Rapportcijfers 2022: AG2R Citroën – Hoogmoed kwam voor de (diepe) val

Rapportcijfers 2022: AG2R Citroën – Hoogmoed kwam voor de (diepe) val

AG2R in 2022, blij met een dode mus - foto: Cor Vos

dinsdag 29 november 2022 om 19:30

Nu het wielerseizoen 2022 erop zit, kunnen we de balans opmaken. In de rubriek Rapportcijfers legt WielerFlits alle achttien WorldTour-teams en vier ProTeams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. De community mag daar vervolgens een cijfer aan geven. De volgende ploeg die onder het vergrootglas ligt, is AG2R Citroën.

Doelen 2022

Teammanager Vincent Lavenu was voor het seizoen 2022 duidelijk over de ambitie van AG2R Citroën. Hij zette hoog in, maar na het goede jaar in 2021 mocht dat ook wel. De Fransen wilden graag een monument winnen en Lavenu zag daarin vooral een rol weggelegd voor Benoît Cosnefroy, maar vertrouwde ook op Greg Van Avermaet en Bob Jungels. AG2R Citroën wilde het beter doen dan in 2021, toen ze in iedere grote ronde een rit wonnen en Ben O’Connor vierde werd in de Tour de France. Daarnaast mikte Lavenu op een zevende of zesde plaats op de UCI Team Ranking en wilde hij meer winnen. In de Giro d’Italia zouden jonge klimmers een kans krijgen, terwijl O’Connor de Tour en Vuelta a España zou dubbelen.


Klassiekers

De klassiekercampagne voor AG2R Citroën begon hoopgevend. In Omloop Het Nieuwsblad speelden Greg Van Avermaet en Oliver Naesen het zo, dat ze na het sterkste duo Wout van Aert-Christophe Laporte de dichtste ereplaatsen grepen. De Belgen werden derde en vierde. Maar daar zou het wel bij blijven tot de Amstel Gold Race. Daarin leek het erop dat Benoît Cosnefroy zijn grote voorjaarsklassieker beethad, maar de fotofinish wees uit dat Michał Kwiatkowski zijn wiel toch eerder over de meet had geduwd. Die monumentale zege kwam er daarvoor en daarna niet van. Sterker nog: AG2R Citroën bleef er ver bij weg. Een veertiende plek van Clément Berthet in de Ronde van Lombardije was de beste poging.

Greg Van Avermaet kende andermaal een moeilijk voorjaar – foto: Yves Perret/www.ypmedias.com

Belangrijkste resultaten
flag-nl Amstel Gold Race – flag-nr2 (Benoît Cosnefroy)
flag-be Omloop Het Nieuwsblad – flag-nr3 & 4(Greg Van Avermaet, Oliver Naesen)
flag-be Waalse Pijl – 13(Benoît Cosnefroy)
flag-it Ronde van Lombardije – 14(Clément Berthet)
flag-be Ronde van Vlaanderen – 15(Greg Van Avermaet)


Grote rondes

In de Giro d’Italia kregen de jonge klimmers binnen AG2R Citroën kansen om zichzelf te ontplooien. Zij zakten echter collectief door het ijs. Felix Gall, Nicolas Prodhomme en vooral Jaakko Hänninen bleken nog veel te licht om zichzelf te onderscheiden. Uiteindelijk werd oudgediende Mikaël Cherel de beste renner van de Franse equipe op een onzichtbare 23ste plek in het eindklassement. Ook in de ritten kwamen ze er niet aan te pas. Andrea Vendrame noteerde in de negentiende etappe de enige top 5-notering in de Italiaanse ronde. Hij werd vijfde; AG2R Citroën reed wel met het volledige achttal de Ronde van Italië uit.

Na de succesvolle Tour de France van 2021, keek de ploeg reikhalzend uit naar de editie van dit jaar. Maar dat liep uit op een groot drama. Ben O’Connor ging met veel vertrouwen van start en werd zelfs vooraf beschouwd als een podiumkandidaat. Maar een val in Denemarken, materiaalpech in de kasseienrit en een tweede valpartij in de achtste etappe wierpen hem ver terug. Een opgave volgde. Bob Jungels zorgde echter voor meer geluk. De Luxemburger kwam dit jaar terug van langdurig blessureleed en luisterde dat op met een ritzege op Châtel les portes du Soleil. Jungels was op plek elf de beste AG2R-man in de Tour.

Jungels was de beste in rit negen van de Tour – foto: Cor Vos

Omdat de Tour en Giro misschien niet gebracht hadden wat Lavenu gehoopt had, trok de Franse ploeg ook met een sterke ploeg naar de Vuelta a España. Maar ook daar lieten de resultaten te wensen over. In de Giro en de Tour werd in beide gevallen slechts één keer een top-5 genoteerd. In de Vuelta was dat zelfs geen enkele. Van een erg rooskleurige Spaanse expeditie kunnen we dus niet spreken. In de slotweek steeg kopman Ben O’Connor wel naar de achtste plek in het eindklassement, maar dat was nu niet per se in de lijn der verwachting als je de Australiër de rest van het seizoen – voor de Tour, althans – bezig had gezien.

Belangrijkste resultaten
flag-it Giro d’Italia – 23(Mikaël Cherel)
flag-fr Tour de France – 11+ ritzege (Bob Jungels)
flag-es Vuelta a España – 8(Ben O’Connor)


Overige wedstrijden

In de overige wedstrijden werd het pijnlijk duidelijk dat de topresultaten van de ploeg behaald werden door slechts twee renners. Klassementsrenner Ben O’Connor zette wel de stijgende lijn voort. Hij werd achtereenvolgend zesde in de Ronde van Catalonië – waar hij in de eerste bergrit de sterkste was – en vijfde in de Ronde van Romandië. Hij was ook de best of the rest in het Critérium du Dauphiné, waar hij derde werd achter Primož Roglič en Jonas Vingegaard. Geoffrey Bouchard (achtste in de UAE Tour), Aurélien Paret-Peintre (tiende in Parijs-Nice) en Bob Jungels (zesde in de Ronde van Zwitserland) noteerden ook top-10’s.

In de eendagsklassiekers kwam AG2R Citroën een stuk beter voor de dag. In verreweg het merendeel van de 1.-koersen behaalden de Fransen een top-10 notering. Dat was vooral te danken aan Benoît Cosnefroy, met als hoogtepunten de zege in de GP de Québec en een tweede plaats in de Brabantse Pijl. Oliver Naesen werd zo ook zevende in de Bretagne Classic. Marc Sarreau (Cholet-Pays de la Loire) en O’Connor (Tour du Jura) wisten er ook een te winnen. Sarreau was ook de zegekoning van de ploeg. Samen met de eerste drie ritten in de Tour Poitou-Charentes won hij vier keer. Ook Geoffrey Bouchard (eerste etappe in Tour of the Alps) en Bastien Tronchon (derde etappe Vuelta a Burgos) waren zegezeker in 2022.

Cosnefroy was de sterkste in de GP de Quebec – foto: Cor Vos

Al bij al moet teambaas Vincent Lavenu vaststellen dat zijn ploeg een waardeloos seizoen heeft gereden. Een typisch gevalletje ‘hoogmoed komt voor de val’. Uiteraard was het bij tijd en wijle niet slecht. Maar er werd ingezet op een monumentale zege, meer overwinningen dan in 2021 en een zesde of zevende plek op de UCI Team Ranking. Die drie doelstellingen zijn allemaal faliekant mislukt. Een veertiende plek in de Ronde van Lombardije was het grootste wapenfeit in de monumenten, er werd een zege minder behaald dan een jaar eerder – ook de kwaliteit daarvan was minder – en AG2R Citroën werd op de ploegranking van de UCI slechts vijftiende. Een jaar daarvoor eindigden ze nog op een achtste plaats.

Belangrijkste resultaten
flag-ca GP de Québec – flag-nr1 (Benoît Cosnefroy)
flag-be Brabantse Pijl – flag-nr2 (Benoît Cosnefroy)
flag-fr Critérium du Dauphiné – flag-nr3 (Ben O’Connor)
flag-ch Ronde van Romandië – 5 (Ben O’Connor)
flag-es Volta a Catalunya – 6 + ritzege (Ben O’Connor)


Eindcijfer

Aan het eind van alle rapporten telt WielerFlits de resultaten van de drie onderdelen bij elkaar op en presenteert dan de gemiddelde cijfers per ploeg in een apart artikel.

Ben O’Connor zegevierde in maart in Catalonië – foto: Cor Vos


In de rubriek Rapportcijfers geven jullie alle achttien WorldTour-ploegen, de ProTeams Alpecin-Deceuninck, Arkéa Samsic, TotalEnergies en Uno-X rapportcijfers op basis van hun seizoen. We werken de UCI Team Ranking van 2022 van beneden naar boven af. Jullie kunnen de teams beoordelen met drie cijfers, te geven op de onderdelen klassiekers, grote rondes en overige koersen.

Onder de klassiekers verstaan we de volgende grote koersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden.


Dit artikel delen:

12 Reacties

Groetjesaandevoetjes 29 november 2022 om 09:02

Cosnefroy zorgt ervoor dat ze nog net een voldoende halen denk ik. Ploeg moet echt gaan doorselecteren denk ik (lees: Van Avermaet en Naesen eruit).

1
Mooie Sjors 29 november 2022 om 09:43

Contract van beide mannen loopt af eind 2023. Misschien kan dat tot een heropleving leiden van hun prestaties? ;) Bij Naesen dan, want Greg zal misschien wel stoppen.

0
Dahu 29 november 2022 om 08:08

De gevestigde orde heeft het niet waargemaakt. Van Avermaet en Naesen ondermaats, Cosnefroy viel mee, Jungels misschien begonnen aan een opleving. De jonkies zullen moeten doorbreken volgend jaar met Paret-Peintre, Gordon, Dewulf en Gall. Opvallend dat ze Champoussin hebben laten gaan

0
Wheely 29 november 2022 om 09:16

Alweer een 6+

Ook maar 11 overwinningen behaald, dat vind ik weinig voor een ploeg als dit. Lichtpuntje is de terugkeer van Jungels aan het front, ook zijn 6e plek in Zwitserland mag nog wel even vermeld worden. Cosnefrahw is uiteraard de grote ster van de ploeg geworden maar eigenlijk moet die jongen nu niet al het gewicht van deze ploeg gaan dragen, dat komt zijn koersgedrag vast niet ten goede.

0
Mooie Sjors 29 november 2022 om 09:29
Quote:
…voor een ploeg als dit.

Volgens bepaalde bronnen zou dit inderdaad 1 van de teams zijn met de grootste budgetten. Daar staat wel weinig tegenover. Je vraagt je ook enigszins af naar welke renners al dat geld dan precies gaat. :) Zo veel kleppers hebben ze nu ook niet aan boord.

0
jooprioolpijp 29 november 2022 om 09:46

Grauwe middenmoot, zo rond de 5. Mijn indruk bij deze ploeg is dat op zich prima talenten nooit echt doorbreken maar na een paar hoopgevende resultaten blijven hangen. Het ludieke duo van Avermaet & Naesen is degelijk maer niet top, ook de opleving van Jungels is verheugend maar niet iets waar je een ploeg op bouwt. Tijd voor de bezem.

0
Mooie Sjors 29 november 2022 om 09:47

Bobje verkast volgend seizoen overigens naar Bora.

0
Romāns Vainšteins 29 november 2022 om 10:24

Gevoelswaardig een 5,9.

0
zietemgaan 29 november 2022 om 11:53

Misschien samen met Total Energies bekijken: die laatste ploeg heeft met één van de grootste brandstofmerken van Europa een absolute topsponsor, genre Ineos qua bedrijfsgrootte en draagkracht. Citroën is met zijn groep één van de grote merken van deze aardbol. En geen één van beide ploegen slaagt er in een performante structuur op te zetten. 1: de renners: ze geven wellicht té veel uit aan oudere glories die het niet meer waarmaken (Sagan en Van Avermaet, cf ook John Degenkolb bij DSM). Dan geven ze wellicht ook nog eens heel veel geld aan would-be tour winnaars die dat nooit zullen waarmaken.
Maar naast de renners denk ik dat hun ploegstructuur, ondersteuning, management gewoon ondermaats is, in beide ploegen! Ze lopen duidelijk achter op de Noordzee ploegen (Ineos, Jumbo, QS, Bora) qua structuur en ondersteuning. het zegt toch alles als Bob Jungels, die me enorm positief verraste in de Tour, metéén weer weg is naar … Bora!
Dus veel geld, slecht management en veel energieverlies daar …

0
Shinzawai 29 november 2022 om 12:38

Ik vind het oordeel t.o.v. AG2R iets te hard. Natuurlijk had de ploeg zeker geen topseizoen, maar de resultaten van mannen als O’Connor en Cosnefroy zijn zeker niet slecht en Jungels is ook weer terug op niveau. Jammer dat die laatste vertrekt. Daar staat dan wel weer tegenover dat het Vlaamse voorjaar slecht was, de Giro mogelijk nog slechter en mannen als Dewulf, Paret-Peintre en Champoussin behoorlijk zijn blijven hangen. Er zijn ook geen nieuwe aanwinsten gehaald die het verschil kunnen maken, dus ik voorspel voor 2023 meer matigheid van deze ploeg, die volledig afhankelijk is van O’Connor en Cosnefroy, met af en toe misschien een uitschieter van een andere renner.

0
4 Jours de Dunkerque 29 november 2022 om 09:08

De conclusie van de redactie is de juiste denk ik: dit was een waardeloos seizoen voor AG2R, de ploeg is op alle fronten gewogen en te licht bevonden. En als je met zoveel een ambitie het seizoen bent ingegaan kun je wel zeggen dat ze keihard op hun gezicht gegaan zijn.

De cijfers:

Klassiekers: 4.5 – ze waren vrijwel onzichtbaar, daar veranderen 2 podiumplekken in niet-monumenten niets aan. Mannen als Naesen en Van Avermaet gaan in de koersen waarvoor zij toch zijn aangenomen de grote prijzen niet (meer) binnenslepen.

Grote rondes: 4.5 – zoveel ambitie en eigenlijk zijn ze in alle grote rondes door het ijs gegaan. De ritzege in de Tour verandert daar niet zo veel aan, maar zal allicht als een pleister op de wond worden ervaren binnen de ploeg

Overig: 6 – een hele kleine voldoende omdat er toch wel een paar leuke resultaten zijn gehaald in de WT en de voor Franse ploegen belangrijke coupe de France gehaald zijn. Maar het is verontrustend voor de ploeg dat de resultaten maar van een handje vol renners komen, over de hele linie is de ploeg zwak.

-2
Marcel de Gendt 29 november 2022 om 09:42

Weinig aan toe te voegen… Gewoon een teleurstellend seizoen van best een redelijke ploeg op papier. Maar helaas fiets je niet op papier maar op asfalt.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone