Giro d’Italia 2019: Dit is het parcours

Door Tim van Hengel, woensdag 31 oktober 2018 om 17:15

Het podium van de Giro d'Italia 2018 - foto: Sirotti

In Milaan, de thuisstad van de gezaghebbende sportkrant La Gazzetto dello Sport, is het rittenschema van de Giro d’Italia 2019 bekendgemaakt. Deze 102e editie, die 11 mei begint in Bologna, telt bijna zestig kilometers tegen de klok – verdeeld over drie individuele tijdritten. Daarmee scoort La Corsa Rosa flink hoger dan bijvoorbeeld de volgende Tour de France. Het voornaamste klimwerk wacht in de tweede en derde week.


Meteen tijdrijden in Bologna
De Grande Partenza wordt gehouden in de regio Emilia-Romagna. Het peloton moet alert zijn, want er staat in Bologna direct een 8,2 kilometer lange individuele tijdrit op het menu. Na zes vlakke kilometers wordt er afgesloten met de beklimming van de San Luca (2 km á 9,7%). De rit tegen de klok is de eerste van in totaal drie tijdritten (aan totaal 58,5 kilometer). Daarmee overtreft deze editie die van vorig jaar, toen er twee tijdritten (totaal 44,2 kilometer) moesten worden afgewerkt. Ter vergelijking: de Tour 2019 telt ‘slechts’ 27 individuele tijdritkilometers.

Daarna trekt de route over de Apennijnen zuidwaarts richting Toscane, waar de Giro een eerbetoon brengt aan de vijfhonderdste sterfdag van de beroemde renaissancist Leonardo da Vinci. Na enkele ritten langs de Tyrreense Zee waarbij onder andere toeristenoord Orbetello wordt aangedaan, doet het peloton in de rit naar San Giovanni Rotondo het zuidelijkste puntje van deze Giro aan. Dieper in de laars gaan de renners ditmaal niet.

Klimmers tot de tweede week in de wachtkamer
De zevende rit brengt de renners naar L’Aquila, tien jaar nadat deze stad werd getroffen door een aardbeving. Vervolgens trekt de Giro verder noordwaarts. Dan staat het peloton de tweede tijdrit te wachten; een 34,7 kilometer lange beproeving naar dwergstaat San Marino, dat al vaker Giro-tijdritten ontving – kort voor de eerste van twee rustdagen. Vorig jaar waren het er drie, omdat La Corsa Rosa toen in Israël begon.

In de elfde rit staat een aankomst gepland in Novi Ligure, de geboorteplaats van de Costante Girardengo. In Piemonte begint dan het serieuze klimwerk; in de rit naar Pinerolo moeten al de nodige hoogtemeters worden gemaakt, maar in de bergrit naar het meer Lago Serrù ligt de aankomst op ruim 2200 meter hoogte. De slotklim Col del Nivolet is zelden gebruikt, maar geniet enige bekendheid dankzij de film The Italian Job.

Vuurwerk in zware slotweek
Een volgende bergrit naar Courmayeur, waarin opnieuw moet worden geklommen tot 2000 meter hoogte, brengt de renners dicht bij de Franse grens. De rit naar Como lijkt een heruitgave van de Ronde van Lombardije, met in de finale de Madonna del Ghisallo, de Colma di Sormano en de Civiglio. Daarna wacht de tweede en laatste rustdag, die de renners wellicht hard kunnen gebruiken: het klimwerk is immers nog niet voorbij.

Na de rustdag volgt er een loodzware slotweek in de Dolomieten. In de rit naar Ponte di Legno krijgen de renners de Passo Gavia en de Mortirolo voor de kiezen. Voorts wachten aankomsten in Anterselva, Santa Maria di Sala en San Martino di Castrozza. Daags voor het einde volgt er een rit over de Passo Manghen en de Passo Rolle, die eindigt op de Croce d’Aune. In Verona valt de Giro met opnieuw een tijdrit in een definitieve plooi.

Etappeschema Giro d’Italia 2019
Zat. 11 mei – Etappe 1: Bologna – San Luca (individuele tijdrit / 8,2 km)
Zon. 12 mei – Etappe 2: Bologna – Fucecchio (200 km)
Ma. 13 mei – Etappe 3: Vinci – Orbetello (219 km)
Di. 14 mei – Etappe 4: Orbetello – Frascati (228 km)
Wo. 15 mei – Etappe 5: Frascati – Terracina (140 km)
Do. 16 mei – Etappe 6: Cassino – San Giovanni Rotondo (233 km)
Vr. 17 mei – Etappe 7: Vasto – L’Aquila (180 km)
Zat. 18 mei – Etappe 8: Tortoreto Lido – Pesaro (235 km)
Zon. 19 mei – Etappe 9: Riccione – San Marino (individuele tijdrit / 34,7 km)
Ma. 20 mei – Rustdag
Di. 21 mei – Etappe 10: Ravenna – Modena (147 km)
Wo. 22 mei – Etappe 11: Carpi – Novi Ligure (206 km)
Do. 23 mei – Etappe 12: Cuneo – Pinerolo (146 km)
Vr. 24 mei – Etappe 13: Pinerolo – Ceresole Reale (Lago Serrù) (188 km)
Zat. 25 mei – Etappe 14: Saint Vincent – Courmayeur (Skyway Monte Bianco) (131 km)
Zon. 26 mei – Etappe 15: Ivrea – Como (237 km)
Ma. 27 mei – Rustdag
Di. 28 mei – Etappe 16: Lovere – Ponte di Legno (226 km)
Wo. 29 mei – Etappe 17: Commezzadura (Val di Sole) – Anterselva / Antholz (180 km)
Do. 30 mei – Etappe 18: Valdaora / Olang – Santa Maria di Sala (220 km)
Vr. 31 mei – Etappe 19: Treviso – San Martino di Castrozza (151 km)
Zat. 1 juni – Etappe 20: Feltre – Croce D’Aune-Monte Avena (193 km)
Zon. 2 juni – Etappe 21: Verona – Verona (individuele tijdrit / 15,6 km)

Zat. 11 mei – Etappe 1: Bologna – San Luca (individuele tijdrit / 8,2 km)

Zon. 12 mei – Etappe 2: Bologna – Fucecchio (200 km)

Ma. 13 mei – Etappe 3: Vinci – Orbetello (219 km)

Di. 14 mei – Etappe 4: Orbetello – Frascati (228 km)

Wo. 15 mei – Etappe 5: Frascati – Terracina (140 km)

Do. 16 mei – Etappe 6: Cassino – San Giovanni Rotondo (233 km)

Vr. 17 mei – Etappe 7: Vasto – L’Aquila (180 km)

Zat. 18 mei – Etappe 8: Tortoreto Lido – Pesaro (235 km)

Zon. 19 mei – Etappe 9: Riccione – San Marino (individuele tijdrit / 34,7 km)

Di. 21 mei – Etappe 10: Ravenna – Modena (147 km)

Wo. 22 mei – Etappe 11: Carpi – Novi Ligure (206 km)

Do. 23 mei – Etappe 12: Cuneo – Pinerolo (146 km)

Vr. 24 mei – Etappe 13: Pinerolo – Ceresole Reale (Lago Serrù) (188 km)

Zat. 25 mei – Etappe 14: Saint Vincent – Courmayeur (Skyway Monte Bianco) (131 km)

Zon. 26 mei – Etappe 15: Ivrea – Como (237 km)

Di. 28 mei – Etappe 16: Lovere – Ponte di Legno (226 km)

Wo. 29 mei – Etappe 17: Commezzadura (Val di Sole) – Anterselva / Antholz (180 km)

Do. 30 mei – Etappe 18: Valdaora / Olang – Santa Maria di Sala (220 km)

Vr. 31 mei – Etappe 19: Treviso – San Martino di Castrozza (151 km)

Zat. 1 juni – Etappe 20: Feltre – Croce D’Aune-Monte Avena (193 km)

Zon. 2 juni – Etappe 21: Verona – Verona (individuele tijdrit / 15,6 km)

Dit artikel delen:

51 Reacties

Pat McQuaid 31 oktober 2018 om 17:27

Roze loper voor “Il Bello”.

Stelvio-fan 31 oktober 2018 om 17:34

Die klim naar Ceresole Reale (etappe 13) eindigt eigenlijk te vroeg. Dat is echt de mooiste klim die ik ooit gereden heb (Colle del Nivolet). Ziet er echt uit als een pracht parcours!

Merlinappa 31 oktober 2018 om 17:40

Het lijkt er op dat ze bij de Giro graag weer Tom aan de start zien staan. Ik vraag me nog wel af of al die aankomsten bergop in zijn voordeel zijn, normaal zou ik zeggen van niet. Hangt ook van het deelnemersveld af natuurlijk, hij heeft al vaker bewezen dat ie in goede doen best een eindschot heeft.

Krul 31 oktober 2018 om 19:04

Als ze Tom zo graag aan de start hadden willen zien, hadden ze langere en vlakkere tijdritten in het programma moeten opnemen. Ik ga er vanuit dat de parcours bouwer voornamelijk een zo’n divers mogelijk parcours samenstelt waar meerdere renners kans maken op een zege.

Het is irritant om te zien hoe erg alle wieler media de Giro nu framen als ronde waar veel tijdrit km’s zitten vergeleken met de Tour. De Tour heeft een TTT en die heeft de Giro niet.

ditisdavid 31 oktober 2018 om 19:44

Een TTT telt niet. Is een wedstrijdje sterkste ploeg hebben in plaats van een man-tegen-mangevecht.

vlek 31 oktober 2018 om 19:51

Een ploegentijdrit telt voor Dumoulin ook gewoon als onderdeel waar hij veel tijd kan pakken op een aantal concurrenten.

ditisdavid 31 oktober 2018 om 19:55

Maar niet tov Sky, en dat telt het meest als hij wil winnen.

vlek 31 oktober 2018 om 20:18

Dumoulin pakt op Froome en Thomas in dit soort tijdritten toch ook amper belangrijke tijd?

Merlinappa 31 oktober 2018 om 21:20

@krul

Dumoulin is tegenwoordig juist sterk op glooiende en heuvelachtige tijdritten, omdat ie de laatste jaren een stuk scherper staat. Types als Dennis en Martin zijn in het voordeel op helemaal vlakke parcours. Zie het WK 2017 bijvoorbeeld, met een pittige slotklim. Of de afsluitende rit in de tour van 2018. Glooiend tot heuvelachtig, en Tom is ijzersterk. WK 2018 ook natuurlijk, al was Dennis daar de (veel) frissere man.

Boomie1 1 november 2018 om 07:54

@Vlek: Sunweb is niet sterker dan Sky hoor in een TTT. Als Sky met een Froome, Thomas, Kwiato etc. aan de start komt kun je dat vergeten.

ChefSpijker 1 november 2018 om 09:41

Dat stond Sky afgelopen Tour ook en toen pakten ze amper tijd terwijl Sunweb zeker niet hun sterkste team hadden voor de TTT.

Javier 31 oktober 2018 om 17:46

Wat een geweldig parcours

Italia 31 oktober 2018 om 17:49

Paar kansen laten liggen. Etappe van Cuneo naar Pinerolo is een eerbetoon aan Coppi, maken ze er een flutetappe van. Etappe 13 had natuurlijk gewoon op de top van de Nivolet moeten eindigen. Gavia die veel te vroeg in de etappe ligt, evenals de Passo Manghen. Brute beklimmingen waar het spektakel nu waarschijnlijk uitblijft.

Veleta 31 oktober 2018 om 19:20

Klopt maar na de Gavia komt nog de Mortirolo, dat is nog een graadje lastiger. In dit geval dus geen punt dat de Gavia zo vroeg ligt.

vlek 31 oktober 2018 om 19:35

Gavia – Mortirolo is zelfs een heerlijke combinatie; boven in de wolken nog een mannetje of dertig op een zakdoek en dan die laatste veertig kilometer een heerlijk man tegen man gevecht.

maklukzat 31 oktober 2018 om 21:44

Vanuit Cuneo hadden ze wel de Fauniera kunnen pakken. Was een waardig eerbetoon geweest aan Coppi.

Ab Normaal 31 oktober 2018 om 17:50

Ideaal parcours voor Tom.
Gewoonnog een jaartje Giro en pas in 2020 de tour.

vlek 31 oktober 2018 om 18:18

Waarom zou dit ideaal zijn voor Dumoulin? Het parcours lijkt me vooral ingericht voor klimmers.

dikkechaap 31 oktober 2018 om 18:21

@vlek
Dumoulin behoort als klimmer bij de absolute wereldtop. Daarnaast is hij in tegenstelling tot de meeste klimmers ook wereldtop in het tijdrijden, en laat er nou 60km tijdrit in de giro zitten volgend jaar.

vlek 31 oktober 2018 om 18:49

Die tijdritkilometers zijn echter helemaal niet ideaal voor de tijdrijders, dus die 60 kilometer zou iets meer in perspectief geplaatst kunnen worden.

Dumoulin heeft zoveel klasse dat hij overal kanshebber is, maar puur qua parcours is dit geen ideale Giro. Buiten het ontbreken voor veel pure tijdritkilomters, waar hij veel verschil had kunnen maken op de pure klimmers, zitten er ook aardig wat opeenvolgende zware bergritten (op hoogte) in de laatste week. Ik zou vrij veel veranderen aan het parcours, om er een ideaal Dumoulin parcours van te maken.

Boomie1 1 november 2018 om 07:55

@ Vlek: Wat een onzin. Tom won in de Giro van 2017 juist veel tijd op de glooiende tijdrit in etappe 9, minuten zelfs. De afsluitende tijdrit, een stuk vlakker, was dit verschil veel minder groot.

ChefSpijker 1 november 2018 om 09:43

In 2020 is de Tour geen optie lijkt me. Dan zal Tom voor een olympische titel willen gaan met het klimparcours daar. Dan is Giro doen voor het klassement juist weer een logische gedachte (en dat geldt vast voor veel andere klassementsmannen).

FDJ 1 november 2018 om 10:46

@chefspijker Londen 2012 won Wiggo na het winnen van de Tour. Prima te doen dus.

ChefSpijker 1 november 2018 om 11:47

Londen is een oversteek van een uur. Dat kun je totaal niet vergelijken met een OS aan de andere kant van de wereld. De OS is een weekje na de Tour in 2020, als je dan uitgemergeld uit de Tour komt omdat je drie weken alles hebt moeten geven, lijkt me dat verre van een ideale voorbereiding.

Explorer 31 oktober 2018 om 17:53

Deze giro is voor tom zeker te doen.
Drie keer tijdrijden en bergop hoeft dumoulin voor niemand meer onder te doen. Hooguit wat seconde verliezen, wat hij eventueel kan goed maken in een tijdrit.

Ik zeg tom doe de giro vuelta en laat de tour maar voor wat het is dit jaar.
Ga voor de tour als het parcours je toelacht.

ditisdavid 31 oktober 2018 om 17:59

Al met al niet ontevreden met het parcours.
+ Tijdritkilometers en bergen lijken redelijk in balans. Had wel graag gezien dat een van de tijdritten vlak was geweest, lijkt allemaal iets te veel op elkaar zo.
+ Etappe 13. Ideale aanloop naar de slotklim en ideale plek in de ronde om je zwaarste aankomst bergop te hebben. Finish op Nivolet zelf was inderdaad nog beter geweest, maar zal wel logistiek niet haalbaar zijn.
+ Etappe 14. Heeft alles wat een korte bergetappe nodig heeft: na een zwaardere etappe, de etappe erna schrikt niet af en het verschil moet voor de slotklim gemaakt worden. ASO, leer hiervan.
+ Etappe 15. De lengte en de voorafgaande dagen maken dat de verschillen op Civiglio tussen de klassementsrenners wel eens verrassend groot kunnen zijn, en die gaten zijn in het restant van de finale voor uitbreiding vatbaar.
+ Etappe 16. In essentie Mortirolo-Aprica met een andere, bijna identieke makkelijke slotklim in plaats van Aprica. Moet haast wel spektakel opleveren.
+ Niet te veel sprintetappes, en de sprinters moeten er vaak voor werken.

– De eerste week mist een bergaankomst, beetje vlees noch vis nu.
– Etappe 12. Ik begrijp dat, gezien de volgende etappes, dit niet door het hooggebergte gaat, maar een tweede klim rondom Pinerolo dichterbij de finish was geen overbodige luxe in wat een eerbetoon aan Coppi hoort te zijn.
– Etappe 17. In principe geen slechte keuze om de dag na Mortirolo er geen zware Dolomietenrit over Erbe en Furcia van te maken, maar tussen de twee laatste klimmen had dan Montassilone (5 km aan 12%) geplakt kunnen en eigenlijk moeten worden. Het is natuurlijk wel geen slechte etappe voor een verrassingsaanval.
– Etappe 19. Een slotklim van 13 kilometer met een steilste kilometer onder de 7% zonder noemenswaardige aanloop.
– Etappe 10 en 11 zijn twee biljartvlakke etappes achter elkaar terwijl je zeker in etappe 11 de uitlopers van de Apennijnen had kunnen opzoeken om het iets levendiger te maken. Nu zijn het effectief twee extra rustdagen na de eerste rustdag, net als in de Tour 2017.

Etappe 20 kon wel eens geheel op de schop moeten, omdat delen van de weg over Passo Manghen deze week door overstromingen geheel zijn verwoest. Hoeft niet slecht uit te pakken, want er zijn betere aanlopen naar Croce d'Aune denkbaar.

Al met al een beter parcours dan de vorige twee jaar. Er schort in de eerste en het eind van de derde week van alles aan, maar daartussenin zitten een aantal (op papier) prachtige etappes. Hoop hier zoveel mogelijk grote namen aan de start te zien.

Titaantje 31 oktober 2018 om 18:01

Mooi parcours,oogt gevarieerd met ook genoeg kansen voor vrijbuiters en puncheurs. Wel opvallend dat alle 3 de tijdritten een aardig klimmetje erin hebben zitten. Dat is niet eens zo heel nadelig voor de klimmers.

Guushovd 31 oktober 2018 om 18:06

Heel mooi parcours, net als de tour

Jean Dumas 31 oktober 2018 om 18:07

Smikkelen en smullen.

Simon1 31 oktober 2018 om 18:12

Laten we hopen op Valverde, Simon Yates, G en TOM DUMOULIN.

Groningen 31 oktober 2018 om 18:13

Op het eerste gezicht een mooi parcours, voor Dumoulin, maar ook voor de neutrale kijker. Wel vrij veel etappes van (ruim) meer dan 200km, wat voor mij niet zo nodig moet.

ditisdavid 31 oktober 2018 om 18:23

Heeft er met name mee te maken dat de etappeplaatsen bij tijd en wijlen ver uit elkaar liggen. Van de lange etappes maken ze alleen bij 8 en 15 een noemenswaardige omweg.

dikkechaap 31 oktober 2018 om 18:25

Dit is lastig te weerstaan voor Tom. Misschien toch nog 1 jaartje zowel giro als tour doen? En dan het naseizoen grotendeels overslaan om roofbouw te voorkomen. In 2020 moet de aso toch wel weer minstens 50km tijdrit doen zou je zeggen.

Romāns Vainšteins 31 oktober 2018 om 18:34

An sich lijkt het idd een giro waar Dumoulin goed uit de voeten kan maar dan moet ie wel met zijn beste team aantreden want er zitten veel etappes met meerdere beklimmingen in waar sterkere teams de individualist helemaal gekdraaien kunnen. Het gaat niet gebeuren want van tevoren is het hele team als zo geformeerd en gefinancieerd dat alle ballen op de tour gaan, ik snap dat ook.

En Dumoulin heeft, net zoals Mollema, totaal geen spurt. een beetje hard naar de meet schuimbekken na een harde koers is iets anders dan een venijnig eindschot hebben.

Bettinwel 31 oktober 2018 om 18:35

De Giro is alweer de mooiste, nu maar hopen dat Dumoulin start.

xistnc 31 oktober 2018 om 18:43

Maximaal vijf sprintersritten, waarvan slechts één in het begin. Drie in het midden en één aan het eind.

Niet per se zwaarder of minder zwaar dan de Tour, qua parkoers. Dumoulin moet zich niet blind staren op TT-kilometers, want in dit soort tijdritten wint hij toch minder makkelijk minuten op de betere klimmers.

ditisdavid 31 oktober 2018 om 19:01

Hoe tel jij sprintetappes? Etappe 5 lijkt me makkelijker dan 8?

Etappe 3, 10, 11 en 18 zijn min of meer zekere sprints. Etappe 2 is ook wel te controleren voor een sprint van een uitgedund peloton als er een Colbrelli, Matthews of Ackermann meedoet. Etappe 5 heeft een lastige start maar moet te doen zijn voor de sprinters zo vroeg in de ronde. Etappe 8 is de finale een stuk makkelijker dan had gekund, maar het restant van de etappe na de laatste klim is over een bochtige, glooiende weg langs de kust met een late afdaling en dus niet al te makkelijk te controleren, al kan het nog steeds een sprint worden natuurlijk.

Ik tel dus 4 tot 7 sprints. Voor een Hodeg, laat staan een Mareczko, 4 á 5, tenzij ze er in etappe 8 per ongeluk aan blijven hangen én het een sprint wordt.

Naar mijn idee pakt Dumoulin in heuvelachtige tijdritten evenveel tijd op de andere klassementsrenners (en is hij beter tov andere tijdrijders -> grotere kans op dagwinst én 3 kansen ipv 1, toch een mooie bonus) als in een vlakke tijdrit. Zie bijvoorbeeld de twee tijdritten in de Giro 2017 en etappe 13 in de Tour 2016.

KimJungPoels 31 oktober 2018 om 19:13

Ik tel er inderdaad ook 7 als mogelijkheden. Volgens mij bedoel je wel etappe 5 ipv 6.

En bij 4 & 7 ben ik benieuwd naar de stijgingspercentages in de finale, maar afgaande op wat ik nu zie lijkt een Matthews-type me zeker kans te maken daar. Alsmede een Van Poppel bijvoorbeeld.

ditisdavid 31 oktober 2018 om 19:33

Ik bedoel inderdaad etappe 5 en niet 6.

Van etappe 4 verwacht ik dat de aankomst dezelfde of vergelijkbaar is aan de slotklim (die begon namelijk ook in Vermicino) van het WK 1955 (4.4 km aan 4%). Dat zou vergelijkbaar zijn met etappe 2 van de voorbije Vuelta, maar met een vlakkere aanloop.

Van etappe 7 denk ik dat de aankomst dezelfde is als in 2010. Dat was toen die etappe van 260 kilometer waar een derde van het peloton wegreed in stromende regen, Petrov won, een jonge Porte het roze pakte, Sastre en Wiggins terug in de race kwamen, maar Arroyo van die vlucht degene was die bijna de Giro won. Een toch al chaotische Giro werd door die dag de vreemdste en een van de meest spectaculaire grote rondes van deze eeuw. Meer van die lange etappes! ;)

xistnc 31 oktober 2018 om 19:45

Ik kom uit bij de ritten 3, 8, 10, 11 en 18.

Eén klimmetje in de finale van rit 2 had nog wel gekund, maar die tweede is er teveel aan voor de pure sprinters. Door de oplopende slotkilometers valt rit 4 voor mij af, wat overigens niet wil zeggen dat types als Sagan, Viviani, Van Poppel etc kansloos zijn.

Rit 5 begint met twee klimmetjes en is dusdanig kort, dat de pure sprinters te weinig gelegenheid hebben om terug te keren. Ook in rit 7 zie ik te weinig mogelijkheden voor echte sprinters om terug te keren.

KimJungPoels 31 oktober 2018 om 19:49

Etappe 5 vraagt wel echt om een hele specifieke ontsnapping wil dat lukken vrees ik. Het is vroeg in de ronde, dus de betere mannen bergop zullen allemaal blijven zitten, tenzij iemand al bewust tientallen minuten heeft verloren in de eerste etappes.

De kans dat etappe 5 geen sprint gaat worden lijkt me erg klein. 115 kilometer gaat meer dan genoeg zijn voor een aantal sprintersploegen om alles te neutraliseren. Tenzij het inderdaad om Mareczko-achtige gasten gaat die ook nog eens bij de andere sprinters lossen. ;)

Mr10B 1 november 2018 om 13:16

Ik ben benieuwd hoeveel sprinters er in etappe 18 nog bij zijn. Voor sprinters is het gezien dit parcours ook wel interessant om na etappe 11 af te stappen en daarna richting tour te gaan werken

Jungle Man 31 oktober 2018 om 18:56

Op het eerste gezicht wederom een interessanter parcours dan de tdf. Iets voor nibali schat ik in

Alto 31 oktober 2018 om 19:54

Tja, ik zie deze Giro ook wel iets voor een renner als Kruijswijk mocht hij weer voor de dubbel Giro-Tour gaan (dan de Tour samen met Roglic kopman). Tijdritten met beklimmingen en veel finishes bergop.

ditisdavid 31 oktober 2018 om 19:58

Nadeel voor Kruijswijk is wel dat er een aantal technische afdalingen op belangrijke punten in zitten. Maar inderdaad voor zowel hem, Nibali als Dumoulin veel aanknopingspunten op dit parcours. Mochten ze alledrie starten kon dat ook wel eens het podium zijn.

assen 31 oktober 2018 om 20:18

Dumoulin heeft eerder aangegeven dat hij het liefst meedoet aan een ronde waar hij de kans het hoogst acht te winnen. Dat zei hij VOOR de TdF 2018. Tijdens TdF 2018 realiseerde hij zich misschien dat ie elke ronde kan winnen…
Ik hoop het niet, want ik denk dat hij meer kans maakt in de Giro 2019 – laat m daar maar starten!

RobertMollema 31 oktober 2018 om 20:47

Ik tel 58 tijdritkilometers in de Giro en 54 km (incl. ploegentijdrit) in de Tour. In de Giro twee korte tijdritten, waar maar weinig winst te boeken valt. Als ik Tom was, zou het het de Tour worden.

Boomie1 1 november 2018 om 07:56

Prachtig parcours. Jammer dat de redactie niet de moeite dit zo uit te diepen als de in mijn ogen veel te uitgebreide analyse van het parcours van de Tour.

FDJ 1 november 2018 om 08:22

De reedactie was aanwezig in Parijs dus dan krijg je automatisch meer info om een parcours uitgebreid te belichten.

Overigens eerste week bijzonder veel ritten 200 km en meer. Krijgt de Tour altijd kritiek op. De maatstaven voor kritiek op een parcours liggen wel erg selectief.

Net als het sprookje over het feit dat dit een parcours voor Tom zou zijn. In de laatste jaren blinkt hij met name uit in selectieve tijdritten die langer zijn. In die openingstijdrit zal hij amper tijdwinst boeken op de concurrenten. In de slottijdrit na 3 weken evenmin. Dan is de kans dat je in die ttt van 28 km Bardet en Pinot op grote achterstand rijdt nog groter. Daarnaast zijn de bergen in de Tour over het algemeen minder stijl en minder grillig.

Dus als Thijs ‘anti Tour’ Zonneveld en consorten nu eens eerlijk naar de parcoursen gaan kijken… Ik zou de Tour niet zomaar als een minder parcours willen noemen.

skylimit 1 november 2018 om 08:27

Als ik Tom was zou ik voor de Vuelta gaan;) Laat de Giro en de Tour elkaar maar de vliegen afvangen. Parkoers van de Giro lijkt mij ontzettend zwaar, zeker ook met die etappes van boven de 200km. Voor Tom gewoon een rustig seizoen met kleine rondjes,
Vuelta, WK, Ronde van Lombardije.

girardengo 1 november 2018 om 13:30

Het is wel een leuk gezelschapsspel geworden, het vaststellen van het programma van het volgend jaar van Dumoulin. Zou hij dergelijke adviezen nu serieus nemen of zou hij vooral op zijn eigen ervaring en ambitie afgaan, aangevuld met het advies van enkele raadgevers en de wensen van de sponsor (in willekeurige volgorde).

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.