Aike Visbeek: “Komend jaar is een overgangsjaar voor Intermarché-Wanty-Gobert”

Aike Visbeek: “Komend jaar is een overgangsjaar voor Intermarché-Wanty-Gobert”

foto: Petros Gkotsis

donderdag 31 december 2020 om 19:00
Interview

Aike Visbeek (44) is terug in de WorldTour. Na een jaar als sportief leider van de continentale opleidingsploeg SEG Racing Academy keert hij terug op het hoogste niveau, als Performance Manager van de nieuwe WorldTour-ploeg Intermarché-Wanty-Gobert.

Wanneer kwam deze nieuwe uitdaging bij Intermarché-Wanty-Gobert op je pad?
“Laat ik vooropstellen dat het mijn intentie was om minstens twee jaar Acedemy Director bij SEG Racing Academy te blijven. Dat was ook heel de zomer mijn plan. Totdat eind augustus meerdere ploegen bij mij aanklopten, waaronder enkele WorldTour-teams, met een aanbieding voor een rol als performance manager. Toen die gesprekken liepen, meldde ook Circus-Wanty Gobert zich.”

“Ze lieten meteen weten de stap naar de WorldTour te willen maken. Dat wilden ze met een performance manager doen. Een nieuw iemand, die met een frisse blik de organisatie kan helpen deze stap te zetten.”

Hoe zijn ze bij jou terechtgekomen?
“Ze wisten dat ik in 2013 bij Argos-Shimano de overgang heb meegemaakt van ProContinentaal- naar WorldTour-niveau. Dat was een belangrijke reden om mij te spreken. Ik heb een aantal calls gehad met het teammanagement, met ploegleider Hilaire Van der Schueren en met hoofdtrainer Frederik Veuchelen. Ik kreeg daar een heel goed gevoel bij.”

Visbeek (links) voor de Ster van Zwolle met mechanieker Tessel Sprengers – foto: Bert Treep

Meerdere WorldTour-ploegen wilden graag met je samenwerken. Wat gaf de doorslag om voor Intermarché-Wanty-Gobert te kiezen?
“Een van combinatie van factoren. De belangrijkste factor is dat we een aantal zaken opnieuw gaan inrichten. Voor mij is er een groter speelveld dat ik zelf mag invullen. Ze willen het meer planmatig en wetenschappelijk aanpakken.”

“Andere belangrijke factoren zijn het grote vertrouwen dat direct in mij is uitgesproken. En het feit dat er een stabiele basis ligt met een aantal grote sponsors, maar ook een goede businessclub die de ploeg steunt.”

“En ik loop inmiddels lang genoeg in de wielersport mee om te weten dat een functie als performance manager niet altijd leuker of mooier is bij een rijkere of grotere ploeg. Maar laten we niet vergeten dat deze ploeg wel al drie jaar achter elkaar de Europe Tour heeft gewonnen, met bescheiden middelen, en daarmee ook deelname aan de Tour de France. Ook dat sprak mij aan toen ik me in de ploeg ben gaan verdiepen.”

“Als je zeven jaar ploegleider bent geweest en je wordt Academy Director bij een continentale opleidingsploeg, dan is dit misschien wel een logische volgende stap. Als performance manager die vanuit een underdogrol de WorldTour betreedt, om van daaruit verder te groeien.”

Was dit ook het plan na je vertrek bij Team Sunweb? Terug naar neutraal terrein om van daaruit weer terug te keren in de WorldTour?
“Eigenlijk wel. Toen ik weg ging bij Team Sunweb (september 2019, red.) waren er nog wat mogelijkheden om in de WorldTour te blijven. Maar ik heb heel bewust gekozen voor de functie van Academy Director bij SEG Racing Academy, omdat ik meer verantwoordelijkheden wilde hebben. Niet alleen over het sportieve aspect, maar ik wilde ook mijn organisatorische en managementkwaliteiten verder uitbouwen. Bij SEG kon ik echt mijn ei kwijt.”

Welke grote les uit de overgang van Argos-Shimano naar de WorldTour neem je mee naar Wanty?
“Er zijn best wat zaken waar we bij Argos-Shimano tegenaan liepen. (lacht) De belangrijkste les is genoeg renners in de selectie hebben. Bij Argos-Shimano hadden we te weinig renners. Dat heeft ons toen behoorlijk achtervolgd bij het maken van opstellingen. In sommige wedstrijden stonden we soms met te weinig renners aan de start.”

“Bij Wanty zijn ze zich daar goed van bewust. In deze situatie is het beter twee renners te halen dan één heel goede. Een ander belangrijk punt is dat je niet altijd de meest commercieel interessante keuze moet maken. Bijvoorbeeld op het gebied van sportvoeding. Er zijn wellicht merken die meer betalen, maar het is ook belangrijk om een keuze te maken in kwaliteit en daar in te durven investeren.”

“Wij gaan bijvoorbeeld met meer hoogwaardige sportvoeding werken. Dat was nog een ondergeschoven kindje bij deze ploeg. Niet dat ze het heel slecht deden, maar er zijn de afgelopen twee, drie jaar grote ontwikkelingen op dit gebied.”

“Wat je ziet is dat de afgelopen drie jaar een best groot verschil is ontstaan tussen ploegen, op het gebied van kennis en begeleiding. Met deze ploeg willen we een inhaalbeweging maken. Dat maakt ons ook een stuk interessanter voor renners. Bij ons heb je niet een zestal sterren die in veel koersen een rol als kopman op zich nemen.”

Bij Team Sunweb was Visbeek verantwoordelijk voor de grote rondes

De functie van performance manager bestond nog niet bij Intermarché-Wanty-Gobert. Hoe ziet jouw rol eruit?
“Ik ben eindverantwoordelijk voor het performanceplan; de opstellingen, de strategie, waar we willen scoren… Een schakel tussen trainers, ploegleiders en het management, waarbij ik dus veel samenwerk met de ervaren Hilaire Van der Schueren als hoofdploegleider en Frederik Veuchelen als hoofdtrainer.”

“Je hebt de ploegleiders die hun ideeën hebben over hoe je in een wedstrijd kunt scoren, je hebt de trainers die verantwoordelijk zijn voor de voorbereidingen. Het is aan mij om dat in kaart te brengen, zodat er planmatig naar een doel toegewerkt kan worden.”

“Om een voorbeeld te geven: bij deze ploeg zijn augustus en september de maanden waarin altijd goed gepresteerd wordt. In die periode zijn veel koersen die goed bij onze renners passen, veel klassiekers en semi-klassiekers. Maar ook wedstrijden die in de achtertuin van een aantal sponsors worden verreden, zoals Binche-Chimay-Binche en de GP Wallonie.”

“Voor ons is het dus heel belangrijk dat we goed door de eerste helft van het seizoen komen, zodat we in die maanden kunnen presteren. Om dat te realiseren was volgens teammanager Jean-François Bourlart iemand nodig die dat met een helikopterview kan bekijken, iemand die het trainersgedeelte en ploegleidersgedeelte kan managen.”

“Wat er ook bij hoort, is het aantrekken van nieuwe renners en de scouting van talenten, zodat we niet alleen toppers hoeven te halen bij andere ploegen. We hebben geen groot budget, maar we kunnen wel iets bieden wat grote ploegen niet kunnen bieden aan talenten. Bij ons krijg je eerder de vrijheid om in finales voor eigen kansen te rijden.”

Vrees je niet voor een rol als doorgeefluik? Toppers uit eigen kweek die, zodra ze op topniveau presteren, worden weggekaapt door de grote en rijke teams?
“Ik weet niet of dat zo gaat zijn… We hebben met Intermarché een grote sponsor erbij. Maar het kan natuurlijk altijd, dat zie je bij Team Sunweb ook. Veel renners die vanuit Sunweb doorstromen naar grotere ploegen, dat risico heb je altijd.”

“De budgetsituatie bepaalt hoe lang een renner bij je wil blijven, maar je ziet bij deze ploeg geen heel hoog verloop van renners. Er zijn heel wat renners die al meerdere jaren bij onze ploeg rijden. Dat zie je ook bij Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step. Daar wordt nog steeds gepresteerd, maar heerst er ook een familiaire sfeer. Onze ploeg is daar ook een goed voorbeeld van.”

foto: Cor Vos

Wat zijn de grote doelen in 2021?
“Eén belangrijk doel is een rit winnen in een grote ronde, daar zetten we op in. In de klassiekers hebben we de afgelopen vijf jaar weinig top-10 klasseringen gehaald. Volgend seizoen willen we dat met Aimé De Gendt en Loïc Vliegen gaan bewerkstelligen.”

“We hebben ook een duidelijk doel met de sprinttrein van Danny van Poppel. Hij is nog altijd een renner waar meer uit te halen is. En we willen hem in alle rust en met vertrouwen een goed seizoen laten draaien. En hopelijk met de sprinttrein een paar mooie resultaten neerzetten.”

Hoeveel jaar denk jij nodig te hebben om deze ploeg helemaal op en top te laten functioneren?
“Aankomend jaar zie ik echt als een overgangsjaar. Het zal niet makkelijk zijn. Ik hoop dat het tweede jaar in de WorldTour een jaar wordt waarin je de contouren kan zien van een ploeg waar aan de ene kant een instroom is van een aantal toptalenten, en aan de andere kant met een goede topsportmentaliteit en met goed materiaal de juiste voorwaarden worden gecreëerd om renners te verbeteren.”

“Niet meer een 34-jarige topper bij een andere ploeg weghalen, maar juist jongere renners, die nog vóór hun doorbraak zitten, de volgende stap laten zetten. Daar zijn we nu heel hard voor aan het werk.”

Mik je dan ook op een specifieke positie op de WorldTour-ranking of is dat voorlopig totaal niet interessant?
“Daar heb ik nog niet naar gekeken. Het blijft een feit dat je voor de WorldTour ook punten moet halen. Er moet dus een slim plan neergelegd worden en daar ben ik eindverantwoordelijk voor.”

“Het is natuurlijk verleidelijk om alle ballen op bijvoorbeeld WorldTour-rittenkoersen als de Ronde van Catalonië of de Ronde van het Baskenland te mikken, maar misschien moeten we wel op andere wedstrijden focussen.”

“Een goed voorbeeld: stel we willen per se Strade Bianche winnen. Dat is best wel lastig met de rennersgroep die wij hebben. In bijvoorbeeld de Trofeo Laigueglia hebben we een betere kans. Voor een renner als Maurits Lammertink is Laigueglia een mooi doel. Daar voelen we ons zeker niet te groot voor, om in dit soort wedstrijden een goed resultaat na te jagen.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Vinyakke 31 december 2020 om 09:12

Ok, 6 kopmannen hoeft misschien niet maar eentje zou wel leuk zijn toch? Van een WT-ploeg mag je toch meer verwachten dan winst in laiguelia, een tiende plaats in Lombardije en de hoofdvogel in rit 12 van de vuelta!?

lander luypaert 31 december 2020 om 16:44

Ja klopt, maar dit team heeft wel op het laatste moment nog een paar overgbleven renners kunnen aantrekken… dus qua team volgend jaar een zeer verstandelijke doelstelling.

SnellePelle 31 december 2020 om 17:12

Per koers een kopman aanwijzen is modern ploegmanagement. Aike heeft goed opgelet bij Sunweb.

Fans en ploegen die hunkeren naar absolute kopmannen komen uit een stenen tijdperk.

FDJ 31 december 2020 om 09:23

Ik ben vooral benieuwd of het hem lukt om zijn op plannen ook ten uitvoer te brengen. Heb in meerdere boeken gelezen dat Hilaire structureel blijft hangen in oude coachtechnieken en tactisch ook niet de sterkste blijkt.

Deze Visbeek lijkt me een complete tegenpool van Hilaire. Kan interessant worden.

Polleke 31 december 2020 om 09:42

Sterk.. de ‘performance manager’ (teil-tje, snel) die stelt dat je beter af bent met 2 slechte renners dan één goeie… doelstelling lijkt me duidelijk…we trekken de lijn Hilaire door en starten in zoveel mogelijk koersen, het aloude verdienmodel van deze ploeg…

Verweggistan 31 december 2020 om 09:51

Hij bedoelt dat je er in de eerste plaats voor moet zorgen dat je genoeg renners hebt om de selecties te vullen. Als je met minder renners start krijg je een boete, moet je een wedstrijd afzeggen wegen te kort renners krijg je een flinke boete. Je kunt je budget maar één keer uitgeven en zij kiezen voor liever 29 renners met dat geld en de selecties vol dan een paar duurdere renners en uiteindelijk wedstrijden moeten afzeggen/met te weinig renners starten.
Sunweb ging een tijdje voor 23/24 renners in de WT, dat was veel te weinig.

Thijs E 31 december 2020 om 09:52

Volgens mij staat er niet twee “slechte”, dat maak jij ervan om je punt makkelijk te kunnen maken. Volgens mij zegt hij dat je in de WT je basis op orde moet hebben, ook qua aantal renners.

Olly 31 december 2020 om 10:54

@ Thijs E
+1 hij zegt nergens slechte renners.

Polleke 31 december 2020 om 12:18

Je kan er ook voor kiezen om niet in te gaan op de 5000 euro startgeld voor de GP Slagerij Verbeken…ga die strijd maar aan met Hilaire…

Pedalo 31 december 2020 om 10:16

Heb niet het idee dat de ploeg er beter van gaat worden. Ze hebben niet de renners die voor overwinningen kunnen rijden. Wel toevalstreffers, rit grote ronde of ergens top 10 in een monument. Maar bv. Meintjes past in mijn ogen er absoluut niet bij. Hilaire zijn visie van veel en mss wel nutteloos aanvallen lijkt mij veel beter te passen, of het sprinten met drie man in een massasprint van een grote ronde om voor het ploegenklassement te gaan. Snap ook nog steeds niet dat er niet meer renners van die ploeg gaan veldrijden. Mogelijkheden zijn er toch wel, en is goed voor de conditie en exposure van de ploeg. Ben bang dat het een Cofidis gaat worden. Rijden voor plek 15 in een grote ronde of zo.

Koersmaniak 31 december 2020 om 11:05

Deze performance manager spreekt verschillende malen over 'talenten', maar ondanks dat hij manager was bij een van de beste opleidingsploegen, zie ik dat hij weinig talenten heeft aangetrokken bij Wanty

Westfalen 31 december 2020 om 11:57

Zolang is Visbeek nog niet in dienst. Hij moet ook de kans krijgen. Kan me voorstellen dat hij eerst de basis op orde wil hebben. Punten scoren, zodat Wanty een vast waarde blijft in de WT.

plattenband 31 december 2020 om 12:32

De ideale ploeg is moeilijk op te richten of samen te brengen denk ik.

Ofwel wordt er begonnen met een bestaande kleinere ploeg waar de ‘mindere’ renners plots op hoger niveau moeten presteren aangevuld met vaak enkele mindere goden uit andere, grotere ploegen of misschien toch met 1 deftige kopman. Vaak ontbreekt dan in de eerste jaren de juiste samenhang en sfeer om er direct een betere ploeg van te maken.

Ofwel beginnen ze van 0 met nieuwe sponsors maar moet er gewacht worden tot de ideale mix van renners vrij is en potentieel kan aangetrokken worden. Want ze zijn dan nog niet zeker dat de renner die zij als ideaal aanzien ook voor hen wil rijden.

Een topploeg heeft tijd en opbouw nodig en dan zit je in het wielrennen vaak met het probleem van sponsors die slechts enkele jaren mee willen. Daarmee kan je geen deftige structuur opbouwen. Uitzonderingen zijn er dan gelukkig ook, bv Lotto, QuickStep, FDJ, Cofidis,… En dan is er ook nog zoiets als het beschikbare budget…

Hopelijk voor Intermarché is er voldoende ambitie om het over meerdere jaren te bekijken en voldoende geduld om pas over enkele jaren met degelijke resultaten te kunnen uitpakken. Met de huidige ploeg zal het alleszins komend jaar nog geen vetpot zijn.

vanSpringel 31 december 2020 om 12:41

Die Visbeek kan voor de ploeg net de visvlieg zijn die in de beek de forel gaat vangen.

Murcia 31 december 2020 om 14:10

De strategie is natuurlijk dezelfde als onder Hilaire, veel in de aanval en puntjes scoren door te proberen zo veel mogelijk top 12, top 20 noteringen te halen. Het echte groeien kan alleen gebeuren als het budget omhoog gaat en daar heb ik volstrekt geen zicht op.
Loic en Aime zijn aardige renners maar voor hen worden die top 10 noteringen al lastig zat en van Poppel is twijfelachtig als sprinter in mijn ogen.

Fast Freddy 31 december 2020 om 14:30

Op zich een duidelijk verhaal. Waarom deze ploeg WT wil worden begrijp ik dan weer niet. Wat is het voordeel boven PC met startrechten??

Michelangelo 31 december 2020 om 14:36

Dit is een ploeg die het niet moet hebben van een gecontroleerd en voorspelbaar koersverloop. Want dan komen ze op alle vlakken te kort (te weinig snelheid in een massasprint, te weinig punch heuvelop, en te weinig klimvermogen in de bergen).

Ik denk dus dat ze naast een performance manager vooral een aanvallende mindset nodig hebben. En genoeg ploegen die mee willen zijn in de “kansloze vlucht van de dag”.

In die zin denk ik wel dat er een aantal andere ploegen mee fietsen die ook dat belang hebben. Ik hoop dat die elkaar het komende jaar vaak gaan vinden…

Huubi 31 december 2020 om 19:36

Nou, beter dan met Hilaire zal het sowieso gaan.

kkv81 1 januari 2021 om 09:16

Het zal mij niks verbazen als van der Schueren er na dit seizoen mee stopt. Dan is hij 73 en sluit af met het brengen van zijn ploeg naar de WT. Mooi moment om het stokje over te dragen.

Headlines

Materiaalzone

Populair