Ook Xandro Meurisse wordt ploegmaat van Mathieu van der Poel

Ook Xandro Meurisse wordt ploegmaat van Mathieu van der Poel

© Cor Vos

woensdag 23 september 2020 om 07:00

De handtekeningen ontbreken nog, maar Xandro Meurisse (28) heeft een mondelinge overeenkomst met Alpecin-Fenix, het ProTour-team met Mathieu van der Poel als uithangbord. Meurisse wordt de vierde inkomende transfer voor het ambitieuze team.

Meurisse (Circus-Wanty Gobert) kondigde maanden geleden al aan dat hij een stap hogerop wilde zetten. Liefst naar de WorldTour, vertelde hij er toen bij. Na een aantal verkennende gesprekken bleven NTT en Cofidis over. En omdat het Zuid-Afrikaanse team nog steeds op zoek is naar een nieuwe naamsponsor en voorlopig geen officieel bod kan doen, lag Cofidis in poleposition. Volgens onze bronnen rond het Franse team lag zijn contract al klaar.

Maar… Meurisse bleek nóg meer gecharmeerd door Alpecin-Fenix, het ProTeam rond Mathieu van der Poel. Het voorbije weekend geraakten ook de gesprekken met de broers Roodhooft in een plotse stroomversnelling en de twee partijen kwamen uiteindelijk tot een akkoord. Het contract zal in principe in de loop van deze week getekend zal worden.

De Bondt verlengde vorig jaar al
Naast Jasper Philipsen, Lionel Taminiaux en Edward Planckaert wordt Meurisse de vierde inkomende transfer voor Alpecin-Fenix, dat gestaag verder bouwt aan de toekomst. Van een stap naar de WorldTour is voorlopig nog geen sprake, maar als het team erin slaagt om na de klassiekers Arkéa-Samsic van de leidersplaats in ProTour-ranking te verdringen, krijgt het sowieso overal startrecht.

Ook Dries De Bondt rijdt volgend jaar overigens nog steeds voor Alpecin-Fenix. De nieuwe Belgische kampioen had aanvankelijk een overeenkomst voor twee jaar (2019 – 2020), maar De Bondt bevestigde ons gisteren dat dat contract vorig jaar al werd opengebroken en verlengd tot eind 2021.

Dit artikel delen:

37 Reacties

lander luypaert 23 september 2020 om 07:05

Jammer, Had hem graag in een worldtour ploeg gezien waar hij perfect mee zou kunnen.

Maar mooie transfer van Alpecin!

harryjohan71 23 september 2020 om 08:39

Hier krijgt hij meer kansen dan bij een World Tour team. Alpecin is op dit moment beter dan Cofidis en NTT.

Marco Willems 23 september 2020 om 12:37

De licentie van CCC en wellicht zelfs NTT moeten nog gegeven worden natuurlijk. Alpecin blijft in ieder geval hard aan de weg timmeren. Zou mooi zijn Als ze volgend jaar ook sowieso een grote ronde zouden mogen rijden.

Mystery Rider 23 september 2020 om 07:13

Ja jongens, de Roodhoofdt broers zijn een mooie ploeg aan het opbouwen!

gsmeken 23 september 2020 om 07:14

Gok van Meurisse. Hij gaf na de Tour vorig jaar namelijk aan dat hij die graag nog wil rijden.

Secondant 23 september 2020 om 07:38

Die Tour zal hij wel rijden volgend jaar denk ik. Ik heb even de Europe Tour Ranking opgezocht. Arkea staat daar -zoals in het artikel vermeld- op de 1e plaats (2857 pt). Alpecin staat 2e (2548 pt).

Gezien de klassiekers die nog gaan komen, en hopelijk de vele ereplaatsen van VDP en consorten, zie ik Alpecin eigenlijk met gemak Arkea voorbijgaan. Wel oppassen voor Wanty (3e, 2307 pt) want die hebben ook wel aardige klassiekerrijders.

De achterstand van Alpecin is momenteel 309 punten. Een 3e plaats in de Gran Piemonte levert al 125 punten op. Een 10e plaats in Lombardije levert al 85 punten op. Als VDP net zo’n voorjaar rijdt als vorig jaar, is die voorsprong spoedig als sneeuw voor de zon gesmolten.

harryjohan71 23 september 2020 om 08:40

Bij Alpecin is zijn kans op de Tour het grootst,

Veloburto 23 september 2020 om 11:33

@secondant, misschien een domme vraag, maar is dit een nieuwe regel? Want er is dit jaar geen ProTour ploeg die overal startrecht heeft toch? (Of is dat total direct energie?)

Grobbel 23 september 2020 om 12:13

Gezien de donkere wolken die rond Quintana samen lijken te pakken is er ook een kans dat de grootste puntenpakker van Arkea geen koersen meer zal rijden dit jaar, wat ook vrij belangrijk is hierbij.

Vinyakke 23 september 2020 om 07:41

Lotto geen centen, DQS geen plaats en voor de buitenlandse teams zijn er alternatieven. Denk dat hij niet veel keuze zal gehad hebben, anders had hij zeker naar een WT-ploeg gegaan om grote rondes te kunnen rijden. Nu heb ik wel een vermoeden dat hij die met alpexin ook wel zal mogen rijden. Mogelijk Team GT: VDP, merlier, Philipsen, meurissen, de bondt, sbaragli, vakoc en vervaecke. Het beste PCont team denk ik dan…

john 23 september 2020 om 07:48

Wie zegt me dat ze geen WT team gaan worden ,de renners die er tekenen zullen wel meer weten

jealgu 23 september 2020 om 07:54

Ik heb hier uiteraard geen weet van. Maar, ook al zijn ze zijn dit haar goed bezig, hebben goede versterkingen voor volgend jaar, in de brede zijn ze denk ik nog geen wt. Probeer met de huidige renners plus versterkingen maar is drie grote ronde ploegen te formeren.

Boomie1 23 september 2020 om 08:24

@Jealgu: Dat zullen ze ook niet nog niet gaan hoeven doen. Die worden geen WT.
Dat is budgettair niet realistisch.

Polleke 23 september 2020 om 08:55

Waarom een dure licentie en bijhorende verplichtingen halen als ze op sportieve wijze, én voor een fractie van de bijkomende kosten, straks zelf kunnen kiezen waar ze willen koersen…

harryjohan71 23 september 2020 om 09:09

@jealgu Dit jaar presteert Alpecin beter als menig Worldtour team. Ook in de breedte zijn ze sterk en zeker niet alleen afhankelijk van de punten van Van der Poel.

lander luypaert 23 september 2020 om 09:37

Mwa, in de breedte zijn ze niet sterk. In bergritten zie ik weinig Alpecin renners ver komen. De meeste in de bus.

harryjohan71 23 september 2020 om 09:44

@lander luypaert Ik weet zeker dat Alpecin volgend jaar in de Tour in de bergen meer voorin te zien is als NTT, CCC en Lotto Soudal dit jaar. Ook DQS was in de bergetappes onzichtbaar muv mislukte pogingen van Alaphilippe in de 2e en 3e week.

Burdincurutcheta 23 september 2020 om 10:08

DCQS rijdt natuurlijk wel 3 grote rondes. Hun klimmers (Evenepoel, Knox, Almeida, Cattaneo, Masnada, Serry, Bagioli…) waren er in de Tour niet bij.

harryjohan71 23 september 2020 om 10:38

Volgens mij hadden we het over de zichtbaarheid in de Tour in de bergetappes. Niet over de andere GT’s. Ik ken de selectie van DQS heus wel. Volgend jaar verwacht ik DQS ook niet vooraan in de bergen in de Tour, omdat alle klimmers naar de Giro gaan ter ondersteuning van Evenepoel.

Burdincurutcheta 23 september 2020 om 11:27

Opscheppen over de mogelijke sterkte van Alpecin tov DCQS. Maar dan mogen we de helft van de kern van DCQS niet meerekenen. Alaphillipe rijdt op zijn eentje meer in beeld dan Meurisse, Vervaeke, De Tier en Vakoc samen. En wil VDP volgend seizoen naar de Tour (in combinatie met de OS MTB )?

harryjohan71 23 september 2020 om 11:58

We hebben het over het zichtbaar zijn in de bergen in de tour dit jaar. Niet over de volledige selectie van DQS. Dit maken jullie ervan. Als jullie vinden dat DQS wel in de bergen in beeld was, heb ik waarschijnlijk iets gemist. Het probleem van combineren heeft elke ploeg volgend jaar. Alpecin kan zich volledig richten op de Tour en de overige GT’s laten schieten, indien nodig.

Michelangelo 23 september 2020 om 16:58

Ik heb DQS heel veel in beeld gezien in de bergen. Achteraan in het peloton zat een camera motor, en daar zag je iedere etappe de hele ploeg passeren. Meestal redelijk in het begin van de uitzending.

En voorin had je Alaphillipe. Die reed in beeld, kreeg er onterecht een rood rugnummer voor, maar was geen schim van de Flip van vorig jaar (toen 110%, nu 80%). Die 80% was goed genoeg om even een poefje te geven, om vervolgens te moeten lossen. Des te knapper dat hij toch een rit gepakt heeft en in het geel heeft gefietst.

Alpecin gaat in ieder geval op dit moment geen ploeg op de been kunnen brengen die hoge ogen gaat gooien in de bergetappes. Maar moet dat? Want daar staat tegenover dat ze in de overgangsritten en in de sprints hele goede ijzers in het vuur hebben liggen. Ik denk dat behoorlijk wat WT ploegen jaloers zijn op de line-up die Roodhooft op de been kan brengen voor zulke ritten.

Chris Van Uden 23 september 2020 om 08:34

Goeie om erbij te hebben hoor!

Chasse_patate 23 september 2020 om 08:41

Alpecin is goed aan de weg aan het timmeren.

Rawolf 23 september 2020 om 09:10

Alpecin heeft nu eigenlijk al een selectie die amper onderdoet voor NTT en Cofidis met de recente aanwinsten.

Ik hoop dat ze ervoor kiezen de WT licentie van CCC over te nemen.

Chris Van Uden 23 september 2020 om 09:25

Volgens mij hadden ze die al aangeboden gekregen, maar aangegeven dat ze geen interesse hadden.

Chasse_patate 23 september 2020 om 10:22

Doen ze niet, is aangeboden. Maar ze hebben ervoor bedankt.

Allardje 23 september 2020 om 09:27

edit wf: bedankt, aangepast

HoofdIsVrij 23 september 2020 om 09:56

Daarom reed hij natuurlijk gisteren het gat niet dicht op de Bondt!

harryjohan71 23 september 2020 om 10:02

Dat was toch niet aan hem.

Frank V 23 september 2020 om 11:16

Meurisse en Philipsen zijn worldtour waardig. Taminiaux en Planckaert (nog) niet.

zietemgaan 23 september 2020 om 11:53

idd toch beter Alpecin dan “het grote zwarte gat waarin talent verzuipt” genaamd cofidis, of de ongeordende wanboel genaamd NTT …

Koersmaniak 23 september 2020 om 14:06

Als eerste eindigen op die ranking krijgen ze startrecht in de WT-wedstrijden, ze kunnen zoals Total ervoor kiezen om bepaalde koersen niet te rijden wegens niet voldoende renners/niet interessant, zonder de verplichting hebben om te starten.

Arie den Blanken 23 september 2020 om 21:24

Wat een boel scheelt in de kosten.

Baik-Baik 23 september 2020 om 16:31

Neemt Xandro dan ook zijn UCI punten mee naar Alpecin? Of is dat ‘punten kopen’ niet meer een ding?

jealgu 23 september 2020 om 21:36

Nee, dat is niet meer

Headlines

Materiaalzone

Populair