Jorgen Nordhagen (17) tekent contract tot eind 2027 bij Jumbo-Visma

maandag 24 oktober 2022 om 10:19
Jorgen Nordhagen (17) tekent contract tot eind 2027 bij Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft zich versterkt met Jorgen Nordhagen. De 17-jarige Noor gaat in 2024 een jaartje voor het opleidingsteam rijden, waarna hij in 2025 door zal stromen naar de hoofdmacht. Nordhagen heeft een contract getekend tot eind 2027.

Nordhagen combineert wielrennen met langlaufen. In 2022, als eerstejaars junior, won hij een etappe in de GP Rüebliland en werd hij Noors kampioen tijdrijden. Daarnaast behaalde hij een tweede plaats in de wegrit van het Europees kampioenschap in Portugal en was hij negende op het WK tijdrijden. In de wegrit in Wollongong reed hij naar een dertiende plaats. Als langlaufer pakte hij een zilveren plak op het nationaal kampioenschap.

Nordhagen is blij met de kans die hij krijgt bij Jumbo-Visma. “Hier krijg ik de tijd en ruimte om te groeien als persoon, en kan ik een prof worden”, zegt hij in een persbericht. “Dit is altijd mijn droom geweest en die droom zal uitkomen binnen enkele jaren. Ik kijk er heel erg naar uit. Omdat ik al besloten heb om naar Jumbo-Visma te gaan na mijn eerste seizoen als junior, kan ik me rustig blijven ontwikkelen en me focussen op mijn sportieve doelen.”

“Ik denk dat het team en ik goed bij elkaar passen. Op basis van mijn eerste indrukken denk ik dat het team en ik dezelfde instelling hebben. Het is ook mooi om mijn landgenoten Tobias Foss, Per Strand Hagenes en Johannes Staune-Mittet tegen te komen. Ik heb van hen positieve dingen gehoord over het team.”

Blijven langlaufen
Nordhagen zal het langlaufen niet naast zich neerleggen nu hij een contract heeft getekend bij Jumbo-Visma. “Ik blijf wielrennen en langlaufen combineren de komende seizoen. Ik wil de combinatie zo lang mogelijk doen. Het is een geweldige oefening die me helpt om mijn hele lichaam te trainen en ontwikkelen.”

‘Exceptioneel talent’
Niet alleen Nordhagen, maar ook ‘Head of Development’ Robbert de Groot is in zijn nopjes met de verbintenis. “Het feit dat we beginnen aan zo’n traject, met zo’n jonge jongen, is behoorlijk speciaal”, zegt hij. “We zien exceptioneel talent in Jorgen. Hij is een enorm gemotiveerde jongen die een trainingsprogramma zoekt waarvan hij voelt dat hij er beter van wordt. Het feit dat hij al weet waar zijn toekomst ligt, maakt dat hij zich kan concentreren op trainen, koersen en ontwikkelen.”

“We voelen beiden dat hij perfect bij ons zal passen. Om renners zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen, bieden we lange trajecten zoals deze. We geloven daar heilig in. De samenwerking die we aangaan met Jorgen sluit aan op dit idee. We kijken naar de optimale balans tussen ontwikkeling qua training en ontwikkeling wat betreft het koersen. We kunnen precies passende oplossingen bieden voor talenten voor een lange periode vanwege de samenwerking tussen de opleidingsploeg en het WorldTour-team.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

ghostwriter 24 oktober 2022 om 10:43

Een van de absolute toptalent van zijn leeftijd. Klein mannetje met een enorme motor die vooralsnog vooral in de heuvels indruk heeft gemaakt maar een potentiele klassemetsrenner lijkt gezien zijn gewicht en tijdrijderskwaliteiten.

2
peterwinnen 24 oktober 2022 om 18:21

Nog even en er wordt op de internationale kleuterscholen gescout.

2
Alfred Issendorf 24 oktober 2022 om 18:44

Haha. Met al die slampampers die daar tegenwoordig te vinden zijn wordt dat niets. Scouten op de visafslag is mijn advies (inmiddels bewezen!). Ik heb daar een paar decennia geleden vakantiewerk gedaan (ik heb nog pijn in mijn rug als ik er aan denk) en heb daar bovennatuurlijke krachten aan het werk gezien. Ok, het merendeel van die krachtpatsers zal eerder geschikt zijn als baanwielrenner maar toch.

1
Dikke Vrouw 24 oktober 2022 om 10:47

Hup jorgen welkom bij de bijtjes !

1
Handige Harry 24 oktober 2022 om 20:38

Ik blijf wielrennen en langlaufen combineren de komende seizoen.

Dit is toch gewoon geen goed Nederlands?

1
Promiz Rigloc 24 oktober 2022 om 21:33

Bro ben je yusu ? Harsikke modern tog om so te sgryven, is gwn die nifo tog, je weet tog ?

Hahaha, Nee je hebt groot gelijk Handige Harry. Nu ben ik geen taalpurist, maar het viel mij ook op.

Thumb up ;)

1
Pizzi 25 oktober 2022 om 00:05

Eens, maar vind dat ‘ie ondanks dit foutje al heel behoorlijk de Nederlandse taal beheerst ;)

2
tdola 24 oktober 2022 om 10:45

Waar rijdt hij 2023?

Wel risico om dan 20 jarige 3 jaar plek in wt team te geven vanaf 2025. Maar wellicht enige mogelijkheid om deze blijkbaar talenten met zekerheid te binden.

0
Wheely 24 oktober 2022 om 10:49

Team NTG/Uno-X ?

0
Maillot à Pois 24 oktober 2022 om 11:32

In 2023 is hij nog junior. Dus ik veronderstel dat hij nog bij zijn juniorenploeg in Noorwegen blijft, Lillehammer CK.
@Wheely: NTG is de topsportschool in Noorwegen. Leknessund, Staune-Mittet en Fredheim hebben er onder andere schoolgelopen, Nordhagen ook dan waarschijnlijk. Die school trekt geregeld met hun renners op stage en neemt ook met de ‘schoolploeg’ aan een aantal wedstrijden deel.

2
Wheely 24 oktober 2022 om 13:29

Ah interessant Maillot, daarnaast zal hij veel junioren wedstrijden dan ook gewoon met het landenteam van Noorwegen rijden lijkt me.

0
Poeksel 24 oktober 2022 om 10:48

Mooie aanwinst neem ik aan. Wat is eigenlijk de jongste renner ooit die (alvast) een profcontract heeft gekregen?

0
ivo001 24 oktober 2022 om 11:10

Santiago Umba tekende een week na zijn 17e verjaardag een contract bij Androni volgens mij. Artikel is van 27 november 2020, en hij is geboren op 20 november 2002.

Maar er zullen er wellicht wel een paar nog eerder geweest zijn.

Met een beetje spelen met de filters op PCS kom je vanalles tegen.

0
Maillot à Pois 24 oktober 2022 om 11:20

Dan was Umba toch 18, Ivo? :-)

0
Promiz Rigloc 24 oktober 2022 om 21:20

Jan Christen was ook 17 op het moment van tekenen bij UAE. Over super talenten gesproken, nationaal kampioen (junioren) op de piste, veldrijden, tijdrijden op de weg en in het mountainbiken, en uiteraard ook wereldkampioen (junioren) veldrijden.

Die kwam van het opleidingsteam “Pogi Team”.

(Heb het artikel er even bij gezocht) Hij was idd 17 op moment van tekenen, en ligt vast t/m 2027. Als zijn ontwikkeling zich zo blijft doorzetten is dit een naam die we hier op wielerflits nog heel vaak gaan tegenkomen.

https://sporza.be/nl/2022/05/26/uae-team-emirates-legt-zwitsers-multitalent-17-vast-tot-2027~1653557634562/

2
Quesada Quesada 24 oktober 2022 om 11:25

Jammer voor Uno-X dat de echte Noorse toptalenten (nog) voor Jumbo-Visma kiezen. Vanuit het perspectief van de renner niet geheel onbegrijpelijk natuurlijk.

0
Cochise 24 oktober 2022 om 11:57

Ik kijk toch met gemengde gevoelens naar deze trend. Op deze manier wordt het toch moeilijker en moeilijker om als renner die pas op z’n 19-20 lichamelijk volgroeid is om nog te kunnen opboksen tegen jongens die al jaren in een hyperprofessionele omkadering zitten.
Je zou kunnen redeneren dat ze net wel meer kans gaan hebben om zich te tonen in U23-wedstrijden omdat de sterkste renners die categorie quasi overslaan maar enerzijds zie je dat die jonge profs in de belangrijkste wedstrijden (Giro, Avenir, WK, EK,…) toch nog massaal aan de start staan en anderzijds dat de interesse van de grote ploegen voor renners van deze leeftijd gaat afnemen aangezien hun plaatsjes voor jong talent al lang zijn ingevuld.

0
Panamaman29 24 oktober 2022 om 12:01

Ik denk overigens dt waar de rijkere ploegen idd misschien wle uit de vijvers van hele jonge renners proberen te vissen de wat minder ijke ploegen hierdoor ook juist uitkijken naar talent dat pas op hun 23ste bovenstroomt omdat ze niet mee kunnen concurreren voor het jonge talent, dus het zal denk ik wel meevallen mits er voldoende u23 wedstrijden en team blijven om ervoor te zorgen dat die jongens zich door kunnen blijven ontwikkelen.

2
Gebruikersnaam 24 oktober 2022 om 23:00

Bij Vingegaard was het geen probleem en die liet zelfs in zijn beloftenperiode niet eens zo heel veel zien.

0
Lars Maden 24 oktober 2022 om 11:03

Visma-Jumbo

-3
Beer 24 oktober 2022 om 11:38

Leuk dat Matje in dat onbekwame Belgische teampje rijdt hé ;-)

-5
Lars Maden 24 oktober 2022 om 13:46

Onbekwaam is ie de laatste tijd vooral zelf.

2

Net binnen

Populair

Materiaalzone