De winnaars van de Eindejaarslijstjes 2021

zondag 2 januari 2022 om 06:00
De winnaars van de Eindejaarslijstjes 2021

Hét wielermoment van 2021 volgens de lezers van WielerFlits - foto: Cor Vos

Eindejaarslijstjes

WielerFlits blikte heel de maand december terug op het wielerjaar 2021. Iedere werkdag was er een nieuwe terugblik op het voorbije seizoen met daarbij een poll. Onze zeer gewaardeerde lezers van WielerFlits.nl en WielerFlits.be hebben massaal gestemd en nu zetten we de winnaars van alle polls op een rij. Dit zijn de winnaars!

Achter elke winnaar staat het percentage stemmen, gemeten op 31 december om 13.00 uur.


Hét wielermoment van 2021

flag-nr1 flag-nl De ritzege en de tranen van Mathieu van der Poel in de Tour (51,3%)
flag-nr2 flag-nl De machtsexplosie van Mathieu van der Poel in Strade Bianche (16,1%)
flag-nr3 flag-nl De eerste zege van Fabio Jakobsen na zijn terugkeer (6,9%)

De beste wielrenster van 2021

flag-nr1 flag-nl Annemiek van Vleuten (42,6%)
flag-nr2 flag-nl Marianne Vos (17,0%)
flag-nr3 flag-nl Anna van der Breggen (16,4%)

De beste wielrenner van 2021

flag-nr1 flag-si Tadej Pogačar (55,6%)
flag-nr2 flag-be Wout van Aert (23,2%)
flag-nr3 flag-nl Mathieu van der Poel (11,3%)

Het populairste commentaarduo van 2021

flag-nr1 flag-be/flag-be Michel Wuyts en José De Cauwer (38,3%)
flag-nr2 flag-be/flag-nl Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon (34,5%)
flag-nr3 flag-be/flag-be Renaat Schotte en José De Cauwer (9,5%)

Michel Wuyts

Michel Wuyts en José De Cauwer zijn het populairste commentaarduo van 2021 – foto: Niels Bastiaens

De meest opvallende transfer van 2021

flag-nr1 flag-ie Sam Bennett naar BORA-hansgrohe (24,1%)
flag-nr2 flag-sk Peter Sagan naar TotalEnergies (23,6%)
flag-nr3 flag-ch Marc Hirschi naar UAE Emirates (18,1%)

De beste neoprof van 2021

flag-nr1 flag-be Jordi Meeus (37,0%)
flag-nr2 flag-gb Tom Pidcock (35,8%)
flag-nr3 flag-gb Ethan Hayter (8,5%)

De mooiste rit in een grote ronde van 2021

flag-nr1 flag-fr Tour de France – Etappe 2 (40,3%)
flag-nr2 flag-fr Tour de France – Etappe 11 (33,8%)
flag-nr3 flag-fr Tour de France – Etappe 7 (11,4%)

De beste sprinter van 2021

flag-nr1 flag-be Jasper Philipsen (32,9%)
flag-nr2 flag-gb Mark Cavendish (23,4%)
flag-nr3 flag-be Tim Merlier (15,3%)

Jasper Philipsen kreeg de meeste stemmen bij ‘de beste sprinter van 2021’ – foto: Cor Vos

De beste Nederlandse wielrenner van 2021

flag-nr1 flag-nl Mathieu van der Poel (74,4%)
flag-nr2 flag-nl Fabio Jakobsen (11,1%)
flag-nr3 flag-nl Dylan van Baarle (4,6%)

De beste Belgische wielrenner van 2021

flag-nr1 flag-be Wout van Aert (85,9%)
flag-nr2 flag-be Remco Evenepoel (4,7%)
flag-nr3 flag-be Jasper Philipsen (2,8%)

De mooiste monumentale klassieker van 2021

flag-nr1 flag-fr Parijs-Roubaix (81,4%)
flag-nr2 flag-be Ronde van Vlaanderen (9,7%)
flag-nr3 flag-it Milaan-San Remo (5,0%)

De meest spraakmakende rel van 2021

flag-nr1 flag-co/flag-es Miguel Ángel López vs. Movistar (32,3%)
flag-nr2 flag-be/flag-ie Patrick Lefevere vs. Sam Bennett (23,0%)
flag-nr3 flag-nl De Nederlandse vrouwen (13,4%)

De Zubeldia-Award van 2021

flag-nr1 flag-nl Wilco Kelderman (32,9%)
flag-nr2 flag-es Pello Bilbao (21,4%)
flag-nr3 flag-ch Gino Mäder (13,4%)

De Zubeldia-Award 2021 is voor Wilco Kelderman – foto: Cor Vos

De mooiste zege van Mathieu van der Poel van 2021

flag-nr1 flag-fr Tour de France – Etappe 2 (52,8%)
flag-nr2 flag-it Strade Bianche (33,9%)
flag-nr3 flag-it Tirreno-Adriatico – Etappe 5 (12,7%)

De mooiste zege van Wout van Aert van 2021

flag-nr1 flag-fr Tour de France – Etappe 11 (76,2%)
flag-nr2 flag-fr Tour de France – Etappe 21 (11,4%)
flag-nr3 flag-nl Amstel Gold Race (4,3%)

De mooiste zege van Remco Evenepoel van 2021

flag-nr1 flag-it Coppa Bernocchi (42,1%)
flag-nr2 flag-dk PostNord Danmark Rundt – Etappe 3 (25,2%)
flag-nr3 flag-be Druivenkoers-Overijse (17,8%)

De mooiste zege van Tadej Pogačar van 2021

flag-nr1 flag-be Luik-Bastenaken-Luik (36,6%)
flag-nr2 flag-it Ronde van Lombardije (33,6%)
flag-nr3 flag-fr Tour de France – Etappe 17 (12,2%)

De mooiste zege van Primož Roglič van 2021

flag-nr1 flag-jp Olympische – Tijdrit (48,9%)
flag-nr2 flag-es Vuelta a España – Etappe 17 (28,1%)
flag-nr3 flag-es Ronde van het Baskenland (10,1%)

De revelatie van 2021 samen met de beste wielrenner van 2021 – foto: Cor Vos

De beste eendagscoureur van 2021

flag-nr1 flag-be Wout van Aert (41,9%)
flag-nr2 flag-si Tadej Pogačar (21,3%)
flag-nr3 flag-fr Julian Alaphilippe (17,2%)

De revelatie van 2021

flag-nr1 flag-dk Jonas Vingegaard (55,5%)
flag-nr2 flag-gb Tom Pidcock (11,4%)
flag-nr3 flag-it Sonny Colbrelli (9,8%)

De beste WorldTour-ploeg van 2021

flag-nr1 flag-be Deceuninck-Quick-Step (43,9%)
flag-nr2 flag-nl Jumbo-Visma (34,6%)
flag-nr3 flag-bh Bahrain Victorious (9,3%)

Het mooiste tenue in de WorldTour van 2021

flag-nr1 flag-us EF Education-Nippo in de Giro (15,3%)
flag-nr2 flag-us EF Education-Nippo (11,7%)
flag-nr3 flag-nl Jumbo-Visma in de Tour (10,9%)

Het mooiste tenue van 2021 werd door EF gedragen in de Giro – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

27 Reacties

platteprijs 31 december 2021 om 15:20

Het zegt meer als er ook zou bijstaan hoeveel stemmen er zijn uitgebracht. 51% van 1000 stemmen zegt iets anders dan hetzelfde percentage van 10 stemmen.

Nick Doup 31 december 2021 om 15:56

De minste stemmen: 107
De meeste stemmen: 1.228
Gemiddeld aantal stemmen: 387

Romāns Vainšteins 31 december 2021 om 16:03

Dat zijn natuurlijk zwaar corrupte baggergemiddeldes en daarmee vet verwrongen uitslagen wat eenvoudig beter gemaakt had kunnen worden door niet naar emailadressen te bedelen. Sorry hoor maar dit soort polls moeten gewoon met simpele klikbolletjes gedaan worden.

Michelangelo 31 december 2021 om 17:32

Sluit me daar volledig bij aan. Voor een site met zoveel bezoekers zijn dit bizar lage aantallen.

Gewoon weer de bolletjes invoeren volgende keer

platteprijs 31 december 2021 om 17:34

@ Nick dank voor je reactie.

Derierre de la course 1 januari 2022 om 13:48

Eens, ik vind dat vissen naar mailadressen waardeloos. Desnoods maak je de polls alleen beschikbaar wanneer je ingelogd bent (net als commentaren). Dan heb je indirect mijn mailadres ook.
Inhoudelijke vraag: Waarom hebben jullie voor deze stemwijze gekozen WF?

Romāns Vainšteins 31 december 2021 om 15:34

Poepoeh, mensen hebben wel hun voorkeurtjes hier

xistnc 31 december 2021 om 17:47

Aangezien dat vermoedelijk mensen zijn met gemiddeld 37 emailadressen, tikt dat behoorlijk aan.

Ik verwacht met een filter op IP-adres een paar andere uitslagen.

Derierre de la course 1 januari 2022 om 13:48

Waarom zou je die moeite van 37 mailadressen nemen als er niets te winnen valt?

Verweggistan 31 december 2021 om 15:41

Mogen we nu ook het beste eindejaarslijstje kiezen?

adelaarvanantwerpen 31 december 2021 om 15:43

Jordi Meeus als neoprof van het jaar vind ik een heel vreemde keuze. Hij heeft zeker wel indruk gemaakt als sprinter, maar was toch een B/C sprinter die zelfs in een zwakke Vuelta en andere WT sprints serieus tekort kwam. Nooit laten zien de wereldtop aan te kunnen. Pidcock is al een topper in klassieke werk die in veel klassiekers de evenknie was van een WVA. Bisseger is een topper in het TT rijden en heeft ook drie WT wins. Hayter de meest complete en meest consistente neo (1ste PCs ranking van neo’s met dertig plekken voor Pidcock). Die drie vind ik ver boven Jordi staan.

Ook VDP boven Roglic is een rare keuze? Philipsen als beste sprinter begrijp ik vanwege consistentie maar op pure snelheid zijn er toch een stuk of 5/6 sneller.

Ook zou ik Alaphilippe en Pogi boven WVA zetten als klassieke renner. Net zoals UAE bij de drie beste ploegen behoort.

Franco Ballerini 31 december 2021 om 15:47

Suggestie voor volgend jaar: de beste ploegbaas van het jaar.

josemanuelfuente 31 december 2021 om 16:39

Belleghem/Kroon verrassend dicht bij Wuyts/Decauwee

Franco Ballerini 31 december 2021 om 17:07

Een teken des tijds. Vermaak gaat boven bekwaamheid.

xistnc 31 december 2021 om 17:47

Zo dicht had ik ze niet verwacht. Wuyts kapt er geen jaar te vroeg mee!

Michelangelo 31 december 2021 om 18:00

Ik denk dat het aan De Cauwer te danken is dat het duo nog op 1 staat dit jaar. Wuyts stopt er op het juiste moment mee…

En @Franco, vermaak is een vorm van bekwaamheid…

Franco Ballerini 31 december 2021 om 18:12

Van Belleghem is veel te chauvinistisch om ook bij Eurosport NL commentaar te geven. En zijn verafgoding van Evenepoel is om te kotsen. Koersinzicht heeft hij totaal niet, hij verschuilt zich achter zijn ingestudeerde feitjes om toch maar als kenner over te komen. Kroon komt wel sympathiek over, maar kan beter voor Discovery Channel gaan werken.

"Zag je die vogel, Jeroen?"
"Nee, Karsten, dat heb ik even gemist"
"Daar heb je hem weer! Wat een vreemde vogel! Weet jij wat voor beest dat is?"
"Geen idee, Karsten"
"Ik ga Jos even appen. Die weet alles van vogels"
"Is Jos een vogelaar?"
"Jazeker, één van de beste. Wacht! Hier appt Jos: een zeemeeuw! Als het Jos het zegt moet dat kloppen!"

Derierre de la course 1 januari 2022 om 13:53

Dit is puur een kwestie van smaak en niet perse van professionaliteit. Ik vind de commentaren van Karsten en Jeroen beter te pruimen dan de Belgen.

VespavanBern 31 december 2021 om 17:17

Wederom geen lijstje waarin wij WielerFlitsers konden uitmaken wie de beste bijdrages op dit forum schreef, dus zal ik net als vorig jaar de zogeheten knuppel zelf maar het hoenderhok in gooien.

Persoonlijk vond ik Michelangelo, in tegenstelling tot velen op dit forum, realistisch en doorgaans genuanceerd over het topic REV. Ook wheely is zijn streken nog steeds niet verleerd.
Verder verdienen Marik en Murcia ook een nominatie wat mij betreft.

Het absolute dieptepunt van dit jaar op wf vond ik persoonlijk de terugkeer van Beer. Ongenuanceerd, onnodig op de man spelend en doorgaans provocerend.

Franco Ballerini 31 december 2021 om 17:30

Dan doen we dat toch zelf even. Ik kan me redelijk goed vinden in de door jou genomineerde kandidaten Michelangelo en Murcia. Marik bekijkt het wielrennen iets teveel door een geel/zwarte bril. Wheely inderdaad de grappigste. Aan de dieptepunten verkiezing doe ik niet mee (ook uit eigenbelang).

Michelangelo 31 december 2021 om 17:52

Bere wie bere toekomt: introductie van de term "racisme-light" is toch echt de vondst van het jaar! Absoluut een eervolle vermelding waard.

Ik heb veel "favorietjes". Mijn top 5 (in willekeurige volgorde):
Murcia, omdat ie er altijd is. Betrouwbaar, feitelijk, maar ook bij de minder gangbare onderwerpen kom je zijn mening tegen (en er valt goed mee te discussieren)
Wheely: al eerder genoemd en geroemd, ook dit jaar weer in mijn top 5
Maillot-a-pois: niet altijd met hem eens (en maillot ook niet met mij), maar heeft meerdere prima draadjes opgeleverd.
Alfons H: zou een alter ego kunnen zijn van Maillot. Ook met Alfons ben ik het vaak niet eens.
Notriple: simpelste bijdrages, maar vaak hard om gelachen. Neemt zichzelf en het hele forum niet al te serieus!

En dan tot slot de Hollow Knight award: die gaat wat mij betreft naar Tom de Kenner. Ik weet niet of ie nog onder ons is in een andere hoedanigheid, maar dan mag hij hem in ontvangst nemen. Hij deed zijn naam als "kenner" absoluut geen eer aan…

Romāns Vainšteins 31 december 2021 om 17:29

Persoonlijk ben ik erg blij met, volgens mij allebei zuiderburen, Alfons Haavers en Maillot a Pois. Meer Vlaanderen maakt deze site sterker mijns inziens. Ook Wheely the oneliner erg vermakelijk. Daarnaast heb ik nog een goede kameraad die sneller van naam kan wisselen dan dat MvdP zijn blessures over de schouder wegwerpt.

Dikke Man 31 december 2021 om 17:41

Philipsen beste sprinter? Hoevaak moet Cav hem naar de tweede plek verwijzen in de tour op die prijs te winnen?? Mbt bovenstaande verkiezing: Dikke Vrouw is toch het dieptepunt. Het is vaak een herhaling van een willekeurige zin in het artikel zonder toegevoegde waarde. Als beste Verweggistan. Kort maar krachtig. Gefeliciteerd jongeman!

Franco Ballerini 31 december 2021 om 17:56

Tja, Dikke Vrouw. Ik geef toe, jij biedt voldoende tegenwicht.

Dikke Man 31 december 2021 om 18:07

Tegengewicht? Kop hem in!

adelaarvanantwerpen 31 december 2021 om 19:34

Het enige lijstje dat ik een beetje mis is het lijstje voor beste knecht.

Michelangelo 1 januari 2022 om 07:47

Zonder twijfel morkov.

Maar natuurlijk ook een eervolle vermelding voor revket die zich volledig en vrijwillig heeft opgeofferd in het landsbelang..

Fijn 2022!!

Headlines

Materiaalzone

Populair