Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.
6 juni 2022
Weinig veranderingen in de ranking deze week. Cofidis is het enige team dat een plekje wist te winnen. De Franse equipe sprong naar plek vijftien op de driejarenranglijst, waarmee het over Movistar heen gaat. Daarmee lijken de Fransen ook langzaamaan richting lijfsbehoud te gaan, omdat het gat met de onveilige plek negentien nu meer dan duizend punten is. Wat verder opvalt is dat Quick-Step Alpha Vinyl als eerste ploeg – ondanks dat de ploeg slechts 73 punten meer heeft dan zeven dagen geleden – als eerste WorldTeam door de barrière van 30.000 UCI-punten is gegaan.
Cofidis scoorde afgelopen week zo’n 250 punten en dat deed ze op vier vlakken: Jesús Herrada (Mercan’Tour Classic, vierde), Piet Allegaert (Heistse Pijl en Ronde van Limburg, beide zevende) en Simone Consonni (Ronde van Limburg, tweede) waren de voornaamste puntenpakkers. Ook Lotto Soudal deed zeer goede zaken, andermaal met dank aan de ijzersterke profdebutant Arnaud De Lie. Hij won zowel de Heistse Pijl als de Ronde van Limburg (beide UCI 1.1-koersen), goed voor in totaal 250 UCI-punten. Steff Cras had met zijn vijfde plek in de Mercan’Tour Classic ook zijn aandeel.

Fuglsang won afgelopen week een eendagskoers in de Alpen – foto: Cor Vos
De Belgische equipe verkleinde daarmee de achterstand op de veilige plek achttien tot 434 punten. EF Education-EasyPost slaagde er opnieuw niet in punten te verzamelen deze week. Lotto Soudal is dus hard op weg naar de veilige plek achttien, maar ook Israel-Premier Tech begint op stoom te raken. Zij scoorden afgelopen week 404 UCI-punten, de meeste van alle teams. Dat dankten ze vooral aan een een-tweetje in de Mercan’Tour Classic (Jakob Fuglsang en Michael Woods), een vierde plek in de Giro dell’Appennino (Simon Clarke) en een tweede en achtste plek in de Heistse Pijl (Giacomo Nizzolo en Guillaume Boivin).
Dat de Israelische ploeg werk maakt van de achterstand, liet Sep Vanmarcke dinsdag weten. “Een ploegleider die met zijn team achteraan in het klassement staat en zegt dat het de koerstactiek niet beïnvloedt, is een leugenaar. Het is echt proberen om overal punten te sprokkelen. Daarom is mijn programma omgegooid en werd de Tour geschrapt voor meer Belgisch werk, waar ik zelf punten kan scoren of een ploegmaat in de finale kan helpen, zoals de sprint voorbereiden voor Giacomo Nizzolo in de Heistse Pijl. Dat werk is nuttiger dan de Tour rijden, waar er misschien één rit is die mij goed ligt.”
Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022
1. | ![]() |
30049,37 |
2. | ![]() |
29573,99 |
3. | ![]() |
29420,67 |
4. | ![]() |
27558,66 |
5. | ![]() |
21848 |
6. | ![]() |
21371,5 |
7. | ![]() |
17888 |
8. | ![]() |
16793 |
9. | ![]() |
16503,66 |
10. | ![]() |
14780 |
11. | ![]() |
14702 |
12. | ![]() |
14552 |
13. | ![]() |
13918 |
14. | ![]() |
13629,71 |
15. | ![]() |
13087 |
16. | ![]() |
12966 |
17. | ![]() |
12536,33 |
18. | ![]() |
12400,32 |
19. | ![]() |
11966 |
20. | ![]() |
11525,66 |
21. | ![]() |
8131 |
22. | ![]() |
5780,46 |
23. | ![]() |
5207 |
Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025
23 Reacties
Op de ranking van dit seizoen zou QSAF ergens rond plek 10 zweven, die mytische 30.000 punten zijn volgende week voor nog een paar teams weg gelegd…
T is een overgangsjaar
Waarschijnlijk al van vorige weeken, maar nu pas opgevallen
Arkea heeft nu in 2022 al meer punten dan in volledig 2021(5221 tov 5000)
Net zoals Total (3521 vs 3192)
Intermarche zit er ook bijna aan (5547 vs 5571)
Cofidis en lotto zitten er ng kleine 700 punten vandaan
Wat ik me nu afvraag:
Wat is de impact van de grotere interesse in ‘kleine’ wedstrijden van de grote ploegen voor kleinere Pro ploegen als pakweg Sport Vlaandere, Bingoal en Bardiani
Heb nu nog niet direct cijfers gezocht, maar kan me wel inbeelden dat ereplaatsen in die 1.1 wedstrijden stuk moeilijker worden
Natuurlijk is dat niet echt goed voor die ploegen. Dat zijn de koersen waarin PCT ploegen proberen in uit te blinken en kleinere CT ploegen zich eindelijk eens kunnen tonen. Nu moeten ze opboksen tegen meer grote WT ploegen die dan ook nog eens met sterke ploegen aan de start komen. Iedereen heeft het dan wel over het effect op de organisaties van die kleinere wedstrijden. Die vinden dat natuurlijk leuk dat er meer toppers aan de start komen, maar de kleinere ploegen lijden er dan weer meer onder. Veel meer negatieve effecten van heel het systeem dan positieve effecten.
Veel meer negatieve effecten van heel het systeem dan positieve effecten.
Ik zie evenveel positieve als negatieve effecten in je toelichting. Het is slechter voor kleine ploegen, het is beter voor organistoren.
Je geeft meer uitleg bij je negatieve effecten, maar dat wil niet zeggen dat er meer zijn.
Er zijn ook nog altijd 1.2 koersen en daar mogen geen WT ploegen aan meedoen enkel PCT,CT en belofte ploegen
Je hebt ook kermiskoersen, clubkoersen en criteriums.
Wil niet zeggen dat het niet leuk is voor de kleinere ploegen om 1.pro en 1.1 wedstrijden je wilt tonen.
Vooral vanwille het feit dat deze vaak op tv uitgezonden worden. En dat dit dus qua sponsorbelang best belangrijk is.
Idd dubbel, want je ziet natuurlijk graag de ‘beste’ renners aan het werk ( los van welke wedstrijd) als toeschouwer
Tegelijk krijg je idd meer aandacht ( langs het parcours en op tv) als er ‘grote’ namen meedoen als organisator
Maar vooral de renners lijken me de dupe. Als WT-renner kan ik me toch inbeelden dat je liever niet te veel ‘kleine’ koersen wilt rijden en wilt focussen op de WT en als (pro)conti renners is het stuk moeilijker je te tonen als het niveau stuk hoger ligt.
@Massimo Bataille
Maar dat kan je ook omkeren. Een WT-renner zal het toch wel leuk vinden wanneer hij nog eens kan winnen en ik ga er vanuit dat de kwaliteitsverschillen tussen WT/PCT ploegen/renners kleiner worden als ze vaker tegen elkaar koersen.
Misschien moet het wedstrijdsysteem ook wel op de schop. In het voetbal gaat pakweg FC Groningen ook niet een paar wedstrijden in de Keuken Kampioen divisie spelen om punten te verdienen om in de eredivisie te blijven
Bedankt, Youri, voor dat extra lijstje
De 8ste plek van Boivin leverde niet zo heel veel op. Hij heeft nu een totaal van 53p, 13 meer dan de vorige nummer 10 Biermans/Vanmarcke (40p). Dus zijn achtste plek heeft 13punten winst opgeleverd waar hij met Heistse Pijl en Limburg in totaal 45p verzamelde. Dat één-tweetje doet veel natuurlijk, een klets van 210p erbij en dan is er good old Giacomo, dit weekend goed voor 125p.
Movistar is echt gewoon Valverde 1329p, Aranburu is 2de met 331p…
Bij Movistar is er ook nog Mas, die dit jaar al twee keer de pech gehad heeft op het laatste momen letterlijk ‘weg te vallen’ uit de top van het klassement in een rondje. In het Baskenland werd hij ondanks zijn val nog 9de, in Tirreno moest hij opgeven.
Zijn zwaartepunt ligt echter traditioneel in het 2de deel van het seizoen. Als hij net als de afgelopen 2 jaar in zowel Tour als Vuelta top-6 rijdt, is er voor Movistar zeker geen probleem.
Wat ook interessant zou zijn, is een overzicht van waar alle ploegen op hetzelfde moment voorig jaar stonden? Overigens is het niet oninteressant om het aantal ritoverwinningen eens te overlopen: Lotto heeft er al 19 … Astana 2 ..
Ziet er slecht uit voor EF. Als Lotto hen voorbij gaat, gaan ze momenteel ook de vaste wildcards niet krijgen, want die gaan dan naar Israel en Total. Ze staan voor 2022 zelfs achter Uno-X.
Dat is inderdaad het eigenaardige.
Als Lotto ernaast valt, hebben ze bijna zeker de vaste wildcards door hun goede 2022.
Maar EF doet het zo slecht in 2022 dat ze er waarschijnlijk naast grijpen.
Dus zowel de 3-jarige ranking als die van 2022 zijn van groot belang voor de ploegen onderaan. In die tweede doet Lotto het gewoon goed.
Even kommaneuken: achterstand van Lotto is 434, niet 444
Ik geloof wel dat EF komende weken stilaan zal oogsten. Paar toppers die nog niet te veel gereden hebben dit jaar. Voor Israel zullen Woods en Fuglsang ook wel stilaan meer punten beginnen pakken. Dan wordt het toch weer moeilijker voor Lotto. Ook voor Bike-exchange zie ik het somber in nu Yates niet kon oogsten in de Giro. Benieuwd wie daar het tij kan keren.
EF ondertussen ook die Mont Ventoux eendagskoers aan hun schema toegevoegd dus ze lijken eindelijk wakker te zijn geschoten.
@Samamba
Over welke Ventoux-wedstrijd heb je het hier?
@Kopinkas
Mont Ventoux Dénivelé Challenge volgende week.
Kan iemand mij het belang van SIMON CLARKE (mijn favorite renner) dit seizoen voor Israel – Premier Tech aantonen ???
Staat als 3de of 4de beste renner van IPT met 420p
Allemaal fijn en wel dat telkens weer noemen van Lotto en co als potentiële degradatiekandidaat, maar mij is maar één ding echt duidelijk: Team DSM mag God op zijn knieën bedanken dat het twee seizoenen terug zoveel punten heeft gepakt. Dit en vorig seizoen hebben ze zowat evenveel punten gepakt als de F’jes van een continentaal team. Tel hierbij op dat er voor komend seizoen weinig perspectief gloort voor het team en je kunt op één schamele pink uittellen wie er genoemde komende seizoen als volgende gaat degraderen.
Ik moet nog maar zien of de UCI dit systeem aan blijft houden, daarnaast zou dat dan pas over 3 jaar zijn. Wellicht heeft DSM tzt TD3 (Tim Drijver, Teun Diks, Tjeerd Daalderop?) onder contract die de UCI koersen aaneenrijgt.