Promotie-degradatie: Arkéa wipt over Team DSM op ranking, spanning stijgt onderin

Promotie-degradatie: Arkéa wipt over Team DSM op ranking, spanning stijgt onderin

foto: Cor Vos

woensdag 20 april 2022 om 14:00
Overzicht

Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaal aantal punten dat WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – te weten 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op elke dinsdag bijwerken.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Update 19 april
Veel verschuivingen de laatste week, waarin onder meer de Ronde van Turkije, de Brabantse Pijl, de Giro di Sicilia, de Ronde van Belgrado, enkele Franse eendagskoersen en natuurlijk Parijs-Roubaix op het programma stonden. Bovenin zien we door de matige prestaties van Quick-Step Alpha Vinyl dat Jumbo-Visma en INEOS Grenadiers (na een énorm goede maand) de eerste plek met rasse schreden naderen. De Belgische formatie heeft goede resultaten van Julian Alaphilippe en Remco Evenepoel in de Ardennen hard nodig om de koppositie te behouden.

Ook zien we dat BORA-hansgrohe en Trek-Segafredo dit jaar nog niet de aansluiting kunnen vinden met de ploegen die om hen heen staan. De Amerikaanse ploeg had tijdens Parijs-Roubaix willen uitpakken met Mads Pedersen en Jasper Stuyven, maar verder dan de zevende plek voor de Belg kwamen ze niet. Groupama-FDJ stijgt zodoende deze week een plek ten koste van Trek-Segafredo. De Fransen scoorden deze week 350 UCI-punten, waarvoor Stefan Küng hoofdverantwoordelijke is. Hij pakte er met zijn derde plek in de Helleklassieker liefst 325.

In de middenmoot van de UCI-ranking is Arkéa Samsic een plek gestegen ten opzichte van Team DSM. De Nederlandse ploeg zakt daardoor naar plek dertien. De Fransen verzamelden tot op heden bijna drie keer zo veel punten in 2022 dan de ploeg van Iwan Spekenbrink. Sterker nog: Arkéa Samsic heeft nu al meer punten dan dat heel Team DSM in 2021 verzamelde. Ook Intermarché-Wanty Gobert heeft de zwarthemden intussen in het vizier. Het team van Aike Visbeek scoorde dit seizoen al 2000 punten meer. De kloof met Team DSM is nog zo’n 350 punten.

Hoe veel plekken gestegen deze week, Michael Matthews? – foto: Cor Vos

Onderin de WorldTour begint de spanning te stijgen. Vooral dankzij Cofidis, die Axel Zingle (derde in Tour de Jura) en Jésus Herrada (winst in Classique Grand Besançon Doubs, tweede in Tour de Jura) het goed zagen doen. De Fransen staan nog steeds op de achttiende plek, maar de plaatsen zeventien, zestien en vijftien staan allen binnen 220 UCI-punten. BikeExchange-Jayco kende geen topweek qua punten, maar steeg wel twee plekken: ze staan nu vijftiende. Movistar (zeventiende) en het dramatisch presterende EF Education-EasyPost (zestiende) zijn net als Cofidis echter niet veraf.

Dat de Franse ploeg het goed blijft doet, hangt als een molensteen om de nek van Lotto Soudal en Israel-Premier Tech. Die laatste ploeg kreeg met het forfait van Sep Vanmarcke een nieuwe opdoffer te verwerken, maar er was ook eindelijk een opsteker. Patrick Bevin won een rit (hij werd ook nog eens tweede) en het eindklassement in de Ronde van Turkije, goed voor in totaal 230 punten. Dat zijn er meer dan Matej Mohorič er met zijn vijfde plek (225 punten) in Parijs-Roubaix verzamelde.

Overigens was Lotto Soudal de Israëliërs voorbijgestreefd, als Tim Wellens niet was gedeklasseerd in de Brabantse Pijl. Hij eindigde eerste als derde (125 UCI-punten), maar werd teruggezet naar plek negen (40 punten). De achterstand van de Belgische ploeg is na deze week 43 punten op Israel-Premier Tech.



Dit artikel delen:

26 Reacties

Murcia 19 april 2022 om 11:04

Wat mij opvalt is het zeer slechte presteren van EF, Vaughters zat aan het begin van het seizoen zijn eigen fenomenale manier van begeleiden op te hemelen maar buiten Bissegger rijden zijn mannen rond als zieke vogeltjes. LTS is gewoon triest en bij ISN is het wachten tot alle senioren weer hersteld zijn maar ook daar wordt je niet vrolijk als grote baas zijnde. Complimenten trouwens voor Arkea, ben vaak kritisch geweest op die ploeg maar ze doen het netjes.

Charlie33 19 april 2022 om 17:58

Wat mij opvalt zijn de visualisaties. Dat kan beter Youri.

Craig Vanderswag 19 april 2022 om 11:09

Als ze zo blijven aanmodderen, gaan EF en Astana ook nog in de gevarenzone komen. Die hebben nog haast niets gescoord dit jaar.

Ook opvallend hoe het degradatiesysteem er plots voor zorgt dat er met andere ogen naar bepaalde ploegen gekeken wordt. In een ander jaar zouden ze met 12 overwinningen midden april dik tevreden zijn bij Lotto, nu overheerst toch vooral teleurstelling.

Shinzawai 19 april 2022 om 11:49

Lotto doet het dan ook niet heel slecht dit jaar, vooral vorig jaar was dramatisch. En in de grotere koersen spelen ze nauwelijks een rol, dat maakt het ook lastig voor ze.

Thoin 20 april 2022 om 11:58

Je laatste zin slaat eigenlijk alles. In een niet-degradatie seizoen doet Lotto het goed. 12 overwinningen in het voorjaar is het beste in jaren. Zelfs in topjaren 2011 (het jaar van Gilbert, 10) en in 2015 (uiteindelijk 40 overwinningen, 11) hadden ze er niet zoveel. Lotto rijdt dit jaar gewoon goed voor hun kunnen maar door vooral het erbarmelijke coronajaar 2020 waarin het gewoon te weinig gekoerst heeft is dit nu een drama

FDJ 19 april 2022 om 11:22

Bizar eigenlijk dat je als nr 5 in Roubaix minder punten krijgt dan een rit en een ereplaats in een flutrondje in Turkije. Dan zijn de verhoudingen in de telling echt volledig kwijt wat mij betreft.

Renaissance 19 april 2022 om 11:41

Dan zit het probleem eerder in de waardering(HC) van die koers dan de waarde van die punten. Ik vind dat een etappe + 2e plek in het klassement in een HC best evenveel waard mag zijn als een 3e plek in Omloop het Nieuwsblad. Als je nu kijkt naar de Tour of Alpes dan rijden daar goede coureurs rond en dan verdient dat best een aantal punten. Eigenlijk zou je de haalbare punten moeten baseren op het niveau van het peloton maar dat is erg lastig.

Het is vooral een kwestie van wedstrijden goed waarderen.

Romerike 19 april 2022 om 12:46

Rit + eindoverwinning + 2e plek in een rit mag van mij meer waard zijn dan een 5e plek, ook al is dat in PR.

thomasjaarsma 19 april 2022 om 14:38

PR is een eendaagse world tour wedstrijd, het zelfde als de Canadese wedstrijden, dus ze moeten een tussen weg vinden. Bij PR en RVV is er te weinig punten maar in de mindere wedstrijden te veel vergelijken met een koers als Turkije. Waarschijnlijk allemaal onduidelijk wat ik zeg. Maar ja,….

AWestie 19 april 2022 om 11:25

In essentie rijdt Lotto-Soudal ook niet slecht dit jaar, ik denk dat ze naar hun kunnen presteren rond de 14e plek dit jaar. Alleen: de verschillen zijn in het rechterrijtje klein en in de voorgaande twee jaar hebben andere teams om hun heen een uitschieter gehad.

Dikke Vrouw 19 april 2022 om 11:34

Zou het eigelijk zo erg zijn voor lotto om een pro conti te worden ?

Shinzawai 19 april 2022 om 11:52

Nee, zeker niet wanneer ze bij de beste twee ProTeams van 2022 horen. In de klassiekers zijn ze natuurlijk altijd welkom en voor de Tour kunnen ze gewoon een wildcard krijgen. Voor andere zware koersen hebben ze niet echt een ploeg, dus zou het geen ramp zijn om die te missen.

Cochise 19 april 2022 om 12:01

Dat eerste jaar zal er sowieso geen probleem zijn. Maar ze moeten dan wel punten scoren als proconti-ploeg om ook voor het seizoen daarna die wildcard binnen te halen.

Adorni 19 april 2022 om 13:00

Voor wildcards in 2023 lijkt dat nog geen probleem, maar stel dat een Ewan in zijn contract een degradatieclausule heeft van zodra Lotto uit de WorldTour zakt en ze hem volgend jaar verliezen…
Of dat er komende jaren sterke ProTeams komen, Uno-X die progressie maakt, Sagan die weer punten weet te pakken voor Total, Israel dat zijn geld beter investeert…

Maenhout 19 april 2022 om 13:35

Nuchter bezien niet zo, maar zij zullen het zelf als een echte degradatie zijn, beneden hun stand.

Shinzawai 19 april 2022 om 11:55

Ik begrijp de kop niet zo goed. Wanneer je puur naar de cijfers kijkt, wordt de spanning onderin juist minder: Cofidis scoort meer dan Israel en Lotto, dus de kloof wordt alleen maar groter. De grote vraag is welke trucendoos de UCI gaat opentrekken wanneer deze ploegen buiten de boot vallen: toch maar extra World Team licenties?

JensVdB 19 april 2022 om 13:29

maar EF pakt bijna geen punten

Maenhout 19 april 2022 om 13:36

We moeten het wel spannend houden, niet?

Shinzawai 19 april 2022 om 14:35

EF pakt zijn punten meestal na het voorjaar, die gaan echt nog wel bijtrekken.

SCIC 19 april 2022 om 13:54

Voor Lotto heeft degradatie een veel grotere impact dan voor bijvoorbeeld Cofidis. Deze Franse ploeg mag altijd rekenen op een plek in de Tour, Dauphine e.d. Lotto moet dan nog maar zien voor welke WT koersen ze uitgenodigd worden. Ze mogen dan wel rekenen op de Belgische voorjaarsklassiekers.

Thoin 20 april 2022 om 11:50

Volgend jaar is dat nog niet erg, dan hebben ze nog startrecht in elke WT koers. Maar in 2024 en 2025 zou het wel eens minder kunnen gaan.

Massimo Bataille 19 april 2022 om 14:11

Uiteindelijk komt er zoveel commentaar op Lotto, maar jaar na jaar koersen ze wel niet zo ‘dramatisch’ vind ik.
Hun grote probleem is dat ze vooral scoren op etappes (Wellens, Van Moer, De gendt) en sprints (Ewan) en dat deze bitter weinig punten opleveren.
Hebben een degelijke klassieke kern, maar deze hebben te weinig resultaat gereden dit jaar en geen pionnen voor het AK (al is een Vanhoucke progressie aan het maken)

Waar ze in 2020 als 17e ploeg gescoord hebben (voor Israel, Cofidis en Movistar en dichtbij Intermarche, Arkea en ag2r) en in 2021 als 18e ploeg ( voor DSM en BikeExchange) zijn ze in 2022 voorlopig zelfs de 13° ploeg.

Er zijn nu eenmaal nog zoveel punten te verdienen dat het wel alle kanten op kan.
Stel dat Ewan een klassieker zoals Hamburg wint en dat een Wellens of Campenaerts terug 3° ofzo wordt in Benelux tour hebben ze direct 600+ UCI punten.
Idem voor de kleinere belgische koersen ( Hageland, Elfstedenronde, Route Wallonie, Baloise Belgium tour) kunnen ze met Ewan, De Lie, vocsnor en dergelijke wel nog punten scoren
Maar zoals Lefevere zegt (over quickstep) het wordt tijd om te presteren en de excuses geraken op

Tom Bidon 19 april 2022 om 19:24

Tegelijk zullen ze toch moeten hopen op een afgang van de andere teams. Arkéa en Cofidis kunnen teren op de shitload aan Franse en Belgische semi-klassiekers, niet zelden met matig deelnemersveld. Die halen ze nooit meer in, zeker als Ion Izagirre nu ook in WT-ronden vlot scoort. Lotto heeft dat ook begrepen, anders stonden ze niet aan de start van die GP in Besançon of in de Jura, maar blijft nog steeds te veel weg uit Frankrijk.

Enige hoop op redding lijkt mij voor Lotto bij Israel (gepensioneerden) en Astana (financiën) te liggen. EF, BikeExchange, Movistar en DSM zie ik nog wel een versnelling hoger schakelen met de grote ronden in het vooruitzicht.

Thoin 20 april 2022 om 11:53

Je laatste zin slaat eigenlijk alles. In een niet-degradatie seizoen doet Lotto het goed. 12 overwinningen in het voorjaar is het beste in jaren. Zelfs in topjaren 2011 (het jaar van Gilbert, 10) en in 2015 (uiteindelijk 40 overwinningen, 11) hadden ze er niet zoveel. Lotto rijdt dit jaar gewoon goed voor hun kunnen maar door vooral het erbarmelijke coronajaar 2020 waarin het gewoon te weinig gekoerst heeft is dit nu een drama.

John Bidon 19 april 2022 om 17:31

Kan bij die geel zwarte grafiek niet de totaalscore worden toegevoegd? Nu staat er soms een getalletje en soms niet. Beetje onduidelijk zo.

Deel Koeper 20 april 2022 om 17:14

Beetje jammer het nu gaat of dat er volgend jaar nogal veel Franse of nogal veel Belgische teams in de WT zitten. Ik zou veel liever een Franse én een Belgische opofferen om terug 2 Italiaanse teams van niveau te hebben. Of misschien ook een extra Spaanse ploeg.

Of dat die artificiële misbaksels uit het Midden-Oosten verdwijnen en er dan wat gekke rijke Italianen of Spanjaarden gaan investeren, dat zou nog beter zijn.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone