De alternatieve wielerkalender: Bauke Mollema
foto: LaPresse
woensdag 25 maart 2020 om 21:00

De alternatieve wielerkalender: Bauke Mollema

Interview Het wielrennen ligt compleet stil. Nog steeds zijn er organisatoren die hun koersen uitstellen of annuleren. Een groot deel van de voorjaarsklassiekers en rittenkoersen hoopt later dit kalenderjaar alsnog plaats te vinden. Maar wanneer? Hoe lang mag het seizoen 2020 wel niet duren? En welke wedstrijden móeten doorgaan? WielerFlits polste bij een aantal vooraanstaande Belgische en Nederlandse renners, teammanagers en organisatoren. In deze uitgave Bauke Mollema (33) van Trek-Segafredo.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Als de Tour doorgaat: Is het een optie om de kalender te hervatten met meteen de Tour de France? Of kan dat niet zonder competitie vooraf?

“Lichamelijk zou het zeker kunnen. Mits we daarvoor lang genoeg weer buiten kunnen trainen, zou het conditioneel gezien kunnen. Het zou alleen wel heel vreemd aanvoelen. De nervositeit in het peloton zou ook nog hoger zijn dan anders.”


Vrees je een afgelasting van de Tour de France? En zou je dan in de plaats daarvan klassiekers kunnen afwerken in juli?

“Je moet sowieso geen wedstrijden organiseren zolang er nog allemaal landen in lockdown zitten. De volksgezondheid staat op één. Maar ik begin me inmiddels zorgen te maken. De Tour is natuurlijk één groot rondreizend circus. Zelfs als het door zou gaan denk ik dat de regels met betrekking tot gezondheid en fans strenger zullen zijn. Klassiekers in juli? Wellicht eerder haalbaar dan de Tour, maar het zou heel gek aanvoelen.”


In Frankrijk wordt het seizoen al verlengd tot eind november. Hoe lang kan het seizoen volgens jou duren? En moet de UCI rekening houden met de veldritkalender?

“Koersen tot begin november zou goed kunnen. Dat heeft alles met mindset te maken. Niet iedereen begint ook alweer in Down Under. Na het seizoen heb je wel minimaal drie weken rust nodig voordat je de training weer kunt oppakken. Volgens mij kunnen wegwedstrijden en crossen prima tegelijk georganiseerd worden.”

Mollema zegevierde afgelopen najaar in de Ronde van Lombardije – foto: Cor Vos


Wat is volgens jou de beste plaats op een nieuwe kalender voor de monumenten en voorjaarsklassiekers? En welke rittenkoersen en grote rondes moeten nog ingepast worden?

“Ik snap dat de UCI voorrang wil geven aan grote rondes en monumenten bij het maken van een nieuwe kalender. Voor de hele wielersport, sponsoren en fans zou dat goed zijn. Een Giro d’Italia of Vuelta a España van twee weken zou ik ook wel zien zitten. Liever drie weken, maar als dat het verschil kan maken tussen de wedstrijden wel/niet door laten gaan en meer ruimte kan creëren voor het inhalen van klassiekers: dan graag! Wedstrijden als Strade Bianche en Milaan-San Remo kun je in het Italiaanse najaar inplannen. Bijvoorbeeld tussen het WK en Lombardije. Vlaanderen en Roubaix zo laat in het seizoen is wel weer een extra risico met het weer. Voor andere rittenkoersen zal waarschijnlijk heel weinig ruimte zijn op de kalender.”


Zijn twee monumenten in een en hetzelfde weekend haalbaar voor renners en teams? Bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen op zaterdag en Luik-Bastenaken-Luik op zondag? Of de Ronde van Lombardije in combinatie met Milaan-San Remo?

“Logistiek moet dat voor ploegen haalbaar zijn. Er zijn ook niet veel renners die beide koersen zouden rijden. Maar je moet monumenten ook niet gaan afraffelen. Vrijdag en zondag koersen lijkt me dan beter.”


Moet de UCI de startplicht met het minimaal aantal renners versoepelen, gezien het feit dat er in het najaar ook zeven renners verplicht zijn te starten in de Tour of Guangxi?

“Dat zijn de maximale aantallen renners. Volgens mij kun je WorldTour-wedstrijden ook nu met minder renners starten. Daar staat een boete van 5.000 Zwitserse Franc per renner op. Ploegen kunnen een driedubbel programma van tijd tot tijd nog wel aan. Ook in het voorjaar heb je dat soms. Meer het zal moeilijk worden in verband met voldoende bussen, campers en auto’s. Voor de wielersport zijn op lange termijn de grote klassiekers veel belangrijker dan een Ronde van Guangxi, met alle respect. Die koersen moeten voorrang hebben. Half oktober twee weken volplannen met de Amstel, Vlaanderen, Roubaix, Luik en Waalse Pijl – en wellicht nog een Vlaamse klassieker – zou toch super zijn!?”


Hoe moet de najaarskalender er volgens jou uitzien? Stem mee in onze poll!

Wat vinden andere renners, managers en organisatoren?

flag-nl Sebastian Langeveld
flag-be Thomas De Gendt
flag-nl Leo van Vliet

RIDE Magazine
4 Reacties
Sorteer op:
25 maart 2020 08:26
“Je moet sowieso geen wedstrijden organiseren zolang er nog allemaal landen in lockdown zitten. De volksgezondheid staat op één."

Juistum. Maar dan is spreken over wedstrijden in juli dus onzinnig.
    25 maart 2020 11:23
    Wat zul jij het zwaar hebben met al je doemdenken. Alles is negatief en niet haalbaar. Geloof mij in juli zitten er nog weinig landen in een Lockdown. Dat is economisch niet haalbaar en zelfs in China is binnen 3 maanden het leven enigszins op gang gekomen. Hebben wij nog straks warmere temperaturen. Kijk eens een beetje positiever...
    25 maart 2020 13:00
    @vincenzo - Het is niet te vroeg om plannen te maken, het is wel te vroeg om een besluit te nemen: het kan langer duren en erger worden, het kan ook zijn dat we eind mei alles wel gehad hebben...
    Voor al die scenario’s een plan in elkaar schuiven is het beste wat we nu kunnen doen, een zinnige beslissing nemen kan pas eind april denk.
26 maart 2020 08:41
@FDJ Dan is ook Patrick Lefevere, die het overstokje ook niet ziet, een doemdenker.

Reacties zijn gesloten.