Wielerploegen 2021: Intermarché-Wanty-Gobert

Wielerploegen 2021: Intermarché-Wanty-Gobert

foto: Cor Vos

maandag 1 februari 2021 om 19:00

In aanloop naar het wielerseizoen 2021 neemt WielerFlits alle wielerploegen van het hoogste niveau onder de loep. We stellen in de reeks ‘Wielerploegen 2021’ alle WorldTour-teams voor, aan de hand van de transfers, de selecties en de doelstellingen. Vandaag is het de beurt aan Intermarché-Wanty-Gobert. Wat kunnen we verwachten van kopmannen Louis Meintjes, Taco van der Hoorn en Andrea Pasqualon?

Intermarché-Wanty-Gobert

Land: flag-be
Sponsoren: Intermarché (supermarktketen), Wanty (dienstverlener in staalindustrie, wegmarkering en metselwerken) en Groupe Gobert (actief in transportsector, bouwmaterialen en materialenverhuur)
Sinds: 2008 (Willems Veranda’s en Accent-Wanty)
UCI-afkorting: WGG
Fietsensponsor: Cube
Tenue 2021:

foto: Cor Vos


Vorig jaar

In het vorige coronajaar kwam Circus-Wanty Gobert tot vier overwinningen. Dat zijn er vier minder dan een jaar eerder, toen de ploeg van Hilaire Van der Schueren acht keer het zegegebaar mocht maken. Het is te kort door te bocht om te zeggen dat Circus-Wanty Gobert door het gehalveerde zegeaantal een slecht seizoen kende. De coronacrisis trof namelijk vooral de .HC- en .1-wedstrijden. Voornamelijk van die wedstrijden moest Circus-Wanty Gobert het hebben. Daarnaast stond het Belgische team ook voor het eerst in jaren niet aan de start van de Tour de France.

De eerste twee overwinningen boekte Circus-Wanty Gobert al vroeg in het seizoen. In de Ronde van Murcia won smaakmaker Xandro Meurisse de eerste etappe. Een dag later sloeg de Belg aanvallen af van Josef Cerny en Lennard Kämna om zo ook het eindklassement naar zich toe te trekken. Later won Loïc Vliegen ook nog de Tour du Doubs en Danny van Poppel de Gooikse Pijl.

Van Poppel wint de Gooikse Pijl – foto: Cor Vos

Een smetje op het seizoen is het uitblijven van korte noteringen in de grote wedstrijden. Alhoewel Aimé De Gendt nog wel knap vierde werd in de Bretagne Classic-Ouest France, lukte het de ploeg niet om goede uitslagen te rijden in wedstrijden als de Ronde van Vlaanderen (15e), Luik-Bastenaken-Luik (24e) en Gent-Wevelgem (20e).

Moet opgemerkt worden dat Circus-Wanty Gobert vorig jaar nog een ProTeam was. In september werd bekend dat de formatie van teammanager Jean-François Bourlart de aandelen van Jim Ochowicz en diens Continuum Sport LCC, het bedrijf achter de CCC-ploeg, overgekocht. Daardoor is Intermarché-Wanty-Gobert in 2021 een WorldTour-team. Er is sprake van een overname en niet van een fusie. De UCI bevestigde in december dat de overname geldig is verklaard.

Aantal overwinningen: 4

Belangrijkste resultaten
flag-es Ronde van Murcia – flag-nr1
flag-es Eerste etappe Ronde van Murcia – flag-nr1
flag-fr Tour du Doubs – flag-nr1
flag-be Gooikse Pijl – flag-nr1
flag-fr Bretagne Classic-Ouest France – 4e


Transfers

Omdat Intermarché-Wanty-Gobert aankomend jaar de sprong omhoog maakt naar de WorldTour, moest het rennersbestand flink worden uitgebreid. Hilaire Van der Schueren en co presenteerden aan het begin van de vorige maand negen nieuwe renners. Aan de andere kant vertrokken er vijf renners.

Xandro Meurisse is de grootste vertrekkende naam bij Circus-Wanty Gobert afgelopen winter. De 28-jarige renner was een van de best presterende renners van de ploeg de afgelopen jaren. Vaak werd Meurisse in verband gebracht met een WorldTour-team, maar uiteindelijk koos de coureur voor het Alpecin-Fenix van Mathieu van der Poel.

Meurisse verlaat de ploeg – foto: Cor Vos

Met Yoann Offredo, Timothy Dupont en Fabien Doubey vertrok er nog meer Wanty-meubilair. Die eerste naam besloot zijn fiets aan de haak te hangen na een lange profcarrière. Dupont en Doubey maakten een overstap naar respectievelijk Bingoal-WB en Total Direct Energie. De laatste vertrekkende: Alfdan De Decker. De Decker kreeg twee jaar de tijd om zich te bewijzen, maar werd te licht bevonden. Hij koerst aankomend seizoen voor het continentale Tarteletto-Isorex.

De negen nieuwkomers vallen vooral op door hun klimcapaciteiten. Het is niet gek dat Intermarché-Wanty-Gobert juist daarop inzet. Aankomend seizoen rijdt het team alle grote rondes. De grootste naam is Louis Meintjes, die al meerdere keren bij de beste tien in de Tour de France eindigde. Na wat mindere jaren bij Dimension Data en NTT hoopt de Zuid-Afrikaan zich bij zijn nieuwe ploeg opnieuw uit te vinden. Met Rein Taaramäe en Jan Hirt haalt het team nog meer groteronde-ervaring in huis, terwijl met de komst van Georg Zimmermann wordt ingespeeld op de toekomst.

De Nederlander Taco van der Hoorn werd op de valreep gehaald voor de klassiekers, terwijl ook Baptiste Planckaert een rol van betekenis kan spelen in de (semi-)klassiekers. De Belg mist echter het voorjaar door aanhoudend blessureleed. Verder pikte Intermarché-Wanty-Gobert met Riccardo Minali en Jonas Koch nog twee rappe mannen op bij Nippo-Delko One Provence en het inmiddels gestopte CCC.

Louis Meintjes gaat voor een klassement – foto: Cor Vos

UIT
flag-be Alfdan De Decker (Tarteletto-Isorex)
flag-fr Fabien Doubey (Total Direct Energie)
flag-be Timothy Dupont (Bingoal-Wallonie Bruxelles)
flag-be Xandro Meurisse (Alpecin-Fenix)
flag-fr Yoann Offredo (stopt)

IN
flag-cz Jan Hirt (CCC Team)
flag-nl Taco van der Hoorn (Jumbo-Visma)
flag-de Jonas Koch (CCC Team)
flag-be Baptiste Planckaert (Bingoal-Wallonie Bruxelles)
flag-it Lorenzo Rota (Vini Zabù-KTM)
flag-ee Rein Taaramäe (Total Direct Energie)
flag-de Georg Zimmermann (CCC Team)
flag-za Louis Meintjes (NTT Pro Cycling)
flag-it Riccardo Minali (Nippo Delko One Provence)


Ambities voor 2021

Nieuwe performance manager Aike Visbeek gaf in een eerder interview met WielerFlits aan dat hij het eerste seizoen van Intermarché-Wanty-Gobert ziet als een overgangsjaar. In 2022 hoopt Visbeek dat de contouren van het jongste WorldTour-team definitief zichtbaar worden. Maar dat betekent niet dat Intermarché-Wanty-Gobert zonder ambities aan het seizoen begint. Een van de belangrijkere doelen is om in een grote ronde een rit te winnen.

Met renners als Georg Zimmermann, Andrea Pasqualon, Rein Taaramäe, Taco van der Hoorn, Louis Meintjes, Danny van Poppel, Jan Bakelants en Jan Hirt is dat idee nog niet eens zo gek bedacht. En wat te denken van Alexander Evans, die in 2019 nog een rit in de Ronde van de Toekomst won? Met Meintjes bij de eerste tien rijden in de Tour of Vuelta behoort ook tot de mogelijkheden, al wil de Zuid-Afrikaan er zelf geen resultaten op plakken.

Dan naar de klassiekers. Zeker in Belgische semiklassiekers als Le Samyn, Dwars door Vlaanderen, Dwars door het Hageland, en ga zo maar door, mag het team zichzelf de nodige druk opleggen. Loïc Vliegen, Aimé De Gendt, Taco van der Hoorn en – mits fit – Baptiste Planckaert behaalden in het verleden al goede uitslagen in deze wedstrijden. Aankomend jaar kan daar nog een schepje bovenop. “In de klassiekers hebben we de afgelopen vijf jaar weinig top-10-klasseringen gehaald. Volgend seizoen willen we dat met De Gendt en Vliegen gaan bewerkstelligen”, klonk Visbeek strijdvaardig.

Van der Hoorn mag het gaan proberen in de klassiekers – foto: Cor Vos

De sprinters van Intermarché-Wanty-Gobert mogen daarnaast overwinningen en de broodnodige UCI-punten sprokkelen. Een belangrijke rol lijkt daarin weggelegd voor Danny van Poppel. “We hebben een duidelijk doel met de sprinttrein van Van Poppel. Hij is nog altijd een renner waar meer uit te halen is. We willen hem in alle rust en met vertrouwen een goed seizoen laten draaien.”

Maar met Andrea Pasqualon, Riccardo Minali en Jonas Koch als rappe mannen kan het team nog veel meer ereplaatsen verzamelen. Die eerste naam mag zelfs voor het eerst in zijn leven aantreden in de Giro d’Italia. Als de aankomst op zijn maat is geschreven, dan kan hij zomaar de eerste etappezege voor Intermarché-Wanty-Gobert in een grote ronde binnenhalen.


Selectie Intermarché-Wanty-Gobert 2021

flag-be Jan Bakelants (14/02/1986)
flag-fr Jeremy Bellicaud (08/06/1998)
flag-be Aimé De Gendt (17/06/1994)
flag-be Jasper De Plus (11/06/1997)
flag-be Ludwig De Winter (31/12/1991)
flag-fr Theo Delacroix (21/02/1999)
flag-be Tom Devriendt (29/10/1991)
flag-no Christian Odd Eiking (28/12/1994)
flag-au Alexander Evans (28/01/1997)
flag-be Quinten Hermans (29/07/1995)
flag-cz Jan Hirt (21/01/1991)
flag-de Jonas Koch (25/06/1993)
flag-nl Wesley Kreder (04/11/1990)
flag-nl Maurits Lammertink (31/08/1990)
flag-za Louis Meintjes (21/02/1992)
flag-it Riccardo Minali (19/04/1995)
flag-it Andrea Pasqualon (02/01/1988)
flag-it Simone Petilli (04/05/1993)
flag-be Baptiste Planckaert (28/09/1989)
flag-it Lorenzo Rota (23/05/1995)
flag-ee Rein Taaramae (24/04/1987)
flag-nl Taco van der Hoorn (04/12/1993)
flag-nl Corné van Kessel (07/08/1991)
flag-be Kévin van Melsen (01/04/1987)
flag-nl Boy van Poppel (18/01/1988)
flag-nl Danny van Poppel (26/07/1993)
flag-be Pieter Vanspeybrouck (10/02/1987)
flag-be Loic Vliegen (20/12/1993)
flag-be Georg Zimmermann (11/10/1997)
Totaal: 29 renners


Lees ookInterview met Aike Visbeek

Dit artikel delen:

16 Reacties

Ab Normaal 1 februari 2021 om 08:09

Wat een ontzettend zwakke ploeg voor WT niveau. Als Meintjes je beste klassement renner is en De Gendt, Vliegen en Planckaert het voor je moeten doen in de klassiekers…
In ieder geval hebben ze niets te verliezen. Iedereen verwacht dat ze laatste worden, dus alles meer is meegenomen.

Romāns Vainšteins 1 februari 2021 om 08:20

Wat is WT anyway? Een bijbetaling voor een keurmerkstempel, that’s it.

Er wordt betaald dus gereden, simpel. En ze zitten misschien onderin maar hebben zat uitgemergelde mannetjes die veel te knetterhard kunnen fietsen, dus?

Ab Normaal 1 februari 2021 om 09:08

Klopt. En met dat keurmerkstempel “koop” je startrecht bij alle grote wedstrijden.
Als je dan dit soort renners aan de start hebt staan…
Het is ook niet dat ze een flinke hoeveelheid jonge talenten hebben. Het zijn gewoon prima renners die bij vrijwel iedere andere ploeg knecht zouden zijn.

Dan vind ik het persoonlijk jammer dat deze ploeg naar de Giro en Vuelta mag, waar ze écht niets te zoeken hebben en dat hierdoor een wildcard minder gegeven mag worden.

Groetjesaandevoetjes 1 februari 2021 om 11:42

Ben het met je eens Ab Normaal, maar ik denk niet dat Intermaché graag was ingestapt met sponsoring als ze geen garantie op de Tour kregen. Met het ‘kopen’ van de WT licentie hebben ze deze zekerheid. Hopelijk voor ze rijdt er elke dag een Intermaché Wanty Gobert renner in de kopgroep.

KimJungPoels 1 februari 2021 om 14:49

Het zuurste is dat je nu gewoon een PCT ploegje hebt dat naar drie grote rondes mag, terwijl ze daar 0,0 de selectie voor hebben.

En daarmee wordt het voor de échte Italiaanse, Franse en Spaanse PCT sponsoren steeds minder interessant om te blijven, want minder kans op een grote ronde.

Het stoppen van CCC had gebruikt moeten worden om weer terug te gaan in het aantal WT ploegen.

hartstikkebedankt 1 februari 2021 om 17:11

Zeer matige selectie inderdaad, jammer dat ze overal aan de start mogen verschijnen.

Deo 2 februari 2021 om 08:28

Beetje raar om al in het eerste jaar een wt waardig team te verwachten. Vrijwel alle renners op WT niveau hadden al een ploeg voor 2021. Waar kun je renners vandaan toveren?

Israel nation is ook klein begonnen maar is langzaamaan ook een WT waardige ploeg geworden. Als er geld is komen de renners vanzelf. Ccc had ook een zwak team op de enkele toppers die beschikbaar waren na.

Panache 2 februari 2021 om 10:50

En Bora, was achterhoede tot Sagan de overstap maakte.
Skil Shimano…

lo squalo dello Stretto 1 februari 2021 om 08:11

Zeer benieuwd. Duidelijk het zwakste team in de WT maar dat maakt het wel interessant om hen van dichtbij te volgen. Hopelijk kunnen ze hier en daar verrassen!

Trouwens: “lukte het de ploeg niet om goede uitslagen te rijden in wedstrijden als de Ronde van Vlaanderen (15e), Luik-Bastenaken-Luik (24e) en Gent-Wevelgem (20e).” – deze resultaten zijn toch niet slecht als ProTeam?

Al Phila 1 februari 2021 om 08:32

Ik laat me graag verrassen door deze ploeg. In kleinere rondes kunnen ze waarschijnlijk ook vooruit. En eerlijk is eerlijk, 2021 zal een overgangsjaar worden. Laten we hopen dat er genoeg wedstrijden zijn waar ze zich kunnen laten zien !

Giekes 1 februari 2021 om 08:52

Jan Hirt zal het verschil moeten maken.
Vliegen top in subtopwedstrijden, maar op het allerhoogste niveau wordt een uitdaging.
Bakelants e.a. voor mooie etappezeges.

Groetjesaandevoetjes 1 februari 2021 om 11:50

Verwacht ook wel een verbetering van Zimmerman in 2021. De CCC mannen moeten het denk ik wel grotendeels doen bij Intermaché Wanty Gobert. Hopen dat Van Poppel nog wat mooie ritten mee pakt. Valt me ook op dat ze super veel nationaliteiten hebben binnen de ploeg, waaronder 4 Italianen.

HoofdIsVrij 1 februari 2021 om 10:11

Mooi dat met deze stap toch weer een zestal Nederlands in de World Tour zitten.

Verder lijken er weinig verwachtingen te zijn en kan het daardoor alleen maar meevallen.

jappe666 1 februari 2021 om 16:30

Benieuwd of Rota nog een stap kan zetten (vreemd trouwens dat die als enige nieuwkomer niet besproken werd). Die was afgelopen seizoen in de Italiaanse semi-klassiekers toch vaak goed voor een plekje tussen pakweg 10 en 25.

Gelei 1 februari 2021 om 17:05

Een Aimé De Gendt moet perfect mee kunnen doen in DDV, BP en zelfs een OHV. Slimme en onderschatte renner vind ik.

Voor de rest staat Hilaire messcherp en dat is het belangrijkste.

koos1 1 februari 2021 om 20:12

Ze hebben een voordeel: niemand verwacht iets van de ploeg in de WT koersen, dus ze kunnen alleen maar verrassen als ze ergens winnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair