie grote rondes winnen, kan je maar best veel en sterke renners hebben.

Jean Dumas 11 februari 2020 om 16:42

Sinds 2009, zo lang al?
Hij verdient het wel, altijd geknecht op de juiste momenten.

Samlambeej 11 februari 2020 om 17:12

Nu ga ik me ergeren aan hoe goed Amador is.
Hoop datie lui wordt van alle poen die die moet meezeulen.

Hollow Knight 11 februari 2020 om 17:29

edit wf: laat generalisaties achterwege svp

Samlambeej 11 februari 2020 om 17:35

Juist! In NL blijft men gelukkig ver weg van contractbreuk.

doorak 11 februari 2020 om 20:25

Kijk wie de managers zijn van die renners. Dan wordt al eea duidelijk.
Op zich niet vreemd dat hij een keer elders wil rijden, vooral wanneer hij een aanzienlijke salaris verbetering kan realiseren. Daarover stond dus niets in het voorcontract.

Ontbindende voorwaarden, bepalingen. Zoals bij een salarisverbetering van 50% of bijvoorbeeld meer dan, > 400.000,00. Meestal is dan opgenomen dat wanneer bestaande werkgever ook die verhoging wil betalen de renner dan dient te blijven. Staat dat er niet dan geldt de clausule.
Zo niet eea opgenomen in contract. In dit geval zoals dat normaal gaat, afkopen en vrij om te gaan.

Scibby 11 februari 2020 om 18:22

Tja met genoeg geld is alles mogelijk

IlPirata 11 februari 2020 om 18:45

Had bij Movistar veel meer vrijheid gekregen en kan gewoon top 10 rijden in grote rondes. Weer een ‘knecht’ erbij voor Ineos dan. Het geld regeert en dat is erg jammer weer.

Turtlehead 11 februari 2020 om 20:13

Ik hoop dat zijn manager heel blij is.

Natte spons 11 februari 2020 om 20:36

Die claimt vast tekengeld voor beide contacten….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair