De rubriek Rapportcijfers keert terug!

De rubriek Rapportcijfers keert terug!

foto: Cor Vos

zondag 20 november 2022 om 19:30

Het wielerseizoen 2022 op de weg zit erop en ook het einde van het jaar is in zicht. Hoog tijd dus om terug te blikken op het afgelopen seizoen en dat doen we bij WielerFlits onder andere – net als vorig jaar – met de rubriek Rapportcijfers. Dit doen we wel met een nieuwe invulling. Dit keer bepaalt niet de redactie het eindcijfer voor een ploeg, maar doen jullie dat.

Hoe werkt het?
Voor de rubriek Rapportcijfers behandelen we alle achttien WorldTeams van 2022, plus de twee ProTeams die komend jaar promoveren naar het hoogste niveau. Daar voegen we zelf TotalEnergies en Uno-X aan toe, omdat deze teams in 2023 ofwel een wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden hebben ofwel een WorldTour-licentie. Vanaf komende maandag verschijnt er iedere dag een artikel met een ploeg online.

Ieder artikel is opgedeeld in drie onderdelen, dat voorafgegaan is door de doelen van de ploeg begin 2022. De drie onderdelen zijn net als vorig jaar de klassiekers, de grote rondes en de overige wedstrijden. De WielerFlits-community kan onder elk onderdeel een cijfer uitbrengen en aan het eind van de cyclus brengen we al deze cijfers samen tot één eindcijfer voor alle ploegen. Jij kunt dus mede bepalen welke ploegen de beste cijfers krijgen.

Onder de klassiekers verstaan we Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden. Een team krijgt drie cijfers.


De eerste aflevering komt maandag 21 november om 07.30 uur online.

Dit artikel delen:

18 Reacties

josi 18 november 2022 om 12:26

Een van de grote minpunten/kritiekpunten vorig jaar was dat bij de berekening van het eindcijfer aan alle drie onderdelen evenveel gewicht werd toegekend, hoewel “overige wedstrijden” in de praktijk voor zowel ploegen als volgers minder belangrijk zullen zijn. Uit het bovenstaande verhaal blijkt helaas niet dat het dit jaar anders zal worden aangepakt.

2
bswinkelss 18 november 2022 om 11:01

Waarom staan montreal en quebec niet bij de klassiekers?

1
Romāns Vainšteins 18 november 2022 om 11:13

Surrogaatcriterea vallen buiten die categorie.

1
Mooie Sjors 18 november 2022 om 11:16

Eerder San Sebastian dan.

0
Lalsacien 18 november 2022 om 11:19

Parijs -Tours is wat mij betreft een klassieker. Ondanks het besluit van de UCI om die wedstrijd minder punten toe te kennen.

0
Viktrodriguez 18 november 2022 om 12:31

Ik mis vooral ook San Sebastian, Hamburg en Plouay, drie voormalig WB-wedstrijden in de WT.

Dit klinkt weer als een selectief lijstje van de redactie, om goed uit te komen met hun kunstmatige schoolcijfertjes.

-1
Sjonge Jonge 18 november 2022 om 13:12

@Viktor, dat lijkt me zeer sterk, omdat de cijfers van de community komt en niet van de redactie/redacteur.

1
Limal 18 november 2022 om 11:19

Als er enkel op weekdagen rapportcijferpolls verschijnen zijn we zoet tot half december. Dan nog de verkiezingen voor renners/rensters, ploegen, commentatoren*… van het jaar en het is zo weer Kerst!

* @Redactie, zouden jullie ook eindelijk de bekendste (co)commentatoren van GCN/Engelstalig Eurosport kunnen opnemen in die poll? Mijn indruk is dat er steeds meer Laaglanders luisteren naar het Engelse audiokanaal; o.a. Rob Hatch, Dan Lloyd en Robbie McEwen zijn wmb dan ook beter dan zowat alle Nederlandstalige equivalenten.

0
Romāns Vainšteins 18 november 2022 om 11:27

Dan ga ik je alvast teleurstellen in de zin dat ik dat een uiterst saai koffieleutmatties-zonder-dat-er-ooit-een-pittig-topic-op-tafel-komt gezelschap vind.

Op één chromecast blijft hier het engelstalige commentaar hier hardnekkig hangen vandaar ik het weet. Ik moest af en toe naar ze luisteren. Meat nor Fish

-1
Limal 18 november 2022 om 11:41

Als je het hebt over Carlton Kirby, Dan Lloyd en Magnus Backsted (o.a. – ze zijn met zovelen) kan ik je wel wat volgen, maar zeker niet als het gaat over Hatch, McEwen en 'grumpy' Sean Kelly. Smaken verschillen sowieso natuurlijk – daarom ook dat we een pop poll hebben ;-) Zelf kan ik dat vaak gemaakte twistzieke geneuzel op het nederlandstalige audiokanaal van Eurosport niet aanhoren…

1
Koers 18 november 2022 om 11:56

“Look at Van der Poel from behind though[..]” is natuurlijk net zo iconisch als “Dennis Bergkamp!”

0
FDJ 18 november 2022 om 13:40

Ik hoor om mij heen niemand die Eurosport gaat zitten kijken met Engels commentaar. Hoeven er wat mij betreft ook niet bij. Beetje hypen om het hypen onder een zeer beperkt groepje volgers

1
Limal 18 november 2022 om 16:03

Ik ben me ervan bewust dat de meesten in hun moedertaal kijken, FDJ, en verwacht dan ook niet dat Rob Hatch en co hoog zouden scoren, maar uit conversaties hier weet ik dat ik niet de enige ben die in het Engels kijkt. Waarom zou je ‘Engelstalig Eurosport/GCN’ (de grootste wielerbroadcaster ter wereld) dan níét als optie geven? Ik zou het in elk geval interessant vinden om te weten of het om 5 dan wel 100 wielerflitsers gaat.

0
Jacco van Stierop 18 november 2022 om 17:10

Rob Hatch vind ik tamelijk vervelend, probeert door zijn stem te vervormen telkens de suggestie te wekken dat er een uitermate spannend spektakel plaatsvindt terwijl er niets opvallend gebeurt in de koers. Kirby is uiteraard niet serieus te nemen, maar omdat hij dat zelf ook niet doet, kan ik hem nog aardig verdragen. Backstedt en Lloyd graven nooit erg diep, maar hebben wel erg fijne stemmen, vooral Backstedt mag ik erg graag. Verdieping komt van Kelly natuurlijk, die droogjes het commentaar van de nodige ernst voorziet, maar zich af en toe een onschuldige kwinkslag permitteert. Groot pluspunt bij het luisteren naar hem zijn de zangerige, licht nasale o-klanken.

1
Limal 18 november 2022 om 18:26

Haha, Jacco, zoals gezegd: smaken verschillen. Ikzelf vind Hatch heerlijk om naar te luisteren – wmb de beste combinatie tussen welbespraaktheid (mét goede uitspraak van namen van plaatsen en renners), koersinzicht en stemgeluid die er in wielerland te vinden is.

1
Panache 18 november 2022 om 12:33

Dit is natuurlijk slechts vermaak voor de bühne deze terugblikken met rapportcijfers, maar een deel van de volgers neem het zéér serieus. Ik voorzie een groot aantal 10-en en 1-en bij Quickstep en TJV omdat de fans het belangrijk vinden dat hun team in de eindscore de ander verslaat. Gelukkig hebben we de bijdrage sector dan nog waar de een de ander verwijt het niet objectief te beoordelen en de ander de een verwijt dat objectief gezien de een het toch niet zo goed ziet als de ander het zelf ziet. Volgt u het nog? Maar zo lang je het niet te serieus neemt is dit een leuke manier om de wintermaanden te vullen en nog eens terug te blikken op een bij momenten geweldig seizoen.

0
Romāns Vainšteins 18 november 2022 om 13:20

De grootste strijd zal in het Alpecintopic plaatsvinden.

Aangezien Roodhoofd in de rol van woefwoef meereisde mag het wk daar WEL! besproken worden.

-3
Mooie Sjors 18 november 2022 om 13:54

Top 3:
1) Jumbo-Visma, vooral door hun Tour en dominante manier van koersen. Wel geen eendagswedstrijd gewonnen van de absolute topcategorie. 9.1.
2) UAE, die qua grote overwinningen wel vooral op het supertalent Pogacar leunen. 8.7.
3) Quick-Step. Eigenlijk een redelijk mager seizoen, eigenhandig tot zeer goed opgetrokken door Evenepoel. Wereldtitel (reken ik toch ook mee bij de merkenploeg), grote ronde, monument. Dan kan je moeilijk lager gaan dan 8.5.

Onderaan de lijst gaat het in de WT gevoelsmatig voor mij tussen Astana en EF. TotalEnergies vond ik overigens ook erg mager.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone