Tour de France 2019: Dit is het parcours

donderdag 25 oktober 2018 om 12:25
Tour de France 2019: Dit is het parcours

foto: Marcel Koch

Het parcours van de Tour de France 2019 is vandaag officieel onthuld. Na het Grand Départ in Brussel koersen de renners eerst naar de Vogezen, dan naar de Pyreneeën, waarna de Tour in de Alpen in een definitieve plooi valt. Net als in 2018 staan er zowel een ploegentijdrit als een individuele rit tegen de klok gepland, al zijn er in de editie van 2019 minder kilometers tegen de klok. Met 3460 kilometer is de komende Tour ruim honderd kilometer langer dan vorig jaar.


Eerbetoon Merckx en ploegentijdrit in Brussel
Hoewel het nog 254 dagen wachten is tot deze 106e editie, kan het grote aftellen – nu de route bekend is – écht beginnen. Dat de Tour de France 2019 in Brussel begint, is al even bekend. Eind mei 2017 werd namelijk al duidelijk dat de Belgische hoofdstad de Grand Départ organiseert. Dit staat in het teken van een dubbele mijlpaal. De gele trui bestaat volgend jaar honderd jaar en in 2019 is het bovendien vijftig jaar geleden dat Eddy Merckx zijn eerste van vijf Tourzeges vierde.

Eddy Merckx was aanwezig bij de presentatie – foto: Marcel Koch

Hoe de Grand Départ eruit gaat zien, werd begin dit jaar geïllustreerd. De Tour begint met een rit in lijn rond Brussel met vroege passages over de beroemde Muur van Geraardsbergen en de Bosberg. Op de tweede dag wacht al meteen een ploegentijdrit van 28 kilometer door Brussel. De krachtproef is daarmee iets korter dan de door BMC gewonnen rit afgelopen seizoen, toen de zware discipline na een afwezigheid van drie jaar weer terugkeerde in het parcours.

Aankomsten op La Planche des Belles Filles en de Tourmalet
Op de derde dag wordt de grens naar Frankrijk overgestoken en koersen de renners via enkele ritten door de Champagnestreek naar de Vogezen, waar hen de eerste serieuze test bergop wacht. Sinds 2012 bezocht de Tour al driemaal La Planche des Belles Filles, maar deze keer vonden de parcoursbouwers er een nieuw pad met stijgingspercentages tot ruim 20%, krap honderd meter voor de aankomst. Spektakel gegarandeerd!

Via het Centraal Massief trekt de karavaan dan richting de Pyreneeën, waar aan het einde van de tweede week een individuele tijdrit in Pau op het menu staat. Daarna wachten twee zware etappes met aankomst bergop. De eerste ligt op de mythische Col du Tourmalet, waar Andy Schleck in 2010 in mistige weersomstandigheden winnend over de streep kwam. Hierna volgt een aankomst op Prat d’Albis bij Foix – een nieuweling in het routeschema van de Tour.

Drie zware bergritten in de Alpen
Etappes naar Nîmes en Gap brengen de Tour tot slot bij de Alpen, waar de eindbalans wordt opgemaakt. Eerst is er de rit naar Valloire met passages over de Izoard en de Galibier. Dan volgen twee korte bergetappes met eerst een aankomst bergop in Tignes, waarin onderweg voor het eerst sinds 2007 de Col d’Iseran moet worden bedwongen. En het drieluik in de Alpen wordt afgerond met een etappe naar Val Thorens. De slotklim naar Val Thorens werd voor het laatst in 1994 opgenomen in het etappeschema.

De Tour de France 2019 wordt volgens de traditie afgesloten op de Champs-Élysées in Parijs. Net als in 2012 wordt de slotrit gestart vanuit Rambouillet. Na drie weken weten we dan wie de opvolger is van Geraint Thomas, die vorig jaar in de elfde etappe de gele trui veroverde en die niet meer afstond. Tom Dumoulin eindigde op de tweede plaats, voor viervoudig Tourwinnaar Chris Froome.

Het volledige parcours

Etappeschema Tour de France 2019
Zat. 6 juli – Etappe 1: flag-be Brussel – flag-be Brussel (192 km)
Zon. 7 juli – Etappe 2: flag-be Brussel – flag-be Brussel (27 km / ploegentijdrit)
Ma. 8 juli – Etappe 3: flag-be Binche – Epernay (214 km)
Di. 9 juli – Etappe 4: Reims – Nancy (215 km)
Wo. 10 juli – Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges – Colmar (169 km)
Do. 11 juli – Etappe 6: Mulhouse – La Planche des Belles Filles (157 km)
Vr. 12 juli – Etappe 7: Belfort – Chalon-sur-Saône (230 km)
Zat. 13 juli – Etappe 8: Mâcon – Saint-Etienne (199 km)
Zon. 14 juli – Etappe 9: Saint-Etienne – Brioude (170 km)
Ma. 15 juli – Etappe 10: Saint-Flour – Albi (218 km)
Di. 16 juli – Rustdag
Wo. 17 juli – Etappe 11: Albi – Toulouse (167 km)
Do. 18 juli – Etappe 12: Toulouse – Bagnères-de-Bigorre (202 km)
Vr. 19 juli – Etappe 13: Pau – Pau (27 km / individuele tijdrit)
Zat. 20 juli – Etappe 14: Tarbes – Col du Tourmalet (117 km)
Zon. 21 juli – Etappe 15: Limoux – Foix (185 km)
Ma. 22 juli – Rustdag
Di. 23 juli – Etappe 16: Nîmes – Nîmes (177 km)
Wo. 24 juli – Etappe 17: Pont du Gard – Gap (206 km)
Do. 25 juli – Etappe 18: Embrun – Valloire (207 km)
Vr. 26 juli – Etappe 19: Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes (123 km)
Zat. 27 juli – Etappe 20: Albertville – Val Thorens (131 km)
Zon. 28 juli – Etappe 21: Rambouillet – Parijs (127 km)

Ma. 8 juli – Etappe 3: flag-be Binche – Epernay

Wo. 10 juli – Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges – Colmar

Do. 11 juli – Etappe 6: Mulhouse – La Planche des Belles Filles

Zat. 13 juli – Etappe 8: Mâcon – Saint-Etienne

Zon. 14 juli – Etappe 9: Saint-Etienne – Brioude

Do. 18 juli – Etappe 12: Toulouse – Bagnères-de-Bigorre

Vr. 19 juli – Etappe 13: Pau – Pau

Zat. 20 juli – Etappe 14: Tarbes – Col du Tourmalet

Zon. 21 juli – Etappe 15: Limoux – Foix/Prat d’Albis

Do. 25 juli – Etappe 18: Embrun – Valloire

Vr. 26 juli – Etappe 19: Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes

Zat. 27 juli – Etappe 20: Albertville – Val Thorens

Dit artikel delen:

83 Reacties

elrio 25 oktober 2018 om 12:28

Je vraagt je wel af hoe lang het duurt voordat er een keer een ronde is zonder tijdrit kilometers…

hartstikkebedankt 25 oktober 2018 om 12:55

Meer aardige zaken aan dit parcours:
– Etappe 1 finisht met 1 kilometer a 7,8%
– Wat meer heuveletappes (etappe 5, 8, 9)
– Bergetappe 6
– Etappe 15 met een wat ander type beklimmingen
– Etappe 18 een langere bergetappe
– Klim naar Val Thorens

ditisdavid 25 oktober 2018 om 13:09

– Etappe 1 finisht met een kilometer aan ongeveer 4%, gewoon een sprint dus, hoewel niet in het voordeel van een Kittel natuurlijk
– Etappe 5, 8 en 9 hadden alledrie zwaardere (klassementsrelevante) finales kunnen hebben
– Val Thorens zal een negatief effect hebben op de andere Alpenritten en is met zo’n makkelijke aanloop goed te doen voor de Skytrein

KimJungPoels 25 oktober 2018 om 13:09

Etappe 1 eindigt met één kilometer aan 7,8% ja? Dat heb ik nergens kunnen vinden nog?

Etappe 18 is trouwens erg mooi, en ik ben vooral blij dat ze meermaals de 2 kilometergrens over gaan in die rit. Dat heb ik alweer ff gemist.

hartstikkebedankt 25 oktober 2018 om 13:19

aha ik dacht dat het profieltje hier: https://www.letour.fr/en/stage-1 van de laatste km zou zijn, sorry

AlfredoBinda 25 oktober 2018 om 12:34

Zoals verwacht echt een waardeloos parcours weer.

Lalsacien 25 oktober 2018 om 18:17

Nee hoor, ik vind het een leuk afwisselend parcours.

SteelHorseCowboy 25 oktober 2018 om 12:35

Nou dit komt daar akelig dichtbij.

NCK17 25 oktober 2018 om 12:35

Belachelijk, maar 27 km itt. Vroeger had je nog tijdritten van bijna 70 km.

roburger 25 oktober 2018 om 12:42

Inderdaad uniek dat er maar 27 individuele tijdritkilometers zijn. Daar kan je weinig tijd winnen als Dumoulin zijnde. Bovendien vind de tijdrit ook al vroeg plaats, waardoor TD dan wel weer kans maakt op de gele trui, als hij niet (veel) tijd verliest op La Planche des Belles Filles, en in de ploegentijdrit.

Javier 25 oktober 2018 om 12:36

Haha Tom toch maar weer voor de Giro?
Stel dat hij in een andere generatie geleefd zou hebben zeg..

Romāns Vainšteins 25 oktober 2018 om 12:37

Goede ontwikkeling dat wegdampen van TT-kilometers.

* Klimmende chronolisten halen veel meer voordeel uit een tijdrit dan dat de echte klimmers deze wattageblobs eraf kunnen gooien bergop.
* Itt de wegfietsen maken die chronodingen een groter verschil waarmee de rijkere ploegen een extra voordeel behalen.

tendam 25 oktober 2018 om 12:40

In welk tijdperk leef jij? Er stonden 3 tijdrijders op het podium van de afgelopen Tour. En dat kwam niet door de tijdritten…

TykkeThor 25 oktober 2018 om 13:02

Kwaliteit van snelpakken en houding schijnen een veel grotere impact te hebben, dus dat probleem los je daar echt niet mee op. Je gelooft toch niet werkelijk dat we opeens totaal andere verhoudingen binnen het tijdrijden gaan zien als iedereen op dezelfde fiets gaat rijden?

Ab Normaal 25 oktober 2018 om 13:21

Wat een onzin. Tijdrijden is een discipline die er gewoon bij hoort.
Al die klimmers lossen Dumoulin altijd vlak voor de top. Ze zijn alleen te laf om eerder aan te vallen.
Misschien moeten ze eens betere tactische plannen bedenken en eens af en toe een pact smeden ipv zichzelf voor het karretje laten spannen voor team Sky.
Het gros van die non tijdrijdende klimmers (vaak wieltjesplakkers om vervolgens 500 meter onder de top weg te poefen) krijgt precies waar ze recht op hebben. Het loon van de angst.

En als je die tijdritten er uit haalt wordt het nog saaier. Hoeven ze helemaal geen tijd meer goed te maken en is het echt wachten tot de laatste km en worden de boni aan de finish beslissend.

LaurentJalabert 25 oktober 2018 om 13:35

@RV ben het wel eens met @tendam. Je opmerking slaat echt helemaal nergens op. De drie beste tijdrijders stonden op het podium van de Tour dit jaar met een minimum aan Tijdrit km’s.

Mijn idee is dat een ronderenner zo compleet mogelijk moet zijn, dus dat het liefst alle disciplines naar voren komen. Het laten verdampen van die TT km’s vind ik derhalve niet echt een goede ontwikkeling. Nog los van het feit dat dat positief is voor Dumoulin.

Romāns Vainšteins 25 oktober 2018 om 13:53

Wanneer er dus meer TT was geweest hadden die 3 nog veel verder los gestaan van de rest toch ? Ergo > Om de klimmers meer reeele kansen te geven moet er nog meer TT af, precies ook wat ze doen.

Wouter Jacobs 25 oktober 2018 om 15:37

Daar ben ik het niet mee eens, als je gaat uitrekenen hebben de pure klimmers +- 90km om het verschil te maken op alleen al op klimmen met aankomst bergop, laat staan de momenten tussendoor waarop ze verschil kunnen maken. Voor de echte tijdrijders is dit maar 27km.

Bovendien is het zo dat de gele trui het algemene klassement vertegenwoordigd, niet het bergklassement, daarvoor hebben ze een ander truitje.
Als klimmer moet je nu eenmaal ook investeren in tijdrijden, precies hetzelfde als de tijdrijders met het klimmen hebben gedaan.

Een klassementsrenner moet in mijn ogen zich op alle disciplines staande weten te houden. Tijdrijden is daarvan een van de belangrijkste, alleen op deze manier kan er een terechte winnaar winnen.

Terugkomend op je laatste reactie: de topdrie van de tour heeft voornamelijk tijd gepakt op het terrein van de klimmers, namelijk bergop!

Stenalic 25 oktober 2018 om 15:44

Meestal wel eens met RV maar dezel keer sla je de plank wel behoorlijk mis.

Covadonga 25 oktober 2018 om 19:55

Eens met de commentaren op RV. Tijdritten horen bij grote rondes en zijn bovendien leuk en spannend om naar te kijken. En helaas weer geen klimtijdrit.

Rendo 26 oktober 2018 om 09:04

Als ze er nu idd een klimtijdrit insteken is toch iedereen tevreden?

ditisdavid 25 oktober 2018 om 12:38

Mag ik erom huilen? Zegt alles dat de etappe naar Belles Filles, waar de finale een kopie is van 2014, waarschijnlijk de best ontworpen bergetappe is.

Dus niet alleen is er weer een ploegentijdrit die Sky zwaar in de kaart speelt, ook is de enige individuele tijdrit zo kort dat hij korter is dan de ploegentijdrit. En wie vond het een goed idee om de laatste bergetappe op misschien wel de zwaarste klim van de hele Tour te laten finishen? Sowieso is de volgorde van de (berg)etappes weer eens waardeloos, is het nou echt zo moeilijk om dat goed te doen? Daarbij ook een ernstige overdosis aan korte etappes die er tegenwoordig gewoon ingegooid worden omdat de media erop hapt in plaats van op daadwerkelijk logische punten (drie!! van 131 km of minder waarvan 2 op de zwaarste klim van de dag finishen). Zelfde geldt voor de 800 meter onverhard op Belles Filles.

En dan de transfer Tourmalet-Limoux van 274(!!!) kilometer! Sowieso voelt de tweede week alsof er op het laatste moment noodgedwongen wijzigingen hebben plaatsgevonden. Maakt een toch al zeer matig parcours er niet beter op.

Javier 25 oktober 2018 om 12:38

Dit parcours is gewoon weer voer voor een Froome/Thomas. Een TTT waarin Sky de tegenstand al op flinke achterstand zet en een korte TT waarin ze (eventueel) opgelopen lichte schade in de bergen weer rechtzetten.

Froome voor z’n 5e!

ChefSpijker 25 oktober 2018 om 12:48

Flinke achterstand nog wel. Sky won de TTT niet eens afgelopen Tour en pakte maar liefst 7 seconden op een Sunweb met LTD ipv Wilco.

ditisdavid 25 oktober 2018 om 12:51

Iedere andere klassementsploeg (behalve BMC dat niet meer relevant is) leverde wel flink in op Sky, en voor Sunweb/Dumoulin was een individuele tijdrit gunstiger geweest. Zeker in het voordeel van Sky dus.

ChefSpijker 25 oktober 2018 om 12:53

BMC met Porte en Mitchelton met Yates deden anders een prima zaak die dag. Dat de klassementsmannen uiteindelijk faalden is een ander gegeven. Uran verloor 35 sec, Majka, Fuglsang, Zakarin, Quintana/Landa zo’n 50 sec. Die verliezen in een individuele tijdrit over 35 km veel meer normaal gesproken.

ditisdavid 25 oktober 2018 om 13:04

Porte rijdt inmiddels bij Trek dat hier veel tijd zal verliezen, en CCC zal zonder klassementsambities starten. Mitchelton was vooral zo goed omdat het 5 rouleurs en amper klimmers mee had, als het Simon Yates sterk omringd wil hebben in de bergen vorig jaar zal het volgend jaar meer verliezen. Wel wat minder dan in een individuele tijdrit, maar toch.

Blijft over: Mas voor QS, maar die zie ik niet de Tour winnen als hij al start.

NCK17 25 oktober 2018 om 12:41

Sunweb kan gewoon een evengoede of betere ttt ploeg opstellen, dus dat zal het verschil niet maken.

thepsyck 25 oktober 2018 om 12:41

Als ik tom was,zou ik de giro en ronde van spanje doen,dit pacours gaat nergens over

jammer hoor =(

ghostwriter 25 oktober 2018 om 12:44

Ik vind het prachtig dat er steeds minder tijdritkilometers in grote rondes komen. Anders zou je vooraf al met zekerheid kunnen zeggen dat een klimmende tijdrijder als Froome of Dumoulin zal winnen. Nu hebben de pure klimmers als Quintana en Lopez ook nog een kans en dat maakt grote rondes leuker.

ditisdavid 25 oktober 2018 om 12:49

Dit jaar waren de vier sterkste klimmers ook de vier sterkste tijdrijders onder de klassementsrenners. Daarbij heeft Lopez nog niet laten zien Froome eruit te kunnen klimmen zonder er in een latere etappe doorheen te zakken, lijkt Quintana op zijn retour, en is het vervangen van een individuele tijdrit door een ploegentijdrit juist gunstig voor Sky.

Jorik112 25 oktober 2018 om 12:45

De weinige tijdritkilometers zijn niet prettig voor Tom

AWestie 25 oktober 2018 om 12:45

Voordeel: 3 van de 5 bergetappes zijn in het weekend. Gaat de goeie kant op.

wkmtvo 25 oktober 2018 om 12:46

Weer in de kaart van sky! Lekker in mei naar italië tom!

ditisdavid 25 oktober 2018 om 12:46

Sowieso snap ik niet wat het plan van de ASO hier is. Voor Dumoulin is de ploegentijdrit ten opzichte van Sky geen probleem maar is het aantal individuele tijdritkilometers (veel) te laag (plus twee etappes waar de hoogte een probleem kan zijn). Voor iedere andere uitdager van Sky is de korte individuele tijdrit een voordeel, maar kost de ploegentijdrit rond de minuut. Bovendien voor hen weinig kansen om in de bergen het verschil te maken, de meeste etappes zijn uitstekend te controleren – in sommige gevallen juist door de korte lengte.

ditisdavid 25 oktober 2018 om 12:57

Kleine correctie – voor S Yates is een ITT en een TTT beter dan twee om nul.

NCK17 25 oktober 2018 om 12:47

Hij zal het bergop moeten doen. Hij zal dus in absolute topvorm moeten zijn als hij de tour wil winnen.

RoBinnn 25 oktober 2018 om 12:50

Wat een negatieve reacties zeg over het algemeen.
Wat is er nou mis met dit parcours? Weinig tijdrit kilometers? Nog meer en je krijgt een nog groter gat voor de klimmers zoals Bardet, Quintana, Landa etc. Zelfs met de weinige kilometers tijdrit van afgelopen jaar kwamen ze al niet in de buurt. In een tijdperk met wattage klimmers zoals die van Sky en Dumoulin zijn de tijdrijdende klimmers toch al in het voordeel.

Naar mijn idee is het een mooi parcours, veel afwisseling, dus niet dagen achter elkaar het zelfde. Relatief weinig echt vlakke etappes dus is er mogelijkheid voor de renners om koers te maken. De tijdrit ongeveer halverwege de route, niet helemaal aan het einde waardoor er man tegen man gevechten zullen zijn om verloren tijd goed te maken. Bergritten met finish boven en ook na afdalingen dus ook daar mooie variatie en relatief veel klimmen boven de 2000 waardoor hopelijk ook daar klimmers wat meer in het voordeel zijn.

ditisdavid 25 oktober 2018 om 12:55

Je zegt het zelf al – op een vergelijkbaar parcours vorig jaar kwamen de pure klimmers al niet in de buurt. Waarom zou dat nu dan wel gebeuren? En als je toch op de pure klimmers gokt – waarom een ploegentijdrit? Al die renners zitten in een mindere ploeg dan Sky voor dat onderdeel.

RoBinnn 25 oktober 2018 om 13:02

Dus waarom dan nog meer tijdritkilometers vragen? In een individuele tijdrit verliezen die klimmers meer dan dat ze in zo’n ploegentijdrit verliezen hoor.
Dit parcours biedt klimmers in ieder geval mogelijkheden om het verlies in tijdritten ergens goed te maken, net zoals dat afgelopen jaar een mogelijkheid was. Toen bleken de echte klimmers niet goed/constant genoeg, hopelijk hebben ze komend jaar een betere vorm waardoor daar meer spanning ontstaat.

ditisdavid 25 oktober 2018 om 13:12

Welke pure klimmer zie jij de Tour winnen dan? Hooguit een Simon Yates, maar die kan inmiddels ook toptwintig of zelfs toptien rijden in een tijdrit.

RoBinnn 25 oktober 2018 om 13:19

Ik zeg toch niet dat ik een pure klimmer de Tour zie winnen. Ik zeg alleen dat er spanning kan ontstaan door de nadruk te leggen op klimmen ipv tijdrijden. Een parcours met meer tijdritkilometers zou ik niet mooi vinden, vandaar dat ik de hoeveelheid tijdritten prima vind, en qua bergetappes en heuveletappes is het beter geworden dan afgelopen jaar.
Wat mij betreft gewoon een mooi parcours waar er op zijn minst mogelijkheden liggen voor ieder type renner.

KimJungPoels 25 oktober 2018 om 13:27

Ik vind het ook mooi, met dit parcours zijn ook mannen als Bardet en Pinot niet volledig kansloos. Zeker als ze oorlog maken in het middengebergte.

ditisdavid 25 oktober 2018 om 13:30

Maar als een pure klimmer toch niet kan winnen, dan kun je toch beter hebben dat Dumoulin minimaal een minuut pakt in de tijdrit(ten) waardoor Sky tijd moet goedmaken in de bergen? Ik denk dus dat je, met de huidige verhoudingen in het peloton, meer spanning krijgt met 60-80 dan 27 tijdritkilometers.

RoBinnn 25 oktober 2018 om 13:37

Als het belangrijkste uitgangspunt van het parcours van de Tour de kansen van Dumoulin is dan zitten er inderdaad weinig tijdritkilometers in. Voor mij is dit niet het belangrijkste uitgangspunt waardoor ik er waarschijnlijk anders naar kijk.
Nogmaals, deze hoeveelheid tijdritkilometers zorgt er voor dat de meest complete renner aan het einde zal winnen, maar wel op zo’n manier dat een pure klimmer niet op voorhand uitgeschakeld is.

Verder wil ik je nog wel even wijzen op de tijdswinst die Dumoulin haalt op Froome en Thomas in tijdritten. Dit jaar was alleen in een openingstijdrit van de Giro relatief veel winst voor Dumoulin, mogelijk mede veroorzaakt door de val van Froome in de verkenning die ochtend. In alle overige tijdritten was er weinig tijdswinst.

Romāns Vainšteins 25 oktober 2018 om 14:19

RoBinn + *vul hier uw aantal in*

aardappeljager 26 oktober 2018 om 09:35

Helemaal eens RoBinn. Ik snap dat hier aardig wat Chauvinisme meespeelt, maar de tour hoeft niet zo ontworpen te worden dat de kansen voor Tom maximaal zijn hem te winnen.

Ik ben zelf wel enthousiast over het parcours om eerder aangehaalde redenen mede door RoBinn.
Vooral de etappe naar de Belle Filles kijk ik erg naar uit. Vraag me wel af waarom dat onverharde stuk nog moet. Zag er afgelopen jaar redelijk uit toen ik er was, maar m.i. niet nodig. Verschil zal gemaakt zijn daarvoor en compleet vermoeide renners daar naar boven sturen lijkt me niet verstandig

skylimit 25 oktober 2018 om 12:56

Eerst maar eens de profielen afwachten, misschien zitten er nog wat verrassingen in.

ditisdavid 25 oktober 2018 om 12:59

Profielen van etappe 1 en 2 wisten we al. Van etappes 3, 5, 6, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 18, 19 en 20 staan ze op de site van de Tour.

Jungle Man 25 oktober 2018 om 13:00

Ik denk op zich niet eens zo’n onaardig parcours.
Met Muur + Bosberg gelukkig nog wat kasseien, Klimwerk zit er ook aardig in.
Minpunten: Op het eerste gezicht weinig locaties waar waaier etappes zullen gaan zijn en het ontbreken van een (zenuwslopende) tijdrit aan het einde van de TdF / relatief weinig tijdritten.
Wellicht iets voor Kruiswijk. Hopelijk Dumoulin weer in de (veel spectaculairdere) Giro

kampie 25 oktober 2018 om 13:03

Ik vind de TTT een oneerlijk onderdeel. Maar ja, is soms wel leuk naar te kijken.
ITT hoort erbij. dat het zo weinig is, is denk ik gewoon vanwege de Franse wielrenners, die worden uiteraard gematst.
Maar goed. Tom D heeft aangetoond allerlei parcoursen aan te kunnen. In topvorm kan hij ook deze aan. Ja met twee ITT zou het hoogste treetje dichterbij zijn, maar het is wat het is.

Sonsbach Allstars 25 oktober 2018 om 13:09

Het parcours is zoals het is. Voor iedere aspirant winnaar om te nemen of te laten.
En wat een beestachtige klim naar Val Thorens! Niet zozeer het stijgings% maar wel de lengte en hoogte

Phoenix0000 25 oktober 2018 om 13:12

Prima parcours voor Alejandro.

Brummel 25 oktober 2018 om 13:15

Kruijswijk zal blij zijn. Zeker met der Toni in de gelederen.

Covadonga 25 oktober 2018 om 20:01

Dat is wat ik ook dacht. Met van Emden, Roglic, Martin, Kruijswijk, een paar man uit de sprinttrein en een jonge Amerikaan zullen ze niet veel verliezen en op de meeste ploegen tijdwinst boeken.

tdfan 25 oktober 2018 om 13:16

Veel Fransen zijn niet gelukkig met deze Tour van Oost-Frankrijk.

rahimns 25 oktober 2018 om 13:17

Ik vind het gewoon een heel mooi, afwisselend parcours. Ze kunnen niet veel goeds doen bij sommige in Frankrijk. Voor iedereen is er wat te beleven. Veel mooie heuvelachtige etappes voor de aanvallers. Mooie aankomsten bergop en pittige bergetappes. En ook de sprintetappes zijn goed verdeeld over de 3 weken. Op zich niets mis mee. Vindt dit persoonlijk (op papier) een van de mooiste parcoursen van de afgelopen jaren.

Covadonga 25 oktober 2018 om 20:02

Mee eens, al mochten er wat meer tijdrit kilometers (bergop) in zitten.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.