Tien potentiële aanwinsten voor Jumbo-Visma
Het is begin augustus en dat betekent traditiegetrouw dat de transfermarkt in het wielrennen geopend is. Daarnaast publiceert WielerFlits – in 2019 voor de vijfde keer – de stand van zaken en een aantal mogelijke versterkingen voor Jumbo-Visma, Nederlands enige WorldTour-team. De tien renners zijn genummerd, maar staan in willekeurige volgorde.
Overzicht 2019
Jumbo-Visma is bezig aan een van haar succesvolste seizoenen ooit. De ploeg boekte tot op heden liefst 39 overwinningen, waaronder vier in de Tour de France. Daarnaast pakte Mike Teunissen de eerste gele trui en stond Steven Kruijswijk op het eindpodium in de grootste wielerkoers van het jaar. Primož Roglič deed dat eerder dit jaar ook in de Giro d’Italia. De Sloveen was daarnaast de beste in de UAE Tour, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Romandië; alle drie WorldTour-koersen. Dylan Groenewegen won het vaakst: elf keer.
Dit jaar versterkte de ploeg zich met onder meer de ervaren Tony Martin, Teunissen, veldritklepper en toekomstig klassiekerkopman Wout van Aert en toekomstig klassementskopman Laurens De Plus. Dit viertal drukte meteen zijn stempel en ze maakten daarnaast allemaal deel uit van de Tour-selectie. Lennard Hofstede en Taco van der Hoorn kwamen erbij als versterkingen voor de breedte. Jonas Vingegaard kreeg als jong talent de kans om zich bij Jumbo-Visma te ontwikkelen. Goed voor een selectiebestand van 27 man.
Aflopende contracten
Daan Olivier besloot eerder dit jaar om per direct een punt achter zijn carrière te zetten. De Nederlander zat in zijn laatste contractjaar. Daarvan rijden er in de ploeg nog eens zeven coureurs. Dat zijn Floris De Tier, Tom Leezer, Bert-Jan Lindeman, Paul Martens, Danny van Poppel, Neilson Powless en Maarten Wynants. De ploegleiding rekent erop dat van deze zeven jongens er in ieder geval zes blijven. Of dat ook daadwerkelijk zo is, zal later blijken. Renners zijn uiteraard vrij om een andere keuze te maken, maar ze kunnen dus blijven.
Onder die zes behoort in ieder geval het Amerikaanse rondetalent Powless. Hij beraadt zich op dit moment over zijn toekomst, maar Jumbo-Visma liet eerder al weten graag met hem door te gaan. De Nederlandse ploeg ziet Danny van Poppel als iemand voor de klassiekers. WielerFlits begreep uit zijn entourage dat hij zelf echter graag toch wil blijven sprinten. Of dit hand-in-hand samengaat bij Jumbo-Visma of dat hij om die reden ervoor kiest om te vertrekken, zal de toekomst moeten uitwijzen. Wie de renner is die vertrekt, is niet bekend.
Zoektocht voor 2020
Jumbo-Visma heeft zich reeds versterkt met twee nieuwe aanwinsten. Komend jaar maakt Tobias Foss (22) uit Noorwegen zijn profdebuut bij het team. Datzelfde geldt voor de 24-jarige Australiër Chris Harper. Daardoor is de Nederlandse ploeg in principe al klaar op de transfermarkt. Door het wegvallen van Olivier en één renner die vertrekt of stopt, wil de ploeg ook volgend jaar werken met een team dat bestaat uit 27 renners. Afhankelijk van het programma, kan dit resulteren in een extra renner. Maar dat is pas in het najaar duidelijk.
Het moge duidelijk zijn dat het geraamte van de ploeg staat. Alle kopmannen van Jumbo-Visma liggen vast voor komend jaar. Een luxepositie, omdat een reeks andere ploegen met veel meer aflopende contracten kampt. Toch kan het zijn dat de Nederlandse ploeg zich alsnog versterkt. Het betreft hier buitenkansen die zich voordoen. Zo hangt al een tijdje de geruchtmakende transfer van Tom Dumoulin in de lucht en ook de naam van Marcel Kittel zingt rond. De Duitser beslist in deze periode wat hij met zijn (sportieve) toekomst wil.
Tot slot kunnen de zes renners waarmee Jumbo-Visma graag verder wil, besluiten om hun brood elders te gaan verdienen. In dat geval zal de formatie zich opnieuw op de markt begeven. Daarbij hebben ze vooral oog voor twee soorten wielrenners: óf de allerbeste jonge talenten die in de toekomst van waarde voor de ploeg kunnen zijn, óf toprenners die er meteen staan en kunnen scoren. Het type maakt in beide gevallen niet zo veel uit, al zou een extra sprinter of iemand die lang mee bergop kan lichtjes de voorkeur genieten.
Bovenstaand is tot stand gekomen door het raadplegen van diverse bronnen binnen het team.
10. Amaury Capiot (Sport Vlaanderen-Baloise)
De mogelijkheid bestaat dat Jumbo-Visma zich op een later tijdstip opnieuw op de transfermarkt moet begeven. Kopmannen en de allergrootste talenten zullen dan al onderdak hebben gevonden. Grote kans dat Amaury Capiot dan nog wel vrij is. De 26-jarige Belg hoopt al jaren de overstap naar de WorldTour te maken, maar door pech en blessures is dat er nog niet van gekomen. De renner van Sport Vlaanderen-Baloise is snel na een lastige koers en hij zou ook onderdeel kunnen uitmaken van de voorjaarskern of een sprinttrein. Capiot zou daarom een prima versterking in de breedte zijn, als een van de zes renners besluit om niet te verlengen.
9. Imerio Cima (Nippo-Vini Fantini-Faizanè)
Na het huidige seizoen houden twee teams waarschijnlijk op te bestaan. Roompot-Charles is op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor, terwijl Nippo-Vini Fantini-Faizanè al liet weten niet verder te gaan. Door dat feit komen er bij de Italiaanse ProContinental-formatie veel interessante renners op straat te staan. Denk aan klimtalent Alejandro Osorio, maar ook op sprintgebied valt er iets te rapen: Imerio Cima. Hij is bij het grote publiek misschien nog niet heel erg bekend, maar de 21-jarige snelheidsduivel ontwikkelt zich wel goed. Het is wachten op Cima’s eerste zege bij de beroepsrenners. Jumbo-Visma kan de jongeling dus nog kneden.
8. Kevin Inkelaar (Groupama-FdJ U23)
Het Nederlandse wielrennen floreert. Ondanks dat Jumbo-Visma zich steeds internationaler probeert op te stellen, blijft het in de kern een Nederlandse ploeg. Een van de renners uit eigen land die klaar is voor de stap naar de profs, is Kevin Inkelaar. De 22-jarige renner uit Abbenbroek reed in zijn vier jaar bij de beloften voor drie buitenlandse ploegen (Lotto Soudal U23, Polartec-Kometa en Groupama-FdJ U23) en excelleert vooral als klimmer. Onlangs won hij nog een rit en werd hij derde in de loodzware Giro Valle d’Aosta U23. Hij kan doorgroeien tot een erg bruikbare helper bergop of iemand die zelf iets kan forceren.
7. Stefan Bissegger (Swiss Racing Academy)
Jumbo-Visma volgt dit seizoen een zestal beloften nadrukkelijker dan anderen. Foss werd uit deze groep vastgelegd, Andreas Leknessund tekende bij Team Sunweb, Thymen Arensman blijft belofte en de interesse in Mikkel Bjerg liet de ploeg varen. De overige twee – Mark Donovan en Filip Maciejuk – kennen een ongelukkig seizoen. Wellicht dat de Nederlandse ploeg haar oog kan laten vallen op een andere sterke belofte: Stefan Bissegger. De 20-jarige Zwitser beschikt over een goede tijdrit en heeft een ijzersterke sprint in de benen. In de Tour de l’Ain spurtte hij al naar zijn eerste profzege. Een jongere versie van Marcel Kittel? In Nederland rijdt er met Marten Kooistra een soortgelijke renner als Bissegger rond.
6. Edvald Boasson Hagen (Dimension Data)
De Nederlandse ploeg spreekt tegen dat er vanuit de sponsoren een bepaalde nationaliteit binnen de ploeg moet rijden, zoals dat in het verleden namens Bianchi het geval was met Enrico Battaglin en Alexey Vermeulen. Toch zal Visma een extra Noor zeker toejuichen. In dat geval kom je snel uit bij Edvald Boasson Hagen. De 32-jarige Noor is uitermate veelzijdig en enorm ervaren. Hij boekte bovendien niet minder dan 78 (!) profzeges. Eddie Bo Hagen beschikt over een sterke tijdrit en een goede sprint na een zware koers, maar hij zou ook zeker een rol (als lead out) in een sprinttrein of in de klassiekerkern kunnen vertolken.
