Eindejaarslijstjes: De Zubeldia-Award 2021

Eindejaarslijstjes: De Zubeldia-Award 2021

foto: Cor Vos

Door Nick Doup
vrijdag 17 december 2021 om 21:00
Eindejaarslijstjes

In de maand december blikt WielerFlits traditioneel terug op het afgelopen wielerseizoen met de reeks Eindejaarslijstjes. Wat waren de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar en welke renners verdienen nog een eervolle vermelding voor 2021? Elke werkdag is er een nieuwe lijst met bijbehorende poll. Vandaag staat centraal: de traditionele Zubeldia-Award.

Wil je de tussenstand of uitslag van de Eindejaarslijstjes-poll bekijken? Check dan elke dag de Instagram Stories van @WielerFlits!


In 2017 sloot Haimar Zubeldia een loopbaan van bijna twintig jaar af. De Bask reed in totaal 27 grote rondes en eindigde zes keer in de top-10 van het algemeen klassement. Vijf keer deed Zubeldia dat in de Tour de France en een keer in de Vuelta a España. Niet heel opvallend voor een sterke klimmer, maar de manier waarop was juist onopvallend.

Na drie weken koers was er vaak een ‘Hè, Zubeldia?’-momentje. Op sluwe wijze en zonder veelvuldig in beeld te rijden, wist hij zich in de top van het klassement te nestelen. Jaarlijks treden renners in zijn voetsporen, door haast onopgemerkt in de top-10 van een grote ronde te eindigen. Welke renners maken dit jaar kans op de Zubeldia-Award? Wij hebben alvast een voorselectie gemaakt.

Eerdere winnaars Zubeldia Award
2020: flag-it Damiano Caruso
2019: flag-es Mikel Nieve
2018: flag-es Pello Bilbao
2017: flag-za Louis Meintjes
2016: flag-by Kanstantin Siutsou


flag-fr Romain Bardet (Zevende in de Giro)

foto: Cor Vos

In de Giro d’Italia rekende Team DSM op Romain Bardet en Jai Hindley, maar het was de Fransman die de meubelen redde voor de Duitse ploeg. Hij sleepte een zevende plaats in het algemeen klassement uit het vuur. Bardet was wisselvallig, maar wist mede dankzij een tweede plaats in Cortina d’Ampezzo, een vierde plaats op Alpe Motta en een zevende plaats op Campo Felice een ereplaats te behalen.

Als nummer vijf van het klassement begon Bardet aan de slottijdrit naar Milaan, maar 30 kilometer later was hij nog twee plaatsen gezakt: Daniel Felipe Martínez en João Almeida wisten hem nog in te halen. Uiteindelijk strandde de Franse kopman op ruim acht minuten van eindwinnaar Egan Bernal.


flag-no Tobias Foss (Negende in de Giro)

foto: Cor Vos

Vanuit Nederlands oogpunt viel de Giro d’Italia van Tobias Foss wel op, aangezien hij in het geel-zwart van Jumbo-Visma koerst. Maar de manier waarop hij een negende plaats veroverde, verdient wel een nominatie voor de Zubeldia Award. Zo begon de Noorse klimmer als helper van kopman George Bennett aan de Ronde van Italië, maar de Nieuw-Zeelander gaf niet thuis. Foss begon uitstekend aan de Giro, met een derde plaats in de tijdrit in Turijn, maar al op de vierde dag zakte hij naar een 31ste plaats.

Uiteindelijk sloeg gelegenheidskopman Foss in de gravelrit naar Montalcino een belangrijke slag. Hij was een van de beste klassementsrenners en klom naar de negende plaats. Hoger dan die plek kwam Foss niet. Op de Monte Zoncolan zakte hij nog even uit de top-10, maar in Cortina d’Ampezzo heroverde hij die negende plaats weer. In een niemandsland – drie minuten na de nummer acht en zeven minuten voor de nummer tien – eindigde hij op bijna 12 minuten van Egan Bernal.


flag-nl Wilco Kelderman (Vijfde in de Tour)

foto: Cor Vos

De beste Nederlander in de Tour de France 2021, maar heel spectaculair was de ronde van Wilco Kelderman niet. Van de 21 etappes stond hij er achttien bij de beste tien in het algemeen klassement, maar nooit hoger dan de vijfde plaats. De klimmer van BORA-hansgrohe begon goed aan de Tour, met een vijfde en een vierde plaats. Door een tegenvallende tijdrit in de openingsweek zakte hij wat weg, maar al snel was Kelderman terug in de top-10.

In de bergetappes was Kelderman vaak de beste net-niet-renner bij de favorieten. Hij was niet in staat om Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard en Richard Carapaz bij te benen, maar deed op eigen tempo vaak goede zaken. In de slotweek, waarin hij onder meer een zesde plaats veroverde in de zware bergrit naar de Col du Portet, kwam hij nog dicht bij Ben O’Connor, maar de Australische ritwinnaar hield uiteindelijk elf seconden over om zijn vierde plek te behouden ten opzichte van Kelderman.


flag-kz Alexey Lutsenko (Zevende in de Tour)

foto: Cor Vos

Meermaals vormde Alexey Lutsenko een duo met Wilco Kelderman. De Kazachstaanse kopman van Astana-Premier Tech wist vaak op de power zijn wagonnetje aan te haken bij de favorietengroep. Nadat hij in het Criterium du Dauphiné al tweede was geworden, verraste hij ook in de Tour de France als klassementsrenner. En dat voor een renner die we tot nu toe vooral kenden als klassiekerrenner en rittenkaper.

Door een ijzersterke tijdrit naar Laval nestelde Lutsenko zich op de vijfde plaats in het klassement. Even stond de Kazach nog op de derde plek in het klassement, maar toen het echte hooggebergte opdoemde zakte hij wat weg. Vanaf de negende etappe wisselde Lutsenko telkens tussen de zevende en de achtste plaats. Hij was altijd present, maar haakte vaak als eerste af als er weer versneld werd in de favorietengroep. Het eindresultaat? Zevende in de Tour op ruim twaalf minuten van Pogačar.


flag-es Pello Bilbao (Negende in de Tour)

foto: Cor Vos

Wordt Pello Bilbao de eerste renner die twee keer de Zubeldia-Award in ontvangst mag nemen? De Baskische klimmer won in 2018 deze verkiezing al en ook dit jaar maakt hij kans vanwege zijn negende plaats in de voorbije Tour de France. Nadat hij eerder al dertiende was geworden in de Giro d’Italia, trok Bilbao als rittenjager en helper van Bahrain Victorious-kopman Jack Haig naar Frankrijk.

Het liep allemaal anders, want Haig moest na een valpartij al vroeg opgeven. Bilbao had nog niet meteen de klassements-mindset, want pas in de achtste rit naar Le Grand-Bornand nestelde hij zich voor het eerst in de top-10. Lange tijd was het stuivertje wisselen tussen de tiende en de elfde plek, maar na een zevende plek op de Col du Portet en een elfde plaats op Luz-Ardiden verzekerde hij zich van de negende plaats. Hij finishte in Parijs op zestien minuten van Tadej Pogačar.


flag-ch Gino Mäder (Vijfde in de Vuelta)

Mäder in het wit met de andere trui-winnaars in de Vuelta – foto: Cor Vos

Gino Mäder eindigde in de Vuelta a España als vijfde in het algemeen klassement én hij won het jongerenklassement. Wij herhalen: Gino Mäder eindigde in de Vuelta a España als vijfde in het algemeen klassement én hij won het jongerenklassement. Een bijzondere prestatie van de 24-jarige Zwitser, die eerder in het jaar al een bergrit won in de Giro d’Italia. Mäder begon niet slecht aan de Vuelta, maar weinig wees op een top-10-notering in het eindklassement.

Een goede uitslag op de Alto de Velefique (zevende) was een eerste teken aan de wand, maar in de slotweek brak de Zwitser echt door. Het gebeurde redelijk in de schaduw, omdat Jack Haig bij Bahrain Victorious de kopman was die mocht hopen op een podiumplek. Mäder eindigde in de slotweek drie keer in de top-10 en klom zo op naar de vijfde plaats in de eindstand, op elf minuten van eindwinnaar Primož Roglič. Bovendien hielp hij ploeggenoot Haig naar de derde plek in Madrid, en omdat Egan Bernal wat plaatsen verloor, mocht Mäder als klap op de vuurpijl nog de witte jongerentrui in ontvangst nemen.


flag-at Felix Großschartner (Tiende in de Vuelta)

foto: Cor Vos

Met een achterstand van 22 minuten in het algemeen klassement in de top-10 van het eindklassement eindigen. Felix Großschartner flikte het in de Vuelta a España. De Oostenrijkse klimmer van BORA-hansgrohe was aanvankelijk een rittenjager, maar vanuit die rol kwam opeens een goede eindklassering in zicht.

Zes keer eindigde Großschartner in de top-10 van een rituitslag. Door zijn aanvalslust kwam hij zelfs nog dicht bij de rode leiderstrui, maar uiteindelijk scheelde het acht seconden met Primož Roglič na de achtste etappe. In de daaropvolgende bergritten zakte Großschartner weg en etappes lang was hij tiende. In de zware slotweek stond hij nog even dertiende in het klassement, maar mede door een zevende plaats in de slottijdrit eindigde hij als tiende in de Ronde van Spanje.


Stem hier op jouw favoriet!

Dit artikel delen:

50 Reacties

Dikke Man 17 december 2021 om 07:10

De mooiste prijs van het jaar gaat wat mij betreft naar Bilbao. Lutsenko reed ook anoniem maar verbaasde me wel. Bilbao niet. Werkelijk geen idee dat ie meereed. In de Vuelta en Giro anoniem een tweederangsklassementje rijden is vaak wat makkelijker.

Secondant 17 december 2021 om 07:18

Een kanshebber voor de Zubeldia Award zou toch eigenlijk ergens tussen de 7e en 10e plaats moeten eindigen als je het mij vraagt. Het liefst zonder top-5 te rijden en hij mag eigenlijk nauwelijks in beeld komen. Kelderman en Mader hebben allebei veel te veel in beeld gereden als “best of the rest” om deze award te winnen.
Ik ga voor Bilbao.

Sjonge Jonge 17 december 2021 om 10:23

Inderdaad enige echte kanshebber als je Zubeldia wil eren

FDJ 17 december 2021 om 11:41

Zubeldia werd 4e, 5e en 6e en haalde daarbij nog 2e en 3e plaatsen in etappes dus klopt niet helemaal

Landeirovic 17 december 2021 om 07:18

Ik had De La Cruz er nog bij gezet 7e in Vuelta in de plek van Mader.

Geel Zwarte Bril 17 december 2021 om 08:00

Remco Evenepoel toch. Oh nee. Die heeft geen enkele top 10 behaald

Maar goed. Gestemd op Bilbao.

Sjonge Jonge 17 december 2021 om 10:24

Begint een beetje flauw te worden….

Maillot à Pois 17 december 2021 om 10:55

Al probeert ie nog zo hard, dit lijkt me een award waar Evenepoel nooit voor in aanmerking kan komen.
In de eerste plaats niet door zijn koersstijl, maar ook mocht hij die aanpassen zit het er niet dadelijk in voor hem om drie weken ononpvallend rond te koersen. Daar zorgen de volgers wel voor.

Tom Bidon 17 december 2021 om 11:02

Je moet eens naar de Twitteraccount van de Formule 1 gaan en dan eens door de reacties van eender welk bericht scrollen. Geen enkele deftige reactie, gewoon getrol en afgeven op Hamilton, dan wel Verstappen. Je gaat er je thuis voelen.

Michelangelo 17 december 2021 om 11:12

Evenepoel scoort inderdaad veel beter in andere rubrieken. Stond terecht meerdere keren in het lijstje ‘opstootje van het jaar’. En dan waren ze bij WF nog zo vriendelijk om zijn scheldpartij tegen de mechanieker uit de lijst te laten.

Persoonlijk kan ik nog wel wat andere rubrieken bedenken waar hij het goed zou doen, van ‘beste renner in kleine koerskes’ tot ‘meest spraakmakende documentaire’…

maar anoniem mee fietsen doet hij gelukkig niet… al zou hij af en toe wel wat meer Zubeldia kunnen gebruiken.

bswinkelss 17 december 2021 om 08:05

De nominaties voor bardet en mader slaan natuurlijk nergens op, die hebben beide beslist geen onzichtbare ronde gererden. Mijn stem gaat naar foss, bilbao of grossschartner.

Groetjesaandevoetjes 17 december 2021 om 14:08

Ik vond Foss zelfs niet eens heel onzichtbaar in de Giro (ook al kijk ik wellicht met een iets geel/zwarte bril). Kwam vaak rond plek 10 over de finish, zodoende is plek 10 in het AK best logisch. Was ook nog best vaak in beeld vond ik. Grosschartner is ook nog best vaak op plek 6/7 gefinisht, dus is zijn AK positie ook best prima uit te leggen, ook al viel die mij vooral pas op nadat ik na de etappe op scorito keek.

Bilbao heb ik wel echt gemist in de tour. Ik zie op pcs ook dat hij maar 1x in de top 10 van de etappes is gefinisht en verdiend daarom voor mij de Zubeldia award in 2021.

Baukema Tomoulin 17 december 2021 om 08:42

Deze award is deductie. Bardet heb ik in een mooie aanval gezien in de ritwinnaar van Caruso etappe. Door het karakter van de tour met 1 absolute toprenner en 2 hele goeie coureurs daarachter krijg je automatisch dat de rest niet echt in beeld is, maar dat maakt ze niet perse zubeldia award kandidaten. De vuelta was een zeer open strijd achter Roglic vond ik en daarom zijn die top 10 renners ook niet de juiste kandidaten. Ik ga voor Foss en by proxi ook Bouwman en Bennett. 3 gelen (soms wit) die alle bergen achteraan het clubje peloton meetrappen.

Boasson en Hagen 17 december 2021 om 08:43

Dat Top-10 een harde eis is, maakt het lastig. Ik zie niet echt renners in de top 10 van grote rondes die me niet zijn opgevallen. Net daarbuiten Koen Bouwman, die in week 3 van de Giro verrassend kwam bovendrijven. Voor deze lijst ga ik toch voor Ringelßnor.

Quesada Quesada 17 december 2021 om 08:44

Deze lijkt me voor Pello.

Panache 17 december 2021 om 08:46

De Zubeldia award staat voor zo onzichtbaar mogelijk – zo hoog mogelijk – in het klassement eindigen. En dan geen krappe top-10, maar richting plek 5-6 zelfs. Daar bovenop mag het ook geen eerste top-10 zijn want jonge talenten die aan de deur kloppen mag je niet afrekenen op een grote ronde zonder initiatief te tonen.
Mijn favorietje Hugh Carthy valt dan eigenlijk af (niet hoog genoeg geëindigd). Wordt het toch Kelderman. Ik gun het Wilco, heeft hij toch nog een prijs dit jaar.

Dikke Man 17 december 2021 om 08:58

Eigenlijk mogen we in onze handen wrijven dat Meintjes niet elk jaar een top 10 klassering haalt. Hij was de gedoodverfde opvolger van ons aller Haimar.

Romāns Vainšteins 17 december 2021 om 09:08

Precies, 100% Kellermann die deze bij mag schrijven..

S.t.B 17 december 2021 om 11:08

Volledig eens met de criteria, echter… Dat Giro brons is een te grote smet op Wilco’s blazoen. Een GT podiumplaats is absoluut not done om Haimars nalatenschap te mogen eren.

Groetjesaandevoetjes 17 december 2021 om 14:12

Op het moment van uitvallen in de Vuelta stond Louis ook netjes 10e. Als hij de Vuelta uitgereden had was het een terechte winnaar geweest. Zonder Meintjes ga ik voor Bilbao dit jaar. Wilco was toch net iets te zichtbaar in de Tour.

Murcia 17 december 2021 om 08:56

Ik ga voor Kelderman dit jaar, hij was de man die tijdens het grootste podium voor de Zubeldia Award en dat is natuurlijk de Tour zijn kandidatuur verzilverde. Weinig in beeld, geen moment echt meegedaan voor een ritzege of een bolletjestrui en toch nog vijfde op de eindafrekening. Haimar zou er voor tekenen.

Bontempi 17 december 2021 om 09:53

Ik volg. Dit is een award die echt bij Kelderman past. Hij heeft al in meerdere rondes een gooi naar deze award gedaan, en verdiend hem deze keer echt eens te winnen.

Wheely 17 december 2021 om 10:04

Kelderman verdient hem zeker. Wij als Nederlanders hebben hem nog opgemerkt maar verder denk ik dat weinigen zullen weten wie er vijfde is geworden in de Tour dit jaar. Gefeliciteerd Wilco!

S.t.B 17 december 2021 om 11:16

Die ellendige Giro podiumplaats Murcia. Had Wilco die niet behaald dan was ik volledig meegegaan in jouw pleidooi. Het GT ereschavot… Haimar zou ervan gruwen als zijn prijs in ontvangst wordt genomen door iemand die zoiets schandelijks op zijn palmares heeft staan.

lo squalo dello Stretto 17 december 2021 om 09:12

Ik ga voor Bilbao; van alle andere renners kon ik me nog prestaties herinneren maar bij Bilbao zat het wel erg ver weg.

Panache 17 december 2021 om 09:33

Verzachtende omstandigheid is wel dat Bilbao zowel Giro (13e) als Tour (9e) als knecht gestart is.

Dikke Man 17 december 2021 om 09:37

Zubeldia was zelf ook nooit een uitgesproken kopman. Vooral in de jaren dat hij met ‘teamgenoot’ Monfort streed om het klassement was het gewoon ieder voor zich. Er zat totaal geen plan of tactiek achter. Dit komt zijn legende als inspiratieloze wieltjesplakker alleen maar ten goede natuurlijk.

lo squalo dello Stretto 17 december 2021 om 12:05

Of ten tijde van Iban Mayo. Veruit de betere klimmer maar Zubeldia bleef er toch altijd aanhangen om zelf een mooi klassement te pakken

Mwielerfan 17 december 2021 om 22:07

Spaanse ploeg dus ploegen klassement

Moosje07 17 december 2021 om 09:17

Even teruggezocht in de archieven van Haimar zelf om te bepalen wat de goede criteria voor dit klassement zijn.

Tour 2006: 8e in het klassement met slechts 2 top-10 noteringen in daguitslagen…. 6e en 8e…

In 2012 werd hij 6e met enkel een 6e en 9e plek in daguitslagen.

2014, 8e met slechts 1 top 10(9e)

Voor mij komt daar dit jaar De la Cruz in de Vuelta of Lutsenko/Bilbao in de Tour het dichtste bij.

Foss ook maar het was zijn eerste klassement dus dan val je wat meer op. G. Martin eindigde in de vuelta nooit in de top-10 daguitslag maar toch 9e in AK. Al geloof ik dat hij dan weer vaker in de aanval was, en dus toch opviel.

Kettingkast 17 december 2021 om 10:00

voor mij moet de Zubeldia award gaan naar iemand die de hele ronde consistent de favoriete groep moet verlaten vlak voor dat de camera’s inschakelen, maar toch uiteindelijk een top 10 plek weet te bemachtigen.
Ik vind het een beetje vreemd om de renners die de hele ronde op plek 5, 6 en 7 rijden en uiteindelijk 5, 6 en 7 worden te betichten als onzichtbaar. Ze waren volgens mij juist erg zichtbaar op hun plek in het klassement.

Mijn stem gaat daarom naar Foss.

PS. speaking of Meintjes: 14e in de giro en tot 2 dagen voor tijd 10e in de Vuelta. HIj was onopvallend weer bijna in de race rekropen. Zoals het een Zubeldia beaamt.

De Blindenloterij 17 december 2021 om 10:06

Afgetekend Kelderman. Als die nog een paar jaar op zijn fiets blijft zitten heet het over 5 jaar de Kelderman Award.

ThorHushovd 17 december 2021 om 13:47

Daar zit ‘m mogelijk nou net de crux; het is niet vanzelfsprekend dat Kelderman op de fiets blijft zitten.

Mwielerfan 17 december 2021 om 22:41

Één van de grootste verschillen met Haimar

japio 17 december 2021 om 10:09

Dit vind ik toch altijd weer een leuk element van Wielerflits. Een authentiek verhaal voor de puristen!

Maarja, wanneer is een top-10 anoniem? Als TJV-fan onthoud ik de 9e plek van Foss wel, hoewel zijn rijden in wezen vrij kleurloos was (behalve de Strade Bianchi rit). Voor mij komt hij dus niet in aanmerking voor de Zubeldia-award.

Ik ga dan toch voor Grosschartner als 10e in de Giro.

horsm 17 december 2021 om 10:38

Ohja, Kelderman top 5 in de tour. Superknap, eigenlijk.

Michelangelo 17 december 2021 om 10:48

Jonge renners komen wat mij betreft niet in aanmerking voor de zubeldia award. Dan moet je tenminste al jaren aan de ‘top’ staan. Van pakweg Foss of Mader is het een doorbraak van een jonge renner.

Mijn stem gaat dus naar Bilbao of Kelderman. Die doen al jarenlang mee zonder super zichtbaar te zijn gedurende de koers.

TheBFG 17 december 2021 om 11:31

Dit kan toch niet eens een strijd zijn? Met GROTE afstand is dit Wilco. De enige reden dat ik (en dat geldt denk ik voor 90% van de mensen hier) weet dat hij zelfs maar meedeed aan de Tour, is omdat hij Nederlander is.

Lutsenko heeft nog 1 of 2 steekjes geprobeerd, bij Bilbao was er nog strijd om de top-10, maar bij Wilco was het volgen en binnenkomen op zijn plaats, en dat was het.
Als je 5e wordt dan is daar natuurlijk niets mis mee, echt een geweldige prestatie, maar hier in het buitenland waar ik woon heeft echt helemaal niemand hem gezien – de totale Zubeldia.

Beer 17 december 2021 om 11:55

Ben het hier wel mee eens. Ik heb heel veel respect voor een 5e plaats in de Tour. Dan ben je gewoon een steengoede en constante renner. Maar opvallend was het niet.

kleomantre 17 december 2021 om 13:18

En Wilco is zelf ook nogal kleurloos. Heeft nog steeds iets weg van zo’n schoolverlater die eigenlijk geen idee heeft wat-ie erna moet gaan doen en op een vraag hiernaar antwoordt met “iets met economie” en je aankijkt met een radeloze blik.

Groetjesaandevoetjes 17 december 2021 om 14:18

Wilco is vaak niet zichtbaar en ook zeker een goede optie normaal gesproken, maar ik vond hem in de eerste 2 etappes alleen al te zichtbaar door bij de eersten over de streep te komen (en niet te vallen, terwijl het halve peleton al op het asfalt had gelegen).

De Cabybara van de Conradkade 17 december 2021 om 15:02

Kelderman heeft nog voor ere plaatsen gesprint in het begin van de Tour. Alsof Zubeldia ooit gesprint heeft…

FDJ 17 december 2021 om 11:56

Gekozen voor Kelderman. Zijn lijstje uitslagen is eigenlijk zo ongeveer een kopie van Zubeldia in 2003. Wat hoge noteringen in etappes en top 5 rijden.

vlaamse ardennen 17 december 2021 om 12:13

Ik dacht spontaan aan Meintjes maar Bilbao kan evenzeer!

Aart van Woud 17 december 2021 om 12:48

Kelderman was ook mijn keus. In Nederland hebben we hem natuurlijk wel gevolgd, maar internationaal zal hij verwacht ik niet vaak opgevallen zijn. Zoals hierboven ook al geschreven gun ook ik Wilco van harte een mooie prijs, dus als het de Zubeldia Award is, so be it. Al is een podiumplek in de Giro inderaad ook wel een smetje op zijn uitverkiezing..

De Cabybara van de Conradkade 17 december 2021 om 15:01

De La Cruz vind ik ook wel een goeie.

KennyKlimmen 17 december 2021 om 16:01

Zo’n anonieme klassementsrenner dat hij niet eens bestaat.

D.Koch 17 december 2021 om 17:16

Mijn favoriete lijstje!

Mats17 17 december 2021 om 19:00

David de la Cruz.

Headlines

Materiaalzone

Populair