Promotie-degradatie: Lotto Soudal lijkt kansloos, BikeExchange-Jayco grote winnaar van het WK
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 28 september 2022 om 07:55

Promotie-degradatie: Lotto Soudal lijkt kansloos, BikeExchange-Jayco grote winnaar van het WK

Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

Update 27 september 2022
We zien deze week vooral onderin een aantal wijzigingen, al lijkt de grootste spanning nu weg te zijn. BikeExchange-Jayco maakte een reuzesprong. Zij scoorden de afgelopen week ruim 750 UCI-punten in een week dat er amper wedstrijden plaatsvonden. Dylan Groenewegen werd weliswaar derde in de Omloop van het Houtland en tweede in Parijs-Chauny. Toch was het WK-deelnemer Michael Matthews die – in het shirt van zijn land – de meeste punten voor zijn ploeg pakte de afgelopen week. Punten die renners halen op een internationaal kampioenschap, tellen namelijk óók mee bij hun respectievelijke ploegen.

Bling werd in de wegwedstrijd natuurlijk derde, goed voor 400 punten. Ter vergelijking: Groenewegen pakte met zijn twee ereplaatsen in totaal ‘slechts’ 155 punten. De overige tweehonderd punten pakte BikeExchange-Jayco dankzij goede prestaties van hun renners in de Mixed Relay. Matteo Sobrero veroverde zilver met Italië, goed voor 83,33 punten. Matthews en ook Luke Durbridge pakten via het Australische brons beiden 66,67 punten. Afzonderlijk niet zo veel, maar bij elkaar opgeteld toch ook weer ruim tweehonderd punten. We kunnen niet anders dan vaststellen dat BikeExchange-Jayco de grote WK-winnaar is.

Michael Matthews (rechts) was de puntenpakker bij uitstek voor BikeExchange-Jayco – foto: Cor Vos

Op het WK deed ook EF Education-EasyPost goede zaken. Stefan Bissegger won met Zwitserland de Mixed Relay en kreeg daarvoor 100 UCI-punten. Met zijn vijfde plek op het WK tijdrijden deed hij er nog eens honderd bij. Neilson Powless eindigde daar – net als tijdens de wegwedstrijd – in de onopvallende middenmoot, maar de Amerikaan nam toch ook nog 40 punten mee uit Wollongong. Ook Alberto Bettiol deed een duit in het zakje. Hij werd achtste in de wegwedstrijd en dat was goed voor 150 UCI-punten. Het is dan ook logisch te begrijpen waarom deze twee ploegen zo veel stijgen de afgelopen week.

Lotto Soudal kende maar een magere week. Hoewel Arnaud De Lie perfect had kunnen meedoen aan het WK voor beloften, is het een goede keuze geweest om daar puntentechnisch vanaf te zien. De eerstejaars prof werd afgelopen week tweede in het Houtland en vijfde in Parijs-Chauny, goed voor in totaal 135 UCI-punten. Gezien het feit dat Yevgeniy Fedorov en Mathias Vacek voor het sprintende peloton bleven, was er voor de nummer drie op het WK U23 maximaal 125 UCI-punten te halen.

Cofidis deed het buiten het WK om ook goed de afgelopen week. De Italiaan Simone Consonni won Parijs-Chauny en in de Omloop van het Houtland behaalde hij – net als Bryan Coquard en Max Walscheid – ook een aantal punten in de marge. Arkéa Samsic werd via Hugo Hofstetter weliswaar vierde in Parijs-Chauny, maar zij maken de laatste weken een serieuze duikeling. Samen met Cofidis zijn zij nu terug te vinden op een gedeelde zeventiende plaats, maar het gat met Lotto Soudal is wel ruim 900 punten in het voordeel van de Fransen. Israel-Premier Tech was al quasi-kansloos en ook John Lelangue lijkt langzaamaan de witte vlag te hijsen.

Bovenin zien we overigens dat Quick-Step-Alpha Vinyl en INEOS Grenadiers stuivertje blijven wisselen. Dankzij de wereldtitel van Remco Evenepoel staat de ploeg van Patrick Lefevere nu weer boven de Britse miljoenenformatie.


Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022

1. flag-nl Jumbo-Visma  37362,17
2. (+1) flag-be Quick-Step Alpha Vinyl 35413,37
3. (-1) flag-gb INEOS Grenadiers 34840,99
4. flag-ae UAE Emirates 32836,66
5. flag-de BORA-hansgrohe 24541,5
6. flag-bh Bahrain Victorious 23759
7. flag-fr Groupama-FDJ 21063
8. flag-be Alpecin-Deceuninck 20771,67
9. flag-us Trek-Segafredo 19969,33
10. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert 19043
11. flag-fr AG2R Citroën 17288,33
12. flag-kz Astana Qazaqstan 16869
13. flag-nl Team DSM 16038,71
14. flag-es Movistar 15945
15. (+3) flag-au BikeExchange-Jayco 15858,5
16. (+1) flag-us EF Education-EasyPost 15657,65
17. (-2) flag-fr Arkéa Samsic 15548
17. (-1) flag-fr Cofidis 15548
19. flag-be Lotto Soudal 14605
20. flag-il Israel-Premier Tech 13629,66
21. flag-fr TotalEnergies 10151
22. flag-no Uno-X 6827,09
23. flag-fr B&B Hotels-KTM 6118,33

Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025



RIDE Magazine
41 Reacties
Sorteer op:
27 september 2022 18:42
Toch best gek eigenlijk dat punten behaald in een WK waar met landenteams wordt gereden meetellen bij merkenteams. Als een resultaat (gedeeltelijk) als teamwork wordt beschouwd, lijkt het me niet terecht dat prestaties vanuit een landenteam, met renners uit verschillende merkenteams, meetellen bij die merkenteams.
    27 september 2022 19:27
    Slaat werkelijk nergens op. Je bent als merkenploeg ook nog eens afhankelijk van of de diverse bonden renners van jou selecteren. Redelijk competitievervalsend mijns inziens
    27 september 2022 19:40
    Dat zal gedaan zijn om te voorkomen dat nog meer ploegen hun renners thuis willen houden van het wk. op deze manier levert het de ploegen ook nog iets op door ze te laten gaan.
    27 september 2022 20:05
    Ja. Maar stel dat ,om voor wat voor reden dan ook, geen enkele renner van een merkenploeg geselecteerd wordt voor het WK. Dan sta je als ploeg toch al op een schier onoverbrugbare achterstand? Dan ben je al afhankelijk van het falen van renners van andere ploegen
    27 september 2022 20:16
    Die punten bij de Mixed Relay gaan al helemaal nergens meer over.
    27 september 2022 20:33
    Zou Lotto z'n renners ook verboden hebben naar het WK te gaan als ze begrepen hadden dat Campenaerts en De Lie daar zo 250 punten hadden kunnen scoren in Mixed Relay en u23-wegrit?
    27 september 2022 21:06
    Ik neem aan dat ze daarvan op de hoogte waren, maar meer potentiële punten voor De Lie zagen in andere koersen. Wat ook al berekend is hier. Hij had dan minimaal bij de eerste 2 moeten eindigen om beter te doen dan hij nu gedaan heeft
    27 september 2022 23:47
    Ik vind het persoonlijk vreemder dat men koersen lager dan .Pro/HC laat meetellen. Buiten de laatste paar maanden is dat gratis punten scheppen als WT/PT-ploeg, want een significant deel zijn lokale continentale ploegen.

    WK is tenminste nog Monumentkaliber.
27 september 2022 18:28
Voor DSM en Astana geldt dat in het verleden behaalde resultaten, weldegelijk garanties bieden voor de toekomst. Die hebben qua punten echt een belabberd jaar gedraaid.
    27 september 2022 18:40
    Als die in puntennood zaten, waren ze misschien ook wel allerlei rukkoersjes afgegaan met hun beste renners. Ze pakken dit jaar bijvoorbeeld wel 3 ritten op WT-niveau en 2 ritten in grote rondes (+ een p6 in AK Vuelta en wie weet hoe hoog Bardet geëindigd was in de Giro). Een Lotto scoort een zooi punten, maar komt op het hoogste niveau niet verder dan 1 WT-rit en 1 rit in een grote ronde. Dan heb ik toch liever het seizoen van DSM dan al die 1.1-zeges.
    27 september 2022 18:59
    @ChefSpijker

    Ik vind dat je gelijk hebt. Het liefste heb ik natuurlijk een mix, de WT overwinningen van DSM, maar ook wat meer overwinningen (Lotto heeft er 25 (DSM 10),heb je toch wat meer te vieren doorheen het jaar). Maar als ik zou moeten kiezen, toch liefst die WT overwinningen. Het is natuurlijk een gevolg van de verschillende focus. Lotto zal wel wat beter gepresteerd hebben in de WT moesten ze hun focus daar op hebben (zoals de vorige 2 jaar), maar dan hadden ze net zoals DSM veel minder gepresteerd in de kleinere koersen.

    Maar aan de andere kant vind ik ook wel dat DSM en zeker Astana ook wel niet echt het team hebben om in die kleine koersen punten te verzamelen. DSM heeft er eigenlijk vrij veel gereden. Natuurlijk (door het verschil in focus) niet altijd met een echt sterk team maar prestaties van mannen als Degenkolb, Eekhof, Bol en Welsford waren toch ondermaats. Bij Astana is dat natuurlijk nog erger. In België en Frankrijk hebben die echt niets te zoeken natuurlijk. Die zijn met voorsprong de slechtste ploeg in de WT voor de moment maar teren natuurlijk op het verleden. Moesten die wel in puntennood gezeten hebben betwijfel ik ten zeerste of die de nodige punten hadden kunnen halen uit kleine koersen.
    27 september 2022 19:25
    Astana heeft MAL, Nibali en Lutsenko die wat gepresteerd hebben dit seizoen. Dat is toch wel erg mager hè? De regels zijn duidelijk wat dat betreft, maar eigenlijk zouden zij ook (minstens) in de gevarenzone moeten vertoeven
    27 september 2022 20:28
    Het gaat om een 3-jaars-ranking, Brabander. Lijkt me ook wel zo eerlijk om niet na 1 slecht jaar je licentie voor 3 jaar kwijt te raken.

    Wb de mindere resultaten van bijv DSM en Astana in continentale koersen: veel WT-ploegen focussen zich de laatste jaren vooral op de WorldTour, en hebben een 'klein' programma daarbuiten dat vooral dient om toppers wedstrijdritme te laten opdoen en jongere renners wat meer kansen te geven.
    Dan is het logisch dat je daar veel minder scoort dan een WT-ploeg als Lotto, dat duidelijk kwaliteit tekort komt in de WT-koersen, en al hun sterke renners gericht in kleinere koersen inzetten om punten te scoren.
    Je ziet de laatste maanden pas, nu andere bedreigde ploegen ook hun beste renners naar die koersen sturen, dat Lotto daar dan ook tekort schiet.
    27 september 2022 21:08
    Ik ben op de hoogte van het reglement en daarom zei ik ook al dat het vrij duidelijk is wat dat betreft. Maar het voelt oneerlijk op de 1 of andere manier. Het huidige seizoen zit toch meer in je gedachten dan 2 seizoenen terug.
    27 september 2022 21:31
    @Lay On? De laatste maanden? Lotto heeft 1 weekend onverwacht weinig gescoord omdat De Lie achter een valpartij zit in de laatste 2 km van de Primus Classic en Ewan ziek werd. In Augustus en begin september werden ze in België en Frankrijk gewoon 1e, 3e, 1e, 1e, 4e (WT), 9e, 1e en 2e. En ja sommigen daarvan ook gewoon met veel betere deelnemers. Wat jij zegt in je laatste paragraaf slaat echt op niets. Natuurlijk ga je minder makkelijk winnen als er meer WT ploegen aan de start staan, maar van "ook daar tekort komen" is echt totaal geen sprake, dat bewijzen de cijfers.

    Lotto werd vorig jaar (toen ze wel op de WT focuste en daardoor de kleine koersen verwaarloosden) overigens nog gewoon 2e in Parijs Roubaix en Milaan San Remo. Als ze ook vorig jaar zoals dit jaar op de kleine koersen hadden gefocust was Cofidis of Arkea volgend jaar geen WT, want zij zijn het die veel langer dan het tweede deel van dit jaar van het systeem hebben geprofiteerd.
27 september 2022 20:02
Wanneer je veel te veel geld spendeert in voorbije glorie, en dan nog eens één topper die het helemaal laat afweten, dan ben je kansloos. Zonder De Lie was het zelfs een catastrofe.
    27 september 2022 20:07
    Nou inderdaad. Het is dat ze De Lie nog hebben. Hoe had het er anders wel niet uitgezien?
    27 september 2022 21:28
    De Lie staat zelfs 6de in de UCI ranking, 13de in de pcs ranking en 2de in de PCS U23. En in die zin is hij de absolute kopman van Lotto. Normaal geraken ze er ook wel weer uit, op eigen kracht. Plus, maar dat ligt buiten hen, zijn Cofidis, Arkea en Astana best wel verzwakte ploegen ook.
    27 september 2022 21:41
    Waarom altijd die zonder x of y had het er anders uitgezien? Ja no shit? Zoals bij elke ploeg? Als Groenewegen in December niet opeens beslist dat hij JV wilt verlaten zou BEX vandaag de dag ook in gigantische problemen zitten. Als Valverde niet presteert, Movistar ook.

    Als als als, De Lie is een renner van Lotto en daar hebben ze als team voor gereden een heel jaar. Dan scoor je veel punten als je een goede sprint hebt en in de juiste wedstrijden wordt uitgespeeld.
    27 september 2022 21:46
    Omdat het vrij relevant is misschien? Je geeft het zelf al aan: bij een Movistar is dat ook het geval bijvoorbeeld
    27 september 2022 21:58
    Ik vind het iets vreemd om telkens aan te halen omdat het de logica zelve is bij teams die niet het grote budget hebben. Die hebben geen 5 kopmannen die allemaal +1000 punten kunnen halen hé.

    Lotto heeft er twee, De Lie en Ewan. Een andere wordt ervoor betaald maar dat is inderdaad een mislukking (Gilbert). Daar ga ik zeker mee akkoord.
    27 september 2022 21:59
    @Samamba
    Je hebt gelijk dat je dat van wel meer ploegen kan zeggen, maar dat zijn dan sterkhouders waar je rederlijkerwijs elk jaar een bepaalde return van kan verwachten op basis van prestaties uit het verleden.
    Bij De Lie ligt dat anders - een neo die zoveel punten weet te sprokkelen is buiten elke verwachting. Dus toch wel opvallend dat het zelfs met dit godgeschenk niet gaat lukken voor Lotto.
    27 september 2022 22:03
    @Maillot à Pois

    Goh 2000 punten is zeker boven de verwachtingen, maar ik (en dat zal binnen Lotto ook wel zo geweest zijn) had toch ingecalculeerd dat die minstens aan de 1000 ging geraken (wetende dat hij al die kleine koersen ging rijden). Als De Lie er niet was geweest had Lotto ook gewoon totaal anders gekoerst in vele wedstrijden hé. Dat zijn punten die je nu niet haalt die je anders misschien wel had gehaald. Ze zijn ook resoluut voor De Lie gegaan als 2e sprinter. Als De Lie er niet was geweest hadden ze Degenkolb heus wel door iemand anders "vervangen". Niet dat die zoveel punten zou scoren als De Lie, maar ik zie veel mensen insinueren dat zonder De Lie Lotto precies in geen enkele van die wedstrijden waarin De Lie gewonnen heeft op podium gereden heeft zou gescoord hebben zonder hem. Dat klopt natuurlijk van geen kanten.

    Je kunt een beetje geluk noemen dat hij net nu komt, maar je kunt het evengoed "ongeluk" noemen dat hij net geen jaartje eerder komt, etc. Ik vind al die als'en gewoon raar. Dat is zoals zeggen dat Lotto nooit in de problemen was gekomen zonder het vreselijke ongeluk van Lambrecht. Daar ben je niets mee hé.
    27 september 2022 23:52
    De Lie is een redelijk relevant ''what if?''-verhaal natuurlijk.

    Lotto is qua selectie altijd wel voor een groot deel afhankelijk van het aantal Belgische renners uit het eigen U23-team, maar buiten de doorbraak van De Lie dit jaar bakken die talenten er doorgaans niet zoveel van bij de ploeg. En zelfs met zijn doorbraak zijn ze niet goed genoeg.
    28 september 2022 11:30
    Ik hoop vooral dat Lotto de Lie dit jaar niet te zwaar belast heeft. Als 19-20-jarige óveral waar je start als kopman worden uitgespeeld, mét verachtingspatroon en de druk van presteren op je nek... ik weet niet of dat een slimme aanpak was.
    Al ging De Lie er tot nu toe wel fantastisch mee om hoor. In ieder ander land dan Belgie en Denemarken zou zo'n jongen tot wielrenner van het jaar worden uitgeroepen...
27 september 2022 22:07
Eigenlijk maakt het voor de meeste teams onderin weinig uit welke status ze hebben aangezien ze in de breedte sowieso niet genoeg kwaliteit hebben om overal te rijden.
Misschien is de protour status verliezen voor zulke ploegen zelfs een zege want nu kunnen ze hun beste renners inzetten waar ze willen en ze hoeven niet overal op te draven.

Wat maakt het voor lotto uit als ze de Giro of Vuelta missen?
    27 september 2022 22:14
    Als Lotto degradeert, krijgen ze in 2023 voor alle WT-wedstrijden een wildcard.
    27 september 2022 22:20
    @Cornelius
    Ja, maar ze hoeven die niet allemaal aan te nemen. Wat inderdaad een voordeel is.
    Keerzijde van de medaille: ze moeten elk jaar goed genoeg presteren om bij de beste 2 ProTeams te behoren, anders hebben ze die gegarandeerd wildcards het jaar erop niet meer.
    27 september 2022 22:39
    @Maillot à Pois Ja, dat kan idd een heikel punt worden. Het zou eigenlijk geen probleem moeten zijn (alleen Total komt dit jaar enigszins in de buurt, maar altijd nog ruim 1000 punten verschil). Maar wat gebeurt er als de ‘scorende renners’ besluiten hun contract te verscheuren, omdat ze elders een beter aanbod hebben gekregen?
27 september 2022 22:44
Misschien nog even ter verduidelijking het UCI-reglement herhalen ?
Kunnen/moeten uitgenodigd worden voor alle WT-wedstrijden :
- de 18 WT-ploegen
- de eerste 2 niet WT-ploegen van de rangschikking, dus momenteel Lotto en Israel
- bij eendagswedstrijden eveneens de 3e ploeg (Totalenergies dus)
- bij eendagswedstrijden blijven aldus nog 4 wildcards over (tot 25 ploegen)
- bij rondes blijven nog 2 wildcards over (hier is het aantal deelnemers momenteel beperkt tot 176 - dus 22 ploegen)
Bron: alles terug te vinden in de reglementen van de UCI (zie hun website)
    27 september 2022 22:49
    Nee, Total heeft meer punten dan IPT. Zie sectie “2023 Wildcards” hier (Engels!).
    27 september 2022 23:02
    @guyremgabdel
    Voor het bepalen van de ProTeams die recht hebben op de wildcards geldt de jaarranking van 2022, en dus niet de driejaarlijkse ranking
    Dus daarom 1. Lotto 2. Total 3. Israël, zoals Cornelius zegt
    28 september 2022 00:57
    Ik wilde vooral benadrukken hoe het systeem werkt met de WT-ploegen en de wildcards die de organisatoren mogen uitdelen. Want blijkbaar zijn niet alle wielerfans op de hoogte. Hierdoor gaf ik als voorbeeld maar de situatie aan zoals die er op vandaag zou uitzien. Uiteindelijk wordt er nog een kleine maand gekoerst en komen er wsch nog wijzigingen in de stand.
    28 september 2022 08:08
    @guyremgabdel
    Quote:
    Hierdoor gaf ik als voorbeeld maar de situatie aan zoals die er op vandaag zou uitzien.

    Maar je maakt toch een fout in je voorbeeld?
    Quote:
    de eerste 2 niet WT-ploegen van de rangschikking, dus momenteel Lotto en Israel

    Dit is niet juist. Deze uitnodigingen gaan niet naar de nrs 19 en 20 in de driejaarlijkse ranking, maar naar de eerste 2 niet WT-ploegen in de jaarranking van 2022. Daarin staat Lotto op dit moment 13de, Total 17de en Israel 20ste.
    Op vandaag worden Lotto en Total dus uitgenodigd voor alle WT wedstrijden, en Israel enkel voor de eendagswedstrijden.
28 september 2022 08:58
Vind het ookwel knap dat Jumbo hier boven aan staat die rijden volgens mij de minste koersen overall
28 september 2022 12:59
Vind dergelijk puntensysteem wel een meerwaarde en extra cachet geven. Nadeel is dat het pas in het 3e jaar echt gevolgd wordt maar goed; ploegen 3 jaar WT-zekerheid geven is ook belangrijk voor sponsoren op middellange termijn.

De 2 afvallers lijken me ook gewoon terecht en een eerlijke weergave van de voorbije 3 seizoenen.
27 september 2022 18:53
israel en lotto kunnen we nu vrijwel definitief vaarwel zeggen. lotto zal met ewan vast nog wel naar de tour kunnen. bij israel vraag ik me dat, zonder een duidelijke kopman, toch af.
    27 september 2022 19:01
    Lotto heeft gegarandeed alle wildcards voor volgend jaar dus Ewan of niet in 2023 rijden die zeker de Tour nog.

    En ik vraag me sowieso af waarom je Ewan op zijn eentje hoger inschat dat een meervoudig ex Tour winnaar en wat ex ritwinnaars die Israel heeft. Israel heeft zeker nog kans om de laatste ASO wildcard te krijgen (mits wat gesmeek van Adams en een zak geld waarschijnlijk).
    27 september 2022 19:03
    Je snapt het systeem nog steeds niet, he?
    Lotto heeft sowieso startrecht.
    27 september 2022 20:18
    Arkea heeft geen wildcard meer nodig. Dus denk dat unox of Israël dan de card krijgt. Of is total niet zeker?
    27 september 2022 20:19
    @Samamba Ik kan me voorstellen dat het bedrijf Premier Tech cosponsor wordt van de Tour de France, zodat IPT alsnog een wildcard krijgt (vgl. Cofidis in Vuelta).

    @Fenno de Groot Total krijgt automatische wildcard via UCI. B&B krijgt wildcard via ASO.

Reacties zijn gesloten.