5. Sonny Colbrelli (Bahrain Merida)
Wanneer Danny van Poppel besluit te verkassen en er dus ruimte is voor een extra sprinter, dan kan de ploeg dat op drie manieren invullen. Ze kunnen erop gokken dat Teunissen en/of Van Aert in dat gat duiken, of ze kunnen een jong sprinttalent de kans geven óf een reeds gearriveerde spurter aantrekken. In dat laatste geval zijn de opties gering. Kittel behoort – mits hij besluit om zijn loopbaan opnieuw te lanceren nadat hij zijn contract bij Katusha-Alpecin verscheurde – tot die categorie, maar Sonny Colbrelli bijvoorbeeld ook. De Italiaan is van een ander type dan Groenewegen, wat misschien nog wel beter past.
4. Tom Pidcock (Wiggins-Le Col)
In 2016 maakte Jumbo-Visma nieuw beleid. Ze wil haar eigen kopmannen voor de toekomst zelf laten groeien van talent tot wereldtopper. Wanneer je naar de beste beloften kijkt die voor dat traject in aanmerking komen, kom je al snel uit bij bijvoorbeeld Tom Pidcock. Hoewel de jonge Brit pas op 30 juli zijn twintigste verjaardag vierde, moet hij de stap naar de WorldTour aankunnen. Hij beschikt over genoeg inhoud, kan een zwaar terrein aan, rijdt goed over kasseien en beschikt ook nog eens over snelle benen. ’s Winters zou Pidcock met Van Aert kunnen crossen onder de vlag van de Jumbo-Visma Academy.
3. Lennard Kämna (Team Sunweb)
De Nederlandse ploeg wil er ieder jaar voor zorgen dat ze een aspirant-kopman hebben voor het rondewerk. Zo werd vorig jaar bijvoorbeeld De Plus aangetrokken: eerst knechten voor de huidige kopmannen, om later zelf die leidersrol over te pakken binnen de ploeg. Wie daar ook goed zou passen, is Lennard Kämna. De 22-jarige Duitser staat al jaren te boek als groot talent en tijdens de afgelopen Tour was hij een van de revelaties. Naar verluidt zijn er zes ploegen voor hem in de markt, waaronder BORA-hansgrohe. Mocht Kämna ervoor kiezen om te vertrekken bij Team Sunweb, kan hij ook naar de Nederlandse ploeg verkassen.
2. Jakob Fuglsang (Astana)
Kämna zou zo in het kielzog van zijn huidige kopman Dumoulin kunnen meegroeien, mits die transfer naar Jumbo-Visma tot stand komt. Mocht dat niet zo zijn en wil de ploeg toch een extra klepper aantrekken om het Team Ineos echt lastig te kunnen maken in de Tour, dan is Jakob Fuglsang een goede keuze. De 34-jarige Deen is bezig aan zijn beste seizoen ooit en zou in een ploeg met Kruijswijk en Roglič een ijzersterk blok vormen. Bovendien zou hij als leermeester voor Jonas Vingegaard kunnen optreden. Er is veel interesse voor Fuglsang, maar door zijn opgave in de Ronde van Frankrijk is zijn marktwaarde wellicht iets gedaald.
1. Wout Poels (Team Ineos)
Mocht Dumoulin bij Team Sunweb blijven, dan zou Jumbo-Visma ook een andere Nederlander kunnen binnenhalen. Het contract van Wout Poels loopt af. De 31-jarige Nederlander krijgt nog één keer de kans om van ploeg te wisselen en ergens als kopman te kunnen rijden. Bij de Nederlandse WorldTour-ploeg zal hij die rol met een aantal anderen moeten delen, maar dat hoeft voor Poels niet per se een nadeel te zijn. Voor Jumbo-Visma zou het een goede aanwinst zijn: naast een sterke ronderenner is Poels ook als kopman inzetbaar tijdens heuvelklassiekers. Het enige terrein waar het team (nog) niet scoort.
Fugelsang gaat nooit komen, die gaat na dit seizoen ergens een heeeeel dik contract tekenen en daar geef ik hem groot gelijk in. Te duur voor Jumbo Visma gok ik. Als Poels weg gaat bij Ineos, dan gaat hij naar een ploeg waar hij kopman kan zijn. Bij Jumbo staan er ook 2 of 3 man voor hem in de rangorde. Misschien wel 4 als Dumoulin komt. Die gaat naar Sunweb gok ik of hij blijft bij Ineos.
Kamna en Pidcock zouden zeker leuke aanwinsten zijn. Andere leuke aanwinsten zouden Haller, Trentin, Impey en Halvorsen kunnen zijn.
Zijn deze twee transfers ook al bevestigd door de betrokkenen zelf? Volgens mij gaat het alleen om geruchten.
@Pubsted
Klopt, hij richt zich minder op de sprint.. maar daar moet ik bij aanmerken dat hij al zijn beste resultaten toch in (groep/peloton)sprints gehaald heeft. Zou me kunnen voorstellen dat hij zich dus weer opnieuw gaat richten op de sprints. Een echte klassiekerrenner o.i.d. gaat hij niet worden.
Ik weet niet wie dit lijstje heeft samengesteld, maar volgens mij is het iets te veel wishfulthinking.
Was DE man van het voorjaar samen met Julian Alaphilippe en Mathieu van der Poel
En op basis van zijn beste jaar ooit op 34 jarige leeftijd is hij gigantisch duur.
Ondertussen betaal je wel de hoofdprijs.
Pidcock gaat denk ik nog veel winnen, is een goede investering. Inkelaar verdient ook een kans, als hij tenminste voor een Nederlandse ploeg wil rijden.
in potentie zijn Kamna, Pidcock en Inkelaar het meest interessant en als directe versterking natuurlijk Poels (ook als Dumoulin zal komen).
De renner die gaat vertrekken verwacht ik De Tier en als de rest zal blijven denk ik alleen dat ze nog maar voor buitenkansjes zullen gaan zoals Dumoulin (wellicht ook Poels) en Kittel. Zal vrij rustig blijven bij TJV op de transfermarkt denk ik zo, Plugge heeft zijn zaakjes gewoon goed voor elkaar
2. Inkelaar
3. JW vh Schip
Pidcock is wel een langer verhaal dan hierboven beschreven hoor (Heimwee, oververmoeid, dacht Pfeifer etc.)
Als ik Wout Poels was zou ik helemaal niet naar Jumbo Visma (JV) willen met de vele sterke renners (Roglic, Kruijswijk, Gesink, Bennet en de Plus etc.) die er al zijn.
Stel dat TD naar JV zou gaan dan zou ik naar Sunweb gaan met de aanwezige talenten (Kamna, Oomen en Hirsch) met Kelderman en Matthews plus nieuwe versterkingen erbij. Ook als TD niet naar JV gaat zou ik een overstap naar Sunweb nog begrijpen van Wout Poels want dan kan hij nog steeds kopman in aantal grote wedstrijden. Kortom, Wout Poels naar Sunweb
TJV heeft wereldtop in de tijdrit, in de sprint, in het klassement en met Van Aert een type Kwiatkowski die bijna alles kan.
Als de geruchten kloppen dat Dumoulin naar TJV gaat, dan is het gewoon vol qua kopmannen. Er is dan behoefte aan goede ondersteuning van de kopmannen, plus onderschat het stukje sfeer in een ploeg niet. Met te veel haantjes en renners die een ander niets gunnen stort het als een kaartenhuis in elkaar. Ik vertrouw er op dat TJV ook naar het grotere geheel kijkt.
Kan hij nu ook al klimmen
Ik dacht in een hele andere categorie (Krist Neilands, Jasha Sütterlin en inderdaad ook Kämna en Inkelaar)
Bovenstaande lijst (Fuglsang, Kamna, Poels en Colbrelli) lijkt er vanuit te gaan dat ze er voor volgend jaar sowieso nog een hele hap budget bij gaan krijgen. Lijkt mij echter wat onwaarschijnlijk.
De kans dat er bijvoorbeeld budget is voor het aantrekken van Fuglsang lijkt me nihil.
In 2015 hadden ze overigens wel Roglic én Groenewegen goed voorspeld.
Dat lijkt me samen met Fuglsang echt verreweg de meest onwaarschijnlijke van dit lijstje.