Promotie-Degradatie: Kampioenschappen maken weinig verschil, Trek-Segafredo topploeg
Overzicht Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.
Update 28 juni 2022
Hoewel er afgelopen weekend onnoemelijk veel wedstrijden op het programma stonden, is er op de driejarenranking voor promotie en degradatie niet veel veranderd. De enige wijziging zien we helemaal bovenaan de lijst, waar Quick-Step-Alpha Vinyl de koppositie op Jumbo-Visma weer heeft heroverd. Het verschil is klein, maar dankzij nationale titels van Remco Evenepoel (tijdrit), Mark Cavendish en Florian Sénéchal is de Belgische ploeg wel over de Nederlandse formatie heen gewipt.
Verder zien we deze week dus nauwelijks veranderingen. Naast Quick-Step-Alpha Vinyl deden ook Astana Qazaqstan en Trek-Segafredo een zaakje. Op vrijwel ieder nationaal wegkampioenschap waren voor de winnaar dit weekeinde honderd UCI-punten te verdienen, in de tijdrit waren dat er vijftig. De azuurblauwen pakten meer dan 250 UCI-punten, waarvan het merendeel in Kazachstan. Daar waren Yuriy Natarov (50 tijdrit + 10 op de weg), Yevgeniy Gidich (100 op de weg) en Gleb Brussenskiy (60 op de weg) hoofdverantwoordelijk voor. Natarov kwam door zijn punten weer in de top-10 puntenscorers van Astana,. Samuele Battistella stond dat al en voegde met zijn derde plaats op het Italiaans kampioenschap ook nog eens zestig punten toe aan zijn totaal.
Bij de internationale aangelegenheid van Trek-Segafredo (dat deze week 10% (345) van hun puntentotaal pakte) deden liefst vijf van de tien best scorende renners een duit in het zakje, met name in Denemarken. Alexander Kamp pakte daar 100 punten met zijn nationale wegtitel, terwijl ook Mads Pedersen (75 op de weg + 15 in de tijdrit) en Mattias Skjelmose (20 in de tijdrit) eraan bijdroegen. In Nederland deelden Bauke Mollema en Daan Hoole ook mee in het puntentotaal. Mollema pakte er vijftig met zijn tijdrittitel, terwijl Hoole er 95 pakte met zilver op de weg en brons in de tijdrit. Toms Skujiņš was in Letland nog eens goed voor 90 punten (tijdrittitel + vijfde in de wegrit).
Onderin de ranking blijft het spannend. De nummers vijftien, zestien en zeventien – respectievelijk Cofidis, Movistar en EF Education-EasyPost – blijven op een vaatdoek van elkaar staan. Dat geldt ook voor BikeExchange (achttiende) en Lotto Soudal (negentiende), al liepen de Australiërs zo’n twintig puntjes uit. Israel-Premier Tech hobbelt nog zo’n vierhonderd punten achter die twee aan. De komende weken zijn voor deze ploegen uitermate belangrijk. De Tour de France is de koers waarin de meeste punten te verdienen zijn.
Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022
1. (+1) | ![]() |
31010,37 |
2.(-1) | ![]() |
31001,67 |
3. | ![]() |
30227,99 |
4. | ![]() |
28122,66 |
5. | ![]() |
22440 |
6. | ![]() |
22175,5 |
7. | ![]() |
18789 |
8. | ![]() |
17545 |
9. | ![]() |
16962,66 |
10. | ![]() |
15371 |
11. | ![]() |
15210 |
12. | ![]() |
15179,5 |
13. | ![]() |
14091 |
14. | ![]() |
13829,71 |
15. | ![]() |
13472 |
16. | ![]() |
13272 |
17. | ![]() |
13261,32 |
18. | ![]() |
12705,33 |
19. | ![]() |
12684 |
20. | ![]() |
12296,66 |
21. | ![]() |
8534 |
22. | ![]() |
6263,46 |
23. | ![]() |
5249 |
Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025
-
Podcast Jonas Vingegaard imiteert Primoz Roglic en Mathieu van der Poel verdient nuance
-
Giro d’Italia laat zien waarom Picnic PostNL niet kan degraderen
-
Doemscenario voor Picnic PostNL voor het eerst werkelijkheid
-
En of de degradatiestrijd leeft bij Picnic PostNL "Dat zijn 180 UCI-punten!"
-
Overzicht Casper van Uden wendt virtuele degradatie van Picnic PostNL voorlopig af
-
Analyse Waarom de Giro d'Italia van levensbelang is voor Picnic PostNL
-
Interview Dreigende degradatie zet Picnic PostNL aan het denken: "Maar juist deze maanden komen we op gang"
-
Lotto Dstny: "Achteraf nog altijd blij dat we de Giro niet gereden hebben"
-
Ploegloze Benjamin Declercq: "Sommige renners de dupe van promotie-degradatiesysteem"
-
Overzicht Jumbo-Visma beste WorldTeam, degradatie voor Lotto Soudal en Israel-Premier Tech
-
Vaughters kritisch op degradatiesysteem: "Sponsoren voelen zich niet meer veilig"
-
Overzicht Promotie-degradatie: Team DSM zakt en ziet laatste veilige plek rap naderen
-
Topman Belgische Nationale Loterij over Lotto Soudal: “Degradatie heeft zijn voordelen”
-
Promotie-degradatie: Lotto Soudal lijkt kansloos, BikeExchange-Jayco grote winnaar van het WK
-
UCI bereid tot kleine wijzigingen in eigen puntentelling: "Maar geen revolutie van het systeem"
-
UCI-voorzitter David Lappartient: "Degraderen is onderdeel van sport, je moet de resultaten accepteren"
-
Lotto Soudal-renner Sylvain Moniquet enkele weken uit de roulatie
-
Promotie-degradatie: Onderin blijft het superspannend, Lotto Soudal komt iets dichterbij
-
Podcast Voorbeschouwing op het WK: "Mathieu van der Poel ziet er scherper uit dan ooit"
-
Overzicht Promotie-degradatie: Movistar ontspringt de dans dankzij Mas, Lotto Soudal verliest aansluiting
Stel, pakweg Israel en Lotto Soudal degraderen. Dan zijn zij als "twee beste Pro-Teams" toch sowieso verzekerd van startrecht in alle wedstrijden? In ieder geval voor het eerstvolgende jaar.
Net als dat Alpecin al twee jaar overal aan mag meedoen.
Lotto (4.749) is op dit moment inderdaad het Alpecin van dit jaar.
Als BEX (3.033) zakt denk ik zelfs dat zij enkel de eendagskoersen krijgen. (edit)
https://lanternerouge.com.au/2022/05/25/worldtour-2020-22-team-ranking/
Bedankt MAP, het is nog vroeg ;)
Voor TJV zal het verder niet zoveel uitmaken (alhoewel roepen dat je het beste team ter wereld bent in een bepaald jaar best wel marktwaarde heeft), maar voor promotie en degradatie is het ook vooral kijken wat de sponsoren bereid zijn op tafel te leggen. Renners die worden overgenomen, laten hun in de voorgaande jaren verdiende punten achter bij het oude team.