De alternatieve wielerkalender: Wat is jouw mening?

zondag 29 maart 2020 om 08:15
De alternatieve wielerkalender: Wat is jouw mening?

foto: Cor Vos

Het wielrennen ligt compleet stil. Een groot deel van de voorjaarsklassiekers en rittenkoersen hoopt later dit kalenderjaar alsnog plaats te vinden. Maar wanneer? Hoe lang mag het seizoen 2020 duren? En welke wedstrijden móeten doorgaan?

Deze stellingen hebben we voorgelegd aan een aantal wielrenners, managers en organisatoren in Nederland en België. Vanaf morgen publiceren we deze interviews, maar eerst zijn we benieuwd naar jouw mening.



Wat is jouw kijk op de alternatieve wielerkalender? Deel je mening in de reacties.

Dit artikel delen:

36 Reacties

FFD 23 maart 2020 om 20:57

Meerdere klassiekers inhalen kon je niet aanvinken, maar god wat hoop ik er op!
Maar ik vrees dat er te weinig ruimte in de kalender zit.

Youri IJnsen 23 maart 2020 om 22:15

Inmiddels opgelost! :)

FDJ 23 maart 2020 om 20:57

Het meerdere opties bij de klassiekers om in te halen werkt niet.

Youri IJnsen 23 maart 2020 om 22:15

Opgelost inmiddels! :)

Samlambeej 23 maart 2020 om 21:56

-Seizoen kan best tot 31 december duren. Dan zijn die freaks toch al keihard bezig.

-Geen 2 monumenten op 1 weekend. Dat geeft devaluatie.

-'Haal niets in' => ook goed. Kijk niet naar het verleden. Maar kijkend naar de toekomst is een extra toetje in het najaar ook niet verkeerd.

Arie den Blanken 23 maart 2020 om 22:16

Niets inhalen. Zodra het eventueel mogelijk is de rest van de bestaande kalender afwerken en de tot dan toe afgelaste koersen gewoon een jaar overslaan.
Mocht het tot de herfst duren dan het hele wielerjaar overslaan en in 2021 herstarten

04398 23 maart 2020 om 22:32

De kalender zit al bomvol, hoe willen ze 2 maanden koers tussen alle andere koersen gaan plannen als pas hoogstens vanaf de zomer mogen beginnen met koersen, dat is haast onmogelijk.

Tinus 24 maart 2020 om 01:12

Het zou een degradatie van de najaarskoersen zijn als op hetzelfde moment het voorjaar wordt ingehaald. Niet doen. Vette pech, er kan wel meer niet doorgaan

Rsw85 24 maart 2020 om 14:09

Precies, zie het eens andersom. Stel dat vanaf augustus alles wordt afgelast en je plant dit opnieuw met voorrang in het voorjaar… Dan zou de wereld te klein zijn waarschijnlijk.

Paul Bus 24 maart 2020 om 08:33

ik zou een portie voorjaarsklassiekers na de zomer een heerlijk toetje vinden op de vuelta en Lombardije na zijn er toch veel najaarswedstrijden die niet echt beklijven.

calebewan 24 maart 2020 om 08:38

Eerst maar afwachten of er überhaupt nog gekoerst wordt dit jaar.

Natuurlijk willen we zo veel mogelijk zien, maar ik denk dat we al blij mogen zijn als een aantal van de de bestaande najaarskoersen doorgaan.

aardappeljager 24 maart 2020 om 08:55

Geen mogelijkheid om in te vulken dat er geen klassiekers moeten worden ingehaald

Youri IJnsen 24 maart 2020 om 09:18

Nu wel :)

BW52 24 maart 2020 om 09:41

Allemaal een beetje voorbarig.
Eerst het virus enigzins kwijtraken. Wuhan gaat over 2 weken weer open. Moeten kijken of het virus gaat terugkomen.

Cyclinglife 24 maart 2020 om 09:44

Benieuwd naar de motivatie van mensen voor de keuze een grote ronde 1 dag te laten duren.

Secondant 24 maart 2020 om 09:45

Waarom geen twee klassiekers in een weekend? Je kunt best LBL op zaterdag doen en Roubaix op Zondag. Of San Sebastian met Vlaanderen combineren. Er zijn nauwelijks renners die bij beide koersen voor de prijzen meedoen. En dat handjevol moet dan maar kiezen.

Wheely 24 maart 2020 om 14:09

Maar Gouden Greg dan?

ProfrondeZevenbergen 24 maart 2020 om 19:50

Eens met secondant. Je kunt Parijs-Roubaix prima combineren met pakweg de AGR. Die paar toppers die PR rijden maken het verschil niet voor de AGR. Het deelnemersveld van die laatste zal er niet veel minder door worden.

Ypuh 24 maart 2020 om 10:04

Ik heb het gevoel niet geheel objectief te zijn in deze stemming.

SoloSlim 24 maart 2020 om 10:09

Enkel de 4 monumenten er proberen tussen steken en al de rest zo laten.
Zo'n westrijden vergen trouwens ook wat organisatie..

Massimo Bataille 24 maart 2020 om 10:10

Ik vind 2 monumenten/klassiekers op 1 weekend ook niet ideaal. Al is het peleton redelijk verschillend heb je altijd renners die beide rijden, en die moeten dan kiezen. Wat jammer zou zijn voor deze renners (bv. Benoot, Alaphilippe, …)
Tevens hoop ik op zo weinig mogelijk afgelastingen van najaar-wedstrijden om ‘plaats te maken’ voor de grote wedstrijden.
Zowiezo is het najaar voor velen van minder belang. Dit jaar nog meer aangezien er geen WK is voor de klassieke renners. Maar ik zie eind september ( samen met WK ) en begin oktober wel mogelijkheden om deel koersen in te halen als dit nodig is.
Grote rondes zie ik wel onmogelijk ingehaald worden…

Etio 24 maart 2020 om 10:58

Ik weet niet of en in hoeverre het onderstaande scenario realistisch is, maar ik wil het toch graag delen en weten wat mensen hiervan denken. Het idee is om de grote rondes en het grootste deel van de klassiekers een nieuwe plek op de kalender te geven. Uiteraard is het idee om alle koersen op de manier zoals Parijs-Nice te laten verlopen. Een dubbel van de Giro en Tour wordt met dit scenario vrijwel onmogelijk, maar dit waren in eerste instantie sowieso relatief weinig renners van plan.

Scenario: De Olympische Spelen worden verplaatst naar 2021 vanwege het relatief grote aantal sporters van verschillende sporten en het relatief grote aantal supporters. Vanaf 1 juni mogen renners weer buiten trainen. Dit geeft renners de gelegenheid om twee weken buiten te trainen (naast het feit dat ze op o.a. hometrainers hebben kunnen trainen) voordat de eerste koers begint. Hierna begint het Critérium du Dauphiné (voorbereiding voor de Tour en/of Giro) en de Tour de Suisse (voorbereiding voor de Giro en/of Vuelta en misschien ook voor een aantal Tourrenners).

Een mogelijk programma met aangepaste data:
14 juni – 21 juni: Criterium du Dauphiné
21 juni – 28 juni: Tour de Suisse
4 juli – 26 juli: Tour de France
4 juli – 11 juli: Österreich Rundfahrt
12 juli – 18 juli: Tour de Pologne

1 augustus: Classica San Sebastian
1 augustus – 23 augustus: Giro d’Italia*
29 augustus – 20 september: Vuelta d’España

27 september – 4 oktober: WK Wielrennen Zwitserland
10 oktober: Il Lombardia
21 oktober: Amstel Gold Race
25 oktober: Luik-Bastenaken-Luik
28 oktober: Ronde van Vlaanderen
1 november: Parijs-Roubaix

Eventueel (indien een ander parcours voor de Giro wordt gekozen):
14 oktober: Strade Bianche
18 oktober: Milano-San Remo

* Wellicht gebaseerd op het idee van Davide Formolo: een Giro van aaneengeschakeld een Openingstijdrit, Giro di Sicilia (4), Tirreno-Adriatico (7), Strade Bianche, Milano-San Remo, Giro dell'Appennino, Tour of the Alps (5), Afsluitende tijdrit.

Rsw85 24 maart 2020 om 14:23

Ik was eerst niet zo’n voorstander van verplaatsen maar om de monumenten nog op deze manier aan het einde van het seizoen te verrijden klinkt niet gek. Het enige waar ik mij wel zorgen om maak is dat we de groten hun podium geven terwijl de ‘kleintjes’ aan de kant worden geschoven.

Gelei 26 maart 2020 om 17:09

Los van de wedstrijden die nu wel nog geplan staan, zou je wat mij betreft de “vlakke” klassiekers tijdens de vuelta kunnen laten doorgaan.
Trekt toch een ander type renner aan.

danseuse 24 maart 2020 om 11:19

Afwachten wanneer het weer veilig om te koetsen. Geduld is een schone zaak en gezondheid nog belangrijker.

SoloSlim 24 maart 2020 om 11:29

Als iedereen zich nu mooi aan de regels houd en met niemand close contact heeft zal het virus in een 4-tal weken vanzelf verdwijnen..

Maar een perfect isolatie voor iedereen kan natuurlijk niet, dus bestaat het risico dat het niet verdwijnt en zodra de regels soepeler worden opnieuw genadeloos uitbreekt.
Vrees dat er constante golven zullen zijn tot er een vaccin/medicijn/hittegolf (hopelijk heeft het effect)/groepsimuniteit zal zijn.

Voorlopig niet teveel inplannen lijkt me het veiligst!

Jean Dumas 24 maart 2020 om 14:17

Op zijn best kun je in de zomer weer gaan plannen, maar dan is het Europese seizoen qua weer nog maar twee maanden lang.

Tour of California is mogelijk in de winter, koersen in Zuid-Spanje ook. Heb het gevoel dat het seizoen voorbij is, maar dat is persoonlijk.

Ik zie alleen de monumenten van ASO verreden worden in het najaar, maar liever niet.

Wheely 24 maart 2020 om 14:53

Allemaal luchtfietserij natuurlijk, maarja das beter dan helemaal niet fietsen.

josemanuelfuente 24 maart 2020 om 15:08

Afgelast is afgelast, gewoon de kalender afwerken

Arie den Blanken 24 maart 2020 om 20:52

Eens

girardengo 25 maart 2020 om 00:24

Ook eens. Behoorlijk bizar dat mensen zich druk maken over data van wedstrijden in dit seizoen, terwijl er een gevecht in de zorg bezig is. Als de ellende voorbij is zien we wel verder.

Max1 25 maart 2020 om 23:25

Belachelijk, de RVV is al meer dan 100 jaar door blijven gaan, dus moet dat dit jaar ook kunnen. Kleinere koersjes in september-oktober moeten plaats maken.
Indien er dit jaar geen deftige kalender meer kan afgewerkt worden, zullen de financiële gevolgen voor de ploegen enorm zijn.

Ploegen rijden voor Vlaanderen en Roubaix, niet voor twee domme criteriums in Canada.

M@thijs 26 maart 2020 om 19:42

Ik ben voor het volgende
1 6 weekse ronde 2 weken uta 2 fra 2 spa. Dit helpt het samenkomen en geeft een geweldig spektakek.
Dan is er ook genoeg ruimte om klassiekers in te galen in de vuelta tijd

andre77 27 maart 2020 om 12:58

En de renners 6 weken achter elkaar laten koersen? Dat lijkt me een goed idee na maandenlang niet koersen.

Spake Breekerd 27 maart 2020 om 13:43

Als liefhebber zie je toch graag véél, zelfs héél véél wedstrijden. een beetje realisme is echter wel op zijn plaats. Kleine wedstrijden zullen mogelijk voorgoed van de kalender verdwijnen als ze ten gunste van (semi) klassiekers geschrapt gaan worden. Ook is het in mijn ogen niet een fatsoenlijke optie om, zoals m@thijs voorstelt, van renners en ploegen te verwachten dat ze 6 weken lang met 1 wedstrijd bezig zijn.
Ik hoop dat ploegen, organisatoren en (vak)bonden gezamenlijk een voor iedereen (dus ook de fans) aantrekkelijk programma kunnen samenstellen. Sprintwedstrijden, heuvelklassiekers en een paar mooie bergritten. Welke, waar en wanneer is mij om t even. De veiligheid staat voorop!

$kedel 27 maart 2020 om 23:59

Welk antwoord je ook kiest het valt altijd op heel verschillende manieren te interpreteren dus hierbij wat extra uitleg:

-Het wielerseizoen kan hervat worden met de Tour de France, zonder wedstrijden vooraf.
Eens (Dit kan inderdaad, als de situatie het niet eerder/later toelaat)

-De klassiekers in juli rijden is mogelijk, als de Tour de France en Olympische Spelen worden afgelast.
Eens (Ja, dat is een mogelijkheid)

-Tot wanneer zou het wielerseizoen op de weg verlengd kunnen worden?
Tot 31 december (nog later word lastig als je een jaartal aan een seizoen wil koppelen)

-Twee monumenten in één weekend (zaterdag-zondag) inhalen. Is dat een optie?
Ja, dat is mogelijk

-Welke klassiekers moeten een nieuwe datum krijgen? (Meerdere opties mogelijk)
Geen van allen

Moeten grote rondes worden ingehaald?
Nee

-Ben je voorstander van het inkorten van grote rondes?
Nee, een grote ronde hoort drie weken te duren(maar het is inderdaad een optie zoals antwoord a) zegt

-Indien een grote ronde wordt ingekort: wat is dan de ideale lengte?
Eendaagse(als we toch gaan schrappen…)

Moet de UCI het verplichte aantal renners per team aanpassen in het najaar, wanneer de kalender wordt uitgebreid met een aantal in te halen wedstrijden?
Nee (daar vind ik niets over in de reglementen)

-Wat zeggen jullie nu: Neem je verlies, haal niets in en pak indien mogelijk in 2021 de draad weer op?
a) is niet direct mijn keuze en b) is nogal voorbarig

Nu kan je met een beetje wilskracht een aantal vragen nog wel begrijpen maar sommige vragen icm antwoorden vind ik echt waardeloos.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair