Promotie-degradatie: Team DSM zakt en ziet laatste veilige plek rap naderen
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 7 oktober 2022 om 08:30

Promotie-degradatie: Team DSM zakt en ziet laatste veilige plek rap naderen

Overzicht Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

Update 3 oktober 2022
Ondanks dat de eindstreep van de promotie-degradatiestrijd in zicht is, zijn er onderaan de ranking opnieuw de nodige verschuivingen geweest. Van plek dertien tot en met plek achttien was er beweging. Voor de bühne wellicht, want Lotto Soudal en Israel-Premier Tech lijken definitief de handdoek te hebben geworpen. Die laatste ploeg zal bijvoorbeeld niet meer afreizen naar de Tour of Langkawi volgende week, waar ze oorspronkelijk wel op de voorlopige startlijst stonden. De marge met de laatste veilige ploeg – op dit moment Arkéa Samsic – bedraagt al bijna 2000 punten. Dat gaat is quasi-onoverbrugbaar, normaal gezien.

Ook Lotto Soudal lijkt te moeten vrezen voor degradatie. Tijdens de Tour de France klommen de Belgen heel eventjes op naar de laatste veilige plek achttien, maar daar zijn ze intussen zo’n 1100 punten van verwijderd. Wat dat betreft lijkt de strijd gestreden, al is het van de plekken achttien tot veertien nog wel ongekend spannend.

Movistar passeert Team DSM
Team DSM stond tot voor deze week op plek dertien, maar zag Movistar passeren. De Spanjaarden waren op dreef in Italië. Enric Mas bleek bijvoorbeeld de sterkste in de Giro dell’Emilia en hij werd negende in de Coppa Agostoni. Alejandro Valverde was daar op zijn beurt tweede en vierde in Emilia, terwijl hij ook derde werd in Tre Valli Varesine. Iván García werd dan weer vijfde in de Coppa Bernocchi; 625 punten in totaal.

De grootste stijger deze week was Cofidis. Een week geleden deelden ze nog de laatste plaats met Arkéa Samsic, maar die strijd is voorlopig beslist in het voordeel van de ploeg van Cedric Vasseur. Axel Zingle won de Famenne Ardennes Classic (125 punten), waarmee de neoprof zich opwerkte tot de tweede best presterende renner van Cofidis.

Alleen Guillaume Martin verzamelde meer punten; deze week voegde hij er onder meer een zesde plek in de Coppa Agostoni aan toe. Bryan Coquard won op zijn beurt de Tour de Vendée (125 punten), terwijl Max Walscheid met zijn derde plek in de Münsterland Giro ook zijn aandeel (125) had.

Dicht op elkaar
Door die prestaties steeg Cofidis naar plek vijftien, op slechts nog negentig punten van Team DSM. De voorsprong op nummer achttien Arkéa Samsic is dan weer een ruime tweehonderd punten en dus is alles nog speelbaar onderin tijdens de laatste twee weken. Tussen beide Franse equipes staan nog BikeExchange-Jayco en EF Education-EasyPost in.

Bij de Australiërs scoorde alleen Dylan Groenewegen (zevende in de Münsterland Giro). De Amerikanen deden het een pak beter door ereplaatsen van Rigoberto Urán, Andrea Piccolo en Marijn van den Berg in de verschillende Italiaanse herfstklassiekers.


Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022

1. flag-nl Jumbo-Visma  37.681,17
2. flag-be Quick-Step Alpha Vinyl 35.486,37
3. flag-gb INEOS Grenadiers 34.850,99
4. flag-ae UAE Emirates 33.141,66
5. flag-de BORA-hansgrohe 24.656,5
6. flag-bh Bahrain Victorious 23.901
7. flag-fr Groupama-FDJ 21.216
8. flag-be Alpecin-Deceuninck 21.174,67
9. flag-us Trek-Segafredo 20.004,33
10. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert 19.228
11. flag-fr AG2R Citroën 17.438,33
12. flag-kz Astana Qazaqstan 16.932
13. (+1) flag-es Movistar 16.498
14. (-1) flag-nl Team DSM 16.064,21
15. (+2) flag-fr Cofidis 15.974
16. (-1) flag-au BikeExchange-Jayco 15.937,5
17. (-1) flag-us EF Education-EasyPost 15.881,65
17. (-1) flag-fr Arkéa Samsic 15.748
19. flag-be Lotto Soudal 14.618
20. flag-il Israel-Premier Tech 13.865,66
21. flag-fr TotalEnergies 10.266
22. flag-no Uno-X 6.862,09
23. flag-fr B&B Hotels-KTM 6.263,33

Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025



RIDE Magazine
17 Reacties
Sorteer op:
5 oktober 2022 20:14
Van plek 18 tot en met 14 is het nog ongekend spannend volgens het artikel. Maar wat is hier dan spannend aan? Wat maakt het uit of je 14e of 18e wordt?
    5 oktober 2022 20:16
    Voor ons toch reuze spannend, na een heel jaar artikelen! Voor de renners zelf iets minder …
5 oktober 2022 20:16
Maakt toch helemaal niet uit of DSM 14e of 18e wordt. Beetje spanning creëren waar er helemaal geen is? Zowel Israel en Lotto hebben dat al lang opgegeven hoor, die degradatiestrijd is ondertussen al enkele weken beslist.
    5 oktober 2022 21:01
    inderdaad.

    eerste 18 zijn bekend en wildcards voor total energies en lotto gaan ook niet meer veranderen.

    tenzij fulgsang, woods en teuns voor een israel-podium zorgen in lombardije uiteraard
5 oktober 2022 22:47
Spanning opkloppen die er niet is heeft weinig zin inderdaad. Kies dan een andere insteek @redactie. Doet Lanternerouge beter.
    6 oktober 2022 12:10
    Wat is daar de insteek dan?
5 oktober 2022 23:32
Langs de ene kant wel jammer voor Lotto, je ziet eigenlijk ook wel dat het coronajaar 2020 hun voor groot deel nekt, hier werden weinig belgische 1-daagsen gereden, waar ze normaal wel veel punten nemen. Tevens werd de kalender zo propvol waardoor ze hun weinige kopmannen niet optimaal konden benutten.
Uiteindelijk 17de ploeg in 2020/ 18de in 2021 en voorlopig 14de in 2022. Dus nergens een jaar waarin ze buiten de norm vielen. Maar het is natuurlijk de totaalsom die telt.

Voor israel hoop ik vooral dat ze volgend jaar nog een team hebben. Horen ook niet bij de beste 2 ProTeams en behoren ook niet tot de 'klassieke' wielerlanden. Zullen niet al te veel wildcards krijgen vermoed ik.
6 oktober 2022 08:15
Kun je nagaan als Hirschi die ene superweek niet had bij DSM. 1200 punten in één week tijd gescoord.
    6 oktober 2022 15:48
    Die superperiode heeft natuurlijk alles te maken met het gedwongen vertrek. Een subtop-Hirsch in drie seizoenen (als vrije-rol-kopman) had ook aardig wat punten kunnen scoren natuurlijk. Ik schets deze context dus net wat anders, als een groter plaatje.
6 oktober 2022 12:22
Ja. DSM zal toch uit een ander vaatje moeten gaan tappen de komende jaren. Op deze manier gaan ze Lotto niet onder zich houden tijdens de volgende cyclus. Al kan er in drie jaar tijd natuurlijk veel gebeuren qua teams die stoppen.

Dat laatste kan hun overigens zelf ook overkomen, want met hoeveel enthousiasme DSM sponsort is wel een beetje een vraagteken. Hebben deze rol alleen maar op zich genomen om het team niet ten onder te laten gaan toen Sunweb noodgedwongen afhaakte. Maar goed, misschien is een comeback van Sunweb zo langzamerhand wel weer een optie.
    6 oktober 2022 15:51
    Geen idee hoor, misschien ziet de sponsor DSM het mannen en vrouwen wielrennen als één pakket? Bij de dames doen ze het natuurlijk uitstekend met een stuk of 3 rensters die bij de beste 10-15 van de wereld horen (Wiebes, Labous, Lippert).
    6 oktober 2022 18:44
    Voor alle duidelijkheid: ik bedoelde niet een vraagteken vanwege de prestaties. Daar compenseert Wiebes met haar overwinningen inderdaad het matige presteren van de mannen. Maar vanwege het feit dat DSM nooit de intentie had om hoofdsponsor te zijn.

    Het is i.t.t. Jumbo geen bedrijf dat veel baat lijkt te hebben bij brede naamsbekendheid, aangezien ze niet op de consumentenmarkt gericht zijn. Ze waren technologiepartner, met dat wondertextiel van ze als voornaamste motivatie. Het is puur om de ploeg van de ondergang te redden nadat Sunweb de facto failliet ging, dat ze de rol van hoofdsponsor op zich hebben genomen.

    En dat was nog voor het afstoten van het bedrijfsonderdeel dat Dyneema maakt. Dus welke logica er nu nog is om te sponsoren, zeker onder de naam DSM, ontgaat me een beetje.
6 oktober 2022 14:08
Lotto heeft er dit seizoen alles aan gedaan om punten te scoren maar komen gewoon te kort. Teams als Intermarche en Arkea zijn enorm doorgegroeid in deze 3 jaar, dus het is wel degelijk mogelijk.

Israel heeft gewoon op alle vlakken keihard gefaald, en betalen daar volgend jaar de prijs voor. Ben benieuwd hoe lang deze ploeg nog blijft bestaan.
6 oktober 2022 16:23
Leknessund pakt in Piemonte 5 UCI-punten. Hoe ziet de stand er nu uit?
6 oktober 2022 07:14
Dsm en vooral arkea hebben geluk dat Lotto en vooral Israel eigenlijk al zo vroeg de handdoek in de ring hebben gegooid.
    6 oktober 2022 08:33
    @Verweggistan Ze hebben de handdoek niet in de ring gegooid. Deze ploegen kunnen niet beter.
    6 oktober 2022 13:59
    Het is maar wat je beter noemt natuurlijk. DSM teert op de supertour( Hirschi en SKA) en najaar(Hirschi) 2020. In die periode hebben zij tussen de 1.500-2.000 punten gescoord. Als je die nu aftrekt staan ze gewoon onder Lotto. Terwijl Bardet toch nog 7de was in de Giro 2021 en 6de in de Tour van 2022, Arensman 6de werd in deze Vuelta en Benoot bijna Parijs-Nice won in 2020 en 2021. Dat wil zeggen dat ze voor de rest nergens goed gepresteerd hebben.

Reacties zijn gesloten.