Visma | Lease a Bike is nog niet klaar op de transfermarkt: Dit is de status
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 2 augustus 2024 om 18:30

Visma | Lease a Bike is nog niet klaar op de transfermarkt: Dit is de status

Special Voor het eerst in tien jaar wil Visma | Lease a Bike het wielerseizoen 2025 het liefst aanvangen met de maximaal aantal toegestane dertig renners. Op dit moment liggen daarvan 29 vast. Zoals ieder jaar op 1 augustus maken wij een overzicht van alle transfers van Nederlands grootste ploeg, geverifieerd door verschillende onafhankelijke bronnen.

Nadat de ploeg – destijds nog als Jumbo-Visma – in 2023 geen broodkruimels overliet in de grote rondes voor de concurrentie en er ook in het voorjaar vijf grote Vlaamse klassiekers werden gewonnen, kon het aanvankelijk niet op voor het Nederlandse team. Toch was de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor lastiger dan gedacht. Uiteindelijk werd die in Lease a Bike gevonden, maar het was (en is) duidelijk dat na het afhaken van Jumbo de bomen (niet meer) tot in de hemel groeien. De supermarktketen vertrok niet helemaal, maar de gevolgen zijn zichtbaar.

Daarbovenop kwam het verdrietige vertrek van Nathan Van Hooydonck, die na een hartstilstand moest stoppen met topsport. En na de veelbesproken Vuelta a España was een vertrek van kopman Primož Roglič naar BORA-hansgrohe onvermijdelijk. Lennard Hofstede besloot eind 2023 per direct te stoppen, ondanks een doorlopend contract. De Sloveen en de Belg kon de ploeg zo laat in het jaar niet meer een op een vervangen. Wel kwamen Bart Lemmen (een buitenkans) en in extremis Julien Vermote (begin januari) de lege plekken invullen.

Zeven vertrekkers

Met het aanstaande afscheid van cultuurbewaker Robert Gesink en het zekere vertrek van Koen Bouwman (Jayco-AlUla), Jan Tratnik en Mick en Tim van Dijke (alledrie naar Red Bull-BORA-hansgrohe), waren er maar weinig hoofdpijndossiers bij de Nederlandse ploeg. Allen kregen volgens onze informatie – behoudens Gesink – wel een contractverlenging aangeboden, maar was dat financieel en/of sportief minder dan wat zij elders konden krijgen. Voor dit type renner wilde de ploeg echter niet buiten haar eigen financiële kaders treden en dus scheiden hun wegen.

Julien Vermote ging wel op het aanbod in en krijgt zo een verdiende beloning op zijn toch al opmerkelijke verhaal. De ervaren Belg werd na een jaar zonder ploeg opgevist en vulde meerdere keren selecties aan die door de vele blessures in de eerste helft van 2024 incompleet werden. Als dank voor bewezen diensten werd zijn contract met in ieder geval een jaar verlengd. Blijven over: Milan Vader en Michel Heßmann. De Nederlandse ex-mountainbiker zoekt ook andere oorden op. Waarheen is nog onduidelijk, maar de winnaar van de Tour of Guangxi vorig jaar heeft meerdere opties.

De jonge Duitser (23) is sindskort weer inzetbaar na een korte dopingschorsing. In juni accepteerde Heßmann een schorsing van vier maanden, met een terugwerkende kracht van drie maanden. Daardoor liep zijn schorsing in juli af. Het WK op de weg in Glasgow was zijn laatste koers. Het contract van Heßmann loopt af en zal niet worden verlengd.

Twee nieuwkomers en twee ex-renners dichten ‘oude’ gaten

Gezien het kaliber van de vertrekkende renners, zou je zeggen dat Visma | Lease a Bike niet voor al te veel vuurwerk op de transfermarkt zou zorgen. Maar dat is wel gebeurd. De reden daarvoor is simpel: de som van de salarissen van Roglič, Van Hooydonck en in mindere mate Hofstede, is veel hoger dan die van Lemmen en Vermote die na hun afscheid bij de ploeg kwamen. Er was met andere woorden dus nog een potje over dat ze opnieuw konden investeren. Dat is gelukt, want voor 2025 zijn de gaten die Roglič en Van Hooydonck achterlieten nu wel stevig gedicht.

Met de Britse klimmer Simon Yates komt er opnieuw een mede-kopman voor de grote rondes bij en iemand waarvan Visma | Lease a Bike denkt dat hij kan scoren in de WorldTour-rittenkoersen van een week. Hij krijgt de plek die Roglič had, waarmee de Nederlandse ploeg hoopt dat Simon uitgroeit tot een superknecht zoals zijn tweelingbroer Adam Yates dat bij UAE Emirates is voor Tadej Pogačar. De 25-jarige Fransman Axel Zingle is dan weer een toevoeging voor het klassieke voorjaar. Met hem krijgt Visma | Lease a Bike er een afmaker voor kleinere koersen bij.

Bovendien lijkt Zingle nog niet aan zijn plafond te zitten. Wat ook nog kan meespelen is de lengte van de Fransman, die net zo lang is als Tratnik. De Sloveen leende de afgelopen Tour nog een paar ritten zijn fiets uit aan Jonas Vingegaard, die ongeveer even groot is. Net als Steven Kruijswijk rijden zij op quasi-hetzelfde formaat frame. Qua kwaliteiten is Tratnik voor komend jaar vervangen door Victor Campenaerts, die in 2016 en 2017 ook al voor de ploeg reed. Voor de Belg (32) is er een rol voorzien om samen met Matteo Jorgenson bergop het tempo te gaan bepalen.

Ook in het voorjaar zou de voormalig werelduurrecord-houder een significante bijdrage kunnen leveren. Want ook daar miste de ploeg dit voorjaar stootkracht door vele blessures. De tweelingbroers Van Dijke ontwikkelden zich echter sterk, maar zij besloten te vertrekken. Beiden hadden ook een functie in de sprinttrein rondom Olav Kooij, waardoor daar ook versterking gewenst was. Die werd gevonden in Mike Teunissen, die in het verleden al liefst zes jaar voor de ploeg reed. Hij komt het beste tot zijn recht in koersen van zo’n 200 kilometer. In de klassiekers komt dat goed van pas. Maar bovenal heeft Kooij er nu een vaste lead out-man bij die daarin zijn waarde al jaren bewijst.

Zoektocht naar extra renner

Naast de vier mannen die extern zijn gehaald, maken ook liefst vier talenten per 1 januari 2025 de overstap van de U23-ploeg naar het WorldTeam. Dat zijn Matthew Brennan (nu nog 18 jaar), Menno Huising (20), Tijmen Graat (21) en Jørgen Nordhagen (19). Maar daarmee is de ploeg waarschijnlijk nog niet klaar. Achter de schermen is Visma | Lease a Bike al een tijdje op zoek naar een ervaren, betrouwbare klimknecht. Volgens onze bronnen zou het kunnen dat het team de laatste plek ook nog gaat opvullen en dus naar het maximale aantal van dertig renners gaat, terwijl dat bij dit team eigenlijk tegen de trend in is van de laatste seizoenen.

Toch zijn er een logische verklaringen waarom Visma | Lease a Bike alle plekken wil benutten. Meer dan een derde van de ploeg is op 1 januari 23 jaar of jonger. De jongste zes zijn zelfs 21 of jonger. Hun belastbaarheid is daarom nog niet groot. Een zwaar WorldTour-programma past niet in de visie die de geelhemden rondom talentontwikkeling hebben. Ook zorgt een extra ervaren kracht voor meer balans in de selectie en dankzij de mixregel van de UCI hoeft de ploeg geen plek vrij te houden om een talent uit de opleidingsploeg ruimte te bieden in het WorldTeam.

Wat ook meespeelt in de beslissing om de maximale capaciteit te benutten, is het relatieve pechjaar. Omdat veel renners geblesseerd waren, waren er coureurs die koersen moesten rijden die niet bij hun kwaliteiten pasten. Bovendien is Steven Kruijswijk herstellende van een sleutelbeen- en bekkenbreuk. Met Bouwman hadden ze wel al een renner in huis die past binnen het geschetste profiel, maar hij besloot dus met betere voorwaarden andere oorden op te zoeken. Platgeslagen zoeken ze dus in het ideale scenario iemand die zijn plek zou kunnen invullen.

Om een beeld te schetsen van het soort renner dat Visma | Lease a Bike zoekt, is het goed om mee te geven welke namen er achter de schermen speelden. Zo heeft eerder dit jaar Martijn Tusveld (Team dsm-firmenich PostNL) voor deze plek op het lijstje gestaan, maar ook een renner met een grotere reputatie. Dat was geen Nederlander of Belg, alleen wel iemand die de laatste jaren een minder hoog niveau haalt. Maar iemand in de categorie van bijvoorbeeld Wout Poels, zal het niet snel zijn. In de WielerFlits Podcast zetten we vijf goede opties voor deze plek uiteen.


flag-nl Selectie Visma | Lease a Bike 2025

Eerdere versies van dit artikel
2023: De transfermarkt is open: hoe staat Jumbo-Visma ervoor voor 2024?
2022: Jumbo-Visma houdt transfervizier open: tien veelzijdige versterkingen
2021: Wie vult de laatste plek in bij Jumbo-Visma?
2020: Tien opties voor laatste plek Jumbo-Visma
2019: Tien potentiële aanwinsten voor Jumbo-Visma
2018: Tien mogelijke versterkingen voor LottoNL-Jumbo
2017: Tien potentiële aanwinsten voor LottoNL-Jumbo
2016: Tien ideale aanwinsten voor LottoNL-Jumbo
2015: Tien ideale versterkingen voor LottoNL-Jumbo

RIDE Magazine
55 Reacties
01-08-2024 11:59
Kan iemand de vijf opties uit de podcast delen? Ik kan de kloeke heren jammer genoeg slecht hebben als ze door mijn koptelefoon leuteren.
    01-08-2024 12:40
    Idem
    01-08-2024 13:14
    Hier ook graag. Ik luister echt heel graag podcasts, maar deze is voor mij - sorry mannen, niets persoonlijks! - echt niet te doen.
    01-08-2024 15:36
    Ik ben geskippt naar het stukje over Visma (rond de 45ste minuut voor de geïnteresseerden):
    Eerst worden opties genoemd die het niet zijn geworden voor de laatste plek
    Interesse geweesd, maar gewogen en te licht bevonden: Tusveld
    Serieuze interesse van Visma, maar andere keuze gemaakt door renner: Schachmann
    Profiel renner wss tussen Tusveld en Schachmann zoeken
    Te duur: Poels

    In profiel maar blijft bij team: Grosschartner

    5 opties zijn suggesties van Youri en lijken niet perse echt nieuws:
    Buchmann, op zn retour, altijd bij de beste 20 bergop, bovenkant range haalbaar of miss wel onhaalbaar, mogelijke sponserbelangen omdat lease-a-bike duitsland ook bijdraagt
    Lucas Hamilton, betrouwbaar
    Jan Maas
    Rui Costa, kennelijk pure prof en houdt van begeleiden talenten
    Stef Cras, Franse ploeg dus wss al duur betaalt maar ook potentie omhoog

    Buchmann en Rui Costa zijn vlm onwijze egoïsten die nooit willen knechten dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk en eigenlijk ook slechte suggesties voor deze rol hahahaha

    Niet echte nieuwswaarde dus
    01-08-2024 16:29
    Rond de 45ste! minuut?

    Sjesus, wie luistert dat? En luistert het helemaal af?
01-08-2024 14:12
Ik zie hier toch wel heel wat commentaar op het feit dat ze wat meer ondersteuning bergop moeten zoeken om te concurreren met UAE.

Maar uiteindelijk hebben ze Vingegaard (samen met Pogi) de beste ronderenner ter wereld.
Met Kuss, Jorgenson en nu S.Yates hebben ze 3 renners die potentieel top-5 in de TdF kunnen rijden.
En met Uitdebroecks en Kelderman hebben ze nog 2 renners die top-10 in Grote ronde kunnen rijden.

Aangevuld met een Kruijswijk, Benoot, Van Aert en nog jonge talenten die best ver kunnen geraken bergop.

Het is misschien niet het sterrenassemble van Pogacar, A.Yates, Almeida en Ayuso (met daarbij nog Majka, Soler, Mcnulty en Sivakov...), maar gaat er echt wel bijstaan hoor.
01-08-2024 11:48
Apart dat Vader weg wil en Hessmann weg moet. Hessmann was onschuldig en een goede renner. Maargoed, mooi dat ze eindelijk snappen dat je 30 renners moet hebben, al jaren problemen met de bezetting door blessures, trainingskampen etc. In kleinere wedstrijden soms met 5 man aan de start. Nu hopen op een goede 30e renner waarin Tusveld al vaak door mij en andere is genoemd.
    01-08-2024 11:56
    Dat is precies mijn idee. Wel apart dat zij voor 30 renners gaan. Je zou denken, dat zij nog een plekkie overhouden voor jong talent, die wel bergop mee kan komen.
    01-08-2024 13:41
    Ghoja jong talent, uiteindelijk hebben ze nu al 7 renners jonger dan 23j en komen er nog eens 4 over van de dev team.
    Dan denk ik niet dat je nog jonge renners tekort komt.
    Ik vermoed dat de keuze om deze keer wel 30renners te hebben enerzijds idd met alle pech van dit jaar te maken heeft maar ook met de kwaliteit van het dev team. Ze hebben al vele talenten gepromoveerd de laatste jaren, dus ik denk dat de kwaliteit nu iets minder zal zijn, en dus minder praktisch om ze te laten rijden in de kleinere koersen.
01-08-2024 11:58
"Het contract van Heßmann loopt af en zal niet worden verlengd."
Opvallend, dit. Zouden ze dan toch zelf twijfels hebben bij het verhaal van het vervuilde supplement? Waarom anders niet het contract vernieuwen van de beloftevolle renner die je al meer dan een jaar hebt verdedigd en nu eindelijk weer mag koersen?
    01-08-2024 12:04
    Denk dat hij gewoon niet past in het profiel van de ploeg voor de komende jaren. Als je de ploeg gaat bekijken voor 2025 zie je niet echt wat hij zou toevoegen en wat het lullig maakt is dat hij ook een jaar lang niet heeft kunnen koersen om die waarde te bewijzen. Dat is nog het meest kut, die ellenlange procedures knakken vaak je carrière zelfs als je onschuldig bent aan het pakken uit de snoeppot.
    01-08-2024 12:13
    Nee, daar twijfelen ze niet aan.

    Waarom iemand 2 jaar door blijven betalen als dopinggebruik een prima reden voor ontslag is?
Mooie analyse. Ik vond de losse transfers allemaal net niks, maar als je de gehele ploeg zo ziet is het een stuk evenwichtiger dan ik in gedachten had. Wel blijft het m.i. extreem ver achter op UAE in het rondewerk.
    02-08-2024 08:06
    Vind dat wel meevallen je hebt kuss , Kruiswijk , Kelderman , jorgenson , Yates , cian. Voor het klim werk in goede vorm doen die niet veel onder voor uae daarnaast zijn ze op het vlakke veel sterker met van Aart van Hooijdonk van Baarle etc...
    02-08-2024 10:33
    Van Hooydonck fietst niet meer na zn hart problemen.
    02-08-2024 11:58
    Onzin. Vorig jaar reden ze UAE nog aan gort. En dit ging 1 jaar goed maar gaat geen jaren duren. Almeida en Ayuso gaan alvast geen knecht spelen voor meerdere jaren. Dat was nu al met frisse tegenzin.

    Voor Visma is gewoon Kuss belangrijk. De beste knecht van de wereld. Veel meer heb je dan al niet nodig. Als Simon dan zijn broertje een beetje kan evenaren en de jonge Jorgensen zet nog een stapje dan zeg ik kom maar op UAE. Enkel hun kopman stak er ver bovenuit. Dat is gevaarlijker dan die ploeg.
01-08-2024 11:50
Vind het een prima ploeg zo, Olav krijgt weer een vaste maat die bovendien ook waarde heeft in de klassiekers, Simon is een luitenant die werd gemist in de bergen, minder dan Roglic maar met de juiste begeleiding die de ploeg kent kan hij wel eens aanknopen bij het topniveau wat hem deed schitteren in de Giro en Vuelta. Brennan en Zingle zijn de punchers en sprinters voor het heuvelwerk en qua knechten kun je slechter krijgen dan Julien en Victor. De ervaren klimknecht die ze zoeken, ik zou voor een Schachmann gaan. Die past in het profiel denk ik.
    01-08-2024 12:00
    Schachmann gaat naar Soudal-QS.
    01-08-2024 12:01
    Dat gemist, dank je Plank voor de info.
    01-08-2024 12:02
    Ja, die Maximilian Schachmann zou zeker wel in 't plaatje passen. TVL heeft zijn 1e. aanwinst al aangekondigd met Alex Zingle in de hoofdrol met focus op de klassiekers.
    Kämna zou mooi zijn, maar was er geen sprake van Buchmann (ipv Schachmann].
    01-08-2024 15:29
    Kämna gaat naar Lidl-Trek, Buchmann mogelijk naar Cofidis.
01-08-2024 17:29
“Visma | Lease a Bike, INEOS Grenadiers en Bahrain Victorious trekken aan de mouw van (Lenny) Martinez,…”, lazen we twee weken geleden op deze site.
Is VLaB inmiddels afgehaakt ondanks “een paar goede gesprekken”? Wat zeggen “de verschillende onafhankelijke bronnen”?
01-08-2024 17:38
Daar het nog niet officieel is bij Uno-X, Andreas Kron zou m.i. in het plaatje passen.
01-08-2024 12:19
Buchmann en Kämna lijken mij goede en realistische opties. Een andere mogelijkheid is het terughalen van Harper, die heeft zich na zijn vertrek verder ontwikkeld. En Vanhoucke misschien. Daar is niet helemaal uitgekomen wat erin zit.
    01-08-2024 12:27
    Kämna lijkt mij ook een mooie versterking! Alleen gaat hij volgens de geruchten naar Lidl-Trek.
    01-08-2024 15:31
    Kämna Lidl-Trek inderdaad en Buchmann waarschijnlijk Cofidis.
Niklas jat mijn post!!!
01-08-2024 12:49
Kom ik hiermee weer terug op Skjelmose. Weet verder niet of zijn contract is af te kopen en hoe diep TVL in de buidel wil tasten. Hij zou mijns inziens wel passen in het team, is nog jong en kan daarom nog groeien en een landgenoot van Vingegaard kan nooit kwaad binnen het team. Hij zou in de rondjes van 1 week voor eigen succes kunnen gaan en in de grote rondes voor Vingegaard kunnen werken. Geeft Jorgensen zo weer de ruimte om door te groeien in het grote rondewerk, want Cian Uitdebroeckqxsz (heb echt moeite met de achternaam onthouden) heeft nog een lange weg te gaan in het beter worden in tijdritten, als dat überhaupt nog gaat verbeteren.
    01-08-2024 14:14
    Ik zou het woord überhaupt vervangen door een mooi Nederlands woord. Al die buitenlandse woorden altijd.
    01-08-2024 15:18
    Stille heuvel/bult/puist/pukkel/verhevenheid, scherpe projectie. Hoelang zat je al te azen?
    01-08-2024 20:17
    Kan me niet voorstellen dat Lidl Skjelmose laat gaan, tenzij voor een belachelijk bedrag wat Visma echt niet gaat ophoesten.
    Ligt nog tot t/m 2026 vast en is het grootste GC talent wat Lidl heeft.
    02-08-2024 06:09
    @ silent hill. ik onderschrijf je betoog over buitenlandse woorden, maar ik moest ook gelijk aan Herman Finkers denken die sprak ook uberhaupt maar 1 woord Duits.
    02-08-2024 08:54
    Stille heuvel wordt hergebruikt? Niks nieuws dus èn weinig stil, los van dat de pseudoniemen ook niet Nederlands zijn.

    @Tim, zie het ook niet zozeer als realistisch, eerder als iets ideaals om in de ploeg een bepaald gemis op te vullen.
    02-08-2024 12:55
    Ah Ray als het dan toch niet realistisch hoeft doe dan Pogacar maar!
01-08-2024 13:48
Kristian Blummenfelt erbij als laatste man. Al is het maar om het mooie verhaal en sponsor
01-08-2024 14:32
Ik zie Lemmen wel doorschuiven naar die 'ervaren' klimknecht rol die ze zoeken en verder gaan met jong talent, want daar zie ik echt de sterkte van VLAB. Genoeg klimtalent met Uijtdebroecks, Staune Mittet, Nordhagen, Graat, Huising, Tulett, Gloag dat je kan rouleren, zodat ze nog geen al te zwaar programma rijden (alhoewel Uijtdebroecks dat naar mijn mening al prima aan kan).
01-08-2024 15:27
Komt er ook nog een analyse voor DSM? Met de degradatiestrijd in het vooruitzicht is daar iedere transfer relevant
01-08-2024 19:03
Ik snap echt niet dat ze hessmann niet verlengen. Oké, niet de ervaren klimknecht, maar ook niet onervaren. Eerste grote ronde 33e worden, dan kan je echt wel wat.

Misschien heeft hij al een andere ploeg of heeft het hele mogelijke doping verhaal teveel intern stuk gemaakt om nog samen verder te kunnen.
01-08-2024 11:46
Voor hoeveel jaar tekent Mike Teunissen?
01-08-2024 12:04
Ik zou toch voor een goede helper bergop gaan. Type yates en kuss. Zodat ze beter het geweld bergop kunnen verdedigen. Als ze voor jong gaan misschien tulett of staune-mittet. Bergop hele goede talenten.
Je ziet wel dat goede renners in 1 jaar bij visma een hele stap maken. Wat zou een yates nog aan niveau kunnen bereiken bij Visma.
Wie gaat dan eventueel Wout van Aert vervangen? Er zijn toch behoorlijke geruchten dat hij naar soudal gaat.
    01-08-2024 12:21
    Dat gerucht over Van Aert komt van een doorgaans onbetrouwbare Italiaanse bron. Het is bovendien gekoppeld aan een vertrek van Evenepoel bij Soudal. Van Aert heeft nog een lopend contract en moet volgens mij vooral glimlachen om dit soort speculaties.
    01-08-2024 15:34
    Bij Quickstep kunnen ze alleen Van Aert kopen als Evenepoel weggaat.
    01-08-2024 16:05
    De Quickies zouden wel degelijk Remco in huis kunnen houden alsook
    Wout in huis halen.....als, en dit is ook weer een gerucht, Dstny als
    sponsor aan boord komt.
01-08-2024 14:16
Een ervaren, betrouwbare klimknecht die waarde toevoegt aan de ploeg van Visma-LaB en niet te veel mag kosten. Dat zijn er alvast niet heel veel. Tusveld is al genoemd, verder kunnen we dan denken aan namen als Maas, Vanhoucke, Howson, Buchmann of Großschartner.
01-08-2024 15:14
Cras of Moniquet?
    01-08-2024 15:54
    Steff Cras kan er zeker mee door.
01-08-2024 17:05
Met dit rennersprofiel zie ik alleen nog Kenny Ellisonde als optie als je naar de contract-loze renners kijkt.
Maar ik heb geen idee hoe de contractonderhandelingen gaat met renners als; Hirt, Grosschartner en Harper.
Ik zie ook renners als Herregodts, Haller, Valgren, Bissegger nog bij de 'zonder-contract' staan. Maargoed, die zullen niet veel minder dan Poels vragen.
01-08-2024 20:10
Is Frank van den Broek geen mooie optie...

Hij is jong, is betaalbaar, heeft talent, is Nederlander, heeft er nu nog geen problemen mee om te werken voor een ander en kan mits zijn progressie groot genoeg is over een tijdje zelf voor de prijzen knokken.
    01-08-2024 20:53
    Hij heeft wel een contract t/m 2026. Zegt bij dsm niet alles, maar toch.
01-08-2024 22:52
Ik snap die versterkingen niet. Als je de pech ziet het hele jaar…Doen ze het toch niet slecht. Geruchten zijn er dat Wout weg gaat. Wel voor een flinke afkoopsom. Dat voorkom je dan toch niet en is ook niet op te vangen. Dus m.i. is de ploeg sterk zat.
02-08-2024 09:13
Tobias Halland Johannessen is de man die in het plaatje past. Heeft een contract, maar geen WT (dus dan mag je volgens mij wel vervroegd overstappen).

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine