UCI bereid tot kleine wijzigingen in eigen puntentelling: “Maar geen revolutie van het systeem”

dinsdag 27 september 2022 om 12:00
UCI bereid tot kleine wijzigingen in eigen puntentelling: “Maar geen revolutie van het systeem”

foto: Cor Vos

Met betrekking tot de strijd om promotie-degradatie is er veel te doen om de verdeling van UCI-punten. In grote rittenkoersen zijn bijvoorbeeld relatief weinig punten te pakken, terwijl in kleine eendaagsen juist behoorlijk veel te rapen valt. UCI-voorzitter David Lappartient is echter niet van plan om het systeem op de schop te gooien.

Lappartient deelde zijn ideeën over deze kwestie tijdens een persconferentie van de Internationale Wielerunie (UCI) op de WK van Wollongong. “Er is wat discussie over de puntentelling, want dat is altijd iets dat we zouden kunnen veranderen”, begon de Fransman zijn verhaal, zoals geciteerd door VeloNews. “Ik ben er niet zeker van dat er een perfect systeem is. We hebben allemaal verschillende meningen over wat het juiste niveau voor een wedstrijd is. We hebben geprobeerd het beste systeem te vinden, maar je moet wedstrijden winnen, dan win je ook punten.”

Mogelijk komen er wel veranderingen in het systeem, maar deze zullen klein zijn, vertelt Lappartient. “Het moet in proportie zijn. Als je teveel punten in verschillende etappes legt, krijg je een disbalans. Het totaal aantal punten in rittenkoersen zal dan te hoog zijn vergeleken met de te behalen punten in de klassiekers. We moeten zien waar we de limiet leggen. We zijn met de teams, organisatoren en renners overeengekomen dat we gaan kijken naar enkele aanpassingen die we kunnen maken. Er zijn een paar wijzigingen die we moeten bediscussiëren, maar het zal geen volledige revolutie van het systeem worden, want we moeten een zekere balans houden.”

De wijzigingen moeten volgens Lappartient wel snel doorgevoerd worden. Volgend seizoen vormt namelijk het begin van een nieuwe periode, waarin alle teams weer op nul beginnen. “Het systeem moet verbeterd worden voordat we beginnen aan het nieuwe cyclus van drie jaar. We kunnen de puntenverdeling niet halverwege opeens veranderen. Hier werken we nu aan, tot waarschijnlijk januari.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

vocsnor 27 september 2022 om 12:27

Ik zie helemaal geen probleem. De huidige rangschikking geeft de sterkte van de teams prima weer. En dat geldt ook voor de individuele ranking.
Je zult vast eindeloos kunnen discussieren of nummer 8 en 9 niet net andersom zou moeten zijn, maar dat Lotto en Israel degraderen, is omdat ze te zwak zijn. En niet omdat de puntentelling verkeerd is.

5
Samamba 27 september 2022 om 13:38

Beetje vreemd om aan het einde van jaar (december dus?) nog wijzigingen te gaan doen hé. Wijzigingen doe je op tijd zodat teams er zich op kunnen voorbereiden. Maak wijzigingen nu voor het jaar 2024 bijvoorbeeld. Geef je teams genoeg tijd om hun plannen en transfers daarop af te stellen.

Etappes mogen inderdaad iets meer punten krijgen en de eendagskoersen en eindklassementen moeten iets meer top heavy worden (bv. top 8 punten in een .1 koers, top 10 in een .Pro koers, top 20 in een WT koers). Puntjes voor een 15e plaats in een of andere kleine koers of een 35e plaats in de GP montreal zijn zeer onnozel. Het moet toch de bedoeling zijn dat teams voor overwinningen rijden en niet proberen 3 man in de top 15 te krijgen of in grote WT koersen met heel hun ploeg heel de dag niets doen zodat ze allemaal in de top 30 kunnen eindigen.

Haal ook de punten weg van nationale kampioenschappen want dat is totaal scheef. Een wereldkampioenschap kan ik ergens nog snappen, maar zelfs dat heeft vreemde gevolgen.

3
Brabander 27 september 2022 om 15:36

Jep. Die NK’s vind ik ook nogal vreemd. WK’s op zich ook, omdat dat met ‘landen’ is in plaats van met ploegen. En je als ploeg ook nog afhankelijk bent of de diverse bonden überhaupt een renner van jou selecteren

2
Maillot à Pois 27 september 2022 om 12:46

Ik lees vaak kritiek over de scheve inschaling van de punten, maar ik stel vast dat alternatieve rankings zoals PCS of CQRanking eigenlijk ongeveer dezelfde verhoudingen hanteren. Bovendien is het volgens mij een van de basisprincipes van het wielrennen dat in rittenwedstrijden de eindstand het grote doel is, waarmee dus punten te verdienen zijn. Ritten zijn slechts secundaire doelen.
Eerder dan naar de puntenschaal zou je moeten kijken naar welke wedstrijden je laat meetellen in een ranking: bijvoorbeeld degradatie van WT teams op basis van een ranking met enkel WT wedstrijden, om te vermijden dat die zich massaal op kleine wedstrijden gaan richten, en promotie op basis van een ranking waar alle wedstrijden meetellen.

2
Panamaman29 27 september 2022 om 12:59

Jouw idee is opzich hartstikke leuk. Ik zou dna alleen een kleine aanpassing doen omdat je toch wil dat grotere teams soms in mindere wedstrijdne meerijden om het niveau van die betreffende wedstrijden te verhogen zodat die ook groeien. Als de punten daarvan helemaal niet mee zouden tellen zouden er wellicht bijna geen teams die wedstrijden rijden. Een alternatief zou dan een hardcap op het aantal punten uit continentale wedstrijden dat je las WT team mee kan nemen in het klassement, of maar de helft of 60% o.i.d. van de punten die je behaalt.

3
Maillot à Pois 27 september 2022 om 14:11

Je hebt helemaal gelijk Panamaman.
Zo zag ik het ook, maar ik heb het even wat vereenvoudigd om het idee erachter uitgelegd te krijgen. Als David me belt, zal ik het even wat verder voor hem uitwerken ;-)

0
vocsnor 27 september 2022 om 15:26

Toch lijkt het niet zoveel uit te maken dat WT teams punten pakken in kleinere wedstrijden. Lotto heeft zijn hele seizoen afgestemd op die kleine wedstrijden, en degraderen alsnog. Ik zie het probleem niet.

0
Samamba 27 september 2022 om 16:54

@vocsnor
Klopt, maar uiteindelijk eindigen Arkea en Cofidis wel voor Lotto op basis van die kleine wedstrijden want over 3 jaar heeft Lotto het in de WT zelf een stuk beter (of eerder "minder slecht" ) gedaan dan die ploegen (Israel ook overigens). Lotto is dat namelijk pas sinds mei beginnen doen, die Franse ploegen doen het al meer dan 2 jaar.

0
Thoin 27 september 2022 om 17:01

Vocsnor: jij vergeet dat het om 3 jaar gaat: Lotto had een slecht 2020 en een nog slechter 2021. Als ze op basis van dit jaar keken was Lotto makkelijk erin gebleven dankzij de “kleinere koersen”. Dat is wat ze hier willen zeggen. Als iedereen nu zo gaat inzetten op “kleinere koersen” dan krijg je een strijd op verschillende fronten: UAE, Jumbo en Ineos die alle rittenwedstrijden domineren, QS, Alpecin en nog een paar andere die met klassiekers ver gaan komen en de rest gaat alle kleine koersen rijden. Daardoor is het zoals hierboven aangehaald voor een ploeg als Uno-X die enkel kan scoren in kleinere koersen moeilijk om ooit boven een WT ploeg te eindigen. Vergelijken met Total heeft geen zin want door hun Frans karakter krijgen zij overal startrecht.

0
Massimo Bataille 27 september 2022 om 13:05

Er zal altijd een moeilijk evenwicht te verkrijgen zijn, maar ik denk wel dat er paar dingen duidelijk zijn. Het is niet ok als je:

Wint in pakweg Gooikse pijl (1.1) – 125pt je meer punten hebt dan TdF-etappe (100pt).
Je 12° wordt in het AK van 1-weekse je evenveel krijgt als etappezege
Bij etappezege enkel top-3 (1-weekse) of top-5 (Grote rondes) punten krijgt, terwijl bij een 1.1 (top-25)/ 1.Pro (top-40) of 1.WT (top-60) punten krijgt.

Ik ga zelf niet akkoord dat AK het enige is dat telt in etappewedstrijd.
Etappes mogen niet iets meer punten krijgen in vergelijking met 1-daagsen ( of omgekeerd, 1-daagsen mogen wat minder punten krijgen).
Tegelijk mogen er meer renners punten verdienen bij etappes en schaling minder drastisch naar beneden ( Tdf-etappe is 100pt – 5de is 5pt).

Schaling tussen etappewestrijden en 1-daagsen mag ook herbekeken worden.
Deze is momenteel gelijk (400pt voor WT, 200pt voor .pro en 125pt voor .1)

2
guyremgabdel 27 september 2022 om 13:59

De huidige puntenverdeling is er precies gekomen om :
-grote ploegen te motiveren om ook aan iets kleinere wedstrijden (1.1) deel te nemen zodat die organisatoren die ook daar een heel jaar in de weer zijn een aantrekkelijk deelnemersveld krijgen (weet: geen toppers = geen sponsors volgend jaar, dus op korte termijn boeken toe voor die organisatie – kijk maar hoeveel profwedstrijden er al opgedoekt zijn in nl)
– te verhinderen dat alle toprenners zich uitsluitend op 1 of 2 grote rondes gaan toeleggen als daar ook bij etappewinst teveel punten kunnen opgeraapt worden.

1
Brabander 27 september 2022 om 15:34

Hoezo onzin? Dat is precies wat nu gebeurt toch?

1
Massimo Bataille 27 september 2022 om 15:42

ik ga volledig akkoord dat het fantastisch is voor ‘kleinere’ koersen dat er grotere namen aan de start staan. En nu zie je inderdaad dat feit.

Maar het is compleet belachelijk en paradoxaal dat ploegen niet (of met mindere ploeg) deelnemen aan WT-koersen om punten te kunnen scoren in de .1 of .Pro koersen. Om zo volgende jaren wel WT-koersen te mogen rijden…
Het is nog absurder dat ploegen hun renners niet laten deelnemen aan het WK (de grootste 1-dagskoers vh jaar) zodat ze punten kunnen sprokkelen in pakweg Heistse pijl…

Ik denk zowiezo dat de organisatoren van deze .1 koersen ook liever ietswat continuiteit hebben ipv 2 jaar normaal deelnemersveld en dan het 3de jaar wel hoop grote namen aan de start.

0
guyremgabdel 27 september 2022 om 16:45

Bij de oprichting van de ProTour (voorganger van de WT) konden de renners en ploegen enkel punten scoren in de ProTour-wedstrijden. Onder druk van heel veel organisatoren (er zijn nog altijd meer kleinere dan die enkele grote) hebben ze dat systeem herzien en punten laten scoren in elke wedstrijd. Zonder kleine wedstrijden zouden er ook geen grote kampioenen zijn want die zijn allemaal ergens begonnen bij de profs in die kleinere wedstrijden.

0
Renaissance 27 september 2022 om 15:25

Alsof toppers/grote ploegen zich druk moeten maken om punten guyremgabdel… wat een onzin.

-2
Vinyakke 27 september 2022 om 12:21

Hoe kun je als uno-x zijnde nog concurreren met een WT-ploeg als in de grootste koersen het gros van de punten te verdienen zijn maar je daar nooit startrecht krijgt? Het huidige systeem met de vele punten in 1.1 koersen is ook scheef maar biedt tenminste kansen aan iedereen om te sprokkelen. Nu krijg je een gesloten systeem met 18 elite-teams die alle punten gaan weggraaien. Tot zover de vergelijking met het voetbal: daar spelen de tweedeklassers tenminste tegen elkaar voor promotie.

1
Shinzawai 27 september 2022 om 14:37

Lappartient geeft juist aan dat er geen grote veranderingen gaan komen, dus ik ben benieuwd waar je deze conclusie op baseert.

0
Murcia 27 september 2022 om 12:04

Journalisten hadden beter kunnen doorvragen over het buitensluiten van hun collega door deze typische bobo ipv hem door te laten ratelen over dit soort klein bier.

0
SCIC 28 september 2022 om 10:53

Lotto heeft het achteraf goed gespeeld. Ze hebben gezorgd dat ze in elk geval dit jaar genoeg punten behaald hebben om toegang te behouden tot de WT wedstrijden.
M.a.w. als je degradatie niet kunt ontlopen, zorg dan dat je in het 3e jaar goed scoort.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone