Tom Dumoulin: “Ik wil heel graag een keer vol voor de Tour de France gaan”

Door , zondag 22 december 2019 om 07:00

Het hoge woord is eruit. Jumbo-Visma gaat op volle oorlogssterkte naar de Tour de France. Mét nieuwkomer Tom Dumoulin, dus. Een deelname aan de Giro d’Italia overwoog hij niet. Hij richt zijn pijlen op de Franse rittenkoers en de Olympische Spelen. “Ik kan niet blijven wachten op een Tour zoals die van 2012”, vertelt hij voor de camera aan WielerFlits.

Dumoulin beaamt dat de tussenperiode na de Tour naar de Spelen kort is. “Dat kan een reden zijn om de Giro d’Italia te doen.” Dat hij ervan overtuigd is dat hij de combinatie Tour-Spelen aankan, voegt hij eraan toe. “Het kan ook net zo goed de andere kant op vallen als je toch net te vermoeid bent na de Tour. Dat is de consequentie van deze keuze. De Tour staat echter op nummer één en de Spelen op twee, dus dan moet je die keuze wel maken.”

Eerst rijdt hij nog de voorjaarsklassiekers. Op het programma staan Milaan-San Remo en enige tijd later de Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. “In die periode ben ik nog nooit heel goed geweest. Als ik een keer goed reed in klassiekers, was het in het najaar op het WK of in de Clasica San Sebastian. De ploegleiding is er echter van overtuigd dat ik het zou moeten kunnen. We gaan er een mooi plannetje voor maken en dan zien we wel of het lukt.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

18 Reacties

kelderfan 20 december 2019 om 17:33

Dan maar hopen op “een tweetje”; het zal leuk zijn als beide {Roglic/Dumoulin} heren op het podium komen.

Fikret 22 december 2019 om 16:54

Achter Froome?

thorsen 20 december 2019 om 19:25

Kan hij eindelijk weer eens de Amstel rijden, en met zo’n open parcours heb je als tijdrijder natuurlijk wel een troef in handen voor een eventuele solo poging.

Sammysosa 20 december 2019 om 19:43

Ik kan echt niet wachten op het nieuwe seizoen! Hoeveel ploegen hebben een luxeknecht als Kruijswijk in de ploeg? INEOS en daar houdt het op. Lekker de hele zomer naar het geelzwarte treintje kijken

Jan 20 december 2019 om 20:41

en daarom moeten de olympische spelen weer terug naar de amateurs.
2e keuze … ongelooflijk.
Het kost de KNWU een vermogen. En dan 2e keuze.

Panache 20 december 2019 om 23:50

Het kost TJV een vermogen, dus Tour 1e keuze.

Newschooler 21 december 2019 om 11:10

Dat is in genoeg andere sporten ook zo toch?

Tennis, basketbal, voetbal, golf zomaar een paar waar olympisch goud niet het allerhoogste is

Krul 21 december 2019 om 00:07

@jan – het is heel simpel. Jumbo betaald, dus bepaald.

peervaneynthoven 21 december 2019 om 00:31

Geen “krul” van de juffrouw deze keer.

FDJ 21 december 2019 om 08:38

2e corrector rekent hem wel goed. In een wereld waarin sponsoren miljoenen betalen, is het logisch dat die belangen voor gaan op de OS. Een sponsor heeft weinig aan de OS doordat sponsornamen niet in beeld komen.

Romāns Vainšteins 21 december 2019 om 10:41

Os verhoudt zich tot wielrennen als Eurovision tot muziek.

tendam 21 december 2019 om 11:06

@romans vainsteins
Als je die vergelijking vaker maakt slaat het niet ineens ergens op. De Spelen zijn een prestigieuze eendagskoers, en een prestigieuze tijdrit. Met als added value dat het maar eens in de 4 jaar is, en je er een levenslange titel aan overhoudt. Heel interessant dus.

Jungle Man 21 december 2019 om 08:08

Nu is het aan tjv om de doelstelling waar te maken. Hopelijk met kruiswijk of dumoulin als tourwinnaar. Omdat ik de giro mooier wielerspektakek vind, toch wel jammer dat daar zonder top kopman wordt ingezet.

theking 21 december 2019 om 08:09

Goed om te horen dat de tour op 1 staat. De spelen zijn voor een wielrenner bij lange na niet het hoogst haalbare. De 3 grote rondes het WK en de monumenten schat ik een stuk hoger in.

Hollow Knight 22 december 2019 om 09:49

De renners zelf schatten de OS overduidelijk hoger in als de monumenten en de Vuelta / Giro.

Romāns Vainšteins 22 december 2019 om 11:36

Totale bull, sommige renners geven dat als sociaal wenselijk statement ja, dat is het.

Wheely 22 december 2019 om 12:28

Verschilt vooral per renner en diens kwaliteiten tov een parcours wat de eerste keuze is natuurlijk. Zie een VdP met z’n MTB. Je gaat natuurlijk voor het gene waar je de grootste kans maakt om het hoogste podium te halen. De Jumbo’s hebben nu eindelijk een ploeg waarmee je de Tour kunt winnen, lijkt me een logische keuze.

west 22 december 2019 om 15:02

Ik vind het vooruitkijkend zonder verdere kennis een domme keuze. Hij is op deze manier in Tokio sowieso kansloos, samen met alle andere renners die een Tourklassement uitrijden. Plus, hij heeft nog gewoon een grote trainingsachterstand op Roglic. Dus ik acht de kans zeer klein dat hij van de zomer significant beter is dan hem. Dus dan is, ceteris paribus, de kans heel groot dat ie binnen de ploeg maximaal voor een tweede plaats rijdt. Ik was 100 procent voor de Giro gegaan. Die Tour komt wel.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair