Promotie-degradatie: UCI telt punten Quintana nog altijd mee, Cofidis maakt sprong

woensdag 24 augustus 2022 om 07:50
Promotie-degradatie: UCI telt punten Quintana nog altijd mee, Cofidis maakt sprong

foto: Cor Vos

Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

Update 23 augustus 2022
Normaal gesproken houden we wekelijks de stand bij in de strijd om promotie en degradatie, maar vorige week niet. Dit omdat de UCI afgelopen week zelf geen update heeft doorgevoerd in de stand. Waarom de internationale wielerunie dat niet heeft gedaan, is niet bekendgemaakt. Wel viel die wekelijkse ranking nagenoeg samen met het nieuws dat Nairo Quintana vanwege een positieve test op Tramadol werd gediskwalificeerd in de uitslag van de Tour de France en daardoor kostbare punten gaat verliezen.

Deze week is er wel een update van de Team Ranking en wat daarin opvalt? Bij Quintana en Arkéa-Samsic zijn ‘gewoon’ zijn punten uit de Tour de France meegerekend. Dat zou gaan om een totaal van 455 punten die de Colombiaan eventueel zou kwijtraken. Dat is vooralsnog niet het geval en dus blijft Arkéa-Samsic voorlopig op de veilige veertiende plaats staan in de driejarenranglijst. Quintana gaat in beroep bij het CAS, maar mocht het Franse ProTeam die punten toch kwijtraken, dan belandt het in het kransje met Cofidis, BikeExchange-Jayco en EF Education-EasyPost.

Verder zijn er weinig wijzigingen in de UCI Team Ranking. Cofidis heeft een sprong gemaakt en is voorbij BikeExchange-Jayco en EF Education-EasyPost. Dat is mede dankzij de gescoorde punten van Guillaume Martin via zijn eindzege in de Tour de l’Ain en zijn ereplaatsen in La Polynormande (vierde) en de Tour du Limousin (achtste) en de goede eindklasseringen van Axel Zingle (vierde) en Victor Lafay (vijfde) in de Arctic Race of Norway.

Daarnaast zien we in de strijd tegen degradatie dat Lotto Soudal dichter bij de veilige achttiende plek van Movistar is gekomen. Veel is het niet, want het gaat om 20 punten. Toch zal Movistar (dat met rit- en eindwinnaar Alex Aranburu in totaal 156 punten scoorde in de Tour du Limousin) moeten oppassen, met het betreft een gat van slechts 625 punten tot de degradatiestreep. Ook voor EF Education-EasyPost is het alle hens aan dek, want hun voorsprong op Lotto Soudal is geslonken tot minder dan 700 punten.


Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022

1. flag-nl Jumbo-Visma  34653,67
2. flag-gb INEOS Grenadiers 32552,99
3. flag-be Quick-Step Alpha Vinyl 32131,37
4. flag-ae UAE Emirates 30396,66
5. flag-de BORA-hansgrohe 23813,50
6. flag-bh Bahrain Victorious 23087
7. flag-be Alpecin-Deceuninck 19607
8. flag-fr Groupama-FDJ 19039
9. flag-us Trek-Segafredo 18169,66
10. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert 17288
11.  flag-kz Astana Qazaqstan 15844
12. flag-fr AG2R Citroën 15801
13. flag-nl Team DSM 15143,71
14. flag-fr Arkéa Samsic 14776
15. (+2) flag-fr Cofidis 14246
16. (-1) flag-au BikeExchange-Jayco 14169,33
17. (-1) flag-us EF Education-EasyPost 14037,32
18. flag-es Movistar 13977
19. flag-be Lotto Soudal 13352
20. flag-il Israel-Premier Tech 12982,66
21. flag-fr TotalEnergies 9136
22. flag-no Uno-X 6410,46
23. flag-fr B&B Hotels-KTM 5436

Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025



Dit artikel delen:

32 Reacties

Craig Vanderswag 23 augustus 2022 om 11:41

De WT-degradatiestrijd wordt haast volledig uitgevochten in niet-WT wedstrijden, er bestaat onduidelijkheid over het voortbestaan van verschillende teams en niemand lijkt precies te weten hoe het zit met Arkea. En dan kunnen teams in puntennood zomaar halfweg het seizoen versterkingen binnenhalen.

Heerlijk systeem is dit :)

1
djerkson 23 augustus 2022 om 11:55

Helaas, nagel op de kop.

0
Sean Kelly 23 augustus 2022 om 12:00

Eens. Systeem vraagt om een verbetering. Wat mij betreft tellen alleen punten gescoord in WT wedstrijden mee. Vraag me verder af wat de meerwaarde van de ranking aan het eind van het seizoen gaat zijn. Grote kans dat Astana uberhaupt geen WT licentje gaat krijgen en het zou me niets verbazen als de UCI vervolgens alle huidige WT teams + Alpecin en Arkea gewoon de WT status toekent…

0
ssj 23 augustus 2022 om 12:27

Ben ik het niet mee eens. Dan kan je veel makkelijker punten halen als je al WT bent dan wanneer je ProConti bent. Ik vraag me overigens af hoe de ranking er dan uit zou zien. Iemand tijd over? =)

0
Sean Kelly 23 augustus 2022 om 12:31

@ssj je maakt dan een aparte ranking voor de pro conti teams (waarin de punten van Pro series en eventueel world tour meetellen). De bovenste van die ranking promoveert.

0
ssj 23 augustus 2022 om 12:35

Ja een aparte ranking voor PC zou kunnen helpen waarbij je dan zegt dan 1-2 slechtste WT teams degraderen en 1-2 beste PC teams promoveren. Ik twijfel alleen of je dan na afloop de beste teams als WT hebt en of dat dan een betere optie is.

0
Deel Koeper 24 augustus 2022 om 12:36

@ssj

Inderdaad. Ze rijden sowieso vaak tegen elkaar, dus waarom zou een WT-team dat in rechtstreekse duels vaak de betere is van een PCT-team dan toch moeten degraderen?

De enige manier om dat te omzeilen, is ze in dezelfde ranking zetten en ze even veel opportuniteiten geven om punten te halen. Dus in WT-koersen en in continentale koersen. Dat zou de meest eerlijke ranking zijn, waarom doen ze dat niet? Oh, wacht….

Alsof je in het tennis alleen maar punten voor de ranking zou halen in Grand Slams of Masters toernooien.

0
Thoin 23 augustus 2022 om 11:19

Dat is dus wat ik een aantal weken geleden opmerkte. Houle kreeg in de Tour een bestraffing van 20 UCI punten. Na zijn ritwinst krijg hij gewoon 120p erbij en ook voor zijn eindklassering werden die 20 punten toen niet in mindering gebracht.

0
ssj 23 augustus 2022 om 11:26

Ze zijn ook niet van de 25 punten gehaald van de rit dat hij 3e werd?

0
Thoin 23 augustus 2022 om 11:29

Zou kunnen.. maar ik vind die berekeningen van de UCI toch ook verwarrend. Nu kan je bv. in de Druivenkoers ineens 20p kwijtraken door een plasje te dicht bij publiek. Maar wie leest die boetes? Wordt lekker onoverzichtelijk

0
De Zeboe van de Zoncolan 23 augustus 2022 om 11:46

Er staat een artikel op de site van Lanterne Rouge, waar ze o.a. hierop ingaan. Kort gezegd: het is compleet onduidelijk of en wanneer die straffen daadwerkelijk worden doorgevoerd. De UCI communiceert hier niet officieel over.

0
Thoin 23 augustus 2022 om 11:57

+10 Zeboe: ik las het artikel net ook pas. Eindelijk “duidelijkheid”

0
Maillot à Pois 23 augustus 2022 om 12:07

@Thoin
het waren 25 strafpunten geloof ik, niet?
Als je Houle in de individuele ranking opzoekt, staat daar in alle geval bij dat hij voor 25 punten aan sanctions heeft, en dat zijn puntentotaal met sanctions inbegrepen 471 is.
Het verwarrende aan die individuele ranking is dat het in tegenstelling tot de teamranking een rollende ranking is waarin alle punten van de laatste 12 maanden meetellen. Er zitten dus nog wat punten van 2021 in, voor Houle zijn dat er 13. Als je die van het totaal aftrekt kom je op 458, wat inderdaad wel overeenkomt met zijn aandeel in de punten voor Israel in de teamranking.
(Wat eigenlijk het zotste is, is dat de UCI nergens zelf die befaamde driejaarlijkse ranking publiceert of bijhoudt en dat de Youri’s en lanternerouge’s van deze wereld dat moeten doen)

0
Thoin 23 augustus 2022 om 13:07

Thanks voor die update. Klopt inderdaad.

0
Shinzawai 23 augustus 2022 om 11:25

Ik neem aan dat die punten voor Quintana er gewoon nog af gaan, plus eventuele etappepunten. Dat maakt de degradatierace nog wat spannender, al heb ik nog steeds moeite om te geloven dat de UCI geen list gaat verzinnen om degradatie van niet-Europese ploegen te voorkomen. Hetzelfde geldt voor Movistar als enige Spaanse World Tour ploeg.

0
Thoin 23 augustus 2022 om 11:30

Dus alleen Lotto zou mogen zakken van de UCI dan?

0
Shinzawai 23 augustus 2022 om 11:55

Aangezien er al drie andere Belgische World Teams zijn, ligt dat wat minder gevoelig. Bovendien heeft Lotto heel veel punten verzameld dit jaar, dus zijn wildcards geen enkel probleem. En laten we eerlijk zijn: Lotto moet het ook vooral van de kleine koersen hebben en is voor de World Tour koers vaak gewoon een maatje te klein.

Dat ligt heel anders bij ploegen als BikeExchange, EF of Israel, die zich juist op de World Tour koersen richten en waarvan het nog maar de vraag is of ze blijven bestaan als ze dat startrecht verliezen. Gezien het nationalisme van de grote rondes kan het zomaar gebeuren dat deze ploegen niet worden uitgenodigd, ongeacht de kwaliteit van hun renners.

Ik verwacht dus inderdaad dat de UCI iets gaat proberen om degradatie van zulke ploegen te voorkomen. Met een beetje geluk kan Lotto daar dan ook van profiteren.

0
ssj 23 augustus 2022 om 11:28

Ik zie het somber in voor Lotto & Israel. Zeker omdat ik van Lotto weinig verwacht deze Vuelta.

0
djerkson 23 augustus 2022 om 11:54

Inderdaad, Crass zijn ze kwijt en bv. De Gendt zit niet bij de top 10 van Lotto. Vanhoucke thuislaten was een dwaze beslissing.

0
Thoin 23 augustus 2022 om 11:55

Vanhoucke kreeg in de Ain 20! minuten aangesmeerd bergop. Die was gewoon niet klaar. Van Gils is hun beste kans zowel qua punten als qua renner. Heeft een stevig sprintje dus zeker niet kansloos in een groepje vluchters.

0
A.M.M. Jonkers 23 augustus 2022 om 11:31

Wanneer de punten van Quintana in mindering worden gebracht degraderen Lotto-Soudal & Israel-Premier Tech toch nog!

En Arkéa-Samsic promoveert.

0
Kerstie 23 augustus 2022 om 11:34

Maar wordt het wel weer spannender onderin

0
De Steekvlieg van de Grebbeberg 23 augustus 2022 om 11:41

Als Astana deze Vuelta niet flink wat punten weet te pakken zitten ze volgend jaar meteen in de gevarenzone. Voor DSM is dat probleem nog veel groter als de 7582 punten uit 2020 wegvallen.

0
De Zeboe van de Zoncolan 23 augustus 2022 om 11:48

Nee hoor, iedereen begint weer op 0 voor een nieuwe 3 jaarlijkse cyclus.

0
De Steekvlieg van de Grebbeberg 23 augustus 2022 om 11:52

wat? maar je hebt gelijk. zonde eigenlijk wel.

0
Sean Kelly 23 augustus 2022 om 11:54

Op procyclingstats kun je de stand inmiddels realtime volgen en kun je ook per team zien wie de 10 best scorende renners zijn (en hoeveel punten deze renners individueel gescoord hebben).

0
Romāns Vainšteins 24 augustus 2022 om 08:27

En toen aan het einde van het jaar kregen de degradanten ineens toch hun WT-dingetjes vanwege extra zak geld vanuit sponsor naar organisatie. En toen gingen ze zeggen dat aankomend jaar alles wél anders ging worden, en toen had WF het hele jaar voor lul allemaal puntenartikelen geschreven.

0
De Zeboe van de Zoncolan 24 augustus 2022 om 08:38

En heb jij er voor lul op gereageerd. En dat allemaal door de UCI….

0
Wheely 24 augustus 2022 om 08:48

En toen kwam er een olifant met een hele dikke snuit en die stuurde Astana de WT uit!

0
Pietspeed 24 augustus 2022 om 09:38

Bonuspunten voor Quintana. Hebben de boekhouders in Lausanne ook iets te doen. Kerel voegt al meer dan een decennium positieve waarde toe, mag ook wel ns gehonoreerd worden. Onbegrijpelijk dat ze die kleine Nairo een oor willen aannaaien. Overigens loopt de procedure tegen de beslissing nog, dus hoeft ie de nor nog niet in cq aftrek van punten.

0
Karel Appelboom 24 augustus 2022 om 10:32

Ik begrijp niet waarom punten uit niet-WT-koersen meetellen voor deze ranking. Het is net alsof PSV tegen Telstar gaat spelen en dat die punten meetellen voor de Eredivisie.
De ploegen onderin gaan allemaal niet-WT-koersen rijden om zoveel mogelijk punten te verzamelen zodat ze de komende 3 jaar aan alle WT-koersen kunnen deelnemen, huh?!

0
Dumoulist 24 augustus 2022 om 11:13

Terecht punt maar ook dat zou niet eerlijk zijn. Het wordt dan voor ploegen als Uno-X helemaal onmogelijk gemaakt om te kunnen promoveren.

Persoonlijk zou ik het wel eerlijker vinden als het zwakste WT-team degradeert waarbij alleen punten in de WT-wedstrijden meetellen. Daar tegenover staat dat het beste team van de PCT-ploegen mag promoveren waarbij uitsluitend wordt gekeken naar de punten die buiten de WorldTour om zijn gescoord. Op deze manier krijgt iedereen gelijke kansen en ben je niet afhankelijk van startrecht.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone