Sep Vanmarcke ziet programma omgegooid in functie van degradatiestrijd

dinsdag 7 juni 2022 om 11:16
Sep Vanmarcke ziet programma omgegooid in functie van degradatiestrijd

foto: Cor Vos

Israel-Premier Tech verkeert al tijden in degradatienood en dus moet de ploeg bepaalde keuzes maken. Zo besloot de formatie het programma van Sep Vanmarcke om te gooien. Geen Tour de France, maar wel meer Belgische eendagskoersen. “Waar ik zelf punten kan scoren of een ploegmaat in de finale kan helpen”, legt Vanmarcke uit in gesprek met Het Nieuwsblad.

Israel-Premier Tech staat voorlopig nog onder de streep en stevent dus af op degradatie. Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. De eerste achttien ploegen op de UCI Team Ranking krijgen dan een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025. Israel-Premier Tech, de ploeg van Chris Froome, Jakob Fuglsang, Giacomo Nizzolo en ook Vanmarcke, zal de komende maanden dus flink moeten scoren.

Binnen de ploeg is ook het besef dat het loont om de sterke renners uit te spelen in eendagskoersen. Winst in een 1.1-koers levert bijvoorbeeld dubbel zoveel punten op als bijvoorbeeld een ritzege in het Critérium du Dauphiné. Wout van Aert kreeg zaterdag na zijn zege in de openingsrit in de Dauphiné zestig punten, Arnaud De Lie hield aan zijn overwinning in de Ronde van Limburg 125 punten over.

“Het is echt proberen om overal punten te sprokkelen”
Vanmarcke kan zich wel vinden in het huidige puntensysteem. “Je kan het een rare kronkel vinden, maar dit is best oké. In eendagskoersen kan er telkens een verse, frisse ploeg staan. In rittenkoersen moet je het de hele tijd met dezelfde renners doen. Als er dan eentje veel beter is, kan die makkelijker scoren. Dan wordt de kloof met de veelwinnaars nog groter. Het is goed zoals het is, het zorgt er ook voor dat de kleinere wedstrijden de aandacht en het deelnemersveld krijgen die ze verdienen.”

Vanmarcke is duidelijk: de punten zijn wel degelijk heel erg belangrijk voor de wielerteams. “Een ploegleider die met zijn team achteraan het klassement staat en zegt dat het de koerstactiek niet beïnvloedt, is een leugenaar. Het is echt proberen om overal punten te sprokkelen. Daarom is mijn programma omgegooid en werd de Tour geschrapt voor meer Belgisch werk, waar ik zelf punten kan scoren of een ploegmaat in de finale kan helpen, zoals de sprint voorbereiden voor Giacomo Nizzolo in de Heistse Pijl. Dat werk is nuttiger dan de Tour rijden, waar er misschien één rit is die mij goed ligt.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Puncheur du Framboise 7 juni 2022 om 11:22

Too little too late.

Turtlehead 7 juni 2022 om 11:32

Voor Sep of voor de ploeg? Of beide natuurlijk…

harryjohan71 7 juni 2022 om 11:24

Dit is ook de reden dat QSA het veel moeilijker heeft in de Belgische wedstrijden. De tegenstand is veel groter geworden. De afgelopen jaren hadden ze het rijk voor zich alleen en nu zijn ze 1 van de zovele ploegen die met een sterk team naar België afreizen met als doel punten te scoren. Voor de organisaties is het fantastisch deze strijd om UCI punten

AWestie 7 juni 2022 om 11:40

Goeie extra factor inderdaad, al denk ik ook dat het samenhangt met onderpresteren van QSA renners. Het is niet dat ze elke keer tegen dikke kleppers aanlopen.

Kopinkas 7 juni 2022 om 11:28

Het is me niet helemaal duidelijk of dit interview nu dateert van vòòr of na de Heistse Pijl. Daar draaide het in ieder geval goed uit voor Israel met een tweede plek en 85 punten voor Nizzolo. In de Brussels Cycling Classic en de Ronde van Limburg moest Nizzolo zich met nog eens 15 + 25 punten tevreden stellen…
Los daarvan heeft Vanmarcke momenteel ook niet de fond om het in de Tour lang uit te zingen. Verdedigbare keuze dus.
Wel benieuwd wie hij in Dwars door het Hageland dan aan punten moet trachten te helpen, want er komen erg sterke blokken van Wanty, Lotto, QS en Arkea aan de start…

Thoin 7 juni 2022 om 12:04

Goh De Lie pakt dit weekend 250p, Nizzolo 125p. Dan is het een 0 operatie natuurlijk.. Al komen zij ook zo dichter bij EF, BEX en Movistar. Niemand praat over Movistar, maar wie pakt daar punten buiten Bala?

Wheely 7 juni 2022 om 11:36

Wat een trieste bedoeling wordt dit zo die hele degradatiestrijd. Maakt de kleinere wedstrijden misschien wel interessanter om te volgen maar dit kan toch nooit de bedoeling zijn van het puntensysteem.

klootje kriekeljon 7 juni 2022 om 12:50

Pcies wat ik dacht.

Krist The Vanma 7 juni 2022 om 13:21

Ik vind het eigenlijk best spannend, eens je je erin gaat verdiepen.

Mystery Rider 7 juni 2022 om 13:58

Helemaal niet triestig.

In plaats van alle grote renners in alle grote wedstrijden, rijden nu ook ‘grote’ renners in kleinere wedstrijden en die tillen dan het niveau van de mindere renners omhoog waardoor de wedstrijden een pak interessanter worden om volgen.

WF doet nu over bijna elke 1.1 wedstrijd een voorbeschouwing (alleszins binnen het bereik van zijn forumleden) en het forum loopt over van commentaren (inclusief de jouwe) – dus het leeft wel degelijk!

guyremgabdel 7 juni 2022 om 14:02

Toch wel de bedoeling. Kleinere organisatoren moeten ook veel geld betalen aan de UCI, dus. Die ploegen die nu in de problemen komen hebben trouwens slecht opgelet. Het gaat over de punten van de voorbije 3 jaar. Waar waren die ploegen vorig jaar ? Haalden net die ploegen hun neus niet op om kleinere wedstrijden niet te rijden ? Ik ken talloze 1.1 wedstrijden in België waar Lotto vorig jaar niet eens aan de start stond. Nu ineens alle hens aan dek.

Gebruikersnaam 7 juni 2022 om 16:24

Meer koersen die interessant worden, met een deelnemersveld dat gemiddeld ook beter wordt, daar zat niemand op te wachten.

Iedereen die piekt naar dezelfde 10 wedstrijden en de rest van het jaar op stage of ingehouden kilometers maken, dat is de droom van de wielerliefhebber!

Jean Dumas 7 juni 2022 om 17:29

Ik vind het ook wel leuk. Legt bovendien bloot dat die ploegen als EF, BEX en Israel ondanks hun aankoopbeleid helemaal niet zo goed presteren.

Murcia 7 juni 2022 om 11:37

Dat punten systeem is natuurlijk zo scheef als wat, een rit in een World Tour rittenkoers zou minstens zoveel punten moeten opleveren als winst in een Ronde van Limburg maar ISN betaald gewoon de tol van de megalomanie van Adams, die eerst naar het verleden van een renner kijkt en niet naar zijn mogelijkheden in het hier en nu. Komen er nog wat blessures bij en je hangt met al die senioren en hun mega salarissen.

Al Phila 7 juni 2022 om 12:00

6e plek 2.WT etappe: 0 UCI punten
25e plek 1.1 koers: 3 UCI punten

Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Aan de andere kant maakt het er wel leuker op, aangezien ploegen als Alpecin-Fenix, Akea, UnoX etc. anders nooit genoeg punten zouden kunnen behalen om te kunnen promoveren. Er staan vele ploegen te dringen om belangrijke wedstrijden (WT met bijbehorende reclame, exposure) te rijden, dus de buit wordt toch verdeeld.

Turtlehead 7 juni 2022 om 12:16

Ja, die punten voor plek 11 en verder (of na plek 8 of zo) mogen van mij geschrapt worden.
Die bewijzen ook helemaal niet dat je in de WT thuis hoort. 18e in de RVV of zo (laat staan de Heitse Pijl of de Ronde van de derde heuvel in Zuid-Frankrijk kan net zo goed een renner uit een ploeg van lager niveau of een stagiair zijn (na 1 augustus).
Op zich mogen de punten voor de eerste plekken in 1-daagsen dan best zo hoog zijn.
Ik zou wel de winnaar van etappes dubbele punten geven. Winnen mag best speciaal beloond worden (nu kun je net zo goed 2e en 3e worden bij wijze van spreken).

Maillot à Pois 7 juni 2022 om 12:39

Dit jaar heb je met dat promotie-degradatie gedoe wel een vreemd effect, maar met betrekking tot de scheefheid van het UCI puntensysteem heb ik toch een paar bedenkingen.
De vergelijking die wordt gemaakt is vaak ritten in een rittenkoers vs eendagswedstrijden, niet grote versus kleine wedstrijden, op zich is daar weinig kritiek op.
En de basis van het wielrennen is toch wel dat het doel van een rittenkoers het AK is, ritten zijn slechts een weg daar naar toe, een ‘stage’. In zo’n rit is er ook steeds maar een fractie van het peleton geïnteresseerd in de ritzege – een groot deel is bezig met energie sparen in functie van het AK, dan wel kopmannen veilig houden. Dus ook al is er in een WT rittenwedstrijd een beter peleton aanwezig, toch kan je je afvragen of het zoveel moeilijker is om daar een rit te winnen dan pakweg een 1.1 wedstrijd op je naam te schrijven.
Daarnaast: als je denkt in termen van organisatoren, dan heeft een organisator van een rittenwedstrijd nu al proportioneel veel meer punten te verdelen dan een organisator van een eendagswedstrijd. Als je ritten nog opwaardeert, dan wordt dat verschil wel heel groot.

Ik beweer zeker niet dat het UCI puntensysteem perfect is en er niets hoeft te veranderen, maar zo evident scheef is het nu ook allemaal weer niet.

Maillot à Pois 7 juni 2022 om 12:48

@turtlehead
Winnaars van een etappe krijgen al meer dan het dubbele van de 2de.
Gisteren bvb 60 punten voor Vuillermoz, 25 voor Skaarseth, in de Giro bvb 100 voor de ritwinnaar versus 40 voor nummer 2.

Ik volg je wel voor die verre ereplaatsen, maar daar kan je ook weer hetzelfde zeggen voor de punten die in het AK van een rittenkoers te verdienen zijn. Wat zegt een 38ste plek in de Ronde van Noorwegen, of een 58ste plaats in de Giro?

Krist The Vanma 7 juni 2022 om 13:29

En toch zit er iets scheef.
In de Giro (21 ritten) werden in totaal: AK + ritten 6223 UCI punten uitgereikt.
In 21 keer een 1.1 wedstrijd worden in totaal 10185 UCI punten uitgereikt.
En toch, vraag aan 100 renners of ze liever een giro rit dan een 1.1 wedstrijd willen winnen, 95 gaan voor een giro rit…

Maillot à Pois 7 juni 2022 om 13:38

Dat is zo, meer dan vroeger denk ik.
Wellicht omdat een groter publiek naar de grote rondes kijkt en de exposure dus groter is. Enkel wielerfreaks weten wie de Heistse Pijl wint, terwijl ook mensen die het wat minder volgen weten dat De Gendt een rit won in de Giro.

Op zich zou je die exposure op zich ook als de ‘beloning’ kunnen beschouwen, en hoeft de puntentelling niet helemaal evenredig te zijn. Ik bedoel maar, een dagje in de vlucht of enkele dagen bolletjestrui brengt ook geen UCI punten op, maar daar is een sponsor net zo goed blij mee.

guyremgabdel 7 juni 2022 om 14:51

Om het puntensysteem beter te begrijpen moet je er aan denken dat de UCI niet wil dat de situatie dusdanig scheefgroeit dat de grote rondes alle punten naar zich toe trekken. Wel idd zoals Maillot hier schreef voor de uiteindelijke einduitslag. Trouwens sommige ritten in grote rondes zijn trouwens ook maar verkapte zielige kermiskoersen.

Gebruikersnaam 7 juni 2022 om 16:34
Quote:
En toch, vraag aan 100 renners of ze liever een giro rit dan een 1.1 wedstrijd willen winnen, 95 gaan voor een giro rit…

Volgens mij is dat een relatief recent fenomeen. Ik heb het gevoel dat het in de noughties is begonnen, dat een rit in de Tour (en een jaar of 5-10 later dan ook in Giro/Vuelta) plots je seizoen maakte, zeker als je geen kopman was.

Of je zet blijkbaar “een stap” in je carrière als je daar een rit hebt gewonnen. Terwijl je gewoon maar een rit hebt gewonnen, één van de vele. Betekende het de voorbije jaren veel voor kleinere renners uit de lage landen? Lindeman, Van Poppel, Van Emden, Teunissen, van der Hoorn… Keisse, Wallays, Bart De Clercq, Armée, Meersman…nee, helemaal niet.

koos1 7 juni 2022 om 11:40

Dat gaat voor punten te laat zijn, daarnaast is Vanmarcke nou niet bepaald een grote puntenpakker. Enige wat de ploeg nog van degradatie kan redden is dat Woods of Fuglsang een klassement gaan rijden in de Tour of Vuelta.

Krist The Vanma 7 juni 2022 om 13:30

Bovendien zal hij er nog voor moeten zorgen dat hij bij de beste 10 puntenpakkers komt te staan van zijn team (wat nu ook nog niet het geval is).

Dikke Vrouw 7 juni 2022 om 11:45

Idioot eigelijk dat renners en ploegen maar gaan preseteren of willen presteren als het moet

Romāns Vainšteins 7 juni 2022 om 11:46

Achterlijk gedoe met die muffe, suffe, domme, stomme flutpunten.

Mystery Rider 7 juni 2022 om 14:04

Voor jou misschien flut, voor de ploegen in de onderste regionen bittere ernst, net zoals het bittere ernst was de voorgaande jaren voor Alpecin, Arkea en Total Energie om bij de beste drie ProConti’s te horen.

Ik vind het vooral grappig dat 3-4 weken geleden de teneur van de ploegen was, ‘de punten deren ons niet, we rijden elke wedstrijd om te winnen’, terwijl het nu puntje bij paaltje komt de strategie wordt omgegooid en ‘we onze renners inzetten om broodnodige punten te sprokkelen’!

toerist 7 juni 2022 om 11:50

“Dat werk is nuttiger dan de Tour rijden, waar er misschien één rit is die mij goed ligt.”

Dus Sep rijdt in principe een ronde van 3 weken enkel om misschien te scoren in één rit? Wat een verspilling van mankracht. Is het zijn taak dan niet om de kopman bij te staan in vlakke ritten en kasseirit(ten)? Dus ofwel weinig vertrouwen in de kopmannen van IPT ofwel een erg magere taakinvulling voor Vanmarcke in de oorspronkelijke plannen voor de TdF.

jvanleeuwen 7 juni 2022 om 12:41

Ik denk dat er een combi wordt bedoeld van zelf 1/2 riten uitkiezen om te scoren en verder een kopman (wie?) ondersteunen.

KnightBiker 7 juni 2022 om 11:57

Ik zou toch niet blij zijn, er is in deze Tour 1 rit die VanMarcke echt goed ligt, de kasseienrit. Een goede herkansing voor het gemiste voorjaar en die kans wordt hem nu door de neus geboord.

koos1 7 juni 2022 om 12:36

Vanmarcke heeft in de rest van de tour gewoon niet te zoeken, kan me bijna geen etappe herinneren waar Vanmarcke kort in de uitslag eindigde. De kassei etappe moet hem wel liggen, alleen zullen oa Van der Poel en Van Aert daar willen winnen en dan is Vanmarcke al haast kansloos.

Kopinkas 7 juni 2022 om 13:47

De laatste keer dat Vanmarcke de Tour reed is ook alweer van 2018 geleden. Hij eindigde toen in de Roubaix-rit op een illustere 80ste plaats, op bijna 6 minuten van de winnaar, in het gezelschap van Sylvan Dillier, die dat jaar… tweede was geworden in Parijs-Roubaix.
Als de vorm er niet is, kan je in de Tour niets gaan uitrichten, ook niet als er zogenaamd een rit op maat is.

Mystery Rider 7 juni 2022 om 14:05

Vanmarcke had ook kunnen zeggen – ik ben de voorbije jaren ook zo slecht omwille van verschillende redenen dat de ploeg geen zin meer heeft om me op te stellen in belangrijke wedstrijden, ik bak er toch niks van :)

Krist The Vanma 7 juni 2022 om 14:57

Triestige reactie. Volg eens zijn instagram en zijn verklaringen, dan zal je lezen dat hij het echt wel zwaar heeft gehad en nog altijd zijn best doet.
Ik kom hem wel es tegen en ik kan je verzekeren dat hij ook gewoon als mens een hele vriendelijke jongen is, die zeker zo geen stomme commentaar verdient.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone