Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.
Update 26 juli 2022
De Tour de France 2022 heeft zijn sporen achtergelaten op het promotie-degradatie-dossier. In deze koers waren verreweg de meeste punten te verdienen. Dat valt vooral goed te zien bij Jumbo-Visma. De Nederlandse formatie reed een ongelooflijke sterke Ronde van Frankrijk, met zes ritoverwinningen, de eindzege en daarbovenop ook nog winst in het punten- en bergklassement. De Nederlandse formatie scoort daarmee bijna 3000 punten, waarmee ze nu opnieuw het beste team ter wereld is. Sterker nog: de marge op de nieuwe nummer twee (UAE Emirates) is meer dan tweeduizend punten.
Dat komt vooral omdat Quick-Step Alpha Vinyl behoudens het openingsweekend in Denemarken, amper punten scoorde. Ook Bahrain Victorious reed een teleurstellende Tour, dat haar vijfde plek kwijtraakte aan BORA-hansgrohe. AG2R Citroën kreeg eveneens de rekening gepresenteerd, nadat zij al vroeg kopman Ben O’Connor kwijtspeelden. Zij zakten op de ranking een plekje, al is dat dankzij Bob Jungels (225 punten) nipt. Astana Qazaqstan reed weliswaar een onzichtbare Tour, maar Alexey Lutsenko werd wel negende in het eindklassement. Hij pakte voor de azuurblauwen in de Tour 230 punten.

Lutsenko en Bardet op Peyragudes – foto: Cor Vos
Dankzij een goede Tour de France van Romain Bardet lijkt Team DSM steeds meer op hun lauweren te kunnen rusten. De Fransman werd derde op de Col du Granon en eindigde als zevende in het eindklassement, goed voor in totaal 350 punten. Ook Alberto Dainese deed met zijn derde plek in Cahors 25 punten bij het teamtotaal. Andreas Leknessund deed dat ook. De Noor besloot La Grande Boucle als 28ste en dat leverde hem toch nog eens 30 punten op. Arkéa Samsic deed er ook weer een flink aantal punten bij, voornamelijk met dank aan Nairo Quintana. Hij veroverde in z’n eentje 455 punten.
Veel verschuivingen onderin
Onderin de degradatiezone blijft het ongemeen spannend. EF Education-EasyPost en met name BikeExchange-Jayco en Israel-Premier Tech reden een sterke Tour de France. Movistar zal vooral balen van de positieve coronatest van Enric Mas. Hoewel de Spanjaard pas elfde stond, had hij genoeg marge voor de tijdrit om daar te blijven staan. Door zijn opgave zag Eusebio Unzué toch 150 punten wegvallen, waarmee ze normaliter hun zestiende plek hadden vastgehouden. Dat zijn ploeg op dit moment echter aan het werk is in de Tour de Wallonie, zegt misschien wel genoeg over de noodzaak bij de Spanjaarden.
BikeExchange-Jayco was de grote winnaar onderin. Met een ritzege en twee tweede plekken was Michael Matthews goed voor 220 UCI-punten, Dylan Groenewegen verzamelde er 170 met zijn overwinning en een tweede plek, terwijl ook Nick Schultz goed was voor 90 punten. Hij werd eveneens een keer tweede en kreeg voor zijn 23ste plek in het eindklassement ook nog eens 40 punten. De Australiërs haalden overigens niet alleen in de Tour de France punten. Simon Yates en Dion Smith zorgden met een één-tweetje in de Prueba Villafranco-Ordiziako Klasika ook nog eens voor 210 punten.

Matthews was goed waard voor BikeExchange – foto: Cor Vos
EF Education-Easypost verzamelde ook een aantal punten. Zo deden onder meer de nummer dertien van het eindklassement Neilson Powless (135), ritwinnaar Magnus Cort (130), Alberto Bettiol (75) en Rigoberto Urán (30) hun duit in het zakje. De Amerikanen stijgen daardoor een plekje ten opzichte van Movistar. Israel-Premier Tech steeg weliswaar geen plek, maar vindt wel weer een beetje de aansluiting met de rest van de degradatieklanten. Dat is vooral dankzij Hugo Houle, die mede door zijn ritzege 185 punten pakte in de Tour. Ook ritwinnaar Simon Clarke (120) en Michael Woods (25) delen mee.
De formatie van Sylvan Adams komt zo weer dichterbij Lotto Soudal, dat bewijst hoe het kan verkeren. De laatste twee weken stonden zij op basis van de UCI Ranking op de virtueel veilige plek achttien. Na een desastreus verlopen Tour zijn de Belgen weer gezakt naar de negentiende plek en is het gat met BikeExchange-Jayco weer opgelopen tot ruim 650 punten. Het enige lichtpuntje van Lotto Soudal de afgelopen Tour was Andreas Kron. De jonge Deen was vaak van voren te zien, maar hij scoorde alleen in Lausanne punten. Kron werd toen vierde en dat zijn de enige 15 punten die Lotto Soudal er deze week bijkrijgt.
Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022
1. (+1) | ![]() |
33861,67 |
2. (+1) | ![]() |
31517,99 |
3. (-2) | ![]() |
31294,37 |
4. | ![]() |
29880,66 |
5. | ![]() |
22933,5 |
6. | ![]() |
22495 |
7. | ![]() |
19214 |
8. | ![]() |
18532 |
9. | ![]() |
17272,66 |
10. | ![]() |
15838 |
11. (+1) | ![]() |
15475 |
12. (-1) | ![]() |
15455 |
13. | ![]() |
14531 |
14. | ![]() |
14303,71 |
15. | ![]() |
13727 |
16. | ![]() |
13668,32 |
17. (-1) | ![]() |
13525 |
18. (+1) | ![]() |
13386,33 |
19. (-1) | ![]() |
12732 |
20. | ![]() |
12645,66 |
21. | ![]() |
8587 |
22. | ![]() |
6263,46 |
23. | ![]() |
5280 |
Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025
40 Reacties
Wordt weer een opdracht om punten pakken in de kleine koersen voor Lelangue. Verder valt in deze grafiek goed op hoe matig het jaar is voor QSA in vergelijking met de 4 andere grote ploegen (JV, INEOS, UAE en BORA).
Klopt inderdaad! Maar net in de top 10 dit jaar, terwijl ze vorig jaar de meeste punten hebben verzameld. Dan zijn TJV, UEA & INEOS toch een stuk consistenter over de jaren heen.
Gezien het vertrek van een belangrijk lid met opmerkelijke CV van de medische omkadering voor de start van het seizoen, is er genoeg reden om QSA te benoemen in het daarvoor speciaal bestemde topic op het forum.
Maar is deze persoon nu werkzaam bij een ploeg die het opeens fantastisch doet? Neen! Het lijkt me dan toch niet een lineair verband
Kijk ook eens naar alle zieken / geblesseerden op cruciale momenten in het seizoen, en je vindt ook al een groot deel van de verklaring.
Ja want alleen QSA heeft last van zieken en geblesseerden op cruciale momenten dit jaar? Het is gewoon de wet van de getijden. Soms vloed en soms is het eb.
Hilaire zit denk wel gebeiteld
Tja, als je maar 15 punten in de Tour weet te scoren, dan vraag ik me af of je thuishoort in de WT. De eerste 5 renners per rit krijgen punten en daarnaast de eerste 60 renners van het klassement. Dan moet je er toch meer dan 15 kunnen verzamelen, zeker als je maar 1 uitvaller hebt.
Nou zeg. 15 is wel heel erg karig
Zijn de punten in de tour hoger als in de andere grote rondes?
Ja. In het AK van de tour krijgt de top-3 1000-800-675 punten en bij de giro 850-680-575. Voor de etappes krijgt de top-5 in de tour 120-50-25-15-5 punten en in de giro 100-40-20-12-4
Ja. Ereplaatsen in de Giro leveren 15-20% minder op dan dezelfde ereplaatsen in de Tour (beetje afhankelijk v/d ereplaats).
Primoz, Wout en Jonas staan op 2, 3 en 4 in de algehele UCI ranking.
Welke UCI ranking dan? Als ik de lijst van 2022 bekijk (vanaf januari uiteraard), dan staan Roglic 13e?
https://www.procyclingstats.com/rankings/me/season-individual
Edit: Sorry, ik vewarde het met de PCS Ranking (Die mijn inziens een beter beeld geeft). Mijn fout!
Die UCI ranking is een rollende ranking, geldend voor het voorbije jaar. Dus Roglic zijn Vuelta en OS tijdrit zege zitten daar nog in.
Als je dezelfde ranking bij PCS bekijkt is het beeld gelijkaardig. Roglic 2 daar, Wout en Vingegaard 3 en 5 daar.
@Secondant,
De UCI ranking is een "rolling" ranking over de afgelopen 52 weken. Als je dan een vergelijk maakt met een PCS ranking kan je beter de vergelijking maken met deze ranking:
https://www.procyclingstats.com/rankings/me/individual
Die is niet heel erg anders, want daarin staan ze 2,3 en 5.
edit: Maillot à Pois was me voor. Kleine verbetering op zijn post. In de PCS ranking staat Wout 2de en Primoz 3de.
Ik wens Lotto veel succes om nog 500, 600 punten in te halen op BikeExchange, dat gaat ze niet lukken. Laat ook even zien hoe belangrijk dat een-tweetje van BEX gister – terwijl het gros van het peloton de Tour-roes aan het uitslapen was – in Ordiziako was; wat een pak punten voor zo’n kleine koers.
Bij degradatie dient m.i. Lelangue zijn conclusies te trekken en op te stappen. Zijn Tour-delegatie was echt rampzalig, puur wanbeleid. Als je er niet meer dan 15 puntjes uit weet te peuren, geef er dan maar de brui aan.
Inderdaad, sturen ze Cras, Vanhoucke & Van Gils mee voor een klassement (top-30) dan schraapten ze een pak meer punten mee.
Opvallend dat ze Ewan ook nooit ergens serieus afgezet hebben. Als je als enige grote kopman een sprinter hebt moet je hem toch een top leadout kunnen geven
Van Gils wilde zelf niet naar de Tour
Vanhoucke haalde meer punten uit de Sibiu Tour dan dat hij ooit uit een grote ronde heeft gehaald of dat hij uit de Tour zou gehaald hebben.
Voor Cras valt misschien iets te zeggen, maar als die geen corona krijgt raapt die ook gewoon heel wat punten in Sibiu.
@Mwielerfan, ongeacht of Lotto in staat was deze tour een decente lead-out neer te zette, Ewan heeft zich nooit goed genoeg gevoeld om mee te strijden voor de overwinning denk ik. Of hij lag weer eens op het asfalt.
Ewan heeft al een rotjaar: om dan alle ballen op hem te gooien met zo’n matige ploeg is wanbeleid en fnuikend voor zijn zelfvertrouwen.
Movistar gaat echt een goede Vuelta moeten rijden anders kunnen zij nog wel eens het haasje worden, zijn niet sterk in eendagskoersen. Moeten minimaal top 10 en eigenlijk een top 5 klassering halen. Bike exchange zie ik het vege lijf nog wel redden, Matthews is meestal sterk in de WT wedstrijden in Canada.
Gaan ze doen. Enric rijdt podium.
Movistar richt zich altijd relatief veel op Vuelta en nauwelijks op giro
Misschien het beste dat de Lotto sponsoring met de Gent, de Gent, van moer, de Lie, campenaerts en Vermeersch over gaat naar de roodhoofdjes of naar Wanty. De omkadering van de Lotto ploeg bewijst al jaren dat ze veel te bureaucratisch en ouderwets is. Er is ook geen plek voor 4 Belgische worldtour ploegen.
Mwah het kan mijn inziens prima 4 grote Belgische ploegen, echter Lotto heeft geen goed management en scouting. Je hebt minimaal 1 man nodig die in rondjes van een week top 10 kan rijden en dit 2 a 3 keer per jaar.
Met enkel een topsprinter en een groot talent sprinter ga je er gewoon niet komen.
Voor de rest bestaat de ploeg uit middelmaat, vergane glorie en renners die misschien 1 keer per jaar laten zien dat ze goed zijn.
Toch benieuwd wat het budget van DSM is.
Afgelopen twee jaar heel zwak.
Ik ook…
Blijf ervan overtuigd dat die qua budget een flinke klap moeten hebben gekregen met de bijna-ondergang van Sunweb. DSM was op dat moment alleen maar een technologie-partner. Die hebben het team van de ondergang gered omdat wielrennen een belangrijk onderdeel was de marketing van dat wondertektiel van ze (en het bedrijfsonderdeel dat dat maakte precies op dat moment in de etalage stond). Kan me niet voorstellen dat die op dit moment nog met veel plezier miljoenen uittrekken voor naamsbekendheid waar ze niets aan hebben.
Het zelfs niet kunnen evenaren van het salarisaanbod van SD-Workx voor Wiebes doet in ieder geval vermoeden dat elk dubbeltje op dit moment moet worden omgedraaid.
Bij DSM staat de Duitse vlag, volgens mij is het team sinds dit jaar Nederlands.
Ik moet nog steeds of de UCI echt ploegen gaat laten degraderen. Bij BikeExchange lijken ze zich alvast geen zorgen te maken met de contractverlengingen voor Simon Yates en Matthews met daarbij de geruchten dat Adam Yates ook terugkomt.
Hoeven zich (ook bij degradatie) geen zorgen te maken omdat Ryan weer een zak geld op tafel heeft gezet voor de komende jaren. Die heeft na het Spaanse drama geaccepteerd dat er zonder hem geen Australisch profteam zal bestaan en is blijkbaar bereid die last te dragen.
Zoals de zaken er qua programma nu voor staan, spelen Bike Exchange, Movistar, Education First en DSM met vuur. Die lijken een veel te beperkt programma te gaan rijden. Vooral DSM, met 12 aangekondigde deelnames versus 29 voor Lotto en 37 voor Israel.
Lotto en Israël gaan bijvoorbeeld elf Belgische zomer/najaarswedstrijden rijden die bijna allemaal worden overgeslagen door de rest van de degradatiekandidaten. Snap totaal niet dat zo’n Movistar daar Garcia Cortina niet naar toestuurt of Bike Echange Groenewegen.
Bike Exchange en EF gaan dan wel de kleine Italiaanse wedstrijden rijden, maar DSM haalt ook daar de neus (vooralsnog) voor op. Op deze manier krijgt Nederland misschien alsnog dat procontinentale team waar zo’n behoefte aan bestaat.
Interessant , wat doet cofidis? Want die hebben even goed n rampzalige tour gereden
Die gaan een karrenvracht kleinere Franse wedstrijden rijden…
Movistar is de enige Spaanse WT ploeg, die degradeert nooit daar vind de UCI wel een oplossing voor
@Youri
De UCI de sancties nog niet door verekend? Denk bijvoorbeeld dat Movistar en Israel met relevante sancties uit de Tour kwamen.
Heeft de blauwe Belgische kunststofplankenleggersploeg QuickStep-AlphaVinyl,zichzelf ook wel ‘Wolfpack’ noemend,in Kopenhagen het vliegtuig naar Frankrijk gemist?
Ik vraag dit voor een vriend.
Het meest opvallend vind ik nog dat Yates en Smith meer punten pakken met een 1-2 in een koers waar ik nog nooit een beeld van gezien heb, dan Matthews met een ritoverwinning en 2x tweede in de Tour. Echt een schandalig puntensysteem, als je het mij vraagt.
Schandalig inderdaad, om woest van te worden.
Inderdaad, een etappe zou nooit zoveel punten mogen opleveren