Team dsm-firmenich PostNL 2024: Fabio Jakobsen als nieuw ijkpunt in weg omhoog
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 19 februari 2024 om 19:15

Team dsm-firmenich PostNL 2024: Fabio Jakobsen als nieuw ijkpunt in weg omhoog

Overzicht Nog minder dan een week en daarna begint voor vele mensen écht het nieuwe wielerjaar. Dan staat in België het Openingsweekend op het programma, met daarin Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne. We komen daarmee ook langzaamaan in het zicht van de laatste voorstellingen in de rubriek Wielerploegen 2024. De volgende in de rij is dsm-firmenich PostNL.

Transfers dsm-firmenich PostNL 2024


Doelstellingen dsm-firmenich PostNL 2024

Na twee moeizame seizoenen in de kelder van de WorldTour had dsm-firmenich PostNL (hoe de ploeg nu officieel heet) het afgelopen jaar opnieuw niet makkelijk. Toch waren er heel wat positieve opstekers. Zo won Marius Mayrhofer de Cadel Evans Great Ocean Road Race, zegevierde Alberto Dainese in zowel de Giro d’Italia en de Vuelta a España, werd Andreas Leknessund achtste in de Giro. Daarnaast braken Sam Welsford en ook Lorenzo Milesi door.

Veelbelovende resultaten, maar al die mannen hebben ook één ding gemeen. Geen van allen rijdt nu nog voor de ploeg. Is dat erg? Nee, want ploegbaas Iwan Spekenbrink zag een diep gekoesterde wens in vervulling gaan. De mogelijkheid ontstond om Fabio Jakobsen over te nemen van Soudal-Quick-Step en daarmee kreeg Spekenbrink eindelijk weer de topsprinter in zijn ploeg. Dat het een Nederlander was, was sponsortechnisch helemaal mooi.

Het sprintproject van de ploeg brengt Jakobsen komend seizoen aan de start van zowel de Giro d’Italia als de Tour de France. Pas tegen die tijd denkt dat zijn nieuwe trein volledig in optima forma te werk gaat. Hij zal vaak op pad gaan met zijn eigen lead out, Bram Welten. Daarvoor zal als positioner vaak Timo Roosen plaatsnemen. In de grote rondes komen daar Nils Eekhoff en/of Alex Edmondson bij. Als men in de Giro en de Tour een rit wint, is het jaar geslaagd.

Dat zijn althans de woorden van Jakobsen. Hijzelf moet daarvoor zorgen. De andere sprinters van de ploeg zijn de piepjonge Casper van Uden – die meteen een etappezege boekte in de AlUla Tour – en verrassend genoeg Emīls Liepiņš (31 jaar). De kampioen van Letland kwam over van Lidl-Trek, maar kreeg daar nooit de kans om voor zichzelf te sprinten. Dat geldt ook bij vorige werkgevers van Liepiņš. Toch ziet men dat bij dsm-firmenich PostNL anders.

Van Uden vloerde al de sprinttop in de AlUla Tour – foto: Cor Vos

Heel veel talent en twee Franse routiniers
Er kwamen de afgelopen winter heel veel Nederlanders bij. Van vier oranjehemden in 2023 zijn dat er nu liefst elf. Bij de nieuwkomers zat ook een oude bekende. Warren Barguil keerde terug, nadat hij in 2017 nog met veel bombarie bij de ploeg vertrok. Hij zal samen met landgenoot Romain Bardet de kar trekken voor de jonge klassementsrenners en klimmers die er in de ploeg huizen. Samen met Jakobsen gaan de Fransen voor ritzeges in de Tour.

Waar Barguil in april de heuvelklassiekers zal rijden, gaan Jakobsen en Bardet ook naar de Giro d’Italia. De sprinter moet er voor dagsucces zorgen, terwijl de klimmer voor een klassement gaat. Toptalent Max Poole krijgen in de Giro echter ook de ruimte om te ontdekken wat hij nu al in een grote ronde kan. Op zijn voorlopige programma staat ook de Vuelta a España, maar dat is even afwachting. Met Oscar Onley is er namelijk nog een groot rondetalent aan boord.

Onley zegevierde in januari nog op Willunga Hill – foto: Cor VOs

dsm-firmenich PostNL stond voor dit jaar op een zeventiende plek in de promotie-degradatie-strijd. Geen ramp, want na het huidige seizoen maakt ook volgend jaar nog deel uit van de WorldTour-cyclus. Het geeft ze de tijd om talenten te blijven ontwikkelen. Daarvan rijden er best veel binnen hun rangen: Tobias Lund Andresen (21),  Pavel Bittner (21), Matthew Dinham (23), Patrick Eddy (21), Sean Flynn (23), Enzo Leijnse (22) en Frank van den Broek (23). Met allerlei verschillende specialisaties lijkt de ploeg ook klaar te zijn voor de toekomst.

Selectie dsm-firmenich PostNL 2024



Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart, met daarin een uitgebreide ploegvoorstelling. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
RIDE Magazine
16 Reacties
19-02-2024 08:54
DSM een leuke ploeg met een hoge gunfactor, veel leuke renners en aanstormende talenten. Prima tenue en uitstraling, het enige nadeel is die naam dsm-firmenich PostNL, waar het lijkt alsof willekeurig hoofdletters zijn weggelaten en toegevoegd.

Geen vermelding voor Vermaerke is tch wel opvallend. Reed vorig jaar een prima najaar (6e in Deutschland Tour, 3e in Artic Race). Reed ook best kort in de Tour des Alpes en Classic Var vorige week. Verwacht wel het een en ander van hem.
    19-02-2024 09:14
    Over die hoofdletters, dat is heel simpel: dsm-firmenich is de officiele bedrijfsnaam, dus zonder hoofdletters. Bij PostNL is dit met hoofdletters. Dusja, als je die samenvoegt krijg je deze naam.
    19-02-2024 09:28
    @TJV: Je hebt gelijk, maar in de Nederlandse taal worden (bedrijfs)namen toch met een hoofdletter geschreven? Koninklijke DSM (Dutch State Mines of de Staatsmijnen) werd ook altijd met hoofdletters geschreven. En normaal gesproken volgt er ook een spatie na "Post".
    DSM-Firminich Post NL zou er beter uitzien toch? Uiteraard valt dit niet de wielerploeg te verwijten, maar de bedrijven die geld in ze stoppen.
    19-02-2024 11:30
    Je kan zelf bepalen hoe je bedrijfsnaam eruit ziet, kan gewoon zonder hoofdletters, desnoods alleen cijfers of alleen leestekens.
    20-02-2024 07:20
    Kijk voor de grap eens hoeveel bedrijfsnamen tegenwoordig louter met kleine letters worden geschreven. Ben zelf geen fan, maar het is meer dan een trend.
    20-02-2024 07:54
    Verarming van de taal.
19-02-2024 09:29
Leemreize toonde zich prima gisteren in Algarve.
Gaat hij Bardet verwijzen naar een trede onder hem?
    19-02-2024 10:23
    'Gaat hij Bardet verwijzen naar een trede onder hem?'
    Bedankt, we kunnen allemaal wel wat humor gebruiken op maandagochtend.
    19-02-2024 12:07
    In welke discipline ?
19-02-2024 08:31
Barguil blijft zo'n raar verhaal. Een eeuwigheid geleden in 2013, op 21 (!) jarige leeftijd 2 ritten in de Vuelta winnen met allure. Het jaar erna top 10. Dan jaren wat minder om in 2017 dan weer 2 ritten in de Tour + bergklassement + top 10 te rijden. En dan weer wat minder, al pakt hij nog wel een rit in Tirreno of Frans kampioenschap.

Misschien is die op de ééne dag 2 klassen sterker als op de andere dag en moet hij juist geluk hebben die dag in een ontsnapping te zitten.
    19-02-2024 10:14
    Valt wel mee hoor, overall is barguil een behoorlijk constante renner. Echte winst valt natuurlijk wel extra op, maar daar zit idd een geluksfactor bij.
    19-02-2024 12:06
    Tamelijk veel renners zijn een ‘raar verhaal’ met daarin een fors betere periode. Zoveel zelfs dat het helemaal niet raar meer is.
19-02-2024 08:41
Toch wel een ploeg waar ik dit seizoen een beetje extra naar ga kijken. Ben benieuwd of jakobsen weer een stap naar voren kan maken na een wat teleurstellend laatste seizoen bij qs.
En met jong sprinttallent erbij toch een kanshebber voor een aantal mooie ritzeges
    19-02-2024 09:38
    Het was me in de winter niet serieus opgevallen, maar ik verwelkom ook het grote aantal Nederlanders in de selectie. Ik hoop van harte dat dit een voorbode is voor de identiteit van de ploeg voor de komende jaren, en ze zich niet laten verleiden tot een transferbeleid dat is gericht op WT-punten. De punten zullen ze wel moete pakken met een "Lotto -Destiny-tactiek".
19-02-2024 14:21
Voor iedereen die van mening is dat VismaLAB te weinig Nederlanders in dienst heeft: hier is je NL ploegje. Erg benieuwd naar Leemrijze dit seizoen, hoe Jakobsen het gaat doen zonder QS en vooral hoe die twee Britse jongens zich ontwikkelen. Leuke ploeg om te volgen, altijd verrassend met jong talent, nooit bang om door te selecteren, eigenwijs en koersen opvallend. Een laatste gedachte: hoe zal degenkolb het doen in Roubaix?
    19-02-2024 16:27
    Het toeval wil dat ze allebei 11 Nederlanders hebben op 28 renners, wat zeker niet weinig is qua lokale renners, maar nu ook weer niet veel.

    Eigenlijk heeft dsm qua nationale renners een inhaalbeweging gemaakt van een "Israel - Premier Tech"-achtig profiel naar een gemiddeld team.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine