Tour de France 2019: Dit is het parcours

donderdag 25 oktober 2018 om 12:25
Tour de France 2019: Dit is het parcours

foto: Marcel Koch

Het parcours van de Tour de France 2019 is vandaag officieel onthuld. Na het Grand Départ in Brussel koersen de renners eerst naar de Vogezen, dan naar de Pyreneeën, waarna de Tour in de Alpen in een definitieve plooi valt. Net als in 2018 staan er zowel een ploegentijdrit als een individuele rit tegen de klok gepland, al zijn er in de editie van 2019 minder kilometers tegen de klok. Met 3460 kilometer is de komende Tour ruim honderd kilometer langer dan vorig jaar.

Eerbetoon Merckx en ploegentijdrit in Brussel
Hoewel het nog 254 dagen wachten is tot deze 106e editie, kan het grote aftellen – nu de route bekend is – écht beginnen. Dat de Tour de France 2019 in Brussel begint, is al even bekend. Eind mei 2017 werd namelijk al duidelijk dat de Belgische hoofdstad de Grand Départ organiseert. Dit staat in het teken van een dubbele mijlpaal. De gele trui bestaat volgend jaar honderd jaar en in 2019 is het bovendien vijftig jaar geleden dat Eddy Merckx zijn eerste van vijf Tourzeges vierde.

Eddy Merckx was aanwezig bij de presentatie – foto: Marcel Koch

Hoe de Grand Départ eruit gaat zien, werd begin dit jaar geïllustreerd. De Tour begint met een rit in lijn rond Brussel met vroege passages over de beroemde Muur van Geraardsbergen en de Bosberg. Op de tweede dag wacht al meteen een ploegentijdrit van 28 kilometer door Brussel. De krachtproef is daarmee iets korter dan de door BMC gewonnen rit afgelopen seizoen, toen de zware discipline na een afwezigheid van drie jaar weer terugkeerde in het parcours.

Aankomsten op La Planche des Belles Filles en de Tourmalet
Op de derde dag wordt de grens naar Frankrijk overgestoken en koersen de renners via enkele ritten door de Champagnestreek naar de Vogezen, waar hen de eerste serieuze test bergop wacht. Sinds 2012 bezocht de Tour al driemaal La Planche des Belles Filles, maar deze keer vonden de parcoursbouwers er een nieuw pad met stijgingspercentages tot ruim 20%, krap honderd meter voor de aankomst. Spektakel gegarandeerd!

Via het Centraal Massief trekt de karavaan dan richting de Pyreneeën, waar aan het einde van de tweede week een individuele tijdrit in Pau op het menu staat. Daarna wachten twee zware etappes met aankomst bergop. De eerste ligt op de mythische Col du Tourmalet, waar Andy Schleck in 2010 in mistige weersomstandigheden winnend over de streep kwam. Hierna volgt een aankomst op Prat d’Albis bij Foix – een nieuweling in het routeschema van de Tour.

Drie zware bergritten in de Alpen
Etappes naar Nîmes en Gap brengen de Tour tot slot bij de Alpen, waar de eindbalans wordt opgemaakt. Eerst is er de rit naar Valloire met passages over de Izoard en de Galibier. Dan volgen twee korte bergetappes met eerst een aankomst bergop in Tignes, waarin onderweg voor het eerst sinds 2007 de Col d’Iseran moet worden bedwongen. En het drieluik in de Alpen wordt afgerond met een etappe naar Val Thorens. De slotklim naar Val Thorens werd voor het laatst in 1994 opgenomen in het etappeschema.

De Tour de France 2019 wordt volgens de traditie afgesloten op de Champs-Élysées in Parijs. Net als in 2012 wordt de slotrit gestart vanuit Rambouillet. Na drie weken weten we dan wie de opvolger is van Geraint Thomas, die vorig jaar in de elfde etappe de gele trui veroverde en die niet meer afstond. Tom Dumoulin eindigde op de tweede plaats, voor viervoudig Tourwinnaar Chris Froome.

Het volledige parcours

Etappeschema Tour de France 2019
Zat. 6 juli – Etappe 1: flag-be Brussel – flag-be Brussel (192 km)
Zon. 7 juli – Etappe 2: flag-be Brussel – flag-be Brussel (27 km / ploegentijdrit)
Ma. 8 juli – Etappe 3: flag-be Binche – Epernay (214 km)
Di. 9 juli – Etappe 4: Reims – Nancy (215 km)
Wo. 10 juli – Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges – Colmar (169 km)
Do. 11 juli – Etappe 6: Mulhouse – La Planche des Belles Filles (157 km)
Vr. 12 juli – Etappe 7: Belfort – Chalon-sur-Saône (230 km)
Zat. 13 juli – Etappe 8: Mâcon – Saint-Etienne (199 km)
Zon. 14 juli – Etappe 9: Saint-Etienne – Brioude (170 km)
Ma. 15 juli – Etappe 10: Saint-Flour – Albi (218 km)
Di. 16 juli – Rustdag
Wo. 17 juli – Etappe 11: Albi – Toulouse (167 km)
Do. 18 juli – Etappe 12: Toulouse – Bagnères-de-Bigorre (202 km)
Vr. 19 juli – Etappe 13: Pau – Pau (27 km / individuele tijdrit)
Zat. 20 juli – Etappe 14: Tarbes – Col du Tourmalet (117 km)
Zon. 21 juli – Etappe 15: Limoux – Foix (185 km)
Ma. 22 juli – Rustdag
Di. 23 juli – Etappe 16: Nîmes – Nîmes (177 km)
Wo. 24 juli – Etappe 17: Pont du Gard – Gap (206 km)
Do. 25 juli – Etappe 18: Embrun – Valloire (207 km)
Vr. 26 juli – Etappe 19: Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes (123 km)
Zat. 27 juli – Etappe 20: Albertville – Val Thorens (131 km)
Zon. 28 juli – Etappe 21: Rambouillet – Parijs (127 km)

Ma. 8 juli – Etappe 3: flag-be Binche – Epernay

Wo. 10 juli – Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges – Colmar

Do. 11 juli – Etappe 6: Mulhouse – La Planche des Belles Filles

Zat. 13 juli – Etappe 8: Mâcon – Saint-Etienne

Zon. 14 juli – Etappe 9: Saint-Etienne – Brioude

Do. 18 juli – Etappe 12: Toulouse – Bagnères-de-Bigorre

Vr. 19 juli – Etappe 13: Pau – Pau

Zat. 20 juli – Etappe 14: Tarbes – Col du Tourmalet

Zon. 21 juli – Etappe 15: Limoux – Foix/Prat d’Albis

Do. 25 juli – Etappe 18: Embrun – Valloire

Vr. 26 juli – Etappe 19: Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes

Zat. 27 juli – Etappe 20: Albertville – Val Thorens

Dit artikel delen:

83 Reacties

Spinergy 25 oktober 2018 om 13:21

Is dit gunstig voor Dumoulin? Niet echt volgens mij..

Jacco van Stierop 25 oktober 2018 om 13:24

Heel mooi parcours op het eerste gezicht. Goede afwisseling, sprintetappes meer verspreid en klassementsrenners moeten al in de eerste week aan de bak.
Vreemd om te verwachten dat er voor Dumoulin een parcours uitgerold dient te worden. Bovendien een miskenning van het talent van Dumoulin, hij heeft inmiddels wel laten zien ook bij de beste klimmers van de klassementsmannen te horen.
Puike presentatie overigens. Mooie beelden, goed op tempo en met groot besef van het eigen erfgoed zonder dat het een gelikte show wordt. En Joop heeft een nieuwe bril, zag ik.

HoofdIsVrij 25 oktober 2018 om 13:35

Ideaal parcours voor Simon Yates. Zeker met die bergop boni’s. Dat wordt een interessante strijd met SKY. Dumoulin gaat zonder ongelukken van de concurrenten deze Tour niet winnen. Daarvoor mist hij de versnellingen bergop.

Mathieu Moller 25 oktober 2018 om 13:37

Als ik op de site van de Tour kijk naar de hoogteprofielen van de etappes, lijkt me dit best een mooi parcours. Ik snap de negativiteit hier dan ook niet zo goed. In de eerste week zitten in ieder geval al wat zwaardere etappes dan dit jaar.
Ook zitten er wel een paar mooie overgangsetappes in.
Dat er wat weinig tijdritten in zitten, maakt me weinig uit. Dat speelt Bardet alleen maar in de kaart en die zie ik echt graag een keer de Tour winnen.

Kosmonaut 25 oktober 2018 om 13:39

Tja, niet zo heel veel mis met het parcours, dwz beter dan voorgaande jaren. Een ploegentijdrit blijf ik echter mijn twijfels bij houden omdat het ergens wat oneerlijk voelt (iets met budgetten). Meer aankomsten bergop vind ik wel top, maar daarentegen is 28 itt wel héél erg mager. Ongeacht wie er voor of nadeel bij hebben is een tijdrit iets wat er imo gewoon bij hoort, misschien ouderwets, maar dit is (tot een jaar of wat geleden) altijd al zo geweest. Het had ook altijd wel iets zo’n tijdrit ergens halverwege en op de laatste zaterdag, zelfs al vind ik zo’n tijdrit weinig aan om naar te kijken. De meest complete renners horen te strijden om een zege in de grote rondes, en dan heb je het wellicht over de tijdrijdende klimmers. Waarom zou er anders ook een bergtrui zijn? Die is tenslotte bedoeld voor de beste klimmer! Bovendien; je gaat toch bij atletiek in de meerkamp ook geen krachtnummers schrappen om de betere lopers meer kans te geven?

Overigens zal dit weinige werk tegen de klok niet alleen voor de Fransen zijn gedaan zoals hier gesuggereerd word, maar ook de kijkcijfers schijnen vrij dramatisch zijn tijdens tijdritten.

Mathieu Moller 25 oktober 2018 om 13:51

Ik vind tijdrijden in de basis een hele eerlijke en elementaire discipline, maar om te kijken is er eigenlijk ook geen zak aan. Bij een proloog is het vaak nog wel mooi om het hele deelnemersveld een keer na te lopen, maar er gebeurt in principe bar weinig.

ditisdavid 25 oktober 2018 om 13:54

Positief:
– Vijf á zeven sprintetappes, minder dan voorgaande jaren
– Prima heuveletappe naar Épernay
– De eerste echte bergetappe is, ondanks de gimmicky 800 meter onverhard op het eind, echt goed
– Al met al een van de betere eerste weken die ik in de Tour heb gezien
– Etappe 18 is een goede etappe op een goede plaats
– Iséran zit in het parcours

Negatief:
– Al met al een gunstig parcours voor Sky
– Ploegentijdrit
– Maar een individuele tijdrit, wat vooral een probleem is omdat hij twee keer zo lang had kunnen en moeten zijn
– Zinloos gebruik van korte bergetappes. Twee van de drie zijn de zwaarste slotklimmen van de Tour en de derde begint met een lang stuk vlak en zal waarschijnlijk afwachtend gereden worden omdat Val Thorens een dag later volgt
– Volgorde van de bergetappes in het algemeen
– Ik begrijp dat etappe 5, 8 en 9 niet allemaal loodzwaar kunnen zijn, maar ze hadden alledrie meer kunnen zijn dan vluchtetappes

T80JZ 25 oktober 2018 om 14:01

Geen ideaal parcours voor Dumoulin, wordt moeilijk om te winnen, want daarvoor heeft hij een langere tijdrit nodig. Ook al kan het parcours in de Giro aantrekkelijker voor hem zijn, zal hij waarschijnlijk toch voor de Tour kiezen. Hij wil nu in de eerste plaats de Tour winnen en zal er daarom voor kiezen nog meer ervaring op te gaan doen in deze ronde. En ik laat me natuurlijk graag verrassen met een eindoverwinning door hem.

Ideaal parcours voor Simon Yates. Interessante keuze voor hem want hij heeft aangegeven nog wat goed te willen maken in de Giro.

girardengo 25 oktober 2018 om 14:01

Best een mooi parcours inderdaad. Door de bergachtige en heuvelachtige gebieden. De tijdrijders worden niet bepaald bevoordeeld, maar daar staat tegenover dat die tegenwoordig gewoon hard een berg op rijden.

James Highsand 25 oktober 2018 om 14:14

Frans chauvinisme ten top. Zodra er weer een Franse top-tijdrijder is, die ook aardig kan klimmen, zal het aantal tijdritkilometers weer stijgen. Dit is duidelijk een parcours dat de kansen voor renners als Bardet en Pinot zo groot mogelijk maakt.

Lalsacien 25 oktober 2018 om 18:21

Alsof dat de enige klimmers zijn. Yates, MAL, Quintana, Nibali, Kruijswijk, en vele anderen kunnen hier ook hun slag slaan….

Cayolle 25 oktober 2018 om 14:33

Mooi afwisselend parcours, maar inderdaad wel erg weinig ITT-kilometers. Wat mij betreft wint in een ronde de meest complete renner, niet diegene die (alleen) het beste bergop rijdt. Ja een compleet renner moet zeker ook goed kunnen klimmen, maar dat klimvermogen mag niet alleen het eindresultaat bepalen. Het aantal kilometers bergop (ook al neem je alleen de slotklim mee) staat in deze voorgestelde ronde natuurlijk in geen verhouding tot het aantal ITT-kilometers.
En een ploegentijdrit compenseert dit niet. Daar wordt niet het vermogen van de (complete) individuele renner op het vlakke getest, maar het vermogen van de ploeg waarin hij rijdt.

mollemarijden 25 oktober 2018 om 14:42

Parcours voor de klimmers!

Haanaf 25 oktober 2018 om 14:58

Wel lastig voor de WF’ers.

Een gunstig parcours voor Sunweb/TD is tevens een gunstig parcours voor Sky/CF.

Veel zal toch afhangen van de keuzes die de ploegen gaan maken. CF is volgend jaar inmiddels al weer 34. Daar zal de slijt ook wel een beetje op komen.

Mij maakt het niet uit wie er wint (moge de beste winnen). Het plezier zit hem in het verloop van de koers en dus wat de renners er van maken. Wel valt mij op dat de Elzas de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen bij de organisatie.

achterhoeker 25 oktober 2018 om 15:36

Super voor Kruiswijk en Roglic
Niet echte muren en beklimmingen hoog en lopend veelal
ITT hoeft ook geen nadeel meer te zijn

Johanvanh 25 oktober 2018 om 16:12

Mooie afwisselende Tour. Geen spektakel a la de kasseien van vorig jaar, maar vond dat ergens ook wel een jammere manier van het elimineren van in principe goede klanten voor ’t klassement.
Gezeik dat dit een tour is in de kaarten van Sky is nonsens van de bovenste plank. Dat team is zo goed, dat ze elk parcours aankunnen. Je kunt moeilijk 20 kassei etappen er in plakken of 10 bergop aankomsten van 40km. Dat het Sky jaarlijks gegund wordt, ook bergop, ligt vooral aan de tegenstand.

Paul4566 25 oktober 2018 om 16:20

Eindelijk eens die Iseran! Mooiste klim die ik ooit gefietst heb.

jooprioolpijp 25 oktober 2018 om 16:32

Dit is een parcours voor de astmatische boni-secondensprokkelaars à la Yates die op de paar TT km’s die over zijn niet teveel verliezen. Die zgn. aanvallersetappes zijn wat mij betreft vaak het aangluren niet waard: een stel voor het klassement ongevaarlijke mannen die vrijgeleide krijgen terwijl de klassementsmannen wachten tot de laatste 0.5 km voor de grote poef.

krypton 25 oktober 2018 om 17:46

Zoals ik aan eerder zei: De tendens om zo weinig mogelijk tijdritkilometers op te nemen (of überhaupt om het parcours op een bepaalde manier te bouwen) omdat de verwachtte winnaar van een “normale” grote ronde met afwisseling klimmen/tijdrit je niet aanstaat is echt compleet belachelijk.

Lalsacien 25 oktober 2018 om 18:26

En de muurtjes in Spanje zaten er zeker niet in om Purito en andere Spaanse springgeiten te bevoordelen???
Bijna iedere wedstrijd organisatie past zijn parcours aan om een gewenst verloop te beïnvloeden!

Geit in mijn Kelderman 25 oktober 2018 om 20:14

Wat een ongebalanceerd flut parcours is dit zeg. De laatste paar jaar zijn we al niet verwend maar dit is nog even wat kutter dan normaal.

Tom, vai al Italia!

Max1 25 oktober 2018 om 21:13

Ik ben geen tegenstander van een tijdrit. Het is een eerlijke discipline, echter op voorwaarde dat je de tijdrit laat doen op gewone wegfietsen. Dus vanaf nu zou men tijdritten in rondes moeten laten doen op de fiets die je in de rest van de ronde gebruikt (geen tijdritfiets). Ook die onnozele pakken en helmen moeten worden afgeschaft. Laat de renners gewoon hun tijdrit fietsen zoals ze de rest van de Tour doen en moge de sterkste dan winnen.

Wat de rest van de Tour betreft, zou men oortjes en wattagemeters moeten afschaffen en het aantal renners per ploeg beperken tot 6. Dit zal echt wel een invloed hebben op het koersverloop. Op de Olympische wegrit waren er ook kleine ploegen en dat zorgde ook voor een open koers.

Merlinappa 26 oktober 2018 om 09:00

Laten we meteen maar teruggaan naar stalen frames en buiscommandeurs!

maklukzat 25 oktober 2018 om 21:16

Pinot valt ook wel met z’n neus in de boter. De belangrijkste Vogezenrit speelt zich af rond zijn woonplaats en hij was afgelopen zomer op hoogtestage in Tignes, dus deze omgeving is voor hem ook geen onbekend terrein.

marehoek 26 oktober 2018 om 12:54

Hoe ziet het traject van de tijdrit van 27 km uit?

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair