Merijn Zeeman: “Ik ga niet zeggen wie de beste is, maar Roglic staat wel een streepje voor”

Door , maandag 23 december 2019 om 20:45

Jumbo-Visma stond voor een hels karwei deze winter. Met drie kopmannen voor de grote ronden en een topsprinter was de puzzel voor sportief directeur Merijn Zeeman niet eenvoudig. Toch was de oplossing relatief simpel: alle drie de ronderenners wilden naar de Tour de France, de sprinter niet. En zo geschiedde. “Alleen met onze sterkst mogelijke ploeg maken we kans tegen Team Ineos”, vertelt Zeeman aan WielerFlits over de jacht op de grote droom: het geel naar Parijs brengen.

Het was een drukte van jewelste afgelopen vrijdag tijdens de ploegvoorstelling van Jumbo-Visma. Na afloop was er ruimschoots gelegenheid om de hoofdrolspelers het hemd van het lijf te vragen. We zaten eerst samen met Zeeman om tafel, om hem daarna nog eens over een aantal zaken aan de tand te voelen voor de camera. Dit artikel is een crossmediale samenvoeging van beide interviewrondes. Insteek was vooral het verhaal achterhalen waarom Jumbo-Visma gekozen heeft voor Wout van Aert, Laurens De Plus, Tom Dumoulin, Robert Gesink, Steven Kruijswijk, Sepp Kuss, Tony Martin en Primož Roglič als Tour-ploeg.

Degens kruisen met Team Ineos

Dat Dylan Groenewegen maar weinig kansen in de komende Tour zag en graag ooit in alle grote ronden een rit zou willen winnen, kwam voor Zeeman als een klein geschenk. De topsprinter kiest komend jaar voor de Giro d’Italia en de Vuelta a España. Daardoor kon Zeeman een volledige, achtkoppige formatie rondom de klassementsrenners smeden. “Als we de grootste kans willen maken om de Tour te kunnen winnen, dan moeten we er met de best mogelijke ploeg naartoe gaan”, stelt hij. “Daar is dit team uitgekomen. Los van de parcoursen van de Giro, de Vuelta en de Tour, hebben we gezegd dat we de grootste uitdaging willen aangaan. In de opbouw van de gehele selectie past het dit jaar om alles op alles te zetten om met het geel naar huis te gaan.”

Dat betekent dus dat Jumbo-Visma met drie potentiële Tourwinnaars van start gaat: Dumoulin, Kruijswijk en Roglič. Zeeman kent als geen ander de datagegevens van de drie kleppers. “Leuk geprobeerd, maar dat ga ik niet zeggen”, grijnst de sportief directeur op de vraag wie van hen fysiek de beste is. “Het is niet zo dat er een gouden standaard is met cijfertjes. Er komen zo veel factoren bij kijken. Op deze vraag is geen antwoord te geven. Primož is de nummer één van de wereld op dit moment. Dat is degene waarvan ik zeg: hij staat een streepje voor op Tom en Steven. Maar ik wil wel duidelijk maken dat we met drie kopmannen naar de Tour gaan. Het zal uiteindelijk van scenario’s afhangen of het een keer op hiërarchie tussen die drie aankomt, of niet.”

De mannen die het voor Jumbo-Visma moeten gaan doen in de Tour – foto: Cor Vos

De geel-zwarte ploeg wil komende zomer de hegemonie van Team Ineos verbreken, dat mogelijk eveneens met drie kopmannen (titelverdediger Egan Arley Bernal, Chris Froome en Geraint Thomas) naar Frankrijk trekt. “Bernal heeft de Tour gewonnen, het meest recent. Maar ook die andere twee hebben dat al eens gedaan”, vergelijkt Zeeman. “Het mag duidelijk zijn dat Team Ineos nog altijd de grotere favoriet is, ten opzichte van ons. Maar ik denk zeker dat wij het gevecht kunnen aangaan. Wij hebben ook drie heel goede tijdrijders, waarvan twee fenomenaal goed. Daarom denk ik ook dat die laatste tijdrit in ons voordeel is. Maar Team Ineos heeft met Thomas en Froome ook twee heel exceptioneel goede tijdrijders. Het is daarom lastig om ze tegen elkaar te zetten.”

Kijkje in de keuken en Captain’s diner

Dat Zeeman steeds terugvalt op de Britse miljoenenformatie, is niet gek. Samen met andere leden van de staf heeft de sportief directeur die ploeg namelijk grondig geanalyseerd. Niet alleen als concurrent, maar ook als voorbeeld. “Er zijn heel veel ploegen succesvol geweest die met meerdere kopmannen zijn gestart”, vindt Zeeman. “Dat is een conclusie die we hebben getrokken. Het andere feit dat opvalt, is dat de beste ploegen veel renners hebben die heel goed bergop zijn. Daar moeten we dus ook vrij compromisloos in zijn. Al zegt dat niet alles. Gesink is ook op het vlakke een supersterke helper en dat geldt tevens voor De Plus. Maar we hebben wel echt laten doorwegen dat we zo veel mogelijk renners in de ploeg wilden hebben die goed in de bergen zijn.”

Om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, organiseerde Zeeman in oktober een zogenoemd Captain’s diner. “Daarbij waren alle kopmannen aanwezig: Van Aert, Dumoulin, Groenewegen, Kruijswijk en Roglič. Daarnaast waren ook George Bennett, Tony Martin en Gesink erbij”, legt hij uit. “Daarvoor hadden we, in een kantoortje bij Jumbo in Veghel, ook al met elkaar gesproken. Toen heb ik aan iedereen gevraagd om voor de rest van de groep, je persoonlijke ambities voor de rest van je carrière te presenteren. Maar ook hoe zij de samenwerking zagen en hoe we er met z’n allen voor zorgen hoe we van Jumbo-Visma een succesvolle ploeg maken. Dat gaf mij veel inzichten met wat de renners zelf wilden, wat ze belangrijk vonden en waar ze supergemotiveerd voor zijn.”

De vijf captain’s, met Richard Plugge en Zeeman (uiterst rechts) – foto: Cor Vos

Al vrij snel kreeg Zeeman in de gaten dat hij dus een superploeg voor de Tour de France kon samenstellen. Van de acht renners die deelnamen aan de kopmannenmeeting, rijden er komende zomer zes in Frankrijk. Groenewegen kiest voor een programma waarin hij meer kan winnen en Bennett krijgt de kans als kopman in de Giro, waar de Nieuw-Zeelander zijn achtste plek uit 2018 wil verbeteren. Nieuwkomer Dumoulin was ook meteen duidelijk: “Dumoulin vertelde tijdens de Captain’s diner dat hij ooit het geel wil winnen”, herinnert Zeeman zich. “Maar hij gaf ook aan bereid te zijn voor een ander te willen werken, als diegene beter is dat hij. En dat het hem supermooi leek om met het team de Tour de France te winnen. Daar sloten Steven en Primož zich bij aan.”

Een nieuwe term: totaalwielrennen

Drie kapiteins op één schip werkt niet altijd. Ook bij Team Ineos niet. Twee jaar geleden waren er tijdens de Tour toch een aantal spanningen toen meesterknecht Thomas kopman Froome overvleugelde. “Ik vind juist dat zij erin slagen om renners te hebben met individuele ambities. Maar altijd als het erop aankomt, dat het teambelang boven het individuele belang staat”, vindt Zeeman. “Zo zien wij het ook. Wij zijn geen ploeg die alleen maar ‘team-team-team’ prediken. Het zijn individuele topsporters die de grootste prijzen willen winnen en ontzettend hongerig zijn om dat in hun carrière zo veel mogelijk te bewerkstelligen. Dáár zijn wij dagelijks mee bezig, om daarvan een team te smeden. Maar wel met respect voor elkaars ambities.”

De sportief directeur haalt aan dat Thomas afgelopen jaar ook het podium mee op mocht. Maar als het erop aankwam, dat de Brit voor Bernal op kop reed. “Misschien dat er in 2012 bij Bradley Wiggins en Froome wel wat wrijving zat. Maar daar hebben ze volgens mij ook van geleerd. Wat dat betreft heb ik wel heel erg veel respect voor de manier waarop Team Ineos het altijd heeft aangepakt. Dat is zeker een voorbeeld. Een Movistar-scenario (waar Mikel Landa, Nairo Quintana en Alejandro Valverde niet altijd met elkaar reden, red.)? Ik zit daar niet met mijn neus bovenop. Maar daar komen weleens wat zaken naar voren waarbij je denkt: ‘Ja, volgens mij zit dit niet helemaal op één lijn’. Ik denk dat wij daar nu op een heel goede manier mee bezig zijn en er een goede strategie voor hebben uitgerold.”

Zeeman tijdens de ploegenvoorstelling, naast Dumoulin – foto: Cor Vos

De toekomst van Jumbo-Visma ziet er in ieder geval rooskleurig uit. Alle kopmannen liggen nog tot minstens het einde van 2021 vast. “Daarmee kunnen we bouwen aan – zo noem ik het maar even – totaalwielrennen: van klassiekers tot sprints, tot aan alle grote rondes. En daar gaan we ook maximaal van gebruikmaken. Ieder jaar zullen we kiezen waar we zo succesvol mogelijk kunnen zijn. Voor dit jaar is de honger naar succes in de Tour zo ontzettend groot en diepgeworteld, dat we daar nu all-in voor gekozen hebben. En dat moet ook. Het zou nonchalant of laconiek zijn als wij denken dat we Team Ineos kunnen verslaan, met een team dat niet op z’n sterkst is. Zij hebben de laatste zeven jaar, zes keer de Tour gewonnen. Alleen met onze sterkst mogelijke ploeg maken we kans.”


Ardennenklassiekers & Jumbo-Visma Development Team

Bekijk de video die boven het artikel hangt, waarin Zeeman dieper in gaat op het proces waarbij een Tour-selectie tot stand komt. Daarnaast komen ook de ambities in de Ardennenklassiekers naar voren en geeft hij tekst en uitleg over de wisselwerking die er komend jaar mogelijk is tussen WorldTour-teams en hun eigen Development-teams. In een aantal wedstrijden mogen WorldTour-renners namelijk uitkomen voor het Development Team, en vice versa.

Dit artikel delen:

48 Reacties

r525 23 december 2019 om 09:36

Hels karwei? Dat zal toch wel meevallen? Als je de tour wilt winnen heb je gewoon 3 klassements mannen van dit formaat nodig.
Ben benieuwd wat de reacties worden als het rijden van Jumbo op dat van Ineos gaat lijken. Kan dan toch louter negatief zijn neem ik aan.

toke 23 december 2019 om 10:10

En de dopingbeschuldigen zullen er ook komen. Die waren er hier op wielerflits over sky ook volop.

peervaneynthoven 24 december 2019 om 00:47

Die beschuldigingen kwamen niet zomaar uit de lucht vallen. Ineos(SKY) heeft daar zelf alle aanleiding toe gegeven door wat “duistere” zaken en vragen daarover ook duister te laten en volstrekt geen openheid van zaken te geven. Of althans met volstrekt ongeloofwaardige verklaringen te komen.Tot nu toe is er, bij mijn weten, geen enkel “gelijkwaardig” incident bij TJV aan de orde geweest, anders dan dat ze succesvol zijn. Maar dat zijn b.v.DCQ en BORA ook.

Yeez 23 december 2019 om 09:38

Chemie tussen merijn en youri valt mij op. Die is erg goed. Merijn staat met plezier de vragen te beantwoorden

Franco Ballerini 23 december 2019 om 09:55

Ja, mooi interview.

Youri IJnsen 23 december 2019 om 10:49

Thanks! :-)

Wheely 23 december 2019 om 11:04

Liefde!

Panache 23 december 2019 om 12:56

Tip blijft wel om betere eerste en laatste vragen te stellen. De eerste vraag is vaak een frame waardoor de geïnterviewde niet lekker zijn eigen verhaal kan starten "hou je van puzzelen" en "hoe vaak heb je de fysio vervloekt". De slotvraag is vaak iets waarmee de geïnterviewde niets kan, omdat het geen logische vraag is op dát moment of soms zelfs fysiologisch onmogelijk "wie zie je over 1 jaar de overstap maken" en "heb je liever een goed seizoen met een slecht been, of een slecht seizoen met een goed been". Het stuk er tussen in is vrij goed op orde, zie dit als opbouwende kritiek.

Youri IJnsen 23 december 2019 om 13:15

@Panache
Hartelijk dank, ik zal eraan proberen te werken.

Javier 23 december 2019 om 09:41

Het proces dat hij aan het begin schrijft is echt onwijs gaaf. Letterlijk iedereen die sportief betrokken is binnen deze ploeg heeft inspraak en werkt mee aan de besluitvorming. Mooie participatiecultuur.

Open gesprek ook met Zeeman. Geschikte vent. Wens hem en zijn ploeg alle succes voor 2020. Ik begin toch langzaamaan weer fan te worden..

Poeksel 23 december 2019 om 09:58

Dumoulin heeft zelfs al aangegeven dat Roglic bovenaan staat in de hierarchie, dus als ze met zijn drieën hoog staan, vooraan rijden en een gevaarlijke klant rijdt weg, hij en Kruijswijk voor Rogla zullen moeten werken.

Javier 23 december 2019 om 12:22

Nee, het hangt ervan af wie op dat moment de beste renner is, wie zich het beste voelt.

Poeksel 24 december 2019 om 12:19

“De consequentie van het hele verhaal van drie kopmannen is dat we eerlijk naar elkaar moeten zijn”, zegt Dumoulin, die bij zijn vorige ploeg de onbetwiste leider was. “En als het erop aankomt, moeten we een soort hiërarchie hebben. Op dit moment staat Primoz bovenaan, want hij heeft vorig seizoen koersen echt gedomineerd.”

Jean Dumas 23 december 2019 om 10:17

Dus mag Roglic wachten als Tom achter Bernal of Froome aangaat. Een van die twee heren zal voor de aanval kiezen.

Wheely 23 december 2019 om 11:11

Ik denk dat de Jumbo’s nu net zo goed die aanvallen kunnen plaatsen, Roglič in een finale, Tom nog iets eerder en Kruijswijk vrij vroeg op kousevoeten. Volgens mij gaat het interessante situaties opleveren.

limburgia 23 december 2019 om 14:17

Maar of dit allemaal goed zal blijven gaan met 3 grote ego’s in een ploeg die alle drie de TdF willen winnen ?
De tijd zal het leren , maar ik heb er een hard hoofd in .

Japsie 23 december 2019 om 10:28

Prachtig dat Zeeman ook gewoon kan oplepelen welke WT-coureurs zullen gemixt worden met de Academy-renners in Slag om Norg en Volta Limburg.
Deze man is behalve vakkundig ook een echte wielerfan met een beleving die veel verder gaat dan alleen de Tour, zonder het belang van de Tour uit het oog te verliezen.

Romāns Vainšteins 23 december 2019 om 10:28

Niet mijn type team, doe mij liever QS of Astana -stijl ipv dat doorgedokterte en wetenschappelijke waar ook SKINEOS op drijft. Sowieso grootste kans dat één van deze teams de tour pakt maar wel hup outsiders.

Wél zie ik graag Dumoulin anno 2020 de genetisch verwante posterboy-knuffelcompetitie winnen dit jaar en kirrend van geluk op het gala de sportmantitel pakken. Wellicht is daar niet eens zo veel voor nodig.

west 23 december 2019 om 10:40

Iedereen die voor de favoriet supportert in plaats van een outsider is sowieso toch een sociopaat?

Wheely 23 december 2019 om 11:22

Lol alsof QS niet doorgedokterd is, dat team doet in de wedstrijden die voor hun belangrijk zijn exact hetzelfde – een belachelijk sterk team formeren wat de tegenstand lam slaat.

Jungle Man 23 december 2019 om 23:31

Ben het wel een beetje eens met rv. Als Tjv net zo gaat rijden als de sky robots / ineos robots, dan word ik er ook niet zo warm van.

peervaneynthoven 24 december 2019 om 01:08

Andere ploegen zijn niet wetenschappelijk en door-gedokterd bezig? Die doen het nog steeds op een fiets met stalen velgen en aluminium frame en voeden zich nog met een boterham met pindakaas en veel biefstukken. Wat kan jij toch een onzin spuien (suggereren). Zoals je ook suggereert dat TJV op de “Ineos” manier zal gaan rijden. Wacht nu eerst maar eens af. Ik ben overigens wel benieuwd hoe jij denkt een TdF te kunnen winnen.En dan bedoel ik de manier waarop je dat als ploeg moet aanpakken.

Japsie 23 december 2019 om 10:37

@ RV, ik vind dat best wel meevallen. Ploeg straalt veel meer bezieling uit dan Ineos. Overigens hebben ze ook genoeg doktertjes en wetenschappers in dienst bij QS en Astana.

Panache 23 december 2019 om 13:05

Romāns Vainšteins bedoelt waarschijnlijk dat hij het aanvallende koersen (van Astana en Quickstep) veel mooier vindt dan het op wattage gebaseerde ploegenspel. We kunnen er toch eerlijk over zijn dat Alaphilippe in de Tour van 2019 totaal anders heeft gekoerst dan Kruijswijk/Buchmann? En als Alaphilippe een uitzondering is, dan zet je op die plek Landa of Pinot en de conclusie blijft gelijk. Scoren versus attractief koersen, allebei kán bijna niet.

tendam 23 december 2019 om 10:49

Deze man is inderdaad juist een verademing omdat hij niet verzandt in allerlei semi-wetenschappelijk gelul, maar ook niet alleen maar zegt ‘we motte gewoon lekker koerse’. Hij lijkt een goede balans tussen wetenschap en de mens achter de renner te hebben gevonden. Hij is samen met Roglic de belangrijkste ‘aankoop’ van deze ploeg in het post-Rabo-tijdperk.

kelderfan 23 december 2019 om 12:21

In deze kan ik ´t helemaal eens zijn. Met Roglic heeft ´t team uitstekend gescoord.
Maar in dat rijtje Zeeman kun je ook Mathieu Heijboer en Grischa Niermann.

Lapjestrui 23 december 2019 om 12:47

Precies dat. Schril contrast met Sunweb/Spekenbrink waar de bedrijfsmatige en bureacratische cultuur #slogan en rigide kijk er van afspat.
En nog de aankopen Dumoulin, Martin, Teunissen, begeleidend personeel (…)

Ooit was het met Zeeman nog van 'och arme, gaat 'ie op het slechtste moment naar Blanco'. Nu blijkt dat de ideale zet te zijn geweest.

S. Morgenstern 23 december 2019 om 12:50

Zeeman was nog een aankoop binnen het Rabobank tijdperk.

tendam 23 december 2019 om 13:03

@morgenstern
Ja, maar Rabo stapte er geloof ik op z’n tweede werkdag al uit.

S. Morgenstern 23 december 2019 om 13:18

Ja, maar hij is dus gehaald door een bankdirecteur.

Lapjestrui 23 december 2019 om 13:48

Bedoel ik. Ging naar Rabo en dat werd direct daarna Blanco. Die bankdirecteur (Knebel) was er een van niet lullen maar poetsen en ook hobby-fietser.

tendam 23 december 2019 om 14:00

@morgenstern
Volgens mij is hij meer gehaald op voorspraak van Delahaye. Knebel had natuurlijk niet echt inside info. De relevantie ontgaat me ook 'n beetje.

S. Morgenstern 23 december 2019 om 14:05

Volgens mij is het een relevante kanttekening bij je opmerking. Mocht die relevantie voor jouw ontbreken, dan lijkt er weinig aanleiding om je best te doen die kanttekening van zijn eigen (speculatieve) kanttekeningen te voorzien.

tendam 23 december 2019 om 15:41

Eh… ok? Hij heeft inderdaad één dag voor Rabo gewerkt. Totaal irrelevant voor mijn opmerking :)

KennyKlimmen 23 december 2019 om 11:34

Groenewegen zelf voor Giro-Vuelta gekozen?

WernerFranke 23 december 2019 om 13:12

Is er eigenlijk iemand van de ploeg die een Betancurtje heeft gedaan tijdens zijn vakantie?

Pascal De Kooning 23 december 2019 om 20:06

Ik denk dat uiteindelijk Kruijswijk opgeofferd gaat worden. Gevoelsmatig geef ik hem de minste kans op het geel in Parijs. Bovendien word hij uitgespeeld als kopman in de Vuelta waar hij meer kans heeft op de overwinning

jsprunk 23 december 2019 om 21:01

Dat denk ik ook. En ik vraag me af of Bennett dan niet een betere knecht zou zijn dan Kruijswijk (en Kruijswijk een betere Giro-kopman).
Maar de ploeg is op papier prima in orde en ik heb nu al zin in de Tour!

boenk 23 december 2019 om 22:59

Tactisch is het net heel logisch dat het Kruijswijk is en niet Bennett die hier aan de start staat. Als Kruijswijk onderaan de voet aanvalt, moet Ineos uit hun kot komen en zitten Tom en Primoz in een zetel. Als Bennett onderaan de voet aanvalt, dan lacht Ineos eens.

Phoenix0000 23 december 2019 om 20:34

Benieuwd hoeveel lichter Tom zal zijn nu hij part of “the ketonen boys” is.

boenk 23 december 2019 om 23:12

Ik ga niet zeggen wie de beste is, maar hij is alvast geen Nederlander, zijn initialen zijn P.R. en hij gaat rapper een berg naar beneden op skilatten dan op een fiets. Maar hou maar op met hengelen want ik verklap het toch niet.

Scott Sunderland 24 december 2019 om 00:42

Roglic is denk ik wel de grootste kanshebber op de Tourzege in de ploeg. Als Dumoulin erin slaagt om in topvorm te rijden doet hij ook gewoon mee voor de hoofdprijs.

Jammer voor beide heren dat er zo weinig tijdritkilometers in deze Tour zitten. Dat kan ze opbreken ten opzichte van bijvoorbeeld een Bernal.

Voor Kruijswijk ook een ideale situatie. Als men niet op hem let er redelijk vroeg vandoor gaan en maar kijken waar het schip strandt.

Fred Postma 24 december 2019 om 00:50

O ik dacht dat we met Jumbo Visma voor een Nederlandse tour winnaar gingen. Wat is voor nonsense met Roglic. Ook niet goed voor de business overigens.

Fred Postma 24 december 2019 om 00:57

Stel je voor dat roglic wint en Tom wordt tweede. Ging ik voorlopig weer naar de AH.

RodyTur10 24 december 2019 om 01:59

Ik vind het overigens opvallend dat Teunissen (nr.26 op de UCI world ranking) niet bij het ‘Captain’s diner’ aanwezig was.

Schollekop 24 december 2019 om 08:27

Nou, vooruit dan maar. Dit jaar alles op de Tour maar vanaf volgend jaar meer spreiding van de kopmannen graag. Giro en Vuelta bieden vaak meer spektakel en spanning dan de Tour waar toch veel meer berekenend wordt gereden. Bennett in de Giro als kopman is natuurlijk een lachertje.

Stephen 24 december 2019 om 10:34

Ik krijg wel (extra) zin in de Tour als ik dit artikel lees.

jan jansen 24 december 2019 om 11:54

Tourwinnaar 100% NL

Headlines

Materiaalzone

Populair