De Plus wil podium in grote ronde halen: “Kruijswijk een mooi voorbeeld”

zaterdag 21 december 2019 om 19:20

Sportief directeur Merijn Zeeman heeft veel vertrouwen in de huidige drie kopmannen, maar hij ziet in de toekomst daar een vierde renner bijkomen: Laurens De Plus. De 24-jarige Belg reed in dienst een sterke Tour de France en hoopt komend jaar ook als superknecht te functioneren. “Ik ga proberen een sleutelfiguur te zijn”, stelt hij voor de camera van WielerFlits.

De winnaar van de BinckBank Tour 2019 is blij dat hij weer naar Frankrijk mag. “Op papier vormen we een superploeg”, stelt de jongeling. “Ik denk ook dat het nodig is om de troepen van Team Ineos te kunnen kloppen. Ze zijn de laatste jaren zo sterk geweest en wij willen dat eindelijk doorbreken. Bijgevolg willen we proberen de Tour te winnen. Met wie, dat maakt niet uit. In de Tour zelf zullen we zien wie van Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk of Primož Roglič aan het langste eind trekt. Zelf wil ik hen zo lang mogelijk bijstaan, want ik denk dat het nodig is om met zo veel mogelijk mensen in de bergen te zitten.”

Toekomstige rol als kopman in grote rondes
In de toekomst moet De Plus zelf wellicht voor de resultaten in de grote rondes zorgen. “Ik denk dat Jumbo-Visma de ideale ploeg is om in die rol te groeien”, vindt de Belg. “Ze weten perfect hoe ze zich op een grote ronde moeten voorbereiden. En ook hoe ze die moeten winnen, zoals met Roglič afgelopen jaar in de Vuelta a España en hopelijk komend seizoen in de Tour. Merijn zegt dat een podiumplek in een grote ronde ook binnen mijn mogelijkheden ligt. Ik geloof daar zelf ook wel in. Het is dan ook mijn ambitie om ooit eens in mijn carrière het podium van een grote ronde te halen. Kruijswijk is een mooi voorbeeld.”

Kansen voor zichzelf
De Plus leerde afgelopen jaar dat vertrouwen heel belangrijk voor hem is. Vooral het feit dat de ploeg hem na zijn opgave in de Giro d’Italia toch meenam naar de Tour, deed hem goed. “Ik had bij de ploeg aangegeven dat ik komend jaar enkele keren een rol als kopman wilde in de rondes van een week. Die komt bijvoorbeeld in de UAE Tour. Een ideale kans om mijn klimmersbenen te tonen, hopelijk zit er ook nog een tijdrit in. Daarna ga ik met Dumoulin mee naar Tirreno-Adriatico. Vervolgens werken we naar de klassiekers. Een belangrijke periode, waar ik naast hem en Roglič hoop op een vrije rol.”


Dit moet je weten van de Jumbo-Visma-presentatie

Voorlopig programma flag-be Laurens De Plus: UAE Tour, Tirreno-Adriatico, Amstel Gold Race, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Tour de France, BinckBank Tour, Olympische Spelen

Selectie Jumbo-Visma voor flag-fr Tour de France 2020
flag-be Wout van Aert
flag-be Laurens De Plus
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-si Primož Roglič
flag-de Tony Martin

Videointerviews


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

13 Reacties

Rawolf 21 december 2019 om 12:20

Programma met weinig vrijheid, enkel kopmanschap in de zandbak waarschijnlijk.

Covadonga 21 december 2019 om 12:30

Misschien heeft hij ook nog het kopmanschap in de speeltuin. Daar won hij immers vorig jaar.

FDJ 21 december 2019 om 13:11

Met wat hij presteerde in de BinckBank Tour zou hij ook in de klassiekers een rol moeten kunnen spelen. Groot talent, verstandige aanpak van zijn carrière en denk dat de overstap naar Jumbo hierin heel goed is geweest. Een ploeg waar het klimmen erg belangrijk is.

Baukema Tomoulin 21 december 2019 om 13:45

Gekke eerste zin. Wie is kopman in de komende Giro? Tjv heeft nu niet 3 maar 4 kopmannen en daar komt snel een 5de of zelf 6de (Sepp Kuss) bij.

Panache 21 december 2019 om 14:25

Zo veel potentiële grote ronde winnaars zijn er niet. De stap van kaliber Kuss naar kaliber Kruijswijk is erg groot. Dan heb je nog een extra stapje nodig om een GT op eigen kracht te kunnen winnen. 90% van intrinsiek sterke ronde renners stagneren op bepaald punt.

tendam 21 december 2019 om 15:59

Gewaagde uitspraak over Kruijswijk vs. Kuss. Ik denk dat Kuss een groter natuurtalent is als klimmer. Maar Kruijswijk’s talent is dat hij heel constant is en niet minder wordt. Bij Kuss zag je in de Vuelta al dat hij ook constanter wordt, en dan liggen zijn pieken denk ik hoger dan die van Kruijswijk. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van De Plus, trouwens.

Baukema Tomoulin 21 december 2019 om 17:11

Het probleem zit hem dus in de definitie van kopman. Ben je dat 1 koers? Of het hele jaar? Je kan wel zeggen dat tjv komende tour 3 kopmannen heeft en de Plus daar niet bij zit. Maar hij krijgt wel kopmanschap in de UAE tour dus is hij toch al wel kopman? Of wat te denken van van Aert, Teunissen & Groenewegen? Die zijn komend jaar ook heus wel kopman in minstens 1 WT koers. Dus heeft TJV misschien wel 8 of zelfs 10 kopmannen? Vandaar, onhandige eerste zin.

boenk 21 december 2019 om 18:36

Lijkt me duidelijk dat ze het in deze context over de drie kopmannen in het rondewerk hebben, en dat lijken me dus Steven, Tom en Primoz. Bennett krijgt nu zijn kans, maar dat wil niet zeggen dat hij per se als kopman moet worden beschouwd binnen de ploeg. Enkel binnen de Giro. Als Bennett die zou winnen of op’t podium kruipen, dan zou hij binnen de ploeg misschien ook als kopman kunnen beschouwd worden. Maar dat is het verschil tussen een kans krijgen, en een kans grijpen.

Van Aert is kopman in de kassei klassiekers, Groenewegen is kopman in de spurtwedstrijden. Dus lijkt het me toch duidelijk te zijn over welke drie kopmannen ze het hebben, te meer de inhoud gaat over De Plus die ooit hoopt op een podium van een grote ronde te staan.

En of Kuss daar ooit gaat staan wil ik nog wel eerst zien. Heeft afgelopen seizoen wel een stap gezet, maar was vorig jaar daarentegen toch tegenvallend. En die is een jaar ouder dan De Plus en kan dacht ik niet tijdrijden, in tegenstelling tot De Plus.

Samlambeej 21 december 2019 om 19:43

Kuss staat nog mijlenver van de status van klassementsman in een grote ronde. Eerst maar eens etappekoersen van een week soeverein afsluiten.

ghostwriter 21 december 2019 om 20:52

@tendam
Ik betwijfel of Kuss als klimmer een groter natuurtalent is dan Kruijswijk. In 2011 werd Kruijswijk op 23 jarige leeftijd al 8e in het algemeen klassement van de Giro en Kuss was dit jaar al ouder dan Kruijswijk toen. Daarna heeft Kruijswijk een aantal jaar verloren door een beknelde liesslagader maar na zijn operatie heeft hij elk jaar zijn niveau verhoogd. Het uithoudingsvermogen van Kruijswijk (waardoor hij bijna altijd een goede derde week rijdt) is iets wat hij van nature al leek te hebben. Kuss heeft nog nooit een piek gehaald die hoger was dan het niveau wat Kruijswijk de afgelopen jaren bijna elke grote ronde haalt.

tendam 21 december 2019 om 21:25

@boenk, ghostwriter
Kuss is laat begonnen met wielrennen, en zeker met wegwielrennen. Er zit dus nog behoorlijk wat marge op. Hij rijdt nu 2 jaar bij Jumbo, en als je al ziet hoeveel beter hij dit jaar in de Vuelta was t.o.v. vorig jaar gaat die groei best hard. Zoals hij vorig jaar in Utah reed, dat was gewoon bizar. Door velen werd dat afgedaan als ‘het is maar Utah’ maar je ziet dat hij dat niveau nu ook in de Vuelta kon aantikken, bij vlagen. De klasse straalt er gewoon af bij die jongen.

KimJungPoels 21 december 2019 om 23:49

Belachelijke discussie.

De Brigadier 21 december 2019 om 16:20

Alle ballen op de Tour de France. Een, twee, drie, vier, vier, vier, vier.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair