Israel-Premier Tech dreigt met rechtszaak tegen UCI

maandag 12 september 2022 om 17:32
Israel-Premier Tech dreigt met rechtszaak tegen UCI

foto: Cor Vos

De promotie/degradatiestrijd in het wielrennen bereikt stilaan zijn climax. Een aantal WorldTeams is op dit moment in een felle strijd om de punten verwikkeld. Zo kampt Israel-Premier Tech met de nodige degradatiestress. Dat ziet ook Sylvan Adams, de grote man achter de (nu nog) WorldTour-ploeg. Adams trekt aan de bel en dreigt met juridische stappen tegen de UCI.

Aan het eind van dit seizoen komen de beste achttien teams in aanmerking voor een WorldTour-licentie. Deze ranking is opgesteld op basis van behaalde UCI-punten over de afgelopen drie jaar. Teams als Lotto Soudal, Israel-Premier Tech, EF Education-EasyPost en Movistar vechten op dit moment om lijfsbehoud. Adams ziet het allemaal met lede ogen aan en roept de UCI op om actie te ondernemen en het promotie/degradatiesysteem los te laten.

‘Eenvoudige oplossing’
Volgens Adams is er namelijk sprake van een ‘force majeure’, oftewel een overmachtssituatie (denk aan oorlog, droogte of een orkaan) waardoor het voor partijen onmogelijk is om een bepaalde verplichting na te komen door omstandigheden waar men geen invloed op heeft. “Een wereldwijde coronapandemie is de definitie van overmacht”, redeneert Adams in een uitgebreid interview met Velonews. “En dat gedurende de volledige periode (drie jaar, red.) van het degradatieproces.”

Er is volgens de grote man achter Israel-Premier Tech een ‘zeer eenvoudige en galante’ oplossing voor het probleem: Adams wil het aantal WorldTeams uitbreiden van achttien naar twintig. Zo zou een einde aan de veelbesproken degradatiestrijd komen. Naast de huidige achttien WorldTeams zou er dan ook plek zijn voor Alpecin-Deceuninck en Arkéa-Samsic, die nu nog ProTeam zijn maar voor volgend jaar een stapje omhoog willen zetten. Op basis van hun huidige positie in de ranking komen zij daar ook voor in aanmerking.

UCI ontkracht geruchten over uitbreiding WT

Eerder waren er nog geruchten dat de UCI zou overwegen om het promotie/degradatie-probleem op te lossen door het aantal WorldTeams uit te breiden van achttien naar twintig. De UCI ontkende dit echter al snel in een persbericht. “In tegenstelling tot recente publieke berichtgeving is er geen besluit genomen om de geldende regels te wijzigen.”

Daarnaast vermeldden ze ook dat er UCI-punten zijn te verdienen tot en met 18 oktober. In november zullen de WorldTour-licenties voor de seizoenen van 2023 tot 2025 worden toegewezen.

“En dan kan de ASO tijdens de Tour de France alsnog twee wildcards uitdelen. Wie zal hinder ondervinden van een WorldTour met twintig teams? Niemand”, is Adams stellig. “‘Degradatie betekent de dood voor de desbetreffende teams. Het maakt niet uit welke ploegen er dan degraderen, het is een existentieel probleem. Waarom breken we in de wielersport iets af, in plaats van dat we wat opbouwen? Het is gewoon destructief. Ik hoop echt dat het gezonde verstand zal zegevieren.”

“Als ik verlies, daag ik ze voor de rechter”
Volgens de invloedrijke zakenman zullen belangrijke renners, sponsoren en andere partners afhaken, als een ploeg degradeert uit de WorldTour. “Ik zie er het nut niet van in. De UCI bedreigt ons en dat is schadelijk. En dat terwijl er een simpele oplossing is waarbij niemand wordt geraakt. Het is een elegante manier om uit deze rotzooi te geraken. Laten we de WorldTour uitbreiden van achttien naar twintig ploegen en er zijn geen verliezers.”

Adams heeft inmiddels contact gezocht met de internationale wielerunie en hoopt via de ‘normale weg’ tot een oplossing te komen. Mocht dit niet lukken, dan is hij bereid om naar de rechter te stappen en het juridisch uit te vechten. “Als ik verlies, daag ik ze voor de rechter. Als ik mijn sponsors verlies, kost me dat miljoenen. Als ik kan laten zien dat de UCI zijn regels niet consequent toepast, heb ik een heel goede zaak. Ik heb alleen wel een hekel aan rechtszaken. Niemand wint bij rechtszaken, alleen advocaten.”

Dit artikel delen:

49 Reacties

Yeez 12 september 2022 om 17:34

Wat een droeftoeter. Nu zijn ploeg definitief kansloos lijkt pas stappen ondernemen

7
Renaissance 12 september 2022 om 22:02

Onzin. Hij heeft volkomen gelijk. Israel hoort ook gewoon in de WT.

-4
A.M.M. Jonkers 12 september 2022 om 17:37

Meteen maar gaan dreigen met een proces.
Dombo, de gebruikte argumenten gelden voor alle ploegen.
Kansloze missie, direct laten degraderen!

2
Stims 12 september 2022 om 17:40

Ah kijk, dat verklaart de geruchten.
Verder inderdaad een droeftoeter, jarenlang wanbeleid en slechte prestaties dreigen eindelijk eens afgestraft te worden en meneer gaat janken.

Zou hij weten dat alle ploegen te maken kregen met corona?

-1
VerstandOpNul 12 september 2022 om 17:42

Mocht de rechter een wielerliefhebber zijn, dan laat hij/zij Israel-Premier Tech subiet degraderen..

2
Reusjen 12 september 2022 om 17:46

Bijzondere reacties hierboven. Buiten de timing en of je de ploeg een warm hart toedraagt zegt hij dingen die voor alle degraderende ploegen zouden gelden. Als dit bijdraagt aan het verlies van sponsoren voor juist de kleinere ploegen, waar toch al geen sponsors voor in de rij staan dan is het misschien wel niet zo’n heel goed systeem. De man aanvallen en niet ingaan op zijn argumenten is niet echt zinvol naar mijn mening.

15
Ward 12 september 2022 om 17:51

Akkoord, het systeem rammelt ook langs alle kanten. Dan is een rechtszaak een logisch gevolg. En het is ook logisch dat je er pas mee dreigt als je erdoor benadeeld dreigt te worden. Dat is namelijk een voorwaarde om een rechtszaak aan te spannen.

0
Maglia Rosa 12 september 2022 om 18:11

Dat zo’n promotie-/degradatiesysteem sponsoren kost lijkt me onzin. Het geeft nieuwe sponsoren/ploegen bijvoorbeeld juist perspectief om door te stromen. Op basis van prestaties komen ze daardoor in de Tour of zelfs WT terecht. Een paar jaar terug was dat ondenkbaar en moest een nieuwe sponsor maar hopen dat er ergens een licentie vrij kwam.

Een dergelijk systeem zorgt er bovendien voor dat ploegen als Lotto en Israël niet langer met WT-onwaardige ploegen aan de start van veel WT-koersen verschijnen.

Tot slot maakt de jacht op punten het wielrennen interessanter. Renners gaan meer koersen en zoeken ook kleinere koersen op.

Puntjes van verbetering voor de UCI:
-Kies jaarlijks de 18 WT-ploegen obv prestaties in de 3 jaar ervoor. Dit zorgt ervoor dat een ploeg die degradeert met een jaar weer terug kan zijn en sponsoren niet gaan lopen. Dit voorkomt bovendien dat je eens in de 3 jaar een gek seizoen met focus op punten hebt.
-finetuning van de puntentelling. Iets minder punten voor eendagskoersen bijv.

In het voorstel van Adams zijn er overigens wel degelijk verliezers. Ploegen als UnoX, Euskaltel etc. zullen Wildcards mislopen in koersen waarin Lotto en Israël een veredeld B-team opstellen.

8
Samamba 12 september 2022 om 18:25

Ach is toch wel al langer duidelijk dat de wielercommunity steeds meer begin te lijken op die van andere sporten waar het vooral anti supporteren wordt (denk maar aan voetbal, of F1). Al heel het jaar lijkt het me dat bepaalde “wielerfans” vooral bepaalde ploegen juist willen ten onder zien gaan. Past een beetje in de moderne haatcultuur zeker. Niemand heeft die ploeg graag omwille van politieke redenen, maar ze supporteren dan wel voor een Pogacar tegelijkertijd, tja. Het is niet eens Israel dat die ploeg sponsort, gewoon een Israelische miljardair met een zwak voor wielrennen.

2
Thoin 12 september 2022 om 18:28

@maglia Rosa: ohja want pakweg Movistar stelt in RVV, PR etc geen kansloze ploegen op… slecht argument. Lotto bv. werd gedwongen om met een minder team richting Vuelta te gaan omdat er meer punten te scoren vielen in kleinere koersen. Movistar raapte 1.000 punten op in de Vuelta. Lotto tijdens die 3 weken evenveel in kleinere koersen. Zie Twitter van Raúl Banquiri.

1
Deel Koeper 12 september 2022 om 19:07

@Thoin

Ik heb sympathie voor Lotto, maar een WT-ploeg hoort op meerdere fronten te kunnen meestrijden en ze waren niet enkel in de Vuelta nutteloze pelotonvulling, ze deden hetzelfde in Canada.

Lotto kan in 1 koers meedoen voor de prijzen (sommigen zullen zeggen dat die koers dan ook nog eens geen WT mag zijn, maar dat laat ik dan nog in het midden) en dan houdt het op, naar andere koersen die gelijktijdig verlopen, moeten ze overschotjes sturen. Dat is gewoon niet goed genoeg.

Kan gebeuren dat je eens een koers tegenkomt die niet helemaal geschikt is voor jouw renners, maar er echt helemaal niets kunnen gaan doen is té zwak.

1
Samamba 12 september 2022 om 19:37

Deel Koeper, met die visie zijn er misschien 10 ploegen WT waardig.
Je vergeet ook nogal makkelijk dat Lotto’s 2 kopmannen voor Canada gewoon verstek hebben moeten geven met hartproblemen en ziekte. Wat wil je dat een team met het budget van Lotto dan doet? In Quebec reden ze ook gewoon een vrij goede koers.

1
Thoin 12 september 2022 om 19:44

@deel Koeper dat is net wat ik aanwijs. Lotto had makkelijk Ewan, De Buyst of De Lie verschillende koersen kunnen laten rijden. Maar dan zouden ze minder punten gepakt hebben. Dit systeem dwingt renners/ploegen ertoe om dit soort beslissingen te nemen. Wat Samamba zegt is ook waar: Wellens altijd goed voor top 10 en Kron ook een renner voor de top 10 in die koersen ziek thuis zitten.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 12 september 2022 om 19:56

Ik vind dat je een punt hebt samamba. Dit systeem draagt bij aan het kant kiezen, wij zij denken, kleur bekennen en wat nog meer. Beetje tijdsgeest ook: extreme standpunten kiezen en tolerantie voor je eigen niche. Helaas.

2
Maillot à Pois 12 september 2022 om 20:05

@Reusjen
Ik denk dat net wat Adams voorstelt nefast is voor de kleinere ploegen, bijvoorbeeld voor ploegen als KernPharma, Eolo of Burgos die doorgaans een beperkte programma afwerken maar voor wie deelname aan Giro/Vuelta wel cruciaal is om de sponsor tevreden te houden, en die daar met 20 WT ploegen minder vacante plekjes zien.
Of voor een ploeg als Uno-X, dat ambitie heeft en gestaag aan de weg timmert met jonge renners, in alle koersen waar ze zijn een meerwaarde bieden maar lang niet overal aan de start kunnen verschijnen. Dus uiteraard is dit helemaal geen oplossing die niemand benadeelt – tenzij je een regeling uitwerkt waarbij de teams nog verkleind worden naar 6 renners waardoor er meer ploegen per wedstrijd kunnen starten.

@Samamba
Ik betwijfel heel sterk of er veel mensen zijn die anti-supporteren voor Israel Premier Tech omwille van politieke redenen. Als er al gevoelens van antipathie zijn, zal dat eerder zijn omdat dit een ploeg is met een mecenas die een sterrenensemble bij elkaar heeft proberen kopen (zie het contrast met het hierboven beschreven Uno-X) én het feit dat die nu met rechtszaken begint te dreigen om iets wat al jaren speelt en er ook nog losjes aan voorbijgaat dat zijn voorstel wel degelijk andere ploegen benadeelt. Als het hoofdargument een communicatie van de UCI uit mei 2020 is, dan is dit gewoon rijkelijk laat.

1
Deel Koeper 12 september 2022 om 20:11

Ik blijf bij mijn standpunt. Als je ploeg ergens doelloos moet starten omdat er 1 of 2 renners ziek zijn, dan is het niet breed genoeg. Kan gebeuren dat je toppers er uitliggen, dan is dat een opportuniteit voor de subtoppers om eens te zien hoever ze raken. Helaas bestaat dat niveau niet bij Lotto.

Hoe noem je een ploeg die, binnen een oeuvre van 30 renners, er maar 2 heeft die iets kunnen bereiken in Canada? Een procontinentale ploeg. En daar is niets mis mee.

2
Maglia Rosa 12 september 2022 om 21:01

@Thoin,
Ik denk niet dat de Vuelta-ploeg van Lotto zonder puntenstrijd veel sterker zou zijn geweest. Ewan en De Lie waren zeker niet gegaan en verder hebben ze geen renners die je als kopman naar een grote ronde kunt sturen. In de Tour startten ze zo’n beetje in de sterkst mogelijke opstelling en bleken ze volledig afhankelijk van Ewan.

Ik zie ook niet direct de noodzaak in voor een ploeg als Lotto om WT te rijden. Ze moeten het hebben van eendagskoersen en ritten in de Tour. Ook als ze degraderen zullen ze hoogstwaarschijnlijk voor al deze koersen worden uitgenodigd. Dat ze dan geen Catalonië, Tirreno, Baskenland en Vuelta rijden hoeft helemaal niet erg te zijn. Daar hebben ze immers nog nooit met een gedegen ploeg aan de start gestaan. Misschien kunnen ze zich dan eens gaan focussen i.p.v. met een te klein budget teveel te willen.
En inderdaad, voor Movistar geldt misschien iets vergelijkbaars met rittenkoersen ipv eendagskoersen. Alle kassei- en sprintkoersen kunnen ze best missen, zolang ze alle rittenkoersen in de WT maar rijden. Met de ploegen van de afgelopen jaren zouden wildcards hierin gegarandeerd zijn. Nu Bala stopt zit daar voor komend jaar wel een behoorlijk risico en zullen ze er toch veel aan gelegen zijn om WT te blijven.

1
Sean Kelly 12 september 2022 om 17:49

Ik vind het een beetje een non argument. Alle ploegen hadden evenveellast van de pandemie. Nu hij laatste staat en ziet dat de achterstand niet meer in te halen gaat hij dreigen.

1
Vinyakke 12 september 2022 om 17:51

Heeft wel degelijk een punt hoor. Israël heeft voor zover ik uit het hoofd weet enkele grote koersen zoals de RVV zelfs moeten schrappen omdat er te weinig renners beschikbaar waren. Het argument dat elke ploeg evenveel last had van de crisis en geen invloed had op de degradatiestrijd houd echt geen steek. Niet toevallig staan de grootste 2 pechvogels helemaal onderaan.

4
Vinyakke 12 september 2022 om 17:53

Vraag me wel af waar de UCI precies zijn eigen regels heeft geschonden. Volgens mij doelt hij hier op een briefwisseling waarbij de UCI aangeeft dat de crisis geen invloed zal hebben op de degradatiestrijd terwijl dat uiteindelijk wel is gebeurd.

1
Sean Kelly 12 september 2022 om 17:53

Met die redenatie waren de voetbalclubs uit de eredivisie afgelopen seizoen ook door een rechter gered van degradatie. Pech is iets dat alle teams tegen komen in een seizoen. Dat hoort er nou eenmaal bij. Zolang het speelveld waarin geopereerd moet worden maar gelijk is. Elke ploeg heeft last gehad van corona. De ene zal er meer hinder van ondervonden hebben dan de ander. Net zoals elke ploeg ook niet ieder jaar evenveel last heeft van blessures.

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 12 september 2022 om 18:01

Misschien als je kan aantonen dat net die wedstrijden die JIJ graag rijdt werden gecanceld..? Maar dat lijkt me niet heel sterk.

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 12 september 2022 om 18:18

Vinyakke. Het leven is sowieso niet eerlijk… daar moeten ze maar mee dealen. De uci kan dit makkelijk weerleggen want de gezondheid van de renners is de verantwoordelijkheid van de renners zelf en de ploeg. Niet vd uci.

1
evanderwel 12 september 2022 om 17:54

Wat een onzin. Hij wist toch toen ze die licentie kregen dat er gedegradeerd kon worden? Ook is het natuurlijk niet waar dat er niemand verliest bij een WT van 20 ploegen. Dit beperkt wildcard mogelijkheden voor PCT teams.

4
Ornor 12 september 2022 om 17:57

De aanstellerijd die je wist dat zou komen

-3
Reusjen 12 september 2022 om 18:12

Het is geen spelletje he! Dit gaat over een bedrijf waar een heleboel mensen werken. Niet zo gek dat daar voor gevochten wordt.

2
Ornor 12 september 2022 om 18:54

Ze hebben 3 jaar gehad om daarvoor te vechten. Dit is een beetje Trumpiaans je verlies ontkennen en je gelijk proberen te forceren.

2
Quincy Adams (aka voorwiel) 12 september 2022 om 17:59

Ik neem aan dat hij toch een betere case heeft met betere argumenten. Anders begrijp ik niet dat hij zo’n fantastisch succesvolle ploeg kan managen! … o wacht…

6
FDJ 12 september 2022 om 18:03

De argumenten van Israël zijn bijzonder zwak. Het is een ranglijst over drie jaar waarin zeker vorig jaar alle koersen zijn doorgegaan. In 2020 zijn er minder koersen geweest, maar als WT ploeg heeft Israël de kans gehad bijna alle WT wedstrijden te rijden en alle drie grote rondes. Tevens zijn het voor iedereen gelijke omstandigheden geweest.

Als er ploegen zich benadeeld kunnen voelen dan zijn het tevens de ploegen uit de Pro Series (Europe Tour). Doordat de grote koersen doorgang hadden en zij afhankelijk zijn van wildcards hebben bijvoorbeeld Arkea en Alpecin- Deceuninck niet alle koersen kunnen rijden die Israël wel heeft gereden. Geen van de twee ploegen die nu de plek van Israël heeft overgenomen heeft nu alle drie grote ronden gereden in 2020.

Bij Israël moeten ze toch bij zichzelf ten rade gaan. Ze hebben een blik renners gehaald de afgelopen jaren die fors op het budget drukken, maar niet meer presteren voor het salaris dat zij krijgen. Wellicht genereren ze waarde qua PR, maar daar pak je geen punten mee.

Als je het lijstje opsomt met Froome, Dan Martin, Woods en Fuglsang alleen al neemt en dan heb je met Nizzolo ook nog niet de gehoopte slag geslagen. Als je al die namen kunt aantrekken en zo weinig punten haalt dan is een grondige reflectie gepaster dan zou naar buiten te komen.

8
Samamba 12 september 2022 om 20:12

Dit zou kloppen als enkel WT punten tellen, dat is natuurlijk niet het geval. Arkea heeft in 2020 onzettend veel "makkelijke punten" kunnen scoren omdat alle WT ploegen door Corona in een korte tijd al die WT wedstrijden verplicht moesten rijden. Arkea niet. Zij hebben daar ook van kunnen profiteren. In 2020 had Arkea echt niet het team om zomaar veel WT wedstrijden te rijden en daar punten te pakken.

En het klopt dat je natuurlijk met PR geen punten haalt, maar is dat niet het grote probleem van het systeem? Het past niet bij het wielrennen, een sport met een economisch systeem maar sponsors ontzettend belangrijk zijn. Zij betalen de renners en willen publiciteit in return. Zolang de ASO, UCI, etc. zowat al de tv gelden voor zichzelf houden gaat dat ook niet veranderen.

Dat gezegd zijnde hadden ze natuurlijk gewoon veel eerder moeten reageren.

2
FDJ 12 september 2022 om 20:40

Probleem is alleen dat heel veel van die kleine koersen van de kalender zijn verdwenen na afgelasting en niet meer zijn ingepland. Eigenlijk alleen de WT koersen zijn opnieuw ingepland.

https://sporza.be/nl/2020/05/05/wielerkalender-tabel/ Hierbij de wielerkalender vanaf augustus 2020 na hervatting. Er zijn amper afgelaste kleinere koersen alsnog gereden en ingepland en van de geplande zijn ook nog de nodige koersen in België en Frankrijk afgelast. Precies koersen waar Arkea en Alpecin normaal punten pakken.

-1
GinneR 12 september 2022 om 18:03

Dus met een rechtzaak dreigen onder de noemer “Als ik kan laten zien dat de UCI zijn regels niet consequent toepast, heb ik een heel goede zaak.”, en daarbij vragen of de UCI kan gaan afwijken van de regels die in 2018 zijn opgesteld (en aan iedereen zijn gedeeld). Vreemde clown.

6
Orange Giant 12 september 2022 om 18:04

Lastige situatie hoor. Het is natuurlijk de eerste keer dat dit systeem in werking word gesteld en dan meteen in zo’n bijzondere periode met corona. Uiteraard heeft corona zijn weerslag gehad op de huidige stand, maar eerlijk gezegd (puur gekeken naar de gecontracteerde renners) vind ik de huidige stand ook een redelijke afspiegeling van de kracht van de ploegen. Als je het niet eens bent met een dergelijk degradatie systeem moet je meteen bij invoering gaan procederen en niet pas als je in de problemen zit. Daarnaast hoop ik dat Adams geen gelijk krijgt, want dan is het weer dat het grote geld zegeviert en niet degene met goed beleid!

4
Shinzawai 12 september 2022 om 18:43

Adams heeft geen sterke argumenten. De UCI zou bij degradatie van Israel juist wel consequent de regels toepassen. Als de sponsor zo’n degradatie niet ziet zitten, is dat bijzonder jammer, maar niet de schuld van de UCI: de sponsor weet ook al drie jaar dat dit mogelijk is. Het is ook niet zo dat Israel onevenredig hard getroffen is door covid: het lage aantal punten heeft vooral te maken met een uiterst ineffectief transferbeleid, waarin de ploeg verkeerde keuzes heeft gemaakt en gewoon onvoldoende presteert.

3
Koers 12 september 2022 om 19:02

“En dan kan de ASO tijdens de Tour de France alsnog twee wildcards uitdelen. Wie zal hinder ondervinden van een WorldTour met twintig teams? Niemand”, is Adams stellig.

Italiaanse, Franse en Spaanse ploegen in de grote rondes bijvoorbeeld. Er zijn ws al ploegen die er op rekenen door achterkamergesprekken dat zij volgend jaar mee mogen doen.

EDIT: en bedenk ik me nu, elke organisator wil zelf kunnen kiezen, want naar verluidt wordt er dan voor betaald. Dat maakt de organisatoren ook financieel gezonder, en beter in staat hun centjes over te boeken naar de ASO.

0
Panache 12 september 2022 om 19:12

Sylvan Adams doet een Lefeveretje: via de pers onderhandelingen voeren. De UCI vraagt een prijs en Sylvan Adams betaalt.

5
Mwielerfan 12 september 2022 om 19:15

Wie zal hinder ondervinden? Die kleine ploegen die wel een meerwaarde bieden voor koersen itt Israel.

3
jorentje 12 september 2022 om 19:34

Ergens kan ik de reacties wel begrijpen, maar we zien pas of deze man een “droeftoeter” is als de rechter een besluit heeft genomen. Die zal vast niet besluiten op basis van aanstellerij, maar op basis van de argumenten. Dus ben benieuwd (al geef ik het ook niet veel kans).

0
theking 12 september 2022 om 19:39

Ik vind promotie degradatie prima. Maar de puntentelling moeten ze wel echt aanpassen. WT wedstrijden moeten veel meer punten krijgen ten opzichte van niet WT.

Lotto soudal bijvoorbeeld scoort alles in niet WT om maar zo graag de WTstatus te behouden, dat slaat toch nergens op. Ze willen graag de status behouden maar enkel en alleen om het startrecht in de Tour en in mindere mate de Giro. Alle andere WT koersen maakt ze niet uit (vlaamse koersen tel ik niet mee, want daar hebben ze sowieso wel startrecht).
Israel heeft enkel vergane glorie en presteert ook gewoon niet.

Wat de promotie degradatie aantoont is juist dat dit systeem werkt. Als je vraagt welke teams hebben gevoelsmatig het minst gepresteerd dan noemt ook iedereen deze teams.

Daarbij een rechtzaak achteraf aanspannen als de regels voor jou slecht uitkomen is hypocriet. Waarom niet vooraf direct een zaak begonnen. Nu is gewoon zielig.

-2
FDJ 12 september 2022 om 20:05

Sterker nog. Ze hebben geen punt om op te staan. Ze hebben een licentie gekocht voor tm 2022. De spelregels waren duidelijk en ga je dus mee akkoord als je de licentie koopt en toegewezen krijgt. Voor een nieuwe licentie komen ze op sportieve gronden niet in aanmerking.

1
Vinyakke 12 september 2022 om 20:29

@theking
Hier sla je de bal mis. Het is net Lotto dat zich in 2020 & 2021 enkel en alleen concentreerde op de WT (met een pak overwinningen op dat niveau trouwens) terwijl Cofidis en Arkea punten sprokkelden in kleine koersen. Gezien het domme puntensysteem heeft ook Lotto helaas in 2023 het geweer van schouders MOETEN veranderen en zich vooral op de kleinere koersen gaan concentreren. Met 25 overwinningen is dat ook aardig gelukt trouwens. Cofidis & Arkea halen echter hun voordeel uit de ontelbaar kleine Franse koersjes met haast enkel Franse teams.

2
Koers 12 september 2022 om 20:37

Het probleem is als de wt meer punten oplevert, de degraderende ploegen ws (verhoogde kans) bovenaan de protour ranking komen te staan, waardoor zij weer aan alle wt wedstrijden mee mogen doen, en zo ws ook weer promoveren.

Maar het is een lastige puzzle. Misschien vindt de uci het ook wel fijn dat kleine wedstrijden nu grote meneren aan de start krijgen.

0
lo squalo dello Stretto 12 september 2022 om 20:11

Ik weet de exacte data niet en kan me vergissen; maar ik heb de indruk dat zijn ploeg heel veel wedstrijden reed, een grote kern had/heeft maar er toch in slaagt om niet genoeg resultaten te behalen.

En dat het sponsoren kost werkt in 2 richtingen; hoe moet een Uno-X of TotalEnergies zich voelen? Of een Androni, Bardiani, Caja Rural,… Die ploegen hebben recht op wildcards voor de grote rondes en het biedt hen perspectief om te groeien.

2
EricV 12 september 2022 om 20:25

Ik zou Froome aanklagen. Als die nog 3x de tour had gewonnen zaten ze niet in de problemen

1
Koers 12 september 2022 om 20:39

Haha, daar zeg je wat idd. Het is de ploeg van de renner van 15miljoen (naar verluid).

0
Ivan 12 september 2022 om 21:24

Hadden ze maar mee moeten doen aan de Vuelta.

Oh wacht, ik zie dat er wel enkele leden van de ploeg in koers waren, verrassend.

3
Federstrong 12 september 2022 om 23:35

Adams is een zakenman die bij het aantreden van zijn functie geen wieler ervaring had. Froome moest komen na zijn zware val met 33 jaar voor 5 miljoen per jaar. Voor een miljoen minder had je een goede renner erbij kunnen hebben om punten te pakken. Nu heeft Froome 15 miljoen gekost in 3 jaar voor een 3de plaats in een Touretappe. Alle respect voor Froome maar de ploeg heeft het aan zichzelf te danken. Meer medelijden met Lotto die een goede renner/talent ( Lambrecht ) letterlijk verloren.

1
Promiz Rigloc 12 september 2022 om 23:48

Zijn timing is misschien niet geweldig, maar verder heeft hij wel gelijk wanneer hij zegt dat dit hele degradatie systeem waardeloos is.

Sponsoren staan niet bepaald in de rij voor wielerploegen, en met dit systeem jaag je ze weg.
Stel dat een Australische of Amerikaanse ploeg hun licentie verliezen dan houdt zo’n ploeg per direct op te bestaan. Deze ploegen kunnen enkel sponsors vinden door deel te nemen aan de Tour, alle andere wedstrijden zijn nu eenmaal totaal onbelangrijk voor hen. Geen Tour, geen sponsor, simple as that. (Natuurlijk dienen lopende contracten uitgediend te worden. Maar probeer als Pro-Conti ploeg maar eens een fatsoenlijke sponsor te vinden in de VS of Australië.

Komt bij dat de hoeveelheid wedstrijden op het hoogste niveau in dat soort landen al veel lager ligt, en ze ook allemaal afgelast zijn de afgelopen twee jaar ivm corona.

Maar dit soort kwesties zouden allemaal makkelijk voorkomen kunnen worden. Nou ja makkelijk ……. ;)

Het hele verdien model is verkeerd binnen de wielersport, maar het is niet mijn bedoeling een nieuwe oorlog uit te lokken tussen de UCI en ASO. Waarbij laatste gewoon veel te veel macht heeft. Te gek voor woorden dat een organisator meer macht heeft dan de wereldwijd overkoepelende bond.

Ik wil niet weten hoeveel de ASO binnen harkt met televisiecontracten en geld van start en aankomststeden ? Maar dat het prijzengeld in de sport nog steeds absurd laag is hoeft geen verdere uitleg te krijgen lijkt me.

Deze mooie sport verdiend eindelijk wel eens een beter verdienmodel waarbij ploegen ook eindelijk eens iets terugkrijgen. Want het blijft toch absurd dat een sport die mondiaal zoveel fans heeft nog steeds op dezelfde amateuristische manier wordt geleid als in de jaren vijftig van de vorige eeuw. (Het prijzengeld is alvast nog niet veel veranderd. ;) )

0
Fenno de Groot 13 september 2022 om 02:13

Want alleen ipt heeft hier last van gehad? Elk team had hier mee te maken, dus iedereen is benadeeld.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone