De transfermarkt is open: hoe staat Jumbo-Visma ervoor voor 2024?
Overzicht De datum 1 augustus staat sinds 2015 jaarlijks in het teken bij WielerFlits voor een update rondom de transferperikelen bij Jumbo-Visma. Dit jaar is dat niet anders, maar de vorm wel. Dat komt simpelweg omdat het grootste nieuws al in de wereld is gebracht. Toch zetten we in een round-up alle feiten voor je op een rij die via verschillende bronnen is geverifieerd.

De laatste jaren is er door het Nederlandse WorldTeam fors geïnvesteerd in de ploeg. Niet zo zeer in nieuwe namen, maar wel in het langdurig vastleggen van de kopmannen. Binnen Jumbo-Visma geloven ze namelijk in een lange termijn project waarbij ze de rennersgroep het liefst zo lang mogelijk bij elkaar houden. Zo liggen toprenners als Jonas Vingegaard (tot eind 2027), Wout van Aert en Christophe Laporte, (tot eind 2026), Primož Roglič, Dylan van Baarle, Tiesj Benoot, Olav Kooij, Wilco Kelderman, Steven Kruijswijk en Attila Valter (tot eind 2025) nog lang onder contract.
Afscheid van vijf namen
Volgend jaar zien we in ieder geval vijf renners niet meer terug bij de geelzwarten. Tijdrijder Rohan Dennis kondigde eerder dit jaar zijn afscheid van het profpeloton aan na 2023. Tobias Foss besloot ook in een vroeg stadium al zijn kansen in een andere ploeg te willen ontdekken. Het lijkt erop dat zijn toekomst bij INEOS Grenadiers ligt, al spelen daar op de achtergrond nog altijd de perikelen rondom een overgangsconstructie van Remco Evenepoel. In de wandelgangen circuleert dat Foss daardoor mogelijk een andere bestemming kiest.

Tobias Foss zoekt andere oorden op – foto: Cor Vos
Drie renners kregen daarnaast te horen dat zij Jumbo-Visma moeten verlaten. Sam Oomen had uiteindelijk meerdere opties, maar hij rijdt komend seizoen bij Lidl-Trek. De Amerikaanse ploeg werkt met een groter budget dan de laatste jaren en roert zich flink op de transfermarkt. Ook voor Timo Roosen wacht een nieuwe toekomst. Na negen seizoenen verlaat hij Jumbo-Visma voor het andere Nederlandse WorldTeam, Team dsm-firmenich. Daar gaat hij deel uitmaken van de trein rondom sprinter Fabio Jakobsen. Klimmer en aanvaller Gijs Leemreize maakt dezelfde overstap.
Inkomende transfers
Jumbo-Visma houdt voor komend seizoen de rennersgroep veelal intact in vergelijking met 2023. Er zullen slechts twee namen van buiten de eigen structuur bijkomen. Dat zijn de reeds bekende transfers van rondetalent Ben Tulett en de sterke allrounder Matteo Jorgenson. Zij komen respectievelijk over van INEOS Grenadiers en Movistar. De 21-jarige Brit lijkt op papier de natuurlijke vervanger van Foss te zijn, gezien zijn klim- en tijdritcapaciteiten. Jorgenson is multi-inzetbaar, zowel in het rondewerk als de Vlaamse klassiekers. Hij moet Dennis doen vergeten.
Naast de Amerikaan (24) en Tulett, verwelkomt het WorldTeam volgend jaar nog eens drie ‘nieuwe’ gezichten. Het gaat om Loe van Belle (21), Per Strand Hagenes (20) en Johannes Staune-Mittet (21), alle drie afkomstig uit de eigen opleidingsploeg. De Nederlander staat te boek als een sterke allrounder, die vooral in de heuvels en bergop uitblinkt. Beide neoprofs uit Noorwegen beschouwt men als toptalenten. Met name Hagenes is intern bewierookt. Ze zien in hem een grote toekomst in de klassiekers weggelegd. Staune-Mittet is dan weer een enorm getalenteerde ronderenner.
Stand van zaken
Jos van Emden heeft een aanbod gekregen om bij de ploeg te blijven. Die beslissing is aan de nationale kampioen tijdrijden zelf. De laatste seizoenen werkte het Nederlandse WorldTeam altijd met een selectie van 27 of 28 renners, met uitzondering van de laatste twee jaar (toen 29). Jumbo-Visma wil altijd ruimte houden om talenten te laten promoveren vanuit de opleidingsploeg. Jumbo-Visma heeft voor 2024 nu 28 renners onder contract staan. Normaal gesproken blijft het daarbij, al houdt de ploeg altijd haar ogen open voor eventuele buitenkansen op het einde van het jaar.
Die buitenkans moet dan een versterking zijn in de sprinttrein rondom Olav Kooij. Dat is het enige onderdeel binnen de ploeg waar een impuls van buitenaf geen kwaad kan. Nu vormen met name Mick en Tim van Dijke en ook Tosh Van der Sande de kern rondom het Jachtluipaard van Numansdorp. Tempobeulen als Edoardo Affini, Jan Tratnik en Nathan Van Hooydonck zijn daar ook in te passen en Christophe Laporte zou soms zelfs zijn lead out kunnen doen. Maar zij rijden ook een ander programma, waardoor meer en vaste maturiteit geen overbodige luxe zou zijn.
1. |
![]() |
2. |
![]() |
3. |
![]() |
4. |
![]() |
5. |
![]() |
6. |
![]() |
7. |
![]() |
8. |
![]() |
9. |
![]() |
10. |
![]() |
11. |
![]() |
12. |
![]() |
13. |
![]() |
14. |
![]() |
15. |
![]() |
16. |
![]() |
17. |
![]() |
18. |
![]() |
19. |
![]() |
20. |
![]() |
21. |
![]() |
22. |
![]() |
23. |
![]() |
24. |
![]() |
25. |
![]() |
26. |
![]() |
27. |
![]() |
Ik zal de link nog even voor je zoeken
Zie hier: https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/tour-de-france/sepp-kuss-interview-love-opportunity-race-grand-tour-gc/
Maar zal wel niet dan.
[quote]Essentially, he is looking for a free role. “It’s something I’d like and appreciate, but I wouldn’t need a whole team’s support … if I could sit at the back every stage in the flat and stay out of trouble, then see what happens,” he says. “If they send me to the Giro with Olav [Kooij] and a sprint train, that’s perfect.”[/quote]
Dus uit alles blijkt wel degelijk dat hij het hier heeft over klassement rijden.
Jij linkt naar een artikel, maar dat artikel bevat geen enkele uitspraak van Kuss die verwijst naar het willen rijden van een klassement. De auteur van dat artikel buigt zijn uitspraken weliswaar die kant op, maar niet meer dan dat. Verder is het inlegkunde van jezelf en anderen die daar kennelijk een punt mee willen maken. Ik ben vast niet de enige die Kuss de ultieme klimknecht vindt en vast niet de enige die opmerkt dat hij daar prima tevreden mee is.
Dat Kuss zonder het knechten top-5 had gereden in deze Tour is ook een verzinsel. Hij had dan net zo goed meerdere keren onderuit kunnen gaan (toeschouwer + Rodriguez) en bovendien zegt hij zelf dat hij zonder druk beter rijdt. Ook bij zogenaamde vrije rol komt immers druk om de hoek kijken.
Verder is het hier volgens mij de bedoeling om discussies te voeren, dus wat je daarmee bedoelt behalve bijdehand doen snap ik niet zo goed.
Waarom zou hij het hebben over dat hij geen ploeg om zich heen nodig heeft als hij niet bedoelt dat hij dan voor een algemeen klassement wil rijden?
Trouwens, in een interview met Lanterne Rouge was hij erg duidelijk over dat hij graag in een vrije rol zonder de druk van kopman een keertje voor zijn eigen klassement zou willen rijden.
De enige manier waarop dat bij TJV, met alle klassementsrenner-geweld, gaat gebeuren (if at all) is als 'zogenaamde' klimknecht die zich na gedane arbeid niet laat uitzakken en die geen off-days neemt op het vlakke. Beetje als de TdF dit jaar. Winnen zal hij niet, top 5-10 lijkt me alleszins haalbaar.
Mij viel de naam van Hofstede op. Het was mij niet bijgebleven dat hij vorig jaar een verlenging van 2 jaar had gekregen. Kennelijk heeft hij voldoende waarde als invalkracht en brengt hem dat zelf ook genoeg op (op welke manier dan ook) om te blijven.
De relevantie van de laatste zin zie ik niet zo. Dennis vind ik namelijk een specialist.
Jij als JV volger weet toch ook dat Van Belle geen klimmer is, AWestie?
Strand Hagenes ook niet. Staune Mittet wel
Ik ben voornamelijk goed in korte klimmen, de punch-achtige klimmen en het middengebergte. Verder beschik ik over een goede sprint en een prima tijdrit. In het hooggebergte is nog ruimte om mezelf te verbeteren. Waar het andere renners ogenschijnlijk weinig moeite kost, merk ik dat ik het soms zwaarder heb. Dit kan natuurlijk in de toekomst nog veranderen. Al met al best allround.
Hij zegt zelf van wel. Ik zie t niet gebeuren dat we hem als klimmer gaan herinneren. Wel als rappe sterke aanvaller die een stukkie bergop mee kan
Voor het scenario Roglic die per ze nog eens de tour wil winnen en via een gentlemanagreement zo niet met uit de voegen geslagen deuren en juridische procedures verkast? Makkelijk een tientje voor over.
Nooit fan geweest van de ploeg maar ook geen hater of zo. Duidelijk zat dat zij de maatstaf zijn welke SKY jarenlang was. Meest professionele ploeg. Hopelijk kennen ze een terugval of komt dan tenminste UAE op hetzelfde niveau mbt de tour aankomend jaar.
Ja renner worden beter in de structuur van Jumbo, maar nee het zijn geen echte opleidingsproducten. Een voorbeeld van een zelf opgeleide renner is een De Lie bij Lotto, Van Aert is een voorbeeld van een ingekochte potentiele topper die nog beter is geworden bij zijn ploeg door de goede omkadering.
@ken waar begint zelf opgeleide renner of ingekochte potentiële topper? De Lie stond namelijk al te boek als een potentiële topper toen hij nog bij Veranda Willems reed. [/Quote] Je hebt een punt, mijn voorbeeld was niet zo goed gekozen achteraf gezien.
Maar ik blijf er wel bij dat het onzinnig is om te doen alsof Jumbo vol eigen 'producten' rijdt, ze scouten goed en ze maken bijna al hun renner beter. Die eer verdienen ze zonder meer, maar jeugdproducten hebben ze nu nog niet echt massaal veel in hun WT-ploeg.
Lotto heeft De Lie van bij de junioren van Crabbe Toitures gehaald - en vroeger kon ook niet, aangezien ze zelf geen juniorenploeg hebben.
Jumbo doet natuurlijk ook heel veel aan talentontwikkeling sinds enkele jaren, dus je kan ze zeker niet verwijten een ploeg te zijn die alleen maar elders talent wegkoopt.
Anderzijds zijn jongens als Jorgenson en Tulett wel twee jongens die algemeen als toppers van de toekomst gezien worden, en die volgens mij elke WT ploeg wel wilde. De financiële slagkracht (en hun track record van de afgelopen jaren) laten JV toe ook deze jongens binnen te halen.
Van Aert naar Quick-Step.
Arensman + Van Wilder naar Jumbo.
Iedereen tevreden? Jumbo wss niet.
Of MVDP naar Jumbo en grote zak geld voor de Roofdhoofdts?
Het zou alleszins mooi zijn voor de fans.
Evenepoel naar Ineos is wel logisch nu Ineos een ethaankraker in Vlaanderen bouwt. [/Quote]Wil bouwen is juister, want groene anti-welvaart groepen zitten er nogal hard op :-P Verder is Ineos ontstaan in België en heeft er al elf vestigingen dus eentje extra gaat niet nodig zijn als reden :-D
Bij Lefevere zou hij na dit mislukte voorjaar zeer welkom zijn peins ik. Maar dan zullen ze wel eerst Remco moeten verkopen .
Ik denk wel dat Laporte van v Baarle voor hem rijden mocht het er op aan komen.
Er is maar 1 renner die zichzelf kopman acht bij JV en dat is Benoot.
QuickStep heeft in het verleden laten zien wat de blauwdruk is voor een dominante klassiekerploeg. Daar bleek duidelijk uit dat een ploeg met meerdere toppers een enorm tactisch voordeel heeft. Alle kopmannen voor de klassiekers van QuickStep wonnen meer doordat ze voor QuickStep reden dan ze ergens anders als enige kopman hadden gedaan.
En dan zit ie als topfavoriet te vaak gevangen. Zijn ploeg mag dan alles opknappen, of hijzelf als strafste sprinter. En dan loopt ie te vaak tegen een counter aan, wint ie het sprintje van de groep maar is er 1 renner vooruit.
En eerlijk gezegd zie ik hem op het WK ook weer in zo'n scenario uitkomen. Ofwel is Evenepoel gevlogen op 60 km van de meet, en moet hij zijn benen stil houden. Ofwel blijft alles bij elkaar, en wordt de kaart Philipsen getrokken. Misschien moet hij zelf met 70 km voor de wielen een keer de knuppel in het hoenderhok gooien...