UCI ontkent dat WorldTour zou uitgebreid worden tot 20 teams

vrijdag 9 september 2022 om 20:10
UCI ontkent dat WorldTour zou uitgebreid worden tot 20 teams
Update

Volgens Cyclingnews overweegt de UCI het promotie/degradatie-probleem op te lossen door het aantal WorldTeams uit te breiden van achttien naar twintig. Zo zou een einde aan de felbesproken degradatiestrijd komen. Maar vanuit de UCI wordt dit nieuws ons ontkend. Volgens onze bronnen zou er zelfs een statement volgen om dit te ontkrachten.

Een aantal WorldTeams is op dit moment in een felle strijd om de punten verwikkeld. Aan het eind van dit seizoen komen de beste achttien teams in aanmerking voor een WorldTour-licentie. Deze ranking is opgesteld op basis van behaalde UCI-punten over de afgelopen drie jaar. Teams als Lotto Soudal, Israel-Premier Tech, EF Education-EasyPost en Movistar vechten op dit moment om lijfsbehoud.

Door het aantal teams uit te breiden van achttien naar twintig zou het degradatieprobleem zijn opgelost. Naast de huidige achttien WorldTeams zou er dan ook plek zijn voor Alpecin-Deceuninck en Arkéa-Samsic, die nu nog ProTeam zijn maar voor volgend jaar een stapje omhoog willen zetten. Op basis van hun huidige positie in de ranking komen zij daar ook voor in aanmerking.

Mocht de WorldTour uitbreiden naar twintig teams dan zou dat grote regelwijzigingen tot gevolg hebben. Het maximum aantal renners in een peloton is nu nog beperkt tot 176 renners. 22 ploegen van acht renners voor de grote rondes en 25 ploegen van zeven voor andere WorldTour-races. Met een groter peloton bestaande uit twintig WorldTeams, twee automatische Wildcards (beste ProTeams) en drie wildcards die organisatie mag uitdelen, geeft het peloton een omvang van tweehonderd renners.

Het is echter nog niet duidelijk of de uitbreiding er daadwerkelijk gaat komen. WielerFlits heeft signalen ontvangen die dit nieuws ontkrachten. Daar zou later nog een statement over volgen. Wordt vervolgd…

Update: 9 september om 20.00 uur 

De UCI heeft inmiddels een reactie de wereld ingestuurd. In het persbericht ontkennen ze de geruchten. “In tegenstelling tot recente publieke berichtgeving is er geen besluit genomen om de geldende regels te wijzigen”, geeft de UCI aan. Daarnaast vermelden ze ook dat er UCI-punten zijn te verdienen tot en met 18 oktober. In november zullen de WorldTour-licenties voor de seizoenen van 2023 tot 2025 worden toegewezen.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Stims 9 september 2022 om 17:33

Dit zou wel een absolute schande van de UCI zijn. Hoe veel steekpenningen zouden er zijn betaald door de ploegen in degradatiegevaar?

Ik word ook zo moe van dat gezeik van al die ploegen die onderaan bengelen. Je weet al jaren hoe het degradatiesysteem werkt en dat het in 2023 gaat gebeuren. De afgelopen 2,5 jaar heb ik ze ook geen seconde hierover gehoord en zijn ze er ook geen seconde mee bezig geweest. Maar nu puntje bij paaltje komt en en hun wanbeleid en matige prestaties dreigen te worden afgestraft gaan ze janken. Bah.

2
Landeirovic 9 september 2022 om 17:35

Dit systeem was pas vorig jaar bekend…

-6
Maillot à Pois 9 september 2022 om 18:08

@Lander
Dat heeft Renaat eens op tv verkondigd, maar da’s echt pertinent niet waar
Het systeem waarbij WorldTour licenties werden toegekend voor drie jaar werd eind 2018 aangekondigd. Hieronder het persbericht:
https://www.uci.org/pressrelease/men-s-professional-road-cycling-changes-for-2020/1GHrwk0FlGUGF15vbimTQi
Daarin wordt ook gezegd dat het sportieve criteria op het eind van een driejarige cyclus geëvalueerd wordt. De precieze criteria voor de evaluatie staan ook in de UCI reglementen sinds 2019. Artikels 2.10.044 en 2.15.011 in het document hieronder:
https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/oNlNrtKwz0yTozE1HyVjE/a54043d768b7c9a16e4d4ccddc822fb8/2-ROA-20220101-E.pdf

3
Samamba 9 september 2022 om 18:15

Dit klopt maar volgens verschillende managers waaronder Vaughters en die van BEX heeft de UCI op 8 mei 2020 een nota verstuurd naar de ploegen waarin stond dat de UCI het systeem niet zou implementeren wegens de COVID pandemie. Het werd volgens hen pas dit jaar duidelijk dat dit toch het geval was.

Moest dit waar zijn is het natuurlijk vrij makkelijk om de UCI voor de rechter te slepen, en daar zullen bepaalde teams op dit moment dus ook mee dreigen.

3
Maillot à Pois 9 september 2022 om 19:12

@Samamba
Als je als BEX of EF zijnde die nota hebt, dan publiceer je die toch gewoon?
En 8 mei 2020… da’s meer dan twee jaar geleden. Toch wel tijd genoeg om er al eerder tegen te protesteren, dit is een hot topic sinds het begin van het seizoen.

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 9 september 2022 om 19:22

Het was uitgestels vanwege corona. Oorspronkelijke deadline en mogelijke degradatie zou in 2020 plaatsvinden. Door Corona is het uitgesteld. Daar ging die nota over.

-2
Samamba 9 september 2022 om 20:38

@Maillot
Volgens Vaughters hebben ze pas in 2022 laten weten dat de rankings toch gebruikt gingen worden, volgens de UCI hebben ze dit wel degelijk in december 2020 al laten weten. We zullen het aan het eind van het jaar weten. Krabbelt de UCI terug omdat bepaalde teams een goede case hebben dan zal Vaughters wel gelijk hebben, krabbelen ze niet terug en gaan ze ermee door (zoals nu blijkt uit de laatste update) hebben bepaalde managers die "update" in december 2020 gewoon gemist.

@Quicy
Dat klopt helemaal niet. Er ging nooit een degradatie plaatsvinden in 2020. In november 2019 (dus voor Corona) werden 19 WT licenties voor 2020-2022 uitgedeeld.

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 9 september 2022 om 20:57

Dan was her 2021. Ik meen toch echt dat gelezen te hebben. Ik heb de waarheid niet in pacht.

0
Sean Kelly 9 september 2022 om 17:34

Hahaha typisch weer. En precies zoals ik (en velen met mij)al vanaf het begin van het seizoen zag aankomen. Bedankt voor alle uitgebreide artikelen over de promotie strijd wielerflits. Ze blijken uiteindelijk niets waard. Hopelijk stelt de UCI nu wel duidelijke regels voor de komende jaren.

0
Romāns Vainšteins 9 september 2022 om 17:35

Zoveel dikke zakke geld, zoveel WT teams.

Hele jaar puntenartikelen voor de sjalala

-2
Gebruikersnaam 9 september 2022 om 17:38

Lol, wildcard voor de helden van Uno-X voor alle klassiekers en grote rondes. Johannessen wint een grote ronde!

Met al die Corona-uitvallers is een groter peloton natuurlijk een geweldig idee. Qua valpartijen heeft een kleinere groep toch geen impact, dus terug gewoon omhoog ermee.

0
thorsen 9 september 2022 om 18:34

De reacties staan haaks op het artikel, dat gaat namelijk over het NIET uitbreiden.

0
Maillot à Pois 9 september 2022 om 19:13

de ontkenning van het bericht door de UCI is in een update van het artikel toegevoegd.

0
Maglia Rosa 9 september 2022 om 18:43

De opmerking over een groter peloton klopt niet. Het aantal wildcards hangt direct samen met het aantal WT-ploegen. Een extra WT-ploeg betekent automatisch een WC minder

0
Sean Kelly 9 september 2022 om 19:12

Volgens cyclingnews gaat het wel degelijk om een uitbreiding van het aantal teams in wedstrijden. Doe je dat niet dan krijg je claims van Pro teams aan je broek die minder kans maken op grote wedstrijden.

0
Polleke 9 september 2022 om 20:04

Stel dat het wél klopt (we hebben het tenslotte over circus UCI) dan kunnen ze hun laatste restje geloofwaardigheid vergeten…

0
Bassie55k 9 september 2022 om 20:51

Als ik het goed lees zegt de UCI enkel dat er nog geen besluit is genomen, en niet dat het zeker niet het plan gaat wijzigen.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 9 september 2022 om 20:58

Goed punt bassie.

0
Il cavallo pazzo 9 september 2022 om 22:39

Ik zou heel blij zijn als ze dat hele systeem afvoeren en iets beters uitwerken.
Ten eerste omdat het leidt tot allerhande excessen:
-Renners die opgeven in grote rondes om elders te starten
– Speculaties rond welke ploeg waar start en waar je dan als ploeg het makkelijkst punten kan scoren.
– mid-season transfers die de competitie vervalsen.
– een WK skippen waar al de sterkste renners aanwezig zijn, kan een gouden zet blijken.

Daarnaast zet dit ook de deur open voor doping. De puntendruk voor de kopmannen wordt te groot: van hun prestatie hangt een mogelijk enorm loonsverlies af voor de ganse ploeg en zelfs de werkzekerheid voor heel wat technisch personeel. In “racer in the dark”gaf David Millar al aan dat dit exact was wat hem aanzette tot dopinggebruik.
Weg ermee!

0
Marcus Aurelius 10 september 2022 om 13:18

Als je de team ranking links en rechts bekijkt, zie je heel grote verschil naargelang wie ze publiceert. Is er ergens met zekerheid de enige echte up-to-date ranking beschikbaar ?

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone