Wielerploegen 2020: NTT Pro Cycling
foto: Cor Vos
maandag 27 januari 2020 om 19:00

Wielerploegen 2020: NTT Pro Cycling

Het is januari en dat betekent dat een nieuw wielerseizoen is begonnen. Net als elk jaar trapt WielerFlits deze maand traditiegetrouw af met het voorstellen van alle WorldTour-Teams. Vandaag aan de beurt: NTT Pro Cycling, de ploeg van Victor Campenaerts, Michael Valgren en Louis Meintjes.

NTT
Land: flag-za Zuid-Afrika
Sponsors: NTT (systeemintegratiebedrijf)
Sinds: 2008 (voorheen MTN-Qhubeka en Dimension Data)
UCI-code: NTT
Fietsensponsor: BMC
Tenue 2020:


Het jaar van Dimension Data

Van alle WorldTour-teams deed alleen Katusha-Alpecin het in 2019 slechter dan Dimension Data. Het team behaalde ‘slechts’ zeven zeges. Daarnaast deed de ploeg nergens écht mee om de overwinning. En dat terwijl er in 2018 met de komst van Enrico Gasparotto, Michael Valgren en Roman Kreuziger (de nummers een, twee en drie van de Amstel Gold Race 2018) groots werd ingezet op de klassiekers.

Vooral het matige seizoen van Valgren zorgde voor gefronste wenkbrauwen. Na winst in de Amstel Gold Race en Omloop het Nieuwsblad in 2018 werd van de 27-jarige Deen verwacht dat hij bij Dimension Data een nieuwe stap in zijn ontwikkeling zou zetten. Dat bleek dus niet zo te zijn. De cijfers: 53e in de Amstel Gold Race, 102e in de Ronde van Vlaanderen en zelfs DNF in Luik-Bastenaken-Luik. Nee, 2019 was niet het jaar van Valgren.

Michael Valgren kon het in 2019 niet waarmaken – foto: Cor Vos

2019 was ook niet het seizoen van Mark Cavendish. Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat we de 34-jarige Brit zagen vlammen in de Tour de France, maar aan het begin van het jaar was er nog groot vertrouwen in de kwaliteiten van Cavendish. Samen met Giacomo Nizzolo moest hij voor sprintsucces zorgen in de grote rondes. Nizzolo zou naar de Giro gaan, Cavendish naar de Tour. Zo liep het uiteindelijk niet.

Cavendish kon zich nooit mengen in de strijd om de ritzeges (een derde plaats in de derde etappe van de Tour of Turkey daargelaten) terwijl Nizzolo de ereplaatsen in onder andere de Giro d’Italia aan elkaar reeg en zelfs wist te winnen in de Ronde van Oman en de Ronde van Slovenië. Het gevolg: Cavendish werd gepasseerd voor de Tour de France, waar Nizzolo naartoe zou gaan. Het zou het einde betekenen van het huwelijk tussen Dimension Data en Mark Cavendish.

Gaat het ooit nog goed komen met Mark Cavendish? – foto: Cor Vos

Gelukkig voor Dimension Data waren er nog een aantal lichtpuntjes. Alhoewel het niet liep in de grote rondes, werden wel succesjes behaald in kleinere rittenkoersen. Zoals eerder gezegd was Nizzolo succesvol in Oman en Slovenië, en na de Tour ook nog eens in de Vuelta a Burgos. Maar hij boekte niet het grootste succes voor Dimension Data. Dat deed Edvald Boasson Hagen. Met ritzeges in de openingsetappe van de Ronde van Valencia en het Criterium du Dauphiné zorgde hij voor een sporadisch glimlachje bij teameigenaar Douglas Ryder. Maar genoeg om het seizoen te redden was dat zéker niet.

Edvald Boasson Hagen was in 2019 een van de lichtpuntjes – foto: Cor Vos


Aantal overwinningen: 7

Belangrijkste resultaten:
flag-nr1 flag-es Ritzege Volta a la Comunitat Valenciana
flag-nr1 flag-om Ritzege Tour of Oman
flag-nr1 flag-no Ritzege Tour of Norway
flag-nr1 flag-fr Ritzege Criterium du Dauphiné
flag-nr1 flag-si Ritzege Tour of Slovenia
flag-nr1 flag-er Nationaal kampioenschap tijdrijden Eritrea
flag-nr1 flag-es Ritzege Vuelta a Burgos
flag-nr3 flag-no Tour of Norway
flag-nr3 flag-de EuroEyes Cyclassics Hamburg


Transfers

Een frisse wind waaide afgelopen winter door de selectie van NTT. Er kwam met het vertrek van Mark Cavendish en het pensioneren van Bernhard Eisel en Mark Renshaw een einde aan het ‘Tijdperk Cavendish’, terwijl met de komst van enkele grote talenten optimistisch werd ingespeeld op de toekomst. Twaalf renners maakten de overstap naar het team van Ryder, tien renners vertrokken naar een andere ploeg of stopten.

Eisel en Cavendish worden definitief van elkaar gescheiden – foto: Cor Vos

Het moest anders bij NTT na het desastreus verlopen 2019. Daarom werden coureurs aangetrokken die aankomend jaar al de kastanjes uit het vuur kunnen halen voor de Zuid-Afrikaanse ploeg, maar misschien nog wel meer in de jaren daarna. Met de 21-jarige Italiaan Samuele Battistella, die na de diskwalificatie van Nils Eekhoff op het WK in Yorkshire tot wereldkampioen werd uitgeroepen, werd een grote slag geslagen.

De Italiaan kan goed meekomen zodra de weg omhoog loopt én beschikt over een goede sprint, hetgeen van hem in de toekomst tot een van de betere klassiekerrenners kan maken. Battistella maakt net als zijn ploeggenoot Matteo Sobrero de oversteek vanuit de opleidingsploeg van NTT, Dimension Data for Qhubeka.

Met Dylan Sunderland (23) en Andreas Stokbro (22) werden nog twee jeugdige renners aangetrokken voor de toekomst. Sunderland maakte afgelopen seizoen furore in Le Tour de Savoie Mont Blanc met een vierde plaats, terwijl hij tussen de WorldTour-renners als negende eindigde in de Herald Sun Tour.

Het potentieel van Stokbro is misschien nog wel groter. De Deen schreef afgelopen seizoen de Ronde van Vlaanderen voor beloften op zijn naam. Daarnaast is Stokbro ook nog eens erg rap, wat hem aankomend seizoen al erg gevaarlijk kan maken in enkele wedstrijden net onder het WorldTour-niveau.

De wereldkampioen bij de beloften komt dit jaar voor NTT uit – foto: Cor Vos

Voor het presteren op WorldTour-niveau werden dan weer een aantal andere gevestigde namen aangetrokken. Met het aantrekken van Victor Campenaerts weet NTT dat er gegarandeerd één of meerdere tijdritten op WorldTour-niveau gewonnen gaan worden. NTT hoopt ook te winnen met Max Walscheid en Carlos Barbero, maar dan in de sprints. Dan zullen zij allebei nog wel een laatste stap in hun ontwikkeling moeten zetten.

Een laatste opvallende naam: Domenico Pozzovivo. De 37-jarige Italiaan dacht even dat zijn carrière erop zat nadat Bahrain Merida besloot zijn contract niet te verlengen, maar NTT ging op de valreep overstag. Wat kan deze 53 kilo wegende klimmer nog op zijn oude dag, in het jaar nádat hij zijn been brak?

Domenico Pozzovio – foto: Cor Vos

Zoals eerder vermeld zijn Cavendish, Eisel en Renshaw vertrekkende namen bij NTT, maar er zijn nog meer coureurs van formaat die het team, waar Bjarne Riis recentelijk als teammanager werd aangetrokken, de rug toekeren. Wat te denken van de Nederlander Tom-Jelte Slagter, die bij Dimension Data leek vast te lopen? Of Julien Vermote, die als klassiekerkopman werd gehaald, maar nooit zijn eigen ambities wist in te lossen. Slagter vertrekt naar B&B Hotels-Vital Concept, Vermote naar Cofidis.

Lars Bak (40) en Stephen Cummings (38) hebben net als Eisel en Renshaw besloten om hun fiets aan de wilgen te hangen. Zij hebben het afgelopen wielerdecennium het peloton van kleur voorzien, maar vertrekken bij Dimension Data via de achterdeur. In hun laatste seizoen waren zij nog maar nauwelijks in beeld.

UIT
flag-gb Mark Cavendish (Bahrain McLaren)
flag-at Bernhard Eisel (stopt)
flag-dk Lars Bak (stopt)
flag-au Mark Renshaw (stopt)
flag-nl Tom-Jelte Slagter (B&B Hotels-Vital Concept)
flag-gb Stephen Cummings (stopt)
flag-be Julien Vermote (Cofidis)
flag-za Jacques Janse van Rensburg (stopt)
flag-za Jaco Venter (stopt)
flag-gb Scott Davies (Bahrain McLaren)

IN
flag-es Carlos Barbero (Movistar)
flag-be Victor Campenaerts (Lotto Soudal)
flag-de Max Walscheid (Sunweb)
flag-au Benjamin Dyball (Team Sapura)
flag-at Michael Gogl (Trek-Segafredo)
flag-it Samuele Battistella (Dimension Data for Qhubeka)
flag-dk Andreas Stokbro (Riwal Readynez)
flag-it Matteo Sobrero (Dimension Data for Qhubeka)
flag-au Dylan Sunderland (Team BridgeLane)
flag-jp Shotaro Iribe (Team NTT)
flag-it Domenico Pozzovivo (Bahrain Merida)
flag-dk Michael Carbel (Waoo)


Ambities voor 2020

Douglas Ryder sprak tijdens de teampresentatie van NTT hardop zijn ambitie uit: de ploeg moet in 2020 bij de beste tien teams ter wereld horen. Om deze doelstelling te realiseren, zal de formatie wel vaker moeten winnen dan dat het deed in 2019, namelijk zeven keer. Dat mag, gezien de huidige selectie, geen problemen opleveren.

Met het aanstellen van Bjarne Riis als teammanager hoopt het team de weg naar boven in te slaan. De veelbesproken Deen maakt na bijna vijf jaar zijn rentree op het hoogste niveau nadat in maart 2015 door het toenmalige Tinkoff-Saxo de samenwerking werd beëindigd. In juli 2016 keerde Riis alweer terug in het peloton door zich met voormalig Saxo-CEO Lars Seier Christensen in te kopen bij het Deense ProContinentalteam Team TreFor. Riis en Seier Christensen hernoemden de ploeg Team Virtu Pro-Vèloconcept. Begin dit jaar maakte Team NTT bekend dat Riis’ Virtu Cycling zich heeft ingekocht bij NTT Pro Cycling.

Het soms wat stuurloos ogende Dimension Data kan de impuls van Riis goed gebruiken. Met name op tactisch gebied zijn nog de nodige stappen te zetten. Een van de renners die afgelopen jaar tegenviel was Michael Valgren. De winnaar van de Amstel Gold Race van 2018 debuteerde in 2014 op het hoogste niveau onder Riis en werd prompt nationaal kampioen op de weg en eindwinnaar in Post Danmark Rundt (Tour of Denmark). Kan Riis zijn landgenoot – na een flets 2019 – weer op niveau krijgen? En geldt dit ook voor andere renners?

Na het vertrek van Mark Cavendish is Giacomo Nizzolo de onomstreden sprinter van de ploeg. De winnaar van de puntentrui in de Giro d’Italia van 2015 en 2016 zal in de kleinere rittenkoersen ongetwijfeld weer voor een aantal overwinningen zorgen. De winst van Giacomo Nizzolo in etappe 5 van de Tour Down Under is alvast een veelbelovend begin.

Hetzelfde geldt voor Carlos Barbero en Max Walscheid, die vorig jaar samen verantwoordelijk waren voor twee overwinningen en talloze ereplaatsen. Absolute wereldtop zijn de sprinters niet, maar UCI-punten zullen zij ongetwijfeld voor het team behalen. Let op: ook Ryan Gibbons is rap. Alhoewel klinkende overwinningen in de carrière van de Zuid-Afrikaan voorlopig uitbleven, zou het zomaar eens kunnen dat Gibbons dit jaar doorbreekt.

Giacomo Nizzolo won al in de Tour Down Under – foto: Cor Vos

In potentie kan NTT wél wereldtop zijn in het klassieke werk. Roman Kreuziger, Enrico Gasparotto en Michael Valgren wonnen in het verleden allemaal al eens een grote klassieker, maar bij hen kwam het er niet uit in 2019. De vraag is of het er wel uit gaat komen in 2020, aangezien Kreuziger (33) en Gasparotto (37) aardig op leeftijd zijn. En dus zullen de ogen vooral gericht op Valgren. Herstelt de Deen zich? In dat geval kan hij opgeschreven worden voor onder meer de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race. In hun schaduw is het uitkijken naar Samuele Battistella en Andreas Stokbro.

Een coureur die nog niet genoemd is, is Louis Meintjes. Tijdens de teampresentatie werd de Zuid-Afrikaan als een van de kopmannen gepresenteerd. Het afgelopen jaar viel tegen: met een 53e plaats in het algemeen klassement is het Meintjes niet gelukt om top-10 in een grote ronde te rijden. In 2020 hoopt hij te knallen in de Tour de France en zijn achtste plaatsen van 2016 en 2017 te evenaren, of zelfs te verbeteren. Met Ben O’Connor, Amanuel Ghebreizhabier en Gino Mäder om zich heen, beschikt Meintjes over genoeg klimtalent om zich heen. Daar waar Meintjes voor de Tour gaat, focust Pozzovivo zich op de Giro.

2019 was een verloren jaar voor Louis Meintjes – foto: Cor Vos

Tot slot: Victor Campenaerts en Edvald Boasson Hagen zijn de overige kopmannen van NTT. Deze coureurs ademen klasse en zijn een merk an sich. Campenaerts hoopt op de Olympische Spelen, maar gaat sowieso naar de Giro d’Italia om te scoren in een van de drie tijdritten. Allrounder Boasson Hagen is misschien niet meer de renner van weleer, maar reken maar dat hij aankomend seizoen nog eens van zich zal laten horen. Zoals hij dat ook deed in het Criterium du Dauphiné. Voor hem staan de Vlaamse klassiekers op het programma, gevolgd door de Ronde van Zwitserland en de Tour de France.

Selectie Team NTT voor 2020 
flag-es Carlos Barbero
flag-it Samuele Battistella
flag-no Edvald Boasson Hagen
flag-be Victor Campenaerts
flag-dk Michael Carbel
flag-za Stefan De Bod
flag-za Nic Dlamini
flag-au Benjamin Dyball
flag-ch Enrico Gasparatto
flag-er Amanuel Ghebreigzhabier
flag-za Ryan Gibbons
flag-at Michael Gogl
flag-jp Shotaro Iribe
flag-za Reinhardt Janse van Rensburg
flag-us Ben King
flag-cz Roman Kreuziger
flag-ch Gino Mäder
flag-za Louis Meintjes
flag-it Giacomo Nizzolo
flag-au Ben O’Connor
flag-it Domenico Pozzovivo
flag-it Matteo Sobrero
flag-dk Andreas Stokbro
flag-au Dylan Sunderland
flag-za Jay Robert Thomson
flag-no Rasmus Tiller
flag-dk Michael Valgren
flag-de Max Walscheid
flag-ch Danilo Wyss
Totaal: 30 renners

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
27 januari 2020 07:34
Wat een zwak en raar team blijft dit toch.

Edit redactie: Klopt helemaal, is aangepast
27 januari 2020 08:21
Mwah beter dan de voorgaande jaren in ieder geval. Eisel, Cavendish en Renshaw waren gewoon pelotonvulling en deden amper hun werk.
Er gaat eigenlijk niks weg aan kwaliteit wat ze gaan missen. Daartegenover komen er wel een aantal leuke renners en jonge talenten bij. Ze zullen meer overwinningen behalen als voorgaande jaren in ieder geval.

Ik zou zeggen de komende jaren investeren in de Eritrëers maar dat hebben ze met Mulubhran al gedaan en persoonlijk volg ik die al een tijdje. Die heeft echt wel mooie dingen laten zien. Maar heel dat land lijkt vol te zitten met talent wat nog steeds 20, 21 is of nog jonger.

Tenslotte hebben ze nog Ghebreigzhabier waarvan ik denk dat het de eerste afrikaan is die top 10 gaat rijden in een grote ronde. Moet hij wel een keer a la Kruijswijk zijn verlies beperken in de eerste 2 weken.
27 januari 2020 09:08
In de beginjaren had ik echt een enorm zwak voor deze ploeg. Met hun focus op het Afrikaanse wielrennen, en het goede doel wat erachter stond was het voor mij echt een grote aanwinst voor het wielrennen. Misschien wel de ploeg met de allerhoogste gunfactor van het hele peloton in die jaren.

Dat er op een gegeven moment wat grote namen aangetrokken moesten worden voor naamsbekendheid dat begreep ik ook nog wel. Een gezonde mix was misschien toch wel het beste voor de ploeg.

Toen ze ervoor kozen om steeds minder Afrikanen binnen te halen begon ik al wat minder met de ploeg te krijgen, en nadat ze vorig jaar zelfs grote talenten als Ghirmay en Hailemichael lieten lopen om mannen als Dyball en Sunderland binnen te halen was het laatste stukje gunfactor bij mij al helemaal verdwenen.

Nu ze ook nog gezorgd hebben voor de rentree van 1 van de mannen die de sport de meeste imagoschade hebben opgeleverd heb ik het eigenlijk wel helemaal gezien met dit ploegje. Voor mij totaal geen leuke aanvulling in het peloton.
    27 januari 2020 19:28
    100% mee eens. Helaas heb ik het idee dat het idee van promoten van Afrikaans wielrennen is weggeëbd.
    28 januari 2020 06:54
    Eens. Al heb ik persoonlijk wat minder moeite met Riis.
    28 januari 2020 07:56
    Dat was bij aanvang al een lulverhaal joh. Er zijn gewoon niet genoeg Afrikaanse wielrenners want het boeit daar simpelweg niet, paar blanke immigrantenzoontjes that's it.
27 januari 2020 09:35
Nog steeds een zwak voor een aantal renners uit deze ploeg, maar het heeft een hoog gehalte bij-elkaar-rapen
27 januari 2020 09:46
Ik ben nog steeds niet wild van deze ploeg. Geen meerwaarde en wat mij betreft gaan ze terug een jaar hebben zoals vorig jaar.
27 januari 2020 19:28
Kwalitatief gezien is het nu eindelijk een WT waardige ploeg, wel jammer dat ze niet voor Ghrimay zijn gegaan inderdaad. Originele doelstelling uit t oog verloren.
27 januari 2020 21:29
Tja, als je een team aankondigt met kopmannen Campenaerts, Valgren en Meintjes belooft dat niet veel soeps.
27 januari 2020 22:54
Geen 1 Afrikaan in dienst genomen..
28 januari 2020 10:33
Ben vooral benieuwd of Boasson Hagen nog wat klaar gaat spelen. Wat een talent was die gozer altijd en hoe droevig fietste hij de laatste jaren mee in het peloton
28 januari 2020 13:05
Echt een zeer matig hoopje zand dit. Ik zie niet hoe dit team, op papier dan toch, beter is geworden dan vorig jaar. De groei zal uit de renners die al onder contract stonden en beter gaan presteren, imo vooral Valgren en Nizzolo, waar Kreuz me mag verrassen met een top 10 in een grote ronde. Meintjes gaat zelfs op zijn aller aller allersaaist nog steeds geen top 10 rijden in de Tour meer. En wat een zonde dat ze het Afrikaans stempel los lijken te laten...

Reacties zijn gesloten.