Promotie-degradatie: Zes degradatiekandidaten binnen 800 punten, Quintana is Tour-punten kwijt

dinsdag 30 augustus 2022 om 21:25
Promotie-degradatie: Zes degradatiekandidaten binnen 800 punten, Quintana is Tour-punten kwijt

Lotto Soudal loert naar Movistar - foto: Cor Vos

Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

Update 30 augustus 2022
Hadden we het er vorige week nog over dat de Tour de France-punten van Nairo Quintana nog niet waren weggehaald uit de ranking… Inmiddels is dat wel gebeurd. De kopman van Arkéa-Samsic is 455 punten kwijtgeraakt vanwege een positieve test op Tramadol, met diskwalificatie tot gevolg. Een flinke tegenvaller voor Arkéa-Samsic, dat na het puntenaftrek ook zweethandjes zal krijgen. Het Franse ProTeam heeft nu 14.647 punten, staat daarmee veertiende en de voorsprong op de degradatieplek van Lotto Soudal is nog maar 800 punten.

Met wat extra aandacht bekijken we die strijd tegen degradatie. Het verschil tussen Arkéa-Samsic en Lotto Soudal is slechts 800 punten en daar staan nog vier ploegen tussen: Cofidis, EF Education-EasyPost, BikeExchange-Jayco en Movistar. Zes teams zitten bijna bij elkaar op schoot wat betreft het puntenaantal. Vooral door de opmars van Lotto Soudal, dat Arnaud De Lie weer voor 345 punten mag bedanken (winst in de Egmont Cycling Race, vierde in Bretagne Classic), net als Jasper De Buyst voor 124 punten en Caleb Ewan voor 20 punten.

Er heeft ook nog een kleine wijziging plaatsgevonden in de onderste regionen van de driejarenranking. EF Education-EasyPost is mede door de punten van Ruben Guerreiro (135) en Alberto Bettiol (40) in de Deutschland Tour voorbij BikeExchange-Jayco gegaan. Iets hoger in de ranglijst is AG2R Citroën voorbijgegaan aan Astana Qazaqstan, dat in het hele jaar nog geen 3.000 punten heeft verzameld. Ter vergelijking: Wout van Aert en Jonas Vingegaard hebben dit seizoen individueel al meer punten verzameld dan Astana.

Voor Israel-Premier Tech wordt het eens steeds moeilijker verhaal. De ploeg van onder meer Chris Froome en Jakob Fuglsang staat op degraderen en heeft ruim 1.000 punten achterstand op de ‘veilige’ achttiende plek van Movistar.


Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022

1. flag-nl Jumbo-Visma  35.061,67
2. flag-gb INEOS Grenadiers 32.847,99
3. flag-be Quick-Step Alpha Vinyl 32.247,37
4. flag-ae UAE Emirates 30.417,66
5. flag-de BORA-hansgrohe 23.841,50
6. flag-bh Bahrain Victorious 23.309
7. flag-be Alpecin-Deceuninck 19.692
8. flag-fr Groupama-FDJ 19.424
9. flag-us Trek-Segafredo 18.596,66
10. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert 17.553
11. (+1) flag-fr AG2R Citroën 16.050
12. (-1) flag-kz Astana Qazaqstan 15.897
13. flag-nl Team DSM 15.246,71
14. flag-fr Arkéa Samsic 14.647
15. flag-fr Cofidis 14.538
16. (+1) flag-us EF Education-EasyPost 14.255,32
17. (-1) flag-au BikeExchange-Jayco 14.203,33
18. flag-es Movistar 14.135
19. flag-be Lotto Soudal 13.847
20. flag-il Israel-Premier Tech 13.081,66
21. flag-fr TotalEnergies 9.438
22. flag-no Uno-X 6.434,46
23. flag-fr B&B Hotels-KTM 5.775

Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025



Dit artikel delen:

29 Reacties

Koersmaniak 30 augustus 2022 om 13:07

Ik heb gisteren eens gerekend, de reeks ‘belgische’ eendagswedstrijden, met nog een paar franse erbij kan Lotto mits de te verwachten uitslagen van De Lie en mogelijk ook Ewan en De Buyst ‘makkelijk’ 1000punten behalen. Met wat extra geluk zelfs 1500 punten in die wedstrijden. Is nog zonder Canada en Italiaanse gerekend.

Kwestie van die reeks koersen te spreiden over De Lie en Ewan en ploeg in hun dienst stellen en vaak top-3 rijden.

3
SoloSlim 30 augustus 2022 om 13:49

Als ze toch kleine koersen willen rijden en daar punten willen scoren, waarom willen ze dan in de protour?
En 4 Belgische ploegen in de worldtour vind ik er net wat over ook.. laat ze maar uit de boot vallen!

-4
De Zeboe van de Zoncolan 30 augustus 2022 om 14:07

Omdat ze de garantie willen hebben op tourdeelname.

Punten scoren in kleine wedstrijden, en publiciteit in de tour.

1
SoloSlim 30 augustus 2022 om 14:17

Veel publiciteit hebben ze niet gepakt in de tour dit jaar..
Wist zelf niet dat ze meededen :)

-3
Samamba 30 augustus 2022 om 16:33

Bekijk die startlijsten is of toch de ploegen die eraan deelnemen en je beseft dat er vanaf nu absoluut niets makkelijks meer is aan die Belgische koersen.

Jakobsen, Philipsen, Groenewegen, … De beste sprinters ter wereld komen daar aan de start. Vooral doordat het WK zwaar is en al die sprinters dus niets anders kunnen rijden, maar ook door de punten. Een BEX zou daar normaal natuurlijk nooit aan de start komen met Groenewegen nu wel. Met andere woorden, Lotto zal daar niet meer met de vingers in de neus punten pakken, ook niet met De Lie.

0
Maarten_85 30 augustus 2022 om 23:05

Ik zie ze in Canada en Italië ook al niet veel punten pakken.

0
ken dcq 31 augustus 2022 om 11:14

@Soloslim, je laat je wat kennen in het België bashen want het is dan geen probleem om vier Franse ploegen in de WT te hebben?

0
Mr. Tornado 30 augustus 2022 om 12:36

Israel-Premier Tech zal op een goede Woods moeten rekenen in de Italiaanse koersen willen ze nog WT blijven. Lotto Soudal zie ik nog wel één van de andere ploegen inhalen met al die kleinere koersen die er nog zitten aan te komen.

1
Brabander 30 augustus 2022 om 12:55

Ik zie ze nu in de Vuelta rondrijden, maar na het uitvallen van Woods en Einhorn is dat gewoon pelotonvulling hè. Denk dat het wel klaar is voor hen

3
GinneR 30 augustus 2022 om 12:54

EF lijkt het grootste probleem te hebben: einde van de Vuelta wellicht ingehaald door Movistar, BikeExchange én Lotto. Plus in het huidige seizoen derde team (na Total en Israel) voor de WT-wildcards, waarmee ze dus de grote rondes missen.

1
Brabander 30 augustus 2022 om 12:56

EF vind ik vooral een team met een flinke rits subtoppers. Echte puntenkanonnen zoals een De Lie ontbreken

1
Shinzawai 30 augustus 2022 om 13:41

Benieuwd wat EF dan gaat doen: ze hebben geen ploeg voor kleine koersjes in Europa en voor de sponsor is het ongetwijfeld niet interessant om een b-programma te rijden. Gezien de nationalistische trend bij organisatoren zijn wildcards voor grote rondes ook verre van zeker, zelfs met Carapaz in de ploeg.

0
zietemgaan 30 augustus 2022 om 13:00

En ja, als je de fratsen van Quintana bekijkt, dan vraag je je toch af of Arkea effectief thuishoort bij de elite ..

1
Shinzawai 30 augustus 2022 om 13:20

Quintana’s Tourpunten zijn hem (en de ploeg) afgenomen, geheel volgens de UCI-regels.

2
zietemgaan 30 augustus 2022 om 13:24

I know, maar ik wil maar zeggen: ik zou het sneu vinden als ze zich kunstmatig opgewerkt zouden hebben, c’est tout

0
Koersmaniak 30 augustus 2022 om 14:08

Er zijn ook nog andere criteria voor de WorldTour. Als men die consequent toepast zou het wel eens warm onder de voeten van Arkea en Astana kunnen worden.
Zeker Arkea, als lid van MPCC, renners laten koersen die verboden middelen nemen.

1
Maillot à Pois 30 augustus 2022 om 14:26

De MPCC heeft in een reactie laten weten dat ze vinden dat Quintana een zware bestraffing heeft gekregen door uit de Touruitslag geschrapt te worden. Dit wordt niet gezien als dopingvergrijp. Dus vanuit die hoek verwacht ik geen verdere consequentie voor Arkea, behalve het puntenverlies. En ook dat is nog niet definitief, er is bezwaar aangetekend bij het TAS afgelopen week.

3
Maarten_85 30 augustus 2022 om 23:04

Als je beroep aantekent, zou ik denken dat je altijd het risico loopt dat de straf alsnog verzwaard wordt. Maar ik verwacht het niet.

0
Gelei 30 augustus 2022 om 13:11

Totalenergies heeft toch ook wel de hoofdvogel afgeschoten met P. Sagan. Goeie manager moet die hebben.

1
zietemgaan 30 augustus 2022 om 13:26

Effectief, en ook: het gaat om een ploeg met een internationale oliegigant als sponsor, net zoals AG2R een groot automerk heeft, wat doen die met hun geld daar in de Franse ploegen???

0
Oblomov 31 augustus 2022 om 13:03

Vraag is natuurlijk wel hoeveel van zijn salaris door het team wordt betaald. Sagan lijkt voornamelijk in dienst van Specialized te zijn en her en der als merk-ambassadeur te worden ingezet (gravel, e-mtb, etc).

0
Cornelius 30 augustus 2022 om 14:21

Voor mij is de grootste vraag wat de UCI aan het eind van het seizoen met deze puntenlijst gaat aanvangen. Stel dat Movistar qua punten zou moeten degraderen, gaat de UCI dan daadwerkelijk afscheid nemen van de enige Spaanse WT-ploeg? Zal de UCI omwille van internationalisering IPT en BEX niet liever aan boord willen houden? Is het een voordeel voor EFE dat de UCI al tientallen jaren probeert om de Amerikaanse (dollar)markt aan te boren; of is dat juist net een nadeel omdat men mogelijk voorkeur heeft voor één heel sterke (zowel bij de mannen als bij de vrouwen) VSA WT-ploeg? En, ongetwijfeld is het niet in het voordeel van Lotto, dat er hoe dan ook tenminste drie WT-ploegen zullen zijn voor de belangrijke Vlaamse markt.

1
Magnus Cort Nielsen 30 augustus 2022 om 14:28

Kunnen jullie ook de geschoonde ProTour lijst toevoegen over het afgelopen kalenderjaar? Dit zodat je de verplichte wildcards voor beste ProTour teams ziet. Hoeft namelijk helemaal niet nadelig te zijn om te degraderen als je wel Wildcards krijgt voor alle WT wedstrijden (cherrypicking).

0
Shinzawai 30 augustus 2022 om 14:49

Lanterne Rouge heeft daar een mooi overzicht van gemaakt, dat dagelijks wordt bijgehouden:
https://lanternerouge.com.au/2022/05/25/worldtour-2020-22-team-ranking/

1
RLM 30 augustus 2022 om 20:35

Movistar gaat op dit moment wel nog heel wat punten pakken met Mas, dus die lijken me redelijk veilig als hij niet onderuitgaat. Alleen is dat een zeer grote “als”

0
Ardoisier 31 augustus 2022 om 00:46

Zijn er eigenlijk ook ploegen die het prima zouden vinden als ze een divisie lager fietsen? Oftewel, voelen ze allemaal hetzelfde belang, zo hoog mogelijk fietsen cq in de ranglijst.

0
SCIC 31 augustus 2022 om 09:00

Naast een plek bij de eerste 18 is ook de positie in 2022 van belang. Het wordt een probleem als je in de pro tour ranking niet bij de eerste 2 eindigt, want dan mis je een groot aantal grote wedstrijden zoals de Tour de France.

0
makkelijk 30 augustus 2022 om 13:55

Movistar uit de worldtour, een natte droom die nog steeds uit kan komen

-2
Shinzawai 30 augustus 2022 om 14:48

Dat zou de doodsteek zijn voor het Spaanse wielrennen, niet echt iets om naar uit te kijken. Er moet bij Movistar veel veranderen, dat is wel duidelijk, maar ik hoop dat ze met de schrik vrijkomen en iets leren van het bijna degraderen.

2

Headlines

Populair

Materiaalzone