Promotie-degradatie: Israel-Premier Tech en EF-EasyPost sprokkelen in de stilte voor de storm

dinsdag 6 september 2022 om 09:45
Promotie-degradatie: Israel-Premier Tech en EF-EasyPost sprokkelen in de stilte voor de storm

Sep Vanmarcke (rechts) bezorgde Israel-Premier Tech flink wat punten - foto: Cor Vos (archief)

Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

Update 6 september 2022
Het is stilte voor de storm voor de ploegen waar het degradatiespook rondwaart. De wekelijkse update van de UCI-stand heeft voor weinig veranderingen gezorgd. Op de driejarenranking is er dan ook niets veranderd aan de posities van de ploegen; de top-7 heeft zelfs geen enkel punt gescoord. Dat komt mede doordat alle punten van de Vuelta a España en de Tour of Britain pas volgende week meegeteld gaan worden. En die zullen voor héél veel punten gaan zorgen her en der.

In de strijd tegen degradatie zien we wel dat EF Education-EasyPost (+202 punten), BikeExchange-Jayco (+40 punten) en Israel-Premier Tech (+212 punten) hebben gesprokkeld. Dat hebben die ploegen vooral gedaan in de Maryland Cycling Classic, een Amerikaanse koers die deel uitmaakt van de UCI ProSeries en daarom net zoveel punten oplevert als Kuurne-Brussel-Kuurne of de Scheldeprijs. Sep Vanmarcke won namens Israel-Premier Tech en EF Education-EasyPost eindigde met drie man in de top-6. Binnenkort weten we of die USA-trip waardevol genoeg is geweest.

Volgende week, dan gaat het dus gebeuren. Movistar zal vooral hopen dat Enric Mas zijn positie in de top-3 van het algemeen klassement van de Vuelta behoudt. Dat levert hem en de ploeg minstens 575 punten op in de UCI-ranking. Maar ook iemand als Rigoberto Urán – wist u dat hij de Vuelta rijdt? – kan voor belangrijke punten zorgen namens EF. Hij staat momenteel twaalfde in het klassement, goed voor 100 punten als hij die positie weet vast te houden tot Madrid. Alle punten zijn in deze fase van de strijd meegenomen.

De behaalde punten door ritzeges gaan ook pas mee in de telling van 13 september. De etappe die door Kaden Groves werd gewonnen in deze Vuelta, levert BikeExchange-Jayco dan dus ook pas de 100 punten op die een Vuelta-ritoverwinning waard is. Kortom, volgende week volgt mogelijk een aardverschuiving in de degradatiezone. Dan weten die teams pas echt waar ze aan toe zijn voor de laatste weken van dit seizoen. En we verklappen alvast: de Tour of Langkawi (11-18 oktober) gaat daarvoor héél interessant worden…


Puntentotaal van alle bovenstaande ploegen over 2020, 2021 & 2022

1. flag-nl Jumbo-Visma  35.061,67
2. flag-gb INEOS Grenadiers 32.847,99
3. flag-be Quick-Step Alpha Vinyl 32.247,37
4. flag-ae UAE Emirates 30.417,66
5. flag-de BORA-hansgrohe 23.841,50
6. flag-bh Bahrain Victorious 23.309
7. flag-be Alpecin-Deceuninck 19.692
8. flag-fr Groupama-FDJ 19.584
9. flag-us Trek-Segafredo 18.696,66
10. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert 17.613
11. flag-fr AG2R Citroën 16.095
12. flag-kz Astana Qazaqstan 15.897
13. flag-nl Team DSM 15.246,71
14. flag-fr Arkéa Samsic 14.717
15. flag-fr Cofidis 14.593
16. flag-us EF Education-EasyPost 14.457,32
17. flag-au BikeExchange-Jayco 14.243,33
18. flag-es Movistar 14.135
19. flag-be Lotto Soudal 13.880
20. flag-il Israel-Premier Tech 13.293,66
21. flag-fr TotalEnergies 9.520
22. flag-no Uno-X 6.462,09
23. flag-fr B&B Hotels-KTM 5.781

Dikgedrukt = huidige WorldTeam
Schuingedrukt = huidige ProTeam
Groen = Verzekerd van WorldTour-licentie in 2023, 2024 en 2025
Rood = Veroordeeld tot een ProTeam-licentie voor 2023, 2024 en 2025



Dit artikel delen:

15 Reacties

Poeksel 6 september 2022 om 11:12

“wist u dat hij de Vuelta rijdt?”

Zeker een kandidaat voor de Zubeldia-award inderdaad, al zal hij nog wel minstens twee plekken moeten stijgen.

Hindley doet het ook niet verkeerd op dit gebied.

1
Limal 6 september 2022 om 12:28

Deze Vuelta zag ik hem voor het eerst toen hij eergisteren in de vlucht van de dag zat. Gelukkig was die groep groot genoeg om ook daar niet heel hard op te vallen…

1
Shinzawai 6 september 2022 om 12:30

Ik geloof nog steeds niet dat de UCI echt bereid is om niet-Europese ploegen te laten degraderen, omdat dat een grote klap voor de mondialisering is en deze ploegen misschien wel ophouden te bestaan. Mocht het wel gebeuren, dan lijkt Israel te laat te zijn begonnen aan de inhaalslag en staat ook BikeExchange er erg slecht voor, met het uitvallen van Yates en de falende Matthews. BikeExchange kan dan nog wel samen met Total alle wildcards voor volgend jaar verwachten, maar Israel is dan alleen zeker van de klassiekers.

1
Peterh14 6 september 2022 om 09:58

Wordt er in dit overzicht rekening gehouden met de regel dat alleen de punten van de beste 10 renners per ploeg meetellen? Want als dit simpelweg álle punten per ploeg zijn, is het niet de daadwerkelijke stand van zaken.

Dit is waarschijnlijk al eerder gevraagd of toegelicht, maar ik heb niet alle artikelen over dit onderwerp gevolgd.

0
Nick Doup 6 september 2022 om 10:08

Uiteraard. De plus-scores die genoemd zijn voor EF, Israel-Premier Tech en BikeExchange-Jayco, zijn de punten die behaald zijn door renners in de top-10.

Volgens de UCI heeft EF ten opzichte van vorige week 202 punten erbij gekregen in de 2022-ranking. BikeExchange-Jayco heeft 40 punten erbij en Israel-Premier Tech 212 punten. Alleen renners die in de top-10 staan van hun ploeg, kunnen die punten scoren.

1
Secondant 6 september 2022 om 10:20

Vraagje: hoe werkt de degradatie na 2022? Gaat er dan weer een nieuwe 3-jaarlijkse cyclus in en begint ieder team weer op 0? Of maakt men eind 2023 een nieuwe ranglijst met de scores van ’21, ’22 en ’23? In dat laatste geval mag DSM vast vrezen.

0
Nick Doup 6 september 2022 om 10:24

Er worden na dit seizoen achttien WorldTeam-licenties verstrekt voor drie jaar (2023, 2024 en 2025). In principe gaat dan weer eenzelfde promotie-degradatie-cyclus van drie jaar in, zoals nu. Promoveren tot WorldTeam, op sportieve gronden, kan dan dus pas weer vanaf 2026.

Of de UCI moet iets uit een hele hoge hoed toveren in de tussentijd.

3
Thoin 6 september 2022 om 10:26

klopt inderdaad. Iedereen op 0 en nieuwe drie-jaarlijkse cyclus.

0
Wheely 6 september 2022 om 10:41

Allemaal met een schone lei dus al verwacht ik dat de trend die zich in heeft gezet bij Astana en EF wel doorzet.

0
Thoin 6 september 2022 om 10:44

Astana zit inderdaad op een dood spoor. EF zie ik met de wissel Carapaz-Uran wel weer meer punten pakken. Movistar zonder Valverde zal ook een probleem worden.

0
Secondant 6 september 2022 om 10:48

@Nick, In een van de laatste podcasts, en ook in jouw reacties hier.. lees ik toch tussen de regels door dat jullie er serieus rekening mee houden dat de UCI nog iets uit de hoge hoed toverd? Zou je dit eens kunnen toelichten? Zijn hier signalen over?

0
Nick Doup 6 september 2022 om 11:05

Er zijn bij mij geen signalen, maar met de UCI weet je het nooit ;-) Vooralsnog houdt de UCI vast aan de zelf gestelde regels. Wel is er veel kritiek op deze degradatieregelgeving, vooral vanuit de ploegen die in nood verkeren.

Daarnaast hangt de situatie Astana nog boven de markt. De sportieve eis lijken zij te gaan halen voor een WorldTeam-licentie, maar de vraag is of zij voldoen aan de andere eisen daarvoor (o.a. ethisch en financieel). In dat geval zou mogelijk een WT-licentie vrijkomen. Maar die onzekerheid speelt al heel erg lang.

0
Stijn P 6 september 2022 om 12:05

Waarom wordt specifiek Langkawi “héél interessant”? Das een 2.Pro race dus met slechts 20 puntjes per etappewinnaar niet zo heel spannend lijkt me

0
Maillot à Pois 6 september 2022 om 12:20

Omdat het de laatste race van het seizoen is waar er nog punten te pakken zijn voor deze ranking, en van de degradatiekandidaten alvast Movistar, EF en Lotto (en Cofidis) naar daar trekken. De ranking op de laatste dag van deze race is dus de definitieve.
Voor de eindwinnaar trouwens nog wel 200 punten te verdienen.

1
Landeirovic 6 september 2022 om 13:05

En dan gaan Alpecin en Uae spelbreker zijn?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone