Vaughters kritisch op degradatiesysteem: “Sponsoren voelen zich niet meer veilig”

dinsdag 11 oktober 2022 om 13:56
Vaughters kritisch op degradatiesysteem: “Sponsoren voelen zich niet meer veilig”

foto: Cor Vos

EF Education-EasyPost hoeft zich geen zorgen meer te maken over een eventuele degradatie uit de WorldTour, maar dat weerhoudt ploegbaas Jonathan Vaughters er niet van om zich in een commentaar op VeloNews kritisch uit te laten over het systeem. “Laat me open zijn: ik ben tegen promotie/degradatie in wielrennen”, begint hij zijn artikel.

“Als de teams hier een stem in hadden gehad (er wordt gezegd dat we een stem hadden, maar ik kan jullie verzekeren dat dit niet zo was), zou ik nee hebben gestemd”, vervolgt Vaughters. Volgens hem is het huidige systeem ‘destructief’ voor de sport. “Het treft atleten. Het vernietigt teams. Het haalt de waarde van de sport naar beneden. En het moedigt aan tot dopinggebruik.”

“Ik besef me dat die uitspraak een kop van een artikel kan worden, maar ik wijs erop dat fair play vaak in het geding komt, als er wanhopige situaties optreden in de sport”, aldus de Amerikaan. “Het systeem zorgt voor alle genoemde dingen, omdat het (net als doping) een wijdverbreide instabiliteit veroorzaakt: sponsoren voelen zich niet langer veilig in de wielersport en teams vallen uit elkaar. Sponsoren willen niet van het ene team naar het andere team gaan, op zoek naar een stabiel platform dat daadwerkelijk uitkomt in de WorldTour.”

Voorstanders van het systeem
Vaughters zegt de voorstanders van het systeem te begrijpen. “Het opent het topniveau van de sport voor nieuwe sponsoren, nieuwe ideeën, nieuwe mensen. Het zorgt ervoor dat teams niet op hun lauweren rusten”, somt hij hun argument op, alvorens te zeggen dat het “zo niet werkt”. Hij stelt dat sponsoren waarschijnlijk niet meer weten welke ploeg de waarheid spreekt, als deze zeggen dat ze de Tour de France rijden. Daardoor zullen deze geldschieters zich langzaam maar zeker terugtrekken uit de sport.

Volgens Vaughters vechten alle ploegen om sponsoren, terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn. “We hebben een klimaat nodig waarin nieuwe sponsors moeten bieden om de sport binnen te kunnen komen. Daar is een gelimiteerd aantal teams voor nodig, die daardoor de waarde omhoog brengen. We hebben geen teams nodig die elkaar de das om doen door de sponsoren voor zo’n laag mogelijk prijs te dienen. Natuurlijk, teams vechten al voor sponsoren, maar door dit systeem gaat dat nog verder.”

Nieuw systeem
In het vervolg van zijn commentaar stelt Vaughters aangrijpingspunten voor een nieuw systeem voor. Er kan een vorm van promotie/degradatie blijven, oordeelt hij maar dan moeten er wel wat zaken veranderen. Zo moeten de WorldTour-ploegen meer tegen elkaar rijden en moet er financiële compensatie komen voor de ploegen die degraderen, zodat ze een eerlijke kans hebben om weer terug te komen in de hoogste divisie. Verder vindt Vaughters bijvoorbeeld dat de puntentelling moet veranderen, waarbij hij als voorbeeld geeft dat het winnen van een 1.1-koers momenteel meer UCI-punten oplevert dan een ritzege in de Tour de France.

Dit artikel delen:

31 Reacties

josi 11 oktober 2022 om 15:02

Als je het betoog van Vaughters leest, heeft hij best wel enkele goede punten – met name dan over het soms nogal kromme puntensysteem. Waar hij wat mij betreft helemaal de bocht uitvliegt, is het verhaal over een alternatief systeem waarin gedegradeerde ploegen financieel worden gecompenseerd voor het feit dat ze uit de hoogste wielerdivisie duikelen. Hij heeft het over zo’n $9 miljoen per gedegradeerde ploeg, een bedrag dat blijkbaar vooral bij de organisatoren van wielerwedstrijden vandaan moet komen. Dat lijkt me nogal ridicuul en ook nog eens totaal onhaalbaar.

4
ssj 11 oktober 2022 om 20:18

De Premier League bonus toch? Lijkt me inderdaad voor wielrennen niet haalbaar én onnodig omdat de beste PT teams ook verzekerd zijn van de topwedstrijden (wel voor 1 jaar maar goed…)

0
Jaepa 11 oktober 2022 om 15:04

Ik denk deels een cultuurschok – Amerikanen kennen bijna geen promotie/degradatie in hun grote sporten en kunnen er daardoor niet mee omgaan.

