Promotie-degradatie: Movistar zakt naar laatste veilige plek, onderin blijft het spannend

Promotie-degradatie: Movistar zakt naar laatste veilige plek, onderin blijft het spannend

Enric Mas' punten tot zijn opgave in de Tour, had Movistar goed kunnen gebruiken - foto: Cor Vos

woensdag 3 augustus 2022 om 07:15
Overzicht

Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Update 2 augustus 2022
Bovenaan de ranking zien we deze week een wijziging, want Quick-Step Alpha Vinyl is door de zege van Remco Evenepoel weer tweede op de driejarenranking. Zij gaan INEOS Grenadiers voorbij. De meeste punten werden de voorbije week echter geraapt door Trek-Segafredo. Een fijne opsteker voor de Amerikanen, die tot op heden nog niet het allerbeste seizoen kennen. Zij deden er zo’n 550 punten bij. Vooral met dank aan Mattias Skjelmose, die derde werd in de Tour de Wallonie en achtste in de Clásica San Sebastián. In de laatste koers zorgden ook Bauke Mollema (vierde) en Toms Skujiņš (zevende) voor de nodige punten.

Skjelmose was goud waard voor Trek-Segafredo deze week – foto: Cor Vos

Ondanks die flink som aan punten, stijgt Trek-Segafredo niet. Zij staan al een tijdje in niemandsland tussen de subtop en de middenmoot in, samen met Alpecin-Deceuninck en Groupama-FDJ. Onderin is het nog altijd spannend, al zullen Lotto Soudal en Israel-Premier Tech wel de zeilen moeten bijtrekken om het écht spannend te maken. Tot die tijd blijft het voor de vier ploegen die nog net veilig staan, stuivertje wisselen. EF Education-EasyPost stijgt deze week een plekje ten koste van Cofidis, terwijl BikeExchange-Jayco hetzelfde doet ten opzichte van Movistar. De Spanjaarden staan nu op de laatste veilige plek.

Het verschil tussen die vier ploegen is slechts 181 punten. Zij ontlopen elkaar dus niet heel veel. Het gat van Movistar naar degradatieklant Lotto Soudal is nu een dikke 750 punten. Aan de bovenzijde is dat verschil minder groot. EF Education-EasyPost staat op een kleine 550 punten achterstand van de nummer veertien in de ranking, het Nederlandse Team DSM. Met nog vele eendagsklassiekers in het najaar op het programma en de Ronde van Spanje in het verschiet, belooft de strijd onderin nog lang niet gespeeld te zijn. Maar met name Movistar en Cofidis moeten vrezen voor Lotto Soudal en Israel-Premier Tech.


Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022

1. flag-nl Jumbo-Visma  33861,67
2. (+1) flag-be Quick-Step Alpha Vinyl 31727,37
3. (-1) flag-gb INEOS Grenadiers 31652,99
4. flag-ae UAE Emirates 29950,66
5. flag-de BORA-hansgrohe 22981,5
6. flag-bh Bahrain Victorious 22511
7. flag-be Alpecin-Deceuninck 19236
8. flag-fr Groupama-FDJ 18503
9. flag-us Trek-Segafredo 17817,66
10. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert 16147
11.  flag-kz Astana Qazaqstan 15559
12. flag-fr AG2R Citroën 15536
13. flag-fr Arkéa Samsic 14514
14. flag-de Team DSM 14312,71
15. (+1) flag-us EF Education-EasyPost 13785,32
16. (-1) flag-fr Cofidis 13727
17. (+1) flag-au BikeExchange-Jayco 13673,33
18. (-1) flag-es Movistar 13605
19. (-1) flag-be Lotto Soudal 12842
20. flag-il Israel-Premier Tech 12684,66
21. flag-fr TotalEnergies 8665
22. flag-no Uno-X 6263,46
23. flag-fr B&B Hotels-KTM 5260

Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025



Dit artikel delen:

43 Reacties

Verweggistan 2 augustus 2022 om 09:09

Ik denk dat het erg lastig gaat worden voor Lotto en Israel. Lotto scoorde dit jaar tot nu toe 1000 punten meer dan Movistar en moet er nu nog 750 inlopen. Dat is niet onmogelijk, maar ik verwacht wel wat punten voor Movistar in de Vuelta. Cofidis scoorde tot nu toe zelfs beter dan Lotto en Bex scoort de laatste tijd prima. En Israel scoorde dit jaar minder dan Movistar, dus dat is helemaal lastig.

0
bswinkelss 2 augustus 2022 om 09:14

Met wie gaan de movi’s scoren in de vuelta dan? Voor Mas ziet er vooralsnog niet heel rooskleurig uit

0
BoemBoemWvA 2 augustus 2022 om 09:23

Valv.Piti zal wel wat gaan scoren

0
harryjohan71 2 augustus 2022 om 09:28

De achterstand voor Lotto Soudal is groot. In de World Tour wedstrijden scoren ze weinig tot geen punten. Het zal dan van de kleine wedstrijden moeten komen. De enige ploeg die ze nog kunnen inhalen is Movistar. De overige ploegen zijn echt niet meer te achterhalen. Als Mas een goede Vuelta rijdt wordt dat ook al een lastig verhaal. Deze kans acht ik niet zo groot

0
rovi 2 augustus 2022 om 09:30

Israel gaat zelfs een probleem krijgen met wildcards. Staan ook nog eens achter Lotto en Total qua punten dit jaar.

0
Thoin 2 augustus 2022 om 09:50

Op Mas zou ik niet rekenen. Valverde zal wel top 10 rijden en een ritje winnen.

0
Verweggistan 2 augustus 2022 om 10:56

Izagirre, Verona, Pedrero en Rodriguez zouden ook wat puntjes moeten kunnen sprokkelen.

0
Maillot à Pois 2 augustus 2022 om 11:00

Lotto moet in de eerste plaats zelf opnieuw beginnen scoren, na de enorm slechte Tour. Maar in augustus/september zijn er enorm veel Belgische eendagskoersen op 1.HC en 1.1 niveau waar ze dat eerder dit jaar al gedaan hebben (en die hen nog steeds 12de op de jaarranking zet). De druk op De Lie om te blijven leveren is zo uiteraard gigantisch.
Bike Exchange zie ik wel punten blijven pakken en lijkt me definitief vertrokken. Movistar zit in een malaise, maar zou in principe in de Vuelta nog wel moeten kunnen scoren.
EF en Cofidis ben ik minder zeker over. Cofidis heeft in het begin van het jaar enorm gescoord, maar is net als Lotto aardig stilgevallen nu. EF heeft nu een goede periode achter de rug, maar heeft wel nog steeds maar 2846 punten behaald dit jaar. Dus die moeten ook blijven scoren, anders kunnen ze snel weer in de problemen geraken.

0
lo squalo dello Stretto 2 augustus 2022 om 11:31

Inderdaad; nog eens 750 punten inlopen in de resterende 3 maanden (tov 1.000 punten in de eerste 6 maanden) is wel veel als je het zo bekijkt. Zeker met een Vuelta die er nog aan komt. Al heeft Lotto wel veel geluk met het grote aantal Belgische (eendags)koersen. Wellens die de BinckBank-Tour weer eens wint zou het gat ineens dichtrijden.

EDIT: blijkbaar is de BinckBank Tour geannuleerd. Oké, Lotto-Soudal zal wel zakken dan

0
Kopinkas 2 augustus 2022 om 19:56

Bij Lotto zing ik tegenwoordig op de tonen van Gorki’s klassieker:

Wie zal er voor de punten zorgen?
Wie smeedt voor Lotto het plan van morgen?
De kritikasters blijven janken
Want aan het roer zit het monster van Langen John

0
Alfons Haavers 2 augustus 2022 om 20:03

En wie houdt voor De Weert nu nog de fles verborgen?

0
Magnus Cort Nielsen 2 augustus 2022 om 09:22

En dat kan dus niet WF. De som van de mutaties moet altijd 0 zijn en die is nu -1.

0
bswinkelss 2 augustus 2022 om 09:23

Exact, lotto soudal is niet een plek gezakt

0
vevie 2 augustus 2022 om 09:51

Schandalig dat Movistar het zo slecht doet. Ondanks de twijfels moet Mas nu de Vuelta rijden. De punten zijn hard nodig. Zelfs met zijn daalangst moet hij wel een top 10 plek kunnen pakken.

0
Thoin 2 augustus 2022 om 09:59

Als je Valverde wegneemt staan ze echt nergens. Heel die ploeg draait op een 40-jarige klasbak.

0
Ronellenfitsch 2 augustus 2022 om 10:01

Movistar zelfs in de kleine Spaanse koersen nergens. Caja Rural (niet welkom in de Vuelta) deed het afgelopen week zelfs beter. Dat zou zelfs Unzue aan het denken moeten zetten. Nou ja …

0
Ronellenfitsch 2 augustus 2022 om 10:01

Valverde is van 1980, al een tijdje geen 40 meer …

0
TheTimmy 2 augustus 2022 om 10:03

Sosa zou ook nog wel eens wat punten kunnen pakken in Burgos en Vuelta, net als hun sprinters.

0
Thoin 2 augustus 2022 om 10:30

Ik bedoelde een veertiger als in zijn veertiger jaren. Ik snap de verwarring :)

0
lo squalo dello Stretto 2 augustus 2022 om 11:33

Ze hebben wel pech met de ongelukkige DNF’s van Mas; telkens op de voorlaatste/laatste dag van rittenkoersen. Zonder die opgaves hadden ze er 500 à 600 punten bijgehad en was er geen sprake van degradatie.

0
Maillot à Pois 2 augustus 2022 om 11:03

Wat misschien ook eens interessant is om te bekijken: hoe zit het met de extra-sportieve voorwaarden voor de WorldTour licenties voor volgend jaar en welke teams kunnen daar problemen mee krijgen?
Ik geloof dat Movistar nog niet bevestigd heeft om volgend jaar te blijven sponsoren. Hoe zit het met de betalingsproblemen van Astana?
Zou ook zomaar kunnen dat daar een probleem opduikt en een19de plaats op die manier ook toegang tot de WorldTour gaat bieden.

0
Thoin 2 augustus 2022 om 11:10

Bahrein in verband gebracht met doping en ook betalingsproblemen las ik naar aanleiding van het willen vertrekken van LL Sanchez.

0
lo squalo dello Stretto 2 augustus 2022 om 11:33

Elk jaar duikt dat verhaal over Astana op en elk jaar zijn ze gewoon weer in orde met de papieren. Het is eerder de natte droom van de pers om Astana in een slecht daglicht te plaatsen.

0
lo squalo dello Stretto 2 augustus 2022 om 11:34

Dit geeft wel extra cachet aan het wielrennen. Hopelijk is er nu een stabiele regeling en behouden ze dergelijk systeem. Maar ik betwijfel het, zelfs al richting 2023.

0
jappe666 2 augustus 2022 om 12:57

Ben wel benieuwd naar de tactieken en selectiepolitieken van de degradatiekandidaten.

BEX met Yates, Hamilton en Groves in de Vuelta lijkt me buiten schot en Movistar met o.a. Verona, Mas en Valverde zou in principe toch ook meerdere mannetjes in de top-20 moeten kunnen hebben en dus mss wel ploegenklassement kunnen winnen.

IPT lijkt me kansloos, tenzij ze opnieuw Fuglsang, Woods en Nizzolo inzetten in Vuelta.

EF zal naast Chaves wss ook wel Carthy uitspelen in de Vuelta en gezien hun huidige voorsprong al lijkt me dat ook een moeilijk verhaal.

Blijven op dat vlak enkel Lotto en Cofidis over. Volgens PCS voorlopig De Gendt, Van Gils, Vanhoucke en Cras aan de start voor Lotto. Allemaal met de doelstelling zo hoog mogelijk te proberen eindigen? Bergklassement? Toch maar gaan voor ritwinsten vanuit de ontsnapping? En dan verder? Toch maar weer gokken op Ewan en trein? Of vrijbuiters?

Bij Cofidis momenteel geen Vuelta op de planning voor Rochas (vorig jaar 15de) en G.Martin, ondanks zijn uitvallen in de Tour. Alle ballen op de Herrada’s en Izagirre? Of toch ook maar een Consonni of Cimolai meenemen voor de sprints?

0
Lay On 2 augustus 2022 om 13:12

Het blijft natuurlijk raar dat je een WT-status kunt afdwingen door top-prestaties in de Continentale koersen. Maar toch, als Lotto – net als eerder dit jaar Arkea al deed – een beetje gericht zou inzetten op al die eendagskoersen die er in Belgie, Frankrijk en Italie nog op de planning staan, dan zouden ze echt nog wel een gaatje van 1000 punten kunnen dichten denk ik.
Bovendien ben je daarmee – mocht het niet lukken- toch verzekerd van een wildcard voor alle WT-koersen. Ook al zo krom: Israel en/of Movistar scoren veel meer punten in de WT, maar zouden dus uit die WT gestoten kunnen worden door Lotto dat veel slechter presteerde in de WT. En vervolgens krijgt Israel/Movistar ook geen vaste wildcard voor WT-koersen, omdat TotalEnergies (en evt Lotto) meer punten heeft gescoord in de Europe Tour :-)

0
lo squalo dello Stretto 2 augustus 2022 om 13:33

1.000 punten is wel erg veel maar ja, De Lie gaat 6x een eendagskoers rijden in augustus en gaat een hoop punten pakken natuurlijk

0
Thoin 2 augustus 2022 om 14:39

Die discussie is hier al vaak gevoerd.

Cofidis heeft in de jaren die tellen 2020-2021-2022 welgeteld 2 WT-koersen gewonnen.
Lotto in dezelfde periode 18 WT-overwinningen.

Het is nu eenmaal zoals het is, de puntendeling. Iedereen heeft wel ergens iets op te merken.

0
ssj 2 augustus 2022 om 16:31

Toch niet meer dan logisch dat je ook in kleinere wedstrijden punten kan halen. Hoe kan je anders promoveren? Daarnaast zorgt het ervoor dat het rendeert om (veel) kleine wedstrijden te rijden waardoor talenten meer kansen krijgen.

0
Oblomov 2 augustus 2022 om 19:03

Eigenlijk zouden ze promotie en degradatie moeten loskoppelen. Elk jaar degradeert er één WT-team, puur op basis van de punten gescoord in de World Tour. Tegelijkertijd promotie van één pro-continentaal team puur op basis van de punten in de Europe Tour.

Desnoods een gouden parachute van wildcards voor het degraderende team….

Zou een leuke extra dimensie geven aan het seizoen. Nu moeten we dadelijk weer drie jaar wachten.

0
Maillot à Pois 2 augustus 2022 om 19:13

@oblomov
Goed idee wat betreft degradatie op basis van punten behaald in de WorldTour

Voor promotie zouden volgens mij ALLE punten moeten tellen, zowel die in de WorldTour als in de EuropeTour (en de AfricaTour, AmericaTour, etc… uiteraard ook). Anders hebben ProTeams die wildcards krijgen voor de WorldTour daar geen baat meer bij en is het integendeel een nadeel om eventueel promotie af te dwingen.

0
Jacob Lohof 2 augustus 2022 om 18:26

Trek dus toch elk jaar de nodige punten behaald zonder veel te winnen

0
lo squalo dello Stretto 3 augustus 2022 om 08:39

Gent-Wevelgem, Milaan-San Remo en Lombardije (weliswaar in ’19) toch niet niks. En wat ritten in de grote rondes.

0
Maillot à Pois 2 augustus 2022 om 21:30

Voor wie denkt dat het de degradatiekandidaten allemaal niet zoveel uitmaakt: Movistar heeft net bevestigd dat ze in oktober nog naar de Ronde van Langkawi, de laatste 2.Pro race van het jaar gaan
https://twitter.com/raulbanqueri/status/1554504205787856899?s=20&t=v2ac1GJzCR2zmTo7sFrTBg

Ook al op de startlijst ginder volgens PCS: EF, Lotto-Soudal, Astana en Cofidis.
Die organisatie ginder weet niet waar ze ’t hebben :-)

0
lo squalo dello Stretto 3 augustus 2022 om 08:41

Komt deze op tv? Wordt de mooiste koers van het jaar. Ploegen gaan als gekken achter elkaar rijden als iemand in de punten valt.

Ook belangrijk: enkel de 10 bestscorende renners over het hele seizoen tellen mee voor de ranking. Gaan mooie selecties worden!

0
Wheely 2 augustus 2022 om 21:55

Ik weet niet wie het meer “verdient” te degraderen, Movistar, Lotto of Israël…. maar wat mij betreft mag Movistar wegblijven uit de WT als Valverde met pensioen is. Lotto heb ik ook weinig fiducie in.

0
lo squalo dello Stretto 3 augustus 2022 om 08:41

Movistar is het enige Spaanse team in de WT. Is ook de ploeg met zowat de langste geschiedenis in het peloton. Zou toch zonde zijn als zij zouden verdwijnen uit de WT.

Lotto mag er voor mij uit. Zelfs als Belg zijnde vind ik 4 Belgische WT-teams gewoon te veel. ProConti is voor hen ok om Belgisch talent op te leiden en ze zullen via wildcards nog aan genoeg wedstrijden kunnen deelnemen. DSM mag er voor mij ook uit; is eerder een opleidingsteam dan iets anders.

0
Dr. Freakowitz 3 augustus 2022 om 09:44

Misschien mogen de punten van Annemiek meetellen, dan redt Movistar het met gemak

0
jappe666 3 augustus 2022 om 12:14

Als lange geschiedenis een argument is om Movistar erin te houden, is het natuurlijk wel raar dat je Lotto eruit wil, die zijn onder die naam al sinds 1985 actief in het peloton. Op dat vlak zelfs veruit de langste geschiedenis van alle WT-ploegen.

0
Limal 3 augustus 2022 om 12:20

Lotto heeft doorheen haar bestaan vele jonge Belgische (en soms andere) renners een kans geboden om zich door te ontwikkelen, dus ik heb er toch altijd sympathie voor gehad. Aan de andere kant biedt Israël sommigen een kans op actief pre-pensioen, op zich ook een nobele zaak :-)

0
Gerard Dekker 3 augustus 2022 om 11:39

Ik vraag me nu al jaren af: Is Movistar nu een ploeg of een team? Wanneer je naar een wedstrijd kijkt, dan is het net of de rijders van Movistar elkaar gewoon in de weg rijden of dat ze een eigen gedemarreerde rijder terughalen.

Dan waren (zijn?) er ook nog ‘huurlingen’ bij Movistar. Die gaan voor kopmannen van andere teams rijden.

Het is er een rommetje.

0
Eroba 3 augustus 2022 om 12:30

Ik begrijp dat de punten van de vrouwen niet meetellen bij de mannen

0
Lay On 3 augustus 2022 om 16:17

haha. Goh….

0

Headlines

Populair

Materiaalzone