Alpecin-Deceuninck gaat als collectief grote speler zijn in het voorjaar van 2023
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
dinsdag 7 februari 2023 om 19:55

Alpecin-Deceuninck gaat als collectief grote speler zijn in het voorjaar van 2023

In de rubriek Wielerploegen 2023 blikken we vooruit op het nieuwe wielerjaar, dat volgens de meeste liefhebbers pas écht van start gaat met Omloop Het Nieuwsblad. Tot het Belgische Openingsweekend tellen we af met elke doordeweeks een nieuwe ploeg die we doorlichten. De volgende ploeg is promovendus Alpecin-Deceuninck.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Wat is er veranderd?
De grootste verandering is uiteraard het verschil in status. Alpecin-Deceuninck is door de promotie niet langer een ProTeam, maar ze maakt nu deel uit van het WorldTour-peloton. Dat betekent ook dat er financieel een stap gezet is. Het minimumloon van alle renners verhoogt bij promotie en om meteen mee te doen op het hoogste niveau was er ook een kwaliteitsimpuls nodig. Dat is gelukt, mede dankzij een gestegen budget. Volgens ingewijden zou Alpecin-Deceuninck nu in het derde kwart van de WorldTour-budgetten staan, rond plek twaalf.

Qua renners is er ook het een en ander veranderd. Zo zien we topsprinter Tim Merlier niet terug en heeft ook de potentiële klassementskopman Jay Vine andere oorden opgezocht. Sjoerd Bax is eveneens vertrokken, nadat hij een goed najaar draaide. David van der Poel doet dan weer een stapje terug naar de opleidingsploeg. Daartegenover staat de komst van nieuwe speerpunten in de klassiekers: Søren Kragh Andersen en Quinten Hermans. Dat zijn renners die finales kunnen rijden én winnen, net onder Mathieu van der Poel. Het geeft de ploeg meer mogelijkheden.

Vine, in 2023 rijdend voor UAE Emirates, won vorig jaar twee Vuelta-ritten – foto: Cor Vos

Hoe groot is het verlies van Tim Merlier?
In de eerste maanden zullen ze dat wellicht wel gaan voelen, omdat Merlier ook in de vlakkere voorjaarsklassiekers zijn partij kon meeblazen. Zijn opvolgers moeten dat nog bewijzen. Met Kaden Groves is er in ieder geval een jongere en completere vervanger voor Merlier bij gekomen. De 24-jarige Australiër staat bekend als Michael Matthews lite. Op pure snelheid is hij misschien (nog) niet van het niveau als Merlier, maar hij is wel in staat koersen met een zwaarder profiel te overleven. Bovendien bewees Groves zich vorig jaar nog met een ritzege in de Ronde van Spanje.

Ook de komst van Jensen Plowright is een prestatie op zich. De Australiër was afgelopen jaar in het U23-circuit intrinsiek de snelste. Dat het de gebroeders Roodhooft gelukt is om dit sprinttalent   uit de uiterst succesvolle opleidingsstructuur van Groupama-FDJ weg te kapen, verdient complimenten. Plowright zal alleen nog wel de nodige vlieguren moeten maken om zijn potentie tot wasdom te laten komen. En dan is er ook nog altijd Jakub Mareczko. De Italiaan met zijn eigenzinnige sprintstijl werd vorig jaar als lucky shot binnengehaald, maar dat moet nog blijken.

Groves werd vierde in de proloog van de Tour Down Under – foto: Cor Vos

Wat ook nog meespeelt: Alpecin-Deceuninck lijkt te hebben ingekocht aan de hand van het Moneyball-principe. Groves en Plowright zijn één op één geen gelijkwaardige vervangers voor Merlier. Maar de gebroeders Roodhooft lijken vooral te hebben gekeken op welke posities zij kracht nodig hadden om de beide Australiërs toch te kunnen optimaliseren. Lead out Jonas Rickaert staat nog een tijdje buitenspel en vooral op die positie werd er naar specifieke kwaliteiten gekeken. Zodoende werden Robbe Ghys en in extremis Ramon Sinkeldam toegevoegd aan de sprinttrein.

Wat betekenen de versterkingen voor Mathieu van der Poel?
Veel. Uiteraard is de Nederlander nog altijd met afstand de grootste kopman binnen Alpecin-Deceuninck, maar die ploeg liet de laatste twee seizoenen al zien veel meer te zijn dan MVDP alleen. Dat zal naar verwachting komend seizoen alleen nog maar toenemen. En dus rust er (nog) minder druk op de schouder van de Nederlander. In de klassiekers – zowel de Vlaamse als Ardennen – kan hij nu meerdere kaarten spelen dankzij de komst van Kragh Andersen en Hermans. Sterker nog: na Jumbo-Visma kan Alpecin-Deceuninck wel uitgroeien tot de sterkste ploeg van het klassieke voorjaar. Meer nog dan dé klassiekerploeg bij uitstek, Soudal-Quick-Step.

Van der Poel krijgt in de kasseiklassiekers een sterker team om zich heen – foto: Cor Vos

Ook in de grote rondes hoeft er niets voor Van der Poel, al is dat tegen het aard van het beestje in. Het feit is er dat er nu meer renners zijn die in potentie ritten kunnen winnen in de grote rondes én dat die renners betere omkadering hebben gekregen om tot die prestaties te kunnen komen. 

Hoe groot is het probleem dat ze geen klassementsrenner hebben?
In het huidige WorldTour-spectrum moet je als ploeg bij de laatste helft van alle budgetten, op ieder vlak proberen te scoren. En dus ook in de klassementen. Toch is juist Alpecin-Deceuninck de levende uitzondering op die ongeschreven regel. Ze doen de laatste jaren immers niets anders dan focussen op de sprints en de klassiekers en net daarmee hebben ze promotie naar de WorldTour afgedwongen. Net op die twee vlakken is er – bewust – versterkt en dus zou het ontbreken van een klassementskopman geen moer moeten uitmaken voor de Belgische ploeg.

Wel stelde Philip Roodhooft op de ploegpresentatie in januari dat een klassementsrenner de volgende stap is in de evolutie van Alpecin-Deceuninck. Maar aan een topper op dat vlak hangt tegenwoordig een flink prijskaartje en ook qua ondersteuning zou dat een grote investering betekenen. Dat budget is er op dit moment simpelweg niet. Door het maken van duidelijke keuzes moeten de sportieve prestaties straks leiden tot het toevoegen van deze pijler binnen de Belgische promovendus. Al zou Robbert Stannard in 2023 zo maar kunnen opstaan.

Kan Stannard een stap zetten? – foto: Cor Vos

Wat zit eraan te komen qua opvolging?
Hoewel Kragh Andersen met zijn 28 jaar de oudste kopman is, bouwen de broers Roodhooft aan de onderkant ook aan de ploeg van morgen. Renners als allrounders Maurice Ballerstedt, Fabio Van den Bossche en Stannard, sprinters Plowright, Groves én Jasper Philipsen zijn allemaal nog geen 25 jaar en hebben de toekomst voor zich. Maar ze maken ook veel gebruik van de UCI-mixregel met de opleidingsploeg. Daar huizen toekomstig sprintaantrekker Timo Kielich, eRacer Alex Bogna, sprinttalentje Henri Uhlig en toekomstig klassiekerman Siebe Roesems.

In die ploeg rijdt echter ook een absoluut groeibriljant, die komend jaar veel Pro Series-koersen gaat rijden met het WorldTeam. We hebben het dan over de Fransman Axel Laurance. Hij verkoos deze constructie boven een WorldTour-contract bij Intermarché-Wanty-Gobert. Toch bewees Laurance zich al op het allerhoogste niveau. In de lastige klassieker Bretagne Classic bleef alleen Wout van Aert hem voor. De Fransman overleeft vrij gemakkelijk een zware koers en kan daarna rekenen op een heel sterk eindschot. Een gevoelige versterking met het oog op de toekomst.


Nieuw in de selectie van 2023
flag-it Nicola Conci (Alpecin-Deceuninck Development Team)
flag-be Robbe Ghys (Sport Vlaanderen-Baloise)
flag-au Kaden Groves (BikeExchange-Jayco)
flag-be Quinten Hermans (Intermarché-Wanty-Gobert)
flag-dk Søren Kragh Andersen (Team DSM)
flag-de Jason Osborne (Alpecin-Deceuninck Development Team)
flag-au Jensen Plowright (Groupama-FDJ U23)
flag-nl Ramon Sinkeldam (Groupama-FDJ)

Nieuwkomer Quinten Hermans – foto: Cor Vos

Vertrokken
flag-us Edward Anderson (n.n.b.)
flag-nl Sjoerd Bax (UAE Emirates)
flag-be Floris De Tier (Bingoal WB)
flag-be Tim Merlier (Soudal-Quick-Step)
flag-nl David van der Poel (Alpecin-Deceuninck Development Team)
flag-gb Scott Thwaites (gestopt)
flag-be Guillaume Van Keirsbulck (Bingoal WB)
flag-be Julien Vermote (n.n.b.)
flag-au Jay Vine (UAE Emirates)


Steekkaart Alpecin-Deceuninck

Land: flag-be
Sinds: 2009 (eerder o.a. BKCP-Powerplus, Corendon-Circus & Alpecin-Fenix)
UCI-afkorting: ADC
Fiets: Canyon
Groepset: Shimano
Tenue:

foto: Cor Vos

Vijf belangrijkste resultaten 2022
flag-be Ronde van Vlaanderen – flag-nr1
flag-fr Tour de France – 2 ritzeges
flag-it Giro d’Italia – 3 ritzeges
flag-es Vuelta a España – 2 ritzeges
flag-be Dwars door Vlaanderen – flag-nr1

Uitgebreide terugblik op 2022


Selectie Alpecin-Deceuninck 2023


Søren Kragh Andersen – foto: Cor Vos


Wielerploegen 2023

RIDE Magazine
22 Reacties
Sorteer op:
7 februari 2023 08:04
Lees ik er nu over of slaagt WF er in om in deze beschouwing helemaal niéts over hun nr 2 Jasper Philipsen te schrijven?? Komt beetje belachelijk over als je dan over de “vervanging van Merlier” gaat schrijven: D
    7 februari 2023 08:15
    Op het einde is een keer zijn naam genoemd!
    7 februari 2023 08:18
    Klopt! Terwijl vorig jaar Philipsen duidelijk al beter was. Persoonlijk lijkt Vine mij een groter verlies dan Merlier. Vine was hun beste klimmer en een renner die uitslagen kon rijden in bergritten. Vine was ook de enige die kon mee dingen voor een klassement en hij zat nog niet aan zijn plafond.
    7 februari 2023 08:27
    Inderdaad, beetje vreemd om over één van de podiumkandidaten in de eerste klassiekers niets te vermelden
    7 februari 2023 10:42
    Met je eens Landeirovic, zo verliezen ze net breedte, ik denk dat Hermans geen gepaste vervanging is voor Vine!
    7 februari 2023 20:03
    Het viel mij ook op. Kunnen we weer een paar weken mee lachen a la Ayuso.
7 februari 2023 09:45
Ik waardeer het optimisme van de auteur, maar ik vraag me af of de ploeg wel zoveel sterker is gewonnen. Ik zie in Groves nog geen Merlier en het verlies van Vine is pijnlijk. Daar staat dan Hermans tegenover, die precies één keer een topprestatie heeft neergezet in een grote klassieker en zich verder nog moet bewijzen als puncher voor de grootste koersen. Kragh Andersen is een goede renner voor de wat vlakkere voorjaarsklassiekers, maar heeft nog niet veel laten zien in bijvoorbeeld de E3 Prijs en de Ronde van Vlaanderen.

Ik zeg niet dat het allemaal matig is, maar alles moet wel net even de goede kant op vallen bij deze ploeg om ze een grote speler te mogen noemen. Vanzelfsprekend hebben ze wel nog gewoon Van der Poel en Philipsen, die altijd wel zullen scoren.
Dit is wel het jaar dat SKA eindelijk eens bewijst een lange, moeilijke lassieker goed te kunnen rijden want dat heeft ie tot dusver ieder jaar nagelaten, terwijl je zou denken dat hij die grote motor wel heeft.

Met Hermans hebben ze een geweldige aanwinst voor de Waalse klassiekers gehaald, dat was ook wel heel erg nodig.

Belangrijk is ook dat Gianni Vermeersch weer op het niveau komt waarmee hij toptien in de Ronde reed, dan kan ie heel belangrijk zijn voor Mathieu.

Kaden Groves is wel een zeer goede vervanger voor Merlier en zal de plek achter Philipsen perfect invullen.

Plowright is wel een jongen waar nog genoeg rek inzit al was hij in het talententeam van FdJ ook niet de beste renner.

Osborne heeft al laten zien meer te hebben dan alleen een goede haardos.
    7 februari 2023 15:07
    SKA was de afgelopen 2 edities van Milaan-San Remo wel supersterk. Met VDP erbij zou dat zeker een klassieker kunnen zijn die hij als bliksemafleider kan winnen. Voor Roodhooft is MSR blijkbaar de koers van het jaar die hij Mathieu het liefst zou zien winnen, las ik niet zo lang geleden in een interview. Wie weet lukt het met SKA, zou wel een binnenkomertje zijn bij zijn nieuw team.

    Koersen als RVV of E3 vind ik iets minder bij hem passen.
    Klopt Sjors en daarom noem ik ook "lange moeilijke klassieker", MSR heeft maar een van die twee eigenschappen want moeilijk is het allerminst aangezien je de eerste 250km lekker potje kunt klaverjassen op de rug van de renner voor je. En daarom zeg ik dat het tijd wordt dat hij eens laat zien dat hij het wél kan want van een renner met zijn kwaliteiten verwacht ik gewoon een stuk meer in het voorjaar.

    Toevallig kom ik onderstaand WF interview van paar jaar geleden tegen, dat laatste uur is nog steeds zijn zwakte.

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/soren-kragh-andersen-ik-kom-in-het-laatste-uur-nog-te-kort-om-een-monument-te-winnen/
    7 februari 2023 21:37
    Nouja, ik moet het nog zien wat voor een "geweldige aanwinst" Hermans is voor de klimklassiekers. Als ze vorig jaar niet helemaal stilvallen in de achtervolging op Evenepoel komt hij niet eens bij de eerste 15 over de meet. Hele knappe podiumplaats natuurlijk maar of het zoveel garantie geeft op verdere knappe resultaten in die wedstrijden?
    Verder was hij eens 14e en 61e in de Waalse Pijl, 20e in de Amstel en 36e in LBL. Nog een DNF in Lombardije, een DNF en een 54e in de Strade. Dat zijn z'n klassiekers tot nu toe.
    Benieuwd naar z'n progressiemarge zal ik maar zeggen.
    Ik vind dat je dan wel heel makkelijk voorbij gaat aan het feit dat hij pas 2 jaar een volwaardig World Tour programma heeft gereden.

    In mijn ogen zit er daarom nog genoeg rek in aangezien hij met 27 jaar ook in de kracht van zijn leven moet zijn nu. Verder heeft ie het buiten LBL vorig jaar goed gedaan in Romandië, Polen en de spannende Baloise Belgium Tour en zie ik hem dit jaar de laatste stap naar een top puncheur maken.
7 februari 2023 08:20
Edit redactie: Bedankt, het is aangepast.

"In het huidige WorldTour-spectrum moet je als ploeg bij de laatste helft van alle budgetten, op ieder vlak proberen te scoren." -- Waar is dit op gebaseerd? Ik zou bijna eerder kunnen stellen dat je als ploeg moet specialiseren.

Weer onnodig moeilijk geschreven, dit stuk. Ik kan voorbeschouwingen altijd wel waarderen, maar ik denk dat ik op deze manier snel afhaak.
7 februari 2023 08:43
Philipsen verdient wel een plek inderdaad. Daarnaast denk ik versterking vanuit Hermans en Andersen.
7 februari 2023 08:29
Vooral benieuwd naar Quinten Hermans, hoe hij de oversteek naar ADC gaat beleven. Toch ook wel een renner die goed omhoog gaat als er geklommen gaat worden. Goeie om mee te nemen naar de Strade.
7 februari 2023 09:29
Ze zullen ook wel moeten gaan scoren in het eendagswerk, klassementen zie ik deze jongens niet rijden. Duidelijke focus.
7 februari 2023 09:57
Ook ik zie dat sterke collectief niet zo enorm. Ze hebben een mooie, toegewijde en gemotiveerde ploeg om kopmannen Philipsen en MvdP kundig te ondersteunen en naar de meet te brengen/te lanceren. Haken die 2 met hun sturen in elkaar is het dikke finito.
7 februari 2023 18:39
nogal veel aandacht voor groves en plowright, terwijl het last-minute aantrekken van sinkeldam (voor de trein) een véél belangrijkere zet lijkt. de philipsen van vorig jaar met sinkeldam en rickaert (op zijn oude niveau) voor zich, wordt een erg gevaarlijke klant.
8 februari 2023 07:59
Ik lees ze graag, omdat het lekker is om soms ergens mee totaal oneens te zijn. Dan kan ik weer lekker afgeven op de auteur.

Net als nu. Ik zie helemaal geen sterker collectief voor het voorjaar. Hermans komt misschien goed tot zijn recht in de Waalse klassiekers. Maar in het Vlaamse werk zie ik geen sterker collectief. Kragh Anderson is een sterke renner en daar gaan ze echt wel wat aan hebben. Maar hij gaat de uitslagen van Merlier zeker niet overtreffen. En of 1 sterke renner halen, meteen betekent dat het een sterker collectief is, daar heb ik mijn twijfels over.
Misschien als Sinkeldam weer 'zijn best' gaat doen, dan kan er een collectief ontstaan. Maar een collectief betekent voor mij; dat er in de finale met nog 50 renners die kans maken, er 5 a 6 van het team bij moeten zitten.
Dat gaat met dit team niet in de grotere klassiekers lukken.
8 februari 2023 12:03
"Alpecin-Deceuninck gaat als collectief grote speler zijn in het voorjaar van 2023"

Haha, wat meer satire op WF. Goede zaak!
7 februari 2023 14:50
Zijn er eigenlijk veel mensen die deze voorbeschouwingen lezen? Persoonlijk boeien ze me niet.
    9 februari 2023 13:02
    Ik lees zelfs de commentaren, al boeien die mij nog veel minder.

Reacties zijn gesloten.