Movistar 2024: Spanjaarden verlangen naar meer, maar kan dat met ‘vroeger’?
foto: Movistar Team / @cxcling
Youri IJnsen
donderdag 15 februari 2024 om 16:45

Movistar 2024: Spanjaarden verlangen naar meer, maar kan dat met ‘vroeger’?

Overzicht Langzaam maar zeker kijken we vooruit naar het Belgische Openingsweekend eind februari. Tot die tijd licht WielerFlits elke dag een WorldTeam uit in de serie Wielerploegen 2024. Dat doen we aan de hand van de UCI Team Ranking van 2023, die we van boven naar beneden afwerken in volgorde. We gaan verder met Movistar.

Transfers Movistar Team 2024


Doelstellingen Movistar Team 2024

Na het stoppen van Alejandro Valverde eind 2022, zocht Movistar-ploegbaas Eusebio Unzué tevergeefs naar een nieuwe kopman die de Spaanse veelvraat kon vervangen. Lange tijd leek hij die gevonden te hebben. Het stond in de sterren geschreven dat Carlos Rodríguez de overstap zou maken van INEOS Grenadiers. Naar verluidt was er al een mondeling akkoord sinds het einde van 2022, maar uiteindelijk bleek dat niets waard.

Na een zeer sterke Tour de France van de Spanjaard, was INEOS Grenadiers er alles aan gelegen om de jongeling (23) binnen boord te houden. Uiteindelijk gebeurde dat ook, maar daardoor moest Movistar laat in het seizoen nog op zoek naar een nieuwe kopman. Die kwam er wel, in verloren zoon Nairo Quintana. De Colombiaanse pocketklimmer verliet ‘zijn familie’ in 2020 voor Arkéa Samsic, maar de Fransen lieten hem eind 2022 vallen als een baksteen.

Quintana reed voor 2020 seizoenen lang voor Movistar – foto: Cor Vos

De Colombiaan had tijdens de Tour van dat jaar positief getest op tramadol. Omdat de pijnstiller officieel niet is verboden door de officiële instanties als dopingverbruik, mocht hij blijven koersen. Wel moest hij zijn zesde plek in de Tour afstaan omdat tramadol alleen als medische noodzaak toegestaan is. Bij Quintana was dat niet het geval. Door de zaak zat de Colombiaan een jaar zonder ploeg. Movistar nam hem afgelopen winter in genade aan.

Verder was het seizoen van Movistar dat wat je van een twaalfde plek verwacht: niet bijzonder. Er werden slechts drie zeges op WorldTour-niveau behaald: ritzeges in achtereenvolgens de UAE Tour, de Ronde van Romandië en de Giro d’Italia. Daarnaast werd Matteo Jorgenson tweede in Romandië en vierde in de E3 Saxo Classic, eindigde Enric Mas zesde in de Vuelta a España na een opgave in de Tour en scoorde Alex Aranburu een derde en vierde plek in Canada.

Alex Aranburu – foto: Cor Vos

Grote rondes, maar dan?
De laatste jaren had Movistar een mooie transitie gemaakt. Voortbordurend op het nakende afscheid van Valverde, koos de Spaanse ploeg voor een meer internationalere karakter. Er werd werk gemaakt van sprinters en ook in het Vlaamse klassieke voorjaar moest de ploeg beter voor de dag komen. Dat lukte ook, dankzij Jorgenson en Iván García Cortina. Die eerste is echter na een sterke campagne vorig voorjaar vertrokken naar Visma | Lease a Bike.

Vorig seizoen was echter ook Fernando Gaviria nieuw bij de Spanjaarden. De Colombiaan stond ooit te boek als het volgende sprintwonder. Dat kwam er nooit helemaal uit. Vorig jaar gaf Unzué hem een contract voor één jaar. Ondanks slechts twee zeges (in de Vuelta a San Juan en de Ronde van Romandië), mocht de snelle Zuid-Amerikaan blijven. Movistar heeft ingezien dat er op sprintvlak veel UCI-punten te verdienen zijn. In 2024 begon Gaviria meteen met winnen.

Gaviria is goed bevallen in 2023 – foto: Cor Vos

Op klassiekergebied hebben de Spanjaarden wel ingeleverd. Spaans kampioen Oier Lazkano werd vorig jaar weliswaar tweede in Dwars Door Vlaanderen (na een sterke koers), maar dat moet hij nog altijd bevestigen. Voor de Vlaamse klassiekers is Rémi Cavagna er wel bij gekomen, maar de Fransman kreeg bij Soudal-Quick Step vast niet zonder reden geen kans in het voorjaar. Met Ruben Guerreiro en nieuwkomer Davide Formolo win je in de Ardennen ook de oorlog niet.

Het is dus vooral op het vlak van grote rondes waarop je Movistar in de smiezen moet houden. Enric Mas en Quintana hebben beiden aangetoond in het verleden op het podium van een grote ronde te kunnen eindigen, maar hoe veel is dat anno 2024 nog waard? De Colombiaan is over zijn top heen en Mas lijkt zijn plafond gevonden te hebben. Einer Rubio, Iván Sosa, Gonzalo Serrano, Aranburu en nieuwkomer Carlos Canal zijn de overige mannen om in de gaten te houden.

Enric Mas viel in de openingsrit van de Tour de France 2023 en moest opgeven – foto: Cor Vos


Selectie Movistar Team 2024



Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart, met daarin een uitgebreide ploegvoorstelling. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
RIDE Magazine
6 Reacties
15-02-2024 10:33
Heel benieuwd weer naar Lazkano. In de breedte geen topteam. Persoonlijk ook wel moeite met de terugkeer van Quintana.

Zijn arts wordt verdacht van het leveren van dopingproducten aan hem, nam bewust tramadol in en brengt daarmee ook collega's in gevaar. Je reageert namelijk compleet anders met dat spul in je lijf in een peloton. Schimmigheid ten top deze Quintana.
15-02-2024 12:23
Hi FDJ; zeker eens mbt Tramadol en het gevaar dat het kan opleveren in het peloton ( kán het reactievermogen beïnvloeden).
Aan de andere kant…Quintana is gestraft, laten we hopen dat hij écht geleerd heeft
    15-02-2024 12:38
    Dat lopende onderzoek naar zijn begeleiding die hem dopingproducten zouden hebben geleverd, loopt natuurlijk ook nog. Voor de tramadol is nooit excuus gekomen. Terwijl dat een middel is dat je bewust inneemt en niet door een ander soort iets positief kan laten testen.

    Dan had ik liever zijn plaats aan een andere renner vergeven zien worden. Je had namelijk al gehoopt dat hij na die doorzoekingen etc wat geleerd had, maar hij wordt binnen 2 jaar positief op Tramadol getest.
    16-02-2024 04:40
    Voor een fanatieke rücktsichtloze doping jager is het natuurlijk nooit genoeg. Al al weet hij het fijne er niet van of is zoals hier de renner gestraft geweest.
    Verdiende Quintana straf? Dat lijkt mij wel en die straf is nu voorbij.
    16-02-2024 12:11
    @kop over kop zijn rol (en van broer Dayer) in de zaak waarin zijn hotelkamer werd doorzocht en een arts een zaak aan zijn broek heeft, is nog geen straf voor geweest. De arts wordt vervolgd vanwege het leveren van verboden middelen aan Nairo en Dayer. Denk je dat die dat alleen voor de fun lieten leveren? Dus je bent nu iets te kort door de bocht.
15-02-2024 12:39
Vind deze analyse van Movistar 2024 zwak.
Mijn aanvullingen:
Valverde kun je niet vervangen, je moet het optimale halen uit de huidige renners. Vind het daarom raar dat Más, ook in 2024, gaat voor Tour en Vuelta. Waarom geen Giro? Hier liggen meer kansen.
Op klassiekervlak achteruit in 2024: is zonder AV zeker waar voor de Ardennen klassiekers maar onwaar voor alle andere klassiekers. Aranburu, G Cortina, Lazkano maar zeker ook een aantal van de nieuwkomers Canal, Cavagna, Berrenetxea, Pelayo Sánchez en de Italianen) zijn een aanwinst in die zin. Vraag blijft wel of Movistar ze ook daadwerkelijk inzet, ze ook laat focussen op deze klassiekers…
Lazkano is een diamant maar moet wel leren het juiste moment te kiezen voor een aanval en moet leren profiteren van medevluchters…is nu te genereus én doorzichtig in zijn inspanningen. Maar wat een immense kracht heeft hij…

Carlos Rodriguez heeft geen mondeling akkoord gehad met Movistar maar een contractuele overeenkomst. CR is dus weggekocht door INEOS om onder die verplichting uit te komen ( de info die ik heb is dat bijna een miljoen € is betaald).
Ik hoop, en verwacht, dat Movistar zijn doelen juist leert bijstellen. Dus juist niet alleen maar focus op de grote rondes maar juist kleine rondes, klassiekers etc zijn belangrijker omdat Movistar daar ook de nodige UCI punten kan scoren. In het vorige trienium kwam Movistar dicht bij degradatie…dat mag nu niet meer gebeuren

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine