Foss: “Hoop over een aantal jaar op niveau Bernal en Pogacar te zitten”

donderdag 2 januari 2020 om 19:30

Tobias Foss maakt zich langzaam op voor zijn profdebuut in het tenue van Jumbo-Visma. De Noorse ronderenner won in 2019 met verve de Ronde van de Toekomst, maar probeert de verwachtingen enigszins te temperen. “Ik zal nog niet meteen het niveau van Egan Arley Bernal en Tadej Pogačar halen”, zo vertelt hij voor de camera van WielerFlits.

Bernal en Pogačar wonnen net als Foss een keer de Tour de l’Avenir. De Colombiaan mag zich op 22-jarige leeftijd al een Tourwinnaar noemen, terwijl Pogačar als neoprof derde werd in de Vuelta a España. Zorgt dit voor extra druk op de schouders van Foss? “Niet echt, het is vooral een bevestiging dat ik goed presteer”, zo vertelt de beloftevolle Noor.

“Ik denk niet dat ik al meteen het niveau van die twee jongens zal halen, maar ik geloof wel in mezelf. Ik verwacht over een aantal jaar wél dat niveau te halen”, aldus Foss, die zijn seizoen zal beginnen in de Ronde van Valencia, terwijl hij ook aan de start zal staan van Strade Bianche en de rondes- van Romandië en Zwitserland.

Wel of geen grote ronde? 
Wat verwacht Foss eigenlijk van zijn debuutjaar bij de profs? “Ik hoop een stabiel en hoog niveau te halen. Ik wil verder mijn kansen grijpen en zo goed mogelijk presteren als knecht. Ik zal op papier geen grote ronde rijden, aangezien het bij deze ploeg lastig is om je in de selectie te fietsen”, zo vertelt Foss, die verder hoopt op een ticket voor de Olympische Spelen.


Videointerviews Jumbo-Visma presentatie


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

32 Reacties

Samlambeej 1 januari 2020 om 11:20

Dat is zo goed als zeggen: ‘ik wil de Tour de France winnen.’

Youri IJnsen 1 januari 2020 om 11:30

Tip: kijk de video even ;-)

Samlambeej 1 januari 2020 om 11:58

"I think in a couple of years I will be there"

"I think in a couple of years I will be at the level of Bernal, meaning: winning the Tour de France"

(Over programma dit jaar) When are you satisfied? "I'm satisfied when I win the Tour."

;-)

ChefSpijker 1 januari 2020 om 11:43

Hopen mag natuurlijk altijd. En wie weet ontwikkelt ie zich wel stormachtig en is het meer een laatbloeier. Dat ie de Ronde van de Toekomst dit jaar ‘met verve’ wist te winnen kwam natuurlijk wel deels doordat ie tegen allemaal jongere gasten reed. De nummer 2 en 3 waren twee en zelfs drie jaar jonger. Kan me voorstellen dat dat flink doorweegt. Is ook gewoon een jaar ouder dan Pogacar en van dezelfde leeftijd als Bernal. Is alleen langer in de beloftencategorie blijven hangen en loopt wat dat betreft al flink op dat duo achter.

tendam 1 januari 2020 om 11:49

Ieder volgt z’n eigen weg. Jong heel goed zijn is nooit een garantie dat het zo blijft.

ChefSpijker 1 januari 2020 om 11:53

Oh zeker niet en de ontwikkeling van een renner is ook niet te voorspellen. Maar dat hij zichzelf niet naast die gasten plaatst is niet meer dan logisch toch, ook al won hij de Ronde van de Toekomst 'met verve'. 't Wordt gebracht alsof mensen daadwerkelijk verwachten dat hij de strijd met die gasten nu aan kan.

Panache 1 januari 2020 om 13:59

De suggestieve vragen vliegen de bescheiden Noor om de oren. Dit jaar leren, beter worden, waarschijnlijk geen grote ronde rijden. Ja als carrièredoel het winnen van de Tour, wat een gezonde ambitie is die altijd bijgesteld kan worden mits de groeicurve afvlakt.

Chippen 1 januari 2020 om 14:11

hij hoopt ooit renners te benaderen die eigenlijk even oud zijn en dus gewoon al veel verder staan. uiteraard heb je laatbloeiers, maar tegenwoordig zijn dat vooral renners die later zijn begonnen

hij moet er uiteraard voor gaan en blijven in geloven, maar ik zie hem nooit in de buurt komen van bernal, pogacar en co. hij mag mijn ongelijk bewijzen

nummer3 1 januari 2020 om 18:23

Al jong heel goed zijn is zeker geen garantie om lang bij de absolute top te horen. Vaak eerder het tegenovergestelde.

ghostwriter 2 januari 2020 om 10:50

Ik denk dat veel mensen het potentieel van Foss onderschatten. Foss is duidelijk behoorlijk wat te zwaar voor een klimmer en hij heeft zelf ook gezegd dat hij nooit echt met zijn gewicht bezig is geweest en dat hij zich eerst geheel op zijn inhoud wilde richten. Jumbo-Visma en Foss hebben voor de komende twee jaar een programma voor gemaakt met als doel op het ideale gewicht voor een klimmer met zijn postuur te komen. Dat Foss nu al zo’n hoog niveau kan halen als klimmer ondanks die extra kilo’s toont aan dat hij een grote motor heeft.

Kijk bijvoorbeeld naar de prestaties van Kuss in de Giro ten opzichte van de Vuelta om te zien hoe een groot verschil twee kilo al kan maken voor een klimmer. In de Giro was Kuss geen schim van de klimmer die hij in de Vuelta was doordat hij moeite had met het laag houden van zijn gewicht. Als het Foss lukt om de komende twee jaar een aantal kilo’s lichter te worden za hij waarschijnlijk een enorme stap in zijn ontwikkeling zetten. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat hij binnen een paar jaar in de buurt van het niveau van Bernal en Pogacar zal komen. Die twee zijn absurd grote talenten en ik denk dat de hoop bij Foss is dat hij zich net als Kruijswijk steeds een stapje verder ontwikkeld.

boenk 2 januari 2020 om 17:12

Ik kan me vergissen, maar dit is geen rastalent als Bernal of Pogacar. Heeft in de 3 jaren die hij l'Avenir reed (of waren het er 4?) waar hij altijd een hoofddoel van heeft gemaakt, ook maar zéér weinig progressie gemaakt, terwijl de concurrentie steeds maar jonger werd tov hem. Dit jaar had ik het nog wel eens willen zien met de grootste concurrenten die er nu niet bij waren of tijdens de race zijn uitgevallen. Als zo'n Ardila niet met een blessure kampt, als Pidock niet zo lomp is in die afdaling en het asfalt kust, en zo waren er nog wel een deel renners.
Trouwens, waarom ga jij ervan uit dat zijn huidige concurrenten in de U23 al wel op hun ideale gewicht zitten? Ik weet dat zo'n Van Wilder, die 3 jaar jonger is, nog makkelijk 2 à 3 of misschien 4 kilo kwijt kan. Die weegt nu 63 kilo voor 1m71 (mij persoonlijk bevestigd door zijn moeder). Ter referentie, Evenepoel is even groot, weegt nu 61kg en zegt zelf dat er nog van af kan (en moet) naar de toekomst toe (maar nu nog te vroeg).

Ik ben benieuwd, en misgun het hem niet maar het zou me verbazen als deze gast ooit mee doet voor de prijzen in de Tour de France.

ghostwriter 3 januari 2020 om 09:40

Ik ga er niet vanuit dat de meeste beloften al op hun ideale gewicht zitten maar er zullen weinig jonge klassementsrenners zijn die zo ver van hun ideale gewicht zitten als Foss. Zeker als we naar de grootste talenten kijken (zoals Bernal en Pogacar) zaten die als beloften duidelijk veel dichter bij hun ideale gewicht dan Foss.

Trouwens doe je wel erg aan scoreboard journalistiek. Foss heeft inderdaad vier keer de Tour de L'Avenir gereden maar ik twee daarvan (zijn eerste en derde) ging hij onderuit en verloor hij daardoor uitzicht op een goede klassering (al hoewel hij in zijn derde Tour de L'Avenir ondanks zijn val toch nog 9e werd).

Of Foss ooit het niveau van Bernal en Pogacar zal halen is natuurlijk twijfelachtig. Zeer weinig klassementsrenners halen ooit dat niveau. Alleen kunnen we ook niet met enige zekerheid stellen dat hij dat niveau niet zal halen. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van Kuss. Die hoort nu bij de beste klimmers van zijn leeftijd en dat had niemand hier op WF kunnen voorspellen toen hij net bij Jumbo-Visma tekende.

Trouwens zou het mij niet verbazen als Bernal al dicht in de buurt van zijn top zit. Colombiaanse klassementsrenners lijken tot nu toe erg jong fysiek volwassen te zijn. Misschien komt dat doordat ze al hun hele leven op grote hoogte trainen (omdat ze nou eenmaal op grote hoogte wonen). Nou hoeft Bernal natuurlijk ook niet beter te worden om een absolute wereldtopper te blijven aangezien hij duidelijk al goed genoeg is om het hoogst mogelijke te behalen (het winnen van de Tour).

Kelder is de Man 2 januari 2020 om 19:58

Dit was gister toch al geplaatst?

PietFriet 2 januari 2020 om 21:46

Het bericht was voor oud en nieuw al geplaatst. Het is een nieuwe rage onder nieuwssites om nieuws te recyclen. Dat is ook de reden dat ik geen voetbalzone meer lees. Hopelijk stopt wielerflits hier snel mee. Ik weet niet hoe anderen er over denken maar ik vind het mateloos irritant.

Youri IJnsen 3 januari 2020 om 10:03

@PietFriet
Het bericht is niet voor oud en nieuw al geplaatst. Gepubliceerd op 1 januari om 11.00 uur. Al jaren kicken we eigen materiaal tot soms wel twee dagen verder (denk aan voorbeschouwingen en interviews). Hoe zo is het nu plots een item? Ik zie het ook ‘ineens’ bij andere berichten. Vervelend dat jij je er mateloos aan irriteert, maar we gaan het niet veranderen. Eigen materiaal blijven we – zoals de policy al jaren is – onder de aandacht brengen.

ghostwriter 3 januari 2020 om 11:08

Wat is er erg aan dat WF hun ‘original content’ bumbed. Ik neem aan dat ze dat doen omdat ze uit hun data hebben opgemaakt dat hun original content dat vaker wordt bekeken. Dat zorgt ervoor dat ze steeds meer original content kunnen maken en dat is toch juist geweldig?

Scott Sunderland 2 januari 2020 om 21:14

Ach je hoop uitspreken mag toch best wel ? Hij legt de lat hoog maar dat is in de sport best ok. Het kan tot teleurstelling leiden natuurlijk als het allemaal niet lukt, maar hij heeft wel ambitie.

Lance4eva 2 januari 2020 om 21:15

Nou, dan kan ik Foss uit zijn droom helpen, dat gaat niet gebeuren. Hij mag blij zijn als ‘ie ergens in zijn carrière een top-10 plek in de Vuelta haalt.

rahimns 2 januari 2020 om 21:40

Want jij kan in de toekomst kijken ??

boenk 2 januari 2020 om 22:18

Nee, niemand kan in de toekomst kijken, wie weet wordt het wel een Froome 2.0. Maar als je de progressie bekijkt die hij op 4 jaar U23 gemaakt heeft… spectaculair valt dat niet te noemen. Als Ardila, Arensman etc fit aan de start stonden, zelfs Evenepoel, Pogacar, Bernal, Sosa en Sivakov die dit jaar nog mochten meerijden, en nog een heel deel die tijdens l’Avenir zijn uitgevallen met pech, wel hadden meegedaan en de finish gehaald, dan stond deze lieve jongen niet eens in de top 10 en dan sprak geen kat erover.

rahimns 3 januari 2020 om 00:14

Niemand had ooit de progressie van Froome zien aankomen…. we gaan het meemaken.

tendam 3 januari 2020 om 09:05

@boenk
Er spreekt nog steeds niemand over hem :) Dat is het voordeel als je geen Belg bent, of Colombiaan. Lekker groeien in de luwte.

Dit lijkt geen supertalent dat alles kapot gaat rijden, maar z'n heel bewust gekozen geleidelijke weg spreekt me wel aan. Evenepoel, Pogacar, Bernal zijn allemaal jonger, maar ook allemaal al jaren 24/7 topsporters. Dat moet je ook maar willen.

ghostwriter 3 januari 2020 om 11:13

@boenk
Froome, Kruijswijk, Landa, Roglic, Dumoulin, Carapaz, etc. werden allen niet als één van de grootste talenten van hun lichting gezien toen ze de overstap naar de WT maakten. Quintana wel maar die is inmiddels ingehaald door behoorlijk wat leeftijdsgenoten.

Lopopodium 2 januari 2020 om 23:25

Wat is dit voor onzin, om een artikel dat al gepubliceerd is nogmaals als een nieuw artikel aan te bieden. De helft van de reacties op het artikel zijn ouder dan het artikel…

Mijn achting voor een nieuwssite als deze gaat hierdoor naar beneden.

toke 3 januari 2020 om 01:26

Sorrry

Youri IJnsen 3 januari 2020 om 10:06

@Lopopodium
Wat is dit voor onzin, om zaken aan te halen die niet waar zijn. We bieden helemaal niets als nieuw artikel aan. We kicken alleen eigen materiaal. Dat doen we al jaren. Als je het al gelezen hebt, waarom kom je hier dan opnieuw om zo’n post te schrijven? Ik ben benieuwd wat je motiveert om dat te doen. Dit artikel is van 1 januari 11.00 uur. Boven dat we sowieso onze eigen stukken kicken, kan ik me goed voorstellen dat veel mensen op 1 januari niet meteen de tijd vinden om alles te lezen. Dat je minachtig wordt, moet je zelf weten. Zoek het dan ergens anders, waar het beter is.

Romāns Vainšteins 3 januari 2020 om 10:28

Eigen shit kicken is in ieder geval dik hip hop.

Meer OT is het vrij helder dat dit een type Majka is, leuk als vluchter maar een relatief saaie aanharker als AK man. Dat zie je zo.

Lopopodium 3 januari 2020 om 14:20

Wat een agressieve reactie, Youri. Weet je zeker dat je je bezoekers op deze manier wenst aan te spreken als zij wat meer willen zijn dan alleen maar klikvee? Jij noemt het ‘kicken’, ik noem het opnieuw aanbieden van een artikel dat al eens is aangeboden waardoor het lijkt alsof het een nieuw artikel is voor mij. Zeer onnodig. Jouw argument is een drogreden. Ik krijg als bezoeker het idee voor de gek gehouden te worden. En daar mag ik best iets van zeggen als trouwe bezoeker.

Samen met het artikel “Tom Dumoulin krijgt direct hoofdrol in Jumbo reclame” is dit een tweede mispeer in dit nog vroege kalenderjaar. In plaats van tegen mij als bezoeker te zeggen dat ik dan maar moet oprotten als ik het niets vind, kan je ook luisteren naar je bezoekers. Die willen gewoon graag serieus genomen worden.

Geniepige sluikreclame en geniepige herhaling van artikelen draag daar niet aan bij…

Panache 3 januari 2020 om 15:52

@Lopopodium
Je bent niet alleen maar bezoeker, je draagt als persoon die reacties plaatst in hoge mate bij aan het verdienmodel van Wielerflits. Je mag daarom zeker je mening geven en kritiek uiten. In grote lijnen is het verdienmodel gebouwd rondom het aanclicken van berichten. Nieuwe meningen/discussies lokken nieuwe clicks op al eerder gelezen nieuwsberichten uit. Ik heb niet zo’n moeite met sommige commerciële keuzes (zoals kicken), immers moeten verschillende gezinnen hier van kunnen eten. Voor mij is het pas een probleem als er over de rug van renners of ploegen of organisatoren nieuws gebracht wordt, waarbij bewust een uit het verband getrokken kop wordt geplaatst, puur om discussies uit te lokken. Dat laatste gebeurt gelukkig maar zelden. Ondanks dat ik het ook niet altijd met Youri eens ben verdient hij wel een plus vanwege het bereikbaar zijn en reageren. Gelukkig nieuwjaar mannen.

tetedelacourse 3 januari 2020 om 00:16

Zowel Pogacar als Bernal zijn in mijn beleving “heel speciaal”. Foss ziet er qua curve normaler uit. Niks mis mee. Kan nog steeds een uitstekend renner worden. Maar mijn verwachtingen liggen echt een stuk lager dan de uitslagen van die andere 2.

ghostwriter 3 januari 2020 om 11:01

Al de Colombiaanse toptalenten lijken op jonge leeftijd al in de buurt van hun top te komen om vervolgens zich minder verder te ontwikkelen dan de toptalenten van hun leeftijd uit andere landen. Er is mij verteld (door mensen die daar veel meer vanaf weten dan ik) dat dit mogelijk komt doordat Colombiaanse wielrenners hun hele jeugd op grote hoogte trainen (omdat ze op grote hoogte wonen) en dat namate de talenten uit andere landen ook vaker op grote hoogte trainen deze voorsprong snel afneemt. Dat neemt trouwens niet weg dat Bernal toch “heel speciaal” is aangezien iedereen die de Tour de France kan winnen dat natuurlijk is. Bernal hoeft eigenlijk niet veel beter te worden dan hij nu is om één van de dominante factoren in het wielrennen van de 2020s te worden.

Jean Dumas 3 januari 2020 om 15:17

Is dit Frank de Boer?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair