Jumbo-Visma beste ploeg van de wereld, Lotto Soudal bijna op veilige plek

Jumbo-Visma beste ploeg van de wereld, Lotto Soudal bijna op veilige plek

foto: Cor Vos

woensdag 15 juni 2022 om 06:45
Overzicht

Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

Update 14 juni 2022
Afgelopen week stonden er de nodige koersen op het programma en dat heeft voor veel verschuivingen gezorgd op de driejarenranking. Daarop is Jumbo-Visma opgeklommen naar de eerste plek en dus mag de Nederlandse ploeg zich op dit moment het beste team ter wereld noemen. Ook in de losse ranking van 2022 staan zij nu bovenaan. Vooral met dank aan Primož Roglič (560 UCI-punten), Jonas Vingegaard (470), Wout van Aert (220) en Steven Kruijswijk (20) in het Critérium du Dauphiné.

Maar ook Olav Kooij deed een prima duit in het zakje. Hij won alle klassementen en drie ritten in de ZLM Tour (2.Pro-koers), waar hij in de overige etappes ook nog eens als tweede eindigde. Het 20-jarige toptalent verzamelde daar in vijf dagen tijd liefst 300 UCI-punten. Opvallend was daar wel dat geen enkele van de laaggeklasseerde teams besloot af te reizen naar Nederland. BikeExchange-Jayco had er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om Dylan Groenewegen hier te laten starten en zo een hele bups punten te verzamelen.

Onderin begint de spanning op te lopen
Die heeft het Australische team ook hard nodig, want het team is afgezakt naar de achttiende plaats op de ranking. Die plek is nog wel veilig, maar Lotto Soudal blijft de stijgende lijn maar voortzetten. Waar Arnaud De Lie daar de laatste weken persoonlijk voor zorgde, deed de Belgische equipe het deze week in de breedte heel goed. Kopman Caleb Ewan werd tweede in de Elfstedenronde (85 punten), Stef Cras werd veertiende de Dauphiné (40), De Lie (70) en Florian Vermeersch (25) werden respectievelijk zesde en twaalfde in Dwars door het Hageland en Andreas Kron (70) en Sylvain Moniquet (35) eindigden als derde en zevende in de GP Kanton Aargau.

Onderin pakte EF Education-EasyPost wel voor het eerst in weken weer eens een grote hap punten. Maar goed ook, want de rozehemden scoorden in mei alleen in de Giro d’Italia. Toch zal Johan Esteban Chaves een beetje balen. De Colombiaanse pocketklimmer verzamelde weliswaar 120 punten, maar dat hadden er een stuk meer kunnen zijn. Was hij ergens in het Criterium du Dauphiné zes tellen rapper geweest, dan was hij vijfde in plaats van zevende geëindigd in het eindklassement. Dat had hem toch alweer 75 extra UCI-punten opgeleverd. Ruben Guerreiro werd dan weer negende; de Portugees pakte in Frankrijk in totaal 103 punten.

Alberto Bettiol moest in Zwitserland gewoon juichen om de ranking – foto: Cor Vos

Valverde gaat meer koersen rijden
Wat verder opvalt, is dat INEOS Grenadiers en Quick-Step Alpha Vinyl (dat bezig is aan een teleurstellend seizoen op puntengebied) logischerwijs gezakt zijn ten opzichte van Jumbo-Visma. Verder springen Ag2R Citroën en Intermarché-Wanty-Gobert deze week over het zinkende schip Astana Qazaqstan heen. Ook Movistar blijft stagneren; sinds eind april haalden zij amper 800 punten in de totaalranking. Daarbij zag het zelfs Enric Mas uitvallen in het Critérium du Dauphiné, waardoor de Spanjaarden stilaan peentjes beginnen te zweten.

Eusebio Unzué reageerde afgelopen weekend nog bij Cyclingnews op de strijd waarin zijn ploeg is verwikkeld. De teammanager noemde het krankzinnig en niet eerlijk. Volgens Unzué klopt de puntentelling niet, omdat Lotto Soudal in kleinere wedstrijden nu hard bezig is aan een opmars. Volgens de gelouterde Spanjaard kan dat niet de bedoeling zijn van wielrennen, al moet hij er ook in mee. Hij vroeg Alejandro Valverde reeds om extra wedstrijden te rijden. “Voorbeeldig als altijd, stemde hij daar in zijn afscheidsjaar mee in. Hij is zich ervan bewust dat we punten nodig hebben en zal daarom ook de Mont Ventoux Challenge toevoegen aan zijn programma.”

Ook Team DSM moet stilaan beginnen te waken. Zij scoorden sinds 19 april slechts 750 UCI-punten. Het is daarom te hopen dat de ploeg de lijn van Andreas Leknessund in de Ronde van Zwitserland kan doorzetten, al is het doel van de Nederlandse ploeg daar om voor ritzeges te gaan. Daarmee zijn minder punten te verdienen dan een goed eindklassement.

Valverde steekt de duim op: hij zal in zijn afscheidsjaar nog meer koersen rijden – foto: Cor Vos


Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022

1. (+2) flag-nl Jumbo-Visma 31000,67
2. (-1) flag-be Quick-Step Alpha Vinyl 30299,37
3. (-1) flag-gb INEOS Grenadiers 29698,99
4. flag-ae UAE Emirates 27803,66
5. flag-bh Bahrain Victorious 22351
6. flag-de BORA-hansgrohe 21396,5
7. flag-be Alpecin-Fenix 18401
8. flag-fr Groupama-FDJ 16908
9. flag-us Trek-Segafredo 16503,66
10. (+1) flag-fr AG2R Citroën 15102
11. (+1) flag-be Intermarché-Wanty-Gobert 14825
12. (-2) flag-kz Astana Qazaqstan 14815
13. flag-fr Arkéa Samsic 13954
14. flag-de Team DSM 13644,71
15. flag-fr Cofidis 13180
16. flag-es Movistar 13106
17. (+1) flag-us EF Education-EasyPost 12650,32
18. (-1) flag-au BikeExchange-Jayco 12539,33
19. flag-be Lotto Soudal 12309
20. flag-il Israel-Premier Tech 11596,66
21. flag-fr TotalEnergies 8306
22. flag-no Uno-X 5935,46
23. flag-fr B&B Hotels-KTM 5240

Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025



Dit artikel delen:

46 Reacties

Bart 14 juni 2022 om 09:47

Typisch natuurlijk van de Movistarbaas Eusebio, het komt hen slecht uit dus het systeem is slecht.

De Lie is ook maar een neoprof op dit moment, dus logisch toch ook dat zijn programma vooral kleinere koersen zijn. Of moet Lotto-Soudal een negentienjarige maar ineens te zware wedstrijden laten rijden die slecht zijn voor zijn ontwikkeling, enkel omdat Eusebio heeft liggen slapen als ploegbaas… ? Dat ze met hem veel punten scoren gaat eerder toevallig zijn dan gepland vrees ik, maar wel handig, dat wel :-)

Groetjesaandevoetjes 14 juni 2022 om 10:06

Het komt ze nu inderdaad slecht uit, maar ik vind wel dat hij een punt heeft dat er teveel punten worden gegeven aan minder relevante eendags koersen. Winnaar Nokere Koerse of GP de denain krijgt 200 punten, winnaar etappe Tour de France of etappe Giro krijgt 120 punten en een etappe in de Dauphiné levert maar 60 punten op. En ik weet dat het klassement in meerdaagse rondes veel meer punten oplevert, maar ik vind dat die etappes in meerdaagse rondes wel meer punten mogen opleveren. Als je een renner ook vraagt wat ze liever willen winnen, of Nokere Koerse of een etappe in de Tour denk ik dat 100% voor een etappe in de Tour kiest.

Peetvader 14 juni 2022 om 10:13

Denk nu niet dat Movistar echt in de problemen gaat komen.

Maar denk dat vooral Arkea toch ook zeer veel punten heeft gehaald door in kleinere koersen met zoveel mogelijk volk in de top 10 te geraken.

Lotto heeft op zich zijn tactiek niet aangepast. Rijdt de koersen die gepland zijn en zetten alles op hun kopman. Hun grote ‘geluk’ is dat een neoprof van 20 een enorm talent blijkt te zijn.

Quincy Adams (aka voorwiel) 14 juni 2022 om 10:28

Ligt aan perspectief. Uiteraard wil Movistar meer punten in de rondes, daar richten ze zich op. Wat ik mooi vindt is dat er nu veel meer aandacht gaat naar de kleine wedstrijden doordat er ploegen rijden van naam. Dat geeft meer relevantie en dus meer reden tot voortbestaan van die wedstrijden. Wat dan aan de andere kant weer jammer is voor de kleinere ploegen, want die hebben meer moeite om op dat niveau te winnen omdat de concurrentie toeneemt.

Ronellenfitsch 14 juni 2022 om 10:42

Tekenend voor Movistar dat Valverde dan maar een extra koers moet rijden. Dat García Cortina, Aranburu, G.Izagirre, Kanter etc hun capaciteiten nauwelijks benutten, wellicht ook door managementkeuzes, laat hij even weg

Kopinkas 14 juni 2022 om 12:09

Lotto-Soudal heeft natuurlijk wel het geluk dat er in België, en net over de grens in Noord-Frankrijk en Nederland, behoorlijk wat kleinere wedstrijden zijn waar veel punten te rapen vallen.
Een al bij al beperkte investering in materiaal en logistiek in combinatie met de factor De Lie levert zo maximaal puntengewin op.
Ik kan me voorstellen dat het aantal eendagswedstrijden in Spanje minder dik gezaaid is – of anders halen ze hier nauwelijks de berichtgeving): Mallorca, GP Indurain, Murcia, Alméria, wat nog? (San Sebastian als enige WT eendagswedstrijd in Spanje reken ik hier niet bij).

thorsen 14 juni 2022 om 12:25

@Quincy Adams: Dat is dit jaar misschien zo, maar puur uit oppurtunisme. Volgend jaar is de aandacht voor die races weer gewoon nagenoeg 0.

Mwielerfan 14 juni 2022 om 22:33

Naast kleinere koersen teveel en etappes in grote koersen te weinig, wordt er veel teveel gegeven aan plaatsen 5 tm 20. Alleen top 3, in grote koersen top 5 en in grote rondes en monumenten top 10 lijken mij beter

djerkson 15 juni 2022 om 09:10

Een etappewinst in de Tour mag opwaardering krijgen, maar een eendagszege zoals Nokere of Brussels zijn toch best prestigieuze zeges, heel wat meer waard dan een zesde plaats in Catalonië. Specialisten onthouden dat laatste wel, maar voor de man in de straat telt enkel: ha, de oud-winnaar van…

Dikke Vrouw 14 juni 2022 om 09:59

Zo , jumbo op 1

Murcia 14 juni 2022 om 10:00

Eus moet niet klagen maar anticiperen, nooit het sterkste deel van zijn management geweest. Het helpt ook niet dat de aankopen in 9 van de 10 gevallen bij Movistar achteruit boeren. Garcia Cortina is een goed voorbeeld. Voor de rest valt op dat BEX en ISN weinig herstel vertonen.
In de top laat JV zien dat men eigenlijk best wel een goed jaar heeft en valt QSA naar verhouding tegen, men draait dit jaar echt volledig op Evenepoel en Jacobsen.

Quincy Adams (aka voorwiel) 14 juni 2022 om 10:03

Bijzonder om te zien dat israel vorig jaar de 10e ploeg was op puntentotaal.
En dat DSM vooral leunt op 2020.

bartp25 14 juni 2022 om 10:07

Ef en Bike Exchange moeten zich serieus zorgen maken. Lotto en Israel naderen en het is nou niet dat de eerstgenoemde ploegen grote puntenpakkers hebben

Quincy Adams (aka voorwiel) 14 juni 2022 om 10:25

Bij EF en BikeX hopen ze denk ik op punten door Bisegger, Uran, Powless, Groenewegen en Yates in de grote rondes.

Al Phila 14 juni 2022 om 10:31

ISN wel dan ? Ik zou niet weten wie, of Froome moet de Tour en 6 etappes winnen.

Ronellenfitsch 14 juni 2022 om 10:40

Nou, denk niet dat Bisegger en Powless nou van die enorme puntenmachines in de Tour zijn. Bij EF is het gewoon slecht, een goede slothelft van de Giro van Carthy en een juichende Bettiol, verder die ploeg nooit gezien …

bartp25 14 juni 2022 om 10:46

Ik zie Fuglsang en woods nog wel de nodige punten binneharken.

Baukema Tomoulin 14 juni 2022 om 11:17

Voor Bex is het nu wel jammer dat de Tdu de afgelopen 2 jaar is afgelast. Daar scoren ze toch altijd enorm

NDI22 14 juni 2022 om 16:34

EF gaat het echt makkelijk redden. BEX is afhankelijk van de toppers en hun vorm. Voor Lotto is het binnenkort wel klaar met de makkelijke punten en moet je ook nog maar zien of ze het vast kunnen houden.

Oblomov 15 juni 2022 om 09:49

Enorme blunder van BikeExchange om niet met Groenewegen ZLM te rijden. Ideale voorbereidingskoers voor sprinters. Jarenlang de favoriet van Greipel, maar ook als zodanig gereden door Cavendish en Kittel. Had je uitgebreid kunnen oefenen op de lead-out en en passant een karrenvracht punten bij elkaar kunnen sprokkelen.

En het dan rechtvaardigen met onzin over hardheid in de bergen opdoen, om vervolgens de laatste twee bergritten over te slaan.

Baukema Tomoulin 14 juni 2022 om 10:38

Pff Jumbo haalt ruim 1500 punten in 1 week tijd en dat zonder GT of monument in die week. Dat is voor enkele ploegen de hele opbrengst van het jaar tot nu toe.

A.M.M. Jonkers 14 juni 2022 om 10:42

En wie gaat er voor Lotto-Soudal punten pakken in de Tour de France?
Virtueel bijna veilig = een verschrijving!

Moet Arnaud de Lie in zijn eentje de ploeg gaan redden?

Steven_E 14 juni 2022 om 11:07

Ewan uiteraard. Kan

Steven_E 14 juni 2022 om 11:08

zomaar 3 ritten winnen. Of vallen in rit 1, dat kan ie ook.

Kopinkas 14 juni 2022 om 12:17

Als Ewan zijn val/schuiftechniek nog wat perfectioneert, is hij zelfs in staat om vallend als eerste over de streep te komen en meteen naar huis te moeten, maar wel met een zege op zak!

djerkson 15 juni 2022 om 09:06

Ewan, Wellens in een of enkele ontsnappingen.

Turtlehead 14 juni 2022 om 11:27

Bedankt weer voor het overzicht! Ik neem mezelf voor om ze allemaal nog een keer terug te lezen aan het einde van het seizoen. Zou nog wel eens hilarisch/verrassend kunnen zijn.
Het kan namelijk nog alle kanten op en misschien dat uiteindelijk wel een paar ’toevalligheden’ (zoals een Mas die opeens vierde wordt in de Tour en derde in de Vuelta (met Valverde op plek 6), of zo) veel invloed gaan hebben.

Verder heeft Unzué natuurlijk wel gelijk: het begint op een Wereldbeker veldrijden te lijken met al die Vlaamse koersen met veel punten. Maar dat is óók kudo’s voor die paar grote Vlaamse organisatoren, die veel koersen op de been hebben gehouden/gebracht. En de tv die het uitzendt.

Krist The Vanma 14 juni 2022 om 13:40

Al eens de punten bekeken die je kon verdienen in de ZLM Tour, dat is pas een veredelde kermiskoers waar de verhouding punten/waarde scheef getrokken is…

Soit, er is nog ruimte voor management denk ik, als Unzué dit nu nog maar beseft…

Shinzawai 14 juni 2022 om 11:28

Het puntensysteem is al drie jaar bekend, dus ploegen hadden hier prima op kunnen anticiperen. Het probleem met Movistar is natuurlijk niet het systeem, maar het feit dat er zeer matig gepresteerd wordt. Afgezien van Valverde en Mas laten alleen Aranburu en Verona af en toe wat zien, terwijl de ploeg best sterke renners heeft.

S. Morgenstern 14 juni 2022 om 11:38

Het is natuurlijk wel vreemd dat ploegen nu voor het behouden van hun WT-licentie hun sterkste selecties buiten de WT koersen opstellen. Dat heeft iets tegenstrijdigs.

Beer 14 juni 2022 om 11:39

Als ik goed tel 9 teams die dit seizoen beter doen dan DQS en nog een paar die vlakbij zitten; het is ooit anders geweest. Nog een geluk dat REV levert.

harryjohan71 14 juni 2022 om 11:59

@Beer Het zijn er inderdaad 9. https://www.uci.org/discipline/road/6TBjsDD8902tud440iv1Cu?tab=rankings&discipline=ROA. Dit komt vooral omdat QSA in de breedte geen punten scoort, maar ook beneden hun niveau presteren in de World Tour. In de PCS ranking verliezen ze langzamerhand ook de aansluiting met de andere ploegen.

Craig Vanderswag 14 juni 2022 om 12:01

Fabio zal ook nog wel een hoop punten binnenhalen hoor

bartp25 14 juni 2022 om 12:14

Quickstep heeft dit jaar, ten opzichte van de afgelopen jaren, gefaald in de voorjaarsklassiekers. Waar ze deze koersen normaal als team zijnde domineerden en met meerdere renners boven in de ranglijst eindigde zijn ze nu in bijna alle klassiekers weggeblazen door de andere teams. Dit heeft natuurlijk ook zijn redenen maar is wel een feit.

Shinzawai 14 juni 2022 om 11:39

Overigens zie ik in de huidige ranglijst, met 20 ploegen die ver boven de rest uitsteken, aanleiding voor de UCI om te proberen toch weer richting 20 WT-licenties te gaan. Met name omdat de kans vrij groot is dat de degradanten internationale ploegen zijn met een focus op de grootste koersen, die anders wel eens zouden kunnen omvallen. Er zitten ook genoeg Franse ploegen bij de top-20 om ASO een plezier te doen. De Giro-organisatie zal niet blij zijn, maar de Italiaanse ProTeams zijn lang niet zo sterk als ze ooit waren en de macht ligt natuurlijk bij ASO.

RyderHesjedal 14 juni 2022 om 11:46

Ook benieuwd naar de trend van Astana in de laatste grafiek. Die zouden nog wel eens eng dicht bij plek 19 terecht kunnen komen dit jaar. Als ze er überhaupt volgend jaar nog zijn.

Fifty 14 juni 2022 om 13:30

hahahaha dies goed

goochelen met stats cursusje gepakt WF?

Apemantus 14 juni 2022 om 16:26

LR mag de tas nog niet dragen/schoenen nog niet poetsen van WF. Paupersite met idem content-creators.

Krist The Vanma 14 juni 2022 om 16:50

En toch komt het verdacht goed overeen en was LRouge eerst. Content over quality?

Maillot à Pois 15 juni 2022 om 10:01

Voor die artikels doet Lanterne Rouge een beroep op Raul Banqueri, een Spaanse journalist die al meerdere jaren bedreven is in de opvolging van de UCI punten.

De UCI heeft haar rankings zelfs al meermaals aangepast nadat Banqueri er foutjes in had teruggevonden.

Txirrindularitza 14 juni 2022 om 13:42

Altijd fijn, deze overzichten. Echter één klein opmaak-technisch puntje van aandacht: In de grafiek is bij de teams met minder punten dit jaar, het aantal punten – omdat het niet in het kleine vakje past – er naast gezet. Dit is echter in zwart, en dat is op donkerblauw haast niet te lezen. Dit puntenaantal, voor de teams die weinig gescoord hebben dat het niet in het gele vakje past, graag in het wit als er overheen gehoverd wordt!

Gideontje 14 juni 2022 om 15:38

Het ‘rechterrijtje’ is wel heel armoedig allemaal. Misschien is een salarisplafond zo slecht nog niet. Er rijdt wel heel veel opvulling van het peleton rond.

Burn 14 juni 2022 om 16:03

Jumbo-Visma neemt leiding over in tussenstand UCI teamranking = “JUMBO-VISMA BESTE PLOEG VAN DE WERELD”

Fifty 14 juni 2022 om 17:38

blind opportunisme idd

Blackcanyon 15 juni 2022 om 06:18

Ik zie de krantenkop al voor me: moviestar verdwijnt van het toneel.
Zou jammer zijn. Kan Annemiek niet in wat wedstrijdjes de kerels fietsles geven en flink punten pakken.

Headlines

Populair

Materiaalzone