Rapportcijfers 2022: Quick-Step-Alpha Vinyl – Remco Evenepoel klasse apart

Rapportcijfers 2022: Quick-Step-Alpha Vinyl – Remco Evenepoel klasse apart

foto: Cor Vos

donderdag 8 december 2022 om 18:30

Nu het wielerseizoen 2022 erop zit, kunnen we de balans opmaken. In de rubriek Rapportcijfers legt WielerFlits alle achttien WorldTour-teams en vier ProTeams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. De community mag daar vervolgens een cijfer aan geven. Vandaag behandelen we Quick-Step-Alpha Vinyl. <!-- Castelli -->

Doelen 2022

Al jaren zijn de voorjaarsklassiekers dé afspraak voor de ploeg van teammanager Patrick Lefevere. Voor 2022 was het niet anders. Als collectief moesten ze scoren in de Vlaamse klassiekers en met wereldkampioen Julian Alaphilppe en Remco Evenepoel waren de ambities voor de Ardennenklassiekers eveneens hoog. In de Giro d’Italia en Tour de France richtte The Wolfpack zich op ritzeges. Met Evenepoel zouden ze dan in de Vuelta a España proberen om voor de eindzege te gaan.


Klassiekers

Hoewel Quick-Step in een adem gepaard gaat met het voorjaar, kunnen we daar dit jaar kort en krachtig over zijn: de Vlaamse Klassiekers draaiden uit op een groot drama. Geen enkele kopman haalde zijn niveau, waardoor de ploeg ook niet met het collectief kon spelen. Een negende plek van Florian Sénéchal in Omloop Het Nieuwsblad was het grootste wapenfeit.

foto: Cor Vos

In de heuvelklassiekers ging het wat dat betreft beter. Kasper Asgreen – nadat hij begin maart derde werd in een zware editie van Strade Bianche – werd zesde in de Amstel Gold Race, terwijl Julian Alaphilippe geklopt werd in ‘zijn’ Waalse Pijl. Remco Evenepoel zorgde dan voor een klapper van jewelste, door op imponerende wijze naar de zege in Luik-Bastenaken-Luik te soleren.

Belangrijkste resultaten
flag-be Luik-Bastenaken-Luik – flag-nr1 (Remco Evenepoel)
flag-it Strade Bianche – flag-nr3 (Kasper Asgreen)
flag-be Waalse Pijl – 4(Julian Alaphilippe)
flag-nl Amstel Gold Race – 6(Kasper Asgreen)
flag-be Omloop Het Nieuwsblad – 9(Florian Sénéchal)
flag-fr Parijs-Roubaix – 10(Yves Lampaert)


Grote rondes

In de Giro d’Italia ging de Belgische ploeg op zoek naar ritwinst en die volgde vrijwel meteen. Oudgediende Mark Cavendish mocht al in de eerste massasprint – toen er nog op Hongaars grondgebied gereden werd – juichen. De Brit spurtte nog twee keer naar een derde plek, de plaats die hij in Verona ook had in het puntenklassement. Vanuit vroege vluchten verzamelden ook Davide Ballerini, Mauri Vansevenant en Mauro Schmid ereplaatsen.

foto: Cor Vos

De Tour de France begon voor Quick-Step-Alpha Vinyl met een daverende verrassing. In Kopenhagen was het niemand minder dan Yves Lampaert die naar de zege snelde in de openingstijdrit, waarmee hij dus ook de eerste gele trui greep. Een dag later zette Fabio Jakobsen meteen de toon door de eerste massasprint te winnen. In de derde etappe werd hij nog vijfde, maar behoudens een vierde plek voor Florian Sénéchal in de negentiende etappe was de Tour wat flauwtjes. Desalniettemin wonnen ze wel twee etappes.

Met onder andere Julian Alaphilippe in steun kreeg Remco Evenepoel een volledig op hem ingericht team mee naar de Ronde van Spanje. In de ploegentijdrit in Utrecht werden ze derde en op de eerste aankomst bergop bleek het Belgische supertalent de beste klimmer van de klassementsrenners te zijn. Hij pakte er de leiding, won in het vervolg nog twee etappes en zou behoudens de laatste dagen – toen hij toch wat barstjes vertoonde – niet meer in de problemen komen. Remco Evenepoel won soeverein de Vuelta.

foto: Cor Vos

Belangrijkste resultaten
flag-it Giro d’Italia – flag-nr1 ritzege (Mark Cavendish)
flag-fr Tour de Franceflag-nr1 flag-nr1 ritzeges (Yves Lampaert, Fabio Jakobsen)
flag-es Vuelta a España – flag-nr1 algemeen klassement, jongerenklassement + flag-nr1 flag-nr1 ritzeges (Remco Evenepoel)


Overige wedstrijden

Wat opvalt in vergelijking met een jaar eerder, is dat Quick-Step-Alpha Vinyl achttien zeges minder boekte in 2022. Desondanks zijn 47 gewonnen koersen nog altijd heel erg veel. Het merendeel werd behaald in rittenkoersen, waar de kopmannen, sprinters of vluchters uitpakten. Remco Evenepoel was in zijn eentje goed voor de eindzeges in de rondes van Noorwegen en de Algarve.

Mauro Schmid wist dan na een secondespel de Ronde van België op zijn naam te schrijven. Verder werd in eigen land Kuurne-Brussel-Kuurne, de Elfstedenronde Brugge en het Kampioenschap van Vlaanderen (allen Jakobsen) gewonnen, net als twee ritten in de Tour de Wallonie (Alaphilippe en Ballerini).

foto: Cor Vos

De grootste zege buiten de hierboven genoemde categorieën, komt eveneens op naam van Evenepoel. Hij won voor de tweede keer in zijn nog jonge loopbaan de Clásica San Sebastián. Op WorldTour-niveau waren eer voorts nog ritzeges in de UAE Tour (Cavendish), Parijs-Nice (Jakobsen), de Ronde van Catalonië (Ethan Vernon en Andrea Bagioli), de Ronde van het Baskeland (Alaphilippe) en de Ronde van Zwitserland (Evenepoel).

Een andere memorabele zege was die van Cavendish in Milaan-Turijn. Maar al bij al heeft Evenepoel deze ploeg gedragen. De verdiende wereldkampioen was klassen beter dan zijn collega’s bij Quick-Step Alpha Vinyl en bijgevolg het hele peloton.

Belangrijkste resultaten
flag-es Clásica San Sebastián – flag-nr1 (Remco Evenepoel)
flag-fr Parijs-Nice – flag-nr1 ritzege (Fabio Jakobsen)
flag-be Baloise Belgium Tour – flag-nr1 algemeen klassement (Mauro Schmid) + [flagnr1] [flagnr1] ritzeges (Fabio Jakobsen)
flag-be Volta a Catalunya – flag-nr1 flag-nr1 ritzeges (Ethan Vernon, Andrea Bagioli)
flag-be Kuurne-Brussel-Kuurne – flag-nr1 (Fabio Jakobsen)


Eindcijfer

Aan het eind van alle rapporten telt WielerFlits de resultaten van de drie onderdelen bij elkaar op en presenteert dan de gemiddelde cijfers per ploeg in een apart artikel.


In de rubriek Rapportcijfers geven jullie alle achttien WorldTour-ploegen, de ProTeams Alpecin-Deceuninck, Arkéa Samsic, TotalEnergies en Uno-X rapportcijfers op basis van hun seizoen. We werken de UCI Team Ranking van 2022 van beneden naar boven af. Jullie kunnen de teams beoordelen met drie cijfers, te geven op de onderdelen klassiekers, grote rondes en overige koersen.

Onder de klassiekers verstaan we de volgende grote koersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden.


Dit artikel delen:

33 Reacties

Marik 8 december 2022 om 08:20

Evenepoel redt de meubelen voor de Quickies. Voor mij hebben ze als ploeg minder gepresteerd dan de vorige jaren, alleen hebben ze de weelde van een absolute ster en talent die geweldig heeft gepresteerd. De ploeg scoort voor mij daarom een 7.

2
Lalsacien 8 december 2022 om 08:38

Het gaat hierbij om het totale plaatje van de ploeg en dan hebben ze uitstekend gepresteerd. Een 8,5 gemiddeld van mij. En als je kijkt naar 2021, dan zijn de resultaten vergelijkbaar.

1
Marik 8 december 2022 om 08:52

Dat is nou het mooie van dit soort lijstjes Lalsacien, we mogen het oneens zijn.

0
Barry Batsbak 8 december 2022 om 10:05

De ploeg heeft Evenepoel ook de omkadering gegeven om die prijzen binnen te kunnen hengelen. Het onzichtbare werk is ook een kwaliteit, het is niet uitsluitend Evenepoels verdienste (hoewel die het in 2022 natuurlijk wel waanzinnig goed gedaan heeft). Van mij een 8 voor QS.

1
Marcel de Gendt 8 december 2022 om 14:24

Natuurlijk is het nooit “fair” om de kopman weg te denken en dan een oordeel te vellen. Maar in dit geval is het toch wel een interessante piste.

Als je de voorjaarsklassiekers afzonderlijk zou beoordelen voor QS, dan kwam je voor mij uit op een hele bak onvoldoendes, en een 10 voor LBL.
Als je de grote rondes zou beoordelen, dan zou de Giro voor mij een 4 zijn, de TdF een 6-je (2 ritzeges en een dagje geel is mager voor QS), en de Vuelta een 10.
En ook de rest van de koersen: heel vaak Evenepoel, iets minder vaak Jakobsen, en eigenlijk daaromheen heel weinig. Bijna wolfpack-onwaardig…

Is het dan unfair om ondanks een monument een onvoldoende of 6je te geven voor het voorjaar? En is het dan unfair om een 6 of 7 te geven voor de grote rondes ondanks de Vuelta?

Ach, zo heeft iedereen zijn gelijk. En hebben we wat om over te ouwehoeren

0
Panache 8 december 2022 om 11:15

Van mij krijgen ze een 8-9-8.
Zoals ooit eerder uitgelegd weiger ik deze ploeg nog te beoordelen op een verloren Vlaamsch voorjaar omdat de equipe zich heeft gevormd richting een sterke kern voor heuvelachtig parcours. En ja daar hebben ze ook de grote vissen gescoord (in de heuvels) en pak je daar de (in mijn ogen) snelste sprinter van 2022 bij dan ben je gewoon wereldtop in drie disciplines: tijdrijden, heuvels, sprinten. Een 8,3 is dan dik verdiend en misschien zelfs aan de magere kant.

1
Maenhout 8 december 2022 om 12:57

Zonder Evenepoel was het een heel mager jaar geweest, voor hun doen. Gelukkig voor Pat is Alaphilippe op de weg terug, dat zal de winstkansen flink vergroten.

1
Gebruikersnaam 8 december 2022 om 19:14

Ik vind die stellingen, waarbij het minder zou zijn zonder renner X, altijd nogal overbodig. Er zijn wel meer ploegen die slechter zouden presteren als je hun beste prestaties wegneemt. Ik durf zelfs vermoeden dat het geldt voor alle ploegen.

1
Groetjesaandevoetjes 8 december 2022 om 20:04

Inderdaad. Ik durf ook zelfs te vermoeden dat als je alle renners bij een ploeg weg zou halen ze helemaal niks winnen.

0
Mooie Sjors 8 december 2022 om 07:54

8.7, zonder Evenepoel 5.9. Remco zelf voor mij de hoogste score van het peloton met 9.5.

Asgreen en Alaphilippe met een heel moeilijk jaar en dan wordt het ook moeilijk als team. Uiteindelijk een klein wonder hoe het nog uitgedraaid is.

Jakobsen wel erg succesvol met ook nog de Europese titel (net als het WK kan ik het niet helemaal los zien van de merkenploeg), enkel in de Tour vond ik het wat weinig voor dé topsprinter. Volgend seizoen herkansing. Cav had het na topjaar 2021 ook wat moeilijker.

Middenveld met types als Stybar, Sénéchal en Ballerini wist ook niet echt te overtuigen. Lampaert dan weer wel met een goede Roubaix en vooral ritwinst en geel in de Tour.

0
Groetjesaandevoetjes 8 december 2022 om 09:06

Voor mij een 8,3 (8 – 9 – 8). Geweldig dat ze een monument winnen in het voorjaar, maar ze hadden nog een koers moeten winnen of vaker podium hebben gereden om een 9 te krijgen van mij (zoals Bahrein). Grote ronde’s is gewoon een dikke 9 met de eindoverwinning Vuelta en meerdere etappes met meerdere personen. Overige koersen vind ik een 8. Enkele leuke overwinningen, maar het is geen 9 waard. Als Flip en Asgreen hun normale vorm weer behalen zie ik een rooskleurig 2023.

0
FDJ 8 december 2022 om 08:40

Grote rondes zijn gewoon prima. Ritzege voor Cav in de Giro, twee in de Tour met Lampaert en Jakobsen en voor de eerste nog geel ook op de eerste dag. Vuelta outstanding natuurlijk.

Klassiekers vind ik lastiger om te beoordelen. Tuurlijk winst in Luik is geweldig, maar voor Quick Step is het doel altijd het Vlaamse voorjaar en daar zijn ze eigenlijk te onzichtbaar geweest en de prestaties ondermaats geweest.

Overige koersen natuurlijk gewoon weer goed.

0
Gebruikersnaam 8 december 2022 om 09:17

Voor de ploeg met dé trein, vind ik één sprintzege in de Giro en de Tour toch iets te mager.

3
Wheely 8 december 2022 om 09:12

Kwantitatief iets minder dan we van ze gewend zijn maar ze behoren nog steeds bij de ploegen met de meeste overwinningen. Kwalitatief een enorme stap gemaakt door een grote ronde te winnen met het veulen. Ik beloon ze met een 9.

0
Romāns Vainšteins 8 december 2022 om 10:13

Ik geef ze gevoelswaardig een 8,2. Kwantitatief/wolfpackgewijs ingeleverd maar tegelijkertijd subtiel van focus veranderd. Flip zie ik aankomend jaar wel weer terug aan het front in zijn koersen verschijnen, Asgreen heb ik meer vraagtekens bij.

0
Marcel de Gendt 8 december 2022 om 13:52

Ik vind het lastig om deze ploeg goed te beoordelen als “pack”. Een bar slecht voorjaar, maar uiteindelijk grissen ze wel een monument mee. Bizar slechte Giro, redelijke TdF door Lampie en Jakobsen, maar uitmuntende Vuelta.

Eigenlijk waren er voor mij maar 2 renners in deze ploeg ECHT op de afspraak: Evenepoel en Jakobsen. Zonder deze twee hadden ze eigenlijk op alle facetten een dikke onvoldoende gescoord, zeker ook omdat je bij deze ploeg toch ook een verwachtingspatroon mag hebben obv voorgaande jaren en de name die er rond fietsen.

Uiteindelijk kom ik op een krappe 6 voor het voorjaar (1 monument is mooi, maar de rest was eigenlijk QS onwaardig qua uitslagen EN aanwezigheid in de koers), een 9 voor de rondes (Vuelta gewonnen en geel+ritten in de TdF), en een 5 voor de rest.

Eigenlijk vind ik het vooral boeiend wat er komend jaar gaat gebeuren. Gaat Evenepoel bevestigen (overtreffen van 2022 zou heel knap zijn), en gaat de ploeg transformeren naar klassementsploeg? Wat met Merlier vs Jakobsen? Gaan de andere vedetten zich herpakken? Komt er nog wat uit de breedte zoals voorgaande jaren, of is het van Wolfpack naar een troep leeuwinnen die werken voor de leeuwenkoning?

0
Panache 9 december 2022 om 09:31

Ik vind je ietsje streng qua cijfers, maar juist dit forum leent zich voor een stukje subjectiviteit en je argumentatie is helder (zoals altijd).

Net als jou wacht ik op een passend forum waarbij de doelstellingen en verwachtingen voor seizoen '23 besproken worden. Een discussie waar fans niet direct in de kramp schieten als het toch wel opmerkelijke koersverloop van het wk ter sprake wordt gebracht en de schier onmogelijke herhaling van dit soort huzarenstukjes. Ik vermoed namelijk dat Evenepoel in '23 ook op 50 km van de streep kopmannen in zijn wiel zal vinden die hem a la Colbrelli misbruiken als locomotief. Rijdt hij Pogacar, van der Poel en Van Aert er dan ook in San Remo af dan is hij niet de nieuwe Merckx maar de nieuwe Valentino Rossi (en sta ook ik op de bank te applaudisseren, maar ik zie het gewoon niet gebeuren).

0
Mooie Sjors 9 december 2022 om 09:51
Quote:
Rijdt hij Pogacar, van der Poel en Van Aert er dan ook in San Remo af…

Vreemd dat je dat van Evenepoel zou verwachten. Ineens zou hij op zo'n vlak parcours met daarna een paar korte hellingen de meest explosieve renners ter wereld moeten lossen?

Enige manier dat Evenepoel MSR kan winnen is met een vroege verrassingsaanval, waarna er te veel gekeken wordt en Alaphilippe als de in het verleden meest explosieve op de Poggio de groep kan lamleggen. Of bijpikkelen na de Poggio, waarna hij à la Stuyven van een moment van aarzeling kan profiteren. En dan met zijn tijdritcapaciteiten naar de finish.

Op dergelijk parcours de punchers glad uit het wiel rijden, is totaal niet de kwaliteit van Evenepoel. Parcours van het WK met het dubbel aantal hoogtemeters van MSR was natuurlijk een pak zwaarder.

0
Panache 9 december 2022 om 10:55

“Vreemd dat je dat van Evenepoel zou verwachten. Ineens zou hij op zo’n vlak parcours met daarna een paar korte hellingen de meest explosieve renners ter wereld moeten lossen?”

Indien je het goed leest Sjors dan verwacht ik dat niet.

0
Marcel de Gendt 9 december 2022 om 10:58

Ik verbaas me er sowieso altijd over hoe het Evenepoel lukt om in die kansrijke positie te komen, terwijl iedereen hem onderhand zou moeten kennen en weet wat hij kan.

LBL bijvoorbeeld: waarom is Powless de enige die op hem reageert?
Het WK: hoe kan het dat hij in de kopgroep terecht komt, terwijl alle andere kleppers in het peloton zitten?

Natuurlijk is het dan ZIJN kwaliteit om het af te maken, maar het begint m.i. met het falen van veel anderen door niet mee te zijn. En dat is denk ik vaak geen kwestie van niet de benen hebben, maar van niet de ballen hebben. Het kruit droog willen houden tot op de Roche aux Faucons… San Sebastian dit jaar was voor mij van heel andere orde: daar reed hij iedereen gewoon klink uit het wiel, en is in die zin wat mij betreft zijn strafste overwinning dit jaar.

Hij krijgt nu met zijn WK trui wel een extra handicap: nog zichtbaarder in het peloton, en vaak nog meer geviseerd. Het scenario LBL of WK zou dus eigenlijk niet meer mogen gebeuren als ploegen hun huiswerk doen.

0
Mooie Sjors 9 december 2022 om 11:05

Waarom leg je de link tussen het WK (4000 hm) en MSR (1900 hm)?

0
Cochise 9 december 2022 om 11:07

Evenepoel gaf zelf ook al aan dat een herhaling van dit seizoen gewoon onmogelijk is. Giro en WK TT lijken hoog op z’n lijstje te staan, twee wedstrijden waarin hij het alvast niet moet hebben van het wegrijden op het juiste moment (al dan niet door onderschatting van de tegenstanders).
Ik denk niet dat veel volgers – enkele idolate dromers buiten beschouwing gelaten – verwachten dat hij jaarlijks 3-4 wedstrijden als MSR, LBL, WK of Lombardije wint of Van Aert/Van der poel/Pogacar vlotjes uit het wiel rijdt in bepaalde wedstrijden.
Er is wat mij betreft ook een verschil tussen zijn zeges in LBL (een eerder verrassend moment kiezen om weg te rijden zodat er weinig topfavorieten klaar zitten of meedurven en daarna een extreem hoog 45′-wattage rijden), San Sebastian (op een overduidelijk moment en met alle favorieten in het wiel gewoon een extreem hoog 15′-wattage duwen zodat niemand kan volgen) of WK (tactisch anticiperen en de subtoppers uit zijn groep versmachten, niet door explosiviteit maar door onophoudelijk te blijven aanvallen tot er niemand nog z’n wiel kan houden).
De LBL-tactiek en WK-tactiek zullen waarschijnlijk alsmaar minder vaak succesvol uitgevoerd kunnen worden. Al blijft het wel een voordeel dat je op een WK kan schermen met het duo Evenepoel-Van Aert en het duo Evenepoel-Alaphilippe in bepaalde klassiekers. Maar de San Sebastian-tactiek, die zal nog wel af en toe succesvol blijken, het aantal renners dat hij op die manier niét overboord krijgt als hij in topvorm is lijkt me eerder beperkt en er zullen wel eens klassiekers zijn waar die niet aanwezig zijn of niet in topvorm.
Maar om zelf ook realisme te prediken: als hij om de twee jaar een wedstrijd uit het rijtje Lombardije, San Sebastian, Luik, Amstel, Strade, WK kan winnen zou het voor mij al een gigantisch succes zijn.

0
Marcel de Gendt 9 december 2022 om 11:33

@Cochise,
Denk inderdaad dat een seizoen als dit eigenlijk niet te overtreffen is, anders dan met een tourzege.
Maar of hij zijn kunstjes van dit jaar in de eendagswedstrijden gaat kunnen herhalen weet ik niet. Ik dacht ook afgelopen jaar al dat iedereen zou weten wat Evenepoel kan en hoe hij zijn koersen wint. En dat je hem geen 50 meter moet geven, maar direct op het wiel moet zitten. En dat je zelf al een goede renner moet zijn om je wagonnetje aan te pikken, en dat dit niet iedere renner gegeven is. Praat met Vocsnor, die weet ervan.

En dan snap ik niet dat je hem laat rijden op de top van de Redoute (het perfecte Remco-lanceerplatform) of laat meesluipen met een groepje subtoppers. Maar blijkbaar redeneren renners of ploegleiders anders. En gezien de conservatieve wielerwereld zou het mij niet verbazen als Evenepoel komend jaar ook weer gewoon weg rijdt bovenaan de Redoute, en dat opnieuw enkel Powless probeert te volgen…

1
Cochise 9 december 2022 om 14:31

Ik begrijp dat het soms dom uitziet als bepaalde renners niet meespringen maar ik denk dat de waarheid genuanceerder is dan conservatieve renners/ploegleiders:
– er zijn types die vooral hun klimvermogen en/of explosiviteit in de schaal kunnen werpen en dus echt moeten wachten op de slotronde van het WK of de Roche aux faucons om kans te maken. Een aanval van Remco volgen zo ver van de meet is voor hen zelfmoord (en zo verhinder je Remco misschien om te winnen, daar koop je dan zelf ook maar weinig mee), een ploegmaat van B-garnituur meesturen om het op te lossen is al helemaal kansloos.
– je kan als renner ook gewoon niet de hele dag in “het juiste wiel” zitten. In LBL was het peloton nog niet helemaal herschikt na die zware val, als je niet op de eerste twee rijen zat zag je niet eens dat hij vertrok. Bovendien zijn er wel tien “juiste” wielen, je kan onmogelijk elk van die mogelijke favorieten in de gaten houden. Ik neem aan dat je je nog geen zorgen maakt als je op 80km van de meet nog bij Van Aert en Pogacar rijdt.
– Een renner als Evenepoel leert ook wel meer en meer z’n moment te kiezen, uiteraars gestuurd vanuit de volgwagen en geholpen door ploegmaats. Als hij bovenop La Redoute had gezien dat alle favorieten aan z’n wiel kleefden had hij waarschijnlijk een ander moment gekozen (alleen Vandenbroucke kon straat en huisnummer voor z’n aanval op voorhand communiceren aan de concurrentie). Bovendien is het typisch in zo’n peloton dat er wel geroepen wordt als ze een man als Evenepoel zien opschuiven, maar je kan onmogelijk dwars door het peloton naar z’n wiel en meestal zijn er wat ploegmaats die de poort achter een opschuivende kopman vakkundig weer sluiten (en dan niet op de ostentatief arrogante en agressieve manier zoals met die gouden kilometer).

0
Mooie Sjors 9 december 2022 om 15:04

Omdat Colbrelli er eens in 1 koers als enige is in geslaagd om tussen hangen en wurgen in Evenepoel zijn wiel te blijven hangen, is het eigenlijk standaard procedure voor de 'kopmannen' om hem 'gewoon' te volgen en dan voorbij te sprinten? :D

Ik denk dat sommigen hier de beste vorm van bepaalde renners nemen en dan denken dat ze die in elke grote koers zomaar kunnen aanspreken. Pogacar kan Evenepoel altijd en overal volgen om hem dan eraf te punchen of te kloppen in de sprint? Hij moet alleen willen of de ballen hebben? Welnee.

Pogacar moest er op het WK trouwens op de op 2 na laatste keer Mount Pleasant verschrikkelijk hard af toen Van Aert versnelde. Die had die dag 'gewoon' niet de benen om te winnen.

Na LBL zegt Van Aert dat hij Evenepoel ziet vertrekken op La Redoute maar scheel van verzuring zag en er zelfs niet aan moest denken te proberen volgen. Die blijft niet 'gewoon' zitten.

Door zijn solo's lijken sommige types hier te denken dat ze hem die koersen gewoon maar op een presenteerblaadje hebben gelaten. In het peloton kijkt men er enigszins anders naar lijkt me, ook de 'kopmannen'. Zeker in die zware koersen komen de beste renners wel bovendrijven, denk je nou echt dat die grote mannen niet durven koersen als er een WK of monument op het spel staat?

1
Marcel de Gendt 9 december 2022 om 15:23

@Cochise,
Ik ga een heel stuk mee in je redenering, en de kwaliteiten van Evenepoel zijn overduidelijk als je ziet welke renners er al gestorven zijn in zijn wiel.

Maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het tactisch vernuft achter in de ploegleidersauto's niet veel verder komt dan het denken in vaste patronen en clichés. Zoals bijna altijd op het WK: alle ploegleiders zeggen "sparen tot de laatste ronde", en als de renners dit ook allemaal perfect uitvoeren zeggen ze "zie je wel, de koers wordt altijd beslist in de laatste ronde, dus het is goed dat we gewacht hebben". En hetzelfde zie je vaak in LBL, waar tegenwoordig iedere ploeg lijkt te willen wachten tot de Roche aux Faucons. En eigenlijk ook in heel veel andere koersen, van touretappes tot de Waalse Pijl. Nul creativiteit zo lijkt het. En dus ook vaak nul resultaat.

En dat maakt denk ik renners als VdPoel, Pogacar en Evenepoel anders. Zij durven er van ver in te vliegen, en hebben de inhoud om het af te maken. Maar ik wil ook stellen aan dat op "vlakke" parcoursen er meerdere renners zijn die in het wiel kunnen blijven a la Colbrelli destijds op het EK. Die wist wat de tegenstand ging doen, en had zijn plan klaar inclusief de juiste benen. En dan heeft Evenepoel itt Pogacar of VdPoel geen sprint waar hij op kan rekenen.

Als hij bovenop La Redoute niet was weggekomen, dan was het hem denk ik ook niet meer gelukt (maar die kan ik helaas niet bewijzen ;-)).En ik denk persoonlijk niet dat hij op dat moment in het seizoen mee gekund zou hebben als de beste muurklimmers van dat moment (bijv. Vlasov, Martinez) zouden gaan op RaF, of als ze gegaan waren op de Redoute. Dan moest hij achtervolgen ipv demarreren. Je raapt dan misschien vanalles op, maar dat hangt daarna vrolijk in je wiel.

En nee, wielrennen is geen playstation. Maar soms lijkt het toch echt alsof je vanaf je TV en van een afstand meer ziet dan wanneer je middenin de koers woont en werkt. In dat opzicht schat ik de ploegleiding van QS wel in als tactisch het meest uitgenast.

EDIT: @Sjors, ik denk dat de zware Van Aert niet in zijn comfortzone zit op een klim als de Redoute (of Roche). En dat hij daar inderdaad enkel aan aanklampen moet denken. Maar dat geldt m.i. niet voor types als Valverde, Vlasov, Rodriguez en dat soort muurklimmers.

0
Lennimator 8 december 2022 om 21:00

Iets meer credits voor Fabio zijn per definitie op zijn plaats in mijn optiek.

6-8-7

0
kleomantre 8 december 2022 om 22:45

Als team net een zeven plus, omdat de ondersteuning voor Evenepoel okee was in de Vuelta en Remco daar zelf goed in orde was. Daarnaast ging het op zich redelijk tot goed met Fabio maar verder was het zoeken naar lichtpunten voor een ploeg met die statuur.

In de klassiekers/Vlaamse voorjaar was het gewoon povertjes, veelal misten ze de slag en zat er niemand vooraan bij. Her en der een okee uitslag van Asgreen, een winnende uitschieter van Evenepoel en een niet-winnende van Lampaert.

0
Geel Zwarte Bril 8 december 2022 om 09:19

1-5-1

Niks in het voorjaar, te weinig in giro en tour en daarbuiten vooral kleine dingen.

-9
Mooie Sjors 8 december 2022 om 09:31

Spant het brilletje niet wat hard? :D

0
zietemgaan 8 december 2022 om 14:13

Geelzwartgallig als je het mij vraagt:) lbl als niks omschrijven is opmerkelijk:)

0
wimvl 8 december 2022 om 21:44

Geel zwarte bril, wat een commentaar. Zeg gewoon dat je QS een ploeg is die je niet moet.

0
Sjonge Jonge 8 december 2022 om 22:56