Alleen wat betreft de puntentelling heeft hij wat mij betreft een punt, die zou inderdaad heroverwogen kunnen worden. De rest lijkt mij allemaal kul; het is de kern van commerciële sport dat ploegen vechten om sponsoren, en dat die sponsoren niet het meest bieden voor slecht presenterende ploegen. Het geeft juist een mooie prikkel om continu te blijven presteren.

Daarbij is ‘degradatie’ in de wielrennerij nog beperkter dan in andere sporten; in veel wedstrijden kun je door een wild card of anderszins alsnog gewoon meedoen en strijden tegen de topploegen, in plaats van dat je echt alleen maar uitkomt op een lager niveau zoals in het voetbal.

3
Viktrodriguez 11 oktober 2022 om 16:05

Slechts deels een cultuurschok? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit de enige reden is en alles eromheen gebreid wordt om het als echte kritiek te laten overkomen.

Het is namelijk heel erg frappant dat de enige teambazen die zo lopen te zeiken in de media een Amerikaan (Vaughters) en een Canadees (Adams van IPT) zijn. Die laatste heeft naar goed Noord-Amerikaans gebruik ook al lopen dreigen met een rechtszaak tegen de UCI, als ie zijn zin niet krijgt.

2
Drossard Kudus 11 oktober 2022 om 18:44

Zou voor het wielrennen denk ik geen slechte zaak zijn, het Amerikaanse franchise model. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar één ding is zeker, qua marketing en opbrengsten haalt dat model veel binnen. Laat dat net zijn wat voor 95% van de wielerwereld een probleem/uitdaging blijft, het verdienmodel.

Promotie-degradatie is in Amerika ook haast onmogelijk omdat het land daarvoor veel te groot is. Wat nu zo leuk is aan de Amerikaanse setup is dat bijvoorbeeld middels de draft teams een reele kans hebben om met talenten aan een nieuw fundament te werken en, niet zoals bijvoorbeeld in het voetbal, dat de ‘grote ploegen’ niet eeuwig aan de top blijven door er een zak geld tegenaan te gooien. Anderzijds wordt goed beleid beloond (Golden State Warriors, Toronto Raptors, Pittsburgh Penguins) en wanbeleid afgestraft (Sacramento Kings, Detroit Tigers, Pittsburgh Pirates).

Het fundament ligt er al bij de UCI, door met de licenties te werken. Zeker in de huidige opzet heb je nu drie jaar lang dezelfde 18 teams. Grote obstakel is echter dat je daarbij eensgezindheid moet zien te vinden bij de UCI, ASO, RCS, Flanders Fields, etc. en de teams & renners. Als één blok kun je het product ‘wielrennen’ beter verkopen dan allemaal apart. Wil je als zender/streamingsdienst de Tour de France uitzenden (en dat willen er wel wat) dan moet je ook tot zekere zin de Giro uitzenden en de Monumenten en alle andere WorldTour koersen. Echter kan er nu al niemand met elkaar door een deur, laat staan alle partijen samen.

Daarbij komt ook nog het inkomstenprobleem. De grote Amerikaanse sporten zijn stadionsporten. Eigenaren kunnen op zekere hoogte inschatten wat de minimale inkomsten gaan zijn per seizoen. Als je moet rekenen op sponsorgelden en prijzengeld ben je per definitie kwetsbaar. Maar ook op gebied van TV-gelden en merchandise laat het ‘Europese’ format veel liggen.

2
lo squalo dello Stretto 11 oktober 2022 om 14:19

Zou beter wat kritisch zijn op zijn eigen beleid en renners

2
Maillot à Pois 11 oktober 2022 om 15:14

Die drie jaar is net om een vorm van zekerheid aan sponsoren te geven.
Met een gesloten systeem, is er ook een probleem voor sponsoren. Hoe ga je sponsoren als Alpecin of Uno-X dan overtuigen te investeren als er geen enkel uitzicht is om ooit tot de WorldTour toe te treden?

2
De Zeboe van de Zoncolan 11 oktober 2022 om 15:22

Dan moeten ze bij JV aankloppen. Hoeft-ie een keer niet zelf op zoek naar sponsors.

0
Handige Harry 11 oktober 2022 om 18:26

Op zich is er weinig mis met degradatie en promotie enkel heeft de UCI er qua regels gewoon een potje van gemaakt.

Je kunt nu als ploeg gewoon veel C-koersen rijden om maar punten te sprokkelen.
Ze moeten er gewoon een percentage aan hangen, dus dat ploegen beloond worden voor het niveau waarop ze rijden.
Als je als WT ploeg punten scoort in een 2.1 koers dan tellen die bijvoorbeeld maar met factor 0,5.
En ploegen die dus geen WT zijn en minder de kans hebben WT wedstrijden te rijden krijgen in WT wedstrijden die ze wel rijden bijvoorbeeld 1,25 maal de waarde van de behaalde punten.

2
Michiel 11 oktober 2022 om 14:12

Je veilig voelen….het nieuwe modewoord lol

1
jooprioolpijp 11 oktober 2022 om 15:48

Welja, een degradatiebonus. In een wereld die zo conservatief is als het wielrennen, is een promotie/degradatie-regeling zo ongeveer de enige manier om iets in beweging te brengen. Neemt niet weg dat er van alles te zeggen is over punten, financieringsmodel etc. van de UCI, maar Vaughters is duidelijk niet de man om hier een coherent alternatief tegenover te zetten.

1
Shinzawai 11 oktober 2022 om 15:49

Het syteem heeft zeker nadelen, maar Vaughters slaat de plank ook mis. Financiële compensatie voor gedegradeerde ploegen lijkt me bijvoorbeeld volkomen onhaalbaar en ook onwenselijk in deze instabiele sport. Tevens lijken zijn aannames wat betreft het afhaken van sponsoren en verkassen van sterke renners voorlopig niet te kloppen: Israel en Lotto gaan gewoon door en er zijn geen transfergeruchten. Bovendien hebben gedegradeerde ploegen altijd nog het recht op wildcards als ze niet al te beroerd presteren, dus zo beroerd is het allemaal niet.

Een gesloten systeem is ook niet ideaal: het is leuk en aardig dat sponsoren zich dan moeten inkopen bij de topploegen, maar die topploegen hebben vaak een structuur waarbij één persoon de licentie heeft. Die personen krijgen dan wel erg veel macht en is er ook geen ruimte voor anderen om zich daar tussen te vechten.

De puntentelling mag nog wel eens goed naar gekeken worden, maar dat had de UCI al beloofd. Daarbij moeten ze er echter wel rekening mee blijven houden dat ploegen die willen promoveren daar ook de kans voor krijgen: wanneer de balans teveel richting World Tour punten gaat, maak je dat extreem moeilijk, vooral voor ploegen die niet uit de traditionele wielerlanden komen en moeilijker wildcards kunnen krijgen.

1
Viktrodriguez 11 oktober 2022 om 16:12

Voor de puntentelling lijkt me het in de kern gewoon simpel. Laat alleen WT en 1/2.Pro-races meetellen en niet die onzin van lagere koersen. Zeker in die 1/2.2-koersen tegen een hoop amateurs uit club- en continentale teams was het de eerste 2,5 jaar gratis punten scheppen voor ploegen uit de WT en PT. Wat raar is, als het doel de WT is en daar alleen maar profs rijden, op de uitzonderlijke nationale teams hier en daar na. Zelfs in de Gooikse Pijl of zo een paar weken geleden was zelfs met alle WT-ploegen was 9/23 continentaal.

Daarnaast benadeel je met WT of .pro wat minder de ploegen uit de traditionele landen, juist omdat die landen (vooral Frankrijk) echt achterlijk veel van die .1/.2-koersen hebben.

1
ghostwriter 11 oktober 2022 om 16:06

In andere woorden, Vaughters wil zo min mogelijk concurrentie maar verzint daar een mooi verhaaltje om heen. Ik vind het heel goed dat de gevestigde orde in het wielrennen nu moet presteren om de gevestigde orde te blijven.

1
NDI22 11 oktober 2022 om 18:03

Heel apart verhaal. Een 3 jarige cyclus geeft juist zekerheid, namelijk voor minimaal 3 jaar is het team verzekerd van een bepaalde status. Heeft het team die status nog niet dan kun je als sponsor “goedkoop” instappen en samen naar die status toewerken. Nog niet zo lang geleden veranderde sommige teams constant van sponsor en waren er geen langdurige contracten voor renners.

1
Lars Maden 11 oktober 2022 om 14:17

Wat een huilverhaal. Zijn ploeg heeft het hele seizoen geen klote gepresteerd.

0
hjjanssen1973 11 oktober 2022 om 14:43

Zowel de ploeg als de sponsors zijn hiervan toch op voorhand op de hoogte? Tenzij EFE dit de sponsors natuurlijk niet verteld heeft… ;-)

0
MK_Canuck 11 oktober 2022 om 14:46

Misschien is het juist wel goed dat dit soort ploegen zich wat minder veilig voelen. Ik denk namelijk dat een hoofdsponsor er ook wel baat bij heeft dat er een competitieve selectie wordt samengesteld.

0
FDJ 11 oktober 2022 om 19:38

Als sponsor verdiep je je toch waar je instapt zeker voor de bedragen waar het om gaat in de wielersport.

1
nickdt 11 oktober 2022 om 16:07

Zo moeten de WorldTour-ploegen meer tegen elkaar rijden en moet er financiële compensatie komen voor de ploegen die degraderen, zodat ze een eerlijke kans hebben om weer terug te komen in de hoogste divisie.

En dat is nou juist je reinste competitievervalsing, meneer Vaugthers, want de gedegradeerde teams hebben dan een voordeel op de anderen op hetzelfde niveau.

0
Pietspeed 11 oktober 2022 om 19:55

Dat puntenratingsysteem vwb ééndagskoersen en rittenkoersen, daar heeft hij wel een punt. De rest is lariekoek, ook al heeft hij vanaf het begin met de invoering ervan al kritiek kennelijk. Een meer open systeem van 3 jaar is alleszins redelijk. Sponsoren, directie, coureurs, welke betrokkenen dan ook, weten waar ze aan toe zijn. Er zullen altijd sterkere en zwakkere teams zijn. Een gesloten systeem werkt niet bepaald bevorderlijk voor marktwerking, ergo een sterke competitie tussen teams en renners gaat dat juist tegen. Het zorgt veeleer voor een eenheidsworst en of competitievervalsing. Denk ook niet dat de Europese Commissie een gesloten competitie in dit opzicht zou toestaan gelet op de mededingswetgeving dienaangaande. Een 'markt' moet altijd open, toegankelijk en transparant zijn. Daarnaast is er niks mis met degradatie of promotie. Goed personeel van kok tot renner kan zich altijd in de kijker rijden. En als sponsors instappen weten ze dat er een bedrijfsrisico bestaat van minder aandacht.

0
Thoin 11 oktober 2022 om 14:36

Het enige wat klopt in zijn verhaal is dat het niks bijbrengt aan de wielersport en dat natuurlijk de druk op renners/teams verhoogd wordt. één jaar slecht presteren en punten kosten kan dramatisch zijn voor de toekomst van een renner.

-1
ssj 11 oktober 2022 om 14:39

Gaat toch om drie jaar? Dus dan moet je drie jaar slecht presteren

3
Thoin 11 oktober 2022 om 15:25

Niet als je einde contract bent na dat jaar…

0
Groetjesaandevoetjes 11 oktober 2022 om 16:14

Nah, een slecht jaar heeft dus heel veel effect dat je in de overige 2 jaar lastig recht trekt. Daartegenover staat dan wel dat een goed jaar (zoals DSM) een effect heeft op de andere 2 slechte jaren.

Ik vind promotie/degradatie nog niet zo erg zolang de UCI ook bezig is met het creeeren van een stabiele basis met inkomsten voor de teams (sponsoren, wedstrijdgeld, etc.) en moeten ze zorgen dat de puntentelling anders wordt zodat renners voorkeur geven aan WT wedstrijden ipv kleinere rondes voor de UCI punten.

1
ssj 11 oktober 2022 om 20:22

Movistar en Cofidis hebben een slecht Corona jaar toch goed weten te maken. DSM heeft zelfs 2 slechte jaren (en een superjaar inderdaad). Dus genoeg kans om het recht te trekken.

Lotto en Israël hebben gewoon 3 jaar lang ondermaats gepresteerd.

1
Hoste 11 oktober 2022 om 14:50

Ik verwacht meer valpartijen door dit degradatie-systeem. Goed voor kijkcijfers, maar niet goed voor de veiligheid van de renners.

-2
Mystieke_Monnik 11 oktober 2022 om 16:36

Die doping-insinuaties: ongefundeerd en echt heel erg laag.

-2
Shinzawai 11 oktober 2022 om 16:54

Hij beschuldigt niemand, maar geeft wel aan dat er een risico is dat ploegen uit wanhoop rare dingen gaan doen.

1
Mystery Rider 11 oktober 2022 om 14:51

Nou jongen … dit project staat zo al een 5 jaar in de steigers, het is niet zo dat je nou net hoort van de degradatie strijd, dus waarom heb je je mond niet open gedaan 4-5 jaar geleden wanneer de UCI met dit idee op de proppen kwam…waarschijnlijk te druk bezig met het ‘wining en dining’ om nieuwe sponsors te vinden…

-4
Panache 11 oktober 2022 om 15:17

November 2017: “…creating a structure where franchises are guaranteed the biggest races such as the Tour de France. If there is a guaranteed entry into those races in the lifetime of the business, then at that point you have created a limited market, you have created scarcity and when you create scarcity sponsors come in and gravitate towards that scarcity.”
Of je het nu eens of oneens bent met Vaughters, jouw post is feitelijk onjuist Mystery Rider. Vaughters pleit al jaren voor een gelimiteerde markt met garanties voor de ploegen (zoals het rijden van de Tour, niet degraderen, etc).

7

Net binnen

Populair

Materiaalzone