Ploegloze Benjamin Declercq: “Sommige renners de dupe van promotie-degradatiesysteem”
foto: Cor Vos
woensdag 26 oktober 2022 om 10:02

Ploegloze Benjamin Declercq: “Sommige renners de dupe van promotie-degradatiesysteem”

Benjamin Declercq reed de voorbije jaren voor Arkéa-Samsic, maar de 28-jarige renner zal volgend jaar niet meer uitkomen voor de Franse formatie. Declercq kon niet rekenen op een contractverlenging en heeft nog altijd geen werkgever voor komend seizoen. De Belg is het slachtoffer van de strijd om promotie en degradatie uit de WorldTour, laat hij weten in gesprek met Het Laatste Nieuws.

“Dat promotie-degradatiesysteem voor ploegen maakt de koers in essentie wat kapot”, begint Declercq zijn relaas. “Ik begrijp dat er een puntensysteem is om onderscheid te maken tussen WorldTour- en ProContinental-teams, maar het is niet objectief. Om een voorbeeld te geven: eendagskoersen zijn overgewaardeerd. Een tweede plaats in een Touretappe levert maar 50 punten op, een derde plaats in GP d’Isbergues 70 punten.”

In 2023 promoveren Alpecin-Deceuninck en Arkéa Samsic naar de WorldTour, maar dit gaat bij de Franse formatie wel ten koste van een paar renners, waaronder Declercq. “Alleen de punten van de tien best scorende renners van elke ploeg werden in rekening gebracht voor de UCI-ranking. Dit jaar werd de tactiek bij ons team daarop afgesteld. Al voor het seizoen werd vastgelegd wie de tien coureurs zouden zijn die voor de punten zouden zorgen.”

“Er zullen nog renners mijn situatie herkennen”
“In 2021 werd nog gewacht tot na het voorjaar om te bepalen wie voor maximalisatie van puntenwinst zou zorgen, dit jaar lag het al voor het seizoen vast. Als je als renner dan naast die tien valt en je hebt niet het profiel van een zuivere knecht, wordt het wel heel erg moeilijk om je te bewijzen. Ploegen zien – om het scherp te stellen – een van hun tien beste renners liever derde worden in GP d’Isbergues, dan dat hun op papier 15de renner een 1.1-koers wint of tweede wordt in een Tourrit.”

Declercq maakte het zelf mee in een voorjaarskoers. De renner maakte deel uit van een omvangrijke kopgroep, maar mocht zijn kansen niet verdedigen. “Dat ik toen in een kansrijke situatie mijn benen moest stilhouden, werkte heel demotiverend. Hoe kan je je dan als renner aantrekkelijk maken voor andere ploegen als je einde contract bent? Je blijft dan uiteindelijk voorbeeldig je rol vervullen in de hoop dat je ploeg dat weet te appreciëren.”

De ploeg besloot echter niet te verlengen met Declercq, die nu dus zonder ploeg zit en moet vrezen voor zijn verdere wielercarrière. “Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar er zullen nog renners mijn situatie herkennen. Coureurs die zich inschakelden in de promotie-degradatiestrijd in het belang van het team en nu op straat komen te staan. Ik breng uiteraard begrip op voor de ploeg en de tactische keuzes, maar door de uitwassen van het promotie-degradatiesysteem zijn sommige renners nu de dupe en dat is bijzonder jammer.”

RIDE Magazine
27 Reacties
Sorteer op:
26 oktober 2022 10:37
Als hij zich als knecht goed had gemanifesteerd, dan had hij vermoedelijk gewoon een contractverlenging gekregen. Daar hoef je niet bij de top-10 van een ploeg voor te zitten. Daarnaast heeft hij in zijn drie jaar in de ploeg het dus niet weten af te dwingen om zelf bij die top-10 te horen. Typisch gevalletje van gewogen maar te licht bevonden (geen schande).
    26 oktober 2022 20:45
    Inderdaad, wat is dat eigenlijk geen knecht profiel?
26 oktober 2022 10:41
Eerlijk maar wel een beetje raar om uitgerekend uit zijn mond te horen dat eendagswedstrijden overgewaardeerd zijn, hij heeft nog nooit een grote ronde gereden en zijn beste resultaten zijn juist in eendagswedstrijden van laag niveau. Dit is juist typisch een renner die prima dat niveautje lager kan rijden, voor hem verandert er dan vrijwel niks. Kan zo bij een continentale ploeg die zich richt op wedstrijden zoals de sluitingsprijs etc.
    26 oktober 2022 10:59
    Hij bedoelt wellicht dat doordat er veel punten te rapen vallen in kleinere eendagswedstrijden ploegen ook daar hun top-10 renners heen sturen en renners als hij minder kans krijgen om daar voor eigen rekening te gaan.
    Maar ik denk eigenlijk ook niet dat de situatie er voor hem fundamenteel anders had uitgezien met een andere waardeverhouding.
    26 oktober 2022 11:30
    Dat zal hem ongetwijfeld dwars zitten ja, dat beste10 renners systeem is inderdaad nadelig voor mindere renners die ook een keer hun kansen willen verzilveren. Wat dat betreft mogen ze van mij ook best alle punten op een hoop gooien maar daar kleven ook weer nadelen aan.
    26 oktober 2022 11:48
    Dat bevoordeelt nog meer de grote teams met genoeg budget voor heel veel toppers.
    En zou het nog een stuk moeilijker maken voor PCT teams om naar de WorldTour door te groeien, want die hebben naast minder kwaliteit vaak ook een kleinere selectie. Dan moet je als Total of B&B met 25/26 renners in concurrentie gaan met 32 renners van Israel.
26 oktober 2022 11:57
Snel even wat uitslagen van hem bekeken en ik denk wel dat hij een punt heeft. Meestal moest hij werken voor anderen - regelmatig eindigde hij als 2e-beste van het team, allicht na het verzorgen van een lead-out - en in de paar (vnl nationale) wedstrijden waar hij voor eigen kans kon gaan deed hij het behoorlijk goed. Dat er al vóór het seizoen bepaald werd welke tien renners voor de punten gingen rijden is natuurlijk nefast voor de motivatie van alle anderen (want bij een team als Arkéa verwachten ook de helpers normaal gezien wel eens hun kans te mogen gaan in de lange vlucht).

Moest Kurt Van de Wouwer meelezen: dit lijkt me een uitstekende versterking naar volgend jaar toe. In het slechtste geval gaat hij in het treintje van Ewan, in het beste geval krijg je er terug de beloftevolle allrounder bij die we in 2018/2019 leerden kennen bij Sport Vlaanderen.
    26 oktober 2022 20:49
    Als hij vaak lead out voor de kopman was in de finale, was hij toch een hele goede knecht? En zeer geschikt om volgend jaar mee te nemen naar de wt?
26 oktober 2022 13:44
Het gaat erom dat veel degelijke renners die geen (sub)toppers zijn, dit seizoen geen enkele kans kregen om eens voor eigen gewin of zelfs een ereplaats te gaan. Enkel nog knechten en onder geen beding voor je ploegmaat die top tien staat qua punten eindigen. Dat is op zich al erg en discriminerend. Maar na het seizoen worden deze renners nogmaals gestraft, omdat ze niet genoeg punten haalden of geen resultaten haalden. Sommigen krijgen daardoor geen contractverlenging. Ik heb schrijnende verhalen gelezen van redelijke spurters (in normale omstandigheden goed voor een top tien in een massaspurt van wedstrijden van middelmatig niveau of goed voor een dichte ereplaats of zelfs winst in een regionale wedstrijd) die nu de spurt moesten aantrekken voor een (veel) tragere ploeggenoot (die wel in de top tien van de ploeg stond). Een bijzonder ongezonde situatie. Die wel eens als een boemerang terug zou kunnen komen. Welke renner zal zich nog in een Worldtourploeg willen engageren om het vuile werk op te knappen zonder zelf ooit eens voor eigen kans te mogen gaan ? Het vuile werk zal dan door de subtoppers uit die ploegen moeten uitgevoerd worden. Subtoppers die dan op hun beurt geen punten kunnen sprokkelen, noch resultaten of occasionele overwinningen kunnen halen. Een vicieuse cirkel.
    26 oktober 2022 15:12
    Ok. Tja. Dan hebben ze allemaal geen knechten van dat type meer en moeten ze zich daarop aanpassen. Wat waarschijnlijk weer leidt tot op precies dezelfde manier renners laten knechten, die dan weer geen contract krijgen waardoor weer anderen moeten knechten. Wie weet wel degenen die het jaar daarvoor om precies dezelfde reden bij een andere ploeg hebben moeten vertrekken.

    Lijkt me eerder een natuurlijke manier van vijverbodemverversing dan een maatschappelijk probleem.
    26 oktober 2022 15:19
    Je gaat toch niet voor een halfbakken slome lul de sprint aantrekken als je op zeker weet dat jij de top 5 zo haalt. Paar keer doen en je staat ook zo in de top10 van je teamranking. Je bent een beetje een slapzak als je het pikt om je zo te laten piepelen. En ja, dat kan ontslag of non-actief opleveren maar ben je wel voor jezelf opgekomen. Met wat geluk merkt een ander team dat ook op. Wie weet heb je ook nog het geluk dat ze het intern niet bestraffen. Het is dan wel handiger juist wel heel dienstbaar te rijden in koersen die je niet liggen of je de dagvorm niet hebt uiteraard.
    26 oktober 2022 15:56
    In het gros van de WorldTour ploegen heb je heel wat renners die louter in dienst rijden, nauwelijks of geen punten scoren en zonder problemen een verlenging gaan krijgen. Broer Tim is het beste voorbeeld.
    Bij de ploegen uit de onderste regionen die constant in acute puntennood verkeren is het misschien wel een reëel probleem. Maar zelfs daar kunnen ze niet per definitie verdergaan met hun tien puntenpakkers en zullen ook andere renners nog steeds kansen krijgen.
26 oktober 2022 10:29
Hij maakt wel een interessant punt, dat een ploeg liever een hun tien 'puntenrenners' een ereplaats ziet halen dan een van hun andere coureurs ziet winnen. Dat kan in de koers tot rare tactische keuzes leiden ten koste van de renners die niet tot dat selecte groepje van tien behoren. Wat ik wel erg merkwaardig vind is dat Arkea-Samsic, als we Declerq mogen geloven, de renners die de punten moeten binnenhalen al voor het seizoen aanwijst. Je zou denk dat het beter is om in de loop van het seizoen te kijken wie er het beste voor staat.
    26 oktober 2022 15:24
    en bovendien zou ik een bredere basis aanhouden ivm met blessures/covid
    26 oktober 2022 20:44
    Inderdaad op minstens 15 richten is toch beter. Maar ook dan zal hij er waarschijnlijk niet bij gezeten hebben. Ik waag ook te betwijfelen of ze liever een 3de plaats hebben dan overwinning. Ik denk dat je het meer moet zien als liever een redelijk waarschijnlijke 3de plek dan een minicuul kansje op winst met een renner als hijzelf die dat eigenlijk nooit waarmaakt. Ja dat zorgt voor minder kansen voor hem, maar die kansen komen vanzelf als hij die paar die hij wel krijgt dan verzilverd. Zo moeilijk is het ook niet om bij arkea bij de 10 beste punten renners te zitten als je daadwerkelijk voor. 1 koersen winst in aanmerking komt
    27 oktober 2022 12:30
    Niet zo merkwaardig... dan rijden ze zich anders allemaal in de kijker en hebben ze gemiddeld mogelijk minder punten. Maar het blijft wel merkwaardig vd ICI. Tel gewoon alle punten. Wat is daar zo moeilijk aan.
26 oktober 2022 11:23
Ik denk dat Declercq misschien beter tot zijn recht komt in een leuke PCT ploeg. De WT is wat te hoog gegrepen wellicht. Ik snap dat hij teleurgesteld is, maar ploegen nemen nou eenmaal elk jaar afscheid van renners die net niet het gewenste niveau halen.
26 oktober 2022 11:43
Het is inderdaad zo dat de puntenverdeling per koers scheef ligt. Het loont nu om je beste renners niet op te stellen in een WT koers voor top-10 en in plaats daarvan in een kleinere koers voor het podium te laten rijden. Ook de regel dat alleen de eerste 10 renners tellen vind ik raar, laat lekker iedereen meetellen. Kan me voorstellen dat het heel zuur is om in de beschreven situatie de benen stil te moeten houden. Aan de andere kant kun je je ook afvragen wat je waard bent als je binnen een ploeg als Arkea niet het vertouwen krijgt voor de eerste 10, en je ook niet als knecht weet te onderscheiden.
26 oktober 2022 11:48
In de wedstrijden waar hij voor zichzelf kon rijden reed hij best aardige resultaten (8e, 1e, 5e).
26 oktober 2022 12:13
Nogal gezochte oorzaak gevolg relatie. Je kunt ook andersom redeneren: in een ploeg met duidelijke resultaatrenners als Arkea is er ook behoefte aan ondersteuning, en die renners konden zich afgelopen jaar op andere manieren bewijzen dan met eigen uitslagen. Dat is Declercq niet gelukt, en ‘het systeem’ de schuld geven lijkt me niet terecht
26 oktober 2022 12:54
Het lijkt me een goede zaak om die top-10 regel te schrappen: die voegt geen enkele waarde toe aan het puntensysteem en benadeelt ploegen die vooral in de breedte sterk zijn. Ik zie geen directe relatie met de contractverlenging van Declercq: als zijn ploeg echt vertrouwen in zijn kwaliteiten had gehad, hadden ze echt wel verlengd. En andere ploegen zien ook wel wat hij in de koers doet. Voor Lotto of Bingoal zou het zeker geen verkeerde renner zijn.
26 oktober 2022 14:51
Kortom het ligt vooral niet aan hemzelf? Als hij interessant is voor een Arkea of elk ander team zal hij vast wel aan de bak komen. Dat is topsport als je niet goed genoeg bent, dan val je buiten de boot.

Over het puntensysteem... Hoe je het ook inricht en welke punten je geeft aan wat voor wedstrijd of etappe de ranglijst zal er heus niet anders gaan uitzien. Er valt voor alles wat te zeggen en voor niemand is het goed of perfect. Ook voor een wedstrijd buiten de worldtour wordt ook hard gereden, het zijn ook vaak oude wedstrijden met veel historie en prestige, vooral die in Italië, België en Frankrijk. Een touretappe heeft vooral veel publicitaire waarde.
26 oktober 2022 13:14
Hij geeft eigenlijk zelf aan waarom hij niet verder komt. Soms moet je lef tonen, iets wat ik begrepen heb hoe ze je ook beoordelen binnen QS. Hij had in zo'n geval van een kansrijke positie gewoon voor zijn eigen kans moeten rijden. Daarmee toon je in ieder geval drive mee aan en als je dan de vermogens blijkt te hebben om het af te kunnen ronden of heel heel kort te rijden, gaat het je eerder wat opleveren dan dat het je wat kost.

In topsport moet je voor je plek vechten. Dat moet je zeker niet vergeten als je niet opvalt door een overschot aan talent. En al helemaal als de meeste van je teammakkers niet bepaald grootheden zijn die het afdwingen om voor hen te rijden. Dan moet je zorgen dat je weerbaarheid toont en je daarmee de teamleiding eventueel dwingt andere keuzes te maken. Of tenminste laat zien dat je bestaat en ambities hebt. Doe jij dat niet dan doet een andere collega dat wel en voor je het weet ben je gezien.
    26 oktober 2022 13:56
    Je hebt het duidelijk niet begrepen of je volgt enkel de topwedstrijden. De renners waarvan sprake en de vele andere renners die in die situatie zitten, kregen uitdrukkelijk verbod zichzelf te manifesteren. Op straffe van sancties, ontslag of gewoon het niet verlengen van het contract. Nu blijkt dat sommige renners ondanks hun loyaliteit toch hun contract niet verlengd zagen, zou het wel eens kunnen dat steeds meer goede knechten volgend seizoen "foert" zeggen. Ofwel eieren voor hun geld kiezen en naar kleinere ploegen trekken, ofwel volgend seizoen af en toe eens de afspraken aan hun laarzen lappen. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Op die manier zullen grotere ploegen het steeds moeilijker hebben om degelijke knechten aan te trekken, en zullen de subtoppers en luitenanten het vuile werk (lang voor de finale) moeten opknappen.
    26 oktober 2022 14:36
    @Marlin wat zijn je bronnen voor onderstaande opmerking?
    "Op straffe van sancties, ontslag of gewoon het niet verlengen van het contract. "
    26 oktober 2022 14:40
    En vervolgvraag: wat dan?

    Wat is er zo penibel aan wat heen-en-weergepruttel aan de onderkant van het peloton dat wellicht leidt tot licht veranderde ploegsamenstellingen en koerstactieken? Of ben je iets groters op het spoor?

Reacties zijn gesloten.