Visma | Lease a Bike is nog niet klaar op de transfermarkt: Dit is de status
Special Voor het eerst in tien jaar wil Visma | Lease a Bike het wielerseizoen 2025 het liefst aanvangen met de maximaal aantal toegestane dertig renners. Op dit moment liggen daarvan 29 vast. Zoals ieder jaar op 1 augustus maken wij een overzicht van alle transfers van Nederlands grootste ploeg, geverifieerd door verschillende onafhankelijke bronnen.
Nadat de ploeg – destijds nog als Jumbo-Visma – in 2023 geen broodkruimels overliet in de grote rondes voor de concurrentie en er ook in het voorjaar vijf grote Vlaamse klassiekers werden gewonnen, kon het aanvankelijk niet op voor het Nederlandse team. Toch was de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor lastiger dan gedacht. Uiteindelijk werd die in Lease a Bike gevonden, maar het was (en is) duidelijk dat na het afhaken van Jumbo de bomen (niet meer) tot in de hemel groeien. De supermarktketen vertrok niet helemaal, maar de gevolgen zijn zichtbaar.
Daarbovenop kwam het verdrietige vertrek van Nathan Van Hooydonck, die na een hartstilstand moest stoppen met topsport. En na de veelbesproken Vuelta a España was een vertrek van kopman Primož Roglič naar BORA-hansgrohe onvermijdelijk. Lennard Hofstede besloot eind 2023 per direct te stoppen, ondanks een doorlopend contract. De Sloveen en de Belg kon de ploeg zo laat in het jaar niet meer een op een vervangen. Wel kwamen Bart Lemmen (een buitenkans) en in extremis Julien Vermote (begin januari) de lege plekken invullen.
Zeven vertrekkers
Met het aanstaande afscheid van cultuurbewaker Robert Gesink en het zekere vertrek van Koen Bouwman (Jayco-AlUla), Jan Tratnik en Mick en Tim van Dijke (alledrie naar Red Bull-BORA-hansgrohe), waren er maar weinig hoofdpijndossiers bij de Nederlandse ploeg. Allen kregen volgens onze informatie – behoudens Gesink – wel een contractverlenging aangeboden, maar was dat financieel en/of sportief minder dan wat zij elders konden krijgen. Voor dit type renner wilde de ploeg echter niet buiten haar eigen financiële kaders treden en dus scheiden hun wegen.
Julien Vermote ging wel op het aanbod in en krijgt zo een verdiende beloning op zijn toch al opmerkelijke verhaal. De ervaren Belg werd na een jaar zonder ploeg opgevist en vulde meerdere keren selecties aan die door de vele blessures in de eerste helft van 2024 incompleet werden. Als dank voor bewezen diensten werd zijn contract met in ieder geval een jaar verlengd. Blijven over: Milan Vader en Michel Heßmann. De Nederlandse ex-mountainbiker zoekt ook andere oorden op. Waarheen is nog onduidelijk, maar de winnaar van de Tour of Guangxi vorig jaar heeft meerdere opties.
De jonge Duitser (23) is sindskort weer inzetbaar na een korte dopingschorsing. In juni accepteerde Heßmann een schorsing van vier maanden, met een terugwerkende kracht van drie maanden. Daardoor liep zijn schorsing in juli af. Het WK op de weg in Glasgow was zijn laatste koers. Het contract van Heßmann loopt af en zal niet worden verlengd.
Twee nieuwkomers en twee ex-renners dichten ‘oude’ gaten
Gezien het kaliber van de vertrekkende renners, zou je zeggen dat Visma | Lease a Bike niet voor al te veel vuurwerk op de transfermarkt zou zorgen. Maar dat is wel gebeurd. De reden daarvoor is simpel: de som van de salarissen van Roglič, Van Hooydonck en in mindere mate Hofstede, is veel hoger dan die van Lemmen en Vermote die na hun afscheid bij de ploeg kwamen. Er was met andere woorden dus nog een potje over dat ze opnieuw konden investeren. Dat is gelukt, want voor 2025 zijn de gaten die Roglič en Van Hooydonck achterlieten nu wel stevig gedicht.
Met de Britse klimmer Simon Yates komt er opnieuw een mede-kopman voor de grote rondes bij en iemand waarvan Visma | Lease a Bike denkt dat hij kan scoren in de WorldTour-rittenkoersen van een week. Hij krijgt de plek die Roglič had, waarmee de Nederlandse ploeg hoopt dat Simon uitgroeit tot een superknecht zoals zijn tweelingbroer Adam Yates dat bij UAE Emirates is voor Tadej Pogačar. De 25-jarige Fransman Axel Zingle is dan weer een toevoeging voor het klassieke voorjaar. Met hem krijgt Visma | Lease a Bike er een afmaker voor kleinere koersen bij.
Bovendien lijkt Zingle nog niet aan zijn plafond te zitten. Wat ook nog kan meespelen is de lengte van de Fransman, die net zo lang is als Tratnik. De Sloveen leende de afgelopen Tour nog een paar ritten zijn fiets uit aan Jonas Vingegaard, die ongeveer even groot is. Net als Steven Kruijswijk rijden zij op quasi-hetzelfde formaat frame. Qua kwaliteiten is Tratnik voor komend jaar vervangen door Victor Campenaerts, die in 2016 en 2017 ook al voor de ploeg reed. Voor de Belg (32) is er een rol voorzien om samen met Matteo Jorgenson bergop het tempo te gaan bepalen.
Ook in het voorjaar zou de voormalig werelduurrecord-houder een significante bijdrage kunnen leveren. Want ook daar miste de ploeg dit voorjaar stootkracht door vele blessures. De tweelingbroers Van Dijke ontwikkelden zich echter sterk, maar zij besloten te vertrekken. Beiden hadden ook een functie in de sprinttrein rondom Olav Kooij, waardoor daar ook versterking gewenst was. Die werd gevonden in Mike Teunissen, die in het verleden al liefst zes jaar voor de ploeg reed. Hij komt het beste tot zijn recht in koersen van zo’n 200 kilometer. In de klassiekers komt dat goed van pas. Maar bovenal heeft Kooij er nu een vaste lead out-man bij die daarin zijn waarde al jaren bewijst.
Zoektocht naar extra renner
Naast de vier mannen die extern zijn gehaald, maken ook liefst vier talenten per 1 januari 2025 de overstap van de U23-ploeg naar het WorldTeam. Dat zijn Matthew Brennan (nu nog 18 jaar), Menno Huising (20), Tijmen Graat (21) en Jørgen Nordhagen (19). Maar daarmee is de ploeg waarschijnlijk nog niet klaar. Achter de schermen is Visma | Lease a Bike al een tijdje op zoek naar een ervaren, betrouwbare klimknecht. Volgens onze bronnen zou het kunnen dat het team de laatste plek ook nog gaat opvullen en dus naar het maximale aantal van dertig renners gaat, terwijl dat bij dit team eigenlijk tegen de trend in is van de laatste seizoenen.
Toch zijn er een logische verklaringen waarom Visma | Lease a Bike alle plekken wil benutten. Meer dan een derde van de ploeg is op 1 januari 23 jaar of jonger. De jongste zes zijn zelfs 21 of jonger. Hun belastbaarheid is daarom nog niet groot. Een zwaar WorldTour-programma past niet in de visie die de geelhemden rondom talentontwikkeling hebben. Ook zorgt een extra ervaren kracht voor meer balans in de selectie en dankzij de mixregel van de UCI hoeft de ploeg geen plek vrij te houden om een talent uit de opleidingsploeg ruimte te bieden in het WorldTeam.
Wat ook meespeelt in de beslissing om de maximale capaciteit te benutten, is het relatieve pechjaar. Omdat veel renners geblesseerd waren, waren er coureurs die koersen moesten rijden die niet bij hun kwaliteiten pasten. Bovendien is Steven Kruijswijk herstellende van een sleutelbeen- en bekkenbreuk. Met Bouwman hadden ze wel al een renner in huis die past binnen het geschetste profiel, maar hij besloot dus met betere voorwaarden andere oorden op te zoeken. Platgeslagen zoeken ze dus in het ideale scenario iemand die zijn plek zou kunnen invullen.
Om een beeld te schetsen van het soort renner dat Visma | Lease a Bike zoekt, is het goed om mee te geven welke namen er achter de schermen speelden. Zo heeft eerder dit jaar Martijn Tusveld (Team dsm-firmenich PostNL) voor deze plek op het lijstje gestaan, maar ook een renner met een grotere reputatie. Dat was geen Nederlander of Belg, alleen wel iemand die de laatste jaren een minder hoog niveau haalt. Maar iemand in de categorie van bijvoorbeeld Wout Poels, zal het niet snel zijn. In de WielerFlits Podcast zetten we vijf goede opties voor deze plek uiteen.
Selectie Visma | Lease a Bike 2025
Eerdere versies van dit artikel
2023: De transfermarkt is open: hoe staat Jumbo-Visma ervoor voor 2024?
2022: Jumbo-Visma houdt transfervizier open: tien veelzijdige versterkingen
2021: Wie vult de laatste plek in bij Jumbo-Visma?
2020: Tien opties voor laatste plek Jumbo-Visma
2019: Tien potentiële aanwinsten voor Jumbo-Visma
2018: Tien mogelijke versterkingen voor LottoNL-Jumbo
2017: Tien potentiële aanwinsten voor LottoNL-Jumbo
2016: Tien ideale aanwinsten voor LottoNL-Jumbo
2015: Tien ideale versterkingen voor LottoNL-Jumbo
Eerst worden opties genoemd die het niet zijn geworden voor de laatste plek
Interesse geweesd, maar gewogen en te licht bevonden: Tusveld
Serieuze interesse van Visma, maar andere keuze gemaakt door renner: Schachmann
Profiel renner wss tussen Tusveld en Schachmann zoeken
Te duur: Poels
In profiel maar blijft bij team: Grosschartner
5 opties zijn suggesties van Youri en lijken niet perse echt nieuws:
Buchmann, op zn retour, altijd bij de beste 20 bergop, bovenkant range haalbaar of miss wel onhaalbaar, mogelijke sponserbelangen omdat lease-a-bike duitsland ook bijdraagt
Lucas Hamilton, betrouwbaar
Jan Maas
Rui Costa, kennelijk pure prof en houdt van begeleiden talenten
Stef Cras, Franse ploeg dus wss al duur betaalt maar ook potentie omhoog
Buchmann en Rui Costa zijn vlm onwijze egoïsten die nooit willen knechten dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk en eigenlijk ook slechte suggesties voor deze rol hahahaha
Niet echte nieuwswaarde dus
Sjesus, wie luistert dat? En luistert het helemaal af?
Maar uiteindelijk hebben ze Vingegaard (samen met Pogi) de beste ronderenner ter wereld.
Met Kuss, Jorgenson en nu S.Yates hebben ze 3 renners die potentieel top-5 in de TdF kunnen rijden.
En met Uitdebroecks en Kelderman hebben ze nog 2 renners die top-10 in Grote ronde kunnen rijden.
Aangevuld met een Kruijswijk, Benoot, Van Aert en nog jonge talenten die best ver kunnen geraken bergop.
Het is misschien niet het sterrenassemble van Pogacar, A.Yates, Almeida en Ayuso (met daarbij nog Majka, Soler, Mcnulty en Sivakov...), maar gaat er echt wel bijstaan hoor.
Dan denk ik niet dat je nog jonge renners tekort komt.
Ik vermoed dat de keuze om deze keer wel 30renners te hebben enerzijds idd met alle pech van dit jaar te maken heeft maar ook met de kwaliteit van het dev team. Ze hebben al vele talenten gepromoveerd de laatste jaren, dus ik denk dat de kwaliteit nu iets minder zal zijn, en dus minder praktisch om ze te laten rijden in de kleinere koersen.
Opvallend, dit. Zouden ze dan toch zelf twijfels hebben bij het verhaal van het vervuilde supplement? Waarom anders niet het contract vernieuwen van de beloftevolle renner die je al meer dan een jaar hebt verdedigd en nu eindelijk weer mag koersen?
Waarom iemand 2 jaar door blijven betalen als dopinggebruik een prima reden voor ontslag is?
Voor Visma is gewoon Kuss belangrijk. De beste knecht van de wereld. Veel meer heb je dan al niet nodig. Als Simon dan zijn broertje een beetje kan evenaren en de jonge Jorgensen zet nog een stapje dan zeg ik kom maar op UAE. Enkel hun kopman stak er ver bovenuit. Dat is gevaarlijker dan die ploeg.
Is VLaB inmiddels afgehaakt ondanks “een paar goede gesprekken”? Wat zeggen “de verschillende onafhankelijke bronnen”?
Ligt nog tot t/m 2026 vast en is het grootste GC talent wat Lidl heeft.
@Tim, zie het ook niet zozeer als realistisch, eerder als iets ideaals om in de ploeg een bepaald gemis op te vullen.
Misschien heeft hij al een andere ploeg of heeft het hele mogelijke doping verhaal teveel intern stuk gemaakt om nog samen verder te kunnen.
Je ziet wel dat goede renners in 1 jaar bij visma een hele stap maken. Wat zou een yates nog aan niveau kunnen bereiken bij Visma.
Wie gaat dan eventueel Wout van Aert vervangen? Er zijn toch behoorlijke geruchten dat hij naar soudal gaat.
Wout in huis halen.....als, en dit is ook weer een gerucht, Dstny als
sponsor aan boord komt.
Maar ik heb geen idee hoe de contractonderhandelingen gaat met renners als; Hirt, Grosschartner en Harper.
Ik zie ook renners als Herregodts, Haller, Valgren, Bissegger nog bij de 'zonder-contract' staan. Maargoed, die zullen niet veel minder dan Poels vragen.
Hij is jong, is betaalbaar, heeft talent, is Nederlander, heeft er nu nog geen problemen mee om te werken voor een ander en kan mits zijn progressie groot genoeg is over een tijdje zelf voor de prijzen knokken.