Top of flop: Unibet Rose Rockets werkt met Giro d’Italia 2026 eerste grote ronde af
foto: fotopersburo Cor Vos
dinsdag 2 juni 2026 om 07:34 Volg in Google

Top of flop: Unibet Rose Rockets werkt met Giro d’Italia 2026 eerste grote ronde af

Discussie Een paar lead outs van wereldklasse, een derde plek van een sterke Dylan Groenewegen en Wout Poels die in prima vorm meestreed voor winst in enkele ritten. Dat is platgeslagen het succes van het grote ronde-debuut van Unibet Rose Rockets in de Giro d’Italia 2026. Is hun Italiaanse avontuur daarmee geslaagd? De meningen in de WielerFlits Podcast zijn daarover verdeeld.

Hoofdredacteur Maxim Horssels en verslaggever Youri IJnsen maakten afgelopen vrijdag al een voorlopige balans op. Naderhand voegde Poels nog een elfde plek toe aan zijn topnoteringen tijdens de laatste bergrit naar Piancavallo, terwijl Groenewegen in de slotrit naar Rome strandde op plek vier na een eerlijk gevecht met ritwinnaar Jonathan Milan. In totaal pakte de ploeg van grondleggers Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel acht top-10-noteringen. Van de overige ProTeams aan de start deed alleen Tudor Pro Cycling dat beter (veertien stuks).

Knappe prestaties
“Als je naar de ploeg kijkt, nieuw op dit niveau en een klein budget. Met renners waarvan wij aan het begin van het seizoen, laten we januari zeggen, echt niet hadden verwacht dat zij dit al zouden doen. Dat hadden wij en velen met ons niet gedacht, dat een Giro zoals deze haalbaar zou zijn”, vindt Maxim. “Ze kunnen terugkijken op een geslaagde Ronde van Italië. Ze hebben meegedaan om ritzeges, wat door verschillende redenen niet gelukt is. Een beetje pech en misschien net te hard door een natte bocht gereden, waarvan je wist dat het gevaarlijk was…”

foto: fotopersburo Cor Vos

Maar heel veel andere noten kan onze hoofdredacteur niet kraken. “Voor Poels was die ritzege misschien net wat te hoog gegrepen. Maar zo vaak top-10 rijden op zijn leeftijd in het geweld van deze Giro, dat is gewoon knap. Ze hebben erbij gezeten, dus wat mij betreft kunnen ze terugkijken op een geslaagde Giro. Alleen een man als Lukáš Kubiš hebben we eigenlijk niet gezien. Terwijl dat wel een man was waar we tijdens overgangsritten wel het nodige van verwacht hadden.”

“Maar als je dan ziet hoe Hartthijs de Vries, Matyáš en Tomáš Kopecký het in de sprintritten gedaan hebben… Als je dat kadert aan wat voor ploeg dit is, welke know-how en ervaring zij hebben… Als je dan dit op het hoogste niveau laat zien, kun je niet meer dan tevreden zijn.”

Te kritisch?
Collega Youri is het daar niet mee eens. “Ze kwamen voor een ritzege. Dat is natuurlijk een hoog doel. Daar zijn ze ook één keer dichtbij geweest, met Groenewegen in de derde etappe. Dat scheelde echt niet zo heel veel. Alleen is dat wel de enige keer geweest. Ze hebben een aantal fantastische lead outs gedaan, echt van wereldklasse. Maar dat moet dan wel wat opleveren. En dat heeft het te weinig gedaan. De kanttekening is dat er voor Groenewegen ook niet zo heel veel kansen zijn geweest. Hij was wel echt goed in orde. Dus had ook zo maar kunnen gebeuren.”

Wout Poels trok meermaals ten aanval – foto: fotopersburo Cor Vos

Onze verslaggever noemt zichzelf misschien wel te kritisch, maar verandert zijn oordeel niet. “In topsport draait het om winnen. Op 21 ritten zijn ze één keer in de buurt geweest. Dat vind ik te weinig. Ook als je ziet hoe goed Groenewegen is. Vooraf werd hij samen met Milan als intrinsiek snelste gezien. Hij was ook heel goed in vorm. Maar behoudens die ene derde plaats is hij niet heel dichtbij de ritzege geweest. Datzelfde geldt voor Poels. Echt knap dat ze hem ook op dit niveau hebben gekregen. Natuurlijk had hij pech dat Jonas Vingegaard zelf al die bergritten wilde winnen en ik snap dat je dan probeert het beste ervan te maken. Maar als je energie spaart, lukt het in die twee etappes waarin Poels meezit in de vlucht misschien net wél. Daarom vind ik het te mager.”


Luister hier na 26.02 minuten naar dit onderwerp in de WielerFlits Podcast

Voor de zomervakantie
44 Reacties
01-06-2026 15:10
De sprinttrein mag tevreden zijn over deze Giro. Groenewegen had twee keer pech met een val en is twee keer op waarde geklopt, Milan en Magnier zijn ook gewoon snellere jongens. Het rijden van Poels vond ik echt zeer merkwaardig. Hij was duidelijk in orde maar heeft veel energie gestoken in het behalen van top 15-plekken in bergetappes. In de overgangsritten zat hij bijna nooit mee, terwijl in deze ritten de vlucht voor de zege mocht strijden. Dan ben ik toch echt bang dat hij zijn energietank in de verkeerde etappes heeft gebruikt.
    01-06-2026 16:36
    Poels heeft gewoon moeite met meezitten in de vlucht bij een vlakke aanloop. Vorig jaar was het echt het doel om iedere dag aan te vallen. Fortunato, Scaroni, Conci, Ulissi deden dat ook heel vaak, maar Poels had daar gewoon wat meer moeite mee. Hij heeft bovendien ook niet meer de kwaliteiten om op korte beklimmingen Narvaez of Arrieta te verslaan.
01-06-2026 15:19
Voor mij tflop
Er tussenin kortom
Omdat ik geen 'lachuh filpmjes' kijk moet ik het doen met hoe ze koersen, en dan blijft er een surrogaat Skill-ploeg over waarbij het collectief beter functioneert dan de afmaker, met als joker Woutie Poels die maar niet oud worden wil en laat zien zó nog bij een ferm WT-team mee te kunnen.
Dat laatste zie ik als individuele klasse en toewijding.

Van mij krijgen ze een welverdiende 6.
    02-06-2026 07:55
    Deze filmpjes zijn meer dan alleen lachen tegenwoordig. Geeft een serieuze inkijk in een serieuze wereld. Zou je toch aanraden er eens eentje te kijken zo nu en dan, dan weet je waar je over praat.
    02-06-2026 09:06
    De wielerwereld 'achter de schermen' trekt me niet zo. Ik heb verschillende docu-achtige dingen bekeken en zag nagenoeg niks verrassends of iets dat me persoonlijk aangreep. Ik denk dat de koers zelf me meer pakt dan hoe ze het allemaal voor elkaar krijgen precies.
01-06-2026 17:26
Wacht even....dus we verwachten nu van een ploeg die hier jarenlang (door de reageerders) redelijk belachelijk is gemaakt, ineens dat ze zomaar even ritten in een grote ronde binnen harken.
Het kan snel gaan.
01-06-2026 15:53
Mager 6je, meubelen gered door Poels.
Weinig in de aanval gezien en Kubis is geen tweede geworden.
01-06-2026 16:42
Succes voor de Rockets kan je eigenlijk het beste afmeten aan hun online bereik. Volgens mij hebben ze daar keihard gepiekt tov andere teams. Een volgende grote ronde moeten ze wel echt ook presteren op de weg.
01-06-2026 15:00
Het is hartstikke "knap" dat ze zo snel op dit niveau terecht zijn gekomen, maar poedelprijzen bestaan niet op dit niveau. Ze hebben hun doelen gewoon niet behaald. En ze hebben er, mede door pech, verre van het maximale uitgehaald. Daarom vind ik het een onvoldoende.

Desalniettemin wel van ze genoten. Ze hebben de handschoen dapper opgepakt en dit belooft wat voor de toekomst.
01-06-2026 15:50
Ik zit wel aan de kant van Youri. En dan wil ik het argument er nog wel aan toevoegen dat wanneer je de gemiddelde wielervolger buiten Nederland vraagt wat hij zich zal herinneren van Rose Rockets deze Giro zal het niet veel zijn. Het draait inderdaad gewoon om winnen.

En zeker het rijden met Poels is gewoon jammer. Had hem een carte blance als aanvaller gegeven. Al is dat ook een groot hiaat in het puntensysteem. Er wordt regelmatig gekoerst op punten en niet om koers te maken. Eerder zo'n Wanty Gobert ook. Massasprint met 3 man top 10 rijden in plaats van lekker aanvallen. Maakt het voor de kijker niet leuker. Voor de Punten wel beter.
    01-06-2026 19:05
    Wout had carte blanche. Het was zijn eigen beslissing om er telkens aan te blijven hangen. Als je terug zoekt naar de jaren hiervoor zie je dat hij dat wel vaker heeft gedaan. Vorig jaar ging hij ook naar de Giro voor ritzeges en finisht hij bij de 1ste aankomst bergop als 19de.

    Wat hij deze Giro wel heeft gedaan is proberen als eerste over de streep te komen van het groepje waar hij mee finishte. Dat was inderdaad wel voor de punten. Voor een ploeg als de Rockets zijn punten nu eenmaal heel belangrijk. Echter is 1 etappezege veel meer punten waard dan een paar 10de plekken.
01-06-2026 16:06
Ze mogen echt wel tevreden zijn. Ik vond het vooral leuk dat ze gewoon vol voor de sprinttrein gingen. Daarmee hadden ze ook gewoon de grootste kans op succes. Het is ook weer eens wat anders dan een wildcard ploeg die elke keer mee gaat in de vroege vlucht.

Helaas was het resultaat er niet. Maar hoe hun sprinttrein reed in Napels zal ik niet snel vergeten.
01-06-2026 16:50
Top of flop? Ik vind het allebei niet. Wat pech gehad met Groenewegen, waardoor die niet zo vaak voor de overwinning kon sprintte als 'ie zou willen. Kittel heeft de trein wel op orde gekregen. Met Poels was het hopen op een wonderdag, die is niet gekomen en heeft minder vaak meegezeten dan ik verwacht had en wordt steeds ouder. Kubis (nog) niet klaar voor WT, geen schande, gewoon een conclusie. En op een enkel moment na zaten de andere vijf aan Groenewegen geplakt. Dat hoeft van mij niet.
01-06-2026 15:30
Er mogen dan allerlei redenen voor zijn, maar de resultaten ontbreken volgens mij toch wat. Kijken naar het prijzengeldklassement: de Rockets staan op de 1-na-laatste plaats met alleen PicNic achter zich. Alle andere wildcard houders staan daar fors boven. Dat Groenewegen uiteindelijk 1 x vierde wordt, legt voor mij niet genoeg gewicht in de schaal. Dat neemt niet weg dat ze de koers (ook voor mij) gekleurd hebben, maar daar koop je uiteindelijk toch weinig voor.

Overigens nog wel benieuwd welke ploeg hoeveel UCI punten heeft gepakt. Als de Rockets in dat klassement de andere wildcard ploegen heeft verslagen, vind ik alsnog dat ze een (krappe) voldoende hebben verdiend.
    01-06-2026 15:44
    Prijzengeld is toch niet heel relevant? Leuk dat poti 1 week elke dag alleen kansloos op kop rijd en zo een bergtrui en wat tussensprints mee pakt. Zegt niet dat ze verder heel veel presteren
    01-06-2026 21:26
    Rockets zijn 17e geworden als er geranked wordt naar aantal World Tour punten. Zijn dus 6 ploegen achter hun geëindigd dus lijkt me, dat ze buiten een uitschieter, redelijk goed gepresteerd hebben.
    https://cyclingpro.net/spaziociclismo/giro-2026/giro-ditalia-2026-il-bilancio-finale-dei-punti-uci-la-vismalease-a-bike-va-oltre-i-3000-la-tudor-fa-un-bottino-prezioso-picnicpostnl-ultima-con-un-desolante-67/
01-06-2026 17:00
Positief: de sprinttrein functioneerde in mijn ogen ruim boven verwachting, ze hebben op veel momenten actief gereden om vluchters terug te halen en (bij afwezigheid van andere sterke treintjes) zelf laten zien dat ze Groenewegen goed kunnen positioneren. Een paar mooie ereplaatsen is niet verkeerd, zeker omdat er maar ~4 echte sprintritten waren. Milan pakt in extremis zijn ritje nog in Rome, maar hij had ook zomaar zonder ritwinst naar huis kunnen gaan wat wel aangeeft dat het niet makkelijk was als sprinter. Poels had goede benen in de bergetappes, maar levert uiteindelijk geen topklasseringen op.

Negatief: ik had veel meer verwacht van de heuveletappes waar vluchters hun gang konden gaan. Natuurlijk is een UAE renner verslaan moeilijk, maar op zijn minst met 1/2 mannetjes in de vlucht (de Kopecký's of Kubis) en daar top 5 rijden was zeker een mogelijkheid. Verder was het voor exposure ook niet slecht geweest als ze hadden gefocussed op de bergtrui net zoals Polti dat deed.

Eindoordeel kom je dan op een zes, prima gereden voor de eerste grote ronde als ploeg maar zonder grote prijs om mee thuis te komen.
01-06-2026 17:36
De ultieme uitkomst was geweest het roze pakken met Groenewegen en de trilogie afvinken met Poels. Beiden was echt niet onmogelijk en vooral voor Poels vind ik het jammer en voelt het wel of er iets is blijven liggen in het begin van de Giro.

Helemaal top was het dus niet maar hun deelname was ook zeker geen flop.
01-06-2026 21:55
Youri vind het mager. Dat mag, ik vind dat hij de rockets hoog in schaalt. Het blijft een pro team die hun eerste grote ronde rijd. Jongens die nog nooit op topniveau 3 weken achter elkaar hebben gefietst, dat is al een overwinning zeg..
Ik denk dat ze een beetje in de spotlights zijn gezet omdat ze die koersen achter elkaar hadden gewonnen, maar de giro is natuurlijk andere koek.
Ik geef ze een 7!
    01-06-2026 23:11
    Alleen hebben ze als debutant wel gelijk de ploeg met de meeste ritzeges in grote rondes van alle wild cards met Groenewegen en Poels. Dus in dat opzicht is het wel weer anders.
    02-06-2026 16:19
    Klopt, maar dat moet genuanceerd worden. De overwinningen van de twee renners werden behaald terwijl ze reden bij topteams. Deze andere gasten zijn natuutlijk geen pannekoeken, maar hebben nog niet de ervaring die de meeste renners in een world team wel hebben. Hopelijk kunnen ze volgend jaar weer een poging doen.
    De inhoud op technisch vlak en sportief zullen gegroeid zijn.
    Zn kubic zal volgend jaar meer inhoud hebben, want ja dat doet een grote ronde uitrijden met je.
01-06-2026 17:14
Wel weer lekker zuur kritisch allemaal.. De sprinttrein heeft op knappe wijze initiatief getoond en Dylan uit het gewoel gehouden. Pech met een val
In de laatste bocht en een ge-motopacete kopgroep. Poels heeft misschien niet zuinig genoeg gereden, maar heeft moeite met harde vlakke aanlopen. Vergeet ook niet dat Visma alle 6 de bergetappes wint en er weinig kruimels overbleven voor de rest. Ook niet voor de WT ploegen.
Ze zetten hoog in, maar als dat niet lukt betekent het niet direct een mislukking. Dat is topsport..
    01-06-2026 17:52
    Zo gaat dat, die modern doenerij moeten mensen niet, je zou maar een aletnatief verdienmodel opzetten en daar succes mee hebben, dat kan toch niet!

    Rockets hebben het gewoon naar behoren gedaan. Indruk gemaakt met enkele goede leadouts, misschien ergens ook wel goed om niet direct een rit te winnen (al waren ze heel close in rit 3), de honger blijft dan groot.

    Tot die tijd blijf ik wel gewoon genieten van hun inkijk filmpjes. Die Kittel in de auto vind ik ook een geweldige toevoeging.
01-06-2026 18:41
Geen al te beste Giro van de Rockets. Steeds de kaart Groenewegen trekken bleek achteraf gezien een verkeerde keuze. Daardoor reed de ploeg in tegenstelling tot de meeste andere ploegen bijna nooit voorop, kwam men alleen maar bij de sprintvoorbereidingen in beeld. En door Wout Poels natuurlijk, die 5x bij de eerste 15 reed en dat zonder noemenswaardige steun van zijn ploeggenoten. Chapeau! Deze matige Giro heeft de kansen om volgend jaar in de Tour te mogen starten in ieder geval zeker niet vergroot, jammer!
    01-06-2026 19:05
    Opnieuw een reactie van jou waaruit blijkt dat het wielerverstand nog verder weg is dan een een overwinning van Jakobsen in de WT. Iedereen (op een paar WF's na) is positief, alle experts en organisaties. Kortom volgend jaar gewoon weer een wild card.
    01-06-2026 19:07
    De vraag is dan natuurlijk hadden ze door andere kaarten te spelen wel kans gehad op een overwinning? En zo ja welke renner zou dat dan hebben moeten doen?
    01-06-2026 19:55
    Wie had Poels dan moeten steunen in de bergen ?

    Wat wel fout was van Unibet dat bijna alleen maar met hardrijdres aan de start verschenen.
01-06-2026 15:56
Het was met een overwinning of trui top geweest, maar het was ook zeker geen flop. Ze hebben gekoerst om te winnen en zich niet als makke lammen mee laten voeren. Of zoals te doen gebruikelijk in zo’n zinloze “ontsnapping van de dag”. Dat is echt top gedaan.
01-06-2026 16:28
Een dikke acht! Puntje eraf voor rit 1 waarin het wel hun eigen fout was dat ze achter de val zaten, gewoon simpelweg te ver en puntje eraf voor de domme manier van rijden van Poels. Voor de rest, sprinttrein perfect en met er alles mee gedaan wat ze konden ze hadden het vaak ook niet in eigen hand, Poels erg goed zeker voor zn leeftijd, met 8 man in Rome en 8 keer top 10 met maar liefst 4 verschillende renners.
01-06-2026 19:57
Dikke flop. Ik heb een vier gegeven en dat ik reëel gezien eigenlijk nog teveel.
Groenewegen heeft gefaald. Poels heeft een paar keer leuk in beeld gereden, maar uitslagen zijn uitgebleven.

Ik verwacht niet dat een van de sponsoren daadwerkelijk een voldoende geeft. Dit was gewoon niet best. Ze hadden volgens velen een topsprinter mee….
    01-06-2026 20:10
    Onzin uiteraard, waarschijnlijk te diep in het glaasje gekeken?
    01-06-2026 22:56
    Nee, ik drink al jaren niet meer. Gewoon een mening. Die komt blijkbaar niet overeen met die van jou, merk ik. Zwak om mij dan gelijk zo persoonlijk aan te vallen. Het had intelligenter geweest om aan te geven waarom jij ze wel goed vind. Ik zie het niet. Je kunt onmogelijk tevreden zijn met een paar ereplaatsen, terwijl vooraf geroepen werd dat ze het roze zouden kunnen pakken met een sprintzege. De gemiddelde wielerkijker kan naast Groenewegen en Poels waarschijnlijk geen andere renners noemen. Vooruit, een enkeling zou wellicht Kubis kunnen noemen.
    02-06-2026 06:38
    Dus alle ploegen zonder rit overwinning of top 10 in het AK een dikke onvoldoende?
    02-06-2026 08:39
    Dan ligt dat toch echt aan jou gebrek van wielerkennis. Nogmaals de experts zijn het erover eens dat ze het prima gedaan hebben, alleen een dikke kater niet.
    02-06-2026 12:06
    De experts in Nederland wel te verstaan. Stel dezelfde vraag in een ander land en er komt een onvoldoende uit.

    Over mijn wielerkennis weet jij natuurlijk helemaal niets.
01-06-2026 20:01
@Westfalen, dat bedoel ik dus. Een Eiking of Loockx hadden wel wat voor Poels kunnen betekenen
    02-06-2026 06:41
    Eiking en Loockx maken nou ook niet zoveel indruk dat je denkt die gaan hier een serieuze factor zijn. Venturini is hun beste man die er niet bij is. En je wilt toch ook buiten de Giro punten pakken. En die is bovendien al niet altijd bij de besten in de Franse .1 en .pro koersen.
01-06-2026 20:19
@ Angelohelmond Ja hoor, zo kan ie wel weer. Iedereen, die het niet met je eens is meteen als iemand, die totaal geen verstand van wielrenner heeft bestempelen. Ooit van een gekleurde bril gehoord? Nou kijk dan maar eens in de spiegel! Jouw bril is waarschijnlijk rozer/paarser dan roze/paars. Neem van mij maar aan dat de Tourleiding door een heel andere bril kijkt dan jij.
01-06-2026 20:56
Sportief een 6, trein deed het goed, zonder overwinning sta je eigenlijk met lege handen, maar het is proseries, dus laten we zeggen dat ze serieus meededen met de dure jongens.
Publicitair een 8, spraakmakend in beeld in die paar sprints, positieve uitstraling van Groenewegen, pers was gul, sponsor kan tevreden zijn.
01-06-2026 21:15
Top of flop.... Allebei niet zou ik zo zeggen.

Ze waren heel duidelijk: het doel was een ritzege. daar was heel de ploeg op ingericht en dat doel hebben ze niet gehaald. Dan kun je dus zeker niet zeggen dat het top was. Kubis was vrij onzichtbaar deze Giro, daar hadden we toch meer van verwacht. Deze Giro heb ik ook hun Youtube filmpjes eens bekeken en dat viel ook tegen, dat Bas en die Josse nerveus lopen te doen heb je na 1 etappe ook wel gezien, drie weken van dat is te veel.

Was het en flop? Ook niet: ze hebben laten zien een hele mooie lead out te kunnen doen, dat die dan niet wordt afgewerkt is jammer. Wout Poels was goed, alleen die gedroomde ritzege zat er niet in helaas. Maar ze halen alle 8 Rome, dat is heel netjes.

Het is te hopen dat de ploeg niet helemaal uitgeput is want er staan nog zware maanden voor de boeg. Door het uitblijven van de overwinning(en) en het feit dat behalve Poels niemand punten voor het eindklassement scoort is Tudor ze inmiddels voorbij op de ranking en moeten ze vol aan de bak om die achterstand weer in te lopen om volgend jaar zeker te zijn van Tourdeelname. Omdat Pinarello, Cofidis en Tudor allebei nog 2 grote rondes voor de boeg hebben gaat dat geen makkelijke opgave worden.
01-06-2026 22:14
Als ze zo doorgaan gaan ze bij de 3 beste Proteams eindigen, ze staan namelijk voor Tudor en dan hebben ze helemaal niet die kut ASO nodig!
01-06-2026 23:43
Een pluim voor Poels en Groenewegen is blijven vechten. Maar zonder die twee oudgedienden stond er in de breedte toch maar een heel zwak ploegje. Ik had ze veel meer mee in de aanval verwacht. Dan deed Polti of Bardiani het toch een pak beter. Die reden elke dag in de spits.
    02-06-2026 06:43
    Ze hebben 6 knechten meegenomen bij de meeste ploegen zijn de knechten niet veel in beeld geweest. Zo gaat dat met knechten.
02-06-2026 11:14
Geen top, geen flop.
Alle 8 uitgereden, sterke sprinttrein, Poels prima, prima TT van Larsen. 17e als ploeg in UCI-punten, voor wat het waard is maar iig geen Skil-Shimano 2009 vibes.

Verder: Ik had graag meer van Kubis willen zien dan in de sprinttrein. Er waren echt wel een aantal mogelijkheden voor hem (buiten die ene etappe, waar hij 10e wordt) voor een mooie daguitslag.

Reacties zijn gesloten.